Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Painonpudotushaaste vuodelle 2023 - tule mukaan?

Vierailija
29.12.2022 |

Jos siltä tuntuu, olet tervetullut mukaan painonpudotushaasteeseen vuodelle 2023. Ei ole väliä, onko pudotettavia kiloja 1, 10 tai 100, kannustan Sinua mukaan. Tämä ei ole kilpailu, vaan tarkoitus on tukea, jakaa kokemuksia - ja onnistua!

Olen itse m45, pituus 184 ja paino 139,7. Minulla ei ole mitään hyvää tekosyytä sairaalloiselle ylipainolleni, minulla ei ole normaalia painavammat luut eikä aineenvaihduntahäiriötä. Rehellisesti sanottuna syön aivan väärin enkä liiku yhtään. Syön valtavat määrät makeita herkkuja, sekä valmisruokaa. Liikun autolla joka paikkaan. Kaikki tämä on niin väärin ja haluan siihen nyt muutoksen.

Tiedän, että ei ole nopeaa eikä helppoa poppakonstia. Olen valmis pitkään, järkevään ja tasaiseen elämänmuutokseen, jossa poistan ruokavaliostani epäterveelliset osat ja otan tilalle kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljatuotteita, hyviä rasvoja, proteiinia jne oikeassa suhteessa.

Lisään myös arkiliikuntaa päivittäisissä toimissani ja aloitan säännöllisen liikunnan 2-4 kertaa viikossa, vaihdellen aerobista liikuntaa ja lihaskuntoharjoittelua sopivassa suhteessa.

Tämä ei nyt ole varsinainen uudenvuodenlupaus, mutta ajankohta auttaa kyllä kun aihe on monella ajankohtainen, joulukilot on monelle harmistuksena ja kuntosaleilla on hyviä aloitustarjouksia. Haluan sitoutua muutoksiin pitkäksi aikaa. Jos haluat olla mukana muutoksessa, jakaa kokemuksia ja tsemppiä, saada hyvän startin vuoteen 2023 ja saada hyvää oloa ja terveyttä niin hienoa! Onnistutaan yhdessä!!

Kommentit (3110)

Vierailija
3001/3110 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tallustella mökillä ees taas ja kilot karisee, kun ei ole ressiä.

Ei oo ollut laihdutustavoitetta, mutta on kivaa tekemistä ja saan olla rauhassa ja tehdä kivojajuttuja.

Vierailija
3002/3110 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun "luulee" tai tuntuu siltä että nyt ne kilot karisee, niin ei ne mihinkään karise! Olisko syy siinä että kun ajattelee kovasti kiloja ja laihduttamista, niin ei laihdu gramaakaan tai päinvastoin paino nousee. Ainoa joka kertoo oikeasti missä mennnään on VAAKA. Älkää luottako muuhun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3003/3110 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä lähden mukaan, sitten kun saan reseptin laihdutuslääkkeeseen.

Nimimerkillä ylipainoinen jo 38 vuotta ja olen vuosikymmenien varrella tiputtanut sen parikymmentä kiloa neljästi, aina se vaan tulee takaisin korkojen kanssa. Tuntuu, että olen yrittänyt kaiken maan ja taivaan välillä, en halua enää laihduttaa, kitua ja olla nälässä. Se ei toimi.

Olen tullut tulokseen, että ongelmani ydin ei ole syöminen vaan jatkuva nälkä. Mulla on nälkä, kun herään, nälkä syömisen jälkeen, nälkä kun menen nukkumaan, koko ajan nälkä.

Toivoisin pääseväni lääkityksellä eroon nälästä.

Syyt ovat psykologiset. Toki laihdutuslääkkeestä voi olla sinulle apua ja voihan siinäkin tulla lisää apua psykologisesta vaikutuksesta. Hoida silti päätäsi kuntoon, koska muuten kilot palaavat jatkossakin.

