Painonpudotushaaste vuodelle 2023 - tule mukaan?
Jos siltä tuntuu, olet tervetullut mukaan painonpudotushaasteeseen vuodelle 2023. Ei ole väliä, onko pudotettavia kiloja 1, 10 tai 100, kannustan Sinua mukaan. Tämä ei ole kilpailu, vaan tarkoitus on tukea, jakaa kokemuksia - ja onnistua!
Olen itse m45, pituus 184 ja paino 139,7. Minulla ei ole mitään hyvää tekosyytä sairaalloiselle ylipainolleni, minulla ei ole normaalia painavammat luut eikä aineenvaihduntahäiriötä. Rehellisesti sanottuna syön aivan väärin enkä liiku yhtään. Syön valtavat määrät makeita herkkuja, sekä valmisruokaa. Liikun autolla joka paikkaan. Kaikki tämä on niin väärin ja haluan siihen nyt muutoksen.
Tiedän, että ei ole nopeaa eikä helppoa poppakonstia. Olen valmis pitkään, järkevään ja tasaiseen elämänmuutokseen, jossa poistan ruokavaliostani epäterveelliset osat ja otan tilalle kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljatuotteita, hyviä rasvoja, proteiinia jne oikeassa suhteessa.
Lisään myös arkiliikuntaa päivittäisissä toimissani ja aloitan säännöllisen liikunnan 2-4 kertaa viikossa, vaihdellen aerobista liikuntaa ja lihaskuntoharjoittelua sopivassa suhteessa.
Tämä ei nyt ole varsinainen uudenvuodenlupaus, mutta ajankohta auttaa kyllä kun aihe on monella ajankohtainen, joulukilot on monelle harmistuksena ja kuntosaleilla on hyviä aloitustarjouksia. Haluan sitoutua muutoksiin pitkäksi aikaa. Jos haluat olla mukana muutoksessa, jakaa kokemuksia ja tsemppiä, saada hyvän startin vuoteen 2023 ja saada hyvää oloa ja terveyttä niin hienoa! Onnistutaan yhdessä!!
Kommentit (3110)
Vierailija kirjoitti:
Suurin muutokseni tulee olemaan työpäivän aikana, aiemmin otin evääksi ison pussin irtokarkkeja, suklaata, pasteijoita ja limsaa. Aloitin elämänmuutoksen eilen, ja otin töihin kaksi banaania, kaksi omenaa, kaksi karjalanpiirakkaa, juotavan jogurtin ja kivennäisvettä. AP
En sano tätä loukatakseni mutta syö ja täytä vatsaa ihan oikealla ruoalla, kasviksia ja juureksia kylkeen. Vaihdoit toki karkit ja pasteijat mutta karjalanpiirakat menee pasteijoista kun kovaa rasvaa yhtä lailla ja juotava jugurtti karkeista, sokeria siinäkin ihan älyttömästi. Maustamatonta jogurttia ja marjoja. Myös hedelmissä on paljon eroja: banaanissa paljon sokeria ja kaloreita vaikka toki parempi vaihtoehto kuin irtokarkki. Tsemppiä!
Mukana. 160 cm ja nyt 69 kg. Ongelmana liiat hiilarit ja eläminen lähes pelkillä välipaloilla, jogurtilla, leivällä, juustolla ym.. Minulle riittäisi jos saisin edes 5 kg pudotettua, kun ikääkin on jo kertynyt. Nuorena painoin 57 kg. siihen en enää tähtää. En syö lihaa, olen viikot yksin, eikä silloin huvita laittaa ollenkaan ruokaa. Huvittavinta on, että minulla ei ole oikeastaan koskaan nälkä, mutta paino ei putoa, onneksi ei nousekaan.
Tiedän miten syödään terveellisesti ja myös silloin, jos haluan laihtua, mutta en vain saa huonoja tapojani parannettua. Inhottaa nämä ylikilot.
.
Tulen mukaan!
Itse olen 163cm pitkä ja paino 69 kg eli hiukan ylipainoinen. Painoa pitäisi pudottaa ainakin 10 kiloa, mieluiten 12 kiloa. Paino on kertynyt erittäin raskaan elämäntilanteen takia, lohtusyöminen oli keino selviytyä. Nyt kun alkaa helpottaa niin täytyy palata takaisin terveellisiin elämäntapoihin.
Kävely, sali, pyöräily ja kaikenlainen ulkoilu, tällä mennään. Aloitan kaikessa nollasta ja lisään rasitusta pikku hiljaa kunnon kohotessa. Uinti ja vesijuoksu olisivat myös tosi hyviä.
