Painonpudotushaaste vuodelle 2023 - tule mukaan?
Jos siltä tuntuu, olet tervetullut mukaan painonpudotushaasteeseen vuodelle 2023. Ei ole väliä, onko pudotettavia kiloja 1, 10 tai 100, kannustan Sinua mukaan. Tämä ei ole kilpailu, vaan tarkoitus on tukea, jakaa kokemuksia - ja onnistua!
Olen itse m45, pituus 184 ja paino 139,7. Minulla ei ole mitään hyvää tekosyytä sairaalloiselle ylipainolleni, minulla ei ole normaalia painavammat luut eikä aineenvaihduntahäiriötä. Rehellisesti sanottuna syön aivan väärin enkä liiku yhtään. Syön valtavat määrät makeita herkkuja, sekä valmisruokaa. Liikun autolla joka paikkaan. Kaikki tämä on niin väärin ja haluan siihen nyt muutoksen.
Tiedän, että ei ole nopeaa eikä helppoa poppakonstia. Olen valmis pitkään, järkevään ja tasaiseen elämänmuutokseen, jossa poistan ruokavaliostani epäterveelliset osat ja otan tilalle kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljatuotteita, hyviä rasvoja, proteiinia jne oikeassa suhteessa.
Lisään myös arkiliikuntaa päivittäisissä toimissani ja aloitan säännöllisen liikunnan 2-4 kertaa viikossa, vaihdellen aerobista liikuntaa ja lihaskuntoharjoittelua sopivassa suhteessa.
Tämä ei nyt ole varsinainen uudenvuodenlupaus, mutta ajankohta auttaa kyllä kun aihe on monella ajankohtainen, joulukilot on monelle harmistuksena ja kuntosaleilla on hyviä aloitustarjouksia. Haluan sitoutua muutoksiin pitkäksi aikaa. Jos haluat olla mukana muutoksessa, jakaa kokemuksia ja tsemppiä, saada hyvän startin vuoteen 2023 ja saada hyvää oloa ja terveyttä niin hienoa! Onnistutaan yhdessä!!
Kommentit (3110)
Minullakin paino junnasi tai jopa nousi vaikka elin mielestäni terveellisesti. Päätin ottaa edullisen ruokavalion (valitsin ilona siekkisen) ihan nähdäkseni miten minun pitäisi syödä. Siinä painoluokan, minä kuulun painoluokkaan 50-60kg eli normaalipainon sisällä laihdutan. Huomasin että söin kuitenkin liikaa. Minulle hiilari sallittu max 30g esim riisiä per ruokailu. Minun lautasella oli varmaan tuplat normaalisti.
Ajatuksena punnita edim pari viikkoa ja sit oppia silmämääräisesti katsomaan.
Niin ja paino tulee siis alaspäin. 👍🏻
Vierailija kirjoitti:
Hei apuja minulle! En ole kirjoittanut ketjuun aikaisemmin, mutta olen muutaman kuukauden verran yrittänyt karistaa joitakin kiloja. Olen 45-vuotias, normaalipainossa, BMI suunnileen 22,5, mutta olo on ollut aika tukala. Syksyllä aloin liikkua uudestaan, ensin tunti joogaa päivittäin 5-6 kertaa viikossa, sittemmin jooga on vaihtunut kävelyyn ja hiihtoon. Nykyään kävelen 7-10 km joka arkipäivä ja lisäksi välillä kuntopyöräilen. Haluaisin laihtua viitisen kiloa.
Syön säännöllisesti 4 kertaa päivässä, mielestäni kohtuu terveellisesti, ainakin kasviksia ja hedelmiä menee päivittäin vähintään se puoli kiloa. En juo alkoholia enkä juurikaan syö makeita juttuja. Niistä en siis oikein voi tinkiä.
Ongelmani on, että vaikka aika kuluu ja olen alkanut liikkua paljon entistä enemmän, paino ei juuri tipu. Vyötärönympärykseni on kaventunut vain n. 3 cm ja paino tippunut ehkä kilon verran. Harmittaa ihan vietävästi.
En haluaisi millekään varsinaiselle dieetille, koska haluan sellaiset terveelliset elämäntavat, joita voin jatkaa, mutta en siis tosiaan oikein tiedä, että mikä tässä mättää, vaikka joku ongelma jossain selvästi on.
Mitä neuvoisitte minua tekemään?
