Painonpudotushaaste vuodelle 2023 - tule mukaan?
Jos siltä tuntuu, olet tervetullut mukaan painonpudotushaasteeseen vuodelle 2023. Ei ole väliä, onko pudotettavia kiloja 1, 10 tai 100, kannustan Sinua mukaan. Tämä ei ole kilpailu, vaan tarkoitus on tukea, jakaa kokemuksia - ja onnistua!
Olen itse m45, pituus 184 ja paino 139,7. Minulla ei ole mitään hyvää tekosyytä sairaalloiselle ylipainolleni, minulla ei ole normaalia painavammat luut eikä aineenvaihduntahäiriötä. Rehellisesti sanottuna syön aivan väärin enkä liiku yhtään. Syön valtavat määrät makeita herkkuja, sekä valmisruokaa. Liikun autolla joka paikkaan. Kaikki tämä on niin väärin ja haluan siihen nyt muutoksen.
Tiedän, että ei ole nopeaa eikä helppoa poppakonstia. Olen valmis pitkään, järkevään ja tasaiseen elämänmuutokseen, jossa poistan ruokavaliostani epäterveelliset osat ja otan tilalle kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljatuotteita, hyviä rasvoja, proteiinia jne oikeassa suhteessa.
Lisään myös arkiliikuntaa päivittäisissä toimissani ja aloitan säännöllisen liikunnan 2-4 kertaa viikossa, vaihdellen aerobista liikuntaa ja lihaskuntoharjoittelua sopivassa suhteessa.
Tämä ei nyt ole varsinainen uudenvuodenlupaus, mutta ajankohta auttaa kyllä kun aihe on monella ajankohtainen, joulukilot on monelle harmistuksena ja kuntosaleilla on hyviä aloitustarjouksia. Haluan sitoutua muutoksiin pitkäksi aikaa. Jos haluat olla mukana muutoksessa, jakaa kokemuksia ja tsemppiä, saada hyvän startin vuoteen 2023 ja saada hyvää oloa ja terveyttä niin hienoa! Onnistutaan yhdessä!!
Kommentit (3110)
Mukana. Pudotettavaa 10-15 kg. Kympillä olisin jo normaalipainon rajoilla. Mulla ongelmana nimenomaan napostelu ja makeat herkut. Ruokavaliomuutosten avulla ajattelin lähteä alkuun ja lisäillä liikuntaa omaan tahtiin. Aiemmin juoksin, mutta nyt ylipainoisena on ollut huomattavasti korkeampi kynnys lähteä ja huomaa muutenkin, että kunto on heikompi. Tarkoituksena muuttaa elintapoja niin, että olen terveempi pitkällä aikavälillä. N38
Mukana ollaan! Koronakiloja on tullut ehkä 10 kg en uskalla käydä vaaalla vielä, mutta vaatteista tunnistan lihomisen. Liikun ja syön muutoin terveellisesti, mutta heikkouteni ovat karkit, suklaa, keksit ja pullat =(
Tsemppiä kaikille, toivottavasti tämä pysyy asiallisena ja keskustelevana ketjuna <3
Vierailija kirjoitti:
Suurin muutokseni tulee olemaan työpäivän aikana, aiemmin otin evääksi ison pussin irtokarkkeja, suklaata, pasteijoita ja limsaa. Aloitin elämänmuutoksen eilen, ja otin töihin kaksi banaania, kaksi omenaa, kaksi karjalanpiirakkaa, juotavan jogurtin ja kivennäisvettä. AP
Vuoden 2004 turhake on juotava jogurtti https://vanha.suomenluonto.fi/artikkeli-238.html
ja karjalanpiirakka aikamoinen hiilaripaukku! samoin banaani!
Neljä vuotta sitten karppasin 17 kg neljässä kuukaudessa. Oli hyvä kokemus kun ei ollut nälkää, ja kilot pysyivät pois ihan normisyömisellä laihdutuksen jälkeen. Vuosi sitten olin kolarissa ja se jätti traumat, joihin söin hiilarihöttöä rauhoittaakseni hermojani, nyt on taas +20kg pudotettavaa.
