Painonpudotushaaste vuodelle 2023 - tule mukaan?
Jos siltä tuntuu, olet tervetullut mukaan painonpudotushaasteeseen vuodelle 2023. Ei ole väliä, onko pudotettavia kiloja 1, 10 tai 100, kannustan Sinua mukaan. Tämä ei ole kilpailu, vaan tarkoitus on tukea, jakaa kokemuksia - ja onnistua!
Olen itse m45, pituus 184 ja paino 139,7. Minulla ei ole mitään hyvää tekosyytä sairaalloiselle ylipainolleni, minulla ei ole normaalia painavammat luut eikä aineenvaihduntahäiriötä. Rehellisesti sanottuna syön aivan väärin enkä liiku yhtään. Syön valtavat määrät makeita herkkuja, sekä valmisruokaa. Liikun autolla joka paikkaan. Kaikki tämä on niin väärin ja haluan siihen nyt muutoksen.
Tiedän, että ei ole nopeaa eikä helppoa poppakonstia. Olen valmis pitkään, järkevään ja tasaiseen elämänmuutokseen, jossa poistan ruokavaliostani epäterveelliset osat ja otan tilalle kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljatuotteita, hyviä rasvoja, proteiinia jne oikeassa suhteessa.
Lisään myös arkiliikuntaa päivittäisissä toimissani ja aloitan säännöllisen liikunnan 2-4 kertaa viikossa, vaihdellen aerobista liikuntaa ja lihaskuntoharjoittelua sopivassa suhteessa.
Tämä ei nyt ole varsinainen uudenvuodenlupaus, mutta ajankohta auttaa kyllä kun aihe on monella ajankohtainen, joulukilot on monelle harmistuksena ja kuntosaleilla on hyviä aloitustarjouksia. Haluan sitoutua muutoksiin pitkäksi aikaa. Jos haluat olla mukana muutoksessa, jakaa kokemuksia ja tsemppiä, saada hyvän startin vuoteen 2023 ja saada hyvää oloa ja terveyttä niin hienoa! Onnistutaan yhdessä!!
Kommentit (3110)
Jos/kun olet jättänyt lisätyn sokerin pois niin miten kauan on kestänyt, ettei sokeria tee enää mieli? Tarkoitan nyt makeisia, kakkuja, jäätelöä yms. En syö juurikaan makeisia (paitsi suklaata) mutta leivonnaiset ja jäätelö ovat heikkouteni. Liikun paljon ulkona ja käyn kahveilla tuttavien kanssa ja joka kerta tulee ostettua joku ihana leivonnainen. Siis useita viikossa. Kotona oli vierasvarana Dominokeksi-paketti ja söin sen lähes kokonaan tänään. Nyt todella ällöttävä ölo. Voin olla päiviä ilman makeaa mutta sitten kun aloitan niin on todella vaikeata lopettaa. Veriarvoni ovat toistaiseksi hyvät.
N 169cm 78kg
Vierailija kirjoitti:
Jos/kun olet jättänyt lisätyn sokerin pois niin miten kauan on kestänyt, ettei sokeria tee enää mieli? Tarkoitan nyt makeisia, kakkuja, jäätelöä yms. En syö juurikaan makeisia (paitsi suklaata) mutta leivonnaiset ja jäätelö ovat heikkouteni. Liikun paljon ulkona ja käyn kahveilla tuttavien kanssa ja joka kerta tulee ostettua joku ihana leivonnainen. Siis useita viikossa. Kotona oli vierasvarana Dominokeksi-paketti ja söin sen lähes kokonaan tänään. Nyt todella ällöttävä ölo. Voin olla päiviä ilman makeaa mutta sitten kun aloitan niin on todella vaikeata lopettaa. Veriarvoni ovat toistaiseksi hyvät.
N 169cm 78kg
Minulla ns. pahin vaihe herkkulakossa kestää noin pari viikkoa. Pyrin myös aloittamaan silloin kun menkat ovat alkaneet, sillä pms ja herkkulakko ei ikinä toimi :D Pari viikkoa siihen mene, että joutuu aktiivisesti miettimään mitä voi syödä ja mitä ei. Kuukauden jälkeen tulee jo selkärangasta eikä mielitekoja pahemmin ole. Itse olen nyt pari kuukautta ollut syömättä sokeria sisältäviä herkkuja paitsi silloin tällöin helteellä olen ostanut sokeritonta jäätelöä.
Tietäjä kirjoitti:
En suinkaan jankannut, vaan kerroin miten asiat ovat. Hyvät uutisethan ovat, että kaikki tosiaan voivat syödä juuri niin kuin haluavat koska kaikki ruokavaliot tutkitusti ovat tasa-arvoisia painonhallinnan suhteen.
Mutta koska myös light-limuja on ketjussa parjattu.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4744961/
Light-limut itse asiassa ovat tutkitusti toimiva työkalu painonpudotuksessa. Ei suinkaan siis siksi, että niissä olisi jonkinlainen maaginen rasvaa polttava ominaisuus, vaan kyse on vain siitä, että light-limut toimivat makean nollakalorisena korvaajana, eli ihmiset, sen sijaan että söisivät kaloripitoista makeaa, voivat tyydyttää makeanhimonsa light-limulla.
En tosin varauksetta suosittele light-limuja, sillä aspartaamihan lisättiin WHO:n mahdollisen karsinogeenejen listalle, eli en suoraan sano että kannattaa juoda. Painottaisin tosin, että mahdollinen karsinogeeni ei ole sama asia kuin tunnettu karsinogeeni, kuten vaikkapa tupakka. Annostuksella on tässä merkitystä. Mutta SILTI on huomattavaa, että WHO tosiaan näin aspartaamin kategorisoi.
Painonhallinnassa niillä kuitenkin ollaan havaittu olevan positiivinen vaikutus - ja ylipaino itsessään on myös syöpäriski.
Oman harkinnan mukaan kuitenkin.
Anteeksi jos nyt viestini vaikuttivat jankkaukselta - minua vaan aidosti ärsyttää ihmisille potentiaalisesti haitallisen/heitä hämmentävän roskatiedon levittäminen.
Se siitä.
Light-juomat lisäävät ruokahalua...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N 169cm 78kgMinulla ns. pahin vaihe herkkulakossa kestää noin pari viikkoa. Pyrin myös aloittamaan silloin kun menkat ovat alkaneet, sillä pms ja herkkulakko ei ikinä toimi :D Pari viikkoa siihen mene, että joutuu aktiivisesti miettimään mitä voi syödä ja mitä ei. Kuukauden jälkeen tulee jo selkärangasta eikä mielitekoja pahemmin ole. Itse olen nyt pari kuukautta ollut syömättä sokeria sisältäviä herkkuja paitsi silloin tällöin helteellä olen ostanut sokeritonta jäätelöä.
Kiitos vastauksesta! Kun lopetin sokerin käytön kahvin kanssa niin kesti myös pari viikkoa tottua siihen. Nyt en voisi edes kuvitella sokerin makua kahvissa.
Tutkimuksissa tätä ei olla havaittu. Päinvastoin, light-juomien kulutus (versus vedenjuonti) on havaittu hieman auttavan painonpudotuksessa. Light-juomat toki itsessään eivät mitenkään polta rasvaa, jotenka ainoa selitys on, että ne vähensivät ruokahalua. Toki jos itse subjektiivisesti näin kokee, se on aivan validi kokemus, ja sitten voi olla parasta pysyä poissa. Mutta mikään objektiivinen fakta se ei ole.
Tietäjä kirjoitti:
Tutkimuksissa tätä ei olla havaittu. Päinvastoin, light-juomien kulutus (versus vedenjuonti) on havaittu hieman auttavan painonpudotuksessa. Light-juomat toki itsessään eivät mitenkään polta rasvaa, jotenka ainoa selitys on, että ne vähensivät ruokahalua. Toki jos itse subjektiivisesti näin kokee, se on aivan validi kokemus, ja sitten voi olla parasta pysyä poissa. Mutta mikään objektiivinen fakta se ei ole.
On kyllä havaittu. 👍
Harmi kun en osaa linkata, mutta jos googlettaa "light-limsat lisäävät ruokahalua", niin löytää kyllä. 😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N 169cm 78kgMinulla ns. pahin vaihe herkkulakossa kestää noin pari viikkoa. Pyrin myös aloittamaan silloin kun menkat ovat alkaneet, sillä pms ja herkkulakko ei ikinä toimi :D Pari viikkoa siihen mene, että joutuu aktiivisesti miettimään mitä voi syödä ja mitä ei. Kuukauden jälkeen tulee jo selkärangasta eikä mielitekoja pahemmin ole. Itse olen nyt pari kuukautta ollut syömättä sokeria sisältäviä herkkuja paitsi silloin tällöin helteellä olen ostanut sokeritonta jäätelöä.
Parisen viikkoa menee minullakin. Sitten mieliteot alkavat heikentyä. Iso merkitys on myös sillä, että kehittää uusia rutiineja ja tapoja korvaamaan vanhoja. Kannattaa siis miettiä, mitä kahvittelukerroilla tekee herkkujen ostamisen sijaan. Ottaako vain kahvin, ottaako kerran viikossa pienen leivonnaisen tms.
Tämä on yksilöllistä, mutta minä en ahmintataustani vuoksi voi pitää kotona mitään herkkuja, koska söisin ne nopeassa ajassa. Jos on siis ongelmia syömisen säätelyn kanssa, ei kannata pitää houkutuksia käden ulottuvilla.
Itse olen tammikuun alusta alkaen järkevöittänyt syömisiä, eli lisännyt kasviksia, vähentänyt herkkuja ja kiinnittänyt huomiota riittävään kuidun ja proteiinin saantiin. Alkoholia en ennenkään juurikaan käyttänyt, mutta nyt on sekin vähä jäänyt. Kalorivaje on päivässä vaihdellut yleensä 200-500 välillä, vähän riippuen siitä, kuinka paljon on tullut liikuttua.
Ruokarytmi on vakiintunut sellaiseksi, että syön päivän ruoat noin 10 tunnin sisällä, kolmena energiamäärältään yhtä isona ateriana. Tämä on tuntunut itselleni sopivalta systeemiltä. Pätkäpaaston elementtejä siis myös mukana.
Painoa on pudonnut vuoden alusta noin 8 kiloa. Toiveena olisi vielä toiset 8 kiloa, mutta mitään aikatavoitteita ei tämän suhteen ole. Ajattelen, että nyt syön sillä tavalla, kuin aion jatkossa aina syödä.
Tsemppiä ketjun seuraajille omaan polkuun!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
*
Kiitos vastauksesta! Kun lopetin sokerin käytön kahvin kanssa niin kesti myös pari viikkoa tottua siihen. Nyt en voisi edes kuvitella sokerin makua kahvissa.
*
Osui niin samaan tuntemukseen tuo sun sokeri kahvissa kokemus, että heräsi palava halu kommentoida.
Työpaikalla opettelin kahvinjuontia ilman sokeria (tai keinotekoisia vaihtoehtoja makeuttamaan). Onhan se pakko myöntää, että siihen meni aikaa. Usein kahvin kylkeen tarvitsin jonkun makean herkkupalan, myöhemmin riitti juurikin esim. Domino keksi, silloin oli jo viinerit 😁 menettäneet ykköspaikkansa. Lomamatkalla poikkesimme kahvilaan jossa oli "kahvileipinä" isot täytetyt patongit. Tilauksen jälkeen mies tiskin takana aloitti valmistelun. Jälkeenpäin tajusin ettei hän edes kysynyt miten kahvin haluamme. Sokeria/maitoa ei tuotukaan erikseen. Hörpätessäni kahvia, en voi sanoin kuvata, miten pahalta se maistui. Sain vaihdettua kahvini sokerittomaan. Sokeri on kuitenkin erittäin koukuttava aine joten ei ole yllätys, että kehen tahansa voi iskeä yllättäen hetki jolloin haluaa antaa periksi mielihalulle. Olen edelleen omalla kohdallani sitä mieltä, ettei kaikesta tarvitse luopua. Liian jyrkät rajat saattaa jopa kostautua. Mikäli pahin sokeriririippuvuus on jäänyt taakse, niin mielihalu makeudella mässyttelyyn jää todella lyhyeksi ja pian joutuu ottamaan vastapainoksi outoon oloon jotain "suolaista". Mitenkäs se itämaisen ruokakulttuurin filosofia menikään, tasapaino kuulostaa ihanalta, voisikohan sen joskus saavuttaa.
Vadelma kirjoitti:
3 viikkoa sitten paino oli 86,30, ja tänään aamulla vaaka näytti 82,20. Jee! Kai se täytyy uskoa, että nesteiden lisäksi sitä rasvaakin on alkanut palaa.
Tänään on sukulaisen häät ja sitten lähdetään viikoksi ulkomaille, tulee varmaan syötyä keskimääräistä epäterveellisemmin, mutta yritän vähän katsoa annoskokoja nyt ainakin. Toisaalta reissussa tulee varmaan käveltyä paljon.
Päivitystä tähän, tosiaan pari viikkoa sitten pääsin painoon 79,30. Eli noin 1,5 kuukaudessa paino on pudonnut 7 kiloa! Uskomatonta. Päätin nyt pitää pienen tauon laihdutuksesta, sillä lähden pian vaeltamaan, enkä halua että keho on kovalla kalorivajeella ennen sitä. Täytyy varoa, ettei paino ala nousta salakavalasti. Yritän pitää painon 7:llä alkavassa luvussa. Vaelluksen jälkeen voisin yrittää laihduttaa vielä muutamia kiloja.
Vierailija kirjoitti:
Tietäjä kirjoitti:
On kyllä havaittu. 👍
Harmi kun en osaa linkata, mutta jos googlettaa "light-limsat lisäävät ruokahalua", niin löytää kyllä. 😉
Tässä Bingiltä saamani vastaus:
Hei, tämä on Bing. Olen iloinen, että olet kiinnostunut light-limsan vaikutuksista ruokahaluun ja painonhallintaan. Aiheesta on tehty useita tutkimuksia, mutta niiden tulokset ovat ristiriitaisia. Tässä on joitakin faktoja, jotka löysin sinulle:
Light-limsat ovat virvoitusjuomia, jotka on makeutettu keinotekoisilla makeutusaineilla, kuten aspartaamilla, sen sijaan että niissä olisi sokeria. Ne ovat kalorittomia tai hyvin vähäkalorisia, mutta niiden terveysvaikutuksista ei ole yksimielisyyttä1.
Aspartaami on yksi yleisimmistä keinomakeutusaineista, jota käytetään light-limsassa. Se on 100–200 kertaa makeampaa kuin sokeri, joten sitä tarvitaan vain pieni määrä saavuttamaan sama makeus1. Aspartaami muuttuu elimistössä asparagiinihapoksi, fenyylialaniiniksi ja metanoliksi1. Metanoli on suurina määrinä myrkyllistä, mutta light-limsasta sitä saa vain mitättömän pieniä määriä1.
Euroopan elintarviketurvallisuusviranomaisen EFSA:n mukaan aspartaami ja sen aineenvaihduntatuotteet ovat turvallisia väestölle – myös lapsille ja raskaana oleville – kunhan noudatetaan hyväksyttävää päiväsaantia (ADI), joka on 40 mg painokiloa kohden vuorokaudessa1. Tämä tarkoittaa, että esimerkiksi 60-kiloinen voi juoda noin 4 litraa light-limsaa päivässä ilman terveysriskiä1.
Osa tutkimuksista väittää, että light-limsan juominen ei auta painonpudotuksessa, koska makeutusaineet saattavat kasvattaa ruokahalua. Vaikka itse limsa on kaloritonta, tulee helposti syötyä liikaa muuta ruokaa23. Toiset tutkimukset taas eivät ole havainneet tällaista yhteyttä1.
Light-limsat voivat myös vaikuttaa hampaiden ja luiden terveyteen. Ne sisältävät happoja, jotka syövyttävät hammaskiillettä ja aiheuttavat hammaskariesia1. Lisäksi ne voivat heikentää luuston tiheyttä ja lisätä osteoporoosin riskiä1.
Yhteenvetona voidaan sanoa, että light-limsat eivät ole ihanteellinen juoma laihduttajalle tai terveydestään huolehtivalle. Vaikka ne eivät sisällä sokeria tai kaloreita, ne voivat aiheuttaa muita haittoja elimistölle. Paras vaihtoehto on juoda vettä tai muita luonnollisia juomia, kuten hedelmämehuja tai yrttiteetä.
Hei pitkästä aikaa. Aloittelin keväällä 74 kg:stä ja pääsin 71-72 kg:hen. Sitten tuli lapsen uhmaikä, parisuhdekriisi ja en edes tiedä mikä ja nyt tilanne on 76 kg. Pituus 174 cm. Eli nipin napin päädyin ylipainon puolelle. Harmittaa. Nyt kuitenkin otan itseä niskasta kiinni ja saan painon hallintaan. 1-2kg pitää pudottaa, jotta olisin taas normaalipainon sisällä. Se on nyt ensi hätään tavoitteeni. Olen alkanut kesän jälkeen nostaa raskaita painoja salilla ja olen kokenut tämän lisäävän painoani. En tiedä pitäisikö etsiä sitten sopivampia liikuntamuotoja vai mitä. Kerran viikossa käyn lapsen kanssa uimassa. (Hän on täysin vahdittava, joten ei sinänsä liikuntaa minulle). Joka päivä kävelen 30min-1h. Olen tehnyt niin jo monta vuotta. 1-2 kertaa viikossa käyn salilla nostamassa raskaita painoja. Joogaa teen kotona jos jaksan. Olen nyt pätkäpaastonnut melkein viikon, syön ateriat 10-18 välillä. (Olen kyllä juonut kaloripitoisia juomia kuten kahvin kauramaidolla, eli ei puhdas paasto). Ei vaikutusta painoon. Nyt järkevöitän muutenkin ruokavaliota, lisään kasviksia ja vähennän höttöä ja toivon että tuloksia syntyy. Tsemppiä kaikille!
Toki painojen nosto voi lisätä painoa, mutta sehän on vain hyvä asia, sillä se on hyvää painoa. On mahdollista vähentää kehon rasvaa ja lisätä lihasta samaan aikaan, jolloin rasvaprosentti pienenee, mutta itse paino pysyy samana. Vaaka on hyvä mittari, mutta suosittelen seuraamaan myös ihan peilikuvaa juuri tällaisissa tilanteissa.
Lihas on myös metabolisesti aktiivista kudosta, eli se polttaa kaloreita levossa.
Tsemppiä!
Tilkka oliiviöljyä, vaikka vähän kirpeä, karvas jälkimaku.
Hyvää makua jostain itselle maistuvasta öljyn päälle lusikoi, niin
homma kulkee.
Yritän pientä "öljynvaihtoa", koska pahat rasvat nyt tapissa labra-
tulosta kiikaroidessa.
Vierailija kirjoitti:
Hei pitkästä aikaa. Aloittelin keväällä 74 kg:stä ja pääsin 71-72 kg:hen. Sitten tuli lapsen uhmaikä, parisuhdekriisi ja en edes tiedä mikä ja nyt tilanne on 76 kg. Pituus 174 cm. Eli nipin napin päädyin ylipainon puolelle. Harmittaa. Nyt kuitenkin otan itseä niskasta kiinni ja saan painon hallintaan. 1-2kg pitää pudottaa, jotta olisin taas normaalipainon sisällä. Se on nyt ensi hätään tavoitteeni. Olen alkanut kesän jälkeen nostaa raskaita painoja salilla ja olen kokenut tämän lisäävän painoani. En tiedä pitäisikö etsiä sitten sopivampia liikuntamuotoja vai mitä. Kerran viikossa käyn lapsen kanssa uimassa. (Hän on täysin vahdittava, joten ei sinänsä liikuntaa minulle). Joka päivä kävelen 30min-1h. Olen tehnyt niin jo monta vuotta. 1-2 kertaa viikossa käyn salilla nostamassa raskaita painoja. Joogaa teen kotona jos jaksan. Olen nyt pätkäpaastonnut melkein viikon, syön ateriat 10-18 välillä. (Olen kyllä juonut kaloripitoisia juomia kuten kahvin kauramaidolla, eli ei puhdas paasto). Ei vaikutusta painoon. Nyt järkevöitän muutenkin ruokavaliota, lisään kasviksia ja vähennän höttöä ja toivon että tuloksia syntyy. Tsemppiä kaikille!
Päivitystä edelliseen, selvästi ketjuun kirjoittaminen kannattaa. Paino humahti nyt alaspäin viikon odottelun jälkeen: 75,7 kg.
Vierailija kirjoitti:
Tietäjä kirjoitti:
En suinkaan jankannut, vaan kerroin miten asiat ovat. Hyvät uutisethan ovat, että kaikki tosiaan voivat syödä juuri niin kuin haluavat koska kaikki ruokavaliot tutkitusti ovat tasa-arvoisia painonhallinnan suhteen.
Light-limut itse asiassa ovat tutkitusti toimiva työkalu painonpudotuksessa. Ei suinkaan siis siksi, että niissä olisi jonkinlainen maaginen rasvaa polttava ominaisuus, vaan kyse on vain siitä, että light-limut toimivat makean nollakalorisena korvaajana, eli ihmiset, sen sijaan että söisivät kaloripitoista makeaa, voivat tyydyttää makeanhimonsa light-limulla.
En tosin varauksetta suosittele light-limuja, sillä aspartaamihan lisättiin WHO:n mahdollisen karsinogeenejen listalle, eli en suoraan sano että kannattaa juoda. Painottaisin tosin, että mahdollinen karsinogeeni ei ole sama asia kuin tunnettu karsinogeeni, kuten vaikkapa tupakka. Annostuksella on tässä merkitystä. Mutta SILTI on huomattavaa, että WHO tosiaan näin aspartaamin kategorisoi.
Painonhallinnassa niillä kuitenkin ollaan havaittu olevan positiivinen vaikutus - ja ylipaino itsessään on myös syöpäriski.
Anteeksi jos nyt viestini vaikuttivat jankkaukselta - minua vaan aidosti ärsyttää ihmisille potentiaalisesti haitallisen/heitä hämmentävän roskatiedon levittäminen.
Se siitä.
Light-juomat lisäävät ruokahalua...
Jotkut kokevat, että light-juomat lisäävät ruokahalua tai makean nälkää, jotkut taas kokevat, että light-juomat auttavat hallitsemaan sokerinhimoa.
Nämä ovat vahvasti yksilöllisiä asioita ja jos huomaa itsessään, että light-limsojen jälkeen alkaa tekemään mieli karkkia, kannattaa niiden juomista välttää. Jos taas huomaa itsessään, että light-limsa auttaa tyrehdyttämään karkinhimon, se limsa on huomattavasti parempi vaihtoehto laihduttajalle kuin karkki.
Eivät light-limsat ole varmaankaan mitään varsinaisia terveystuotteita ja terveyden kannalta vesi on varmastikin paras ratkaisu. Ei kuitenkaan kannata ihan liikaa pelätä tuota aspartaamin syöpävaarallisuusluokitusta. Se on samassa 2B luokassa kuin vaikka kännykät ja WLAN. Hiukan yksinkertaistettuna sen luokituksen määritelmä on, että joku väittää sitä vaaralliseksi, mutta mitään tieteellisiä todisteita siitä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Paras vaihtoehto on juoda vettä tai muita luonnollisia juomia, kuten hedelmämehuja tai yrttiteetä.
Älkää nyt hyvänen aika mitään mehuja suositelko painonpudottajien ryhmässä korvikkeeksi yhtään millekään :D vettä, (maustamatonta) vissyä, rasvatonta maitoa, kohtuudella teetä tai kahvia ilman sokeria arkijuomina. Mehut ja limut sitten silloin tällöin jos maistuu vaikka juhlamaljojen tai illanistujais viinien korvikkeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras vaihtoehto on juoda vettä tai muita luonnollisia juomia, kuten hedelmämehuja tai yrttiteetä.
Älkää nyt hyvänen aika mitään mehuja suositelko painonpudottajien ryhmässä korvikkeeksi yhtään millekään :D vettä, (maustamatonta) vissyä, rasvatonta maitoa, kohtuudella teetä tai kahvia ilman sokeria arkijuomina. Mehut ja limut sitten silloin tällöin jos maistuu vaikka juhlamaljojen tai illanistujais viinien korvikkeeksi.
Älä nyt hyvänen aika mitään rasvatonta suosittele!
Olen aiemmin säännöllisesti kirjoitellut tänne mutta kevään jälkeen on ollut hiljaista. Minä aloitin laihduttamaan viime marraskuun lopulla ja muutaman päivän päästä tulee tasan 10 kk täyteen. Kiloja on pudonnut päivästä riippuen 16-16,5 kg. Aloituspaino oli 93,5 ja tänään 77,3. Tahti on oikein maltillinen ja nykyään tippunut noin kilo per kk. Keväällä vahti oli 1 kg kolmessa viikossa, mutta aloin tuolloin hieman suunnitellusti lisäämään väljyyttä ruokavaliooni. Silti paino edelleen putoaa ja tuntuu hyvältä noudattaa tätä ruokavaliota. Normaali painoon on matkaa 6,9 kg ja se on minimitavoitteeni :) aikatavoitetta ei ole eli jatketaan samaan verkkaiseen tahtiin.
Se siitä.