Painonpudotushaaste vuodelle 2023 - tule mukaan?
Jos siltä tuntuu, olet tervetullut mukaan painonpudotushaasteeseen vuodelle 2023. Ei ole väliä, onko pudotettavia kiloja 1, 10 tai 100, kannustan Sinua mukaan. Tämä ei ole kilpailu, vaan tarkoitus on tukea, jakaa kokemuksia - ja onnistua!
Olen itse m45, pituus 184 ja paino 139,7. Minulla ei ole mitään hyvää tekosyytä sairaalloiselle ylipainolleni, minulla ei ole normaalia painavammat luut eikä aineenvaihduntahäiriötä. Rehellisesti sanottuna syön aivan väärin enkä liiku yhtään. Syön valtavat määrät makeita herkkuja, sekä valmisruokaa. Liikun autolla joka paikkaan. Kaikki tämä on niin väärin ja haluan siihen nyt muutoksen.
Tiedän, että ei ole nopeaa eikä helppoa poppakonstia. Olen valmis pitkään, järkevään ja tasaiseen elämänmuutokseen, jossa poistan ruokavaliostani epäterveelliset osat ja otan tilalle kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljatuotteita, hyviä rasvoja, proteiinia jne oikeassa suhteessa.
Lisään myös arkiliikuntaa päivittäisissä toimissani ja aloitan säännöllisen liikunnan 2-4 kertaa viikossa, vaihdellen aerobista liikuntaa ja lihaskuntoharjoittelua sopivassa suhteessa.
Tämä ei nyt ole varsinainen uudenvuodenlupaus, mutta ajankohta auttaa kyllä kun aihe on monella ajankohtainen, joulukilot on monelle harmistuksena ja kuntosaleilla on hyviä aloitustarjouksia. Haluan sitoutua muutoksiin pitkäksi aikaa. Jos haluat olla mukana muutoksessa, jakaa kokemuksia ja tsemppiä, saada hyvän startin vuoteen 2023 ja saada hyvää oloa ja terveyttä niin hienoa! Onnistutaan yhdessä!!
Kommentit (3110)
Vierailija kirjoitti:
Kilpirauhaspotilas N 36 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten pätkäpaasto vaikuttaa paastoverikokeisiin? Pitäisi ensi viikolla mennä, ja aina ennen olen paastonnut sen 12 tuntia, mutta nyt tämän hetken rytmillä paastoa tulee ennen labroja reilu 14 tuntia. Onko kokemusta, onko se vielä ok, vai vääristääkö tuloksia? Varasin jo aikaisimman ajan mitä labrasta saa.
Mä kysyisin suoraan hoitavalta taholta mikä on ohjeistus.
Paaston pituus on 10-14 tuntia. Ei saa mennä yli eikä ali.
Ja jätä ne aikaiset ajat niille, jotka niitä oikeasti tarvitsevat esim. kilpirauhaspotilaat.
Järki käteen tohon pätkäpaastoon.
Meidän labrassa paaston pituus on ohjeistettu 10-12 tuntia. Ja otetaan myös kilpirauhaskokeet, jos sillä nyt sattuu olemaan jotain merkitystä.
Mukana haasteessa!
Olen normaalipainoinen, joten isoa pudotusta ei ole itselläni tarvetta tehdä, vaan tavoitteena saada 2-5kg rasvaa poltettua, kehoa kiinteytettyä ja lihaksistoa voimistettua.
Pidän tarkasti ruokapäiväkirjaa (FatSecret-sovellus) ja seuraan, että tulee syötyä monipuolisesti ja tasapainoisesti. Kävelen joka päivä vähintään 7km ja aloitin puolen vuoden tauon jälkeen tekemään taas lihaskuntoharjoituksia kotona (väh. 1h /vko).
Paljon tsemppiä kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No söin nyt aamupalaksi riisipiirakan, jossa oivariinia, juustoa ja kurkkua päällä. Kuppi kahvia. Maustamatonta jugurttia ja mysliä siihen lisäsin sekaan. Onks tää huono vai hyvä aamupala? Usein ehkä syön aamulla liian vähän, koska nälkä tulee nopeasti uudelleen.
Riisipiirakka pois, ruisleipä mainittuine lisukkeineen tilalle, lisäksi kaurapuuro veteen ja kourallinen pähkinöitä.
Kuulostaa ainakin mun makuun todella tylsältä, siis toi puuro ja pähkinät. Söisin itse puuron voisilmällä - ja tosiaan voilla. Mun mielestä kuulostaa kidutukselta syödä jotain tylsää vesipuuroa ja rouskia pähkinöitä - loppuikä?
Riisipiirakka ei ravintoarvoiltaan ole kovin paljon perunalastuja kummoisempaa. Mutta jokainen tekee kuten haluaa.
Oikeesti? Mä oon ajatellut että riisipiirakka on ihan terveellistä.
Finelin mukaan perunalastuissa on enemmän kuitua kuin fazerin rukiisessa riisipiirakassa. Mitäköhän terveellistä riisipiirakassa kuvitellaan olevan?
Vierailija kirjoitti:
Eikö teille muille reilusti ylipainoisille ole tarjottu laihdutuslääkettä lääkärillä? Itselleni tarjottiin ja suosittelen, vie ylimääräistä ruokahalua ja syömisen himoja, paino alkoi putoamaan heti. Syön mitä haluan, mutta vain huomattavasti pienempiä määriä. Monillahan ei ole kyse itsekurista vaan ainoastaan siitä, että suolistohormonit ovat sekaisin, ja sitä nämä lääkkeet korjaavat. Suosittelen kysymään!
Mikä ratkaisu ne lääkkeet on jos elintavat ei muutu? Kyllä mun mielestä pitää nimenomaan kannustaa ja jopa painostaa siihen eikä tarjota pilleriä joka tilanteeseen. Ja kyllä, itselläni kymmeniä kiloja ylipainoa ja nyt on tullut viiemin se pohja vastaan että nyt loppui mässäilyt.
Pizzan, hampurilaisten ja karkin syönti liiallisesti on nimenomaan itsekurin puutetta eikä suolistohormonien ohjaamaa käytöstä. Vaikka syöt lääkkeitä laihtuaksesi niin se ei muuta sitä tosiasiaa että teet silti hallaa elimistöllesi syömällä mitä haluat. Sen aiheuttamaa vahinkoa ei mikään laihdutuspilleri paranna.
Vierailija kirjoitti:
Yksi hyvä keino lisätä liikuntaa päivään on hulavanne. Suurin hype taisi sen kohdalta mennä jo, joten niitä löytyy taas kaupoista ja ehkäpä kirppiksiltä.
Siitä vaan alkaa pyöritellä vaikka ensin 5 min/suunta ja kasvattaa aikaa, kun alkaa sujua paremmin.
Jopa kirjastoilla on erilaisia kuntoiluvälineitä antaa lainaan ja ainakin meidän kaupungin ns. hyvinvointipisteellä on saatavilla vastuskuminauhoja, painoja jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No söin nyt aamupalaksi riisipiirakan, jossa oivariinia, juustoa ja kurkkua päällä. Kuppi kahvia. Maustamatonta jugurttia ja mysliä siihen lisäsin sekaan. Onks tää huono vai hyvä aamupala? Usein ehkä syön aamulla liian vähän, koska nälkä tulee nopeasti uudelleen.
Riisipiirakka pois, ruisleipä mainittuine lisukkeineen tilalle, lisäksi kaurapuuro veteen ja kourallinen pähkinöitä.
Kuulostaa ainakin mun makuun todella tylsältä, siis toi puuro ja pähkinät. Söisin itse puuron voisilmällä - ja tosiaan voilla. Mun mielestä kuulostaa kidutukselta syödä jotain tylsää vesipuuroa ja rouskia pähkinöitä - loppuikä?
Riisipiirakka ei ravintoarvoiltaan ole kovin paljon perunalastuja kummoisempaa. Mutta jokainen tekee kuten haluaa.
Finelin mukaan perunalastuissa on enemmän kuitua kuin fazerin rukiisessa riisipiirakassa. Mitäköhän terveellistä riisipiirakassa kuvitellaan olevan?
Perunalastuissa on myös enemmän rasvaa ja suolaa.
Ihrapossu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihrapossu kirjoitti:
Ihrapossu kirjoitti:
Niin vaan ne sämpylät näkyvät heti puntarilla. 😓 Nyt on epäonnistunut olo, paino aamulla 90,4kg eli+800kg eiliseen ja +400g aloitukseen. Töissä olen tänään 7-17 ja sen jälkeen opintoja, joten pakko syödä normaalisti tai on takuuvarma migreeni. Tekisi vain mieli paastota koko päivä ja rangaista itseä jotenkin. Eikä ne sämpylät edes nälkää vieneet vaan kyläreissun jälkeen koko illan huutava nälkä.
Siis +80g 😂👌
Paino vaihtelee luonnostaan jonkin verran päivittäin. Laskeminen ei ole suoraviivaista. Jos/kun joka päivä punnitsee, pitää katsoa pidemmän ajan (viikon, kahden viikon) trendiä. Jos on koko ajan nälkä, pitää fiksata syömisiä. Mikä pitää nälkää paremmin?
Sämpylät siis anopin päivällisen ainoa ruoka, eikä vaihtoehtoja ollut. Ennen kyläreissua olisi ollut kaloreita käyttää vähän alle 1000, mikä olisi kotona riittänyt hyvin terveelliseen ja täyttävään päivällisen ja iltapalaan. Nyt hapanleipätaikinaan tehdyt sämpylät (2kpl) n. 600kcal, soijaleikkele (2kpl) n.200kcal, kurkku (paljon) n. 50kcal ja tee n. 2kcal. Joten ne meni siinä.
Tänään menty omalla suunnitelmalla eli aamulla chiavanukas (250g mustikkaa, 8g chiasiemeniä, 100ml soijamaitoa, 86g makeuttamatonta soijarahkaa) ja lounaalla kasvispainotteinen salaatti, mihin lisäksi 4kpl falafeleja, kuskusia ja mausteita (chili, sitruunaruoho, suola). Nälkä ei ole ollut.
Illalla kotona keitto ja tarvittaessa kasviksia + hummusta, mutta yritän ilman pärjätä.
Mistä olet saanut sitruunaruohoa? En ole vuosikausiin löytänyt. Ennen oli ihan k-marketissa, säilöttynä. Haluaisin sitä thai-kasviswokkiin.
Kävin salilla vaa'alla ja paino on 71 kg! Jes! Pudotusta on siis 14,5 kg loppukesästä ja ekaan tavoitteeseen on kaksi kiloa. BMI on nyt 23,5. Houkuttelisi kyllä se 65 kg ja 20,5 kilon kokonaispudotus (BMI olisi silloin 21,5). Katsotaan, miten tiukassa kilot alkavat olla ja mihin paino alkaa näillä ruoka- ja liikuntatavoilla asettua.
Haluan kokea itseni samaksi kuin 10 vuotta ja 10 kg sitten :( Nyt 32v ja 68kg
Viikon eka treeni, eli jalat ja vatsa tehty, päälle tunnin siivousurakka.
Tän päivän syömiset:
-klo 7 kananmuna, 2 kauraleipää, kalkkunaa, kasviksia, kahvia
-lounaaksi pannulla pastaa, tonnikalaa ja kasvissekoitusta, sekaan oliiviöljyä
-välipala jäi välistä
-päivälliseksi riisiä, kanaa, kurkkua, tomaattia, oliiviöljyä
-iltapala vielä ysin pintaan, varmaan sama setti kuin aamupala
-vedenjuontiin pitää kiinnittää huomiota, meinaa palaveriputkessa unohtua hakea täydennystä
Jalkatreeni oli karmea, on sitä kyllä rapakunnossa mutta suunta ylöspäin
🌞
Nyt on noussut paino parin viikon takaisesta 1,5 kg. Olen liikkunut kovasti, eilen esim. oli workshop jonka vuoksi liikuin melkein 6 h.
Syön terveellisesti, usein reiluilla alikaloreilla, joskus ehkä kerran viikossa tai kahdessa tankkaan ja syön kulutuksen mukaisesti yhden päivän, edelleen sitä terveellistä ruokaa. Herkkuja eikä roskaruokaa tee mieli. Lämmin kaakao on ainoa herkku jonka otan näin talvella joskus iltaisin.
Alkoi tympimään tänään kun aika kovasti öisin kärsin nälästä ja paino vaan nousee. Sitten otin kuvat itsestäni sovellukseen joka näyttää kehityksen silhuettikuvana ja senteissä. Viimeksi otin marraskuussa. Oho, 2 kuukaudessa vatsasta lähtenyt yli 7 cm, vyötäröltä 4 cm ja lantiolta 8 cm! Tämä jos mikä kannustaa! Toki jatkaisin kyllä näillä elintavoilla vaikka en laihtuisikaan, tykkään terveellisestä ruoasta ja liikunnasta, tämä ei ole minulla mikään elintapojen muutos sillä ne ovat aina olleet terveelliset. Itselläni tämä on tilapäinen kalorirajoitettu dietti jonka tavoitteena on pudottaa painoa. Sen jälkeen jatkan kulutuksenmukaisilla kaloreilla ja terveellisillä elintavoilla.
Tämä appi on MeThreeSixty, joku suositteli pätkäpaastoryhmässä tätä. Tietoturvasta en tiedä, sovellukselle pitää antaa lupa ottaa kuvia. Itse olen kyllä tyytyväinen nyt.
Numero 1643 olin siis nim. laihduttelen.
Joku kyseli mistä aika riittää liikuntaan. Ei kannata verrata itseään muihin. Minä esim. olen menettänyt koko perheeni joten minulla ei ole muuta kuin liikunta, joka on osin työ sekä toinen työ/harrastus. Upotan kaiken aikani näihin.
Aikaisemmin sain myös hyvät liikunnat työmatkapyöräilystä ja fyysisestä työstä. Istumatyötä en tekisi ja jos tekisin niin vaihtaisin alaa.
Jotain mitä voisin suositella. Laita hyvää musiikkia ja tanssikaa lasten kanssa. Kuluu kaloreita jo muutamassa minuutissa. Hanki askelmittari ja askeltavoite, esim. 7000 ja myöhemmin 10 000. Tee tikusta asiaa ja käpyttele kotona aina kuin voit huoneesta toiseen. Kotijumpat videolta, youtube on niitä pullollaan, myös maksullisia ohjeita löytyy. Itselläni on kotona jos jonkin moista kuntoilulaitetta. Esim. "kotikuntosali" oveen kiinnitettävistä kuminauhoista, taisi olla Maikki Marjaniemen ohjelma siihen. Gymstickiin löytyy ilmaisia videoita. Jumppapallo, bosupallo jne. Tila niille valmiiksi että voi mennä heti kun on aikaa, eikä niin että ne jää jonnekin syrjään josta ne on vaikea ottaa.
Esim. Yogaiassa on lyhyitä ohjelmia videoina sekä suorina lähetyksinä jolloin voi valita säännöllisen tuokion itselleen johon sitoutuu osallistumaan.
Tänään vaaka näytti 99,5 kg eli nesteet lähtenyt liikkeelle. Jatkossa punnitsen itseni aina maanantaisin. Kiva kuulla että monella paino laskusuunnassa. Ja varmasti muillakin lähtee vielä laskuun!
Pullervo2023
Laihduttelen kirjoitti:
Ihrapossu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihrapossu kirjoitti:
Ihrapossu kirjoitti:
Niin vaan ne sämpylät näkyvät heti puntarilla. 😓 Nyt on epäonnistunut olo, paino aamulla 90,4kg eli+800kg eiliseen ja +400g aloitukseen. Töissä olen tänään 7-17 ja sen jälkeen opintoja, joten pakko syödä normaalisti tai on takuuvarma migreeni. Tekisi vain mieli paastota koko päivä ja rangaista itseä jotenkin. Eikä ne sämpylät edes nälkää vieneet vaan kyläreissun jälkeen koko illan huutava nälkä.
Siis +80g 😂👌
Paino vaihtelee luonnostaan jonkin verran päivittäin. Laskeminen ei ole suoraviivaista. Jos/kun joka päivä punnitsee, pitää katsoa pidemmän ajan (viikon, kahden viikon) trendiä. Jos on koko ajan nälkä, pitää fiksata syömisiä. Mikä pitää nälkää paremmin?
Sämpylät siis anopin päivällisen ainoa ruoka, eikä vaihtoehtoja ollut. Ennen kyläreissua olisi ollut kaloreita käyttää vähän alle 1000, mikä olisi kotona riittänyt hyvin terveelliseen ja täyttävään päivällisen ja iltapalaan. Nyt hapanleipätaikinaan tehdyt sämpylät (2kpl) n. 600kcal, soijaleikkele (2kpl) n.200kcal, kurkku (paljon) n. 50kcal ja tee n. 2kcal. Joten ne meni siinä.
Tänään menty omalla suunnitelmalla eli aamulla chiavanukas (250g mustikkaa, 8g chiasiemeniä, 100ml soijamaitoa, 86g makeuttamatonta soijarahkaa) ja lounaalla kasvispainotteinen salaatti, mihin lisäksi 4kpl falafeleja, kuskusia ja mausteita (chili, sitruunaruoho, suola). Nälkä ei ole ollut.
Illalla kotona keitto ja tarvittaessa kasviksia + hummusta, mutta yritän ilman pärjätä.
Mistä olet saanut sitruunaruohoa? En ole vuosikausiin löytänyt. Ennen oli ihan k-marketissa, säilöttynä. Haluaisin sitä thai-kasviswokkiin.
Prisman hevi-osastolta. Tuoreena maistuu todella hyvältä, heitän vähän kaikkialle, esim riisin joukossa ihanaa.
http://1.bp.blogspot.com/-XuhiSuCGJ9U/TluE65K8QGI/AAAAAAAAC1U/jDnIRuAlF…
Joskus Lidlissä myös aasia-kauden aikana myydään kuivattuna maustepurkissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perunalastuissa on myös enemmän rasvaa ja suolaa.
Perunalastujen rasva on kasvirasvaa, sitä terveellistä. Suolaa sipseissä on melkolailla sama määrä kuin ruisleivässä ja sehän vasta terveellistä onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei!
Tuntuu että tässä ketjussa kaikilla muilla on rutosti aikaa harrastaa liikuntaa tai kuntoilua. Miten teette sen?
Nyt alkoi arki, ja tuntuu etten mitenkään saa edes kävelylenkkiä joka päivälle, kun on työt, kotityöt ja lapset. Kuormittavuutta lisäävät erityislasten viennit ja tuonnit kuntoutuksiin jne heidän asioidensa hoitamiset. Niitä on paljon.
Liikuntaintoani rajoittaa se, että hommiin pitäisi ryhtyä heti ja just, kun päivään avautuu pieni tauko muiden ihmisten tarpeiden ja arkivelvoitteiden välissä. Psyykkaan itseäni sillä, että se just-ja-nyt -hetki olisi mun omaa aikaa, lepoa arjesta, mutta kuvailemani tavalla siellä täällä sattumanvaraisesti pienenä hetkenä velvoitteiden välissä se tuntuukin yhdeltä lisävelvoitteelta.
Mitään päivän ja kellon mukaan harrastettavaa en voi ottaa, sillä oma terveyskin vaihtelee päivästä toiseen (se migreeni).
Miten ratkaisisitte tämän dilemman?
Olen ajatellut, että ulkoilu on helpoin liikkumistapa tässä tilanteessa. Minulla on ulkoiluvaatteet eteisessä aina valmiina, jotta liikkeelle lähtö olisi helppoa. Silti tuo arjen vaativuus vaikeuttaa lähtöä. Nimenomaan se, että päivät ovat niin täysiä.
Toisaalta aina kun käyn esimerkiksi fysioterapeutilla, minulle painotetaan jumittuneiden lihasten rentoututtamista ja venyttelyjä. Saan ohjeiksi kaikenlaisia makaamisasentoja ja hengittelyjä, vaikka olen odottanut enemmänkin aktiivisia liikkeitä :-D
Olenkohan elämäntilanteeni takia haksahtanut suorittamiseen?
Normaali elämäsi kuulostaa kyllä siltä että saat hyötyliikuntaa jo ihan arjen pyörittämisestä. Kävely metsässä on silti ihan jees pään hyvinvoinnin kannalta muttei kävely hirveän tehokasta kyllä ole ellei kävele tuntikausia päivässä.
Hei! Kiitos vinkeistä ja tuosta irti leikkaamastani kommentistasi normaaliarjen hyötyliikunnasta. Huvikseni panin tänään askelmittarin päälle, kun hoidin kahden lapsen asioita. Vajaa 10 000 askelta tuli pelkästään niistä :-D Kiva näkökulma tämäkin :-)
Tunnesyömisestä luopuminen on kyllä haastavaa mulle. Tänäänkin oli huono päivä, väsytti ja otti päähän kaikki. Yleensä olisin ostanut kaupasta karkki- tai sipsipussin lohdukkeeksi ja paennut maailmaa mässyttämällä ruudun ääressä. No tänään en tehnyt noin - saa onnitella!💪🏻
Pullervo2023 kirjoitti:
Tänään vaaka näytti 99,5 kg eli nesteet lähtenyt liikkeelle. Jatkossa punnitsen itseni aina maanantaisin. Kiva kuulla että monella paino laskusuunnassa. Ja varmasti muillakin lähtee vielä laskuun!
Pullervo2023
Pullervolle erityis-yläpeukut tsemppaavasta asenteesta! Näin tämä toimii :-) Kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Tunnesyömisestä luopuminen on kyllä haastavaa mulle. Tänäänkin oli huono päivä, väsytti ja otti päähän kaikki. Yleensä olisin ostanut kaupasta karkki- tai sipsipussin lohdukkeeksi ja paennut maailmaa mässyttämällä ruudun ääressä. No tänään en tehnyt noin - saa onnitella!💪🏻
Hyvä sinä! Onnea!
Kyljet oli mullakin mustelmilla. Sitten hokasin että kas kun sattuu vatsaan, ainiin mulla on tyräverkko, tää laji ei varmaan sovi mulle 8-O