Vierailija
3004/3110 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en varmaan ilmoittaudu. Ainoa tapa laihtua on pitää ruokailurytmi normaalina ja olla kärsivällinen.

Minulla alkupaino 98 kiloa (pituus 173) ja nyt vuoden kuluttua olen laihtunut vasta 13 kiloa, mutta olen hurjan tyytyväinen. Mikään ei roiku missään eikä ole rypyn ryppyä ja olen syönyt ihan samat herkut munkkeineen karkkeineen jätskineen, mutta olen syönyt tasaisin välein enkä ahminut "dieetin" lomassa tai jälkeen.

Jatkan tätä tahtia kunnes olen saavuttanut oman tavoitteeni eli 68 kilos. Siihen menee kai vielä 2 vuotta mutta tulihan ne kilotkin vuosien varrella joten mikä kiire tässä on.

Vierailija
3005/3110 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ainakaan mene laihdutusleikkaukseen tai nahkojen poistoon....tulee vaan kaikenlaisia komplikaatioita joista ei ennakkoon tiedä mitään. 

Yks tuttu kävi laihdutusleikkauksessa ja sillä on ollut vaikka minkäsortin ongelmaa. On sattunut mahaa ja on viety sairaalaan...on tullut tyrä ja on leikattu se pois....silti tämän leikatun itsetunto on aivan alhaalla kun nyt nahka roikkuu vaikka paino on pudonnut. Eli plus miinus nolla...mitään hyötyä koko leikkauksesta. Hän laihtui normaalilla tavalla jo reilut 40 kiloa..ja näytti ihan hyvältä. Nyt hän vielä menee nahkanpoistoleikkaukseen ja se se vasta tekee kipeetä parantua niistä haavoista. 

No itseppähän haluaa kiduttaa itteensä....ja ihan turhan takia. 

Vierailija
3006/3110 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata yrittää painoa pudottaa. Hyvä jos pystyy pitämään sen jotenkuten kurissa. Käsittääkseni yli 90 prosentilla paino palaa takaisin entisiin lukemiin ja yleensä korkojen kera, varsinkin jos se putoaa "liian nopeasti".

Painonpudotus lienee lähes aina häviämään tuomittua kamppailua suoliston mikrobien kanssa. Niillä on kikka jos toinenkin saada haluamaansa kamaa entiseen tyyliin. Yleensä ne lähettänevät meidät syömään pakottavia neurokemikaaleja vagushermoa pitkin aivoihin. Useimmiten tämä niiden himoitsema kama lienee hiilareita.

Valtaosalle meistä painon pysyvä pudottaminen lienee vaikeampaa kuin ketjupolttajalle röökäämisen lopettaminen?

😞

Vierailija
3007/3110 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimimerkillä ylipainoinen jo 38 vuotta.  Milloin kirjoitit alkuperäisen viestisi joka on nyt lainattu tänne 9.7.2003 päivätylle sivulle?  Upeita viestejä ja kokemuksia on kertynyt jo niin paljon, etten edes yrittänyt lähteä etsimään alkuperäistä.  Onko mitään tapahtunut postauksesi jälkeen? oletko mahdollisesti löytänyt lääkärin joka suhtautuu laihduttajaan ammattitaidolla.  Tarkoitan sitä, että ellei lääkäri tiedä juurikaan mitään ravitsemuksesta ja siten laiduttamisen tarpeen omaavan henkilön auttamisesta, niin voisi ohjata osaavalle ravitsemusalan ammattilaiselle.  Tuskin kukaan haluaa maksaa lääkärikäynnistä missä saa ohjeen "syö vähemmän ja liiku enemmän"  Olen kuitenkin siinä käsityksessä, että on myös lääkäreitä jotka osaavat auttaa ja heillä on kuitenkin oikeus määrätä sellainen resepti jonka uskot auttavan päästäksesi jatkuvasta nälän tunteesta.    Rentouttavaa kesää ja voimia teille 🤙 kaikille jatkossakin. 🤗                                                

Vierailija
3008/3110 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tosissasi, ettei painoa kannata yrittää pudottaa.  Ikävää, että olet saanut negapeukkuja mielipiteestäsi.  Mielestäni sinussa on potentiaalia yrittää edelleenkin.  Nyt tiedät jo ne sudenkuopat joihin kompastuit aikaisemmissa, alkujaan onnistuneissa pudotuksissasi.  Vietistäsi kuitenkin huokuu tietämystä jota ihan jokainen ei ole ehkä vielä tiedostanut.  Älä päästä itseäsi olettamaan, ettei kannata jollet onnistu pysyvään lopputulokseen.  Sinä onnistut mikäli haluat itse onnistua.  Aina kannattaa pyrkiä voimaan paremmin.  Joskus tarvitsemme alkuun päästäksemme kannustavia läheisiä, mutta jotkut aloittavat ihan omin tein puhumatta asiasta muille.  Onko syynä se, että mikäli epäonnistun, niin siitä saa muutkin tietää.  Mikäli eivät tiedä etukäteen, niin eivät pääse ainakaan ilkkumaan.  Rakkaat läheiset tai hyvät ystävät eivät ilku.  Pahoillaan saattavat olla, koska välittävät sinusta. Välitä sinäkin itsestäsi. 💛 🤗                                                                                                                                                  

Vierailija
3009/3110 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lisännyt hyötyliikuntaa, valitsen portaat hissin sijaan useammin. Kävelen reippaammin, pidän huolta ateriarytmistä. Ajattelin aloittaa myös kuntosalin ja muuttaa ruokavaliota vähän terveellisempään suuntaan :) Noin 5kg haluaisin pois.

Vierailija
3010/3110 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun aloittaja AP on toteuttanut kevään aikana onnistuneita muutoksia ja  tuloksista pääsee jokainen halutessaan lukemaan.  Ehkä voisi sanoa, että kokenut konkari, mutta kuitenkin uudelleen "härkää sarvista" ottanut päättäväinen, tosissaan muutosta haluava laihduttaja.  Pieniä askelia voitiin alussa lukea, mutta niissä oli kuitenkin se tärkein, että muutos lähtee heti jo eväistä.  Jotkut kommentojat eivät olleet samaa mieltä, mutta muutos on aina henkilökohtainen, eikä se välttämättä voi kaikkia miellyttää.  Surullisinta olikin lukea joitakin viestejä, joihin voisi sopia vanha sananparsi:  Toiset ovat niitä jotka tekee ja toiset ovat niitä, jotka kulkee perässä arvostelemassa.  Mitäs nyt arvostelijat, oletteko lukeneet aloittajan edistymistä matkan varrelta.  AP:lla näyttää olevan selvät sävelet miten etenee ja viimeisimpään lukemaani viestiin asti saavuttamansa on kaikin puolin arvostettavaa itsestään huolehtimista.  Toivottavasti perhe myös voi hyvin ja  on edelleen kannustamassa AP:ta tavoitteissaan.  Nauttikaa ihan jokainen palstalla kävijä kesästä ja kesälomistanne, mutta älkää unohtako tai jättäkö tätä keskusteluketjua mihin te jotka olette avoimin sydämin jakaneet omia kokemuksianne, meidän jokaisen opiksi ja luettaviksi.  Mitä nyt teille kuuluu kysymys jää voimaan ja vointinne kiinnostaa joten toivottavasti saamme lukea jossain vaiheessa lisätietoja teistä jotka vielä haluatte jakaa asioitanne ketjussa.  Kannustajana edelleen mukana, vaikka nyt kesällä käyn harvemmin lukemassa. 

Vierailija
3011/3110 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi! Olen uusi keskustelussa. Aloitin painonpudotuksen viikko sitten ja nyt vaaka näyttää 2kg vähemmän. Nesteitä suurimmaksi osaksi tietty lähtenyt, mutta milloin rasva alkaa palaa?

