Painonpudotushaaste vuodelle 2023 - tule mukaan?
Jos siltä tuntuu, olet tervetullut mukaan painonpudotushaasteeseen vuodelle 2023. Ei ole väliä, onko pudotettavia kiloja 1, 10 tai 100, kannustan Sinua mukaan. Tämä ei ole kilpailu, vaan tarkoitus on tukea, jakaa kokemuksia - ja onnistua!
Olen itse m45, pituus 184 ja paino 139,7. Minulla ei ole mitään hyvää tekosyytä sairaalloiselle ylipainolleni, minulla ei ole normaalia painavammat luut eikä aineenvaihduntahäiriötä. Rehellisesti sanottuna syön aivan väärin enkä liiku yhtään. Syön valtavat määrät makeita herkkuja, sekä valmisruokaa. Liikun autolla joka paikkaan. Kaikki tämä on niin väärin ja haluan siihen nyt muutoksen.
Tiedän, että ei ole nopeaa eikä helppoa poppakonstia. Olen valmis pitkään, järkevään ja tasaiseen elämänmuutokseen, jossa poistan ruokavaliostani epäterveelliset osat ja otan tilalle kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljatuotteita, hyviä rasvoja, proteiinia jne oikeassa suhteessa.
Lisään myös arkiliikuntaa päivittäisissä toimissani ja aloitan säännöllisen liikunnan 2-4 kertaa viikossa, vaihdellen aerobista liikuntaa ja lihaskuntoharjoittelua sopivassa suhteessa.
Tämä ei nyt ole varsinainen uudenvuodenlupaus, mutta ajankohta auttaa kyllä kun aihe on monella ajankohtainen, joulukilot on monelle harmistuksena ja kuntosaleilla on hyviä aloitustarjouksia. Haluan sitoutua muutoksiin pitkäksi aikaa. Jos haluat olla mukana muutoksessa, jakaa kokemuksia ja tsemppiä, saada hyvän startin vuoteen 2023 ja saada hyvää oloa ja terveyttä niin hienoa! Onnistutaan yhdessä!!
Kommentit (3110)
Mukana ollaan! Latasin juuri Noom-sovelluksen tätä varten, koska haluan kuunnella siitä tsemppiviestejä.
Omat mitat 170 cm ja 74 kg. Haluaisin pois 5-7 kg parin seuraavan kuukauden aikana. Harrastan aktiivisesti liikuntaa, erityisesti lihaskuntoa, mutta se tuo mukanaan nälän ja syön ihan liikaa. Kasviksia taas en syö juuri ollenkaan ja se pitäisi saada muutettua.
Tiedän, että laihdun ihan vaan jättämällä ylimääräiset välipalat ja herkut pois, mitään muuta ei tarvitsisi muuttaa.
N50
Vierailija kirjoitti:
N. 20 kg 12 kuukaudessa painoaan pudottaneen vinkit: sanokaa hyvästit nakkikeitoille ja kinkkukiusauksille, vaihtakaa kovat rasvat pehmeisiin, lisätkää kasvisten syöntiä, pienentäkää annoskokoja (lautasmalli). Syökää leipää varsinkin jos ette syö puuroja, mutta syökää vain täysjyväleipää (painon pudotuksen aikana söin itse päivittäin 4 siivua 100 % ruisleipää ja 3 siivua täysjyväpaahtoleipää päälysteenä kasvisrasvalevite, vähärasvainen leikkele tai juusto). Kun olette saavuttaneet tavoitteenne älkää palatko entisiin tapoihinne ettei paino nouse takaisin. Jatkakaa tällä samalla ruokavaliolla millä pudotitte painoa, mutta lisäätte vain päivittäistä kalorimäärää niin teidän ei tarvitse enää koskaan ryhtyä laihdutuskuurille.
Ohjeet, joilla ei painoa pudoteta eikä hallita, olkaa hyvä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin muutokseni tulee olemaan työpäivän aikana, aiemmin otin evääksi ison pussin irtokarkkeja, suklaata, pasteijoita ja limsaa. Aloitin elämänmuutoksen eilen, ja otin töihin kaksi banaania, kaksi omenaa, kaksi karjalanpiirakkaa, juotavan jogurtin ja kivennäisvettä. AP
Otit siis sokerin tilalle sokeria. Joopa :)
Aivan, ja kirjoittajan mukaan se on suurin muutos.
Olen nyt saanut oltua ilman karkkeja, jotka ovat suurin heikkouteni. Vaikka muutamassa paikassa tarjottiinkin, onneksi ei tuputettu, se on raivostuttavaa. Kun yrittää olla ilman ja joku sanoo että kyllähän sä nyt tän kerran... Omat ovat ratkaisuni tietysti mutta tiedän että sorrun niin helposti. Nyt yritän kaikkeni.
Aamun aloitus kaurapuurolla ja Valion vähäkalorisella marjakeitolla. Ihana kuulla erilaisia tapoja ja tilanteita, kun kaikilla samansuuntainen tavoite. Itse en ole asettanut mitään tiettyä tarkkaa kilo- tai aikarajaa. Tavoitteeni on että kesällä vaatteet mahtuu paremmin päälle, ja että olo ja terveys paranevat. Kuuntelen neuvoja ruokavalion suhteen ja aloitan tuon liikunnan nyt, talvella kuntosali ja uinti, kesällä sitten kävely ja pyöräily. Kiitos kun olette mukana! Vahvaa hyvän olon vuotta 2023 kaikille! AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N. 20 kg 12 kuukaudessa painoaan pudottaneen vinkit: sanokaa hyvästit nakkikeitoille ja kinkkukiusauksille, vaihtakaa kovat rasvat pehmeisiin, lisätkää kasvisten syöntiä, pienentäkää annoskokoja (lautasmalli). Syökää leipää varsinkin jos ette syö puuroja, mutta syökää vain täysjyväleipää (painon pudotuksen aikana söin itse päivittäin 4 siivua 100 % ruisleipää ja 3 siivua täysjyväpaahtoleipää päälysteenä kasvisrasvalevite, vähärasvainen leikkele tai juusto). Kun olette saavuttaneet tavoitteenne älkää palatko entisiin tapoihinne ettei paino nouse takaisin. Jatkakaa tällä samalla ruokavaliolla millä pudotitte painoa, mutta lisäätte vain päivittäistä kalorimäärää niin teidän ei tarvitse enää koskaan ryhtyä laihdutuskuurille.
Ohjeet, joilla ei painoa pudoteta eikä hallita, olkaa hyvä!
No hän on kuitenkin onnistunut pudottamaan painoaan 20 kg. Tosin jokainen painoaan pudottanut katsoo yleensä laihduttamista vain omasta näkökulmastaan ja pitää omaa totuuttaan kaikille sopivana.
Kuten tämäkin neuvo: "sanokaa hyvästit nakkikeitoille ja kinkkukiusauksille." En pidä nakkikeitosta enkä kinkkukiusauksesta, joten en syö niitä ikinä. Tämän neuvon noudattaminen ei siis laihduta eikä lihota minua yhtään. Tämä näin esimerkkinä.
N50+ kirjoitti:
Ilmoittaudu mielelläni!
Alkupaino oli (2021) -100 kg ja pudotettavaa olisi vielä noin -10 kg.
Tämän hetkiset mitat:
- 160 cm
- 63 kgT: N50+ eikä nahka roiku
Hei, mitä olet tehnyt että lopputuloksena olet onnistunut noin hyvin eikä varsinkaan nahka roiku? Söitkö jotain erityistä tuohon ettei roiku?
Täälläkin itsekuri onnistunut, näin alkuun ainakin. Annoin loput joulusuklaat pois etteivät houkuttele. Pienenä muutoksena lupaan vuonna 2023 kävellä enemmän rappusia hissin käytön sijaan. Myös aina kun rahavarat antaa myöten, ostan marjoja ja kasviksia.
Vierailija kirjoitti:
N50+ kirjoitti:
N50+ kirjoitti:
Ilmoittaudun mielelläni!
Tämän hetkiset mitat:
- 160 cm
- 63 kgT: N50+ eikä nahka roiku :-)
Jatkan vielä aiempaa viestiäni.
Olen viime vuodet ollut ylipainoinen (-100 kg) ja ensimmäiset 40v todella hoikka, joten tiedän kuinka tulee syödä.
Tällä hetkellä olen normaalissa BMI, mutta haluan päästä takaisin entiseen painooni (52 kg), joten pudotettavaa vielä on 10 kg, koska painoni nyt 63 kg.
----
Olen pudottanut reilussa vuodessa +30 kg PELKÄLLÄ seuraavalla RUOKAVALIOLLA.
Syön nyt 2 ateriaa päivässä, kuten aiemmin laihanakin:AAMU
- 0.5 L punaiseen maitoon ja voihin keitettyä TÄYSJYVÄkaurapuuroa leseillä, cia-sienenillä, pellavarouheella, auringonkukansiemenillä ja marjoilla
- 250 g rahkaa
- hedelmiä (3-6 kpl)
- pähkinöitä kourallinen
- teetäPÄIVÄLLINEN
- salaattia 2/3 lautasellinen
- kotiruokaa 1/3
- 4 TÄYSJYVÄ näkkäriä avocadolla/tomaateilla/salaatilla
- hedelmiä (1-4 kpl)----
LIIKUNTAA EI YHTÄÄN, normaalin arkiliikunnan eli kaupassa käynnin yms. portaiden kiipeäminen lisäksi.
Tunnetusta ruokavalio vaikuttaa painonpudotukseen 80-90 % ja liikunta vain 10-20 %. Eli ruokavaliolla lauihdutetaan ja liikunnalla tuetaan laihtumista.
Minä olen tästä elävä esimerkki.
Niin tässä me olemme erilaisia. Itse tykkään syödä välillä paahtoleipää kermajuustolla tai pari suklaa palaa tai viikonloppuisin pizzaa. Nautin ruuasta. Ja toki syön myös kasviksia ja täysjyvää, en vain halua kieltää itseltäni mitään.
Olenkin lisännyt sitä liikuntaa ja helpoimman kautta eli siirryin juoksumatolle tuijottamaan Walking deadia.
Olen saanut syödä ihan normaalisti ja silti laihtunut. Ja myös kiinteytynyt. Unelmani olisi saada vahva ja terve vartalo.
T:nro15
Sokeri- ja roskaruokahimo poistuu, kun niitä ei syö.
Todettu käytännössä.
Asiantutkijatkin ovat kertoneet, että himo on juuri niihin ruokiin mitä syö. Suolisto vaatii sitä roskaruokaa tai terveellistä ruokaa.
Tämän olen havainnut myös minä.
Tästä asiasta puhutaan kohdasta 17.40 alkaen:
Minä lähden mukaan! Nainen, Ikä 40+, pituus 170cm ja paino 73kg. Haluan pudottaa 10-13kg. Eniten haluan tämän turvotuksen pois ja elimistön/vatsan toimimaan kunnolla, nykyisellään aika huono ja tukkoinen olo. Lisäksi maha on ihan kauhea kumpu, näyttää kuin olisin 7:llä kuulla raskaana. Väärä ravinto, ei tule nälkä edes eli syömättömänä ja varsinkin jos istun päivällä, niin viimeistään illalla on ihan kauhea turvotus ja itseinho. Mitkään vaatteet eivät näytä hyviltä. Vatsa/selkälihaksetkin varmasti liian heikot. Olen täysin kyllästynyt tähän ulkomuotooni.
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt saanut oltua ilman karkkeja, jotka ovat suurin heikkouteni. Vaikka muutamassa paikassa tarjottiinkin, onneksi ei tuputettu, se on raivostuttavaa. Kun yrittää olla ilman ja joku sanoo että kyllähän sä nyt tän kerran... Omat ovat ratkaisuni tietysti mutta tiedän että sorrun niin helposti. Nyt yritän kaikkeni.
Aamun aloitus kaurapuurolla ja Valion vähäkalorisella marjakeitolla. Ihana kuulla erilaisia tapoja ja tilanteita, kun kaikilla samansuuntainen tavoite. Itse en ole asettanut mitään tiettyä tarkkaa kilo- tai aikarajaa. Tavoitteeni on että kesällä vaatteet mahtuu paremmin päälle, ja että olo ja terveys paranevat. Kuuntelen neuvoja ruokavalion suhteen ja aloitan tuon liikunnan nyt, talvella kuntosali ja uinti, kesällä sitten kävely ja pyöräily. Kiitos kun olette mukana! Vahvaa hyvän olon vuotta 2023 kaikille! AP
Tsemppiä! Uusissa rutiineissa kestää hetki, ennen kuin alkavat automatisoitua, mutta riittää, että valintatilanne kerrallaan tekee hyviä päätöksiä. Ajan kanssa se helpottaa. Sokerikoukku voi olla voimakas, mutta pian makuaisti alkaa tottua. Kun koukusta opettelee eroon, suosittelisin välttämään myös keinomakeutettuja tuotteita. Vaikka niissä ei ole sokerin lailla energiaa, ne pitävät makeanhimoa yllä.
Tunnistan hyvin tuon tuputtamisen. Ei auta olla ottamatta tai kauniisti kieltäytyä tarjottaessa, kun sitten aletaan jopa tivata, miksi ei tarjottava kelpaa. Toinen lukunsa on painonmuutosta kommentoivat ihmiset. Jo alle kymmenen kilon pudotuksen jälkeen yksi lähisukulainen alkoi taivastella, kuinka olen laihtunut, kuinka en varmaan enää syö mitään ja kuinka pitää varoa, että en laihdu liikaa. Toisen kehon kommentointi on huonoa käytöstä, mutta ilmeisesti joidenkin mielestä varsinkin laihduttavien ihmisten kehot ovat vapaata riistaa.
t. numero 17
Vierailija kirjoitti:
N50+ kirjoitti:
N50+ kirjoitti:
Ilmoittaudun mielelläni!
Tämän hetkiset mitat:
- 160 cm
- 63 kgT: N50+ eikä nahka roiku :-)
Jatkan vielä aiempaa viestiäni.
Olen viime vuodet ollut ylipainoinen (-100 kg) ja ensimmäiset 40v todella hoikka, joten tiedän kuinka tulee syödä.
Tällä hetkellä olen normaalissa BMI, mutta haluan päästä takaisin entiseen painooni (52 kg), joten pudotettavaa vielä on 10 kg, koska painoni nyt 63 kg.
----
Olen pudottanut reilussa vuodessa +30 kg PELKÄLLÄ seuraavalla RUOKAVALIOLLA.
Syön nyt 2 ateriaa päivässä, kuten aiemmin laihanakin:AAMU
- 0.5 L punaiseen maitoon ja voihin keitettyä TÄYSJYVÄkaurapuuroa leseillä, cia-sienenillä, pellavarouheella, auringonkukansiemenillä ja marjoilla
- 250 g rahkaa
- hedelmiä (3-6 kpl)
- pähkinöitä kourallinen
- teetäPÄIVÄLLINEN
- salaattia 2/3 lautasellinen
- kotiruokaa 1/3
- 4 TÄYSJYVÄ näkkäriä avocadolla/tomaateilla/salaatilla
- hedelmiä (1-4 kpl)----
LIIKUNTAA EI YHTÄÄN, normaalin arkiliikunnan eli kaupassa käynnin yms. portaiden kiipeäminen lisäksi.
Tunnetusta ruokavalio vaikuttaa painonpudotukseen 80-90 % ja liikunta vain 10-20 %. Eli ruokavaliolla lauihdutetaan ja liikunnalla tuetaan laihtumista.
Minä olen tästä elävä esimerkki.
Niin tässä me olemme erilaisia. Itse tykkään syödä välillä paahtoleipää kermajuustolla tai pari suklaa palaa tai viikonloppuisin pizzaa. Nautin ruuasta. Ja toki syön myös kasviksia ja täysjyvää, en vain halua kieltää itseltäni mitään.
Olenkin lisännyt sitä liikuntaa ja helpoimman kautta eli siirryin juoksumatolle tuijottamaan Walking deadia.
OLEN SAANUT SYÖDÄ IHAN NORMAALISTI ja silti laihtunut. Ja myös kiinteytynyt. Unelmani olisi saada vahva ja terve vartalo.
T:nro15
"OLEN SAANUT SYÖDÄ IHAN NORMAALISTI"
Eikö n50+ syö normaalisti?
Syö.
Syö normaalisti JA terveellisesti.
N42 mukaan. 154cm 75kg. Liikunta on jäänyt ja ruokailu miten sattuu, kun siirryin etätyöhön, jossa päivät on pitkiä.
Yritän alkuun tehdä 2 kertaa viikossa lihaskuntoliikuntaa, jonka lisäksi käyn koiran kanssa ulkona. Ruokailua pitää rytmittää järkevästi ja jättää kaikki hölmö pois.
Vierailija kirjoitti:
Mukana ollaan! Latasin juuri Noom-sovelluksen tätä varten, koska haluan kuunnella siitä tsemppiviestejä.
Omat mitat 170 cm ja 74 kg. Haluaisin pois 5-7 kg parin seuraavan kuukauden aikana. Harrastan aktiivisesti liikuntaa, erityisesti lihaskuntoa, mutta se tuo mukanaan nälän ja syön ihan liikaa. Kasviksia taas en syö juuri ollenkaan ja se pitäisi saada muutettua.
Tiedän, että laihdun ihan vaan jättämällä ylimääräiset välipalat ja herkut pois, mitään muuta ei tarvitsisi muuttaa.
N50
Älä missään tapauksessa pyri nopeaan painonpudotukseen - se vie lihaksia ja nahka alkaa roikkua.
Ennemmin kasvata lihaksia ja pidä paino samana - tulet muodokkaammaksi. Vähennä rasvakudosta sen jälkeen kun olet saanut lihaksia.
Vierailija kirjoitti:
Minä lähden mukaan! Nainen, Ikä 40+, pituus 170cm ja paino 73kg. Haluan pudottaa 10-13kg. Eniten haluan tämän turvotuksen pois ja elimistön/vatsan toimimaan kunnolla, nykyisellään aika huono ja tukkoinen olo. Lisäksi maha on ihan kauhea kumpu, näyttää kuin olisin 7:llä kuulla raskaana. Väärä ravinto, ei tule nälkä edes eli syömättömänä ja varsinkin jos istun päivällä, niin viimeistään illalla on ihan kauhea turvotus ja itseinho. Mitkään vaatteet eivät näytä hyviltä. Vatsa/selkälihaksetkin varmasti liian heikot. Olen täysin kyllästynyt tähän ulkomuotooni.
Metabolinen oireyhtymä? Mitä syöt ja juot? Turvotusta ei laihduteta, käy lääkärissä - mistä on kyse...
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin itsekuri onnistunut, näin alkuun ainakin. Annoin loput joulusuklaat pois etteivät houkuttele. Pienenä muutoksena lupaan vuonna 2023 kävellä enemmän rappusia hissin käytön sijaan. Myös aina kun rahavarat antaa myöten, ostan marjoja ja kasviksia.
Rahavarat antaa myöten? Pakastemansikat on 3€ kilo ja pakastekasvikset semmoisen 1,5€ kilo.
Jojolaihduttaminen on haitallista ja nopea laihduttaminen ei anna pysyviä tuloksia.
Älkää hyvät ihmiset lähtekö tämmöisiin haasteisiin - kuihdutatte lihasmassaa ja takaisintuleva paino on sitten läskiä.
Hei, minä haluan mukaan! Päätin jo monta viikkoa sitten että aloitan 1.1.23 terveellisemmän elämän. Minun heikkous on kaikki hiilihydraatit joten niitä karsimalla (sokeri etupäässä) olen ennenkin saanut painos pudotettua.
Tällä hetkellä mitat 173cm ja painoa 98-100kg, en ole uskaltanut käydä vaa'alla joulun jälkeen. Joulusuklaat jo onneksi syöty.
Tarkoituksena maltillinen painonpudotus terveellisemmällä ruokavaliolla ja liikunnan lisäämisellä. Tavoite olla joskus normaalipainoinen.
Terveisin Pullervo
Tutkimusten mukaan 99% laihdutuskuureista epäonnistuu ja ihminen lihoo jopa yli lähtöpainonsa. Laihduttaminen on siis lähes varma keino lihoa lisää. Terveellisiin elintapoihin voi pyrkiä ilman painonpudotustavoitettakin. Kukaan ei jaksa kurinalaista elämää muutamaa kuukautta pidempään, mutta jos tekee pikku hiljaa lempeitä elämäntapamuutoksia ilman täydellisyyden tavoittelua, niin terveys todennäköisesti paranee, putosipa paino tai ei. Suunnittelemasi keinot kuulostavatkin pääasiassa järkeviltä, mutta itse en lähtisi kieltämään mitään, vaan pelkästään panostamaan ruokavalion laatuun eli lisäämään juuri mainitsemiasi kasviksia, proteiininlähteitä, pehmeitä rasvoja ja kuituja sekä etsimään itselle mieluisia liikuntalajeja, joita on nautinnollista harrastaa eikä liikunta tunnu suorittamiselta ja juurikin lisäämään hyötyliikuntaa ja kevyttä liikuskelua sekä varmistamaan, että tulee nukuttua ja levättyä kunnolla. Lisäksi en tekisi kaikkea kerralla, vaan vähän kerrallaan. Sen minkä itseltään kieltää, niin sitä monesti tekee kaksin verroin mieli. Monesti iltaherkuttelun takana on se, että on päivän aikana syönyt liian kevyesti, ja herkuttelu saattaa kohtuullistua ihan sillä, että alkaa syömään riittävän isoja aterioita n. 3-4 tunnin välein. Esimerkiksi salaatti ei riitä täysipainoikseksi ateriaksi aikuiselle ihmiselle. Painoa ei kannata yrittää väkisin kontrolloida ja tavoitella jotakin tiettyä vaa'an lukemaa, vaan luottaa siihen, että keho hakeutuu sille ominaiseen painoon, kun se saa riittävästi ravintoa, lepoa ja liikettä. Joillakin tämä ns. biologinen paino on BMI-asteikon määrittelemän ylipainon puolella, ja se on ihan normaalia. BMI-asteikko joutaisi romukoppaan, sillä sitä ei ole alunperinkään tarkoitettu yksilön terveydentilan arviointiin, vaan tilastotyökaluksi. Painon"hallinta"-asioissa terveydenhuolto laahaa vuosia jäljessä uusimmasta tutkimustiedosta, eli siitä, että terveyden kannalta on parasta vain luopua ajatuksesta painon kontrolloinnista, ja keskittyä lempeään elintapojen muutoksiin. Ruuasta ei kuulu tuntea syyllisyyttä, vaan nautintoa. Itse syön monipuolisesti runsaasti täysjyväviljaa, kasviproteiineja, pehmeitä rasvoja sekä kasviksia, mutta päivittäisille aterioilleni mahtuu myös voita puuron päälle, vanukkaita, kakkupaloja, sipsejä, vuohenjuustoa tai mitä nyt milloinkin sattuu tekemään mieli. Nautin liikkumisesta uimalla ja talvisessa metsässä hiihtämällä.
Hyvää uutta vuotta sinulle ja muille painonsa kanssa kipuileville! Mitä jos ensi vuonna keskittyisit itsestäsi välittämiseen, et itsesi ruoskimiseen?
Olen itse huomannut, että kannattaa syödä tarpeeksi proteiinia. Mulla hiilaripitoinen ruoka vaan lisää ruokahalua. Mutta tsemppiä meille. 99
Otit siis sokerin tilalle sokeria. Joopa :)