Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Painonpudotushaaste vuodelle 2023 - tule mukaan?

Vierailija
29.12.2022 |

Jos siltä tuntuu, olet tervetullut mukaan painonpudotushaasteeseen vuodelle 2023. Ei ole väliä, onko pudotettavia kiloja 1, 10 tai 100, kannustan Sinua mukaan. Tämä ei ole kilpailu, vaan tarkoitus on tukea, jakaa kokemuksia - ja onnistua!

Olen itse m45, pituus 184 ja paino 139,7. Minulla ei ole mitään hyvää tekosyytä sairaalloiselle ylipainolleni, minulla ei ole normaalia painavammat luut eikä aineenvaihduntahäiriötä. Rehellisesti sanottuna syön aivan väärin enkä liiku yhtään. Syön valtavat määrät makeita herkkuja, sekä valmisruokaa. Liikun autolla joka paikkaan. Kaikki tämä on niin väärin ja haluan siihen nyt muutoksen.

Tiedän, että ei ole nopeaa eikä helppoa poppakonstia. Olen valmis pitkään, järkevään ja tasaiseen elämänmuutokseen, jossa poistan ruokavaliostani epäterveelliset osat ja otan tilalle kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljatuotteita, hyviä rasvoja, proteiinia jne oikeassa suhteessa.

Lisään myös arkiliikuntaa päivittäisissä toimissani ja aloitan säännöllisen liikunnan 2-4 kertaa viikossa, vaihdellen aerobista liikuntaa ja lihaskuntoharjoittelua sopivassa suhteessa.

Tämä ei nyt ole varsinainen uudenvuodenlupaus, mutta ajankohta auttaa kyllä kun aihe on monella ajankohtainen, joulukilot on monelle harmistuksena ja kuntosaleilla on hyviä aloitustarjouksia. Haluan sitoutua muutoksiin pitkäksi aikaa. Jos haluat olla mukana muutoksessa, jakaa kokemuksia ja tsemppiä, saada hyvän startin vuoteen 2023 ja saada hyvää oloa ja terveyttä niin hienoa! Onnistutaan yhdessä!!

Kommentit (3110)

Vierailija
1601/3110 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihrapossu kirjoitti:

Ihrapossu kirjoitti:

Niin vaan ne sämpylät näkyvät heti puntarilla. 😓 Nyt on epäonnistunut olo, paino aamulla 90,4kg eli+800kg eiliseen ja +400g aloitukseen. Töissä olen tänään 7-17 ja sen jälkeen opintoja, joten pakko syödä normaalisti tai on takuuvarma migreeni. Tekisi vain mieli paastota koko päivä ja rangaista itseä jotenkin. Eikä ne sämpylät edes nälkää vieneet vaan kyläreissun jälkeen koko illan huutava nälkä.

Siis +800g 😂👌

Hiilarit kerää nestettä. Hyvä nyrkkisääntö on muistaa, että 1 g hiilihydraattia sitoo 4 g nestettä ruuansulatuselimistössä ja nostaa painoa samassa suhteessa. Karsi ruokavaliosta höttöhiilarit ja korvaa ne kasviksilla.

Nämä olenkin normiarjesta karsinut, esim tänään lounassalaatissa 23g (raaka) kuskusia ja kasviksia hiilarinlähteenä. Eilen anoppi siis kutsui päivälliselle ja ainoa, mitä tarjolla oli, oli sämpylät. Söin niitä kaksi (päälle paljon kurkkua ja yksi soijaleikkele), lounaalla ja aamiaisella olin syönyt kevyesti, ettei päivän ruuat olisi liian suuria. Leipää ei omassa taloudessa ole juuri koskaan, jouluna saatiin kotitekoinen limppu lahjaksi ja sitä ennen taisi olla kesällä, kun pidettiin nyyttärit. Puuroa, keksejä, kakkua tms en syö.

Mutta illalla yritän ehtiä tehdä kotona kehonpainotreenin tai HIITin kompensoimaan eilistä läskeilyä. Tänään onneksi pystyn pysymään suunnitelmassa, eikä muitakaan poikkeuksia ole vähäänaikaan tiedossa. Jatkossa täytyy, kun tiedossa menoja tai juhlia, paastota koko muu päivä ja laskea myös kylässä tarkemmin, mitä syö. Nyt olisi voinut syödä vaikka vaan niitä kurkkuja pari ja juoda teen. 😓

Vierailija
1602/3110 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihrapossu kirjoitti:

Ihrapossu kirjoitti:

Niin vaan ne sämpylät näkyvät heti puntarilla. 😓 Nyt on epäonnistunut olo, paino aamulla 90,4kg eli+800kg eiliseen ja +400g aloitukseen. Töissä olen tänään 7-17 ja sen jälkeen opintoja, joten pakko syödä normaalisti tai on takuuvarma migreeni. Tekisi vain mieli paastota koko päivä ja rangaista itseä jotenkin. Eikä ne sämpylät edes nälkää vieneet vaan kyläreissun jälkeen koko illan huutava nälkä.

Siis +80g 😂👌

Paino vaihtelee luonnostaan jonkin verran päivittäin. Laskeminen ei ole suoraviivaista. Jos/kun joka päivä punnitsee, pitää katsoa pidemmän ajan (viikon, kahden viikon) trendiä. Jos on koko ajan nälkä, pitää fiksata syömisiä. Mikä pitää nälkää paremmin? 

Sämpylät siis anopin päivällisen ainoa ruoka, eikä vaihtoehtoja ollut. Ennen kyläreissua olisi ollut kaloreita käyttää vähän alle 1000, mikä olisi kotona riittänyt hyvin terveelliseen ja täyttävään päivällisen ja iltapalaan. Nyt hapanleipätaikinaan tehdyt sämpylät (2kpl) n. 600kcal, soijaleikkele (2kpl) n.200kcal, kurkku (paljon) n. 50kcal ja tee n. 2kcal. Joten ne meni siinä.

Tänään menty omalla suunnitelmalla eli aamulla chiavanukas (250g mustikkaa, 8g chiasiemeniä, 100ml soijamaitoa, 86g makeuttamatonta soijarahkaa) ja lounaalla kasvispainotteinen salaatti, mihin lisäksi 4kpl falafeleja, kuskusia ja mausteita (chili, sitruunaruoho, suola). Nälkä ei ole ollut.

Illalla kotona keitto ja tarvittaessa kasviksia + hummusta, mutta yritän ilman pärjätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1603/3110 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihrapossu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihrapossu kirjoitti:

Ihrapossu kirjoitti:

Siis +800g 😂👌

Hiilarit kerää nestettä. Hyvä nyrkkisääntö on muistaa, että 1 g hiilihydraattia sitoo 4 g nestettä ruuansulatuselimistössä ja nostaa painoa samassa suhteessa. Karsi ruokavaliosta höttöhiilarit ja korvaa ne kasviksilla.

Nämä olenkin normiarjesta karsinut, esim tänään lounassalaatissa 23g (raaka) kuskusia ja kasviksia hiilarinlähteenä. Eilen anoppi siis kutsui päivälliselle ja ainoa, mitä tarjolla oli, oli sämpylät. Söin niitä kaksi (päälle paljon kurkkua ja yksi soijaleikkele), lounaalla ja aamiaisella olin syönyt kevyesti, ettei päivän ruuat olisi liian suuria. Leipää ei omassa taloudessa ole juuri koskaan, jouluna saatiin kotitekoinen limppu lahjaksi ja sitä ennen taisi olla kesällä, kun pidettiin nyyttärit. Puuroa, keksejä, kakkua tms en syö.

Mutta illalla yritän ehtiä tehdä kotona kehonpainotreenin tai HIITin kompensoimaan eilistä läskeilyä. Tänään onneksi pystyn pysymään suunnitelmassa, eikä muitakaan poikkeuksia ole vähäänaikaan tiedossa. Jatkossa täytyy, kun tiedossa menoja tai juhlia, paastota koko muu päivä ja laskea myös kylässä tarkemmin, mitä syö. Nyt olisi voinut syödä vaikka vaan niitä kurkkuja pari ja juoda teen. 😓

Sanon tämä kaikella ystävyydellä ja myös kokemuksen syvällä rintaäänellä, että tuontapainen ajattelu on pidemmän päälle pahasta. Ihan niin kuin syömistä tai herkuttelua ei pidä ansaita, sitä ei pidä myöskään korvata tai "ostaa" syömisen rajoittamisella tai liikunnalla muulloin. Sellainen ajattelu ei kuulu terveelliseen ruoka- tai liikuntasuhteeseen. Kaksi sämpylää ei myöskään mitenkään ole ylensyömistä tai "läskeilyä" (joka itsessään on halventava ja lyttäävä sana). Kannustaisin, että yrittäisit puhua itsestäsi nätimmin. Jos näet itsesi ihrapossuna, se ei ole paras mahdollinen lähtökohta uusien keholle ja mielelle hyväksi olevien elämäntapojen etsimiselle.

Vierailija
1604/3110 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No söin nyt aamupalaksi riisipiirakan, jossa oivariinia, juustoa ja kurkkua päällä. Kuppi kahvia. Maustamatonta jugurttia ja mysliä siihen lisäsin sekaan. Onks tää huono vai hyvä aamupala? Usein ehkä syön aamulla liian vähän, koska nälkä tulee nopeasti uudelleen.

Riisipiirakka pois, ruisleipä mainittuine lisukkeineen tilalle, lisäksi kaurapuuro veteen ja kourallinen pähkinöitä.

Kiitos vinkistä! 😊 t. Aamupalan syöjä

Vierailija
1605/3110 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viime viikko +2 kg. Onnistuisinko tällä viikolla paremmin... mikä olisi hyvä aamupala? Pitääkö joka päivä urheilla, riittääkö kävelylenkki?

Voisitko vähän avata mitä oikein syöt jos paino on noussut tuon verran viikossa?

No söin nyt aamupalaksi riisipiirakan, jossa oivariinia, juustoa ja kurkkua päällä. Kuppi kahvia. Maustamatonta jugurttia ja mysliä siihen lisäsin sekaan. Onks tää huono vai hyvä aamupala? Usein ehkä syön aamulla liian vähän, koska nälkä tulee nopeasti uudelleen.

Pelkkä aamiainen ei selitä kahden kilon painonnousua viikossa, syöt varmaan jotain muutakin?

Kyllä, ja joka päivä.

Vierailija
1606/3110 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viime viikko +2 kg. Onnistuisinko tällä viikolla paremmin... mikä olisi hyvä aamupala? Pitääkö joka päivä urheilla, riittääkö kävelylenkki?

Mulla "liika" liikunta (ei edes hirveen paljon) tuppaa nostamaan painoa ja paino laskee kun liikun vähemmän. Takana ehkä sellainen mekanismi, että keho tulkitsee, että kuluu liikaa energiaa, pitääpä kerätä varastoja. 

Mielenkiintoista. En kyllä ihan hirveästi liikkunut viime viikolla, joten voi olla myös että söin vain liikaa suhteessa kulutukseen. Mutta en tiedä mitä tapahtuu, kerääntyykö nesteitä vai mitä, huomaan välillä esim. kävelylenkin jälkeen saattaa olla turvotusta niin että kädet ja sormet on ihan pulleat ja oikein iho niissä kiristää. Samantyylistä oli jaloissa raskausaikana. En tiedä miksi nyt liikunnan jälkeen. T. Se aamupalan syöjä

Vierailija
1607/3110 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maitoa en juo, kun on laktoosi-intoleranssi, ja laktoositon maito on vielä pahempaa kuin tavallinen, siispä rasvatonta piimää, rasvatonta jogurttia, leivän päällä vain rasvatonta proteiinivalmistetta. Ei kermaa ruuanlaitossa koskaan. Ei voitakaan, vaan jotakin ruokaöljyä, riippuu tapauksesta, mitä. On maustettuja ja maustamattomia, on oliivi, rypsi, auringonkukka, maissi, maapähkinä, avocadoöljyä komerossa. Eri leipälajeja vaihtelen, tosin suomalaista ruisleipää ei koskaan: hapanta ja liian hienoksi jauhettua jauhoa. 

Sopat ja padat ovat helppotekoisia, terveellisiä ja hyvänmakuisia. Reilusti yrttejä ja chiliä mausteeksi.

Minäkään en juo maitoa kun en koe aikuisena sitä mihinkään tarvitsevani mutta nyt täytyy sanoa että ruokavaliosi kuulostaa kyllä todella ankealta. Oletko ikinä katsonut niiden vähärasvaisten ja rasvattomien tuotteiden tuoteselosteita?

Kauhean surullista kun ihmiset syö keinoruokaa ja lisäravinteita vaikka kaupoista löytyisi niin paljon parempia ja luonnollisempia vaihtoehtoja.

Vierailija
1608/3110 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kilpirauhaspotilas N 36 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riisipiirakka pois, ruisleipä mainittuine lisukkeineen tilalle, lisäksi kaurapuuro veteen ja kourallinen pähkinöitä.

Kuulostaa ainakin mun makuun todella tylsältä, siis toi puuro ja pähkinät. Söisin itse puuron voisilmällä - ja tosiaan voilla. Mun mielestä kuulostaa kidutukselta syödä jotain tylsää vesipuuroa ja rouskia pähkinöitä - loppuikä?

Riisipiirakka ei ravintoarvoiltaan ole kovin paljon perunalastuja kummoisempaa. Mutta jokainen tekee kuten haluaa.

Oikeesti? Mä oon ajatellut että riisipiirakka on ihan terveellistä.

Vierailija
1609/3110 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittaudu mukaan! Oma laihdustusprojekti on alkanut kyllä jo viime vuoden elokuussa. Aloitin silloin sillä ajatuksella, että mieluummin hidas painonpudotus niin, että se olis pysyvä ja myös niin, ettei lihasmassaa katoa. Nopeassa painonpudotuksessa usein näin käy, joten lihaskuntotreenin tekeminen laihduttaessa on tärkeää. Se tukee myös painonpudotusta.

Seuraan painon lisäksi myös kehon rasvaprosenttia. Olin jo syyskuussa saavuttanut terveen kehon koostumuksen, mutta BMI oli normaali vasta marraskuussa. Sitä ei siis kannata liikaa tuijottaa, jos laihduttaa, varsinkin kun kuntoilee. Itsellä tulee lenkkeilyn ja aerobisen treenin lisäksi viikossa käytyä kerran tai pari salilla.

Olen paastoillut tyylillä 14:10 ja tällä tavalla on tippunut seitsemän kiloa ilman kaloreiden laskemista. Koen kaiken syötävän käyttämisen itselleni uuvuttavana, joten pätkäpaastoilu/aikaikkunaan rajoittuva syöminen toimii minulla paremmin. Olen laihduttanut aiemmin tyyliin "syö vähemmän, liiku enemmän", mutta sitä nälästä kituuttamista ei vaan kestä. Pätkäpaastosta on helpompi tehdä elämäntapa ja silloin keho oppii kestämään nälkää paremmin.

Nyt mitat 157/61kg ja tavoitteena olisi vielä tiputtaa 2-5kg. Kuulostaa vähältä, mutta yleensä viimeiset kilot ovat ne vaikeimmat.

Vierailija
1610/3110 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika takuuvarma aamupala on syödä aamupuuro keitetyn kananmunan tai vaikka raejuuston kanssa jos dieetissäsi ei ole mitään rajoituksia. Pelkkä hiilihydraatti voi heilauttaa verensokerin ja aiheuttaa äkkinäisen nälän (en osaa ilmiötä paremmin selittää, joku toinen osaa).

Kahden kilon lisäys sinänsä voi olla nestettä kehossa. Kävely on hyvää liikuntaa melkeinpä kaikille ja sellainen pohja jolle voi lähteä peruskuntoa rakentamaan. Netti on sinänsä täynnä erilaisia treeni- ja ruokavalio-ohjeita, että selaamaan vain 🙂

Kiitos sullekin aamupalavinkistä ja liikunta tsempeistä! Kivaa viikkoa! T. Aamupalansyöjä

Vierailija
1611/3110 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ainakin mun makuun todella tylsältä, siis toi puuro ja pähkinät. Söisin itse puuron voisilmällä - ja tosiaan voilla. Mun mielestä kuulostaa kidutukselta syödä jotain tylsää vesipuuroa ja rouskia pähkinöitä - loppuikä?

Riisipiirakka ei ravintoarvoiltaan ole kovin paljon perunalastuja kummoisempaa. Mutta jokainen tekee kuten haluaa.

Oikeesti? Mä oon ajatellut että riisipiirakka on ihan terveellistä.

Se on aika energiatiheää siihen nähden, miten se täyttää vatsan.

Vierailija
1612/3110 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä rakastan peruspuuroa - veteen tehtynä.

Puoli desiä hiutaleita kulhoon. Reilu desi vettä perään. Ripaus suolaa. Mikrossa vajaa puolitoista minuuttia, ja puuro on valmis. Siihen päälle keitetty kananmuna, jonka kuutioin kananmunaleikkurissa - eli ensin viipaleiksi, ja siitä sitten vielä toiseen suuntaan leikkurilla, niin saa kananmunan siististi kuutioitua.

Jos syön aamiaista, niin useimmiten tätä. Sama iltapalan kanssa. Ja tää jo vuosia. Luulen, että maistuu ihan loppu elämänkin.

Kuulostaa mun korvaan tosi erikoiselta makuyhdistelmältä sekoittaa puuroon kananmunaa! Söisin ne erikseen.

Vierailija
1613/3110 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään päivä 13, maanantai ja vaakapäivä. Lukema 133,8 eli pudotusta viime maanantaista -1,9 ja aloituksesta -5,9 (139,7). Antaa todella suuren lisämotivaation alkaneelle viikolle ja kertoo että tehdyt muutokset ovat oikeansuuntaisia ja tehokkaita. Tänään kuntosali ja uinti. Teen 45min lihaskuntoharjoittelun ja n. 30-40 min uintia.  Olo on erinomainen! Tiedän että alkuhuuman jälkeen arki koittaa, painonlasku tasaantuu jne, mutta tämä ei olekaan minulle mikään viikon kaalikeittodieetti vaan pysyvä elämäntapamuutos. Siksi kävin tarkasti läpi ravinnonsaantini ja yllätyin iloisesti kun tällä hetkellä kaikki olivat suositeltujen viitearvojen sisällä. Ainoastaan suolan määrä oli aavistuksen yli ylärajan ja rasva oli alarajalla. Pidän mielessä avainsanoinani: säännöllisyys, kärsivällisyys, kohtuus, monipuolisuus ja ilo! Suuri kiitos tuesta! Tsemppiä kaikille! AP

Vierailija
1614/3110 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika takuuvarma aamupala on syödä aamupuuro keitetyn kananmunan tai vaikka raejuuston kanssa jos dieetissäsi ei ole mitään rajoituksia. Pelkkä hiilihydraatti voi heilauttaa verensokerin ja aiheuttaa äkkinäisen nälän (en osaa ilmiötä paremmin selittää, joku toinen osaa).

Kahden kilon lisäys sinänsä voi olla nestettä kehossa. Kävely on hyvää liikuntaa melkeinpä kaikille ja sellainen pohja jolle voi lähteä peruskuntoa rakentamaan. Netti on sinänsä täynnä erilaisia treeni- ja ruokavalio-ohjeita, että selaamaan vain 🙂

Kiitos sullekin aamupalavinkistä ja liikunta tsempeistä! Kivaa viikkoa! T. Aamupalansyöjä

Mun vakiaamiainen joka aamu on kauramaitoon ja veteen keitetty kaurapuuro, jossa on teelusikallinen maapähkinävoita ja marjoista ja valmiin puuron päälle laitan vielä pellavansiemenrouhetta. Kauramaito ja maapähkinävoi tuovat täyteläisyyttä, maapähkinävoista ja siemenistä saa hyviä rasvoja ja proteiinia, marjoista saa vitamiineja, kuitua ja muita hyödyllisiä ravintoaineita. Joskus olen kokeillut syödä pelkkää puuroa ilman mitään lisukkeita, mutta se ei pidä nälkää läheskään yhtä hyvin.

Vierailija
1615/3110 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

numero 17 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun vakiaamiainen joka aamu on kauramaitoon ja veteen keitetty kaurapuuro, jossa on teelusikallinen maapähkinävoita ja marjoja ja valmiin puuron päälle laitan vielä pellavansiemenrouhetta. Kauramaito ja maapähkinävoi tuovat täyteläisyyttä, maapähkinävoista ja siemenistä saa hyviä rasvoja ja proteiinia, marjoista saa vitamiineja, kuitua ja muita hyödyllisiä ravintoaineita. Joskus olen kokeillut syödä pelkkää puuroa ilman mitään lisukkeita, mutta se ei pidä nälkää läheskään yhtä hyvin.

Ei yhtä viestiä ilman kirjoitusvirhettä...

Vierailija
1616/3110 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin päivän reippaalla 20 minuutin kävelyllä johon sisältyi 140 porrasta - antaa kivasti energiaa etätyöpäivään.

Aamiaiseksi kuppi kahvia mustana kuten yleensä ja aamupäivän aikana join vielä pari kuppia yrttiteetä. Ostin eilen vadelmia kun olivat tarjouksessa ja söin niitä lounaaksi maustamattoman kookosjogurtin sekä pensasmustikoiden kera. Lisäksi n. 100g guacamolea ja pari nakkia.

Tilasin viikonloppuna luomulaatuista luulientä ja jos saapuvat nyt alkuviikosta niin ensimmäinen 24 tunnin paasto alkaa lounaalta torstaina. Päivälliseksi siis vain tuota luulientä ja perjantaina aamupäivällä vielä toinen jos siltä tuntuu.

Vierailija
1617/3110 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei!

Tuntuu että tässä ketjussa kaikilla muilla on rutosti aikaa harrastaa liikuntaa tai kuntoilua. Miten teette sen?

Nyt alkoi arki, ja tuntuu etten mitenkään saa edes kävelylenkkiä joka päivälle, kun on työt, kotityöt ja lapset. Kuormittavuutta lisäävät erityislasten viennit ja tuonnit kuntoutuksiin jne heidän asioidensa hoitamiset. Niitä on paljon.

Liikuntaintoani rajoittaa se, että hommiin pitäisi ryhtyä heti ja just, kun päivään avautuu pieni tauko muiden ihmisten tarpeiden ja arkivelvoitteiden välissä. Psyykkaan itseäni sillä, että se just-ja-nyt -hetki olisi mun omaa aikaa, lepoa arjesta, mutta kuvailemani tavalla siellä täällä sattumanvaraisesti pienenä hetkenä velvoitteiden välissä se tuntuukin yhdeltä lisävelvoitteelta.

Mitään päivän ja kellon mukaan harrastettavaa en voi ottaa, sillä oma terveyskin vaihtelee päivästä toiseen (se migreeni).

Miten ratkaisisitte tämän dilemman?

Olen ajatellut, että ulkoilu on helpoin liikkumistapa tässä tilanteessa. Minulla on ulkoiluvaatteet eteisessä aina valmiina, jotta liikkeelle lähtö olisi helppoa. Silti tuo arjen vaativuus vaikeuttaa lähtöä. Nimenomaan se, että päivät ovat niin täysiä.

Toisaalta aina kun käyn esimerkiksi fysioterapeutilla, minulle painotetaan jumittuneiden lihasten rentoututtamista ja venyttelyjä. Saan ohjeiksi kaikenlaisia makaamisasentoja ja hengittelyjä, vaikka olen odottanut enemmänkin aktiivisia liikkeitä :-D

Olenkohan elämäntilanteeni takia haksahtanut suorittamiseen?

Onnistuisiko esim kuntopyörän hommaaminen kotia? Sen voi yhdistää vaikka siihen, että katselee sen lempisarjan jakson ja pyöräilee samalla. Ei tarvitse vedellä vaatteita päälle tai putsata autoa tai lähteä mihinkään (mulle nämä ovat liian isoja kynnyksiä).

Kirjoittelinkin tuolla ekalla sivulla. Sain lähinnä pyörän avulla laihdutettua parissa kuukaudessa yli 6kg. Ruokavaliota en juurikaan muuttanut, söin jopa kerran viikkoon pizzaa ja muita herkkuja.

Nyt loman jälkeen jatkuu taas kuntopyöräily.

Vaikka ylipainoa on niin enemmänkin itse haluaisin saada lihaksia ja voimaa vartaloon kuin, että olisin laihempi, lähin tulevaisuutta ajatellen.

Isovanhempani muuten söivät aina aamupalaksi veteen keitettyä puuroa (ruis tai kaura) ja sotkivat siihen valmiiseen puuroon sokeritonta mysliä, missä pähkinöitä ja siemeniä yms.

Vierailija
1618/3110 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi hyvä keino lisätä liikuntaa päivään on hulavanne. Suurin hype taisi sen kohdalta mennä jo, joten niitä löytyy taas kaupoista ja ehkäpä kirppiksiltä.

Siitä vaan alkaa pyöritellä vaikka ensin 5 min/suunta ja kasvattaa aikaa, kun alkaa sujua paremmin.

Vierailija
1619/3110 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi hyvä keino lisätä liikuntaa päivään on hulavanne. Suurin hype taisi sen kohdalta mennä jo, joten niitä löytyy taas kaupoista ja ehkäpä kirppiksiltä.

Siitä vaan alkaa pyöritellä vaikka ensin 5 min/suunta ja kasvattaa aikaa, kun alkaa sujua paremmin.

Tottuiko teidän kyljet tohon? Itse tilasin sen, taisi olla 15euroa, ettei mikään iso sijoitus, mutta saan sillä kyljet ihan mustelmille.

Yritin tehdä sitä päivittäin alkuun pienen hetken ja sidoin jopa hupparin vyötärölle, mutta ei apua. En vaan saa kylkiäni toteutettua siihen, sattuu ihan samperisti, vaikka vararengas onkin.

Käytössä siis se möykkyinen painovanne. Miksi siinä pitää olla ne möykyt??

Vierailija
1620/3110 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä rakastan peruspuuroa - veteen tehtynä.

Puoli desiä hiutaleita kulhoon. Reilu desi vettä perään. Ripaus suolaa. Mikrossa vajaa puolitoista minuuttia, ja puuro on valmis. Siihen päälle keitetty kananmuna, jonka kuutioin kananmunaleikkurissa - eli ensin viipaleiksi, ja siitä sitten vielä toiseen suuntaan leikkurilla, niin saa kananmunan siististi kuutioitua.

Jos syön aamiaista, niin useimmiten tätä. Sama iltapalan kanssa. Ja tää jo vuosia. Luulen, että maistuu ihan loppu elämänkin.

Kuulostaa mun korvaan tosi erikoiselta makuyhdistelmältä sekoittaa puuroon kananmunaa! Söisin ne erikseen.

Minä en yleensä syö puuroa, mutta jos syön, vatkaan siihen lopuksi kananmunan ja lorautan teelusikallisen tai pari oliiviöljyä. Ihan hyvää se on.