Ruokailussa otan aluksi ruokapäiväkirjan ja seuraan syömiäni kaloreita yms. Proteiini pitää nälkää, joten sitä pitäisi lisätä. Samoin tämä tuttu lisää kasviksia, hedelmiä ja marjoja.
Kokeilen erilaisia tapoja, esim linssien lisääminen täysjyväriisin joukkoon menossa nyt. Samoin kvinoaa voi lisätä salaattiin ja saa näin esim. proteiinipitoisempaa ruokaa. Maidon vaihdan piimään. Enemmän hapanmaitotuotteita kuten rahkaa marjojen kanssa iltapalaksi.
Useita hienoja, arvokkaita kommentteja! Pitkän tähtäimen muutos eikä mikään pikadietti. Tasapainoinen, säännöllinen ruokailu monipuolista ja terveellistä ravintoa. Mielekästä liikuntaa sopivasti tueksi. Kärsivällisyyttä, sisua ja aikaa. Lopputulos pysyvä ja palkitseva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin muutokseni tulee olemaan työpäivän aikana, aiemmin otin evääksi ison pussin irtokarkkeja, suklaata, pasteijoita ja limsaa. Aloitin elämänmuutoksen eilen, ja otin töihin kaksi banaania, kaksi omenaa, kaksi karjalanpiirakkaa, juotavan jogurtin ja kivennäisvettä. AP
En sano tätä loukatakseni mutta syö ja täytä vatsaa ihan oikealla ruoalla, kasviksia ja juureksia kylkeen. Vaihdoit toki karkit ja pasteijat mutta karjalanpiirakat menee pasteijoista kun kovaa rasvaa yhtä lailla ja juotava jugurtti karkeista, sokeria siinäkin ihan älyttömästi. Maustamatonta jogurttia ja marjoja. Myös hedelmissä on paljon eroja: banaanissa paljon sokeria ja kaloreita vaikka toki parempi vaihtoehto kuin irtokarkki. Tsemppiä!
Jotta karjalanpiirakoissa on kovaa rasvaa? Missä?
Mä rupesin tuota painoa tiputtamaan jo lokakuussa, kun puntarin neula singahti 92 kilon kohdille.
Alku oli tuskasen hidas, kun oli sairastelua ja tavat joilla sain 30v painoa tippumaan, ei toimi nyt 40+v enää niin hyvin. Eli oli opeteltava vähän uusia jippoja, mutta nyt on painoa lähtenyt kuitenkin sellaset 6 kiloa.
Tästä tavoite on ainakin päästä kutosella alkaville numeroille ja tutkailla missä painossa olis hyvä olla. Ajallisesti en ole miettinyt kauanko tässä kestää, kun tavoite on kuitenkin rauhallisella tahdilla karistella näitä läskejä.
Suurin ongelma mulla on todella epäsäännölliset ruoka-ajat ja suolainen naposteltava. Näissä asioissa olen onneksi saanut kehitystä parempaan suuntaan jo aikaiseksi. Syön lihaa harvoin, joten ruokavalio on kasvispainotteinen. Painotan itselleni enemmän tuota ruokarytmin haltuunottamista, koska se on mun suurin ongelmani.
Vaakanainen
Ei ne syömiset vaan liikkuminen.
Jos ei auta, niin geenimanipulointiin.
Aivan sama jos alkoholiongelmaiselle tuputeltaisiin miedompia juomia...
Tajusko joku?
Mukana ollaan! Pituus 172 cm, painoa reilusti yli 100 kg ja ikää 40v.
Minä myös laihduttelen. Olen aina harrastanut paljon liikuntaa ja terveysruokaa mutta viimeiset 6 vuotta olen ollut sairauskierteessä ja viimeisten vitsausten, 3 vuotta sitten paino humahti hetkessä monta kymmentä kiloa. Minulla on monella tapaa hormonit sekaisin joten laihtuminen on todella vaikeaa.
Olen syönyt joulun suht terveellisesti kasvisruokaa mutta kaloreita en ole laskenut. Viime kesästä olen painoa saanut pudotettua 102 -> 94 kg. Huomenna aloitan taas kalorilaskennan. Paino ei minulla tipu muutoin kuin pätkäpaastolla, jaksoittain pätkäilen noin reilun viikon -pari ja sitten taas syön kulutuksen mukaan pari viikkoa. Näin painoa tippuu noin kilo kuussa.
Huomenna juhlistan uutta vuotta käymällä lempiliikuntalajieni tunneilla, ihanaa.
Innolla liityn mukaan. Tutulta kuulostaa. En vain tiedä miten olenkin päästänyt itseni tähän kuntoon. Joulukuun alussa diabeteshoitajalla punnitus 128,8 kg. Pituus 163. Olo tosi huono ja voimaton. Mutta jos teiltä saisin voimia ja neuvoja tehdä muutoksia!! n51
Minä olen jojolaihduttanut ihan koko elämäni, aloitin joskus 12-vuotiaana. Nyt olen lihavampi kuin ikinä, painoa pitkälti yli sata kiloa. Kaikki mahdolliset laihdutus-ja elämäntapamuutoskonstit on kokeiltu paitsi lihavuusleikkaus, reseptillä saatavat lääkkeet ja pt.
Annoin itselleni lahjaksi henkilökohtaisen hyvinvointivalmentajan, joka on erikoistunut mun kaltaisiin ongelmatapauksiin. Aloitellaan parin viikon päästä. Tarkoitus on laittaa koko elämä kuosiin niin, ettei tarvitse enää ikinä laihduttaa ja voisin elää tervettä ja normaalia aktiivista elämää. Muita tarkkoja suunnitelmia mulla ei ole, annan itseni tyystin valmentajan käsiin. Mulla on vahva usko siihen, että nyt onnistun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotta karjalanpiirakoissa on kovaa rasvaa? Missä?
Karjalanpiirakoiden täyte tehdään (oli sitten riisipuuro tai perunamuussi) käyttämällä voita ja täysmaitoa ja lopuksi ne vielä paiston jälkeen uitetaan voissa.
Tosin eihän "kova" rasva ole suinkaan sitä huonoa rasvaa.
Itseasiassa rasvojen luokittelu koviin ja pehmeisiin on typerää, jos sillä mitataan terveellisyyttä.
Hei 43!
Hienoa ettet enää tavoittele sitä nuoruuden painoa! Itse kokeilen tämän vuoden ajan, jos vaikka pääsisi takaisin lähtötilanteeseen. Jos näyrtää siltä, ettei enää onnistu niin olkoon. Itse vaan ruumiinrakenteelta siro, joten painoinndeksi ylipainon puolella. Katsotaan miten käy.
Olen sekasyöjä, mutta tosiaan yritän lisätä eri tavoilla kasviksia ruokavalioon. Viikossa paino pudonnut 1.3 kiloa, joten alku ainakin sujunut hyvin.
44
Hei,
Luin koko ketjun ja kiinnitin huomiota siihen, ettei viesteissä puhuta mitään mielenterveydestä. Yksi mainitsi lohtusyömisen.
Suuri ylipaino johtuu mielenterveyden ongelmista; stressi, kelpaamattomuuden tunne, huono parisuhde tai muut kuormittavat tilanteet johtavat syömiskierteeseen ja/tai liikunnan laiminlyöntiin. Kannattaa miettiä, mikä itseä kuormittaa, ja hakea tähän apua.
Samassa veneessä ollaan, N57 163cm 82kg
Mukana
N 53v 165cm tällä hetkellä 92-93kg.
3-12.2022 aikana -6 kg (vaan).
-olen lisännyt liikuntaa lähes nollasta vähintään 4-5 kertaan /vko. Liikunta ei näilläikävuosilla ja kiloilla toki ole mitään maksimisykkeellä läähättämistä vaan hiukan sykettä nostavaa ulkoilua 1-1.5 h kerralla, 1-2x vko salilla käyntiä jossa nyt vähän hiki tulee mutta teempähän sentään jotain ja saan taas aineenvaihdunnan heräämään, joka lähes 2 vuoden liikkumattomuuden (pks alueella koronasulku), kotona etätöitä 10h päivässä istumalla pysähtyi täysin. Olen myös alkanut venyttelemään yin joogan tyylillä, se saa tukkoisen kehon avautumaan ja rauhoittaa mieltä. Kesällä olin muutenkin paljon ulkona, fillaroin lyhyitä matkoja ja uin paljon.
Mikä tahansa aktiivisuus vert sohvan ja tv välissä makaamiseen auttaa.
Valtava työstressi, paine, todella ilkeä pomo ja riittämättömyys työasioissa sai stressitasot niin korkealle että lihoin 2 v aikana varmaan 15 kg.
Muistakaa että stressihormooni lihottaa jo itsessään, ihan sama vaikka söisimme salaattia aamusta iltaan, stressihormoni sotkee elimistön ja se lakkaa toimimasta normaalisti. Sen jälkeen lähes kaikki mitä syömme imeytyy kehoon koska ainernvaihdunta ei toimi.
Lisäksi stressaantuneena ja väsyneenä ihminen ei yleensä jaksa kontrolloida makean ja/tai rasvaisen ruoan himoaan vaan syö saadaadakseen edes jostain lisää energiaa (vaikka normaali päivän kalorit olisi saatu ajat sitten, väsyneet aivot ilmottaa tarvitsevansa lisää) ja henkistä tyydytystä.
Kierre on valmis.
Vierailija kirjoitti:
Hei,
Luin koko ketjun ja kiinnitin huomiota siihen, ettei viesteissä puhuta mitään mielenterveydestä. Yksi mainitsi lohtusyömisen.
Suuri ylipaino johtuu mielenterveyden ongelmista; stressi, kelpaamattomuuden tunne, huono parisuhde tai muut kuormittavat tilanteet johtavat syömiskierteeseen ja/tai liikunnan laiminlyöntiin. Kannattaa miettiä, mikä itseä kuormittaa, ja hakea tähän apua.
Just näin. Tämä on yksi tärkeimpiä syitä lihomiseen.
Enkä nyt itse puhuisi välttämättä mielenterveysongelmista, vaan ihan vaan liiallisesta stressistä, alakulosta, suruista ja murheista. Ne on eri asioita kun oikeat mt ongelmat. Ei sotketa käsitteitä.
Iäkäs mummoni sanoi että jo joskus 50 luvulla on ollut sanonta:
"ei rasva onnelissisiin ja tyytyväisiin tartu"!
Siinäpä mietittävää.
Kiinnittäkää huomiota syömisiin ja ruokailurytmiin joka aktivoi aineenvaihduntaa.
Enemmän proteiinia, vähemmän hiilareita!
Nykytietämyksen mukaan laihtumisessa on kyse n 80% oikein ja oikea-aikaisesta syömisestä ja vain se 20 pinnaa liikunnasta.
Moni varmasti tietää että lähes täysin liikuntaa harrastamattomatkin ihmiset pystyvät laihduttamaan oikealla Huom! puhtaalla ravinnolla.
Olen tästä itse oiva esimerkki. Toki se vaati pullasta, kekseistä, suklaasta, shipseistä, jäätelöstä ja muista herkuista luopumista yksittäisiä pieniä repsahduksia lukuunottamatta. Samoin leivän syöntiä piti vähentää 6-8 palasta 1-2 palaan päivässä, myös puurot ja peruna/vaalea riisi minimiin, pasta käytännössä pois kokonaan (sehän on pelkkää vehnäjauhoa)
Vierailija kirjoitti:
Hei,
Näinhän se monesti on, että jos elämässä tapahtuu jotain peruuttamattoman kamalaa niin herkästi reagoi lohtusyömisellä. Itsellä tosiaan tämä ongelma, olen syönyt suruun jne. Avun hakeminen on eri paikkakunnilla erilaista, valitettavasti kaikkialla ei saa heti apua tai voi jäädä jopa ilman apua pitkäksi aikaa. Muutenkin jos tapahtuu jotain peruuttamatonta on asioiden hyväksyminen pitkä ja kivinen tie joissain tapauksissa. Mutta pääasia on, ettei luovuta ja hallitsee painoa viimeistään siinä vaiheessa kun energiaa alkaa riittämään muuhunkin kuin vain elämästä selviämiseen.
Tsemppiä kaikille painonpudotukseen! Nyt panostetaan omaan hyvinvointiin.
Vierailija kirjoitti:
Hei,
Ylipaino johtuu huonosta ravinnosta. Se huono ravinto vaikuttaa myös aivoihin negatiivisesti, joten ruoka ja syöminen on pääosassa kun puhutaan terveydestä ja painonhallinnasta.
Mukana ollaan! Aloitin itse asiassa urakkani jo marraskuussa, mutta kaukana tavoitelukemista ollaan edelleen :).
Olen 32-vuotias kahden lapsen äiti, 170cm ja tällä hetkellä 91kg. Marraskuussa painoin vielä 96kg ja pari vuotta sitten 104kg. Marraskuusta lähtien painon pudotuksessa apuna on ollut Ozempic, jolla paino on pudonnut viidessä viikossa 5kg ilman ponnisteluja.
Ongelmani on karkit, herkut, namit, keksit, suklaa jne, joita isken kitusiini heti kun lapset ovat nukkumassa. Päivät elän siististi ja syön terveellisesti mutta klo 20.00 alkaa oma aika, jolloin namipussi aukeaa. En ole päässyt tästä tavasta edes lääkkeen avulla eroon, mutta karkkimäärät ovat vähentyneet varmaan neljäsosaan entisestä.
Myös liikuntaa yritän lisätä. Ilmoittauduin kevääksi jumppakurssille, toivon että se tuo motivaatiota. Vaunulenkit olivat syksyllä hyvä liikuntamuoto, mutta lumessa ja sohjossa vaunuttelu on ihan kamalaa ja lenkit ovat vähän jääneet.
Tsemppiä meille kaikille!