Vierailija
3012/3110 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vadelma kirjoitti:

Moi! Olen uusi keskustelussa. Aloitin painonpudotuksen viikko sitten ja nyt vaaka näyttää 2kg vähemmän. Nesteitä suurimmaksi osaksi tietty lähtenyt, mutta milloin rasva alkaa palaa?

Saman tien se alkaa palaa, kun keho on energiavajeella. Lihasmassan ylläpitämiseksi kannattaa harrastaa liikuntaa, varsinkin lihaskuntotreeniä. Muuten voi käydä niin, että keho ottaa energiaa lihaksesta enemmän kuin on tarkoitus.

Vierailija
3013/3110 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurinkoista alkavaa viikkoa tänne! Piti tulla kertomaan omia uutisia, että vyötärönkavennusprojekti on edistynyt ja senttejä on lähtenyt. Ei oo enää montaa senttiä, mitkä pitää vielä saada pois. Ja sitten tuo aloitettu ruokavalioremontti on pakko pitää pysyvänä elämässä, jos mielii pysyä sopivissa mitoissa :). Ja liikunta myös. Mutta olen tyytyväinen itseeni, että oon saanu pidettyä itseni kurissa, enkä oo sortunut mässäilemään ja mikä parasta, ei oo tullu pahemmin mieli enää :D. Olo on kevyempi ja 'terveempi'.

Vierailija
3014/3110 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin tähän ketjuun viimeksi, kun olin viimeisillään raskaana, ja monet alapeukuttivat. Ihan kuin raskaana olevalla naisella ei saisi olla painohuolia? Se on kuulkaa niin, että raskaana oleva nainen jos joku joutuu ramppaamaan neuvolassa ja sairaalassa ja sieltä niitä painonatseja löytyy! On tosi hanurista, että jos jo valmiiksi kamppailee oman painonsa kanssa, niin sitä painoa sitten vielä oikein joku tuntematon lähtee arvostelemaan neuvolassa tai sairaalassa. Joka tapauksessa halusin tulla kertomaan, että synnytyksen jälkeen painan kuusi kiloa vähemmän kuin ennen kuin tulin raskaaksi. 💖🙏💖🙏 painonpudotus siis onnistui, lievä toki mutta silti 💖🙏 Taemppiä kaikille muillekin! 😊

Vierailija
3015/3110 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puotin jo talven aikana ketolla 16 kiloa, homma jatkuu ja läski haihtuu.

Epävirallinen tavoite vuoden loppuun mennessä saada vielä 8 senttiä  navan kohalta poikkeen, sitten voi alkaa taas mässyttämään hiilaripaskaa rajoitetusti.

Vierailija
3016/3110 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puotin jo talven aikana ketolla 16 kiloa, homma jatkuu ja läski haihtuu.

Epävirallinen tavoite vuoden loppuun mennessä saada vielä 8 senttiä  navan kohalta poikkeen, sitten voi alkaa taas mässyttämään hiilaripaskaa rajoitetusti.

Elä ala sontaa syömään kun näinkin pitkälle olet pärjänny ilman.

Vierailija
3017/3110 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö painonpudotuksen pysyvyyden kannalta olisi järkevintä, että laihdutuksen aikainen ruokavalio poikkeaisi mahdollisimman vähän senjälkeisestä ruokavaliosta? Nimenomaan sen takia monesti paino nousee takaisin, kun ei olla opeteltu kestäviä uusia ruokatottumuksia.

Pistää silmään syömisen sanominen mässyttämiseksi ja ruuan nimittäminen hiilaripaskaksi. Yksi osa tervettä ruokasuhdetta ja siten myös normaalipainoisena pysymistä on kunnioittava, koko kehon hyvinvointia tukeva syöminen ja ruoka. Herkutellakin saa, myös laihdutuksen aikana, mutta ei se ole mässyttämistä eikä runsashiilarinen ruoka paskaa.

Vierailija
3018/3110 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 viikkoa sitten paino oli 86,30, ja tänään aamulla vaaka näytti 82,20. Jee! Kai se täytyy uskoa, että nesteiden lisäksi sitä rasvaakin on alkanut palaa.

Tänään on sukulaisen häät ja sitten lähdetään viikoksi ulkomaille, tulee varmaan syötyä keskimääräistä epäterveellisemmin, mutta yritän vähän katsoa annoskokoja nyt ainakin. Toisaalta reissussa tulee varmaan käveltyä paljon.

Vierailija
3019/3110 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taistelen ja taiteilen terveyteni kanssa edelleen. Hitaasti paino jatkaa tippumistaan. Kohta puolin pääsen jo BMin 30 alapuolelle. Laihduttaminen on mukavaa kun tuloksia näkyy, toista se on silloin kun paino ei vain tipu. Minulla se syy siihen miksi paino ei tippunut oli tyroksiinilääkkeen puute aluksi, sitten liian pieni annos. Nyt annostus lienee lähellä oikeaa.

Syön paljon tomaatteja ja muita kasvisherkkuja. Välillä pidän vapaapäivän ja syön esim. jäätelöä. Liikuntaa niin paljon kuin terveys sallii. 

Vierailija
3020/3110 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähähiilarinen (vhh) ruokavalio on mielestäni ihan varteenotettava metodi pudottaa painoa.  Ketoosi tilaan pääsee kun vähentää hiilareita ja syö vain hyviä hiilareita.  Ketoosin voi tsekata, Ketostix-liuskalla (löytyy ehkä parhaiten apteekista) liuskalla mitataan ketoositaso, jolloin tietää, että rasvan palaminen on täysillä meneillään. Itselläni on käytössä vain kaksi tapaa tarkkailla painoa.  Uskon myös, että niissä on hyvinvointiin liittyviä terveydellisiä vaikutteita mm. vähentää sisäelinten ympärille kertynyttä rasvaa. Yksi parhaista on myös etten ole kertaakaan joutunut olemaan nälkäinen, saan syödä itselleni kylläisen olon.  Välipalat ja pikku-hyvän napostelu jäi kuin ihmeenä kokonaan pois. Toinen käytössäni oleva ruokavalio on myös suosikkini,  joillekin ehkä myös tuttu, pätkäpaasto, yleisin 8/16.  8h on varattu vuorokauden kaikkiin aterioihin, loput 16h olen paastolla, jolloin käytössä on vain vettä, sekä ilman mitään lisukkeita mustaa kahvia tai teetä. Tiedän, ettei elämäntapani sovi kaikille, joten jätän muille asiasta kiinnostuneille ainoan ohjeen jonka tiedän, jota itsekin noudatin kun aloitin.  -Tutustukaa aiheeseen huolella, niin pettymys ei silloin ole päällimmäinen syy keskeyttää mikäli haluaa kokeilla näitä vaihtoehtoja.-  Mikään ruoka ei periaatteessa ole kielletyllä listallani, ainoastaan vhh:lla ollessani en syö mitään valkojauhotuotetta tai ruokia jotka voisi luokitella tyhjäksi energiaksi.  Niitä voin syödä sitten taas kun olen 8/16 ruokavaliolla.  Harvoin tekee kuitenkaan mieli niitä ostaa, siihen ilmeisesti auttaa myös se, etten tee itselleni mitään täysin kielletyt ruoat listaa.  Toivottelen teille kaikille onnistumista mikäli kokee tarvitsevansa muutosta omassa elämäntilanteissaan.  Muutoksen ei aina tarvitse ola mitenkään suuri. Saattaa riittää ehkä pelkästään paremman olon ja hyvän mielen saavuttaminen.        

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan