Painonpudotushaaste vuodelle 2023 - tule mukaan?
Jos siltä tuntuu, olet tervetullut mukaan painonpudotushaasteeseen vuodelle 2023. Ei ole väliä, onko pudotettavia kiloja 1, 10 tai 100, kannustan Sinua mukaan. Tämä ei ole kilpailu, vaan tarkoitus on tukea, jakaa kokemuksia - ja onnistua!
Olen itse m45, pituus 184 ja paino 139,7. Minulla ei ole mitään hyvää tekosyytä sairaalloiselle ylipainolleni, minulla ei ole normaalia painavammat luut eikä aineenvaihduntahäiriötä. Rehellisesti sanottuna syön aivan väärin enkä liiku yhtään. Syön valtavat määrät makeita herkkuja, sekä valmisruokaa. Liikun autolla joka paikkaan. Kaikki tämä on niin väärin ja haluan siihen nyt muutoksen.
Tiedän, että ei ole nopeaa eikä helppoa poppakonstia. Olen valmis pitkään, järkevään ja tasaiseen elämänmuutokseen, jossa poistan ruokavaliostani epäterveelliset osat ja otan tilalle kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljatuotteita, hyviä rasvoja, proteiinia jne oikeassa suhteessa.
Lisään myös arkiliikuntaa päivittäisissä toimissani ja aloitan säännöllisen liikunnan 2-4 kertaa viikossa, vaihdellen aerobista liikuntaa ja lihaskuntoharjoittelua sopivassa suhteessa.
Tämä ei nyt ole varsinainen uudenvuodenlupaus, mutta ajankohta auttaa kyllä kun aihe on monella ajankohtainen, joulukilot on monelle harmistuksena ja kuntosaleilla on hyviä aloitustarjouksia. Haluan sitoutua muutoksiin pitkäksi aikaa. Jos haluat olla mukana muutoksessa, jakaa kokemuksia ja tsemppiä, saada hyvän startin vuoteen 2023 ja saada hyvää oloa ja terveyttä niin hienoa! Onnistutaan yhdessä!!
Kommentit (3110)
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa Santra ja Meimi ja onnea taas kaikille pudotuksista.
Paino oli eilen 65,5 kg eli maaginen 20 kg pudotuksen rajapyykki on saavutettu. Se on melkein neljännes lähtöpainosta. Tuntuu uskomattoman hyvältä. En olisi keväällä tai vielä kesälläkään aloittaessani uskonut, että tämä päivä tulee. Vielä puoli kiloa pois, että pääsen tasalukuun ja sitten alkaa se suurin työ eli ylläpito. Olen silti luottavaisin mielin, koska tämä pudotusvaihe on sujunut vaivatta ja ilman hampaidenkiristelyä. Uudet elämäntavat tuntuvat niin mukavilta, että esimerkiksi harmittaa lähteä moneksi päiväksi työmatkalle, minkä takia en pääse urheilemaan ryhmäliikuntatunneille tai salille. Kävelemään sentään pääsee ja ehtii, mutta ei se ole sama asia.
Nimimerkki unohtui, numero 17 siis tuossa yllä kirjoitteli.
Terve, en ole aikoihin kirjoittanut. On ollut stressaava elämäntilanne päällä niin en ole viikkoihin jaksanut edes juurikaan liikkua. Paino on silti pysynyt suht samoissa vaikka syön paljon enemmän. Silloin muutama kuukausi sitten lisättiin tyroksiiniannosta ja olen huomannut muutokset.
Esim. iho on muuttunut kuivasta rasvaiseksi, olen energisempi, on tullut mm. muutama finni kasvoihin ja tukka rasvoittuu sekä on tuo ns. "ikuinen nälkä" joka oli lapsena ja nuorena normaali olotila 😀 Lisäksi nesteitä tuntuu lähteneen kehosta enkä koe enää samalla tavalla hengenahdistusta rapuissa.
Lisäksi olen syönyt nyt lisärautaa sekä maksamakkaraa hapankorpuilla välipalaksi. Jalka on parantumaan päin plantaarifaskiitista. Toivottavasti toivun pian kokonaan niin pääsen töihin. Siinä toipumisessakin on auttanut geelityynyjen käyttö pehmeissä kävelykengissä.
Pitkästä aikaa kirjoitan. Olen seurannut kyllä muiden edistymistä. Tsemppiä kaikille ja uusille kirjoittajille tervetuloa mukaan!
Itselläni oli ikävä kyllä sairastelua ja sen jälkeen tolkuton työprojekti jonka vuoksi en ole ehtinyt erityisesti panostaa painonpudotukseen, mutta -hallintaan kyllä. Paino on pysynyt nyt noin kuukauden tasan 60kg eli normaalipainossa ollaan, vaikka ei vielä niissä lukemissa joissa toivoin. Lokakuun lopulta pudotusta on tullut 11kg. Tavoite on saada vielä 4kg pois. Aikataululla ei ole niin väliä. Nyt jo olen moneen kertaan huomannut kuinka paljon paremmin voin ja jaksan normaalipainoisena.
Hyviä valintoja uuteen viikkoon! Me pystymme tähän!
Hukkanen
Viikossa paino pudonnut 0,5kg. Viikko sitten reilumpi pudotus niin nyt hieman tasaantunut. Junalakko alkoi joten jään etätöihin, ainoa huono puoli on että jääkaappi on liian lähellä 😬 jotenkin helpompi paastota kun käy työpaikalla töissä ja on selkeä rytmi arjessa.
Hyvää alkanutta viikkoa kaikille ja tsemppiä tähänkin viikkoon!
Pullervo2023
Vierailija kirjoitti:
Paino oli eilen 65,5 kg eli maaginen 20 kg pudotuksen rajapyykki on saavutettu. Se on melkein neljännes lähtöpainosta. Tuntuu uskomattoman hyvältä. En olisi keväällä tai vielä kesälläkään aloittaessani uskonut, että tämä päivä tulee. Vielä puoli kiloa pois, että pääsen tasalukuun ja sitten alkaa se suurin työ eli ylläpito. Olen silti luottavaisin mielin, koska tämä pudotusvaihe on sujunut vaivatta ja ilman hampaidenkiristelyä. Uudet elämäntavat tuntuvat niin mukavilta, että esimerkiksi harmittaa lähteä moneksi päiväksi työmatkalle, minkä takia en pääse urheilemaan ryhmäliikuntatunneille tai salille. Kävelemään sentään pääsee ja ehtii, mutta ei se ole sama asia.
Kiitos! Sulla on mennyt tosi hienosti, onnea paljon! Ootko ihan vain vähentänyt syömistä vai noudatatko jotain tiettyä ruokavaliota?
Mä painan nyt tasan 74 kg eli 6,2 kiloa on painosta lähtenyt. Olin ihan varma aamulla, etti ole lähtenyt painosta yhtään, mutta oli kuin olikin.
Katsoin varsin paljonko painoin 1.1.2023, 93,9 kg. Tänään 92,6. Todella hitaasti minulla paino putoaa vaikka liikun hurjasti ja olen jatkuvassa nälässä.
Lähiaikoina kilpirauhasarvot otetaan, luulen että tarvitsen lisää tyroksiinia. Ehkä johtuu siitä.
Olen aloittanut uuden liikuntaharrastuksen jossa pitäisi lihasten kasvaa, viime vuosina olen enimmäkseen aerobista harrastanut töistä ja opinnoista johtuen. Jospa olisi joku positiivinen vaikutus.
Hyvää alkanutta viikkoa kaikille! Nyt on ollut parempi viikko hankalamman edellisen viikon jälkeen. Maanantai ja vaakapäivä. Tulos 125,0 eli pitkästä aikaa reilumpi pudotus viikon aikana ja yhteensä pudonnut alkuvuoden aikana 14,7 kiloa. Syömisissä määrät ja rytmi ovat onnistuneet hienosti. Liikuntakin on säännöllistä mutta toisinaan vähän väkinäistä. Uskon että se helpottaa kun pääsen sauvakävelemään ulos heti kun ei ole enää liukasta. Tänään kuntosalilla juoksumatolla ja uinti. Iso kiitos kaikista jaetuista kokemuksista, onnistumisista ja vinkeistä. Ne todella auttavat jaksamaan. AP
Santra kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos! Sulla on mennyt tosi hienosti, onnea paljon! Ootko ihan vain vähentänyt syömistä vai noudatatko jotain tiettyä ruokavaliota?
Kiitos! Olen vain syönyt vähemmän ja paremmin ja liikkunut paljon enemmän. Yöunista pidän kiinni ja joka yö nukun vähintään seitsemän tuntia, useimmiten kahdeksan.
En noudata mitään erityistä ruokavaliota enkä laske kaloreita tai ravintoarvoja (vegaani olen ja sitä ennen kasvissyöjä reilut 15 vuotta eli sitä en laske erityiseksi ruokavalioksi tässä yhteydessä). Syön kolmesti päivässä, joskus harvoin vielä välipalaksi hedelmän tai voileivän jos päivä on pitkä ja aterioiden väli venyy pitkäksi. Pyrin syömään neljän tai viiden tunnin välein ja enimmäkseen valmistan ateriani kotona itse. Yksi suurimmista tekijöistä lienee, että teen terveellistä ruokaa ja tarkkailen annoskokoja jakamalla ruuan valmiiksi annoksiksi enkä santsaa. Toinen tärkeä juttu on ennakointi ja varautuminen eli suunnittelen päivän syömiset etukäteen. Herkut olen kotioloissa jättänyt kokonaan pois ja "säästän" ne sosiaalisiin tilanteisiin. Silloinkin yritän pitää määrät kurissa. Minulla on ahmimistaustaa, joten tässä tarkkailen itseäni, etten lipsahda vanhoihin huonoihin tapoihin. Alkoholia en juo, koska se vie pieninäkin määrinä yöunet ja sisältää myös turhaa energiaa.
Liikuntaa harrastan tätä nykyä joka päivä. Neljästi viikossa on ohjattu aerobinen treeni, kahdesti tai kolmesti viikossa lihaskuntoa ja kerran tai kaksi viikossa kehonhuoltoa. Sen lisäksi kävelen noin tunnin verran päivässä. Liikuntaan menee paljon aikaa, mutta nautin siitä ja sinkkuna siihen on mahdollista käyttää aikaa. Olen myös uskaltautunut kokeilemaan uusia lajeja ja se on ollut hauskaa!
Palkitsevinta on ollut huomata, kuinka hyvä olo terveellisestä ruuasta ja liikunnasta tulee. Liioittelematta kertaakaan ei ole tullut tunne, että minun pitäisi pakottaa itseäni johonkin epämieluisaan tai en saisi tehdä jotain haluamaani. Pari kertaa tänä aikana olen esimerkiksi syönyt liikaa ja siitä seuraava olotila on karmea. Samaten keho kaipaa liikettä ja hikoilua, jotta olisi hyvä olla.
Moikka, liityn mukaan laihduttajiin/hoikemman kesäkunnon tavoittelijoihin :) Noin kuukausi sitten tuli ero miehestä ja paino on pelkän surusta ja ahdistuksesta johtuvan ruokahaluttomuuden vuoksi tippunut 74kg --> 69,5 kg. Olen useampi vuosi sitten laihduttanut painosta 86 kg terveellisesti. Minulla on edelleen kuitenkin reilusti ylipainoa (olen lyhyt.) Nyt toivon että saisin pikkuhiljaa mielen ja kropan kuntoon. Seuraava painotavoite minulla on 65kg ja siitä sitten toivon edelleen saavani painoni ainakin 60 kiloon asti. Kesäkuun lopussa toivottavasti paino olisi edes tuo 65kg. Tsemppiä kaikille. Päivitellään tänne tuloksia jos se vaikka kannustaisi jatkamaan painonpudotusurakkaa :)
Pumpero
Vierailija kirjoitti:
Kolme senttiä vyötäröstä on aika paljon, varsinkin hoikalle ihmiselle. Itsellä tavoite saada vyötärö 72 cm --> 69 cm ja tosi paljon saan projektiin panostaa, 5:2 - dieettiä varmaankin ainakin kesään saakka.
Paino on minulle ihan sama mikä tulee olemaan, nyt olen mitoissa 172/68. Olisi parempi jaksaa käydä salilla säilyttämässä lihasmassaa ja siten painaa enemmän, mutta voi olla ettei tule sinne nyt palattua, joten painokin tippuu jonkin verran jos tavoitteeseeni pääsen.
Hedelmiä en kovin paljon suosittele syömään, kasviksia kyllä.
Pidän paastopäivät ~800 kcal tiistai ja torstai, ovat kyllä aika tuskaisia, ehkä eilen ensimmäistä kertaa vähän helpompaa. Vyötärö 71 cm ja paino 67 kg.
Q
En varsinaisesti ole laihduttanut sanan varsinaisessa merkityksessä - enkä siinä sellaisenaan koskaan onnistunutkaan, olin todella pahassa sokeri- ja hiilarikoukussa. Sitten diagnosoitiin diabetes ja vähän aikaisemmin lääkäri oli suositellut FODMAP-dieettiä pitkäaikaisten suolistovaivojen vuoksi. Eli tarvitsin sen pakon, ennenkuin pystyin muuttamaan tapojani, ennen söin pullaa, karkkeja, suklaata, pastaa jne jne ihan tolkuttomat määrät ja limpparia kanssa. Enhän minä ole täysin sokerittomalle päässyt, mutta nyt olen vehnän jättänyt kokonaan pois (vaikka on kurjaa) ja sokeria vähentänyt valtavasti. Myös lääkitys laihduttaa. Täten olen laihtunut 83 kg:sta 61 kiloon ja todennäköisesti lähtee vielä. On vähän kaksijakoinen olo, en näe itse kropassani laihtumista, mutta hyvin monet vaatteet ovat käyneet niin isoiksi että housut tippuvat päältä ja lempparitoppini joka oli sopiva, on nyt ruma ja löysä.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin kirjoittelin vuoden vaihteessa. Marraskuun viimeisellä viikolla aloitin ja nyt pudotusta n 8 kg.
Vähän vaihtelee päivästä, kuinka paljon tarkalleen. Ensimmäinen tavoite on saada vielä toiset 8 kg pois. Silloin olen painossa, joka mulla oli pitkään ennen raskautta. Toinen etappi on päästä normaalipainoon, johon on tällä hetkellä matkaa 15 kg.Vuoden alusta painonpudotustahti on ollut 1 kg/3 viikkoa. Ei kovin nopea, mutta hyvä ja maltillinen. Mulla nostaa painoa pariksi päiväksi ovulaatio ja menkat molemmat, kivaa. Pari kertaa on ollut jaksoja, pahimmillaan kolmen viikon jakso, kun paino ei tipu yhtään, mutta sitten se taas alkaakin pudota. Silloin kysyy kyllä sinnikkyyttä ja motivaatiota jatkaa, kun tuloksia ei vähään aikaan tule. Pitää vaan yrittää luottaa siihen mitä tekee, eikä hätiköidä. Tsemppiä muille pudottajille ja erityisesti niillä, joilla jumittelee paino!
Kirjoitin kuulumisia kaksi viikkoa sitten. Päivittelen jo nyt kuulumisia lisää, kun painonpudotusta tasan 4 kk takana. Nyt on ollut painon putoaminen vauhdikasta aiempaan nähden ja painoa pudonnut yhteensä 9,2 kg. Mitään en ole ainakaan tehnyt tietoisesti toisin kuin aiemmin. Olo on kevyt ja hyvä! Tällä hetkellä tuntuu, että ei ole homma eikä mikään päästä lopulta normaalipainoon. Ensimmäistä kertaa se tuntuu aidosti saavutettavissa olevalta tavoitteelta, eikä liian suurelta haasteelta. Olen todella motivoitunut :) vhh ruokavaliota on helppo noudattaa ja on mukava sekä kevyt urheilla, kun painoa on vähemmän mukana kannettavana.
Yksi miinus. Iso miinus. Mun naama rupsahtaa silmissä. Kiloja oli sen verran paljon ja naama turpea, että iho oli väkisin venynyt :(
Mukava lukea muiden onnistumisista!
Tunnistan ylläolevan kirjoittajan huomion, että muuttuvalle ulkomuodolleen tulee sokeaksi eikä hahmota koon muutosta. Minulla ei kotona edes ole kokovartalopeiliä ja salilla näen itseni vain urheiluvaatteissa. Pari kertaa olen hätkähtänyt nähdessäni peilikuvani ja vaateostoksilla tulee vieläkin poimittua rekistä liian isoja vaatteita.
Oma ilonaiheeni tänään liittyy urheiluun. Olen kauan haaveillut juoksemisesta ja vihdoin tänään laitoin uudet lenkkikengät jalkaan ja aloitin harjoittelun juoksusovelluksen avulla. Juoksupätkät olivat näin ensimmäisenä päivänä tosi lyhyitä, mutta yllätyin, kuinka kevyeltä ne tuntuivat ja yhden pätkän aikana jopa unohdin juoksevani. Siitäkin tuli hyvä mieli, että lähdin iltamyöhällä ulos, vaikka raskas työviikko matkusteluineen väsytti ja vettä satoi. Viiden kilometrin juokseminen on kaukana haaveissa, mutta alku on hyvä ja ekan harjoituksen jälkeen odotan jo seuraavaa. Huomenna voisi mennä uudestaan! Toivon todella, että tästä tulee uusi, mieluinen liikuntamuoto. Olen niin kauan ajatellut, että minusta ei ikinä voi tulla juoksijaa ja olisi hienoa näyttää itselleen olleensa väärässä.
Ihana, myönteisesti viestittävä, muita myös kannustava numero 17. Olen kanssasi samaa mieltä myös siitä, että on mukava lukea muiden onnistumisista. Mukava on myös lukea sun omasta loistavasta matkasta, jolla osoitat, että kyseessä ei välttämättä ole pikamatka joka johtaisi pikavauhtia huimaan muutokseen. Toivottavasti ketjussa on useitakin ns. pitkänmatkan jaksajia jotka osaavat valita sellaisen elämäntapaansa sopivan muutoksen joka tähtää pidemmälle tulevaisuuteen. AP on selvästi tosissaan ja hänelläkin on jo huimat todella lukemat onnistuneesta elämäntapamuutoksesta / pudotuksesta. Keikkea hyvää kaikille teille. 💛🤗
Vierailija kirjoitti:
Ihana, myönteisesti viestittävä, muita myös kannustava numero 17. Olen kanssasi samaa mieltä myös siitä, että on mukava lukea muiden onnistumisista. Mukava on myös lukea sun omasta loistavasta matkasta, jolla osoitat, että kyseessä ei välttämättä ole pikamatka joka johtaisi pikavauhtia huimaan muutokseen. Toivottavasti ketjussa on useitakin ns. pitkänmatkan jaksajia jotka osaavat valita sellaisen elämäntapaansa sopivan muutoksen joka tähtää pidemmälle tulevaisuuteen. AP on selvästi tosissaan ja hänelläkin on jo huimat todella lukemat onnistuneesta elämäntapamuutoksesta / pudotuksesta. Keikkea hyvää kaikille teille. 💛🤗
Olipa kivasti sanottu, kiitos mukavista sanoistasi. Hyvä, jos kirjoituksistani on joku saanut tukea tai kannustusta. Pikamatka tämä ei todellakaan ole ja muiden avulla se voi olla helpompi. Kiitos ap:lle ketjun perustamisesta ja kaikille heille, jotka täällä omia kokemuksiaan jakavat ja muita tsemppaavat.
Kirjoitin tänne jo aiemmin aloituksen,mutten nyt löydä enkä jaksa etsiä sitä. Mutta siis,aloitin oman kuntoremontin joulun pyhinä tarkoituksena saada painoa pois 5-9kg ja vyötärönympärystä kavennettua. Näköjään on parempi,ettei tee uudenvuodenlupauksia,sillä ne eivät ole oikeastaan ikinä toimineet itsellä,vaan tämä kuntoremonttini lähti kuin raketti liikkeelle ihan vain kyllästymisestä vaivihkaa ilmestyneeseen kaksoisleukaan ja ylikiloihin. No,iltasyönnit pois,klo 20 jälkeen ei enää mitään tai sitten joku hedelmä. Annoskoot pienemmiksi,ei santsausta. Kaikki valmisruuat ja lihottavat herkut pois. Joskus voi syödä suklaata,ettei ihan kuivaksi mene,mutta herkkuja olen korvannut esim. kuivatuilla hedelmillä. Mutta en ole syönyt sipsejä,pullaa,jäätelöä,valmisruokia nyt kolmeen kuukauteen. Iltaisin on usein vaikeaa,kun on nälkä,mutta itsekurini on pitänyt. Hedelmän ja kahvia olen sallinut itselleni pahimmilla hetkillä. Ja siis,liikuntaa olen lisännyt. Aloitin lenkkeilyllä ja lisäksi hiihdän. Lenkkejä tulee maksimissaan 5-6krt/vk,reipasta kävelyä suurin osa. Olo on kevyempi,mutta hidasta on painon saaminen pois ja vyötärönympäryksen kaveneminen,jotain on kuitenkin tapahtunut,mutta erittäin hitaasti.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin tänne jo aiemmin aloituksen,mutten nyt löydä enkä jaksa etsiä sitä. Mutta siis,aloitin oman kuntoremontin joulun pyhinä tarkoituksena saada painoa pois 5-9kg ja vyötärönympärystä kavennettua. Näköjään on parempi,ettei tee uudenvuodenlupauksia,sillä ne eivät ole oikeastaan ikinä toimineet itsellä,vaan tämä kuntoremonttini lähti kuin raketti liikkeelle ihan vain kyllästymisestä vaivihkaa ilmestyneeseen kaksoisleukaan ja ylikiloihin. No,iltasyönnit pois,klo 20 jälkeen ei enää mitään tai sitten joku hedelmä. Annoskoot pienemmiksi,ei santsausta. Kaikki valmisruuat ja lihottavat herkut pois. Joskus voi syödä suklaata,ettei ihan kuivaksi mene,mutta herkkuja olen korvannut esim. kuivatuilla hedelmillä. Mutta en ole syönyt sipsejä,pullaa,jäätelöä,valmisruokia nyt kolmeen kuukauteen. Iltaisin on usein vaikeaa,kun on nälkä,mutta itsekurini on pitänyt. Hedelmän ja kahvia olen sallinut itselleni pahimmilla hetkillä. Ja siis,liikuntaa olen lisännyt. Aloitin lenkkeilyllä ja lisäksi hiihdän. Lenkkejä tulee maksimissaan 5-6krt/vk,reipasta kävelyä suurin osa. Olo on kevyempi,mutta hidasta on painon saaminen pois ja vyötärönympäryksen kaveneminen,jotain on kuitenkin tapahtunut,mutta erittäin hitaasti.
lisään vielä: olen ajatellut,että kun pääsen tavoitteeseeni,niin haluan pysyä siinä jatkossakin,mutta sallin itselleni herkutteluhetkiäkin,mutta harvemmin. Nyt alussa ajattelin pitää tiukemman linjan,että saan nopeammin painoa pois. Ruokavaliotani olen korjannut niin,että se on terveellisempi,sisältää enemmän kasviksia,vähemmän rasvaa ja sokeria.Olen sekasyöjä. Sokerit on kyllä tosi minimissä,mitä nyt saa hedelmistä,hunajasta ja ruuasta,jogurtti maustamatonta.
Vierailija kirjoitti:
Moikka, liityn mukaan laihduttajiin/hoikemman kesäkunnon tavoittelijoihin :) Noin kuukausi sitten tuli ero miehestä ja paino on pelkän surusta ja ahdistuksesta johtuvan ruokahaluttomuuden vuoksi tippunut 74kg --> 69,5 kg. Olen useampi vuosi sitten laihduttanut painosta 86 kg terveellisesti. Minulla on edelleen kuitenkin reilusti ylipainoa (olen lyhyt.) Nyt toivon että saisin pikkuhiljaa mielen ja kropan kuntoon. Seuraava painotavoite minulla on 65kg ja siitä sitten toivon edelleen saavani painoni ainakin 60 kiloon asti. Kesäkuun lopussa toivottavasti paino olisi edes tuo 65kg. Tsemppiä kaikille. Päivitellään tänne tuloksia jos se vaikka kannustaisi jatkamaan painonpudotusurakkaa :)
Pumpero
Tsemppiä uuteen elämänvaiheeseen <3
Viikossa paino pudonnut 1,1kg! En todellakaan ymmärrä miten on mahdollista, koska olin junalakon takia etätöissä ja liikkuminen jäi muutenkin melko vähiin. Pelkällä pätkäpaastolla menty ja viikkoon sisältynyt myös herkkuja. Piti punnita kolmeen kertaan että uskoin tuloksen. Vielä 0,6kg ja tasan 10kg pudonnut. Se oli ensimmäinen välitavoite. Välillä ihmettelen miten tänä voi olla näin helppoa?? Ihan kuin huijaisin tässä painonpudotuksessa, kun en urheile hiki päässä ja syödäkin voi aika vapaasti aikaikkunan sisällä 😅
Aurinko ei tänään paista mutta toivotan kaikille aurinkoista viikkoa ja kovasti tsemppiä!
Pullervo2023