Painonpudotushaaste vuodelle 2023 - tule mukaan?
Jos siltä tuntuu, olet tervetullut mukaan painonpudotushaasteeseen vuodelle 2023. Ei ole väliä, onko pudotettavia kiloja 1, 10 tai 100, kannustan Sinua mukaan. Tämä ei ole kilpailu, vaan tarkoitus on tukea, jakaa kokemuksia - ja onnistua!
Olen itse m45, pituus 184 ja paino 139,7. Minulla ei ole mitään hyvää tekosyytä sairaalloiselle ylipainolleni, minulla ei ole normaalia painavammat luut eikä aineenvaihduntahäiriötä. Rehellisesti sanottuna syön aivan väärin enkä liiku yhtään. Syön valtavat määrät makeita herkkuja, sekä valmisruokaa. Liikun autolla joka paikkaan. Kaikki tämä on niin väärin ja haluan siihen nyt muutoksen.
Tiedän, että ei ole nopeaa eikä helppoa poppakonstia. Olen valmis pitkään, järkevään ja tasaiseen elämänmuutokseen, jossa poistan ruokavaliostani epäterveelliset osat ja otan tilalle kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljatuotteita, hyviä rasvoja, proteiinia jne oikeassa suhteessa.
Lisään myös arkiliikuntaa päivittäisissä toimissani ja aloitan säännöllisen liikunnan 2-4 kertaa viikossa, vaihdellen aerobista liikuntaa ja lihaskuntoharjoittelua sopivassa suhteessa.
Tämä ei nyt ole varsinainen uudenvuodenlupaus, mutta ajankohta auttaa kyllä kun aihe on monella ajankohtainen, joulukilot on monelle harmistuksena ja kuntosaleilla on hyviä aloitustarjouksia. Haluan sitoutua muutoksiin pitkäksi aikaa. Jos haluat olla mukana muutoksessa, jakaa kokemuksia ja tsemppiä, saada hyvän startin vuoteen 2023 ja saada hyvää oloa ja terveyttä niin hienoa! Onnistutaan yhdessä!!
Kommentit (3110)
Aurinkoista viikonloppua kaikille! Ei vain sanoja vaan myös tekoja: pyöräilykausi avattu. Vielä ei kyse ole suurista kilometri- tai kalorimääristä, vaan ennenkaikkea muutoksesta, kynnyksen ylittämisestä ja itsensä voittamisesta. Jatkossa lähteminen on toivon mukaan helpompaa. Myös pienet kauppareissut ja kuntosalilla käynnin voi hoitaa pyöräillen, yksi pieni positiivinen muutos muiden lisäksi. Ensi viikolla lämpenevät ilmat joten joudun hylkäämään kaikki säähän liittyvät tekosyyt. Liikuntapuoli alkaa olla toistaiseksi kohdallaan, monipuolista ja säännöllistä. Syömiseen tarvitaan vielä pientä hienosäätöä, on vielä hieman liian yksipuolista, siinäkin auttavat tulevat kausituotteet kuten kotimaiset kasvikset ja marjat. Hyvää oloa ja oikeita valintoja toivottaa AP.
Pitkästä aikaa täällä. Mukava kuulla että AP:lla ja Pullervolla hommat etenee!
Täällä vaakalukemat on 62,5 kg eli 23 kiloa alempi kuin heinäkuun lopussa. Yllättävästi paino vieläkin tulee alaspäin. Vanhoista papereista huomasin, että olen viimeksi painanut tämän verran 19-vuotiaana, mutta silloin oli vähemmän lihasta, koska en liikuntaa harrastanut. Olen leikitellyt ajatuksella, että yrittäisin päästä vitosella alkaviin lukemiin, mutta eipä sillä ole väliä.
Fiilis on erinomainen ja on hienoa tuntea kehon olevan "oma". Olen myös huomannut, että pää ja keho kaipaavat liikuntaa ja terveellistä ruokaa. Olo on heti tukkoinen, jos en pariin päivään pääse kunnolla hikoilemaan tai jos syömiset ovat huonot. Ensi viikolla on taas yön ylittäviä työmatkoja tiedossa, mutta otan mukaan lenkkivaatteet, jotta pääsen edes vähän liikkumaan.
Taputan itseäni kevyesti olalle kolmesta syystä! Tänään minulla oli pieni asiointi keskustassa ja normaalisti olisin mennyt autolla, mutta nyt pyöräilin hirveästä tuulesta huolimatta. Töihin otin mukaan etukäteen kotona valmistamani salaatin kotimaisista kasviksista. Pääruokana söin itse pyydystämääni kalaa uunissa paistettuna. Mikään näistä ei tietenkään ole mikään sankariteko, mutta tuntuvat erittäin hyviltä, oikeilta ja muutostani edesauttavilta valinnoilta. Ajatustyötä se vaatii, mutta pyrin pitämään näistä kiinni jotta saisin niistä luonnolliset, säännölliset elämäntavat. Kevään valoa ja lämpöä toivottaa AP.
N50+ kirjoitti:
N50+ kirjoitti:
Ilmoittaudun mielelläni!
Alkupaino oli (2021) -100 kg ja pudotettavaa olisi vielä noin -10 kg.
Tämän hetkiset mitat:
- 160 cm
- 63 kgT: N50+ eikä nahka roiku :-)
Jatkan vielä aiempaa viestiäni.
Olen viime vuodet ollut ylipainoinen (-100 kg) ja ensimmäiset 40v todella hoikka, joten tiedän kuinka tulee syödä.
Tällä hetkellä olen normaalissa BMI, mutta haluan päästä takaisin entiseen painooni (52 kg), joten pudotettavaa vielä on 10 kg, koska painoni nyt 63 kg.
----
Olen pudottanut reilussa vuodessa +30 kg PELKÄLLÄ seuraavalla RUOKAVALIOLLA.
Syön nyt 2 ateriaa päivässä, kuten aiemmin laihanakin:AAMU
- 0.5 L punaiseen maitoon ja voihin keitettyä TÄYSJYVÄkaurapuuroa leseillä, cia-sienenillä, pellavarouheella, auringonkukansiemenillä ja marjoilla
- 250 g rahkaa
- hedelmiä (3-6 kpl)
- pähkinöitä kourallinen
- teetäPÄIVÄLLINEN
- salaattia 2/3 lautasellinen
- kotiruokaa 1/3
- 4 TÄYSJYVÄ näkkäriä avocadolla/tomaateilla/salaatilla
- hedelmiä (1-4 kpl)----
LIIKUNTAA EI YHTÄÄN, normaalin arkiliikunnan eli kaupassa käynnin yms. portaiden kiipeäminen lisäksi.
Tunnetusta ruokavalio vaikuttaa painonpudotukseen 80-90 % ja liikunta vain 10-20 %. Eli ruokavaliolla lauihdutetaan ja liikunnalla tuetaan laihtumista.
Minä olen tästä elävä esimerkki.
----
N50+ eikä nahka rouku yhtään :-)
Mulla sama. Oon aina syönyt kaksi kertaa päivässä. Syön normaalisti tavallista kotiruokaa, mutta käytän ruoanlaitossa esim. kuohukermaa ja voita. Normaalipaino minulla on 63 kg. Pituus 166 cm. Nyt paino noussut herkuttelujen myötä ja on tällä hetkellä 80 kg. Liikkunut en ole lainkaan. Suunnitelmana nyt tunnin kävely päivittäin ja lyhyt pilates-harjoitus 5 krt/vko, sekä herkut pois. Toivon, että näillä muutoksilla paino kääntyy laskusuuntaan. BMI tällä hetkellä 29.3 eli obeesin rajalla.
Vierailija kirjoitti:
Taputan itseäni kevyesti olalle kolmesta syystä! Tänään minulla oli pieni asiointi keskustassa ja normaalisti olisin mennyt autolla, mutta nyt pyöräilin hirveästä tuulesta huolimatta. Töihin otin mukaan etukäteen kotona valmistamani salaatin kotimaisista kasviksista. Pääruokana söin itse pyydystämääni kalaa uunissa paistettuna. Mikään näistä ei tietenkään ole mikään sankariteko, mutta tuntuvat erittäin hyviltä, oikeilta ja muutostani edesauttavilta valinnoilta. Ajatustyötä se vaatii, mutta pyrin pitämään näistä kiinni jotta saisin niistä luonnolliset, säännölliset elämäntavat. Kevään valoa ja lämpöä toivottaa AP.
Hieno juttu! Paljonko olet saanut nyt pudotettua painoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä te keventäjät syötte pääaterioilla? Rahatilanne rajoittaa omia proteiininlähteitä (mm. kana eksyy ostoskoriin vain erittäin hyvässä tarjouksessa/alessa mikä on iso harmi), lehmänmaitotuotteet on allergian vuoksi poissuljettuja. Paljon teen papu- ja linssipohjaisia ruokia, jotenkin mielikuvitus on loppunut näidenkin kohdalla. Tomaattimurskapohjaista papupataa ei jaksa kuukaudesta toiseen syödä.
Kananjauhelihaa menee meillä paljon . Se toki pitää maustaa hyvin, mutta on halvempaa kuin muut jauhelihat.
Miten kanan jauheliha maustetaan ja mitä siitä voi tehdä? Bolognesekastiketta?
Käyttäjä43702 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieno juttu! Paljonko olet saanut nyt pudotettua painoa?
Paino on nyt pysynyt parin viikon ajan noin 124 kilossa joten kokonaispudotusta on vuoden alusta n. 16 kiloa. Tämän viikon alusta päivitin liikunta- ja ruokasuunnitelmiani vastaamaan nykyistä kulutustani jotta saan suunnan taas alaspäin. Asetin itselleni välitavoitteeksi 120 tai mahdollisimman lähelle sitä juhannukseksi. Piiiitkän tähtäimen tavoite on olla alle sadan, ehkä vuoden päästä tai jotain sellaista. Eniten keskityn nyt siihen, että saan pidettyä hyvät muutokset syömisissä ja säännöllisen liikunnan pysyvänä osana arkea. AP
Tämä viikko on ollut edellistä hankalampi. PMS-oireet puskevat päälle eli olo on tukkoinen ja raskas, kaikki joko ärsyttää tai masentaa, mielitekoja on toisin kuin yleensä ja kaiken kruununa paino nousi kahdessa päivässä kaksi kiloa. Tiedän, että nousu on väliaikaista, mutta kun sen yhdistää mielialan laskuun, vaikeaa on ollut. Liikunnat ja syömisetkin ovat olleet normaalista poikkeavia, kun olen ollut poissa kotoa. Tänään pääsen taas kiinni normaaliarkeen ja viikonlopuksi on luvattu erinomaista lenkkeilysäätä.
Tsemppiä kaikille, onpa hyvä meininki tässä ketjussa!
Mun painonpudotusvuosi oli 2022 ja tulin vaan vinkkaamaan Noom-sovelluksesta, joka oli kallis mut myös toimi mulle tosi hyvin.
Laihduin n. puolessa vuodessa 77 kilosta 68 kiloon, nyt tokan puolen vuoden aikana vielä pari kiloa. En enää koe tarvitsevani sovellusta, irtisanoin tilauksen pari kuukautta sitten.
Opin sen kanssa hahmottamaan, miten paljon ja millaista ruokaa mun keho oikeasti tarvitsee, ja mikä on ylimääräistä. Ennen Noomia olin koittanut "syödä terveellisesti", mutta mulla ei ollut kovin konkreettista käsitystä siitä mitä se tarkoittaisi. Laskin kaloreita sovelluksen kanssa pari kuukautta ja tein kaikki sovelluksen visailut ja lukuläksyt ja punnitsin itseni aamuisin. Siinä ajassa opin nää ruokahommat, sen jälkeen kävin lähinnä siellä välillä raportoimassa uusia lukemia, kun sen käyrän näkeminen oli niin tyydyttävää.
Käyn edelleen melko usein vaa'alla ja näen aika äkkiä syömisteni vaikutukset painoon. Luulen että jatkan säännöllistä vaa'alla käyntiä lopun ikääni. Mulla on ekaa kertaa elämässäni sellainen olo, että osaan hallita omaa painoani ja kuunnella kehoani. Se on ihan super voimaannuttavaa. Ja mahdun kaikkiin vanhoihin vaatteisiin.
Nykyään en stressaile syömisistä ja syön aika usein esim. karkkia, mutta jotenkin mulla on vaan parempi näppituntuma energiantarpeestani kokonaisuudessaan niin että yhtälö toimii vaikka en enää mieti syömisiäni niinkuin silloin, kun otin Noomin käyttöön. En oikeastaan mieti syömisiäni paljon yhtään.
Ja ei ole maksettu mainos.
Se mikä sovelluksessa ei toiminut mulla, oli puhelimen askelmittarin synkronointi. Vähän ärsytti, mutta toisaalta huomasin myös että liikunnalla ei ollut juuri vaikutusta mun painoon, joten sillä ei ollut niin väliä.
Kaloriraportointi oli aika hyvä musta, sieltä löytyi kaikenmaailman ruispalatkin tai sit katoin esim. jonkun karjalanpiirakan kalorit ja valitsin Noomin hakutuloksista jonkun vähän sinnepäin-tuotteen jolla oli suunnilleen sama kalorimäärä ja kaloritiheysluokitus kuin arvelin että karjalanpiirakalla olis.
