Painonpudotushaaste vuodelle 2023 - tule mukaan?
Jos siltä tuntuu, olet tervetullut mukaan painonpudotushaasteeseen vuodelle 2023. Ei ole väliä, onko pudotettavia kiloja 1, 10 tai 100, kannustan Sinua mukaan. Tämä ei ole kilpailu, vaan tarkoitus on tukea, jakaa kokemuksia - ja onnistua!
Olen itse m45, pituus 184 ja paino 139,7. Minulla ei ole mitään hyvää tekosyytä sairaalloiselle ylipainolleni, minulla ei ole normaalia painavammat luut eikä aineenvaihduntahäiriötä. Rehellisesti sanottuna syön aivan väärin enkä liiku yhtään. Syön valtavat määrät makeita herkkuja, sekä valmisruokaa. Liikun autolla joka paikkaan. Kaikki tämä on niin väärin ja haluan siihen nyt muutoksen.
Tiedän, että ei ole nopeaa eikä helppoa poppakonstia. Olen valmis pitkään, järkevään ja tasaiseen elämänmuutokseen, jossa poistan ruokavaliostani epäterveelliset osat ja otan tilalle kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljatuotteita, hyviä rasvoja, proteiinia jne oikeassa suhteessa.
Lisään myös arkiliikuntaa päivittäisissä toimissani ja aloitan säännöllisen liikunnan 2-4 kertaa viikossa, vaihdellen aerobista liikuntaa ja lihaskuntoharjoittelua sopivassa suhteessa.
Tämä ei nyt ole varsinainen uudenvuodenlupaus, mutta ajankohta auttaa kyllä kun aihe on monella ajankohtainen, joulukilot on monelle harmistuksena ja kuntosaleilla on hyviä aloitustarjouksia. Haluan sitoutua muutoksiin pitkäksi aikaa. Jos haluat olla mukana muutoksessa, jakaa kokemuksia ja tsemppiä, saada hyvän startin vuoteen 2023 ja saada hyvää oloa ja terveyttä niin hienoa! Onnistutaan yhdessä!!
Kommentit (3110)
Vierailija kirjoitti:
Haluan myös laihtua, ja jaksaa paremmin. 40+ nainen, 175 cm ja 86 kg. Syön epäterveellisesti, paljon hiilareita ja sokeria, en liiku yhtään.
Oma haasteeni on myös masennus, jolloin on vaikeampaa välillä lähteä liikkeelle ja ovesta ulos. Sosiaalista elämääkään ei ole. Nämä tekijät vaikuttaa yleiseen elämänhallintaan ja myös painoon ja yleiseen vointiin. Olen myös vähävarainen työtön, joten mitkään pt palvelut tms. eivät tule kysymykseen.
Pelkään koronaa, joten en uskalla mennä uimahalleihin tai kuntosalille. Kotona en saa tartuttua mihinkään jumppaamiseen. En tiedä miten saisin itseni liikkumaan ja mitä sopivia liikuntamuotoja voisin löytää. Ihan kävelylenkkejä olen miettinyt, jos saisin jostain siihen seuraa tulisi ehkä helpommin lähdettyä. Muita liikuntamuotoja en oikein edes keksi. Lähtökunto on nolla.
En halua dissata sairauttasi, mutta yksi mahdollisuus on myös se, että ruokavaliosi ylläpitää masennustasi. Niiden yhteyksistä on paljon tutkimustietoa ihan netistä löydettävissä.
Ja samoin netistä löytyy tutkittua tietoa, että kävely on laihduttajalle paras liikuntamuoto. Netistä löytyy jopa kävelydieettejä kävelyaikatauluohjeineen. Älä siis harmittele sitä että ei ole rahaa kalliisiin kuntosaleihin tai jumppiin, vaan kävele iloisena. Se kohottaa kuntoa, polttaa rasvaa ja tuo hyvän mielen. Aloita kevyesti lyhyillä kävelyillä, ja pidennä lenkkejä vähitellen. Joskus on kiva nähdä kaveria kävelyn merkeissä ja jutella samalla kuulumiset.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko EDES tällä kertaa jättää muiden moittimisen pois? Laihdutusketjut menee aina pilalle, kun oikeat asiat hukkuu muka paremmin tietävien viesteihin, missä ainoa pointti on teilata ihmisten uudet elintavat. Varsinkinhiilarivastaisten rähinä tuhoaa aina koko jutun. Miksei voisi kommentoida positiivisesti onnistumisia, antaa tukea heille joilla on vaikeampaa ja ennen kaikkea jättää ketjun kokonaan rauhaan jos ei ole itse mukana?
No, jos sulle on noin vaikea hyväksyä kuin yhtä tapaa, niin miksi et itse jätä ketjua lukematta.
Kyllä eriäviä mielipiteitä pitää hyväksyä ja hyväksyä myös se, että joillekin sanotaan, että saattaa mennä pieleen, kokeile muuta tapaa.
Täällä ei muuten yksikään sinun nimittämäsi "hiilarivastainen" ole rähinöinyt. Vain sinä nyt yrität rähinöidä ja torpata muiden viestit.
Vierailija kirjoitti:
Haluan myös laihtua, ja jaksaa paremmin. 40+ nainen, 175 cm ja 86 kg. Syön epäterveellisesti, paljon hiilareita ja sokeria, en liiku yhtään.
Oma haasteeni on myös masennus, jolloin on vaikeampaa välillä lähteä liikkeelle ja ovesta ulos. Sosiaalista elämääkään ei ole. Nämä tekijät vaikuttaa yleiseen elämänhallintaan ja myös painoon ja yleiseen vointiin. Olen myös vähävarainen työtön, joten mitkään pt palvelut tms. eivät tule kysymykseen.
Pelkään koronaa, joten en uskalla mennä uimahalleihin tai kuntosalille. Kotona en saa tartuttua mihinkään jumppaamiseen. En tiedä miten saisin itseni liikkumaan ja mitä sopivia liikuntamuotoja voisin löytää. Ihan kävelylenkkejä olen miettinyt, jos saisin jostain siihen seuraa tulisi ehkä helpommin lähdettyä. Muita liikuntamuotoja en oikein edes keksi. Lähtökunto on nolla.
Moi.
Minulla myös masennus mutta itselläni siihen paras lääke on liikunta. Minulla oli vaikea sairaus ja valkosolut malatalla joten minäkin korona-aikana olin vain kotona enkä liikkunut missään paitsi ulkona. Asun pienellä paikkakunnalla ja nyt olen käynyt ilman ffp2-suojaa liikuntatunneilla. Uskon että rokotukset suojaa pahimmalta tautimuodolta. Suojainta pidän muualla paitsi liikunnoissa. Rohkaisen siis liikkumaan hieman rohkeammin.
Liikunnoista. Olen nyt viimeiset 3 vuotta harrastanut liikuntaa lähinnä kotona. Korona-aika on lisännyt nettitarjonnan niin suureksi että tulee runsauden pula. Youtubessa on mielettömästi videoita.
Esim. (pahoittelen, tämä selain ei anna laittaa linkkejä) AFT tai KEHONPAINOTREENI KOKO VARTALOLLE, 25min kotona tehtävä treeni sopii aloittelijalle. Joogaa on myös sekä mitä erilaisempia treenejä myös apuvälineiden avulla.
