Painonpudotushaaste vuodelle 2023 - tule mukaan?
Jos siltä tuntuu, olet tervetullut mukaan painonpudotushaasteeseen vuodelle 2023. Ei ole väliä, onko pudotettavia kiloja 1, 10 tai 100, kannustan Sinua mukaan. Tämä ei ole kilpailu, vaan tarkoitus on tukea, jakaa kokemuksia - ja onnistua!
Olen itse m45, pituus 184 ja paino 139,7. Minulla ei ole mitään hyvää tekosyytä sairaalloiselle ylipainolleni, minulla ei ole normaalia painavammat luut eikä aineenvaihduntahäiriötä. Rehellisesti sanottuna syön aivan väärin enkä liiku yhtään. Syön valtavat määrät makeita herkkuja, sekä valmisruokaa. Liikun autolla joka paikkaan. Kaikki tämä on niin väärin ja haluan siihen nyt muutoksen.
Tiedän, että ei ole nopeaa eikä helppoa poppakonstia. Olen valmis pitkään, järkevään ja tasaiseen elämänmuutokseen, jossa poistan ruokavaliostani epäterveelliset osat ja otan tilalle kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljatuotteita, hyviä rasvoja, proteiinia jne oikeassa suhteessa.
Lisään myös arkiliikuntaa päivittäisissä toimissani ja aloitan säännöllisen liikunnan 2-4 kertaa viikossa, vaihdellen aerobista liikuntaa ja lihaskuntoharjoittelua sopivassa suhteessa.
Tämä ei nyt ole varsinainen uudenvuodenlupaus, mutta ajankohta auttaa kyllä kun aihe on monella ajankohtainen, joulukilot on monelle harmistuksena ja kuntosaleilla on hyviä aloitustarjouksia. Haluan sitoutua muutoksiin pitkäksi aikaa. Jos haluat olla mukana muutoksessa, jakaa kokemuksia ja tsemppiä, saada hyvän startin vuoteen 2023 ja saada hyvää oloa ja terveyttä niin hienoa! Onnistutaan yhdessä!!
Kommentit (3110)
Vierailija kirjoitti:
Haluan kokea itseni samaksi kuin 10 vuotta ja 10 kg sitten :( Nyt 32v ja 68kg
No tämä ihan täysin!
29v ja 62kg.
Ei sit mennä mihinkää über-laihuustrendeihin mukaan, eiks niin? Kuulemma trendi on kääntymässä kurvikkuudesta poikamaiseen vartaloon. Ollaan ihan omissa nahoissamme ja lihoissamme terveesti.
Ihrapossu kirjoitti:
Niin vaan ne sämpylät näkyvät heti puntarilla. 😓 Nyt on epäonnistunut olo, paino aamulla 90,4kg eli+800kg eiliseen ja +400g aloitukseen. Töissä olen tänään 7-17 ja sen jälkeen opintoja, joten pakko syödä normaalisti tai on takuuvarma migreeni. Tekisi vain mieli paastota koko päivä ja rangaista itseä jotenkin. Eikä ne sämpylät edes nälkää vieneet vaan kyläreissun jälkeen koko illan huutava nälkä.
Unohda hyvä ihmispolo kaikki rankaisuajatukset! Sämpylät ovat vaan elämää...Ja tietenkin pitää syödä, tai muuten käy niin kuin legentaarisen must...sen hevosen, joka juuri kun oppi olemaan syömättä otti ja kuoli...
Tein niiin hyvää wokkia eilen että tänään piti tehdä lisää... 😋
Ihan yksinkertainen: pannulle pilkottu kesäkurpitsa, ohuita kaalisiivuja, porkkanoita ohueksi höylättyinä siivuina, mausteita. Toiselle pannulle itketeyyjä munakoisosiivuja. Kun kypsää, pähkinärouhetta sekaan. Lautaselle pieni lusikallinen feta-juustoa ja nammm.
Ruoka maistuu ehkä myös siksi, kun ei napsi kaikkea ylimääräistä pitkin päivää eikä työmatkalla autossa mitään. 👍
Siis suolalla itketettyjä munakoisoja...
🤪
Vierailija kirjoitti:
Hei!
Tuntuu että tässä ketjussa kaikilla muilla on rutosti aikaa harrastaa liikuntaa tai kuntoilua. Miten teette sen?
Nyt alkoi arki, ja tuntuu etten mitenkään saa edes kävelylenkkiä joka päivälle, kun on työt, kotityöt ja lapset. Kuormittavuutta lisäävät erityislasten viennit ja tuonnit kuntoutuksiin jne heidän asioidensa hoitamiset. Niitä on paljon.
Liikuntaintoani rajoittaa se, että hommiin pitäisi ryhtyä heti ja just, kun päivään avautuu pieni tauko muiden ihmisten tarpeiden ja arkivelvoitteiden välissä. Psyykkaan itseäni sillä, että se just-ja-nyt -hetki olisi mun omaa aikaa, lepoa arjesta, mutta kuvailemani tavalla siellä täällä sattumanvaraisesti pienenä hetkenä velvoitteiden välissä se tuntuukin yhdeltä lisävelvoitteelta.
Mitään päivän ja kellon mukaan harrastettavaa en voi ottaa, sillä oma terveyskin vaihtelee päivästä toiseen (se migreeni).
Miten ratkaisisitte tämän dilemman?
Olen ajatellut, että ulkoilu on helpoin liikkumistapa tässä tilanteessa. Minulla on ulkoiluvaatteet eteisessä aina valmiina, jotta liikkeelle lähtö olisi helppoa. Silti tuo arjen vaativuus vaikeuttaa lähtöä. Nimenomaan se, että päivät ovat niin täysiä.
Toisaalta aina kun käyn esimerkiksi fysioterapeutilla, minulle painotetaan jumittuneiden lihasten rentoututtamista ja venyttelyjä. Saan ohjeiksi kaikenlaisia makaamisasentoja ja hengittelyjä, vaikka olen odottanut enemmänkin aktiivisia liikkeitä :-D
Olenkohan elämäntilanteeni takia haksahtanut suorittamiseen?
Työmatkat pyörällä kesät ja talvet...Kuntosalikassi varalle joka päivä pyörän tarakalle, joten töistä suoraan salille, jos jaksaa ja kerkiää. Tosin, jos pitää tietyllä kellonlyömällä olla lapsia hakemassa hoidosta, niin silloin tuo ei vaan toimi...Vaikka pieni 15 minuutin reipas kävely illalla...Töissä seisomapöytä ja taukojumppaa... Askel sinne ja askel tänne voi kerryttää päivän mittaan enemmän askeleita kuin tunnin ohjattu jumppa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö teille muille reilusti ylipainoisille ole tarjottu laihdutuslääkettä lääkärillä? Itselleni tarjottiin ja suosittelen, vie ylimääräistä ruokahalua ja syömisen himoja, paino alkoi putoamaan heti. Syön mitä haluan, mutta vain huomattavasti pienempiä määriä. Monillahan ei ole kyse itsekurista vaan ainoastaan siitä, että suolistohormonit ovat sekaisin, ja sitä nämä lääkkeet korjaavat. Suosittelen kysymään!
Mikä lääke?
Saxenda. Kallishan se on, mutta olen jo vuosia sitten tajunnut, ettei laihtuminen onnistu omin voimin. Nykyäänhän lihavuutta pidetään sairautena, ei pelkkänä tahdonvoiman asiana. Itse olin vuosia laihdun-lihon pyörteessä ja lopulta tuloksena sairaalloinen ylipaino ja jatkuva ruuan himo. Saxenda on toiminut itselläni hyvin, toki eihän sekään kaikille toimi.
Saxendaan saa KELA:n peruskorvattavuuden, jos BMI on yli 35 ja on esidiabetes ja lisäksi korkea kolesteroli tai verenpainelääkitys. Jos on onnistunut jo saamaan diabeteksen, silloin kela-korvattavuutta ei valitettavasti saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime viikko +2 kg. Onnistuisinko tällä viikolla paremmin... mikä olisi hyvä aamupala? Pitääkö joka päivä urheilla, riittääkö kävelylenkki?
Voisitko vähän avata mitä oikein syöt jos paino on noussut tuon verran viikossa?
