Painonpudotushaaste vuodelle 2023 - tule mukaan?
Jos siltä tuntuu, olet tervetullut mukaan painonpudotushaasteeseen vuodelle 2023. Ei ole väliä, onko pudotettavia kiloja 1, 10 tai 100, kannustan Sinua mukaan. Tämä ei ole kilpailu, vaan tarkoitus on tukea, jakaa kokemuksia - ja onnistua!
Olen itse m45, pituus 184 ja paino 139,7. Minulla ei ole mitään hyvää tekosyytä sairaalloiselle ylipainolleni, minulla ei ole normaalia painavammat luut eikä aineenvaihduntahäiriötä. Rehellisesti sanottuna syön aivan väärin enkä liiku yhtään. Syön valtavat määrät makeita herkkuja, sekä valmisruokaa. Liikun autolla joka paikkaan. Kaikki tämä on niin väärin ja haluan siihen nyt muutoksen.
Tiedän, että ei ole nopeaa eikä helppoa poppakonstia. Olen valmis pitkään, järkevään ja tasaiseen elämänmuutokseen, jossa poistan ruokavaliostani epäterveelliset osat ja otan tilalle kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljatuotteita, hyviä rasvoja, proteiinia jne oikeassa suhteessa.
Lisään myös arkiliikuntaa päivittäisissä toimissani ja aloitan säännöllisen liikunnan 2-4 kertaa viikossa, vaihdellen aerobista liikuntaa ja lihaskuntoharjoittelua sopivassa suhteessa.
Tämä ei nyt ole varsinainen uudenvuodenlupaus, mutta ajankohta auttaa kyllä kun aihe on monella ajankohtainen, joulukilot on monelle harmistuksena ja kuntosaleilla on hyviä aloitustarjouksia. Haluan sitoutua muutoksiin pitkäksi aikaa. Jos haluat olla mukana muutoksessa, jakaa kokemuksia ja tsemppiä, saada hyvän startin vuoteen 2023 ja saada hyvää oloa ja terveyttä niin hienoa! Onnistutaan yhdessä!!
Kommentit (3110)
Viikko mennyt hyvin niin kuin edellisetkin, mutta paino pysynyt samassa kuin viikko sitten. Täytyy jatkaa samaan malliin, kyllä se taas eteenpäin nytkähtää 🙂
Aurinkoista viikkoa kaikille!
Pullervo2023
Täällä paino on pysynyt 59 kg:ssa jonka saavutin reilu viikko sitten. Väliin on mahtunut kaksi ulkonasyömistä jälkiruokineen joten olen tyytyväinen. Toiveissa on silti saada vielä 3 kg pois.
Siivosin vähän aikaa sitten vaatekaappia ja laitoin liian isoja vaatteita kierrätykseen ja tein löytöjä omista vanhoista vaatteista jotka mahtuvat jälleen. Se oli ilahduttavaa.
Tämän kuun lopussa mulla tulee puoli vuotta täyteen painonpudotusta / -hallintaa. Mielenkiintoista katsoa mikä on saldo silloin. Tällä hetkellä -12kg, mutta kolmessa viikossa ehtisi vielä ainakin kilon.
Tällä viikolla on pääsiäinen ja suklaa on itselleni mahdollinen kompastuskivi. Tsemppiä ja hyviä valintoja toverit!
Hukkanen
Päivitystä jälleen tauon jälkeen: paino putosi jumitettuaan 72kg:n paikkeilla aika pitkään ja tänään viimein lukemat 71,8. Se tarkoittaisi, että painonpudotus on nyt puolivälissä ja noin 2,8kg jäljellä. Joogassa ja salilla olen käynyt keskimäärin kaksi kertaa viikossa, josta olen iloinen ja tämän lisäksi kävelen päivittäin vähintään 30min.
Mitä teen, kun paino ei putoa? Ei mitenkään, ei muutosta suuntaan eikä toiseen:
ikä 54v
nainen
pituus 160
paino 78-79
Tavoitteena pudottaa vain viisi kiloa. Mitään ei tapahdu, vaikka syön pieniä annoksia kolme kertaa päivässä. Enkä aina edes kovin pieniä annoksia, vaan siten että olen kylläinen. Hiilihydraatteja välttelen hieman. Liikuntaa olen hieman lisännyt.
Tämä todella suututtaa, kun en voi hyvin tässä painossa. En ole oma itseni.