Olen pikkuhiljaa aloittanut jättämällä leivät ja pullat pois ja lisäämällä proteiinia ja rasvoja. Samoin vältän kaikkea missä on paljon lisäaineita.
Oma kokemukseni on, että kaikki ihmiset ei laihdu samoilla metodeilla. Omalla kohdalla on tosi iso sukurasite kakkostyypin diabetes, ja vaikka sitä ei vielä ole, niin tausta vaikuttaa painon kertymiseen ja sen pudottamiseen. Eli jos söisin suositusten määrät leipää, lihoisin viisi kiloa kuukaudessa. Olen tämän testannut. Eli jos on hiilariherkkä, niin täysjyväleipään vaihtaminen ei auta. Ja tämän herkkyyden huomaa juurikin siitä, että vaikka olisit vasta syönyt, niin silti sinulla on koko ajan nälkä. Usein jopa ajattelin ruokaa koko ajan. Jos sinulla on samanlainen ongelma, niin tutustu Atkinsin kirjoihin karppauksesta. Ja jos joku nyt hikeentyy karppaamisen vaaroista, niin Atkins oli sydänlääkäri, joten kannattaa perehtyä aiheeseen ennen kuin tyrmää sen täysin. Mulla painon putoamisen jälkeen pystyin syömään taas ihan normaalisti eikä paino noussut. Eli mun kohdalla ei tarvinnut karpata kun sen laihdutuksen ajan.
Toinen kokemukseni on, että raskas liikunta lisää nälkää ja siitä tulee pahoja mielihaluja syödä lisää ja vääriä asioita. Järkeilin, että karppaamisen ajan tyydyn kävelylenkkeihin ja aloitan kuntokuurin laihdutuksen jälkeen. Ja se toimi. Kun paino on jo pudonnut, niin liikuntakin on keholle turvallisempaa.
Kolmas tärkeä asia oli että en kieltäydy kaikesta, vaan tyydytän herkkuhimoni yhdellä suklaapalalla päivässä kahvin kanssa. Jo se, että tuntee sen maun suussaan riittää tyydyttämään sen makean hingun, ei sitä tarvitse syödä järjettömiä määriä. Karkkipussien koko on kasvanut lähes nelinkertaiseksi kolmen vuosikymmenen aikana. 90-luvulla karkkipussit olivat 90 grammaa, nyt pahimmat varmaan yli 400g. Kaikki ovat varmaan huomanneet, että karkissa ja pullassa se ensimmäinen maistiainen on paras ja sen jälkeen nautinto vain heikkenee. Tätä voi käyttää hyväkseen laihdutuksessa. Kun saa edes sen pienen palan päivän aikana, niin ei tule pakkomiellettä niihin nameihin. Lisäksi on tärkeää, että sitä mässyä ei säilytä kotona. Itse ainakin olen niin laiska että en lähde erikseen kauppaan karkkia tai pullaa hakemaan. Kun vastustat mielitekoa sen vartin ajan, niin usein se menee ohi kokonaan. Saatoin illalla lämmittää leipäjuustoa ja syödä sen sokeroimattoman kermavaahdon kanssa, sillä pärjäsi jo pitkälle, eikä siinä ole hiilareita kuin muutama g. Mies kantaa limsoja kotiin ja niihinkin on joskus hirveä himo. Otan suullisen, maistelen sitä ja sylkäisen lavuaariin. Toimii mulle.
jatkuu...
jatkoa..
Tiedoksi että ihminen ei tarvitse hiilihydraatteja elämiseen, niissä ei ole mitään ihmiselle välttämätöntä. Monilla jatkuva nälkä voi myös johtua siitä, että ei syö tarpeeksi proteiineja. Itse syön nyt paljon kalaa.
