Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kollega irtisanoutui töistä, koska ei saanut lomaa haluamalleen ajalle

Vierailija
31.12.2022 |

Mitä mieltä? Kuulemma oli tärkeää sovittua menoa kys ajankohdalle, mutta hänelle ei myönnetty lomaansa tälle ajalle jostain syystä. Nyt yksikkömme on hieman pulassa, koska kollega tästä tuohtuneena ilmoitti irtisanoutuvansa.

Miksei niitä menoja voi sopia lomien mukaan? Tarkoitan, että sitten, kun loma on jo sovittu ajankohdalle x.

Kommentit (374)

Vierailija
61/374 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tein työsopimuksen määräaikaisena ja jouduin viettämään ikävää ja rahatonta surkeaa kesää ja kärsin koko työttömyyteni ajan. Syksyllä pääsin taas töihin hankkimaan rahaa. Jännittää pitääkö tuleva kesä kärsiä taas työttömyydestä.

Lienet opettaja? Eikö sinulle kuitenkin kerry lomaraha, ja onko mahdollista säästää talven palkoista tasaisesti kesäksi, niin saat lisää työttömyyskorvauksen päälle?

Kokeilen nyt reilun vuoden, millaista on tehdä työ pätkissä: muutama kuukausi töitä, kuukausi lomaa. Olen siis sopinut työpätkiä niin, että väliin tulee aina tauko. En hae niihin työttömyyskorvausta, joten taloudellinen puoli jännittää. Säästöjä on vähän, ja työkuukausien palkoista on säästettävä lisää. Taukokuille ei ole suuria suunnitelmia. Ajatuksena latautua ja saada lisää aikaa perheelle.

Vierailija
62/374 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllästyin tuohon lomapelleilyyn ja pidän nykyään kaikki kesät vapaina. Teen työsopimukset lokakuun alusta max toukokuun loppuun, kesällä on muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/374 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ ei ole elämän tarkoitus. Elämä on työtä tärkeämpää.

Vierailija
64/374 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella alalla on työvoimapula ja nyt on se hetki kun työpaikkaa kannattaa vaihtaa jos nykyinen työ tökkii ihan mistä tahansa syystä. Itse vaihdoin työpaikkaa juuri joustamattomuuden takia. Olisin tarvinnut palkatonta vapaata muutaman päivän, eikä onnistunut. Muutenkin firman asenne se että aivan sama jos porukka vaihtuu koko ajan. Ei sellaisessa paikassa ole kiva olla töissä.

Vierailija
65/374 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle oli viimeinen tippa, kun työnantaja sanoi, että uusi työntekijä saa päättää ensimmäisenä lomapäivänsä. Ei omalla kohdalla noin tapahtunut, kun itse aloitin.

Vierailija
66/374 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kait tuossa nyt mitään ihmeellistä ole. Joustamattomia ja työntekijöihin sitoutumattomia työnantajia on aina ollut ja mieluimmin kärsivät ammattitaitoisesta työntekijäpulasta, kun yrityksenjohto pitää kiinni asenteestaan. Ja sitten itketään, kun ei saada ammattitaitoista ja sitoutunutta työvoimaa.

Vierailija
67/374 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajan kannattaa palkata sen verran työntekijöitä, että hommat sujuu, siis myös lakisääteiset lomat. Nyt, kun alkaa olemaan työntekijöiden markkinat, alan vaatimaan vähintään kolmen viikon loman putkeen. Ja loman pitää kiertää, niin, että saan tämän pätkän välillä myös heinäkuuhun. Tähän saakka ei ole kesätyöntekijöitä palkattu, vaikka pystyisivät tekemään helpoimmat hommat.

Vierailija
68/374 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työpaikassa ei ole hyvä olla, sitten vaan ottaa vaihtaa sellaiseen jossa on parempi. Olkoot ilman jos eivät osaa henkilöstöjohtamista. Tekijöiden markkinat.

Vierailija
69/374 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikan vaihtaminen onnistuu aika helposti ikävuosien 25-40 välillä. Sen jälkeen vaikeutuu huomattavasti, ellei kyse ole korkeaa osaamista vaativasta asiantuntijatehtvästä.

Pari ensimmäistä vaihtoa menee hyvin, vaikka olisivat parin vuoden sisään. Sitten työnantajat aika helposti alkavat katsoa, että tämä tyyppi ei varmaankaan pysy talossa (ellei työpaikan vaihdoissa ole näkyvillä ns. urakehityksellisiä töitä ja uskota, että itse pystytään tarjoamaan haastavia tehtäviä jatkossakin).

Yleensä se tuppaa käymään niin, että ne hankalat ja sopeutumattomat putoavat työmarkkinoilta pois molemmilta puolin. Sekä työnantajista että työntekijöistä.

Vierailija
70/374 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi irtisanoutua eikä ketään väkisin töissä pidetä.

Vierailija
71/374 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa ap:n tapauksessa voi yhtään tietää mistä on ollut kyse. Voihan se olla että lomasta oli jo sovittu suullisesti ja sitten pomo ei olekaan pitänyt lupaustaan. Tai voi olla että työkaverilla oli joku meno josta ei tiennyt aiemmin mutta kuitenkin ns. pakollinen. Esim lapsen tai iäkkään vanhemman leikkausaika.

Tai voihan se olla että pomo ei kiusallaan ollut myöntämättä lomaa. Jos loma tuohon kohtaan olisi vaatinut jonkun toisen työntekijän loman perumista niin eihän sellaista voi tehdä ilman suostumusta.

Mitenkään tavatonta ei kuitenkaan irtisanoutuminen ole. Ja jos irtisanoutuu niin mitä ihmeen väliä sillä on vaikka työnantaja joutuu sen vuoksi tiukkaan tilanteeseen.

Vierailija
72/374 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on työntekijän markkinat. Töistä voi helposti irtisanoutua jos joku juttu ei kiinnosta, uuden duunipaikan paremmilla ehdoilla löytää tuossa tuokiossa.

Tähän. Itse kävin neuvottelemassa itselleni kokonaan uuden palkan. Työnantaja suostui pienen voihkimisen ja ulinan jälkeen lähes 400 euron palkankorotukseen /kk. Kun ei muuta voinut. Nyt on työntekijän markkinat ja kannattaa kiristää työnantajaa sen minkä voi.

Vierailija
73/374 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt hän sai lomaa haluamanaan aikana. Problem solved.

Vierailija
74/374 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuttava halusi työn puolesta erääseen konferenssiin ulkomaille. Työnantaja ilmoitti, että se on turhaa.

Tämän seurauksena tämä tuttava ja joukko hänen parhaita työkavereita irtisanoutui ja perusti oman yrityksen. Yritys pyörinyt nyt 10v, kasvaa koko ajan ja saavat käydä just missä haluavat.

Vierailija
75/374 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, entisessä työpaikassani esimies jätti lomien myöntämiset aivan viime tippaan. Sai useaan kertaan kysellä perään, että niin saanko sen ajankohdan, jonka olin pyytänyt. Ja joidenkin menojen sopimisia ei vain voi jättää viime tippaan. Kerran itselleni kävi näin, en ollut pitkään aikaan saanut vastausta, että saanko tarvitsemani loman vai en, aikaa kului ja menin omin päin sitten sopimaan menojani, niiden kanssa ei voinut enää jahkailla. Noh, yllätys lopulta en saanut hakemaani lomaa. Onneksi olen hyvä puhumaan ja sain sairasloman :)

Tämä. Kuulostaa niin tutulta.

Vierailija
76/374 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä te kaikki saatte aina sen paremman ja joustavan työpaikan? Siinähän aina jopa menettää lomia kun vaihtaa työpaikkaa. Ja meinaatteko, että uusi työntekijä aina sanelee vapaasti mihin kohtaan lomansa ottaa. Epäilen. Vai meneekö se niin, että hti työhaastattelussa sanotte, että ens kesänä muuten lomailen heinäkussa 4vkoa. Ja haastattelija, sanoo että tottakai!

Vierailija
77/374 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on työkaveri, joka jää aina saikulle, jos ei saa haluamaansa vapaata.

Vierailija
78/374 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin lähtenyt työpaikasta, jossa pantattiin lomia viimeiseen asti ja toivottuja vapaita ei edes yritetty järjestää. Mielestäni rajoittaa liikaa elämää, jos aina saa viimeiseen asti odottaa, pääsenkö esimerkiksi ulkomaille sukulaisen juhliin. Yleensä vastaus oli että ei, koska ei ole henkilökuntaa. Kysyin tätä melkein vuoden etukäteen, joten aikaa olisi ollut tämä järjestää. Tämä oli siis ainoa pidemmän palkattoman (viisi päivää) vapaan toive viiden vuoden aikana. Nyt olen työpaikassa, jossa tällaiset asiat laitetaan järjestymään.

Vierailija
79/374 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä te kaikki saatte aina sen paremman ja joustavan työpaikan? Siinähän aina jopa menettää lomia kun vaihtaa työpaikkaa. Ja meinaatteko, että uusi työntekijä aina sanelee vapaasti mihin kohtaan lomansa ottaa. Epäilen. Vai meneekö se niin, että hti työhaastattelussa sanotte, että ens kesänä muuten lomailen heinäkussa 4vkoa. Ja haastattelija, sanoo että tottakai!

Asiantuntijat varmaankin olemalla hyviä työssään, duunarialoilla taas on työvoimapula.

Vierailija
80/374 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menettää lomat??? No en ole menettänyt kertaakaan vaan aina neuvotellut ne uuden työnantajan kanssa ja ains saanut lomaedut pitää. 10 v sisällä oon nyt 3 kertaa vaihtanut duunipaikkaa ja aina on asiat parantunut ja palkka noussut. Vaihtamalla paranee ja paremman paikan saa hakemalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi