Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Painonpudotushaaste vuodelle 2023 - tule mukaan?

Vierailija
29.12.2022 |

Jos siltä tuntuu, olet tervetullut mukaan painonpudotushaasteeseen vuodelle 2023. Ei ole väliä, onko pudotettavia kiloja 1, 10 tai 100, kannustan Sinua mukaan. Tämä ei ole kilpailu, vaan tarkoitus on tukea, jakaa kokemuksia - ja onnistua!

Olen itse m45, pituus 184 ja paino 139,7. Minulla ei ole mitään hyvää tekosyytä sairaalloiselle ylipainolleni, minulla ei ole normaalia painavammat luut eikä aineenvaihduntahäiriötä. Rehellisesti sanottuna syön aivan väärin enkä liiku yhtään. Syön valtavat määrät makeita herkkuja, sekä valmisruokaa. Liikun autolla joka paikkaan. Kaikki tämä on niin väärin ja haluan siihen nyt muutoksen.

Tiedän, että ei ole nopeaa eikä helppoa poppakonstia. Olen valmis pitkään, järkevään ja tasaiseen elämänmuutokseen, jossa poistan ruokavaliostani epäterveelliset osat ja otan tilalle kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljatuotteita, hyviä rasvoja, proteiinia jne oikeassa suhteessa.

Lisään myös arkiliikuntaa päivittäisissä toimissani ja aloitan säännöllisen liikunnan 2-4 kertaa viikossa, vaihdellen aerobista liikuntaa ja lihaskuntoharjoittelua sopivassa suhteessa.

Tämä ei nyt ole varsinainen uudenvuodenlupaus, mutta ajankohta auttaa kyllä kun aihe on monella ajankohtainen, joulukilot on monelle harmistuksena ja kuntosaleilla on hyviä aloitustarjouksia. Haluan sitoutua muutoksiin pitkäksi aikaa. Jos haluat olla mukana muutoksessa, jakaa kokemuksia ja tsemppiä, saada hyvän startin vuoteen 2023 ja saada hyvää oloa ja terveyttä niin hienoa! Onnistutaan yhdessä!!

Kommentit (3110)

Vierailija
2821/3110 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei pitkästä aikaa! Minä kerroin tuolla ketjun alkupäässä titisteleväni pois noin viittä kiloa normaalipainon sisällä.

Pätkäpaastoilen, syön kerralla aika isoja annoksia mutta hyvin kasvispainotteisesti, ja kovat rasvat olen vaihtanut kala- ja kasvirasvoihin (oliivi-, camelina-, vehnänalkioöljy, pähkinät, siemenet). Välipalat ja kaikenlaisen napostelun sekä kahvileivät olen jättänyt pois (tosin näitä en ole koskaan paljoa harrastanutkaan, mutta nyt tietoiseti jätän ottamatta edes tavan vuoksi). Harrastan pelkkää hyvänmielenliikuntaa eli hiihtelen ja lumikenkäilen umpimetsässä, kävelen koiran kanssa, hölkkäilen vähän (toki nyt kunnon kohennuttua hölkkämatkatkin ovat jo hieman pidentyneet). Tiedän, että yläkroppa kaipaisi treeniä, mutta sali tai jumppa ei vain ole mun juttu.

Viiden kilon on saavutettu jo pari viikkoa sitten, mutta paino jatkaa putoamista, joten nyt pitäisi löytää se taso, jolla paino pysyy muttei ala nousta. Seurailen silti ketjua, sillä on mukavaa lukea muidenkin onnistumisista. Ihanaa kesän odotusta ja paljon tsemppiä kaikille keventyjille!

Vierailija
2822/3110 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin muutokseni tulee olemaan työpäivän aikana, aiemmin otin evääksi ison pussin irtokarkkeja, suklaata, pasteijoita ja limsaa. Aloitin elämänmuutoksen eilen, ja otin töihin kaksi banaania, kaksi omenaa, kaksi karjalanpiirakkaa, juotavan jogurtin ja kivennäisvettä. AP