Sitten on maksullisia ohjelmia, itselläni on kotikuntosalivälineitä ja niihin ostettuja ohjelmia, esim. Kotitreenit - Maikki Marjaniemi, polta rasvaa kotikuntosalilla(näitä ei kannata ostaa täyteen hintaan, tulevat varmasti aleen jossain vaiheessa). Yogaiassa on mukavia, lyhyitä treenejä, myös suorana lähetyksenä.
terv. nro 50, käytän tästä lähtien nimimerkkiä
Laihduttelen
Vierailija kirjoitti:
Lähden mukaan. Pudotettavaa on ainakin 30 kiloa, joten useamman vuoden urakka tiedossa. Osaisiko kukaan suositella hyvää kalorisovellusta avuksi? Minimivaatimus on, että toimii Garmin Connectin kanssa, ja löytyy laaja lista elintarvikkeita. Joskus ollut käytössä Yazio, missä tykkäsin siitä että se osasi eri aterioille ehdottaa jo valmiiksi usein käytettyjä, ettei tarvinnut selata pitkiä listoja, mutta maksaa jo yli 40e/vuosi. Onko Sulamo hyvä?
Fat secret on myös hyvä, siellä on myös keskustelusivu. Näyttäisi toimivan GCn kanssa.
Itselläni on Polarin mittari ja se yhdistyy Yazion kanssa.
Laihduttelen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin muutokseni tulee olemaan työpäivän aikana, aiemmin otin evääksi ison pussin irtokarkkeja, suklaata, pasteijoita ja limsaa. Aloitin elämänmuutoksen eilen, ja otin töihin kaksi banaania, kaksi omenaa, kaksi karjalanpiirakkaa, juotavan jogurtin ja kivennäisvettä. AP
Kun luin tämän kirjoituksen, en voi tulla muuhun johtopäätökseen kuin siihen että tämän täytyy olla provo.
Jotenki tuntuu että kai nyt kaikki tietää jo sen että just nämä välipaloiksi tarkoitetuilla normi lounasruoan korvikkeilla on ihan päinvastainen vaikutus laihtumiseen.
Kivennäisvettä lukuunootamatta nuo kaikki evääsi ovat sokeria.Olen itse ruoanvalmistuksen ja lounadruokailuliiketoiminnan johtamisen ammattilainen. Kuuntelin kerran kauhulla työpaikan taukotilassa ku 2 naista oli "aloittanut laihdutuskuurin ja terveellisemmät elämäntavat" . Mitä minä nöin heidän edessään lounastauolla.
Voi kääk!
Kaupasta ostetun kinkkutahna kolmioleivän, toisella valmistäytetty patonki jollain kanapekonitahnalla, molemmilla sokeripitoinen jogurtti. Toisella suklainen protskupatukka. Toisella pilkotti käsilaukussa iso banaani vielä.Meillä oli erinomainen henkilöstöravintola talossa jossa runsas salaattivalikoima ja vähintään 3 eri vaihtoehtoista pääruokavalikoimaa lämpimällä kasvislisäkkeellä.
Ja nää tätit laihduttaa noilla rasvaa sokeria ja valtava määrä lisäaineita sisältävillä valmistuotteilla.
Emmäääkestä.
Ehkä tämä ei ollut provo, tietämys ei vaan ole kohdallaan. Itsekin ryhdyin tutustumaan tuoteselosteisiin kunnolla vasta kun karppasin. Oli suuri ällistys mikä määrä sokeria ihan kaikkeen on tungettu, ja lisäaineita.
Meillä on ihan loistava virallinen tietokanta mistä löytyy lähes kaikkien myytävien elintarvikkeiden ravintosisällöt: Fineli. Käyttäkää sitä ja lukekaa niiden tuotteiden selosteita. Fineli.fi tietokantaa käyttämällä karsi pois kaikki syömiset missä on enemmän kuin 10% hiilareita.
Ap älä lannistu näistä kommenteista, niissä on kyllä pointti, tosin ne olisi voitu esittää toisella tavalla. Huomaa, että vaihtamalla nopeasti imeytyvää sokeria sisältävät hedelmät (se sokeri imeytyy niistä nopeammin kuin karkeista!) kotimaisiin marjoihin niin tilanne paranee jo kertaheitolla. Eli joskus ihan pienetkin säädöt muuttavat tilanteen.