Okei, juon viiniä jonkun verran, en liikaa ja työpäivän jälkeen teen ksnssa tykkään syödä pienen määrän jotain makeaa. Viiniä nautin perjantaisin ja viikonloppuisin. Ei humalajuomista, vaan ruuan kanssa.
Miksi painoni ei tipu ollenkaan? Tätä on kestänyt jo pitkään.
Vierailija kirjoitti:
ikä 54v
nainen
pituus 160
paino 78-79Tavoitteena pudottaa vain viisi kiloa. Mitään ei tapahdu, vaikka syön pieniä annoksia kolme kertaa päivässä. Enkä aina edes kovin pieniä annoksia, vaan siten että olen kylläinen. Hiilihydraatteja välttelen hieman. Liikuntaa olen hieman lisännyt.
Tämä todella suututtaa, kun en voi hyvin tässä painossa. En ole oma itseni.Okei, juon viiniä jonkun verran, en liikaa ja työpäivän jälkeen teen ksnssa tykkään syödä pienen määrän jotain makeaa. Viiniä nautin perjantaisin ja viikonloppuisin. Ei humalajuomista, vaan ruuan kanssa.
Vaikea sanoa, kun en tilannettasi paremmin tunne, mutta muutama asioita tuli mieleen.
- Syötkö tarpeeksi ja saatko tarpeeksi kaikkia ravintoaineita? Jos syöt tarpeeksi ja ravitsevaa ruokaa, herkutteluhalu voi vähentyä eikä tule naposteltua iltaa kohden.
- Herkkumäärä. Herkuttelusta ei tarvitse kokonaan luopua, mutta olisiko sitä varaa vähentää tai vaihtaa herkkuja terveellisempiin?
- Unen riittävyys. Nukutko tarpeeksi?
- Liikunta. Sitä kannattaa lisätä, koska se pitää yllä toimintakykyä, lihasmassaa ja -kuntoa sekä aerobista kestävyyttä, parantaa unen laatua, auttaa nälänsäätelyssä.
- Alkoholi. Et puhu määristä, mutta alkoholi sisältää paljon turhaa energiaa sekä rasittaa elimistöä ja heikentää palautumista vaikka ei humalaan joisikaan.
Viimeksi vaaka näytti 65,7 ja vy 71 , nyt kaksi 5:2- viikkoa tehty ja lukemat 65,0 ja 70 cm :)))). Olen niin iloinen että tuo vyörärö kapeni, pelkäsin että paino vaan putoaa ja mahan kohdalle jää kaikki entinen kertymä. Olen 172 pitkä, BMI on 22.
Q
Pidän tavoitteena siis 69 cm vyötäröä, joten aikas lähellä jo ollaan. En tiedä olenko tyytyväinen vielä. Voi olla että jatkan tätä paastohommelia vielä, tai ainakin ylläpidoksi 6:1. Yksi aikaa vievä harrastukseni loppuu kesäksi pian, tilalle kaavailin salilla käyntiä, voimakautta ja myös aerobisen kunnon kohotusta, se toivottavasti nostaa vähän painoa mutta ei vy:tä.
Q
Vierailija kirjoitti:
ikä 54v
nainen
pituus 160
paino 78-79Tavoitteena pudottaa vain viisi kiloa. Mitään ei tapahdu, vaikka syön pieniä annoksia kolme kertaa päivässä. Enkä aina edes kovin pieniä annoksia, vaan siten että olen kylläinen. Hiilihydraatteja välttelen hieman. Liikuntaa olen hieman lisännyt.
Tämä todella suututtaa, kun en voi hyvin tässä painossa. En ole oma itseni.Okei, juon viiniä jonkun verran, en liikaa ja työpäivän jälkeen teen ksnssa tykkään syödä pienen määrän jotain makeaa. Viiniä nautin perjantaisin ja viikonloppuisin. Ei humalajuomista, vaan ruuan kanssa.
Jo hyvin maltilliset alkoholimäärät voi estää painon putoamisen. Pelkkä viinin kalorimäärä ei ratkaise vaan alkoholilla on muutenkin vaikutuksia aineenvaihduntaan. Tässä artikkelissa hyvin selitetty alkoholin vaikutusta https://www.terve.fi/artikkelit/nain-alkoholi-sotkee-dieettisi
Mitäs tänne kuuluu? Pääsiäinen meni ilman suurempia herkutteluja,ei tehnyt edes mieli :) puolikkaan suklaalevyn söin ja muutenkin söin vähemmän. Ulkoilin ja lenkin tein joka päivä. Vyötärönympärystä olen saanut kavennettua,mutta paino keikkuu edestakaisin kolmen kilon välillä. Mutta vyötärönympärys on lähtenyt pienenemään,eli eteenpäin mennään ainakin. Aurinkoista viikkoa ja tsemppiä kaikille painonpudotuksessa!
Pääsiäisestä on selvitty ja arkeen palattu. Pääsiäinen ei sinänsä ole minulle syömisten kannalta vaikea paikka, en välitä mämmistä enkä suklaamunista, mutta lomareissulla yritin keskittyä hotelliaamiaisiin ja ulkona syömisiin. Näissä pyrin parhaisiin mahdollisiin valintoihin, mutta annoskoot ja sisältö kieltämättä olivat erilaiset kuin arkisin. Liikuntaa ja ulkona kävelyä tuli paljon kauniissa säässä. Vaakapäivänä pelkäsin pahempaa mutta lukema oli ennallaan, -16,6kg. Muutos ja oppiminen jatkuu, tänään kuntosali ja vesijuoksu sekä tuttu ja turvallinen kotiruoka. Ulkona liikkumisen lisääminen on nyt ajankohtaista kun maa alkaa olla sula. Valoa, lämpöä ja onnistumisia kaikille! AP
Vierailija kirjoitti:
ikä 54v
nainen
pituus 160
Paljonko syöt kaloreita päivässä ja millä makrojakaumalla? Miten liikut?
Jos et kerro ihan perustietoja, niin on aika vaikea lähteä arvailemaan, miksi et laihdu.
Paino on ihan sopiva. Pitäisi saada rasvaa vain pois 3-4 kg ja tilalle saman verran lihasta. Otan siis haasteen vastaan, mutta tämä koskee vain rasvaprosenttia.
Vierailija kirjoitti:
Täällä paino on pysynyt 59 kg:ssa jonka saavutin reilu viikko sitten. Väliin on mahtunut kaksi ulkonasyömistä jälkiruokineen joten olen tyytyväinen. Toiveissa on silti saada vielä 3 kg pois.
Siivosin vähän aikaa sitten vaatekaappia ja laitoin liian isoja vaatteita kierrätykseen ja tein löytöjä omista vanhoista vaatteista jotka mahtuvat jälleen. Se oli ilahduttavaa.
Tämän kuun lopussa mulla tulee puoli vuotta täyteen painonpudotusta / -hallintaa. Mielenkiintoista katsoa mikä on saldo silloin. Tällä hetkellä -12kg, mutta kolmessa viikossa ehtisi vielä ainakin kilon.
Tällä viikolla on pääsiäinen ja suklaa on itselleni mahdollinen kompastuskivi. Tsemppiä ja hyviä valintoja toverit!
Hukkanen
Tämä on ollut motivoivaa lukea. Aloitin pudotuksen maaliskuun alussa 71 kilosta ja nyt painoa 68 kg. Tavoitteena päästä ainakin normaalipainon puolelle eli alle 64kg. Puolen vuoden tavoitteena alle 60kg, joten hyvä kuulla että normipainon sisälläkin pudotus on mahdollista.
- Koo
Vyötärön ympärys onkin parempi mittari kuin vaaka. Paino voi heitellä ihan vaan nesteen määrän mukaan. Moni käykin vaaalla turhan usein, kerta kuukauteen on ihan hyvä.
Tsemppiä jatkoon kaikille.
Paino tosiaan vaihtelee paljon pienessäkin ajassa. Olen jo saavuttanut painotavoitteeni, ja nyt olen siirtynyt painon seurantaan (ja tietenkin muutosten ylläpitämiseen). Reilun viikon ajan olen punninnut itseni joka aamu, ja vaihteluväli on 900 g. Suurin vaihtelu oli 800 g vuorokaudessa. Senttejä ja vaatteiden istuvuutta kannattaa siis seurailla myös eikä vielä muutaman päivän tai viikonkaan painovaihtelun perusteella tehdä johtopäätöksiä. Minulle tämä päivittäin punnitseminen sopii, koska en liikoja hermoile lukujen vaihtelusta, mutta haluan pysyä kartalla niin, että jos noususuhdannetta alkaa näkyä, pystyn puuttumaan siihen heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mukana! Tavoitteena terveellisemmät elämäntavat, parempi kunto ja jaksaminen. Painoa tullut lisää viimeisen 3-4 vuoden ainaka pikkuhiljaa. Haluaisin laihtua noin 5-7 kg. Ikää 30v.
Löysin oman kommenttini joulukuun lopulta. Ajattelin laittaa tänne pienen päivityksen. Olen laihtunut tähän mennessä noin 3.5 kg. Tein muutaman pienen muutoksen arkeen. Syön säännöllisemmin ja yritän käydä joka päivä edes lyhyellä kävelyllä.
Maaliskuun aikana lähti vielä yksi kilo. Hyvä tahti pysynyt edelleen. Tämän ja seuraavan kuun tavoitteena vielä -1,5 kg ennen kesää.
Mitä te keventäjät syötte pääaterioilla? Rahatilanne rajoittaa omia proteiininlähteitä (mm. kana eksyy ostoskoriin vain erittäin hyvässä tarjouksessa/alessa mikä on iso harmi), lehmänmaitotuotteet on allergian vuoksi poissuljettuja. Paljon teen papu- ja linssipohjaisia ruokia, jotenkin mielikuvitus on loppunut näidenkin kohdalla. Tomaattimurskapohjaista papupataa ei jaksa kuukaudesta toiseen syödä.
Myöhäinen aloittelija täällä aloittaa vasta. Olen nainen 48 v, 161 cm / 121,5 kg, istumatyö, en pysty juuri harrastamaan liikuntaa ylipainoni takia. Aloittelen laihdutusta "Pariisilainen dieetti" menetelmällä, jossa painonpudotus jakautuu 3:een vaiheeseen: 10 pv ns. kahvilavaihetta, 3 viikkoa bistrovaihetta ja loput gourmetvaihetta. Ekan 10 pv aikana luvataan lähtevän 3-5 kg, seuraavan 3 viikon aikana myös 3-5 kg ja tämän jälkeen 2-4 kg kuussa.
Aloitin eilen, eka kahvilavaiheen päivä:
- aamu: pirtelö banaani + päärynä + 2 1/2 dl rasvaton maito + steviamakeutusaine
- lounas: paistettua kesäkurpitsaa, ruohosipulia, 2 dl raejuustoa
- päivällinen: purjokeittoa, 30 g juustoa
- iltapala: omena, 6 mantelia
Näistä tulee yhteensä vain 800 kcal, olen tosi yllättynyt että mulla ei vielä ole ollut nälkä. Saa nähdä ehtiikö 10 päivän aikana tulla kova nälkä. Tänä aamuna vaaka näytti 121,1 kg eli 0,4 kg pudotusta, nesteitä varmaankin mutta kaikki alaspäin kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hukkanen
Tämä on ollut motivoivaa lukea. Aloitin pudotuksen maaliskuun alussa 71 kilosta ja nyt painoa 68 kg. Tavoitteena päästä ainakin normaalipainon puolelle eli alle 64kg. Puolen vuoden tavoitteena alle 60kg, joten hyvä kuulla että normipainon sisälläkin pudotus on mahdollista.
- Koo
On se mahdollista, ja minulla paino putosi melko lailla samaa vauhtia senkin jälkeen kun olin normaalipainossa. Pudotin siis kahdeksassa kuukaudessa 20 kg, joista puolet normaalipainon sisällä.
Paino jumittaa edelleen samoissa lukemissa, täytyy yrittää lisätä liikuntaa. Toisaalta tuli pääsiäisen aikaan syötyä enemmän herkkuja. Onneksi säät suosii ulkoilua!
Mukavaa viikkoa kaikille!
Pullervo2023
Hyvää alkanutta viikkoa kaikille! Maanantai, vaakapäivä. Lukema 123,1, pudotusta viikossa -1,1kg ja vuoden alusta -16,6 kg. Hyvältä tuntuu ja antaa niin paljon voimia tehdä jatkossakin oikeita valintoja. Tänään ihanan aurinkoinen päivä, kävelylenkki ja kuntosalilla lihaskuntoharjoitus. Pidän huolta monipuolisesta ravinnosta ja ennenkaikkea säännöllisestä rytmistä. Valmistaudun jo pääsiäisen neljän päivän vapaaseen, silloin minun pitää keskittyä tarkemmin, kun on enemmän aikaa, etten käytä sitä naposteluun. Ketjun loistavat onnistumisten kokemukset ja vinkit antavat tukea, niistä iso kiitos! AP