No söin nyt aamupalaksi riisipiirakan, jossa oivariinia, juustoa ja kurkkua päällä. Kuppi kahvia. Maustamatonta jugurttia ja mysliä siihen lisäsin sekaan. Onks tää huono vai hyvä aamupala? Usein ehkä syön aamulla liian vähän, koska nälkä tulee nopeasti uudelleen.
Riisipiirakan riisi on aika höttö sokerinnostaja...Olisko ruisleipä parempi vaihtoehto? Oivariinin kovan rasvan (=voi) korvaisin monityydyttämättömiä rasvojasisältävällä levitteellä, verisuonet ei tykkää kovasta rasvasta. Juustossa on aika paljon energiaa, täyslihaleikkeleessä vähemmän, mutta suolaa voi tulla enemmän...Kurkku ja maustamaton jogurtti ok. Myslit on vähän vaarallisia, tarkista myslisi hiilihydraattimäärät ja sokerimäärä, energiaa voi tulla aika lailla. Mieluummin vaikka kaurahiutaleita. Mutta hyvä, että kuitenkin aamupalan syöt!
Kilpirauhaspotilas N 36 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime viikko +2 kg. Onnistuisinko tällä viikolla paremmin... mikä olisi hyvä aamupala? Pitääkö joka päivä urheilla, riittääkö kävelylenkki?
Aika takuuvarma aamupala on syödä aamupuuro keitetyn kananmunan tai vaikka raejuuston kanssa jos dieetissäsi ei ole mitään rajoituksia. Pelkkä hiilihydraatti voi heilauttaa verensokerin ja aiheuttaa äkkinäisen nälän (en osaa ilmiötä paremmin selittää, joku toinen osaa).
Kahden kilon lisäys sinänsä voi olla nestettä kehossa. Kävely on hyvää liikuntaa melkeinpä kaikille ja sellainen pohja jolle voi lähteä peruskuntoa rakentamaan. Netti on sinänsä täynnä erilaisia treeni- ja ruokavalio-ohjeita, että selaamaan vain 🙂
Ylipainoisilla on usein insuliiniresistenssiä; kun syöt nopeita höttöhiilareita ja verensokeritaso nopsasti nousee, insuliinin eritys käynnistyy vähän hitaanlaisesti ( vähän niin kuin vanha Volvo, eikä yhtä sähäkästi kuin Porsse...) eikä insuliini toimi yhtä nopsasti kuin normaalipainoisilla/terveillä, jolloin insuliinia täytyy erittyä isompi määrä, että verensokeritaso laskisi. Sitten insuliinia onkin niin paljon, että verensokeritaso romahtaa parin tunnin kuluttua reippaasti alas, ja se aiheuttaa sitten sen äkkinäisen nälän. Hitaat kuitupitoiset hiilarit siis ovat parempia, kun nostavat verensokeria hitaammin, jolloin se Volvokin kerkiää käynnistyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika takuuvarma aamupala on syödä aamupuuro keitetyn kananmunan tai vaikka raejuuston kanssa jos dieetissäsi ei ole mitään rajoituksia. Pelkkä hiilihydraatti voi heilauttaa verensokerin ja aiheuttaa äkkinäisen nälän (en osaa ilmiötä paremmin selittää, joku toinen osaa).
Kahden kilon lisäys sinänsä voi olla nestettä kehossa. Kävely on hyvää liikuntaa melkeinpä kaikille ja sellainen pohja jolle voi lähteä peruskuntoa rakentamaan. Netti on sinänsä täynnä erilaisia treeni- ja ruokavalio-ohjeita, että selaamaan vain 🙂
Ylipainoisilla on usein insuliiniresistenssiä; kun syöt nopeita höttöhiilareita ja verensokeritaso nopsasti nousee, insuliinin eritys käynnistyy vähän hitaanlaisesti ( vähän niin kuin vanha Volvo, eikä yhtä sähäkästi kuin Porsse...) eikä insuliini toimi yhtä nopsasti kuin normaalipainoisilla/terveillä, jolloin insuliinia täytyy erittyä isompi määrä, että verensokeritaso laskisi. Sitten insuliinia onkin niin paljon, että verensokeritaso romahtaa parin tunnin kuluttua reippaasti alas, ja se aiheuttaa sitten sen äkkinäisen nälän. Hitaat kuitupitoiset hiilarit siis ovat parempia, kun nostavat verensokeria hitaammin, jolloin se Volvokin kerkiää käynnistyä.
Ongelma on siinä, että insuliiniresistenssissä solut eivät pysty ottamaan glukoosia tehokkaasti ravinnokseen vaan suuri osa siitä päätyy rasvaksi kehoon. Samaan voi siis olla sekä pula energiasta että sitä voi olla liikaa, jolloin ylimääräinen päätyy rasvaksi kehoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No söin nyt aamupalaksi riisipiirakan, jossa oivariinia, juustoa ja kurkkua päällä. Kuppi kahvia. Maustamatonta jugurttia ja mysliä siihen lisäsin sekaan. Onks tää huono vai hyvä aamupala? Usein ehkä syön aamulla liian vähän, koska nälkä tulee nopeasti uudelleen.
Riisipiirakka pois, ruisleipä mainittuine lisukkeineen tilalle, lisäksi kaurapuuro veteen ja kourallinen pähkinöitä.
Kuulostaa ainakin mun makuun todella tylsältä, siis toi puuro ja pähkinät. Söisin itse puuron voisilmällä - ja tosiaan voilla. Mun mielestä kuulostaa kidutukselta syödä jotain tylsää vesipuuroa ja rouskia pähkinöitä - loppuikä?
Riisipiirakka ei ravintoarvoiltaan ole kovin paljon perunalastuja kummoisempaa. Mutta jokainen tekee kuten haluaa.
Oikeesti? Mä oon ajatellut että riisipiirakka on ihan terveellistä.
Finelin mukaan perunalastuissa on enemmän kuitua kuin fazerin rukiisessa riisipiirakassa. Mitäköhän terveellistä riisipiirakassa kuvitellaan olevan?
Perunalastuissa on myös enemmän rasvaa ja suolaa.
Perunalastujen rasva on kasvirasvaa, sitä terveellistä. Suolaa sipseissä on melkolailla sama määrä kuin ruisleivässä ja sehän vasta terveellistä onkin.
Että sun mielestä perempi syödä sipsejä kuin riisipiirakkaa, ymmärränkö oikein?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riisipiirakka pois, ruisleipä mainittuine lisukkeineen tilalle, lisäksi kaurapuuro veteen ja kourallinen pähkinöitä.
Kuulostaa ainakin mun makuun todella tylsältä, siis toi puuro ja pähkinät. Söisin itse puuron voisilmällä - ja tosiaan voilla. Mun mielestä kuulostaa kidutukselta syödä jotain tylsää vesipuuroa ja rouskia pähkinöitä - loppuikä?
Riisipiirakka ei ravintoarvoiltaan ole kovin paljon perunalastuja kummoisempaa. Mutta jokainen tekee kuten haluaa.
Finelin mukaan perunalastuissa on enemmän kuitua kuin fazerin rukiisessa riisipiirakassa. Mitäköhän terveellistä riisipiirakassa kuvitellaan olevan?
Perunalastujen rasva on kasvirasvaa, sitä terveellistä. Suolaa sipseissä on melkolailla sama määrä kuin ruisleivässä ja sehän vasta terveellistä onkin.
Mikä tekee kasvirasvasta esim. palmu- ja maissiöljystä automaattisesti terveellisempää kuin vaikkapa. voista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tekee kasvirasvasta esim. palmu- ja maissiöljystä automaattisesti terveellisempää kuin vaikkapa. voista?
Valtaosa kasvirasvoista, kuten margariini, on yliprosessoitua ja kaukana terveellisestä
Vierailija kirjoitti:
Ei sit mennä mihinkää über-laihuustrendeihin mukaan, eiks niin? Kuulemma trendi on kääntymässä kurvikkuudesta poikamaiseen vartaloon. Ollaan ihan omissa nahoissamme ja lihoissamme terveesti.
Mitä oikein haet tällä viestillä?
En ole huomannut kenenkään täällä pyrkivän alipainoon, normaalipainoa sen sijaan tulisi tavoitella jokaisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on siinä, että insuliiniresistenssissä solut eivät pysty ottamaan glukoosia tehokkaasti ravinnokseen vaan suuri osa siitä päätyy rasvaksi kehoon. Samaan voi siis olla sekä pula energiasta että sitä voi olla liikaa, jolloin ylimääräinen päätyy rasvaksi kehoon.