Ja kiitos vielä kun aloitit tämän ketjun. Niin moni kamppailee paino-ongelmien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko EDES tällä kertaa jättää muiden moittimisen pois? Laihdutusketjut menee aina pilalle, kun oikeat asiat hukkuu muka paremmin tietävien viesteihin, missä ainoa pointti on teilata ihmisten uudet elintavat. Varsinkinhiilarivastaisten rähinä tuhoaa aina koko jutun. Miksei voisi kommentoida positiivisesti onnistumisia, antaa tukea heille joilla on vaikeampaa ja ennen kaikkea jättää ketjun kokonaan rauhaan jos ei ole itse mukana?
Samaa ajattelin, ei tuputeta eikä saarnata muille.
Laihduttelen
Hieno aloitus. Mukana ollaan. Olen 40v nainen ja pudotettavaa on 15-20 kg. Lähtölaukaus otettu kävelylenkeillä ja ajatusmuutoksella pysyvästä elämäntavasta. En halua olla lihava ja sitä olen. Eilen sairastuin vatsatautiin, joten mitään en pysty syömään ja nukun koko viikonlopun. Tsemppiä kaikille ja onnistutaan yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, jos sulle on noin vaikea hyväksyä kuin yhtä tapaa, niin miksi et itse jätä ketjua lukematta.
Kyllä eriäviä mielipiteitä pitää hyväksyä ja hyväksyä myös se, että joillekin sanotaan, että saattaa mennä pieleen, kokeile muuta tapaa.
Täällä ei muuten yksikään sinun nimittämäsi "hiilarivastainen" ole rähinöinyt. Vain sinä nyt yrität rähinöidä ja torpata muiden viestit.
Ei ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa. Siksi juuri ihmettelen, miksi pitää dissata niitä jotka ovat valinneet eri tavan. Peräänkuulutan asiallista vertaistukea, ja neuvoja silloin ja vain silloin jos niitä kysytään. Vielä ei ole näkynyt hiilarirähinää, mutta aiempien vuosien perusteella homma menee aina siihen. Jos joku on tyytyväinen salaatin syömiseen, ei todellakaan tarvita kymmentä viestiä missä sanotaan että salaatti on ravinneköyhää eikä sillä lähde nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähden mukaan. Pudotettavaa on ainakin 30 kiloa, joten useamman vuoden urakka tiedossa. Osaisiko kukaan suositella hyvää kalorisovellusta avuksi? Minimivaatimus on, että toimii Garmin Connectin kanssa, ja löytyy laaja lista elintarvikkeita. Joskus ollut käytössä Yazio, missä tykkäsin siitä että se osasi eri aterioille ehdottaa jo valmiiksi usein käytettyjä, ettei tarvinnut selata pitkiä listoja, mutta maksaa jo yli 40e/vuosi. Onko Sulamo hyvä?
Fat secret on myös hyvä, siellä on myös keskustelusivu. Näyttäisi toimivan GCn kanssa.
Itselläni on Polarin mittari ja se yhdistyy Yazion kanssa.
Laihduttelen
Fat secret näyttääkin hyvältä, taidan kokeilla sitä.
En tule, 190 cm ja 71 kg, pitäisi saada lihasmassaa lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ajattelin, ei tuputeta eikä saarnata muille.
Laihduttelen
Ei kukaan sellaista ole tehnytkään. Tuo viestittäjä on joka painonhallintaketjussa vinkumassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa. Siksi juuri ihmettelen, miksi pitää dissata niitä jotka ovat valinneet eri tavan. Peräänkuulutan asiallista vertaistukea, ja neuvoja silloin ja vain silloin jos niitä kysytään. Vielä ei ole näkynyt hiilarirähinää, mutta aiempien vuosien perusteella homma menee aina siihen. Jos joku on tyytyväinen salaatin syömiseen, ei todellakaan tarvita kymmentä viestiä missä sanotaan että salaatti on ravinneköyhää eikä sillä lähde nälkä.
On niin totta, että se mikä toimii yhdelle ei välttis toimi toiselle. Huomasin sen kun pt teki mulle ruokavalion ja siinä oli paljon ruisleipää. Mulla vaan paino nousi kun yritin syödä kaiken sen leivän mitä dieetissä oli. Senkin vuoksi voidaan jakaa kokemuksia ja jokainen voi sitten kokeilla mikä itsellä toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkäätkö kirjoista tai podcasteista? Niistä saa helposti seuraa kävelylenkeille. Entä löytyisikö kansalaisopistosta jotain liikuntakursseja keväälle, viimeistään ensi syksylle? Työttömänä saat ihan kivan alennuksen niistä, ja lopun maksaa sillä että jätät osan herkuista kauppaan. Säännöllinen aika kerran viikossa helpottaa paljon liikkeelle lähtemistä.
Voi itku mitä "neuvoja". Äänikirjatkin maksaa, koronapelkoisena kansalaisopiston kurssille, kun uimahalli ja kuntosali on poissuljettu vaihtoehto.
Säännöllinen aika helpottaa? sori, mutta ei helpota, vaan ahdistaa.
Jos minulla on jokin sovittu meno, tuskailen lähtemistä ja haluaisin peru koko menon, näin eläkeläisenä niitä onneksi harvoin.
Voisin lähteä kävelykaveriksi jos lähtö olisi ex tempore tai hyvin lyhyellä varoitusajalla, ettei tarvitsisi puolta päivää "kantaa ahdistusmöykkyä mahassa".
Jos ei tullut selväksi, olen siis eri ihminen kuin lainaamasi.
Alkuperäiseen asiaan: vatsakumpua yritän madaltaa, puolimasentuneena, erakoituneena eläkeläisenä ainoa mahdollisuus on ruokavalio ja ruokailurytmi.
Heikkouteni ovat leipomukset, eli leivontatarvikkeet täytyy laittaa kauppatilauksen EI-listalle.
Ruokailuni on iltapainotteista, aamuteetä lukuunottamatta en pistä mitään suuhuni ennen klo 15 - 17. Kai pitäisi syödä säännöllisesti, eikös se herätä ruuansulatuksen?
Vai onko ruokarytmini ns. pätkäpaastoa?
No ei ole poppakonsteja, mutta ei se rakettitiedettäkään ole. Alkuun saat muuten kannustavia kommentteja, mutta kun kilot alkaa oikeasti lähteä, niin sitä kateuttakin tulet kohtaamaan. Hyvin alkanutta matkaa kommentoidaan: "älä nyt ainakaan enää tiputa" ja "jos noin nopeasti laihdut, tulet lopulta entistä lihavammaksi". Tai miehelle erityisesti muistetaan mainita, että jos nopeasti laihdut, niin menetät vain kaikki lihakset. Läski ei lähde lainkaan. Pelkät lihakset. Sulle muutenkin tullaan kertomaan, että "liikuntahan ei laihduta ollenkaan". Eli että et nyt vain vahingossakaan alkaisi urheilla. Oikeasti liikunnalla on erittäin merkityksellinen rooli juuri siinä elämäntapamuutoksessa mistä puhuit.
Sanoo kuka mitäkin, mutta -1000kcal voit ottaa vuorokaudessa pois. Ei ole vaarallista, ei kasva sarvia otsaan ja et tule superlihavaksi vuonna -24. Sen saa pois sillä, että laskee ne kalorit. Ei ole poppakonsti, vaan ihan matematiikkaa. Nälkä tulee, siksi on tärkeää liikkua. Lenkillä juostessasi ei ole nälkä, vaan vasta myöhemmin. Mutta sitten olet saanut tapetuksi vuorokauden tunteja jo sen verran, että onkin jo vaikka sen iltapalan aika. Telkkaria töllötellessä se on hyvin paljon vaikeampaa.
Motivaatio myös kasvaa tulosten tullessa. Ekan kympin kun saat rasvaa pois, niin tulet saamaan motivaatioboostin. Naisetkin kehuu uutta raikkaampaa ulkonäköä ja vaatekaupoilla on jopa kiva käväistä. Ja muista että sä onnistut. Sanoo kuka tahansa mitä vaan, sä onnistut. Olet päättänyt niin ja sittenhän se menee just niin.
M39 -44kg viime vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkäätkö kirjoista tai podcasteista? Niistä saa helposti seuraa kävelylenkeille. Entä löytyisikö kansalaisopistosta jotain liikuntakursseja keväälle, viimeistään ensi syksylle? Työttömänä saat ihan kivan alennuksen niistä, ja lopun maksaa sillä että jätät osan herkuista kauppaan. Säännöllinen aika kerran viikossa helpottaa paljon liikkeelle lähtemistä.
Voi itku mitä "neuvoja". Äänikirjatkin maksaa, koronapelkoisena kansalaisopiston kurssille, kun uimahalli ja kuntosali on poissuljettu vaihtoehto.
Säännöllinen aika helpottaa? sori, mutta ei helpota, vaan ahdistaa.
Jos minulla on jokin sovittu meno, tuskailen lähtemistä ja haluaisin peru koko menon, näin eläkeläisenä niitä onneksi harvoin.
Voisin lähteä kävelykaveriksi jos lähtö olisi ex tempore tai hyvin lyhyellä varoitusajalla, ettei tarvitsisi puolta päivää "kantaa ahdistusmöykkyä mahassa".
Jos ei tullut selväksi, olen siis eri ihminen kuin lainaamasi.
Alkuperäiseen asiaan: vatsakumpua yritän madaltaa, puolimasentuneena, erakoituneena eläkeläisenä ainoa mahdollisuus on ruokavalio ja ruokailurytmi.
Heikkouteni ovat leipomukset, eli leivontatarvikkeet täytyy laittaa kauppatilauksen EI-listalle.
Ruokailuni on iltapainotteista, aamuteetä lukuunottamatta en pistä mitään suuhuni ennen klo 15 - 17. Kai pitäisi syödä säännöllisesti, eikös se herätä ruuansulatuksen?
Vai onko ruokarytmini ns. pätkäpaastoa?
Ymmärrän tuskasi tilanteestasi, ja olen pahoillani puolestasi. Hyvää tarkoittavat palstailijat eivät voi mitenkään tietää kaikkien palstan ihmisten yksilöllisiä tilanteita, ja ottaa niitä huomioon kirjoitettaessaan. Voit myös vapaasti soveltaa annettuja vinkkejä omaan elämäntilanteeseesi sopivaksi. Yksin käveleminen on hieno vaihtoehto, silloin voi miettiä syntyjä syviä ja se helpotta usein jos on huonoja fiiliksiä.
Tämä toimi minulla. Syökää kunnon ateriat, terveellistä kotiruokaa. Töissä kunnon lounas, ei liian kevyitä eväitä. Aamupala ja lounas tosi tärkeät, iltaa kohden voivat ateriat ollakin kevyempiä. Välipalaksi hedelmää, vihannesta, pieni määrä pähkinöitä tai maitorahkaa, viiliä yms. vastaavaa kevyttä. Minulle on aina ollut helpompaa jättää kokonaan karkit yms makeat, pullat, kakut, keksit, sipsit kokonaan pois, sitten niitä ei hetken päästä tee mieli ollenkaan. Jos tekee makeaa mieli, makeat hedelmät, miniluumutomaatit yms. ovat hyviä mielitekoon. Leipää en jättäisi pois, mutta ruisleipää tai täysjyvää suosisin. Siihen lisäksi liikuntaa omien mieltymysten ja kunnon mukaan, jos ei ole liikkunut, niin kevyesti aloitellen.
Vierailija kirjoitti:
Mukana. Pudotettavaa 10-15 kg. Kympillä olisin jo normaalipainon rajoilla. Mulla ongelmana nimenomaan napostelu ja makeat herkut. Ruokavaliomuutosten avulla ajattelin lähteä alkuun ja lisäillä liikuntaa omaan tahtiin. Aiemmin juoksin, mutta nyt ylipainoisena on ollut huomattavasti korkeampi kynnys lähteä ja huomaa muutenkin, että kunto on heikompi. Tarkoituksena muuttaa elintapoja niin, että olen terveempi pitkällä aikavälillä. N38
Mulla oli heinäkuun lopussa tismalleen sama tilanne, ikäkin täsmää. Ketjun ekalla sivulla kirjoitin, millaisen ja miten ruokavaliomuutoksen tein. Kun laitoin ruokavalion kuntoon ja pidin kehon (ja mielen) hereillä liikunnalla, painoa lähti reilu puoli kiloa viikossa niin, että heinäkuun lopusta tähän päivään olen laihtunut sen 13,5 kg. Olo on mainio, ja yksi suuri motiivi minullakin painon pudottamiseen oli ja on terveys ja hyvinvointi. Keski-ikä kolkuttelee ovella, ja haluan olla terve.
Tsemppiä sinulle ja kaikille muille. Kuvittelin aina, että minä en saa painonnousua pysähtymään ja olen se tilastojen lievästi lihava nainen. Ihan mieletön boosti itsetunnolle, kun olen huomannut pystyväni tähän ja tällä lailla parantamaan oloani.
t. numero 17
Yritän tulla haasteeseen mukaan. Olen normaalipainoinen ja tyytyväinen itseeni, mutta niin vain huomasin että hame ja housut kiristävät.
Autoimmuuni- ym.sairaudet ovat hyvässä tasspainossa. En uskaltaisi varsinaisella laihduttamisella keikauttaa tilannetta huonompaan.
Otan tsvoitteeksi syödä herkkuja vain lsuantaina ja elvyttää kuntoiluharrastuksen, joka lopahti koronan sairastamiseen. Väsymys kesti yllättävän pitkään.
Toivoisin mahtuvani hameeseeni joskus, mutta ehkä se vaatisi vatsalihasharjoittelua. Tylsintä ikinä! Missä ilmaisessa liikuntalajissa tulisi huomaamattaan käytettyä vatsalihaksia? Kotona tanssiessa?
Vierailija kirjoitti:
Tämä toimi minulla. Syökää kunnon ateriat, terveellistä kotiruokaa. Töissä kunnon lounas, ei liian kevyitä eväitä. Aamupala ja lounas tosi tärkeät, iltaa kohden voivat ateriat ollakin kevyempiä. Välipalaksi hedelmää, vihannesta, pieni määrä pähkinöitä tai maitorahkaa, viiliä yms. vastaavaa kevyttä. Minulle on aina ollut helpompaa jättää kokonaan karkit yms makeat, pullat, kakut, keksit, sipsit kokonaan pois, sitten niitä ei hetken päästä tee mieli ollenkaan. Jos tekee makeaa mieli, makeat hedelmät, miniluumutomaatit yms. ovat hyviä mielitekoon. Leipää en jättäisi pois, mutta ruisleipää tai täysjyvää suosisin. Siihen lisäksi liikuntaa omien mieltymysten ja kunnon mukaan, jos ei ole liikkunut, niin kevyesti aloitellen.
Täysin samaa kaavaa olen noudattanut ja se toimii minullakin =) Nyt on ongelma saada taas pois mielestä karkit ja pullat, kun siitä pääsee yli niin on taas helpompaa.
Minäkin lihoin 15kg yliopistossa, se oli se istuminen. Vaikka syöminen oli terveellistä, niin se istuminen kuittasi syömisen hyödyt.
Jos et säilytä mitään hyvää kotona niin ei tule syötyä, poissa silmistä, poissa mielestä! Jos on "pakko" saada jotain hyvää, niin ostan pienen fazerin tummasuklaapatukan, missä on viisi palaa. Yritän syödä vain yhden kerrallaan ja säästää loput. Jos se ei onnistu, niin vahinko ei ole yhtä suuri kuin isommalla karkkipaketilla. Lisäksi suklaassa on vain vähän lisäaineita.