Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kollega irtisanoutui töistä, koska ei saanut lomaa haluamalleen ajalle

Vierailija
31.12.2022 |

Mitä mieltä? Kuulemma oli tärkeää sovittua menoa kys ajankohdalle, mutta hänelle ei myönnetty lomaansa tälle ajalle jostain syystä. Nyt yksikkömme on hieman pulassa, koska kollega tästä tuohtuneena ilmoitti irtisanoutuvansa.

Miksei niitä menoja voi sopia lomien mukaan? Tarkoitan, että sitten, kun loma on jo sovittu ajankohdalle x.

Kommentit (374)

Vierailija
81/374 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vaihtamassa työpaikkaa, mutta yllättäen uudessa työpaikassa alkoivat nihkeilemään lomissa, joten en ottanut työpaikkaa vastaan. Heidän mielestään minun olisi pitänyt käyttää edellisestä työpaikasta tulossa olevat käyttämättömien lomapäivien korvaukset ja lomarahat palkattoman loman kattamiseen. Ei se kyllä niin mene.

Vierailija
82/374 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä te kaikki saatte aina sen paremman ja joustavan työpaikan? Siinähän aina jopa menettää lomia kun vaihtaa työpaikkaa. Ja meinaatteko, että uusi työntekijä aina sanelee vapaasti mihin kohtaan lomansa ottaa. Epäilen. Vai meneekö se niin, että hti työhaastattelussa sanotte, että ens kesänä muuten lomailen heinäkussa 4vkoa. Ja haastattelija, sanoo että tottakai!

Asiantuntijat varmaankin olemalla hyviä työssään, duunarialoilla taas on työvoimapula.

Mites ne olemassaolevat työntekijät sitten? Jotuvat joustamaan, koska uusien työntekijöiden lomatoiveet menevät edelle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/374 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö surkutella työtaakkaasi vai mitä haet takaa? Jokainen voi halutessaan irtisanoutua yhtäkkiäkin, mikäli ei ole määräaikainen työsuhde.

Olen irtisanoutunut määräaikaisestakin työsuhteesta yhtäkkiä. Minkä se pomo voi, jos en vain tule töihin, vaikka mikä laki olisi työnantajan puolella.

Onneksi minulla on ollut varaa tehdä näin.

Vierailija
84/374 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä te kaikki saatte aina sen paremman ja joustavan työpaikan? Siinähän aina jopa menettää lomia kun vaihtaa työpaikkaa. Ja meinaatteko, että uusi työntekijä aina sanelee vapaasti mihin kohtaan lomansa ottaa. Epäilen. Vai meneekö se niin, että hti työhaastattelussa sanotte, että ens kesänä muuten lomailen heinäkussa 4vkoa. Ja haastattelija, sanoo että tottakai!

Asiantuntijat varmaankin olemalla hyviä työssään, duunarialoilla taas on työvoimapula.

Mites ne olemassaolevat työntekijät sitten? Jotuvat joustamaan, koska uusien työntekijöiden lomatoiveet menevät edelle?

Se on työnantajan päätös miten loma-asiat järjestyvät. Jos haastattelussa ei päästä sovintoon, ei ole uutta työntekijää tulossa taloon.

Vierailija
85/374 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt saman vuosia sitten. Irtisanoiduin , kun en saanut lomaa minulle kovin tärkeän asian takia. Aina muuten olin ollut hyvin joustava.

Vierailija
86/374 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, jokainen kai saa irtisanoutua, jos haluaa?

Vierailija
87/374 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt saman vuosia sitten. Irtisanoiduin , kun en saanut lomaa minulle kovin tärkeän asian takia. Aina muuten olin ollut hyvin joustava.

Kyllä joustot kelpaa, kun työkaverit tai pomo hyötyy, usein sitten sama ei tapahdu toisinpäin. Se saa lähtemään.

Vierailija
88/374 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö surkutella työtaakkaasi vai mitä haet takaa? Jokainen voi halutessaan irtisanoutua yhtäkkiäkin, mikäli ei ole määräaikainen työsuhde.

Kyllä määräaikaisesta työpaikasta ja työsopimuksesta voi lähteä ihan samalla tavalla kuin toistaiseksi voimassa olevasta työsopimuksesta työpaikalla. Ainahan on mahdollisuus purkaa työsuhteensa, joka tarkoittaa sitä, että kun on ilmoittanut purkavansa työsuhteensa niin voi heti lähteä työpaikasta pois.

No sä et kyllä tiedä näistä asioista näköjään yhtään mitään :D

Tietää tai ei, mutta eipä sille kukaan voi mitään, jos vain jättää menemättä töihin.

-eri

Vierailija
89/374 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei töissä ole "vapautta" pitää lomaa putkessa sitä 4 viikkoa mikä suurella osalla olisi just sopiva palautumiseen ja loma-ajanviettoon. Lomat on pätkitty viikko sinne, viikko tänne -periaatteella toukokuusta syyskuuhun. Ei auta toiveisiin sukujuhlat, festarit, lomamatkat, lasten kesälomat tai mitkään ellet ole kyntänyt talossa vähintään 10 vuotta tai pomon bestis. Harva on jaksanut paria vuotta kauemmin joten...

Moni miettii irtisanoutumista koska työ on muutenkin todella rankkaa, mennään alimiehityksellä päivästä toiseen ja koko ajan tulee uutta tehtävää entisen päälle mikä pitäisi handlata samassa ajassa.

Jos loma on ns. ainoa palkinto mikä auttaa jaksamaan matalapalkkatyön riemua toki karenssin lisäksi, niin onhan se suoranaista hattuilua että edes lomia saa pitää kerralla. Oli ne sitten vapun tienoilla tai prkl vie vaikka ensilumen aikaan, mutta ei ikinä kerralla. Ja ei, lomat ei kierrä siten että Pirkko on lomalla tän heinäkuun ja Pera sitten seuraavan vuoden heinäkuun. Jos Pirkko on pomon silmäterä niin Pirkkohan on lomilla miten tahtoo ja muut saavat rippeet murusina armosta pikkuhiljaa.

Kannattaa ottaa työsuojeluun tahi pääluottariin yhteyttä, tai sitten suoraan ammattiliittoon ja sanoa että työpaikalla rikotaan lakia törkeästi, koska minimi loman pituus on 12pv, eli 2vkoa näin taviskielellä, loput lomapäivistä voi jakaa useampaan osaan.

Vierailija
90/374 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on laitonta. Vähintään 12 lomapäivää on annettava pitää yhteen menoon. Tämän ylittävän osan lomasta voi pätkiä vain mikäli se on työn käynnissä pysymiseksi välttämätöntä. Lähtäkojhtaiseati vuosiloma on pyrittävä järjestämään niin, että työntekijä voi pitää sen yhteen menoon.[/quote]

Meillä on menty toiseen suuntaan niin pitkälle, että jonkin sisäisen määräyksen perusteella pitää pääsääntöisesti pitää lomat täysinä viikkoina. Pidennetyt viikonloput ei siis oikeastaan ole sallittuja. Käytännössä kaikessa hiljaisuudessa voi kuitenkin muutaman irtopäivän pitää pitkin vuotta. Ajatuksena varmaan on pidemmän loman virkistävä vaikutus, mutta aika jäykkä järjestelmä. Kyseessä on asiantuntijatyö, joten mitään sijaista ei tarvitse järjestää, joten sekään ei voi olla selityksenä systeemille.

Vierailija
91/374 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monella alalla on työvoimapula ja nyt on se hetki kun työpaikkaa kannattaa vaihtaa jos nykyinen työ tökkii ihan mistä tahansa syystä. Itse vaihdoin työpaikkaa juuri joustamattomuuden takia. Olisin tarvinnut palkatonta vapaata muutaman päivän, eikä onnistunut. Muutenkin firman asenne se että aivan sama jos porukka vaihtuu koko ajan. Ei sellaisessa paikassa ole kiva olla töissä.

Meidän firmalla oli oikein tuollainen maine ja totuuteenhan se perustui. Lopulta kävi niin, että uusia työntekijöitä ei enää löytynytkään ja muutaman viime vuoden aikana kaikki on muuttunut paremmaksi työntekijän kannalta. Esimiestenkin asenne työntekijöitä kohtaan on rennompi ja koko heidän olemuksensa on muuttunut, kun omistaja joutui muuttamaan asennettaan työntekijöihin.

Sitähän ei tiedä kuinka paljon se alistuminen omistajaa puristaa henkisesti, mutta firma kyllä tekee ennätystulosta, joten ehkä hän tämän kestää.

Vierailija
92/374 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tehnyt nuorena samoin. Silloin oli myös tilanne, jossa uuden työpaikan sai heti. Pidin siis lomani silloin kun olin ajatellutkin ja sen jälkeen aloitin työt kadun toisella puolella olevassa kaupassa.