Opettele tuntemaan oman kehosi viestit. Huomaa, että kun syöt hitaammin, niin kylläisyyden tunne tulee ennen kuin ehdit lappaa koko lautasen. Yksi tuttu fiftasi puolisonsa kanssa kymmeniä kiloja. Eli puolitti kaiken ruokansa. Annoskoot on myös tärkeitä. Se, että syömisen jälkeen ei tule sitä turvonnutta ja huonoa oloa, vaan olo on koko ajan hyvä ja kevyt, auttaa myös hillitsemään syömistä. Jostain luin, että kun ensimmäinen röyhtäys tulee, niin se olisi merkki siitä että nyt riittää. Olen huomannut että lapsenlapseni lopettaa syömisen juurikin tämän ensimmäisen röyhtäyksen jälkeen luonnollisesti. Että siinä voi olla jotain perää.
Monella on suolistofloora köyhtynyt erinäisistä syistä. Painon pudotus, yksipuolinen ravitsemus, lääkkeet, leikkaukset ym. Jos tarvitsemme yli 300 bakteeria suolistoomme, että voisimme hyvin, niin yhtä maitohappobakteerikantaa syömällä tilanne ei tasapainotu. Tutustu kefiiriin, aitoon sellaiseen (Valion Kefiiri ei ole aitoa, nimi on harhaanjohtava). Aidossa kefiirissä on parhaimmillaan yli 60 eri maitohappobakteerikantaa. Sen syöminen 1-2 dl päivässä pitää sairaudet loitolla, antaa sinulle voimasi takaisin, parantaa hyvinvointia ja saa mahan toimimaan hyvin ja säännöllisesti. Oman kefiirinsiemeneni ostin, mutta sitä jaetaan myös ilmaiseksi sillä se lisääntyy nopeasti.
Jouduin tämän vuoden keväänä leikkaukseen, sain tulehduksen ja kaksi kovaa antibioottikuuria. Olin syksyyn asti niin voimaton, että itkin kun en jaksanut tehdä enää mitään. Kaksi päivää kefiirin käytön aloittamisen jälkeen sain voimani ja jaksamiseni takaisin. Lisäksi yleinen hyvinvointini on parantunut huomattavasti.
Monen väsymys ja ainainen nälkä voi johtua näiden tarpeellisten suolistobakteerien puutteesta. Kannattaa siis kokeilla. Jos teet kefiiriä itse, niin ainoat kustannukset sen hankkimisen jälkeen on sen tekemiseen tarvittava luomumaito.
Oman kefiirini ostin Henriltä. Minulla ei ole mitään siteitä häneen, kerron vain omista kokemuksistani.
https://www.sjl.fi/paikalliset/4470827
Tsemppiä kaikille ja kiitos aloittajalle, olin odottanut että joku aloittaa juuri tällaisen ketjun!
Aikasen skeptinen olen näissä jutuissa. Hyvä idea, mutta niin monta "haastetta" kun on vuosien varrella ollut ja jos oikeesti ois toteutunut tavoitteet, eipä meillä olisi kovinkaan kummoista ongelmaa ylipainoissa.
Mukana. N26, 180 cm ja 85 kg. Ennen yliopisto-opintoja painoin n. 68 kg, opintojen aikana paino nousi pahimmillaan 89 kiloon. Tavoitteena pudottaa ainakin 10 kg.
Haluan löytää tasapainon syömiseen. Olen sellainen kaikki tai ei mitään -ajattelija, eli jos syön yhden konvehdin niin helposti ajattelen, että päivä on jo pilalla ja ihan sama mitä syön. Nyt jo vuosia paininut tämän kanssa ja ratkaisun on löydyttävä.
Haluan myös laihtua, ja jaksaa paremmin. 40+ nainen, 175 cm ja 86 kg. Syön epäterveellisesti, paljon hiilareita ja sokeria, en liiku yhtään.
Oma haasteeni on myös masennus, jolloin on vaikeampaa välillä lähteä liikkeelle ja ovesta ulos. Sosiaalista elämääkään ei ole. Nämä tekijät vaikuttaa yleiseen elämänhallintaan ja myös painoon ja yleiseen vointiin. Olen myös vähävarainen työtön, joten mitkään pt palvelut tms. eivät tule kysymykseen.