Jos sinulla on tuolla painoindeksillä tukala olo, niin mene lääkäriin. Syynä voi olla jotain muuta, joka vaikeuttaa hengittämistä ja sydämen toimintaa.
Aurinkoista alkanutta viikkoa kaikille! Jälleen maanantai ja vaakapäivä. Tulos oli 126,3 ja pudotusta viikossa -0,5kg ja vuoden alusta -13,4kg. Tahti on tasainen, olo oikein hyvä, nyt tarvitaan vain kärsivällisyyttä. Sekä liikunta että syömiset tuntuvat hyviltä ja suunta on oikea. Jatkossa voisin lisätä monipuolisemmin kasviksia aterioihin, kevään aikana myös liikunta monipuolistuu kun pääsen harrastamaan ulkolajeja. Tänään lihaskuntoharjoitus kuntosalilla ja vesijuoksu. Kiitos tsempistä ja hyvistä neuvoista! AP
Viikossa paino pudonnut -1,3kg! Olen itsekin yllättynyt, sillä olen pistänyt suuhun aika huolettomasti kaikenlaista. Perjantaina kävin lisäksi pizzalla ystäväni kanssa. Mutta paastosta en ole tinkinyt. Aloitin vuoden alussa 16:8 paastolla mutta siirtynyt pikkuhiljaa 18:6 malliin. Syön ensimmäisen kerran työpaikan ruokalassa 12 aikoihin, välipala klo 15 ja kotona illallinen 18. Nälkää ei muina aikoina ole juuri ollut. Liikuntaa edelleen liian vähän, päivittäin kävelen junalle ja junalta töihin mutta ei siinä kauheasti kilometrejä tule.
Aurinkoista viikkoa kaikille ja tsemppiä!
Pullervo2023
Onnea pudottajille!
Tuolla sivu tai pari sitten pohdin, miten reissussa osaan syödä, mutta oli ilo huomata, että kaikki meni hyvin ja "osasin" toimia ilman arjen rutiineja. Söin pari kertaa herkkujakin, mutta kaiken kaikkiaan söin sopivasti ja osasin valita hyviä vaihtoehtoja. Linja piti noutopöydissäkin ja osasin lopettaa ajoissa. Liikuntaakin tuli kaupungilla kävelyn muodossa reippaasti: siskon älyvempain näytti 25 000 askelta pelkästään yhtenä päivänä.
Tänään väsytti, kun alla oli pari huonosti nukuttua yötä. Olin jo jäämässä kotisohvalle, mutta sain kerättyä intoa lähteä salille tekemään aerobisen treenin. Se kulkikin mukavasti ja sain hyvät tehot irti, ja treenin jälkeen kävin vielä tunnin rauhallisella kävelyllä. Nyt on kehossa mukavan raukea olo ja hyvä mieli, että en antanut periksi hetken laiskotukselle vaan lähdin urheilemaan suunnitelmien mukaan.
Hissun kissun tullaan alaspäin. Vuoden alusta lähtenyt ("vain") -3,7 kiloa, mutta eilen kiskaisin vanhat housut jalkaan ja vetoketju sujahti heittämällä kiinni. Loppusyksystä ei ollut toivoakaan, vaan röllykkä maha oli tiellä :) Salilla käyn pari kertaa viikossa ja koiran kanssa lenkkeilen niin, että viikossa tulee sykettä kohottavaa liikuntaa 9-10 tuntia. Lisäksi olen yksinkertaisesti opetellut syömään vähemmän kuin ennen ja karkkipäivä on kerran viikossa. Ikää 48, pituutta huimat 162 cm ja paino nyt 80.7 kiloa. Aivan liikaa, mutta alaspäin mennään koko ajan. Tavoitteena nyt alkuun vielä -10 kiloa. Tsemppiä kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Hei apuja minulle! En ole kirjoittanut ketjuun aikaisemmin, mutta olen muutaman kuukauden verran yrittänyt karistaa joitakin kiloja. Olen 45-vuotias, normaalipainossa, BMI suunnileen 22,5, mutta olo on ollut aika tukala. Syksyllä aloin liikkua uudestaan, ensin tunti joogaa päivittäin 5-6 kertaa viikossa, sittemmin jooga on vaihtunut kävelyyn ja hiihtoon. Nykyään kävelen 7-10 km joka arkipäivä ja lisäksi välillä kuntopyöräilen. Haluaisin laihtua viitisen kiloa.
Syön säännöllisesti 4 kertaa päivässä, mielestäni kohtuu terveellisesti, ainakin kasviksia ja hedelmiä menee päivittäin vähintään se puoli kiloa. En juo alkoholia enkä juurikaan syö makeita juttuja. Niistä en siis oikein voi tinkiä.
Ongelmani on, että vaikka aika kuluu ja olen alkanut liikkua paljon entistä enemmän, paino ei juuri tipu. Vyötärönympärykseni on kaventunut vain n. 3 cm ja paino tippunut ehkä kilon verran. Harmittaa ihan vietävästi.
En haluaisi millekään varsinaiselle dieetille, koska haluan sellaiset terveelliset elämäntavat, joita voin jatkaa, mutta en siis tosiaan oikein tiedä, että mikä tässä mättää, vaikka joku ongelma jossain selvästi on.
Vastaan tähän sillä oletuksella, että tämä ei ole provo.
Mitä tarkoitat tukalalla ololla? Onko se vain tunne, että haluaisit laihtua vai oikeasti fyysinen tunne? Niin kuin joku tuolla jo sanoi, niin lääkärissä käynti voisi olla hyvä vaihtoehto, jos oireet ovat oikeasti fyysisiä. Toki myös ahdistus voi aiheuttaa ihan fyysistä tukaluuden tunnetta. Tuolla painoindeksillä painon ei kyllä pitäisi aiheuttaa tukaluutta.
Sitten jos puhutaan ihan laihdutuksesta, niin suosittelisin ihan ensimmäisenä menemään kehonkoostumusmittaukseen johonkin paikkaan, jossa on kunnollinen InBody -laite. Maksaa muutaman kympin ja sillä saat tietää, onko kehossasi liikaa rasvaa ja kuinka paljon lihasta löytyy. Näiden tietojen perusteella voi sitten miettiä, onko mitään tarvetta pudottaa painoa ja kannattaisiko liikkumisessa keskittyä enemmän kunnon kohottamiseen.
Jos vyötäröltä on lähtenyt senttejä ja paino ei ole muuttunut, niin todennäköisesti olet saanut hiukan lisää lihasta ja se on vain positiivinen asia.
Kolme senttiä vyötäröstä on aika paljon, varsinkin hoikalle ihmiselle. Itsellä tavoite saada vyötärö 72 cm --> 69 cm ja tosi paljon saan projektiin panostaa, 5:2 - dieettiä varmaankin ainakin kesään saakka.
Paino on minulle ihan sama mikä tulee olemaan, nyt olen mitoissa 172/68. Olisi parempi jaksaa käydä salilla säilyttämässä lihasmassaa ja siten painaa enemmän, mutta voi olla ettei tule sinne nyt palattua, joten painokin tippuu jonkin verran jos tavoitteeseeni pääsen.
Hedelmiä en kovin paljon suosittele syömään, kasviksia kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Minullakin paino junnasi tai jopa nousi vaikka elin mielestäni terveellisesti. Päätin ottaa edullisen ruokavalion (valitsin ilona siekkisen) ihan nähdäkseni miten minun pitäisi syödä. Siinä painoluokan, minä kuulun painoluokkaan 50-60kg eli normaalipainon sisällä laihdutan. Huomasin että söin kuitenkin liikaa. Minulle hiilari sallittu max 30g esim riisiä per ruokailu. Minun lautasella oli varmaan tuplat normaalisti.
Kiitos tästä! Olenkin ajatellut, että annoskoossa on vikaa, mutta siis... Punnitsin uteliaisuuttani, miltä tuo 30 g riisiä näyttää ja tajusin sitten samalla, miksi paino ei putoa ja olo on tukala. Syön noin tuhat kertaa liian isoja annoksia! Tuo näytti vaan ihan pieneltä nokareelta lautasella ja oli sellainen reilu ruokalusikallinen. Otin loppujen lopuksi 38 g sitä riisiä ja lisäksi linssipataa ja lihaa, ja tulin täysin kylläiseksi. Olen kyllä aika urpo. Mun normaaliannokseni olisi ollut varmaan 3 kertaa tuo sama (lihaa en kyllä olisi syönyt enempää kuin nytkään). Tässä siis selvisi myös se, miksi olo on niin kurja: olen aina ähkyssä. Jotenkin vaan luulin, että pitää syödä paljon, ettei tule nälkä.
Outoa on se, että olin 35-vuotiaaksi saakka erittäin hoikka ja sitten kymmenessä vuodessa lihoin vähän vajaat kymmenen kiloa. En oikein tajua, että missä vaiheessa tuo annoskoon vääristymä on syntynyt.
T. Se, jolle sydänvikaa ehdoteltiin (voi sekin olla)
Hei pitkästä aikaa. Sairastelusta johtuen paluu salille on ollut enemmän joogaa, mutta olen käynyt kaksi kertaa viikossa joogassa. Paino junnaa paikoillaan 72 kg:n paikkeilla, mutta sitten tajusin katsoa BMI-mittaria ja onhan BMI pudonnut 24:stä 23,9:ään, joka on taas iso henkinen juttu, joten iloitsen siitä :) tsemppiä uuteen viikkoon ja etsikää niitä pieniä onnistumisia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tästä! Olenkin ajatellut, että annoskoossa on vikaa, mutta siis... Punnitsin uteliaisuuttani, miltä tuo 30 g riisiä näyttää ja tajusin sitten samalla, miksi paino ei putoa ja olo on tukala. Syön noin tuhat kertaa liian isoja annoksia! Tuo näytti vaan ihan pieneltä nokareelta lautasella ja oli sellainen reilu ruokalusikallinen. Otin loppujen lopuksi 38 g sitä riisiä ja lisäksi linssipataa ja lihaa, ja tulin täysin kylläiseksi. Olen kyllä aika urpo. Mun normaaliannokseni olisi ollut varmaan 3 kertaa tuo sama (lihaa en kyllä olisi syönyt enempää kuin nytkään). Tässä siis selvisi myös se, miksi olo on niin kurja: olen aina ähkyssä. Jotenkin vaan luulin, että pitää syödä paljon, ettei tule nälkä.
Outoa on se, että olin 35-vuotiaaksi saakka erittäin hoikka ja sitten kymmenessä vuodessa lihoin vähän vajaat kymmenen kiloa. En oikein tajua, että missä vaiheessa tuo annoskoon vääristymä on syntynyt.
Vähenikö fyysinen aktiivisuutesi huomaamattasi siinä 35 vuoden korvilla? Monillahan on tuossa vaiheessa ruuhkavuodet pahimmillaan ja kropastakin voi alkaa menemään parasta ennen -päiväys umpeen ja alkaa tulemaan kremppoja ja niiden mukana treenitaukoja. Itsellä on ainakin ollut tällaista ja siitä omasta treenaamisesta on pitänyt pitää aktiivisesti kiinni, ettei se jää.
Paino on ärsyttävästi pysähtynyt 6666,5 kilon hujakoille. Syytän taas kierron loppuvaiheen hormoneja, koska sama tilanne tuntuu toistuvan joka kuukausi. Järjellä tajuan, että ei ole mitään väliä, painanko 64, 65 vai 66 kiloa, mutta silti olisi kiva saada paino sinne 65 kiloon.
Kun olen lähellä tavoitepainoa, huomaan tarkastelevani kehoa aiempaa tarkemmin ja yhä pienemmät piirteet ja "virheet" pistävät silmään. Pitäisi opetella siitä eroon ja iloita isosta työstä ja onnistumisesta. Kyllä se kehon koostumuskin tässä vielä muuttuu, kun pidän kiinni ruokavaliosta ja liikunnasta, jotka tuottavat hyvää oloa ja mieltä muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähenikö fyysinen aktiivisuutesi huomaamattasi siinä 35 vuoden korvilla? Monillahan on tuossa vaiheessa ruuhkavuodet pahimmillaan ja kropastakin voi alkaa menemään parasta ennen -päiväys umpeen ja alkaa tulemaan kremppoja ja niiden mukana treenitaukoja. Itsellä on ainakin ollut tällaista ja siitä omasta treenaamisesta on pitänyt pitää aktiivisesti kiinni, ettei se jää.
Itse asiassa olin juuri noihin aikoihin hankalissa työkuvioissa, stressi oli kova ja kaikenlainen arkiliikunta jäi vähemmälle, mutta tosi oudolta tuntuu silti tuo ruokamäärälle sokeaksi ja turraksi tuleminen.
Nyt viime vuosina olen huomannut kropan vanhenevan ja juuri siksi aloin taas ihan aktiivisesti liikkua, liikun jopa paljon aktiivisemmin kuin koskaan. En edelleenkään aio varsinaisesti laihduttaa, mutta alan nyt kiinnittää entistä enemmän huomiota annosten kokoon. Kunto on jo selvästi kohentunut ja vyötärönympärys ja sääret vähän kaventuneet. Vielä haluan edistystä, olisi niin kiva päästä vanhoihin mittoihin tai edes niiden lähelle, koska niihin minäkuvani on tottunut.
Tänään olen kävellyt vähän vajaat 10 km työmatkoja ja nyt menen katsomaan leffaa kuntopyörän eteen 40 minuutiksi, se saa riittää tälle päivälle.
Aloin laihduttaa tammikuun 2023 lopulla. Paino laskee tasaisen hitaasti, tähän mennessä -5,8 kg. Paino nyt 74,4 kg. Tavoitteena on 63 kilon paino. Pätkäpaastoan, syömisikkuna on 8-10 tuntia. Tää sopii minulle, koska voin syödä ihan normaalia kotiruokaa ja satunnaisesti suklaapatukankin.
Tsemppiä kaikille laihduttajille! Luin koko ketjun läpi ja kiva nähdä miten täällä kannustetaan toisiaan.
Hyvään vauhtiin lähti, yli 5 kiloa sain pudotettua. Ehkäisy vaihdettiin, ja nyt niistä kiloista on tullut takaisin 2. Toivottavasti on väliaikaista turvotusta.
Tulen nyt vasta mukaan. Parin viikon ajan painonpudotusta ollut meneillään. Oon noin 73- 74 kg ja pituutta on 169 cm. Ikä 49 vuotta. 20-43-vuotiaana painoni oli 52 kg-59 kg. Nyt sitten viime vuosien aikana olen onnistunut saamaan 15 kg.
Yrityksenä nyt pitää makea kokonaan tai melkein kokonaan sivussa. Lisäksi Woltin McDonaldsit ja pizzat sekä vastaavat pois. Kävelyä lähes joka päivä vähintään 3 km. Myöhemmin mukaan pyöräily, kuntosali ja uinti/vesijuoksu. Kasviksia paljon. Juomana vesi, välillä ehkä otan Coca Cola Zeroa. Ruokailuvälit säännöllisiksi ja nukkumaan aikaisemmin & unta yössä jotain 7-8 h. Haluaisin saada melkein kilo/viikko pois, mutta jos nyt vähintään puoli kiloa per viikko sais. Heinäkuun puoliväliin mennessä tavoite, että paino olisi noin 62 kg.
Meimi
Huomaattehan että ruokavaliossa riisi ym on aina kuivapaino, eli punnitaan siis ennen keittämistä. Kyllä siitä useamman haarukallisen saa. Olisiko vajaa desi keitettynä.
Vierailija kirjoitti:
Huomaattehan että ruokavaliossa riisi ym on aina kuivapaino, eli punnitaan siis ennen keittämistä. Kyllä siitä useamman haarukallisen saa. Olisiko vajaa desi keitettynä.
Riisi turpoaa noin kaksin- tai kolminkertaiseksi keitettäessä eli 30 g riisiä ei ole erityisen pieni määrä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se siitä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M53 painoa 112.2 kg, mukana. Selailen ketjua silloin tällöin ja päivitän jos saan painoa järjellisesti alas.
Onnea kaikille ja laskevia painolukemia.
Tänä aamuna 111.6. Tämän kokoisessa ihmisessä paino heittelee aika paljon, mutta uskon että tuo maltillinen lasku on totta. Ja mieluummin otankin sen näin, hitaasti. Yhdet 50-vuotisjuhlat olivat välissä jotka olivat mässäilyä ja seuraavana päivänä oli tukkakin kipeä, "pilasivat" mokomat synttärit tyystin hyvän alun. Ja metodina on ollut vähennetty sokeri ja iltasyömiset pois klo 18 jälkeen. Tsemppiä, löytäköön kukin itselleen sopivan tavan laskea painoa ja pitää sen haluamallaan tasolla!
Päivitys, 110.3
Hitaasti mutta varmasti.
109.6 Hitaasti on tultu alas. Tässä välissä taas parit 50-vuotisjuhlat.
Tavoitepainoa en ole liiemmin miettinyt, mutta hoikimman ja lihavimman painoni keskivälissä on 107. Se voisi olla paino jota voi kuvitella myös ylläpitävänsä. Toisaalta 105 tai vaikka pyöreä kolminumeroinen voisi myös toimia.