Miksi ei kunnollista ruokaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2823/3110 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin jään seurailemaan ketjua sitten kun tavoite (toivon mukaan) muutaman viikon kuluttua on saavutettu. Olen viime päivinä lukenut paljon painon ylläpitämisestä, jotta tämä kova työ ei menisi hukkaan. Kehomme on kuitenkin niin rakennettu, että se pyrkii palaamaan sille tuttuun painoon ja sillä kestää totutella uuteen, pienempään painoon. Hieman huolestuttaa, onko kiloni lähteneet liian nopeasti ja kuinka isoa sopeutumista se keholta on vaatinut, mutta toisaalta olen tehnyt monta asiaa oikein. Yhtenä tärkeimpänä tuo säännöllisen liikkumisen aloittaminen eli lihasta ei ole kadonnut. Uskon myös, että pystyn pitämään yllä näitä muutoksia, joita olen arkeeni ujuttanut. Vuoden lopussa olen jo viisaampi! Ainakin säännöllisiä punnituksia pitää jatkaa, jotta paino ei salakavalasti lähde nousemaan.

Vierailija
2824/3110 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikossa -0,4kg. Vauhti ei päätä huimaa mutta alas päin mennään 👍

Tsemppiä alkavaan viikkoon kaikille!

Pullervo2023

Vierailija
2825/3110 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvää viikonloppua ja oikeita valintoja kaikille! Talviloman ajan syömiset ovat vaatineet enemmän keskittymistä kuten ennakoinkin. Koska aikaa on ollut enemmän, myös edistymiselle haitallisia mielitekoja on ollut muutaman kerran mutta en ole antanut periksi. Viikoittaisesta kolmesta liikuntakerrasta sain pidettyä kiinni. Lisäksi tänään kun oli niin kaunis ilma, tein pienen kävelylenkin. Kylmä tuuli ja liukkaat jalkakäytävät veivät kyllä ihan kaiken ilon tuosta taaperruksesta, mutta sain sentään itseni hetkeksi liikkeelle sohvalta. Kokonaisuudessaan ollut positiivinen viikko ja lepo on tullut tarpeeseen. Silti vähän jopa odotan töihin paluuta koska ruokasuunnitelmaa on silloin helpompi noudattaa. Painonpudotus alkaa tuntua ja näkyä, tästä on hyvä jatkaa. AP

Mulle nämä kelit on todellinen ongelma liikkumisen kannalta. Ulkona on täysin mahdotonta käydä kävelyllä koska on niin liukasta. Niinä päivinä kun oli hyvät kelit, olin sairaana.

Vierailija
2826/3110 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vajaa 8 vkoa takana, salitreenejä 4-5/krt vko, välillä kävelylenkkejä. Senttejä on nyt lähtenyt mm. Vyötäröltä 13cm, takapuolessa -6cm, selkämakkarat ovat hävinneet. Painoa en ole ottanut, se ei niin kiinnosta. Tästä on hyvä jatkaa kun saa pienen nuhan selätettyä ensin

🌞

Vierailija
2827/3110 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla muiden päivityksiä!

Minä ajattelin nyt alkuviikosta käydä taas vaa'alla. Olen varautunut siihen, että viime viikon ison pudotuksen jälkeen muutosta ei ole tullut. Viikonloppuna laitoin parin viikon tauon jälkeen yhdet housut päälle ja ne tuntuivat väljemmiltä eli edistystä tapahtuu edelleen. Selkämakkaroista sen verran, että minulla on vieläkin ihan pienet "laskokset" selän puolella. BMI on 21,9, mutta lyhyt torso ei näköjään anna mitään helpolla.

Täällä kaikki jatkuu ennallaan: ruokailut kolmesti päivässä ja liikuntana kestävyystreeniä kolmesti viikossa, kolmesti viikossa lihaskuntoa, kaksi kertaa ohjattua kehonhuoltoa, pilatesta tms. Viisi tai kuusi kertaa viikossa tulee myös käveltyä noin tunnin verran. Olen etuoikeutettu sikäli, että yksinasujana ja etätöitä tekevänä voin itse päättää ja aikatauluttaa elämäni melko vapaasti, mistä on ollut huikea etu tämän muutoksen tekemisessä. 

Salilla sain taas lisättyä pariin liikkeeseen painoja. Pienet ne ovat edelleen, mutta pääasia, että kehitystä tapahtuu ja sama saliohjelma tehoaa edelleen. Keväällä olisi tosiaan suunnitelmissa aloittaa juoksun harjoittelu ja yksi toinenkin uusi liikuntaharrastuskin on mielessä. Jos oikein innostun juoksusta, voi harkita salijäsenyyden muuttamista niin, että jätän ryhmäliikunnat pois ainakin sulan maan ajaksi.

Viikonloppuna tulee testattua joustavuutta ja taitoa tehdä hyviä valintoja vieraassa ympäristössä, kun lähden matkalle pariksi päiväksi. Liikuntaa tulee kun kävelen varmasti paljon, mutta ruokailuvälit tuottanevat enemmän päänvaivaa. Pakko sitä joustavuutta on silti oppia, koska loppuelämäänsä ei voi syödä itsetehtyä, tarkasti annoksiksi jaettua ruokaa kellontarkoin aikavälein.

Vierailija
2828/3110 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei ole kovin pahaa paino-ongelmaa (179/78) mutta siitä huolimatta linkin jippoa olisi kiintoisaa kokeilla muiden mahdollisten hyötyjen saamiseksi:

https://tinyurl.com/33cpjrkv

Siis pudotus aloitetaan siten että eka kuukausi syödään ja juodaan kaikin puolin samalla tavoin kuin aiemmin paitsi että kaikki skruudataan 8 tunnin sisällä, eli paastotaan 16 tuntia. (Tuokin lienee täysin ylivoimaista niille meistä joille syönti ja juonti tuo erityistä emotionaalista lohtua? ). Tuon jälkeen vähennetään pikku hiljaa ruo'an ja juoman määrää, aloittaen mahdollisesti pahimmasta eli kokiksesta?

Vierailija
2829/3110 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni ei ole kovin pahaa paino-ongelmaa (179/78) mutta siitä huolimatta linkin jippoa olisi kiintoisaa kokeilla muiden mahdollisten hyötyjen saamiseksi:

https://tinyurl.com/33cpjrkv

Siis pudotus aloitetaan siten että eka kuukausi syödään ja juodaan kaikin puolin samalla tavoin kuin aiemmin paitsi että kaikki skruudataan 8 tunnin sisällä, eli paastotaan 16 tuntia. (Tuokin lienee täysin ylivoimaista niille meistä joille syönti ja juonti tuo erityistä emotionaalista lohtua? ). Tuon jälkeen vähennetään pikku hiljaa ruo'an ja juoman määrää, aloittaen mahdollisesti pahimmasta eli kokiksesta?

Tarkennus: tuo eating window'kin lyhennetään hissukseen 8 tuntiin eka kuukauden aikana!

Vierailija
2830/3110 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää alkanutta viikkoa kaikille! Maanantai ja vaakapäivä. Tulos 126,8 eli viikossa pudotutusta- 0,6 ja yhteensä -13,1. Tulokseen ja alkuun olen kovin tyytyväinen, mutta vähän turhauttaa kun muutos ei mielestäni vielä näy juuri missään. Koitan silti olla kärsivällinen ja pitää kiinni tästä hyvästä ruokasuunnitelmasta ja säännöllisestä liikunnasta, ilman kiirettä. Nautin vain vaikutuksista terveyteen ja hyvään oloon. Ihanin muutos on että migreenikohtaukset ovat hävinneet lähes kokonaan. Koko vuonna on ollut vain yksi, kun ennen niitä oli 1-2 joka viikko. Uskon että se on tasaisemman verensokerin ansiota kun ei tule enää sellaisa hirveitä piikkejä ja laskuja kuin ennen. Tänään kuntosali ja vesijuoksu. Suuri kiitos tuesta ja kaikista upeista edistymisen kokemuksista! AP

2831/3110 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervehdys taas!

Minulla taitaa sujua aika hyvin: yhä useampi ruoka maistuu liian suolaiselta, eikä ole ollut hinkuja suolaisiin juttuihin. Jatkan edelleen tietoisesti suolattomia annoksia, kuten hedelmäsalaatti tai raa'at kasvikset paloina. Kalan ja puuron osalta en edes yritä vähennystä, mutta olen karsinut erilaisia suolaisia lisukkeita pois (esim. valmiiden etikkasäilykkeiden tai kurkkusalaatin tilalle suolatta pikapikkelöimiäni kasviksia, yleensä kesäkurpitsa/kurkkuviipale/ohuenohut porkkanasuikale.

Tavoitejakkupuku olikin aika ylläri: se mahtuu jo, mutta ei istu. Kroppani malli on näemmä muuttunut ja oisko povi lysähtämään päin (tai aika uusia rintsikat); housut lököttävät reisistä ja vyötäröltä, mutta kinnaavat pohkeesta ja jakku on riittävän tilava mutta jotenkin se rintojen muotoleikkaus ei osu kohdalleen. Kummallista.

Liikuntatavoite eli rannekkeen 100 % (helpoimmalla tasolla eli 1/3) on jo niin helppo että taidan vaihtaa tasolle 2 - ohjatusta liikunnasta tulee niin paljon.

Paino on laskenut, mutta minulla on kyllä todella hurjaa se ailahtelu. Trendi on selvästi alaspäin silti.

TSEMPPIÄ, KAVERIT!  

Vierailija
2832/3110 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vaaka näytti tasan 66 kiloa eli alas on tultu huikeat parisataa grammaa. Yhteen vesilasilliseen vertautuva pudotus on pieni ja ehkä näennäinen, mutta suunta on ainakin oikea. Viimeisen kilon verran vielä käytän tuota salin vaakaa eli punnitsen iltapainon salivaatteet päällä kun kerran sillä menetelmällä olen pudotusta seurannut ja sitten ostan kotiin vaa'an ja alan seurata aamupainoa.

Tsemppiä kaikille!

Vierailija
2833/3110 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mukana! Tavoitteena terveellisemmät elämäntavat, parempi kunto ja jaksaminen. Painoa tullut lisää viimeisen 3-4 vuoden ainaka pikkuhiljaa. Haluaisin laihtua noin 5-7 kg. Ikää 30v.

Löysin oman kommenttini joulukuun lopulta. Ajattelin laittaa tänne pienen päivityksen. Olen laihtunut tähän mennessä noin 3.5 kg. Tein muutaman pienen muutoksen arkeen. Syön säännöllisemmin ja yritän käydä joka päivä edes lyhyellä kävelyllä.

Vierailija
2834/3110 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kirjoittelin vuoden vaihteessa. Marraskuun viimeisellä viikolla aloitin ja nyt pudotusta n 8 kg.

Vähän vaihtelee päivästä, kuinka paljon tarkalleen. Ensimmäinen tavoite on saada vielä toiset 8 kg pois. Silloin olen painossa, joka mulla oli pitkään ennen raskautta. Toinen etappi on päästä normaalipainoon, johon on tällä hetkellä matkaa 15 kg.

Vuoden alusta painonpudotustahti on ollut 1 kg/3 viikkoa. Ei kovin nopea, mutta hyvä ja maltillinen. Mulla nostaa painoa pariksi päiväksi ovulaatio ja menkat molemmat, kivaa. Pari kertaa on ollut jaksoja, pahimmillaan kolmen viikon jakso, kun paino ei tipu yhtään, mutta sitten se taas alkaakin pudota. Silloin kysyy kyllä sinnikkyyttä ja motivaatiota jatkaa, kun tuloksia ei vähään aikaan tule. Pitää vaan yrittää luottaa siihen mitä tekee, eikä hätiköidä. Tsemppiä muille pudottajille ja erityisesti niillä, joilla jumittelee paino!

Vierailija
2835/3110 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on muutkin tehneet parin kuukauden tilannepäivitystä, joten tässä minun: Olen normaalipainossa mutta omaan parhaaseen painoon pyrkinyt noin viiden kilon pudottamisella. Toteutui niinkin yksinkertaisella tavalla kuin jättämällä alkoholi kokonaan pois. Eli tipaton alkuvuosi poiki myös paluun tavoitepainoon. Kun jäivät pois alkoholin kalorit + yösyönnin mättökalorit + krapulamättökalorit, niin muuta ei tarvittu. Suosittelen lämpimästi muillekin, joiden viikonloput ovat kuluneet pullon seurassa.

Vierailija
2836/3110 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voisin kirjoittaa tähän keskusteluun, niin ehkä jaksan taas lähteä muutoksen tielle. Keväällä 2020 aloitin terveellisemmät elämäntavat ja vuodessa tippui kymmenisen kiloa normaalipainon ylärajoille. Siitä saakka olen pysynyt suunnilleen samassa painossa, mutta vielä pitäisi toiset kymmenen pudottaa ihannepainoon.

Valitettavasti olen taipuvainen ahmimiseen ja olen sokeriaddikti. Yliopistolla on vaikea syödä oikein, sillä meillä ei ole jääkaappeja ja lounaani ehtii lämmetä laukussa epämiellyttäväksi. Silloin sorrun syömään kolmioleipiä ja suklaapatukoita, kun käyn ostamassa lounasta kaupasta.

Tavoitteenani on siis valita kaupasta mahdollisimman terveellistä syötävää koulupäivinä ja vapaapäivinä kiinnittää erityishuomiota ruoan laatuun, jotta tasapaino pysyy. Pyrin lisäämään kasviksia ruokiin, jotta oma olo paranee. Elämäntapamuutos on ainoa tapa, joka sopii minulle, muuten alan ahmia ja mielialani muuttuu vihaiseksi ja alakuloiseksi.

Toivottavasti sitä taas jaksaisi, olisi ihanaa näyttää hyvinvoivalta omissa valmistujaisissa kesällä, sekä varmistaa ettei kolesteroli kohoa tai esidiabetes ala kolkuttelemaan ovella! Kiitos lukuisista sivuista motivaatioviestejä teille kaikille.

Vierailija
2837/3110 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä viikko on ollut tähänastisista vaikein. Ihan liikaa kiirettä, ylitöitä, stressiä ja arjen vastoinkäymisiä. Niiden takia olen jäänyt itselleni kiinni muutamista ylimääräisistä välipaloista. Koitan tasapainoilla niin, että yksittäiset ja satunnaiset huonommat valinnat eivät kaada kokonaisuutta, mutta en myöskään halua leikkiä tulella, jottei lipsumisista tulisi säännöllistä. Liikuntakerrat jäivät tällä viikolla kahteen kun tavoitteeni on kolme. Tänään aerobinen treeni + vesijuoksu yht. 50 min. Päävire on edelleen hyvin positiivinen, 13 kilon pudotus tuntuu jo hyvältä ja välillä uskallan unelmoida tulevasta. Ensi viikolle toivon pikkuisen lisää voimia, sinnikkyyttä ja myös vapaa-aikaa. Kevät ja valo auttavat, samoin tämän ketjun upeat onnistumisen ja tsemppauksen viestit, kiitos niistä! AP

Vierailija
2838/3110 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä terkkarista lähete HUS:n Painonhallintataloon. Oikein hyvä nettikurssi, mikä kestää vuoden. Minua auttoi paljon.

Vierailija
2839/3110 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä voisin kirjoittaa tähän keskusteluun, niin ehkä jaksan taas lähteä muutoksen tielle. Keväällä 2020 aloitin terveellisemmät elämäntavat ja vuodessa tippui kymmenisen kiloa normaalipainon ylärajoille. Siitä saakka olen pysynyt suunnilleen samassa painossa, mutta vielä pitäisi toiset kymmenen pudottaa ihannepainoon.

Valitettavasti olen taipuvainen ahmimiseen ja olen sokeriaddikti. Yliopistolla on vaikea syödä oikein, sillä meillä ei ole jääkaappeja ja lounaani ehtii lämmetä laukussa epämiellyttäväksi. Silloin sorrun syömään kolmioleipiä ja suklaapatukoita, kun käyn ostamassa lounasta kaupasta.

Tavoitteenani on siis valita kaupasta mahdollisimman terveellistä syötävää koulupäivinä ja vapaapäivinä kiinnittää erityishuomiota ruoan laatuun, jotta tasapaino pysyy. Pyrin lisäämään kasviksia ruokiin, jotta oma olo paranee. Elämäntapamuutos on ainoa tapa, joka sopii minulle, muuten alan ahmia ja mielialani muuttuu vihaiseksi ja alakuloiseksi.

Toivottavasti sitä taas jaksaisi, olisi ihanaa näyttää hyvinvoivalta omissa valmistujaisissa kesällä, sekä varmistaa ettei kolesteroli kohoa tai esidiabetes ala kolkuttelemaan ovella! Kiitos lukuisista sivuista motivaatioviestejä teille kaikille.

Minulla on lounastermari mihin laitan esim. keittoa. Menee repussa.

Vierailija
2840/3110 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on lounastermari mihin laitan esim. keittoa. Menee repussa.

Hei, kiitos! Miten en olekaan tullut ajatelleeksi - olisi kätevä, kun syön kotona keittoa lounaaksi. Pitääkin heti metsästää sellainen jostain!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan