Noidannuoli - mikä auttaa?
Minulle iski tänään todennäköisesti noidannuoli. Alaselkä on hiton kipeä oikealta puolelta ja jumittaa ylöspäin. Iskiastyyppisiä oireita ei ole. Joka asennossa sattuu, etenkin pidempi seisominen tai muutamatkin askeleet. Kaulaakaan ei voi taivuttaa alaspäin, kun vihlaisee kovaa alaselässä. Myös maatessa on kova särky, ei kuitenkaan vihlo kuin liikahtaessa.
Mikä avuksi? Tulehduskipulääke ja relaksantti olleet käytössä vasta n. 12 h, joten vielä ei vaikutusta. Jalkojen nosto sohvalle kun makaa lattialla ei tunnu mitenkään rentouttavan, ei sinällään pahennakkaan kipua. Ylösnousu vain on tuskaa.
Aion mennä heti kun on mahdollista fyssarille, jotta saisin ohjeita selän lihasten vahvistamiseen. Eli jumppaa tiedossa.. miten muuten edesauttaa toipumista? Yritän kävellä kotona ympäriinsä, kun on neuvottu että liike on avuksi.
Kommentit (63)
Kuinka vahvaa tulehduskipulääkettä sait lääkäristä? Itse kärvistelin ilman lääkitystä yhden yön ja saatuani lääkkeet (kipulääke & relaksantti) nukahdin heti. Kipulääke oli muistaakseni Burana 600 tai 800. Vei kivun pois.
Kiitos vinkistä! Vihloiko suakin alaselkään kaikki liikahdukset ym.? Selkä on niin kipee et tuntuu pelottavalta mitenkään hieroa, vaikka sinänsä on loogista, kun lihakset lyöneet lukkoon :) ap
Parasetamoli 1g käytössä ja sirdalud. Lisäksi otin juuri arcoxia-nimisen tulehduskipulääkkeen, kun en voi valitettavasti käyttää Buranaa :/ ap
Vierailija kirjoitti:
Kuinka vahvaa tulehduskipulääkettä sait lääkäristä? Itse kärvistelin ilman lääkitystä yhden yön ja saatuani lääkkeet (kipulääke & relaksantti) nukahdin heti. Kipulääke oli muistaakseni Burana 600 tai 800. Vei kivun pois.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkistä! Vihloiko suakin alaselkään kaikki liikahdukset ym.? Selkä on niin kipee et tuntuu pelottavalta mitenkään hieroa, vaikka sinänsä on loogista, kun lihakset lyöneet lukkoon :) ap
Alaselkä oli kipeä ja liikeradat aluksi ihan jumissa. Annoin sen ensin rauhoittua. Jossain vaiheessa sain venyttelyohjeita.
Sekä selkä- että vatsalihakset olivat huonossa kunnossa, menin selän parannuttua kuntosalille ja minulle tehtiin saliohjelma jolla sain selän hyvään kuntoon.
Minä tarvitsin kipupiikin kankkuun päivystyksessä. Onneksi älysin taksia tilatessa pyytää mahdollisimman korkean auton, koska en olisi millään taipunut tavallisen henkilöauton kyytiin. Lääkäri käski mennä maaten ja kieriä puolelta toiselle ja nostella raajoja ja oli todella kyllästyneen näköinen, kun en mitenkään kyennyt kivulta kuin istumaan potilassängyn reunalle. Hän sitten auttoi minut makuuasentoon mutta en pystynyt kierimään. Hänen piti kääntää minut, jotta sai sen perhanan piikin laitettua.
Minun kohdallani kipu oli niin kova, että venähdyksen sattuessa meni taju, ja kun tulin takaisin tähän maailmaan, oksensin. Se oli suurin piirtein synnytyskipu potenssiin tuhat.
Kipupiikin lisäksi sain jotain särkylääkettä mutta en muista mitä se oli. Tuoteselosteessa luki, että käytetään myös mm. migreenin hoitoon. Kokeilin sitä kerran migreenin lähestyessä mutta ei siitä ainakaan minulle ollut mitään apua migreeniin eikä kyllä tuohon noidannuoleenkaan. Ei auttanut kuin totaalinen lepo. Minkä sille mahtoi, kun ei kerran kivulta päässyt liikkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä tarvitsin kipupiikin kankkuun päivystyksessä. Onneksi älysin taksia tilatessa pyytää mahdollisimman korkean auton, koska en olisi millään taipunut tavallisen henkilöauton kyytiin. Lääkäri käski mennä maaten ja kieriä puolelta toiselle ja nostella raajoja ja oli todella kyllästyneen näköinen, kun en mitenkään kyennyt kivulta kuin istumaan potilassängyn reunalle. Hän sitten auttoi minut makuuasentoon mutta en pystynyt kierimään. Hänen piti kääntää minut, jotta sai sen perhanan piikin laitettua.
Minun kohdallani kipu oli niin kova, että venähdyksen sattuessa meni taju, ja kun tulin takaisin tähän maailmaan, oksensin. Se oli suurin piirtein synnytyskipu potenssiin tuhat.
Kipupiikin lisäksi sain jotain särkylääkettä mutta en muista mitä se oli. Tuoteselosteessa luki, että käytetään myös mm. migreenin hoitoon. Kokeilin sitä kerran migreenin lähestyessä mutta ei siitä ainakaan minulle ollut mitään apua migreen
Nyt muistankin, se oli Naproxen.
Täällä yksi jolle iski noidannuoli kaksi päivää sitten. Kipu on vielä kovaa, etenkin pienestäkin liikkeestä tulevat vihlaisut. On tosi kankea olo. Lisäksi kipu alaselässä on levinnyt, varmaan sen takia, kun ihme asennoissa on pitänyt olla. Olen pakottautunut kävelemään vähän väliä, selän rentoutus eli selinmakuu ja jalat ylös tuolille ei tunnu hyvältä. Päätä ei pysty yhtään taivuttamaan alaspäin sillä se vihloo alaselässä.
Kauan tämä kivuliain vaihe kestää, onko kokemuksia? Minulla olisi perjantaina töitä, nyt olen vuosilomalla. Onko toivoa, että olen työkunnossa (=voin istua ilman kovaa kipua) silloin? Stressaa kovasti, sillä on uusi työ ja en haluaisi olla poissa.
Voi kestää useita viikkoja, tosin yleensä pahin kipu helpottaa 3-4 päivässä. Sen jälkeen kannattaa alkaa jumpata kivun sallimissa rajoissa. Jos mahdollista, kannataa käydä fyssarilla.
Aluksi parasta on lepo, etsit asennon, jossa kipu tuntuu vähiten, ettei hermo ärsyynny.
Ei nuo kipulääkkeet yleensä auta siihen. Joillakin auttaa lämpö.
Mä oon joutunut syömään selkäkipuun särkylääkettä kolme viikkoa. Nyt on alkanut helpottaa. Ollut vähän päänsärkyä ja olen kanssa miettinyt, että onko tullut särkylääkepäänsärky? Tosin eikös se tule vasta kun ei käytä särkylääkettä? Nyt on ollut paljon stressiä, joten voi johtua siitäkin.
Minulla on noidannuolikipua neljättä päivää. Pahimmat ja kivuliaimmat vihlaisut on väistyneet, mutta alaselkä on kankea, jomottelee ja vihloo. Joka asennossa tuntuu inhottavalta, mutta viime yönä sain jo nukuttua särkylääkkeen voimin.
Te noidannuolesta kärsineet, onko vinkkejä miten nyt kuntouttaa selkää? Kävely on parasta, toki pitkään ei pysty sitä tekemään, kun sitten selkä ärsyyntyy. Istuminen on vaikeinta, sitä olen vältellyt. Mutta ongelmana on, että kunnvaihtoehtoina on selinmakuu tai kävely, aika makuuvoittoista se on :/ Eilen oli vähän parempi olo ja kävin useamman kerran hieman kävelemässä (hitaasti) ulkona. Liekö se ärsyttänyt, kun nyt taas kovempi kipu. Eli kannattaako vain kävellä mahdollisimman paljon, jos kipu ei ole ihan kamalaa? Kauan teillä meni aikaa toipumiseen tai siihen, että pystyi kunnolla aloittamaan kuntoutumisen?
Uskaltaako mennä saunaan vai voiko noidannuolesta johtuva alaselkäkipu ärhäköityy siitä?
Noidannuoleen auttaa Valoisa Noita eli Shamaani. Mobilat, tulehduskipulääke? Lämmin kaulaliina? Oikea asento. Ennen laittoivat siihen tiikerisalvaa, mutta se on kylmävoide eikä tunnu kaikista mukavalta. Lepoako. Entä sormilla jos varovasti hiplaa sitten kun on parempi, veri kiertää.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on noidannuolikipua neljättä päivää. Pahimmat ja kivuliaimmat vihlaisut on väistyneet, mutta alaselkä on kankea, jomottelee ja vihloo. Joka asennossa tuntuu inhottavalta, mutta viime yönä sain jo nukuttua särkylääkkeen voimin.