Insuliiniresistenssiä olen sairastanut 11 vuotiaasta asti ja tämän takia laihdutan vain ketogenisella ruokavaliolla sekä pätkäpaastolla. Sopii kyseisestä vaivasta kärsiville parhaiten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Insuliiniresistenssiä olen sairastanut 11 vuotiaasta asti ja tämän takia laihdutan vain ketogenisella ruokavaliolla sekä pätkäpaastolla. Sopii kyseisestä vaivasta kärsiville parhaiten.
Usein myös ns. makeannälkä johtuu insuliiniresistenssistä.
Laihdutin itse vhh & pätkäpaasto yhdistelmällä ja vielä normaalipainoisenakin jatkan samalla linjalla ja makean nälkää ei ole. Ollenkaan. Koskaan. Karkkihyllyt ja leivonnaiset lähinnä yököttää.
Täällä porskutetaan samaan malliin ja kyllä se painoo hitaasti mutta varmasti laskee. Yritän tässä kohtuullistamisen ja herkkujen välttämisen ohella hiukan pätkäpaastota kun sitä tässäkin ketjussa kehuttiin. Kiinnostuin erityisesti siitä mitä se tutkimusten mukaan tekee terveydelle. Puhdistaa soluja ja vähentää sairastavuutta. Muistan kun aikanaan luin tästä artikkelin ja siinä esiteltiin eri tapoja toteuttaa pätkäpaastoa. En vain silloin ymmärtänyt lähteä ideaan mukaan. Nyt pyrin pitämään 16/8 -mallia mutta ajattelen ettei sekään ole haudanvakavaa. Jos on illalla juhlat tai aamulla brunssi tai molemmat niin olkoon. Jos pääsääntöisesti noudattaisin näitä terveellinen ruokavalio ja pätkäpaasto -käytäntöjä.
Onko muilla tullut jotain uusia oivalluksia näin alkuvuoteen? Tsemppiä kaikille!
Hukkanen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on hyvä yhdistelmä siihen. Insuliinivastetta pienennetään ja samaan aikaan olemassa olevia rasvavarastoja pyritään pienentämään.
Insuliiniresistenssiä taitaa olla täälläkin, ainakin taipumus keskivartalolihavuuteen ja suuret hiilarihimot. Itse en himoa niinkään makeaa, mutta vaaleaa leipää, pastaa, perunamuusia ja muuta nopeaa hiilaria. Siksi minullakin toimivin tapa laihtua tuntuu olevan keto+pätkäpaasto.
Pätkäpaastoilijat puhuvat woosh-päivistä, heillä on sellainen teoria, että laihtuessa rasva lähtee liikkeelle ja rasvasolut täyttyvät vedellä. Sitten tämä vesi poistuu nopeasti, aiheuttaen nopean painon putoamisen muutaman päivän jumituksen jälkeen. Minulla taisi eilen olla tällainen woosh-päivä 🤔 Tuntui, että koko aamupäivän ramppasin vessassa ja nestettä poistui ihan älytön määrä. Eihän suunnitellusta hiit-treenistä kyllä sitten oikein tullut mitään, kun elimistö oli ihan kuiva ja veto pois 😓
Mutta kyllä sitten putosi myös paino, tänä aamuna 73,6 kg eli -1,2 kiloa kahdessa päivässä. Tällainen nopea pudotus liittyy minulla myös kuukautiskiertoon, eli ennen kuukautisia jumittaa ja turvottaa ja sitten paino putoaa nopeasti pari päivää kuukautisten alettua.
Minulla on painon seurantaan Happy Scale -niminen appi, jossa on sellainen kiva ominaisuus, että se jakaa painonpudotutustavoitteen pieniin välitavoitteisiin. Minun ensimmäinen tavoitteeni on 73,5 kiloa eli se ei ole kaukana 🙃
Mukavaa päivää muille keventäjille!
Liikunta sitoo nestettä lihaksiin ja lisäksi lisääntyvä lihasmassa painaa. Huoli pois, muutos on jo hyvässä käynnissä. Muutama viikko niin näkyy jo vaa'allakin. 😊