N33
(Jos tää oli vähän tökkö viesti niin se johtuu siitä et kirjoitin tän vastauksena toiseen ketjuun, jossa kysyttiin Noom-kokemuksista, mut sit ajattelin et jos siitä olis apua jollekulle täälläkin.)
Viime viikolla aloitetut uudet tavat ovat osoittautuneet toimiviksi. Olen nyt tehnyt joka päivä töihin monipuoliset ja hyvänmakuiset salaattieväät. Pyörälenkkejä olen tehnyt vasta pari mutta aloitin uuden kausiliikuntaharrastuksen. Paino on tullut pikkuisen alaspäin. Euroviisujen kisakatsomossa ja äitienpäivänä syömiset eivät olleet suunnitelman mukaisia ja siksi tuloskaan ei ollut aivan toivottu. Jatkossa parempia valintoja Kuntosalilla juoksumatto ja vesijuoksu yht 45 min. Näistä kun pidän kiinni niin hyvä tulee. AP
Viimeviikkoiset turvotukset ovat onneksi lähteneet, ja paino on palannut tuttuihin lukemiin 63 kilon hujakoille. Vaikuttaa siltä, että nykyisellä ruokavaliolla ja aktiivisuudella paino tasaantuu tähän, ja se on ihan ok. Silti välillä kaipaan putoavia lukemia ja niistä seurannutta onnistumisen tunnetta. Nyt pitää vaan kääntää katse ylläpitoon. Se lienee vaikeampaa, joten saan olla tyytyväinen itseeni, jos onnistun pitämään painon tässä.
Haha, muistan kun bongasin tämän keskustelun vuodenvaihteen tienoilla, mutta silloin oma elämäntilanteeni oli niin sekava ettei käynyt mielessäkään mitkään laihdutukset. :D
Aloitinkin oman projektini suht ex tempore, käytyäni ns. perus lääkärintarkastuksessa ja muutamissa verikokeissa tässä kevään aikana. Kaikki arvoni olivat toistaiseksi OK, mutta sukurasitteen + painoni takia minulla oli erittäin suuri riski sairastua 2-tyypin diabetekseen. Tulinkin siihen tulokseen, että ainoa syy miksen ollut vielä sairastunut, oli puhdas moukan tuuri ja (suht) nuori ikä - varsinkin kun ottaa huomioon miten retuperällä elämäntapani ovat olleet, noh, aina.
Olen (toivottavasti) entinen (:D) jojolaihduttaja, joka toivoo että näin kolmen kympin kynnyksellä viimein löytäisi tarvittavaa pitkäjänteisyyttä nk. elämäntapamuutokseen. Ikävuosina 15-25 laihduin-lihoin-laihduin-lihoin useamman keskivertoihmisen painon verran - en edes halua ajatella millaista salamia sisuskaluni lienevät pahimmillaan olleet.
Ja noh, "taas mennään". :D Kävin vaa'alla nelisen viikkoa ensimmäisen lääkärintarkastukseni jälkeen, ja vaaka näytti -7kg! Tuo alun spurtti on aina mukava motivaatiopiikki, vaikka tietääkin että kyllä se siitä taas hidastuu. :D
Painan tällä hetkellä 95 kiloa ja täytän 30 myöhään syksyllä - en aseta itselleni mitään painotavoitteita, kunhan nyt olisi "kevyempi olo" syntymäpäivieni aikaan. 🎃
Olen mukana. Tavoitteena syödä säännöllisesti. Syödä hitaammin ateriat, että kylläisyys kerkeää mukaan. Syödä hieman enemmän proteiinia ja joka aterialla kasviksia ja hedelmiä.
Oma ennätyspaino tuli saavutettua marraskuun alussa, mutta onneksi sain tilanteen ensin vakiintumaan ja sitten painon pieneen laskuun. Tänä vuonna oli tarkoitus lähteä vauhdilla liikkeelle, mutta työstressin takia maaliskuu meni penkin alle (melkein +3kg) ja huhtikuu tilanteen vakauttamiseen (-0,5 kg).
No, kuitenkin marraskuun alusta on tultu 19 kg alaspäin ja tästä 15 kg tänä vuonna. Nyt tuntuu taas olevan sen verran hyvä vauhti päällä, että kaikki tuntuu mahdolliselta - mutta täytyy varautua siihen, että joku "maaliskuu" tässä vielä aina joskus tulee. Tällä kertaa pieni takapakki ei kuitenkaan masentanut vaan osasin jo suhtautua tähän pikamatkan sijaan ultramaratonina. - vaikka tätä toukokuun vauhtia saisi pidettyä yllä, niin vuodenkin kuluttua on vielä matkaa jäljellä...
Liikuntaankin on löytynyt uusi innostus ja kävelylenkit ovat alkanee sujumaan paljon kevyemmin ja ilman säännöllisiä taukoja. Lenkkejä tulee joku 2-3 viikossa ja lihaskuntoa kotosalla samoin 2-3 krt - ellei sitten taas työmatkat ole sotkemassa aikatauluja.
Vierailija kirjoitti:
Oma ennätyspaino tuli saavutettua marraskuun alussa, mutta onneksi sain tilanteen ensin vakiintumaan ja sitten painon pieneen laskuun. Tänä vuonna oli tarkoitus lähteä vauhdilla liikkeelle, mutta työstressin takia maaliskuu meni penkin alle (melkein +3kg) ja huhtikuu tilanteen vakauttamiseen (-0,5 kg).
No, kuitenkin marraskuun alusta on tultu 19 kg alaspäin ja tästä 15 kg tänä vuonna. Nyt tuntuu taas olevan sen verran hyvä vauhti päällä, että kaikki tuntuu mahdolliselta - mutta täytyy varautua siihen, että joku "maaliskuu" tässä vielä aina joskus tulee. Tällä kertaa pieni takapakki ei kuitenkaan masentanut vaan osasin jo suhtautua tähän pikamatkan sijaan ultramaratonina. - vaikka tätä toukokuun vauhtia saisi pidettyä yllä, niin vuodenkin kuluttua on vielä matkaa jäljellä...
Liikuntaankin on löytynyt uusi innostus ja kävelylenkit ovat alkanee sujumaan paljon kevyemmin ja ilman säännöllisiä taukoja. Lenkkejä tulee joku 2-3 viikossa ja lihaskuntoa kotosalla samoin 2-3 krt - ellei sitten taas työmatkat ole sotkemassa aikatauluja.
Ai niin - menetelmänä edelleen vuoropäiväpaasto silloin kun se tilanteeseen sopii (esim. työmatkat ja tilaisuudet sotkevat aikataulua) - välillä paastopäivä menee plörinäksi stressin vuoksi, mutta ei siitä kannatta kantaa huolta, koska suunta on oikea. Tietysti alkoholin käytön rankka vähentäminen on ollut myös ratkaisevaa.
Joku aika sitten huomasin, että olin alkanut palkita itseäni herkuilla - koska kävinhän juuri lenkillä enkä ollut juonut moneen päivään - niinpä lenkin päätteeksi mukamas sai poiketa lähikauppaan ostamaan pullaa, suklaata ja/tai jäätelöä. No, ei tässä kannata kaikkea hyvää kieltää, mutta määriin on hyvä kiinnittää huomiota...
Tämä tapa näyttää sopivan ihan hyvin minulle - älyvaa'an mukaan tämän vuoden trendit ovat olleet "fat mass" -11,8 kg ja "lean mass" +3,8kg.
Kiitos tuosta Noom-suosituksesta. Otin sen käyttöön heti saman tien. Jos joku nyt menee sitä tilaamaan niin kannattaa skipata tilauksien vahvistukset, silloin saa uuden halvemman tarjouksen. 7 kk maksoi satasen.
Olen jo laihtunut 0,5 kg parissa päivässä! Ihan huikeaa!
Oma ylipainoni tuli sairauksissa hyvin nopeassa ajassa ja en sitten hahmottanut minkä verran minun pitää syödä laihtuakseni kun harrastan liikuntaa paljon. Tämä sovellus laskee joka päivälle tarkan laihdutusalueen kaloreissa jonka mukaan syödä. Saan syödä liikuntapäivinä 1900 kcal! Yöllä ei ole nälkä ja olo energinen, toisin kuin kitukuureilla joita yritin, paastoa ja niukkoja alle 1200 kalorin dieettejä. Eihän se muuhun johtanut kuin uupumukseen ja arkiaktiivisuuden laskuun ja ilmeisesti metaboliankin ja painon lasku tyssää. Nyt jaksan olla paljon aktiivisempi ja hyötyliikkua, sehän lisää kalorin kulutusta.
numero 17 kirjoitti:
Viimeviikkoiset turvotukset ovat onneksi lähteneet, ja paino on palannut tuttuihin lukemiin 63 kilon hujakoille. Vaikuttaa siltä, että nykyisellä ruokavaliolla ja aktiivisuudella paino tasaantuu tähän, ja se on ihan ok. Silti välillä kaipaan putoavia lukemia ja niistä seurannutta onnistumisen tunnetta. Nyt pitää vaan kääntää katse ylläpitoon. Se lienee vaikeampaa, joten saan olla tyytyväinen itseeni, jos onnistun pitämään painon tässä.
Vasta kun pääsin sanomasta, että paino on tasaantunut, se on ollut taas laskemaan päin. Tänään aamupaino oli 61,5 kg (BMI 20,3), kun nestettä on parissa päivässä poistunut paljon. Syömiset ja liikunnat ovat menneet tutulla kaavalla; tosin tein aiemmin viikolla oman uuden ennätykseni, kun jaksoin hölkätä reilun tunnin lenkistä yli puolet ja pisin hölkkäjakso oli 20 minuuttia.
Hurja ajatus tuo 24 kg, mutta uskottava se on. Numeronikkarina seuraan mielenkiinnolla, meneekö 25 kg vielä rikki.
Tsempit taas kaikille ja innolla kohti kesää, eikö vaan! Odotan jo kovasti, että torille ja kauppoihin alkaa tulla kotimaisia tuoreita vihanneksia ja marjoja ja pääsee herkuttelemaan niillä.
Minä painan 124 kiloa ja olen painavampi kuin koskaan. Olo on tukala, liikkuminen ja venyttely hankalaa, väsyn pienestäkin tekemisestä ja hikoilen ja hengästyn. Haluaisin laihtua, mutta koen että se olisi turhaa koska pelkään etten onnistu ja jos onnistun minulle jäisi löysää nahkaa. Minun on erittäin vaikea motivoida itseäni painonpudotukseen tämän takia.Onko muilla tällaisia ajatuksia?
Vierailija kirjoitti:
Minä painan 124 kiloa ja olen painavampi kuin koskaan. Olo on tukala, liikkuminen ja venyttely hankalaa, väsyn pienestäkin tekemisestä ja hikoilen ja hengästyn. Haluaisin laihtua, mutta koen että se olisi turhaa koska pelkään etten onnistu ja jos onnistun minulle jäisi löysää nahkaa. Minun on erittäin vaikea motivoida itseäni painonpudotukseen tämän takia.Onko muilla tällaisia ajatuksia?
Koeta olla ajattelematta liikaa sitä, kuinka paljon pitäisi tai haluat pudottaa tai kuinka kauan siihen menee. Uudet elämäntavat omaksutaan yksi kerrallaan ja niitä toteutetaan päivä ja valinta kerrallaan. Joka kerta ei kaiken tarvitse mennä nappiin, koska aina tulee seuraava mahdollisuus valita oikein. Pitkäjänteinen muutos ei kaadu yhteen huonoon päivään tai viikkoon, vaan se sallii mutkittelun ja takapakitkin. Kyse ei kertaluonteisesta puristuksesta tai kuurista vaan kirjaimellisesti uuden elämäntyylin opettelemisesta.
Kehottaisin keskittämään ajatukset siihen, mitä haluat elämässäsi muuttaa ja miksi sekä konkreettisiin uusiin tottumuksiin. Esimerkiksi mainitsemasi liikkumisen helpottuminen ja parempi jaksaminen ovat erinomaisia syitä aloittaa elämäntapamuutos! Sen rinnalla roikkuva iho on pieni murhe, ja jos se aiheuttaa pahoja haittoja, voi päästä ihonpoistoleikkaukseen. Kannattaa iloita pienistäkin saavutuksista ja muutoksista voinnissa. Esimerkiksi terveellisen ruokavalion, sopivan liikunnan ja riittävän levon tuoman hyvän olon huomaa nopeasti, vaikka kilot eivät salamannopeasti karisisi.
Vihdoin paino pudonnut lähes kilon viikossa! Paino nyt 89,7kg (lähtöpaino 100,3kg). Sen lisäksi että 10kg painonpudotus ylittyi, paino alkaa vihdoin 8:lla 🥳
Toivottavasti ei enää koskaan nouse isompiin lukemiin. Tavoitteeseen (75kg) on vielä matkaa mutta seuraava välitavoite on 85 🙂 en ajatellut asettaa mitään aikarajaa, viikko kerrallaan. Toivottavasti muillakin paino laskussa!
Hauskaa vappua kaikille! 🎈🎊
Pullervo2023