Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kollega irtisanoutui töistä, koska ei saanut lomaa haluamalleen ajalle

Vierailija
31.12.2022 |

Mitä mieltä? Kuulemma oli tärkeää sovittua menoa kys ajankohdalle, mutta hänelle ei myönnetty lomaansa tälle ajalle jostain syystä. Nyt yksikkömme on hieman pulassa, koska kollega tästä tuohtuneena ilmoitti irtisanoutuvansa.

Miksei niitä menoja voi sopia lomien mukaan? Tarkoitan, että sitten, kun loma on jo sovittu ajankohdalle x.

Kommentit (374)

Vierailija
361/374 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mietin irtisanoutumista, niin ihan viimeisenä mulla tulee mieleen, miten firma pärjää mun lähdettyä. Se on firman asia järjestää ajoissa, ei minun. Jokainen voi irtisanoutua mistä syystä huvittaa, eikä sen pitäisi kuulua kenellekään. Sitä paitsi, miksi tämä irtisanoutunut olisi kertonut ap:n kaltaiselle juoruilijalle oikeaa syytään lähtöönsä. Sehän saattoi olla vaikka ap:n käytös.

Vierailija
362/374 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosilomalaki takaa oikeuden pitää vähintään 3 viikkoa putkeen.. ei voi siis pätkiä moneen osaan jos työntekijä ei halua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/374 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajalla on oikeus sijoittaa loma lomakauteen mihin haluaa.

Työntekijällä on myös oikeus irtisanoutua.

Toki. Toivottavasti on myös uusi työpaikka tiedossa tai rahaa säästössä, koska karenssi iskee. Loman saamatta jääminen omaan haluamaansa ajankohtaan ei ole hyväksyttävä peruste irtisanoutua.

Kuule, se käyttämättä jäävä loma tulee maksuun. Jopa pikkupalkkainen elelee lopputilillä ja sillä karenssin (2 kk) yli, ja jos pelottaa, ottaa sen kahden kuukauden ajaksi jonkun pätkähomman. Kenenkään hyväksyntää ei tarvitse kysellä, ääliömäinen ajatuskin.

Aiemmassa viestissä hyväksyttävällä syyllä tarkoitettiin varmaan työttömyyskassan hyväksymää syytä...

Jos he eivät katso syytä päteväksi, karenssi iskee.

Vierailija
364/374 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään jäisi nykyiselle työnantajalle jos en saisi lomaa ailloin kjn sitä oikeesti tarvitsen.. eli jos joku tärkeä meno..

Joustan kyllä mieluusti , mutta edellytän että myös työnantaja joustaa..

Onneksi alallani on töiyä tarjolla niin paljon kuin vaan viitsii tehdä , joten vol lopettaa jos siltä tuntuu..

Vierailija
365/374 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskustelu päättyy, trolli on saapunut paikalle

Aloitus on trolli. Uskooko joku että jossain on käyty lomakeskusteluja ennen joulua.

Minun työpaikallani esimerkiksi. Isoissa firmoissa on iso byrokratia. Ja tietysti tulee akuutteja keskusteluita lomien siirtämisestä. Miksi sinä muuten alat vängätä tällaisista asioista, et taida ymmärtää että kokemuksesi on liian ohut työelämän ilmiöiden asiantuntijuuteen.

Meillä yli 7000 henkilön julkisessa laitoksessa myös oltiin ajoissa. Kevään lomat piti olla sovittuna joulukuun alkuun mennessä, kesäloman maaliskuun puolessa välissä.

Vierailija
366/374 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se cv.ssä näkyy , nykyäänhän on parempi jos on paljon työsuhteita.. ennen arvostettiin sitä että pysyi pitkään samassa paikassa, nykyisin ei arvosteta ollenkaan sitå että viihtynyt yhdessä paikassa jopa kymmeniä vuosia.

Vierailija
367/374 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yritän laittaa lomat lukkoon vähintään kuukautta ennen lomaa, mutta onneksi pystyn ottamaan lomaa mihin ajankohtaan milloin vain tarvitsen.

Vierailija
368/374 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajalla on oikeus sijoittaa loma lomakauteen mihin haluaa.

Työntekijällä on myös oikeus irtisanoutua.

Toki. Toivottavasti on myös uusi työpaikka tiedossa tai rahaa säästössä, koska karenssi iskee. Loman saamatta jääminen omaan haluamaansa ajankohtaan ei ole hyväksyttävä peruste irtisanoutua.

Kuule, se käyttämättä jäävä loma tulee maksuun. Jopa pikkupalkkainen elelee lopputilillä ja sillä karenssin (2 kk) yli, ja jos pelottaa, ottaa sen kahden kuukauden ajaksi jonkun pätkähomman. Kenenkään hyväksyntää ei tarvitse kysellä, ääliömäinen ajatuskin.

Aiemmassa viestissä hyväksyttävällä syyllä tarkoitettiin varmaan työttömyyskassan hyväksymää syytä...

Jos he eivät katso syytä päteväksi, karenssi iskee.

Iskee iskee, mutta sitä on ihan turha pelätä, ellei sitten tosiaan ole elänyt aivan kädestä suuhun koko siihenastista työuraansa, ja silloinkin siitä selviää.

Vierailija
369/374 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitus on trolli. Uskooko joku että jossain on käyty lomakeskusteluja ennen joulua.

Tietysti uskoo. Typerähän sinä olet, jos et usko. Meidän työpaikalla käydään lomakeskusteluja ympäri vuoden ja monta kertaa vuodessa. Kyllä ne kaikki lomat on vaan sovittava ja sopiminen vaatii aina keskusteluja.

Vierailija
370/374 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosilomalaki takaa oikeuden pitää vähintään 3 viikkoa putkeen.. ei voi siis pätkiä moneen osaan jos työntekijä ei halua.

2 viikkoa putkeen.

Vierailija
371/374 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun työpaikallani esimerkiksi. Isoissa firmoissa on iso byrokratia. Ja tietysti tulee akuutteja keskusteluita lomien siirtämisestä. Miksi sinä muuten alat vängätä tällaisista asioista, et taida ymmärtää että kokemuksesi on liian ohut työelämän ilmiöiden asiantuntijuuteen.

Meillä yli 7000 henkilön julkisessa laitoksessa myös oltiin ajoissa. Kevään lomat piti olla sovittuna joulukuun alkuun mennessä, kesäloman maaliskuun puolessa välissä.

Niinpä. Kesäloman lisäksi on myös ns talvilomaa. Tietty osa vuosilomasta on pidettävä lomakaudella eli 2.5.-30.9. Muun osan lomasta voi pitää lomakauden ulkopuolella eli missä tahansa kohtaa 1.10.-30.4. Ihmettelen suuresti, jos jollain työpaikalla ei pidetä mitään muita lomia kuin kesäloma!

Vierailija
372/374 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattuipa alkuvuodesta 2019 työpaikallani näin: Olin jo kerännyt mukavan summan loppuelämäksi, joten ehdotin työnantajalle, että lyhennetään työaikaani 40h -> 32h. Tämä ei sopinut, koska tekijöistä oli jo muutenkin pulaa. Mietin asiaa muutaman päivän ja tulin siihen tulokseen, että otan saman tien lopputilin. Muutamaan viikkoa aiemmin olin huomannut työmaalla yrityksen materiaaleissa järkyttävän virheen, ja luojan kiitos en mennyt heti kertomaan työnantajalle. Pidin sitten asian omana tietonani ja lähdin nostelemaan. Yritys teki sitten sinä vuonna historiallisen suuren tappion, lähes 3 miljoonaa euroa. Kuulin jälkeen päin että kyseisellä työmaalla oli ilmennyt jotain vakavia ongelmia, jonka takia yritys oli käynyt konkurssin partaalla, ja joutunut lypsämään omistajiltaan rahoitusta yrityksen pelastamiseksi. Jos olisi suostunut työajan lyhennykseen, olisin kertonut tästä ilmenneestä ongelmasta. Mielestäni työnantaja sai juuri sitä mitä ansaitsi. Muutama kaveri on kysellyt, minkälainen firma on, jos hakisivat sinne töihin. Kerroin oman näkemykseni asiasta, eikä yksikään laittanut hakemusta sisään. Joskus työnantajan kannattaa katsoa vähän pidemmälle, kuin seuraavaan kahvitaukoon asti...

Vierailija
373/374 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä irtisanouduin mm sen takia, että työnantaja ei myöntänyt minulle opintovapaata 1-2 kk gradun kirjoittamiseen. Työnantaja tiesi, kun aloitin opinnot ja tiesi myös, että lain mukaan olen oikeutettu opintovapaaseen. Irtisanouduin, sain lopputilissä 2 kk:n lomapalkan (koska en ollut saanut pitää myöskään kesälomia riittävästi tuossa työpaikassa), jonka aikana kirjoitin gradun ja sitten siirryin uuteen firmaan töihin. Työttömänä en siis ehtinyt olla.

Vierailija
374/374 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on kohtalainen rahasumma tallessa, jos menee työnantajan kanssa sukset ihan ristiin, niin voi lähteä yhdellä ovenavauksella laakista. Tämä tieto helpottaa hieman.

Alallani on huutava pula nyt esimmkesälomittajista ja nyt näyttää työnantajakin haistaneen asian. Kaikki vakituiset sai lomansa mukisematta minne halusivat.

Siitä huolimatta olen herkillä lähtemässä.

Uusi kakkoskoti meren rannalla houkuttaa kovasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme