Painonpudotushaaste vuodelle 2023 - tule mukaan?
Jos siltä tuntuu, olet tervetullut mukaan painonpudotushaasteeseen vuodelle 2023. Ei ole väliä, onko pudotettavia kiloja 1, 10 tai 100, kannustan Sinua mukaan. Tämä ei ole kilpailu, vaan tarkoitus on tukea, jakaa kokemuksia - ja onnistua!
Olen itse m45, pituus 184 ja paino 139,7. Minulla ei ole mitään hyvää tekosyytä sairaalloiselle ylipainolleni, minulla ei ole normaalia painavammat luut eikä aineenvaihduntahäiriötä. Rehellisesti sanottuna syön aivan väärin enkä liiku yhtään. Syön valtavat määrät makeita herkkuja, sekä valmisruokaa. Liikun autolla joka paikkaan. Kaikki tämä on niin väärin ja haluan siihen nyt muutoksen.
Tiedän, että ei ole nopeaa eikä helppoa poppakonstia. Olen valmis pitkään, järkevään ja tasaiseen elämänmuutokseen, jossa poistan ruokavaliostani epäterveelliset osat ja otan tilalle kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljatuotteita, hyviä rasvoja, proteiinia jne oikeassa suhteessa.
Lisään myös arkiliikuntaa päivittäisissä toimissani ja aloitan säännöllisen liikunnan 2-4 kertaa viikossa, vaihdellen aerobista liikuntaa ja lihaskuntoharjoittelua sopivassa suhteessa.
Tämä ei nyt ole varsinainen uudenvuodenlupaus, mutta ajankohta auttaa kyllä kun aihe on monella ajankohtainen, joulukilot on monelle harmistuksena ja kuntosaleilla on hyviä aloitustarjouksia. Haluan sitoutua muutoksiin pitkäksi aikaa. Jos haluat olla mukana muutoksessa, jakaa kokemuksia ja tsemppiä, saada hyvän startin vuoteen 2023 ja saada hyvää oloa ja terveyttä niin hienoa! Onnistutaan yhdessä!!
Kommentit (3110)
Kilpirauhaspotilas N 36 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko riisipiirakka, jogurtti ja hedelmä huono eväs?
Millainen on oikea karjalanpiirakka?
Mun mielestä on tosi huono eväskombo, aivan liikaa hiilihydraattia. Korjaisin seuraavasti:
Karjalanpiirakka > 2 hapankorppua suolatulla voilla, täyslihaleikkelettä, täysirasvaista juustoa, kurkkua
Jogurtti > maustamaton kreikkalainen jogurtti jossa rasvaa väh. 5g/100g
Hedelmä > vadelmia
Yleensä tuollainen riisipiirakka, jogurtti ja hedelmä ostetaan äkkiä kaupasta lounaaksi kun ei ole aikaa muuhun. Jos on aikaa jotain hapankorppuja sivellä niin samalla vaivalla tekisin kunnon voileivät. Tuostakin jos vaihtaa jogurtin luonnonjogurttiin ja ostaa leivänpäälliseksi lihapitoista leikkelettä niin onhan se jo ihan hyvä lounas.
Vielä neljä vuotta sitten kun olin ylipainoinen jouduin juurikin hakemaan pikaisesti kaupasta jotain lounaaksi kun työpaikalla oli tosi surkea keittiö - ei mikroa ja jääkappi täynnä toisten pilaantuneita eväitä. Mulla oli työpöydän laatikostossa pieni suolamylly, oliiviöljyä sekä pekaani- ja macadamiapähkinöitä. Kaupasta ostin:
- salamia, kinkkua, kalkkunaleikkelettä, grillattua kanaa, savulohta tai tonnikalaa
- jotain juustoa
- avokado tai valmista guacamolea
- tomaatti, rasia kirsikkatomaatteja, kurkkua, paprika tai retiisejä
- vadelmia, karhunvatukoita, mustikoita tai mansikoita
Ja hienosti jaksoin vaikka lounas oli päivän ensimmäinen ateria. Painoa lähti reilu 6 kiloa ensimmäisen kuukauden aikana ja kaikenkaikkiaan 17 kiloa kun jatkoin samaan malliin. Parasta on tietysti se että nuo kilot ovat pysyneet poissa ja olen ollut normaalipainoinen jo kolme vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuoden neljä ensimmäistä päivää meni hyvin ja neljä seuraavaa sitten metsään. Kotona on vielä niin paljon herkkuja esim. joulun jäljiltä, en osaa vastustaa... Enkä raaski heittää pois.
Vapaapäivät on suuri kompastuskivi itselleni, siinä haluaa rentoutua rankan työviikon jälkeen ja sallii itselleen herkut. Mitenköhän tätä työstäisi? Tosi iskostunut tapa, kun lapsenakin viikonloppuisin oli herkkupäivä.N26
Nyt taidat olla dieetin tiellä etkä tekemässä pysyvää elämäntaparemonttia! Päivä kerrallaan ilman mitään moraalista krapulaa. Mieti suhtautumistasi herkkuihin; onko kotona olevat herkut ihan pakko syödä, ja mistä se pakko tulee? Ei niitä herkkuja tarvitse pois heittää, mutta laita pakkaseen, syö vähän kerrallaan (ja siis oikeasti vähän). Mitä herkkuja sinulla kotona nyt on ja miten paljon?
Elämäntaparemonttia voi tehdä monella eri tavalla. Esim. tupakan polton voi lopettaa käyttämällä erilaisia nikotiinivalmisteita, vähentämällä asteittain tupakointia tai niin kuin jotkut hurjat tekevät eli lopettamalla sen kerralla. Samaa logiikka voi käyttää myös laihdutukseen liittyvään elämäntaparemonttiin. Jos ne herkut tuo kiusausta ja ne on selvästi ongelma, niin roskiin vaan. Kyllä niitä kaupasta aina lisää saa jos/kun niitä joskus myöhemmin tarvitsee
Komppaan, roskiin vaan. Noilla tuotteilla tuskin mitään ravitsemuksellista arvoa on ja tekevät keholle enemmän haittaa kuin hyötyä - syömisessä tai jemmaamisessa ei siis ole mitään järkeä.
Otin nyt hommaksi syödä illalla lautasellisen kaurapuuroa yötä vasten jos tuntuu että on nälkä, koska tuntuu että se pilaa itselläni helposti yöunet jos on vatsa tyhjä. Jotenkin käyn ylikierroksilla jos en syö riittävästi illalla. Saan samalla käytettyä kaapeista muinaiset kaurahiutalepakkaukset ja vanhemmilta saadut mustikat.
Vierailija kirjoitti:
Miten pätkäpaasto vaikuttaa paastoverikokeisiin? Pitäisi ensi viikolla mennä, ja aina ennen olen paastonnut sen 12 tuntia, mutta nyt tämän hetken rytmillä paastoa tulee ennen labroja reilu 14 tuntia. Onko kokemusta, onko se vielä ok, vai vääristääkö tuloksia? Varasin jo aikaisimman ajan mitä labrasta saa.
Mä kysyisin suoraan hoitavalta taholta mikä on ohjeistus.
Paaston pituus on 10-14 tuntia. Ei saa mennä yli eikä ali.
Ja jätä ne aikaiset ajat niille, jotka niitä oikeasti tarvitsevat esim. kilpirauhaspotilaat.
Järki käteen tohon pätkäpaastoon.
Vierailija kirjoitti:
Meinasin tulla messiin, mutten taida. Tätähän on taas kerran vaan paastokiistelyä täynnä ja minkäänlaista "yhteen hiileen" puhaltamista ei näy, joten en viitsi lukea näitä vääntöjä, "jotta meitsi tietää paremmin kun teikäläinen".
No puhalletaan me kaksi keskenämme siihen "yhteen hiil..ariin" ja kannustetaan toinen toisiamme, jooko? 🤣😬👍🏻
"Life's Like Mail; Sometimes You Just Don't Get It"
Otin nyt hommaksi syödä illalla lautasellisen kaurapuuroa yötä vasten jos tuntuu että on nälkä, koska tuntuu että se pilaa itselläni helposti yöunet jos on vatsa tyhjä. Jotenkin käyn ylikierroksilla jos en syö riittävästi illalla. Saan samalla käytettyä kaapeista muinaiset kaurahiutalepakkaukset ja vanhemmilta saadut mustikat.
Yöunen merkitystä ei kannata vähätellä, joten jos tuolla tavalla saat nukuttua kunnolla, kaikki on kotiinpäin. Unen vaikutuksesta painonhallintaan ja ihan kaikkeen muuhunkin löytyy esim. tästä kirjasta, jos joku innostuu tutkimaan asiaa tarkemminkin: Matthew Walker, Miksi nukumme
Aamulla on vastassa uusi viikko mutta valmistauduttu on! Tein vhh juustopannaria kinkku-purjotäytteellä lounaaksi ja tästä riittää moneksi päiväksi. Suunnittelemani kana-parsakaali-kukkakaalivuoan kokkasin myös ja sitä syödään päivällisellä ainakin kaksi kertaa pl. meidän treenipäivät jolloin tehdään pastaa. Eipähän tarvitse miettiä mitä syötäisiin :)
Askeleitakin kertyi yli 11 000 vaikken mielestäni tehnyt muuta kun pyörähdin kaupungilla ystäviä tapaamassa.
Vierailija kirjoitti:
Helou kaikille painonpudottajille,
olen viime kevättalvesta (huhti-toukokuu) pudottanut 12-13 kg tekemättä oikeastaan mitään.
Eilimistö ei vaan ota itseään enempää vastaan - tänäänkin oli tarjolla uuniperunoita, joiden yhden puolikkaasta puoliso sai vielä puolet, uunijuuresten osasta sai omansa ja vielä vielä lihamurekkeen pienestä kulmasta osansa. Jos ei mahdu niin ei mahdu - niin se vaan on...
Jotain vikaahan minussa on, mutta meillä päin kun ei lääkäriin pääse millään ilveellä :(
Miten muuten sun vointi? Oletko ollut voimaton tai kipeä, vai onko olo ollut ihan energinen ja hyvä noinkin? (Ehkä ei, jos olet pyrkinytnhakeutumaan lääkäriin? 😐)
Kolmas vuosi helmikuussa täyteen laihdutuksessa nyt tänään-63.9 kg. Vielä pitäisi saada noin 13kg pois. Alkaa jo karkkia ja roskaa tekemään mieli. Liikuntaa noin 4-5 krt vkossa +hyötyliikunta. Takaisin lihominen pelottaa on tuttua kauraa minulle. Nyt vanhempana N50 on vaikea saada loppu kiloja pois ja pysyvästi. Herkutella tekisi mieli, mutta kun ei saa. Toivon, et nyt onnistun ja että myös muut onnistuu tässä pudotuksessa pysyvästi! Voimia kaikille!
Eikö teille muille reilusti ylipainoisille ole tarjottu laihdutuslääkettä lääkärillä? Itselleni tarjottiin ja suosittelen, vie ylimääräistä ruokahalua ja syömisen himoja, paino alkoi putoamaan heti. Syön mitä haluan, mutta vain huomattavasti pienempiä määriä. Monillahan ei ole kyse itsekurista vaan ainoastaan siitä, että suolistohormonit ovat sekaisin, ja sitä nämä lääkkeet korjaavat. Suosittelen kysymään!
Vierailija kirjoitti:
Eikö teille muille reilusti ylipainoisille ole tarjottu laihdutuslääkettä lääkärillä? Itselleni tarjottiin ja suosittelen, vie ylimääräistä ruokahalua ja syömisen himoja, paino alkoi putoamaan heti. Syön mitä haluan, mutta vain huomattavasti pienempiä määriä. Monillahan ei ole kyse itsekurista vaan ainoastaan siitä, että suolistohormonit ovat sekaisin, ja sitä nämä lääkkeet korjaavat. Suosittelen kysymään!
Mikä lääke?
Viime viikko +2 kg. Onnistuisinko tällä viikolla paremmin... mikä olisi hyvä aamupala? Pitääkö joka päivä urheilla, riittääkö kävelylenkki?
Vierailija kirjoitti:
Viime viikko +2 kg. Onnistuisinko tällä viikolla paremmin... mikä olisi hyvä aamupala? Pitääkö joka päivä urheilla, riittääkö kävelylenkki?
Voisitko vähän avata mitä oikein syöt jos paino on noussut tuon verran viikossa?
Niin vaan ne sämpylät näkyvät heti puntarilla. 😓 Nyt on epäonnistunut olo, paino aamulla 90,4kg eli+800kg eiliseen ja +400g aloitukseen. Töissä olen tänään 7-17 ja sen jälkeen opintoja, joten pakko syödä normaalisti tai on takuuvarma migreeni. Tekisi vain mieli paastota koko päivä ja rangaista itseä jotenkin. Eikä ne sämpylät edes nälkää vieneet vaan kyläreissun jälkeen koko illan huutava nälkä.
Ihrapossu kirjoitti:
Niin vaan ne sämpylät näkyvät heti puntarilla. 😓 Nyt on epäonnistunut olo, paino aamulla 90,4kg eli+800kg eiliseen ja +400g aloitukseen. Töissä olen tänään 7-17 ja sen jälkeen opintoja, joten pakko syödä normaalisti tai on takuuvarma migreeni. Tekisi vain mieli paastota koko päivä ja rangaista itseä jotenkin. Eikä ne sämpylät edes nälkää vieneet vaan kyläreissun jälkeen koko illan huutava nälkä.
Siis +80g 😂👌
Hei!
Tuntuu että tässä ketjussa kaikilla muilla on rutosti aikaa harrastaa liikuntaa tai kuntoilua. Miten teette sen?
Nyt alkoi arki, ja tuntuu etten mitenkään saa edes kävelylenkkiä joka päivälle, kun on työt, kotityöt ja lapset. Kuormittavuutta lisäävät erityislasten viennit ja tuonnit kuntoutuksiin jne heidän asioidensa hoitamiset. Niitä on paljon.
Liikuntaintoani rajoittaa se, että hommiin pitäisi ryhtyä heti ja just, kun päivään avautuu pieni tauko muiden ihmisten tarpeiden ja arkivelvoitteiden välissä. Psyykkaan itseäni sillä, että se just-ja-nyt -hetki olisi mun omaa aikaa, lepoa arjesta, mutta kuvailemani tavalla siellä täällä sattumanvaraisesti pienenä hetkenä velvoitteiden välissä se tuntuukin yhdeltä lisävelvoitteelta.
Mitään päivän ja kellon mukaan harrastettavaa en voi ottaa, sillä oma terveyskin vaihtelee päivästä toiseen (se migreeni).
Miten ratkaisisitte tämän dilemman?
Olen ajatellut, että ulkoilu on helpoin liikkumistapa tässä tilanteessa. Minulla on ulkoiluvaatteet eteisessä aina valmiina, jotta liikkeelle lähtö olisi helppoa. Silti tuo arjen vaativuus vaikeuttaa lähtöä. Nimenomaan se, että päivät ovat niin täysiä.
Toisaalta aina kun käyn esimerkiksi fysioterapeutilla, minulle painotetaan jumittuneiden lihasten rentoututtamista ja venyttelyjä. Saan ohjeiksi kaikenlaisia makaamisasentoja ja hengittelyjä, vaikka olen odottanut enemmänkin aktiivisia liikkeitä :-D
Olenkohan elämäntilanteeni takia haksahtanut suorittamiseen?
Ihrapossu kirjoitti:
Rankaisut kannattaa unohtaa kokonaan. Et kai rankaisisi parasta ystävääsikään tuollaisesta asiasta? Tai 5-vuotiasta itseäsi? Hellät sanat, armollisuus ja uuden päivän vastaanottaminen uteliaan luottavaisesti tukevat ainakin minua enemmän kuin mitkään rankaisut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä lääke?
Saxenda. Kallishan se on, mutta olen jo vuosia sitten tajunnut, ettei laihtuminen onnistu omin voimin. Nykyäänhän lihavuutta pidetään sairautena, ei pelkkänä tahdonvoiman asiana. Itse olin vuosia laihdun-lihon pyörteessä ja lopulta tuloksena sairaalloinen ylipaino ja jatkuva ruuan himo. Saxenda on toiminut itselläni hyvin, toki eihän sekään kaikille toimi.
Minä olen kokenut liikunnan suhteen hyväksi etukäteen suunnittelun, en jätä niitä mitenkään fiiliksen tai sattuman varaan, vaan sunnuntaisin suunnittelen seuraavan viikon ja kalenteroin liikkumiset sinne. Pyrin myös aina kun mahdollista yhdistämään ne muihin toimintoihin, eli jos vaikkapa pitää mennä kauppaan, niin samalla ajamisella käyn myös salilla.
🐡
Olen kuin joku Totuuden nähnyt herännäinen, mutta tämän elämäntapamuutoksen myötä olen todella huomannut säännöllisen ateriarytmin merkityksen ja tuntuu, että hehkutan sitä vähän väliä. Olo ja jaksaminen ei heittele, kun syö säännöllisesti ja sopivin välein eikä sitten tule naposteltua aterioiden välissä tai syötyä liikaa tai huonosti sen takia, että ateriaväli olisi päässyt venähtämään. Ateriarytmistä kiinnipitäminen jäsentää mukavasti muutakin arkea kuten liikuntaa. Minulle ainakin selkeät rutiinit ja rytmit sopivat eivätkä ne tunnu rajoitteilta.