Pelkään koronaa, joten en uskalla mennä uimahalleihin tai kuntosalille. Kotona en saa tartuttua mihinkään jumppaamiseen. En tiedä miten saisin itseni liikkumaan ja mitä sopivia liikuntamuotoja voisin löytää. Ihan kävelylenkkejä olen miettinyt, jos saisin jostain siihen seuraa tulisi ehkä helpommin lähdettyä. Muita liikuntamuotoja en oikein edes keksi. Lähtökunto on nolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei,
Luin koko ketjun ja kiinnitin huomiota siihen, ettei viesteissä puhuta mitään mielenterveydestä. Yksi mainitsi lohtusyömisen.
Suuri ylipaino johtuu mielenterveyden ongelmista; stressi, kelpaamattomuuden tunne, huono parisuhde tai muut kuormittavat tilanteet johtavat syömiskierteeseen ja/tai liikunnan laiminlyöntiin. Kannattaa miettiä, mikä itseä kuormittaa, ja hakea tähän apua.
Samassa veneessä ollaan, N57 163cm 82kg
Ylipaino johtuu huonosta ravinnosta. Se huono ravinto vaikuttaa myös aivoihin negatiivisesti, joten ruoka ja syöminen on pääosassa kun puhutaan terveydestä ja painonhallinnasta.
Ihan varmasti näin onkin että ruoka, se mitä suustamme alas työnnämme on toki pääasiassa.
MUTTA
Tämä näkemys on (pelkästään ja yksin ja ainoastaan) varsin vanhanaikainen!!!!
Ihminen on psyko fyysinen kokonaisuus ja kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Jos keho ei toimi tiettyjen sairauksien myötä (kilpirauhanen, suolisto, henkinen hyvinvointi jne) ei normaalipainossa pysyminen onnistu saati sitten laihduttaminen vaikka söisikin terveellistä puhdasta ruokaa normaali, itselle sopivia määriä.
Tänä vuonna otan ihan uuden lähestymistavan hommaan: alan treenata lihasta. Katsotaan kuinka käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei,
Luin koko ketjun ja kiinnitin huomiota siihen, ettei viesteissä puhuta mitään mielenterveydestä. Yksi mainitsi lohtusyömisen.
Suuri ylipaino johtuu mielenterveyden ongelmista; stressi, kelpaamattomuuden tunne, huono parisuhde tai muut kuormittavat tilanteet johtavat syömiskierteeseen ja/tai liikunnan laiminlyöntiin. Kannattaa miettiä, mikä itseä kuormittaa, ja hakea tähän apua.
Ylipaino johtuu huonosta ravinnosta. Se huono ravinto vaikuttaa myös aivoihin negatiivisesti, joten ruoka ja syöminen on pääosassa kun puhutaan terveydestä ja painonhallinnasta.
Ihan varmasti näin onkin että ruoka, se mitä suustamme alas työnnämme on toki pääasiassa.
MUTTA
Tämä näkemys on (pelkästään ja yksin ja ainoastaan) varsin vanhanaikainen!!!!Ihminen on psyko fyysinen kokonaisuus ja kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Jos keho ei toimi tiettyjen sairauksien myötä (kilpirauhanen, suolisto, henkinen hyvinvointi jne) ei normaalipainossa pysyminen onnistu saati sitten laihduttaminen vaikka söisikin terveellistä puhdasta ruokaa normaali, itselle sopivia määriä.
Kyllä se toimii. Nuo sairaudet, henkinen hyvinvointi yms vaikuttaa lähinnä siihen, että siinä kunnollisessa ruokavaliossa on erittäin vaikea, jos ei mahdoton pysyä.
Jos on kilppariongelmaa, niin ne kannattaa sitten hoitaa kuntoon ja hankkia lääkitys eikä vuosikausia kiusata itseään hoitamattomalla ongelmalla. Samoin muut sairaudet, mihin vain on hoito.
Lähden mukaan. Pudotettavaa on ainakin 30 kiloa, joten useamman vuoden urakka tiedossa. Osaisiko kukaan suositella hyvää kalorisovellusta avuksi? Minimivaatimus on, että toimii Garmin Connectin kanssa, ja löytyy laaja lista elintarvikkeita. Joskus ollut käytössä Yazio, missä tykkäsin siitä että se osasi eri aterioille ehdottaa jo valmiiksi usein käytettyjä, ettei tarvinnut selata pitkiä listoja, mutta maksaa jo yli 40e/vuosi. Onko Sulamo hyvä?
Mukana! N39, pituus 170 cm, paino 83kg.
Tavoitteena päästä ihannepainooni, joka on 63kg eli 20kg pudotettava.
Itselle ei oilein mikään muu ole sopinut kuin vhh, joten sillä edetään ja viinin lipitys loppuu kokonaan. Luulisi lähtevän kilot suht hyvin, jos vaan jsksan noudattaa linjaa. Motivaatiota tarvisi paljon.
Ruokavalio suunnilleen:
Aamupala, 2 munaa tai maustamaton jugu&marjoja, kahvia, teetä ja vettä.
Lounas, n. 200g lihaa, kanaa tai kalaa ja iso läjä kasviksia.
Päivällinen, n. 200g lihaa, kanaa tai kalaa ja kasviksia. Päivällisellä niistä tehdään jotain hyvää lämmintä ruokaa, esim. keittoa, pohjatonta pitsaa, täytetyt paprikat, kesäkurpitsa-bolognese, pataa tms.
Jos nälkä yllättää, syön vaikka munakkaan tai pienen määrän lihaa, kalaa tai kanaa.
Tai voin tehdä suolaista pannaria: 8 munaa, jotain lihaa, 3dl juustoraastetta, suolaa ja pippuria. Sekoitetaan ja levitetään pellille, uunissa 20 min 200 astetta. Pieniksi paloiksi ja erissä pakastimeen, niin saa sieltä nopeasti välipalaa.
Vierailija kirjoitti:
Haluan myös laihtua, ja jaksaa paremmin. 40+ nainen, 175 cm ja 86 kg. Syön epäterveellisesti, paljon hiilareita ja sokeria, en liiku yhtään.
Oma haasteeni on myös masennus, jolloin on vaikeampaa välillä lähteä liikkeelle ja ovesta ulos. Sosiaalista elämääkään ei ole. Nämä tekijät vaikuttaa yleiseen elämänhallintaan ja myös painoon ja yleiseen vointiin. Olen myös vähävarainen työtön, joten mitkään pt palvelut tms. eivät tule kysymykseen.
Pelkään koronaa, joten en uskalla mennä uimahalleihin tai kuntosalille. Kotona en saa tartuttua mihinkään jumppaamiseen. En tiedä miten saisin itseni liikkumaan ja mitä sopivia liikuntamuotoja voisin löytää. Ihan kävelylenkkejä olen miettinyt, jos saisin jostain siihen seuraa tulisi ehkä helpommin lähdettyä. Muita liikuntamuotoja en oikein edes keksi. Lähtökunto on nolla.
Tykkäätkö kirjoista tai podcasteista? Niistä saa helposti seuraa kävelylenkeille. Entä löytyisikö kansalaisopistosta jotain liikuntakursseja keväälle, viimeistään ensi syksylle? Työttömänä saat ihan kivan alennuksen niistä, ja lopun maksaa sillä että jätät osan herkuista kauppaan. Säännöllinen aika kerran viikossa helpottaa paljon liikkeelle lähtemistä.
Lähden myös mukaan. N 42 v. 82 kg. Marraskuussa oli vielä 86 kg ja ihan hyvin on lähtenyt paino tippumaan. Käyn salilla 3 krt/vko ja laitan kaikki ruokani Yazioon, jotta tiedän oikeasti koko ajan missä mennään. Yaziosta on myös ilmaissovellus (tosin siinä ei näy kaikki samat kuin maksullisessa versiossa, mutta mulle tuo riittää). Mulla on tavoitteena tiputtaa 20 kg tänä vuonna.
Ei pysty. Liian vähän on otettavaa. Mies 37v 170/69 no ehkä 5 kiloa, muuten on laiha luikku.
Vierailija kirjoitti:
Suurin muutokseni tulee olemaan työpäivän aikana, aiemmin otin evääksi ison pussin irtokarkkeja, suklaata, pasteijoita ja limsaa. Aloitin elämänmuutoksen eilen, ja otin töihin kaksi banaania, kaksi omenaa, kaksi karjalanpiirakkaa, juotavan jogurtin ja kivennäisvettä. AP
Kun luin tämän kirjoituksen, en voi tulla muuhun johtopäätökseen kuin siihen että tämän täytyy olla provo.
Jotenki tuntuu että kai nyt kaikki tietää jo sen että just nämä välipaloiksi tarkoitetuilla normi lounasruoan korvikkeilla on ihan päinvastainen vaikutus laihtumiseen.
Kivennäisvettä lukuunootamatta nuo kaikki evääsi ovat sokeria.
Olen itse ruoanvalmistuksen ja lounadruokailuliiketoiminnan johtamisen ammattilainen. Kuuntelin kerran kauhulla työpaikan taukotilassa ku 2 naista oli "aloittanut laihdutuskuurin ja terveellisemmät elämäntavat" . Mitä minä nöin heidän edessään lounastauolla.
Voi kääk!
Kaupasta ostetun kinkkutahna kolmioleivän, toisella valmistäytetty patonki jollain kanapekonitahnalla, molemmilla sokeripitoinen jogurtti. Toisella suklainen protskupatukka. Toisella pilkotti käsilaukussa iso banaani vielä.
Meillä oli erinomainen henkilöstöravintola talossa jossa runsas salaattivalikoima ja vähintään 3 eri vaihtoehtoista pääruokavalikoimaa lämpimällä kasvislisäkkeellä.
Ja nää tätit laihduttaa noilla rasvaa sokeria ja valtava määrä lisäaineita sisältävillä valmistuotteilla.
Emmäääkestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei,
MUTTA
Tämä näkemys on (pelkästään ja yksin ja ainoastaan) varsin vanhanaikainen!!!!Ihminen on psyko fyysinen kokonaisuus ja kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Siihen kaikkeen kokonaisuuteen vaikuttaa syöty ruoka. Eikä se ole välttämättä sama kaikille.
Elimistö toimii kaikkineen sillä ravinnolla, mitä sille annetaan. Koskee niin fyysistä kuin psyykkistä osaa.
Voisiko EDES tällä kertaa jättää muiden moittimisen pois? Laihdutusketjut menee aina pilalle, kun oikeat asiat hukkuu muka paremmin tietävien viesteihin, missä ainoa pointti on teilata ihmisten uudet elintavat. Varsinkinhiilarivastaisten rähinä tuhoaa aina koko jutun. Miksei voisi kommentoida positiivisesti onnistumisia, antaa tukea heille joilla on vaikeampaa ja ennen kaikkea jättää ketjun kokonaan rauhaan jos ei ole itse mukana?
Loistava zemppiketju ja mukana ollaan.
Ap kirjoitti kommentissa 2 näin -
"Aloitin elämänmuutoksen eilen, ja otin töihin kaksi banaania, kaksi omenaa, kaksi karjalanpiirakkaa, juotavan jogurtin ja kivennäisvettä. AP"
Banskut ja omput on terveellisiä, mutta kannattaisiko kuitenkin tarkastella vielä tuota sisältöä.
Nuohan on kaikki lähes pelkkää hiilaria = sokeria !!!
Ja jos olet kuvaamasi iso kokoinen, ei noilla "välipaloilla" elä, eivätkä ne ole tarkoitettukaan ruoaksi. Noilla eväillä vaan nostat hetkessä verensokerisi tappiin ja kohta vireystila romahtaa alas.
Työpäivän päätteeksi on (ehkä) hirveä nälkä ja väsymys joka edesauttaa sitä että sitten mättää kaksin käsin yötä vasten kaiken mikä kaapeista löytyy.
(En siis väitä että just ap:lla olisi näin, mutta yleensä näillä hiilarisilla välipaloilla laihduttavilla käy juurikin mäin)
Suositteleisin että vaihdat normaali ruokaan jos sulla mahdollista syödä päivän aikana terveellinen perus lounasruoka salaattien ja kasvisten kera. Sitten protskupitoisen välipalat käyttöön ja max 1 pieni bansku verensokerin nostatukseen iltapäivällä.