Painonpudotushaaste vuodelle 2023 - tule mukaan?
Jos siltä tuntuu, olet tervetullut mukaan painonpudotushaasteeseen vuodelle 2023. Ei ole väliä, onko pudotettavia kiloja 1, 10 tai 100, kannustan Sinua mukaan. Tämä ei ole kilpailu, vaan tarkoitus on tukea, jakaa kokemuksia - ja onnistua!
Olen itse m45, pituus 184 ja paino 139,7. Minulla ei ole mitään hyvää tekosyytä sairaalloiselle ylipainolleni, minulla ei ole normaalia painavammat luut eikä aineenvaihduntahäiriötä. Rehellisesti sanottuna syön aivan väärin enkä liiku yhtään. Syön valtavat määrät makeita herkkuja, sekä valmisruokaa. Liikun autolla joka paikkaan. Kaikki tämä on niin väärin ja haluan siihen nyt muutoksen.
Tiedän, että ei ole nopeaa eikä helppoa poppakonstia. Olen valmis pitkään, järkevään ja tasaiseen elämänmuutokseen, jossa poistan ruokavaliostani epäterveelliset osat ja otan tilalle kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljatuotteita, hyviä rasvoja, proteiinia jne oikeassa suhteessa.
Lisään myös arkiliikuntaa päivittäisissä toimissani ja aloitan säännöllisen liikunnan 2-4 kertaa viikossa, vaihdellen aerobista liikuntaa ja lihaskuntoharjoittelua sopivassa suhteessa.
Tämä ei nyt ole varsinainen uudenvuodenlupaus, mutta ajankohta auttaa kyllä kun aihe on monella ajankohtainen, joulukilot on monelle harmistuksena ja kuntosaleilla on hyviä aloitustarjouksia. Haluan sitoutua muutoksiin pitkäksi aikaa. Jos haluat olla mukana muutoksessa, jakaa kokemuksia ja tsemppiä, saada hyvän startin vuoteen 2023 ja saada hyvää oloa ja terveyttä niin hienoa! Onnistutaan yhdessä!!
Kommentit (3110)
Vierailija kirjoitti:
Maku todella muuttuu kun jättää sokerin!
28 pvä ja kielen makuhermot on uudistuneet. Sen jälkeen helpompaa.Sokeri. Pahin pahis.
Totta, sama kokemus!
Tuntuu että suunnilleen päivystän tässä ketjussa. Meni paasto plörinäksi viime yöltä kun en saanut oikein unta joten iski hirveä nälkä yökahdelta. Söin samanlaisen puuroannoksen kuin illasta eli pikapuuroa mustikoilla. Sitten sain joskus ennen neljää unta ja heräsin nyt. Unirytmi on nyt pielessä kun kilokaloreiden vähennys piristää yhdistettynä pätkäpaastoiluun (joka meni tänään plörinäksi). Saan nyt myös nukkua vihdoin kunnolla kun työt loppuivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maku todella muuttuu kun jättää sokerin!
28 pvä ja kielen makuhermot on uudistuneet. Sen jälkeen helpompaa.Sokeri. Pahin pahis.
Totta, sama kokemus!
Mulla taas ei toimi ollenkaan. Lakon aikana himot ei katoa ja sitten kun taas syö makeaa, niin se maistuu taivalliselle. Pisin aika ilman lisättyä sokeria ollut 2kk. Tää sokerikoukku on ihan kamala.
Hyvin on lähteny paino alaspäin...ketjun alkamisesta 83,5 kg --> 81,2 kg. No osin voi olla luonnollista kuukautiskierron mukana tuomaa vaihtelua. Mut alkoholista olen pysynyt erossa ja urheillut ihan kivasti.
Haaste lähtenyt hyvin käyntiin. Eiliset ruokavalinnat fiksuja ja lisäksi salilla hyvät treenit. Paino aamulla 89,6kg eli ensimmäinen tavoite (päästä alle 90kg:n) täyttyi. 😂 Tämä tärkeää oikeastaan vain oman motivaation vuoksi, kun eihän oikeaa laihtumista näin nopeasti tapahdu.
Seuraavana tavoitteena 85kg
Vierailija kirjoitti:
Mikä on makuhermo?
Samaa mietin, ja tuota ylempänä kerrottua että makuhermo uusiutuisi 28 päivässä. Minulla on hermovamma, jonka toimintaa on terapeutilla paranneltu jo useamman vuoden, mutta ei se entisensä ole vieläkään. Lisäksi miten makuhermon (mikä se lieneekään) uusiutuminen vaikuttaisi maun aistimiseen? Saman logiikan mukaan kaikki aistimme muuttuisivat sitä mukaa kuin hermot uusiutuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitin tän terveellisemmän elämän, mutta olen vuoden alusta lihonut 2 kg! En tajua, en vain osaa enkä onnistu. :(
Vuoden alusta on vasta viikko, älä vielä huolestu.
Totta tuokin, mutta lannistaa kun paino ei laske vaan päinvastoin nousee. En osaa keventää oikein. En tiedä mitä tekisin. Tottakai tiedän että pitää kuluttaa enemmän kuin saan energiaa, mutta en osaa kohdallani toteuttaa sitä. Niinku konkreettisesti mitä söisin päivän aikana ja miten ja minkä verran liikkuisin.
Miten syöt ja liikut nyt?
Käyn kävelylenkeillä, jumppaan kotona välillä wii fit pelillä. Aiemmin en liikkunut yhtään, joten halusin aloittaa liikunnan vähän kevyemmillä liikuntamuodoilla. Ei sen pitäisi silti painoa nostaa. Syön kotiruokaa, en syö lihaa ollenkaan, ehkä liian hiilihydraattipitoinen ruokavalio jos jotain pitäisi itse arvella. Aamulla leipä ja kahvi, ruualla esim. spagettia ja kastiketta, välipalalla maustamatonta jugurttia ja mysliä, mandariini jne.
Kannattaa oikeasti välillä seurata päivä, pari Finelin tai Yazion kautta paljonko menee kaloreita, yllättyä ja ryhdistäytyä.
Itse olen huomannut sen aika helpoksi kun ensin keittiövaakalle leipäpala (grammat ylös vihkoon tms), päälle levite (paljonko leipäpalan paino nousi), mahdolliset leikkeleet ja punnitus, vihannekset ja punnitus. Menee nopeasti ja myöhemmin voi sitten hakea niihin kalorit paremmalla ajalla.
Tai lautanen tyhjänä vaakalle, siihen spagetti jne.... ei tarvita montaa kippoa ja kuppia punnitukseen.
Liikunta ei laihduta, ainoastaan ruokailun muutokset.
Tuosta hiilarista on paljon täällä kirjoitettu, niin tässä yksi tuore juttu aiheesta. Ei mikään tieteellinen tutkimusreferaatti vaan ihan vain Iltalehden kevyt katsaus, mutta ainakin itse sain siitä kimmokkeen tarkistaa makrojani. Hilasin hieman hiilareita alas- ja rasvoja ylöspäin.
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/e7fe7bca-3d9a-4d99-aef6-6802d…
Saan yleensäkin ihan liian vähän rasvaa ruuastani, kun se ei oikein tahdo upota millään. Yritän lisätä siemeniä ja pähkinöitä sekä rasvaista kalaa, ja oliiviöljyä yritän laitaa teelusikallisen vaikka salaattiin, mikä kyllä vaatii totuttelua. Ehkä tuosta löytyy apu kuivaan talvi-ihoonkin.
Ja pitää kai vielä tähdentää, että en ole kummankaan suuntauksen trolli vaan ihan tämmöinen perinteinen kaikkea kohtuudella -tavis. :)
Voitaisiinko tänään sopia, että kirjoitetaan vain tsemppaavia viestejä ja kannustetaan toisiamme?
Vierailija kirjoitti:
N50+ kirjoitti:
N50+ kirjoitti:
Ilmoittaudun mielelläni!
Alkupaino oli (2021) -100 kg ja pudotettavaa olisi vielä noin -10 kg.
Tämän hetkiset mitat:
- 160 cm
- 63 kgT: N50+ eikä nahka roiku :-)
Jatkan vielä aiempaa viestiäni.
Olen viime vuodet ollut ylipainoinen (-100 kg) ja ensimmäiset 40v todella hoikka, joten tiedän kuinka tulee syödä.
Tällä hetkellä olen normaalissa BMI, mutta haluan päästä takaisin entiseen painooni (52 kg), joten pudotettavaa vielä on 10 kg, koska painoni nyt 63 kg.
----
Olen pudottanut reilussa vuodessa +30 kg PELKÄLLÄ seuraavalla RUOKAVALIOLLA.
Syön nyt 2 ateriaa päivässä, kuten aiemmin laihanakin:AAMU
- 0.5 L punaiseen maitoon ja voihin keitettyä TÄYSJYVÄkaurapuuroa leseillä, cia-sienenillä, pellavarouheella, auringonkukansiemenillä ja marjoilla
- 250 g rahkaa
- hedelmiä (3-6 kpl)
- pähkinöitä kourallinen
- teetäPÄIVÄLLINEN
- salaattia 2/3 lautasellinen
- kotiruokaa 1/3
- 4 TÄYSJYVÄ näkkäriä avocadolla/tomaateilla/salaatilla
- hedelmiä (1-4 kpl)----
LIIKUNTAA EI YHTÄÄN, normaalin arkiliikunnan eli kaupassa käynnin yms. portaiden kiipeäminen lisäksi.
Tunnetusta ruokavalio vaikuttaa painonpudotukseen 80-90 % ja liikunta vain 10-20 %. Eli ruokavaliolla lauihdutetaan ja liikunnalla tuetaan laihtumista.
Minä olen tästä elävä esimerkki.
Niin tässä me olemme erilaisia. Itse tykkään syödä välillä paahtoleipää kermajuustolla tai pari suklaa palaa tai viikonloppuisin pizzaa. Nautin ruuasta. Ja toki syön myös kasviksia ja täysjyvää, en vain halua kieltää itseltäni mitään.
Olenkin lisännyt sitä liikuntaa ja helpoimman kautta eli siirryin juoksumatolle tuijottamaan Walking deadia.
Olen saanut syödä ihan normaalisti ja silti laihtunut. Ja myös kiinteytynyt. Unelmani olisi saada vahva ja terve vartalo.
T:nro15
Tämmöinen sopisi myös minulle. En koe omalla kohdalla elämisen arvoiseksi punnita jokaista grammaa mitä syön tai kirjoittaa ylös. Haluan elää normaalisti omaksuen terveellisen ruokavalion, jossa saa välillä herkutella ja nauttia ruuasta, ja liikunnan osaksi arkea. Semmoista perus maalaisjärkisyyttä, eikä äärihifistelyä.
Tehokkaita treenejä löysin (jooga, venyttely ja lihaskunto), on ollut hyvä aamu 👌 teen oman fiiliksen mukaan ja huominen sekä sitä seuraava päivä on taukoa.
Väsyttävää ja huono mieliala, sillä naapurit pitivät yöllä hereillä. Suorastaan pännii. Yritän kävelylle viitsiä silti jossain vaiheessa. Mikään ei huvittaisi tässä mielentilassa. Nukkuminen ehkä joo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin muutokseni tulee olemaan työpäivän aikana, aiemmin otin evääksi ison pussin irtokarkkeja, suklaata, pasteijoita ja limsaa. Aloitin elämänmuutoksen eilen, ja otin töihin kaksi banaania, kaksi omenaa, kaksi karjalanpiirakkaa, juotavan jogurtin ja kivennäisvettä. AP
Kun luin tämän kirjoituksen, en voi tulla muuhun johtopäätökseen kuin siihen että tämän täytyy olla provo.
Jotenki tuntuu että kai nyt kaikki tietää jo sen että just nämä välipaloiksi tarkoitetuilla normi lounasruoan korvikkeilla on ihan päinvastainen vaikutus laihtumiseen.
Kivennäisvettä lukuunootamatta nuo kaikki evääsi ovat sokeria.Olen itse ruoanvalmistuksen ja lounadruokailuliiketoiminnan johtamisen ammattilainen. Kuuntelin kerran kauhulla työpaikan taukotilassa ku 2 naista oli "aloittanut laihdutuskuurin ja terveellisemmät elämäntavat" . Mitä minä nöin heidän edessään lounastauolla.
Voi kääk!
Kaupasta ostetun kinkkutahna kolmioleivän, toisella valmistäytetty patonki jollain kanapekonitahnalla, molemmilla sokeripitoinen jogurtti. Toisella suklainen protskupatukka. Toisella pilkotti käsilaukussa iso banaani vielä.Meillä oli erinomainen henkilöstöravintola talossa jossa runsas salaattivalikoima ja vähintään 3 eri vaihtoehtoista pääruokavalikoimaa lämpimällä kasvislisäkkeellä.
Ja nää tätit laihduttaa noilla rasvaa sokeria ja valtava määrä lisäaineita sisältävillä valmistuotteilla.
Emmäääkestä.
Vaikka lainasin yllä olevaa kirjoittajaa, en tarkoita sanojani suoraan hänelle, vaan kaikille teille, jotka kommentoitte toisen ruokavaliota huonoksi.
Sitä ei pitäisi tehdä.
Vaikka hedelmissä onkin paljon sokeria ja hiilareita, niin hedelmä on paljon parempi vaihtoehto kuin karkki tai vaikka sipsi. Karjalanpiirakoitakin on monenlaisia. Moni kutsuu riisipiirakoita karjalanpiirakoiksi, vaikkeivat sitä ole. Ne kaupan riisipiirakat ovat oma lajinsa. Siltikin parmepi vaihtoehtoa kuin sipsit tai suklaapatukka.
Ja vaikka hedelmissä sokeria onkin ja hiilareita, niin niissä on myös ravintoaineita, joita tarvitaan solutasolla.
Olen itse ruokarajoitteinen monen allergian vuoksi (+siksi, että olen todella huono syömään ja saatan skipata useinkin aterioita väliin, koska on parempaakin tekemistä) ja siksi olen joskus käynyt ravitsemusterapeutilla laatimassa itselleni sopivan ruokavalion. Elimistössäni on myös muita syitä, miksi miunn pitää saada ravinnostani enemmän tiettyjä aineita mitä suositukset ehdottavat.
Ravitseusterapeuttini suositteli nimenomaan pitämään huolta siitä, että joka ikinen päivä sisältää hedelmiä, mukaan lukien banaani. Jestas sitä neuvojien määrää, jonka saan lähiympäristöstäni: "syötkö noin paljon hedelmiä, varo etteivät lihota! Nehän ovat pelkkää sokeria!! Ei leipää saa syödä, sehän on tyhjää täynnä! Eikä mitään jodioitua suolaa!" En aina jaksa alkaa neuvomaan neuvojia. Kaikenkaikkiaan pitäisi aina suhtautua varauksella kaikenlaisiin ravitsemuksellisiin liikkeisiin.
minusta ap on toiminut fiksusti siinä, että lähti pienillä askelilla liikkeelle: korvasi makeat herkut terveellisimillä syömisillä. Siitä se lähtee etenemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin muutokseni tulee olemaan työpäivän aikana, aiemmin otin evääksi ison pussin irtokarkkeja, suklaata, pasteijoita ja limsaa. Aloitin elämänmuutoksen eilen, ja otin töihin kaksi banaania, kaksi omenaa, kaksi karjalanpiirakkaa, juotavan jogurtin ja kivennäisvettä. AP
Kun luin tämän kirjoituksen, en voi tulla muuhun johtopäätökseen kuin siihen että tämän täytyy olla provo.
Jotenki tuntuu että kai nyt kaikki tietää jo sen että just nämä välipaloiksi tarkoitetuilla normi lounasruoan korvikkeilla on ihan päinvastainen vaikutus laihtumiseen.
Kivennäisvettä lukuunootamatta nuo kaikki evääsi ovat sokeria.Olen itse ruoanvalmistuksen ja lounadruokailuliiketoiminnan johtamisen ammattilainen. Kuuntelin kerran kauhulla työpaikan taukotilassa ku 2 naista oli "aloittanut laihdutuskuurin ja terveellisemmät elämäntavat" . Mitä minä nöin heidän edessään lounastauolla.
Voi kääk!
Kaupasta ostetun kinkkutahna kolmioleivän, toisella valmistäytetty patonki jollain kanapekonitahnalla, molemmilla sokeripitoinen jogurtti. Toisella suklainen protskupatukka. Toisella pilkotti käsilaukussa iso banaani vielä.Meillä oli erinomainen henkilöstöravintola talossa jossa runsas salaattivalikoima ja vähintään 3 eri vaihtoehtoista pääruokavalikoimaa lämpimällä kasvislisäkkeellä.
Ja nää tätit laihduttaa noilla rasvaa sokeria ja valtava määrä lisäaineita sisältävillä valmistuotteilla.
Emmäääkestä.Vaikka lainasin yllä olevaa kirjoittajaa, en tarkoita sanojani suoraan hänelle, vaan kaikille teille, jotka kommentoitte toisen ruokavaliota huonoksi.
Sitä ei pitäisi tehdä.
Vaikka hedelmissä onkin paljon sokeria ja hiilareita, niin hedelmä on paljon parempi vaihtoehto kuin karkki tai vaikka sipsi. Karjalanpiirakoitakin on monenlaisia. Moni kutsuu riisipiirakoita karjalanpiirakoiksi, vaikkeivat sitä ole. Ne kaupan riisipiirakat ovat oma lajinsa. Siltikin parmepi vaihtoehtoa kuin sipsit tai suklaapatukka.
Ja vaikka hedelmissä sokeria onkin ja hiilareita, niin niissä on myös ravintoaineita, joita tarvitaan solutasolla.
Olen itse ruokarajoitteinen monen allergian vuoksi (+siksi, että olen todella huono syömään ja saatan skipata useinkin aterioita väliin, koska on parempaakin tekemistä) ja siksi olen joskus käynyt ravitsemusterapeutilla laatimassa itselleni sopivan ruokavalion. Elimistössäni on myös muita syitä, miksi miunn pitää saada ravinnostani enemmän tiettyjä aineita mitä suositukset ehdottavat.
Ravitseusterapeuttini suositteli nimenomaan pitämään huolta siitä, että joka ikinen päivä sisältää hedelmiä, mukaan lukien banaani. Jestas sitä neuvojien määrää, jonka saan lähiympäristöstäni: "syötkö noin paljon hedelmiä, varo etteivät lihota! Nehän ovat pelkkää sokeria!! Ei leipää saa syödä, sehän on tyhjää täynnä! Eikä mitään jodioitua suolaa!" En aina jaksa alkaa neuvomaan neuvojia. Kaikenkaikkiaan pitäisi aina suhtautua varauksella kaikenlaisiin ravitsemuksellisiin liikkeisiin.
minusta ap on toiminut fiksusti siinä, että lähti pienillä askelilla liikkeelle: korvasi makeat herkut terveellisimillä syömisillä. Siitä se lähtee etenemään.
Niinpä ja ne eväät voivat olla juuri osastoa riisipiirakka, jogurtti ja hedelmä jos ei jaksa syödä töissä lämmintä ruokaa vaan haluaa vain nopeasti jotain. Toisaalta syyttäisin myös mainostajia ja kauppoja siitä kun kaikki sokeria täynnä oleva tavara on brändätty "terveelliseksi", siis aivan yhtä hyvin olutpullon kyljessä voisi lukea "sisältää kymmentä eri hivenainetta", mutta eipä olutta silti myydä terveystuotteena vaan päinvastoin :D
Onko riisipiirakka, jogurtti ja hedelmä huono eväs?
Millainen on oikea karjalanpiirakka?
Unirytmi pielessä, nyt vasta aamupalalle. Eiköhän tämä ensi viikon aikana tasoitu. Eka viikko tipatonta takana, tänään viikon viides salitreeni edessä: selkä ja kädet. Naama ja varsa eivät ole enää niin pöhöttyneitä kuin viikko sitten
Vierailija kirjoitti:
Onko riisipiirakka, jogurtti ja hedelmä huono eväs?
Millainen on oikea karjalanpiirakka?
kuoritaikinaan tulee ruisjauhoja ja vettä sekä suolaa. Jotkut lisäävät vehnäjauhoja, tai tekevät kokonaan kuoritaikinan vehnäjauhosta. Täytteenä voi olla vaikka riisipuuroa, perunamuusia tai ohrapuuroa. Jos tekee riisipuuron/ohrapuuron, sen voi tehdä rasvattomaan maitoon. Jos tekee perunamuusin, siihen voi maidon sijaan lisätä vaikka kasvilientä. Voi toki laittaa täysmaitoakin, jos haluaa. Täytettä ei karjalanpiirakkaan laiteta yhtä paljon kuin kaupan riisi/perunapiirakoihin. Paistamisen jälkeen piirakka sivellään yleensä voisulalla, mutta tuon vaiheen voi jättää myös halutessaan pois, mutta ei tarvitse jättää: voi sitten asian ottaa huomioon siinä ettei voitele sitä voilla. Enemmän merkitsee se mitä piirakan päälle laittaa.
Kaupan riisipiirakoissa taitaa olla täytteessä sokeriakin
Virallisen karjalanpiirakan reseptin löytää googlettamalla. Joku vuosi sitten se sai jonkun nimikesuojan tmv. ja siinä yhteydessä sitten määriteltiin mitä pitää olla, mutta ei se aikanaan karjalassa niin pilkun tarkkaa ollut.
On kyllä, mutta pitäisi aloittaa juoksu aina maltillisemmin.