Vierailija
93/374 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä määräaikaisesta työpaikasta ja työsopimuksesta voi lähteä ihan samalla tavalla kuin toistaiseksi voimassa olevasta työsopimuksesta työpaikalla. Ainahan on mahdollisuus purkaa työsuhteensa, joka tarkoittaa sitä, että kun on ilmoittanut purkavansa työsuhteensa niin voi heti lähteä työpaikasta pois.

No sä et kyllä tiedä näistä asioista näköjään yhtään mitään :D

Tietää tai ei, mutta eipä sille kukaan voi mitään, jos vain jättää menemättä töihin.

-eri

Palkanmaksu loppuu ja pitämättä mistä lomapäivistä jää korvaus saamatta.

Mutta jos siihen on varaa, mikäs siinä.

Vierailija
94/374 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehtoni vaihtoon oli se että ansaittu loma seuraa mukana. Työntekijätarve oli kova joten sain haluamani. Eka kesä moneenvuoteen viimekesänä kun ei tarvinnut kauheaa vääntöä siitä kuka saa taas haluamansa ja keiden pitää joustaa taas. Uutena minäkin sain haluamani kuten muutkin.

Vierailija
95/374 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse koittaisin hakea ensin sairaslomaa.

Vierailija
96/374 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeaa on järjestää lomiin mitään, jos loman ajankohdasta saa tiedon 2 viikkoa ennen, jolloin työnantajan täytyy siitä ilmoittaa.

Vierailija
97/374 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hain kesällä uutta työpaikkaa juuri nihkeän ja joustamattomasta esihenkilön takia, joka myös vitkutteli lomien myöntämisen kanssa. Ilmoitin heti haastattelussa ottavani myöhemmin kesälle palkattoman jakson jos paikan saan. Sain paikan, pidin palkattomani edellisestä firmasta saamallaani loppupalkalla ja edelleen polskuttelen tämän uuden firman palveluksessa.

Monesti vaihtamalla paranee.

Vierailija
98/374 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa! Minä olen välillä haaveillut tekeväni noin. Ihan tavallinen duunarityö, pidän työstäni mutta raivostuttaa se ajatus että aikuisen kuuluisi käyttää ainut elämänsä työpaikan orjana ja käskyteltävänä. Ajatelkaa ihan oikeasti, synnytte tänne, elätte lapsuuden, sitten suurin osa työelämässä, jossa joku muu päättää paljonko saat palkkaa, vapaapäiviä ja lomaa ja tähän sinun elämäsi sitten menee?? Ihan oikeasti aivan järjetöntä kun isossa kuvassa miettii.

Itselläni tuli 58 vuotiaana mitta täyteen, oltuani joustava työntekijä siihen asti. Alkoi ottaa päähän, että vielä sen ikäisenä joku pikkumainen pomo määritti 8 h päivästäni. Irtisanouduin, taloudellisesti tuli toki takkiin, mutta hetkeäkään en ole katunut. Myös terveyteni kiittää.

Vierailija
99/374 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehtoni vaihtoon oli se että ansaittu loma seuraa mukana. Työntekijätarve oli kova joten sain haluamani. Eka kesä moneenvuoteen viimekesänä kun ei tarvinnut kauheaa vääntöä siitä kuka saa taas haluamansa ja keiden pitää joustaa taas. Uutena minäkin sain haluamani kuten muutkin.

Sinä sait ja joku muukin saa. Mutta kaikki eivät voi mitenkään saada, ei vaan ole mahdollista.

Vierailija
100/374 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa! Minä olen välillä haaveillut tekeväni noin. Ihan tavallinen duunarityö, pidän työstäni mutta raivostuttaa se ajatus että aikuisen kuuluisi käyttää ainut elämänsä työpaikan orjana ja käskyteltävänä. Ajatelkaa ihan oikeasti, synnytte tänne, elätte lapsuuden, sitten suurin osa työelämässä, jossa joku muu päättää paljonko saat palkkaa, vapaapäiviä ja lomaa ja tähän sinun elämäsi sitten menee?? Ihan oikeasti aivan järjetöntä kun isossa kuvassa miettii.

No mutta kun mietit vuosisatojen kuvassa niin tollasta se on aina ollu. 1700-luvulla olit renki tai piika ja etsit pestuumarkkinoilla isännän. Seuraava vuosi menikin sitten aika tiukasti isännän käskyjen mukaan toimiessa. Eikä ollut lomia, sunnuntaina kai oli sentään vapaata niin pääsi kaikille pakolliseen jumalanpalvelukseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme