Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Painonpudotushaaste vuodelle 2023 - tule mukaan?

Vierailija
29.12.2022 |

Jos siltä tuntuu, olet tervetullut mukaan painonpudotushaasteeseen vuodelle 2023. Ei ole väliä, onko pudotettavia kiloja 1, 10 tai 100, kannustan Sinua mukaan. Tämä ei ole kilpailu, vaan tarkoitus on tukea, jakaa kokemuksia - ja onnistua!

Olen itse m45, pituus 184 ja paino 139,7. Minulla ei ole mitään hyvää tekosyytä sairaalloiselle ylipainolleni, minulla ei ole normaalia painavammat luut eikä aineenvaihduntahäiriötä. Rehellisesti sanottuna syön aivan väärin enkä liiku yhtään. Syön valtavat määrät makeita herkkuja, sekä valmisruokaa. Liikun autolla joka paikkaan. Kaikki tämä on niin väärin ja haluan siihen nyt muutoksen.

Tiedän, että ei ole nopeaa eikä helppoa poppakonstia. Olen valmis pitkään, järkevään ja tasaiseen elämänmuutokseen, jossa poistan ruokavaliostani epäterveelliset osat ja otan tilalle kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljatuotteita, hyviä rasvoja, proteiinia jne oikeassa suhteessa.

Lisään myös arkiliikuntaa päivittäisissä toimissani ja aloitan säännöllisen liikunnan 2-4 kertaa viikossa, vaihdellen aerobista liikuntaa ja lihaskuntoharjoittelua sopivassa suhteessa.

Tämä ei nyt ole varsinainen uudenvuodenlupaus, mutta ajankohta auttaa kyllä kun aihe on monella ajankohtainen, joulukilot on monelle harmistuksena ja kuntosaleilla on hyviä aloitustarjouksia. Haluan sitoutua muutoksiin pitkäksi aikaa. Jos haluat olla mukana muutoksessa, jakaa kokemuksia ja tsemppiä, saada hyvän startin vuoteen 2023 ja saada hyvää oloa ja terveyttä niin hienoa! Onnistutaan yhdessä!!

Kommentit (3110)

Vierailija
1581/3110 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viime viikko +2 kg. Onnistuisinko tällä viikolla paremmin... mikä olisi hyvä aamupala? Pitääkö joka päivä urheilla, riittääkö kävelylenkki?

Voisitko vähän avata mitä oikein syöt jos paino on noussut tuon verran viikossa?

No söin nyt aamupalaksi riisipiirakan, jossa oivariinia, juustoa ja kurkkua päällä. Kuppi kahvia. Maustamatonta jugurttia ja mysliä siihen lisäsin sekaan. Onks tää huono vai hyvä aamupala? Usein ehkä syön aamulla liian vähän, koska nälkä tulee nopeasti uudelleen.

Vierailija
1582/3110 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei!

Tuntuu että tässä ketjussa kaikilla muilla on rutosti aikaa harrastaa liikuntaa tai kuntoilua. Miten teette sen?

Nyt alkoi arki, ja tuntuu etten mitenkään saa edes kävelylenkkiä joka päivälle, kun on työt, kotityöt ja lapset. Kuormittavuutta lisäävät erityislasten viennit ja tuonnit kuntoutuksiin jne heidän asioidensa hoitamiset. Niitä on paljon.

Liikuntaintoani rajoittaa se, että hommiin pitäisi ryhtyä heti ja just, kun päivään avautuu pieni tauko muiden ihmisten tarpeiden ja arkivelvoitteiden välissä. Psyykkaan itseäni sillä, että se just-ja-nyt -hetki olisi mun omaa aikaa, lepoa arjesta, mutta kuvailemani tavalla siellä täällä sattumanvaraisesti pienenä hetkenä velvoitteiden välissä se tuntuukin yhdeltä lisävelvoitteelta.

Mitään päivän ja kellon mukaan harrastettavaa en voi ottaa, sillä oma terveyskin vaihtelee päivästä toiseen (se migreeni).

Miten ratkaisisitte tämän dilemman?

Olen ajatellut, että ulkoilu on helpoin liikkumistapa tässä tilanteessa. Minulla on ulkoiluvaatteet eteisessä aina valmiina, jotta liikkeelle lähtö olisi helppoa. Silti tuo arjen vaativuus vaikeuttaa lähtöä. Nimenomaan se, että päivät ovat niin täysiä.

Toisaalta aina kun käyn esimerkiksi fysioterapeutilla, minulle painotetaan jumittuneiden lihasten rentoututtamista ja venyttelyjä. Saan ohjeiksi kaikenlaisia makaamisasentoja ja hengittelyjä, vaikka olen odottanut enemmänkin aktiivisia liikkeitä :-D

Olenkohan elämäntilanteeni takia haksahtanut suorittamiseen?

Kun arki on kiireistä, niin ehkä kävely ja lenkkeily on hyviä liikuntamuotoja, kun voi tosiaan kotiovelta lähteä eikä tarvi erikseen lähteä kuntoilupaikkaan. Myöskään ei ole aikatauluihin sidottu. Voit lähteä silloin kun on aikaa ja vointi antaa myöden.

Jumpat ja omalla kehonpainolla tehtävät treenit onnistuu myös hyvin kotona, youtubesta esim löytyy hyviä ohjevideoita.

Kuntoilua voi myös koittaa liittää arkeen. En tiedä minkä ikäisiä lapsia sulla on, mutta esim lasten kanssa pulkkamäkeen käy kuntoilusta kun itsekin laskee ja kiipeää mäkeä ylös. Tai luistelemaan tai lumitöitä ja lumiukon rakentelua. Jos on koiraa, niin sen ulkoilutus.

Tässä kotona jumppailussa itsellä tahtoo kylläkin olla helposti saamattomuutta, juuri kun ei ole sitä aikataulua milloin jumppatunti alkaa. Vähän auttaa jos saan esim. kävelylle seuraa, silloin lähtee helpommin liikkeelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1583/3110 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kokenut liikunnan suhteen hyväksi etukäteen suunnittelun, en jätä niitä mitenkään fiiliksen tai sattuman varaan, vaan sunnuntaisin suunnittelen seuraavan viikon ja kalenteroin liikkumiset sinne. Pyrin myös aina kun mahdollista yhdistämään ne muihin toimintoihin, eli jos vaikkapa pitää mennä kauppaan, niin samalla ajamisella käyn myös salilla.

🐡

Komppaan suunnittelun tärkeyttä!

Itse en pidä liikuntaa olennaisena painonpudotuksessa mutta aktiivisuudella on muita terveyshyötyjä - minulle tärkeintä on liikkuvuuden ylläpitäminen sekä vastapaino toimistotyölle.

Oma haasteeni on pitkät työpäivät, lapsia ei ole ja olen pilkkonut päivän aktiivisuuden 20 min jaksoihin. Joka aamu teen pienen venyttelyn johon menee max. 3 min ja viikko-ohjelma suunnilleen näin:

Ma: 20 min kävely ennen työpäivän alkua, työpäivän jälkeen 20 min nyrkkeilyä (Nintendo Switch Fitness Boxing eli onnistuu ihan omassa olohuoneessa).

Ti: aamulla kierrätysreissu kävellen, tähän menee 20-30 min. Illalla 20 min putkirullausta.

Ke: askeleita kertyy riittävästi työmatkalla sekä toimistolla kun kuljen neljänteen kerrokseen portaita käyttäen. Illalla 20 min nyrkkeilyä.

To: 20 min kävely aamulla sekä 20 min putkirullausta illalla.

Pe: toimistopäivä eli askeleita kertyy hyvin kuten keskiviikkoisin. Tunnin hieronta joka toinen viikko.

La: siivouspäivä ja ulkoilua

Su: lepopäivä ja keskityn kokkaamiseen

Lisäksi ollaan laitettu tv jäähylle ja sen sijaan pelataan puolisoni kanssa Nintendon Sports pelejä kuten sulkapallo, keilaus ja golf iltaisin. Ei siinä hiki tule mutta pysytään kuitenkin liikkeessä :)

Vierailija
1584/3110 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paino nyt 82kg ja tarkoitus laihtua sinne nuoruuden 60-62kg

N34

Vierailija
1585/3110 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No söin nyt aamupalaksi riisipiirakan, jossa oivariinia, juustoa ja kurkkua päällä. Kuppi kahvia. Maustamatonta jugurttia ja mysliä siihen lisäsin sekaan. Onks tää huono vai hyvä aamupala? Usein ehkä syön aamulla liian vähän, koska nälkä tulee nopeasti uudelleen.[/quote]

Riisipiirakka pois, ruisleipä mainittuine lisukkeineen tilalle, lisäksi kaurapuuro veteen ja kourallinen pähkinöitä.

Vierailija
1586/3110 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihrapossu kirjoitti:

Ihrapossu kirjoitti:

Niin vaan ne sämpylät näkyvät heti puntarilla. 😓 Nyt on epäonnistunut olo, paino aamulla 90,4kg eli+800kg eiliseen ja +400g aloitukseen. Töissä olen tänään 7-17 ja sen jälkeen opintoja, joten pakko syödä normaalisti tai on takuuvarma migreeni. Tekisi vain mieli paastota koko päivä ja rangaista itseä jotenkin. Eikä ne sämpylät edes nälkää vieneet vaan kyläreissun jälkeen koko illan huutava nälkä.

Siis +80g 😂👌

Hiilarit kerää nestettä. Hyvä nyrkkisääntö on muistaa, että 1 g hiilihydraattia sitoo 4 g nestettä ruuansulatuselimistössä ja nostaa painoa samassa suhteessa. Karsi ruokavaliosta höttöhiilarit ja korvaa ne kasviksilla.

Vierailija
1587/3110 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nim. Omenavartalo päivityspostaus: lähtöpaino siis laihdutuksen alkaessa 1vko sitten 1.1.23 oli 123kg, ja nyt täysnutrauksen aloitettuani 1vko tulos 120,5kg. Nutrilett-kasviskeittopussien syöminen joka päivä on ollut minulle ihan helppoa, hiukan makeaa tehnyt parina päivänä mieli, mutta siihen on hyvin riittänyt omena/pv. Vettä olen juonut vähintään 2 litraa/pv, ja kahvia/teetä päivittäin. Tää keino toimii mulle ja tästä vain eteenpäin, pidän ajantasalla pudotuksen edistymisestä viikottain. Peilistä näkemäni selvä muutos kohti parempaa antaa valtavasti motivaatiota!! Ja energiataso on noussut huimasti menneen viikon aikana!!!

Vierailija
1588/3110 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 viikossa on nyt lähtenyt -600 grammaa. Tosin viikon aikana paino heilahti myös ylöspäin, koska sorruin yhteen hampurilaisateriaan. Yritän ottaa sen tilapäisenä takaiskuna, koska en ole niin täydellinen, etteikö virheitä sattuisi :D Kaikki ei siis ole lopullisrsti pilalla.

Olen seurannut muuten Noomin ohjeita ja näiden parin viikon aikana silmäni ovat avautuneet sille, miten vähän kasviksia olen syönyt. Siis tiesin, ettå syön niitä vähän, mutta että NÄIN vähän. Olen nyt lisännyt kasviksia ruokiin ja yritän opetella ruokaisten salaattien laittoa, ettei ruoka olisi aina riisiä ja broilerkastiketta sekä leipää.

N50

Vierailija
1589/3110 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nim. Omenavartalo päivityspostaus: lähtöpaino siis laihdutuksen alkaessa 1vko sitten 1.1.23 oli 123kg, ja nyt täysnutrauksen aloitettuani 1vko tulos 120,5kg. Nutrilett-kasviskeittopussien syöminen joka päivä on ollut minulle ihan helppoa, hiukan makeaa tehnyt parina päivänä mieli, mutta siihen on hyvin riittänyt omena/pv. Vettä olen juonut vähintään 2 litraa/pv, ja kahvia/teetä päivittäin. Tää keino toimii mulle ja tästä vain eteenpäin, pidän ajantasalla pudotuksen edistymisestä viikottain. Peilistä näkemäni selvä muutos kohti parempaa antaa valtavasti motivaatiota!! Ja energiataso on noussut huimasti menneen viikon aikana!!!

Miten aiot jatkaa tuon nutrauksen jälkeen? (Ehkä olet jo kertonut aiemmassa postauksessasi, mutta en jaksanut lukea koko ketjua läpi.)

Tuo dieetti on itselleni vieras, mutta jos sillä saa motivaatiota ja hyvän startin elämänmuutokseen, niin lienee ihan vaihtoehto siinä kuin jokin paastokin, kota toiset harrastavat.

Vierailija
1590/3110 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viime viikko +2 kg. Onnistuisinko tällä viikolla paremmin... mikä olisi hyvä aamupala? Pitääkö joka päivä urheilla, riittääkö kävelylenkki?

Voisitko vähän avata mitä oikein syöt jos paino on noussut tuon verran viikossa?

No söin nyt aamupalaksi riisipiirakan, jossa oivariinia, juustoa ja kurkkua päällä. Kuppi kahvia. Maustamatonta jugurttia ja mysliä siihen lisäsin sekaan. Onks tää huono vai hyvä aamupala? Usein ehkä syön aamulla liian vähän, koska nälkä tulee nopeasti uudelleen.

Pelkkä aamiainen ei selitä kahden kilon painonnousua viikossa, syöt varmaan jotain muutakin?

Vierailija
1591/3110 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riisipiirakka pois, ruisleipä mainittuine lisukkeineen tilalle, lisäksi kaurapuuro veteen ja kourallinen pähkinöitä.

Kuulostaa ainakin mun makuun todella tylsältä, siis toi puuro ja pähkinät. Söisin itse puuron voisilmällä - ja tosiaan voilla. Mun mielestä kuulostaa kidutukselta syödä jotain tylsää vesipuuroa ja rouskia pähkinöitä - loppuikä?

Vierailija
1592/3110 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla "liika" liikunta (ei edes hirveen paljon) tuppaa nostamaan painoa ja paino laskee kun liikun vähemmän. Takana ehkä sellainen mekanismi, että keho tulkitsee, että kuluu liikaa energiaa, pitääpä kerätä varastoja. 

Vierailija
1593/3110 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihrapossu kirjoitti:

Ihrapossu kirjoitti:

Niin vaan ne sämpylät näkyvät heti puntarilla. 😓 Nyt on epäonnistunut olo, paino aamulla 90,4kg eli+800kg eiliseen ja +400g aloitukseen. Töissä olen tänään 7-17 ja sen jälkeen opintoja, joten pakko syödä normaalisti tai on takuuvarma migreeni. Tekisi vain mieli paastota koko päivä ja rangaista itseä jotenkin. Eikä ne sämpylät edes nälkää vieneet vaan kyläreissun jälkeen koko illan huutava nälkä.

Siis +80g 😂👌

Paino vaihtelee luonnostaan jonkin verran päivittäin. Laskeminen ei ole suoraviivaista. Jos/kun joka päivä punnitsee, pitää katsoa pidemmän ajan (viikon, kahden viikon) trendiä. Jos on koko ajan nälkä, pitää fiksata syömisiä. Mikä pitää nälkää paremmin? 

Vierailija
1594/3110 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla "liika" liikunta (ei edes hirveen paljon) tuppaa nostamaan painoa ja paino laskee kun liikun vähemmän. Takana ehkä sellainen mekanismi, että keho tulkitsee, että kuluu liikaa energiaa, pitääpä kerätä varastoja. 

Varsinkin alussa, kun liikuntaa vasta aloittelee, lihakset keräävät nestettä. Painonnousu voi siis johtua siitäkin. Rasvaa tuo kaksi kiloa tuskin on, koska se vaatisi noin 8 000 kalorin liikasaantia.

Vierailija
1595/3110 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhaspotilas N 36 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ainakin mun makuun todella tylsältä, siis toi puuro ja pähkinät. Söisin itse puuron voisilmällä - ja tosiaan voilla. Mun mielestä kuulostaa kidutukselta syödä jotain tylsää vesipuuroa ja rouskia pähkinöitä - loppuikä?

Riisipiirakka ei ravintoarvoiltaan ole kovin paljon perunalastuja kummoisempaa. Mutta jokainen tekee kuten haluaa.

Vierailija
1596/3110 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika takuuvarma aamupala on syödä aamupuuro keitetyn kananmunan tai vaikka raejuuston kanssa jos dieetissäsi ei ole mitään rajoituksia. Pelkkä hiilihydraatti voi heilauttaa verensokerin ja aiheuttaa äkkinäisen nälän (en osaa ilmiötä paremmin selittää, joku toinen osaa).

Kahden kilon lisäys sinänsä voi olla nestettä kehossa. Kävely on hyvää liikuntaa melkeinpä kaikille ja sellainen pohja jolle voi lähteä peruskuntoa rakentamaan. Netti on sinänsä täynnä erilaisia treeni- ja ruokavalio-ohjeita, että selaamaan vain 🙂

Vierailija
1597/3110 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kilpirauhaspotilas N 36 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riisipiirakka ei ravintoarvoiltaan ole kovin paljon perunalastuja kummoisempaa. Mutta jokainen tekee kuten haluaa.

En mä tarkoittanutkaan sitä niin vaan lisänä tuohon ehdotettuun ruisleipäpalaseen päällisillä.

Vierailija
1598/3110 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei!

Tuntuu että tässä ketjussa kaikilla muilla on rutosti aikaa harrastaa liikuntaa tai kuntoilua. Miten teette sen?

Nyt alkoi arki, ja tuntuu etten mitenkään saa edes kävelylenkkiä joka päivälle, kun on työt, kotityöt ja lapset. Kuormittavuutta lisäävät erityislasten viennit ja tuonnit kuntoutuksiin jne heidän asioidensa hoitamiset. Niitä on paljon.

Liikuntaintoani rajoittaa se, että hommiin pitäisi ryhtyä heti ja just, kun päivään avautuu pieni tauko muiden ihmisten tarpeiden ja arkivelvoitteiden välissä. Psyykkaan itseäni sillä, että se just-ja-nyt -hetki olisi mun omaa aikaa, lepoa arjesta, mutta kuvailemani tavalla siellä täällä sattumanvaraisesti pienenä hetkenä velvoitteiden välissä se tuntuukin yhdeltä lisävelvoitteelta.

Mitään päivän ja kellon mukaan harrastettavaa en voi ottaa, sillä oma terveyskin vaihtelee päivästä toiseen (se migreeni).

Miten ratkaisisitte tämän dilemman?

Olen ajatellut, että ulkoilu on helpoin liikkumistapa tässä tilanteessa. Minulla on ulkoiluvaatteet eteisessä aina valmiina, jotta liikkeelle lähtö olisi helppoa. Silti tuo arjen vaativuus vaikeuttaa lähtöä. Nimenomaan se, että päivät ovat niin täysiä.

Toisaalta aina kun käyn esimerkiksi fysioterapeutilla, minulle painotetaan jumittuneiden lihasten rentoututtamista ja venyttelyjä. Saan ohjeiksi kaikenlaisia makaamisasentoja ja hengittelyjä, vaikka olen odottanut enemmänkin aktiivisia liikkeitä :-D

Olenkohan elämäntilanteeni takia haksahtanut suorittamiseen?

Kokeile ilmaisia kuntoilusovelluksia. Löytää vaikka sovelluskaupasta hakemalla. Fit On on esim. sellainen jossa voi valita harjoitteluaikoja, Itselläni on rutkasti kyllä aikaa mutta tykkään tehdä alle 20 min pituisia harjoituksia. On venyttelyä, joogaa, pilatesta, kehonpainoharjoittelua tai ihan painojen kanssa tehtäviä harjoituksia.

Vaatii kyllä sen että osaat tarpeeksi englantia että pääset alkuun. Ja on tietysti olla kotona jokin rauhallinen tila jossa voi keskittyä harjoitukseen. Normaali elämäsi kuulostaa kyllä siltä että saat hyötyliikuntaa jo ihan arjen pyörittämisestä. Kävely metsässä on silti ihan jees pään hyvinvoinnin kannalta muttei kävely hirveän tehokasta kyllä ole ellei kävele tuntikausia päivässä.

Vierailija
1599/3110 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä rakastan peruspuuroa - veteen tehtynä.

Puoli desiä hiutaleita kulhoon. Reilu desi vettä perään. Ripaus suolaa. Mikrossa vajaa puolitoista minuuttia, ja puuro on valmis. Siihen päälle keitetty kananmuna, jonka kuutioin kananmunaleikkurissa - eli ensin viipaleiksi, ja siitä sitten vielä toiseen suuntaan leikkurilla, niin saa kananmunan siististi kuutioitua.

Jos syön aamiaista, niin useimmiten tätä. Sama iltapalan kanssa. Ja tää jo vuosia. Luulen, että maistuu ihan loppu elämänkin.

Vierailija
1600/3110 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitoa en juo, kun on laktoosi-intoleranssi, ja laktoositon maito on vielä pahempaa kuin tavallinen, siispä rasvatonta piimää, rasvatonta jogurttia, leivän päällä vain rasvatonta proteiinivalmistetta. Ei kermaa ruuanlaitossa koskaan. Ei voitakaan, vaan jotakin ruokaöljyä, riippuu tapauksesta, mitä. On maustettuja ja maustamattomia, on oliivi, rypsi, auringonkukka, maissi, maapähkinä, avocadoöljyä komerossa. Eri leipälajeja vaihtelen, tosin suomalaista ruisleipää ei koskaan: hapanta ja liian hienoksi jauhettua jauhoa. 

Sopat ja padat ovat helppotekoisia, terveellisiä ja hyvänmakuisia. Reilusti yrttejä ja chiliä mausteeksi.