Te noidannuolesta kärsineet, onko vinkkejä miten nyt kuntouttaa selkää? Kävely on parasta, toki pitkään ei pysty sitä tekemään, kun sitten selkä ärsyyntyy. Istuminen on vaikeinta, sitä olen vältellyt. Mutta ongelmana on, että kunnvaihtoehtoina on selinmakuu tai kävely, aika makuuvoittoista se on :/ Eilen oli vähän parempi olo ja kävin useamman kerran hieman kävelemässä (hitaasti) ulkona. Liekö se ärsyttänyt, kun nyt taas kovempi kipu. Eli kannattaako vain kävellä mahdollisimman paljon, jos kipu ei ole ihan kamalaa? Kauan teillä meni aikaa toipumiseen tai siihen, että pystyi kunnolla aloittamaan kuntoutumisen?
Sain ristiselän venyttelyohjeeksi nostaa jalat ylös seinälle itse maaten lattialla ja pikkuhiljaa liikuttaa takamusta kohti seinää. Venytti selkälihaksia. Lopulta menin kuntosalille ja pyysin kunto-ohjelman selän tueksi.
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi jolle iski noidannuoli kaksi päivää sitten. Kipu on vielä kovaa, etenkin pienestäkin liikkeestä tulevat vihlaisut. On tosi kankea olo. Lisäksi kipu alaselässä on levinnyt, varmaan sen takia, kun ihme asennoissa on pitänyt olla. Olen pakottautunut kävelemään vähän väliä, selän rentoutus eli selinmakuu ja jalat ylös tuolille ei tunnu hyvältä. Päätä ei pysty yhtään taivuttamaan alaspäin sillä se vihloo alaselässä.
Kauan tämä kivuliain vaihe kestää, onko kokemuksia? Minulla olisi perjantaina töitä, nyt olen vuosilomalla. Onko toivoa, että olen työkunnossa (=voin istua ilman kovaa kipua) silloin? Stressaa kovasti, sillä on uusi työ ja en haluaisi olla poissa.
Kyllä perjantaina jo varmaankin pääset töihin. Pystytkö seisomaan töissä istumisen sijaan? Voitko saada käyttöösi semmoisen satulatuolin tms., jonka kanssa voi istua lähes seisovassa asennossa? Ne auttoivat minut alkuun. Siis ensimmäiseen viikkoonhan en edes päässyt töihin, koska en päässyt autoon istumaan ja sieltä pois saatika että olisin pystynyt painelemaan jaloilla polkimia.
Ap täällä. Pahimmat vihlaisut ovat taittuneet, mutta alaselkä on muuten kipeä molemmin puolin, myös kyljet ja etureidet ihan ylhäältä. Jatkuvaa jomotusta ja kipua. Ovat varmaan ärtyneet, noidannuolen takia. Selkä on myös tosi kankea. Teenkö vain jumppaa ym. kivusta huolimatta? Istuminen on edelleen vaikeaa, kun siinä jomotus pahinta. Uskallanko syödä särkylääkettä edelleen, nyt jo 14.pv? Minulla oli siis aiemmin iso hammasoperaatio jonka vuoksi jouduin syömään ennen noidannuolta. Se saa olosta välillä edes siedettävän.
On huono omatunto kun suurin osa valveillaoloajasta menee selällään maaten. Jaloittelemaan kyllä vähän väliä, yritän tehdä muutamaa jumppaohjetta ja olen käynyt ulkona köpöttelemässä useasti päivittäin. Huomenna fysioterapeutti. Osaatteko sanoa, onko sinne hyvä ottaa särkylääke alle?
Joku kysyikin saunasta, onko siitä ollut apua vai voiko pahentaa kipua?
Mulla auttoi venyttely vaikka se olikin aikamoista turaamista. Eli menin lattialle selälleni ja pidin toisen jalan suorana ja otin toisen polven syliin. Taisin varovasti pumpata ja pyöritellä sylissä olevaa jalkaa vähän edestakaisin. Vaihtelin jalkoja ja välillä pidin myös molempia polvia sylissä. Kun pahin kipu alkoi helpottaa niin tein myös varovaisia kiertoliikkeitä. Jos kipu alkoi uudestaan, venyttelin lisää. Jouduin aluksi venyttelemään parin tunnin välein mutta selkä parani suht nopeasti. Youtubesta löytyy vaikka mitä venyttelyvinkkejä, varmasti löytyy jokaiselle sopiva. Tsemppiä ap!
Mulla auttaa semmonen lihashuoltovasara. Lääkkeillä olin aina viikon linkussa, kun lihashuoltovasaralla saa avattua alaselän olen yleensä jo seuraavana päivänä liikkeellä.
Hyvä puoli: niitä saa joka kirpparilta nyt parilla eurolla.