Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Painonpudotushaaste vuodelle 2023 - tule mukaan?

Vierailija
29.12.2022 |

Jos siltä tuntuu, olet tervetullut mukaan painonpudotushaasteeseen vuodelle 2023. Ei ole väliä, onko pudotettavia kiloja 1, 10 tai 100, kannustan Sinua mukaan. Tämä ei ole kilpailu, vaan tarkoitus on tukea, jakaa kokemuksia - ja onnistua!

Olen itse m45, pituus 184 ja paino 139,7. Minulla ei ole mitään hyvää tekosyytä sairaalloiselle ylipainolleni, minulla ei ole normaalia painavammat luut eikä aineenvaihduntahäiriötä. Rehellisesti sanottuna syön aivan väärin enkä liiku yhtään. Syön valtavat määrät makeita herkkuja, sekä valmisruokaa. Liikun autolla joka paikkaan. Kaikki tämä on niin väärin ja haluan siihen nyt muutoksen.

Tiedän, että ei ole nopeaa eikä helppoa poppakonstia. Olen valmis pitkään, järkevään ja tasaiseen elämänmuutokseen, jossa poistan ruokavaliostani epäterveelliset osat ja otan tilalle kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljatuotteita, hyviä rasvoja, proteiinia jne oikeassa suhteessa.

Lisään myös arkiliikuntaa päivittäisissä toimissani ja aloitan säännöllisen liikunnan 2-4 kertaa viikossa, vaihdellen aerobista liikuntaa ja lihaskuntoharjoittelua sopivassa suhteessa.

Tämä ei nyt ole varsinainen uudenvuodenlupaus, mutta ajankohta auttaa kyllä kun aihe on monella ajankohtainen, joulukilot on monelle harmistuksena ja kuntosaleilla on hyviä aloitustarjouksia. Haluan sitoutua muutoksiin pitkäksi aikaa. Jos haluat olla mukana muutoksessa, jakaa kokemuksia ja tsemppiä, saada hyvän startin vuoteen 2023 ja saada hyvää oloa ja terveyttä niin hienoa! Onnistutaan yhdessä!!

Kommentit (3110)

Vierailija
2881/3110 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullervo2023 kirjoitti:

Viikossa paino pudonnut 1,1kg! En todellakaan ymmärrä miten on mahdollista, koska olin junalakon takia etätöissä ja liikkuminen jäi muutenkin melko vähiin. Pelkällä pätkäpaastolla menty ja viikkoon sisältynyt myös herkkuja. Piti punnita kolmeen kertaan että uskoin tuloksen. Vielä 0,6kg ja tasan 10kg pudonnut. Se oli ensimmäinen välitavoite. Välillä ihmettelen miten tänä voi olla näin helppoa?? Ihan kuin huijaisin tässä painonpudotuksessa, kun en urheile hiki päässä ja syödäkin voi aika vapaasti aikaikkunan sisällä 😅

Aurinko ei tänään paista mutta toivotan kaikille aurinkoista viikkoa ja kovasti tsemppiä!

Pullervo2023

Tosi hienoa, Pullervo! Kuulostaa siltä, että paino putoaa tavalla, jota on siten jatkossa helppo ylläpitää.

Vierailija
2882/3110 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vihdoin parin kk tauon jälkeen nytkähti paino hieman alaspäin, 91 kg paino nyt. Olin tiukalla ruokavaliolla viime viikon ja koko viikon kova nälkä hallitsi elämää. Tänään pakko syödä nälkä pois, sitten taas jatkan. Tavoitteena on kesään mennessä päästä alle 90 kg.

Minulla on näitä sairauksia ja viime viikolla vointi ei ollut hyvä liian alhaisen kalorimäärän vuoksi. Tämäm viikon kokeilen vähän korkeampaa kalorimäärää, 1700. Tuskin sillä ainakaan lihoo, kun liikuntaa harrastelen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2883/3110 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää alkanutta viikkoa kaikille! Maanantai on vaakapäivä, nyt 124,2. Viikossa -0,8kg ja kolmessa kuukaudessa -15,5kg.. Olen hyvin tyytväinen, mutta vähän samoilla fiiliksillä kuin Pullervo yllä eli vaikka motivaatio on kova ja muutokset selkeitä, välillä silti tuntuu että tulokset tulevat ikäänkuin liian helposti. Toisaalta kuntosalilla saa tehdä paljon töitä että paita kastuu ja kaupassa on joka päivä tehtävä oikeat valinnat joten muutos ei tapahdu itsestään. Mutta vielä ei ole ollut varsinaisesti vaikeaa. Viime viikolla kahdesti kuntosalilla ja vesijuoksussa. Tavoitteeni on kolme kertaa viikossa, mutta koska kaksikin kertaa on parempi kuin aiempi ei yhtään, en ruoski itseäni liikaa. Muistan myöskin kohtuuden kaikessa. Viikonloppuna oli sekä ravintolassa käynti että syntymämäpäiväjuhlilla käynti. Niissä sain tehtyä lähes parhaat mahdolliset valinnat. Vähän jouduin itseni kanssa neuvottelemaan, kun pöydässä oli paljon sellaista tarjolla, jotka eivät nyt kuulu ruokavaliooni. Lopputuloksena onnistuminen ja hyvä mieli. Ei lainkaan sellainen fiilis että olisin jäänyt jostain paitsi, päinvastoin. Mieli on levollisempi nyt kun ei tullut huono omatunto tai pettymys. Pikkuhiljaa suhde ruokaan ja liikuntaan näköjään tervehtyy. Kiitollisin mielin, kevättä ja valoa! AP

Vierailija
2884/3110 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ylpeä itsestäni, paino alkaa 5:lla. Vihdoin! Nyt yritän pysyä sillä puolella, kun 60:een jäin jumiin niin pitkäksi aikaa. Tuntuu että normaalipainon sisällä pudotus on hitaampaa, ekat 10 kg lähti helpommin.

Olen huomannut että on joitakin asioita joista en halua luopua. Välillä käyn ulkona syömässä (yritän kyllä valita järkevästi sielläkin, mutta annokset ovat isoja ja en osaa jättää ruokaa), välillä menen muutamalle oluelle/siiderille kavereiden kanssa ja välillä leivon lasten kanssa (ja syön näitä leipomuksia). Varmasti painonpudotus hidastuu näillä valinnoilla mutta yritän ajatella että elämän täytyy olla myös itsensä näköistä ja makuista, että painonhallintaa jaksaa ylläpitää. Ettei tämä olisi jokin valtava ponnistus josta sitten repsahdan entisiin tapoihin.

Onko muilla tullut jotakin uusia havaintoja tai oivalluksia tämän painonpudotuksen / -hallinnan tiimoilta?

Aivan mahtavaa lukea kaikkien edistymisestä ja ajatuksista. Tämä on paras ketju ikinä! Seuraan ilolla kaikkia kirjoittajia ja mietin milloin kukin on tavoitteessaan. Mikä muuten AP:n tavoite on? Voisiko meillä silloin olla yhteiset juhlat täällä? Sinä AP olet ollut aloittanut tämän ketjun ja inspiroinut monia liittymään mukaan. Minusta olisi kiva muistaa sinua kun olet tavoitteessa.

Hukkanen

Vierailija
2885/3110 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla myös muiden edistymisestä. Minulla on samanlainen asenne uin Hukkasella, eli elämään kuuluu myös illanviettoja ja herkkuhetkiä. Mutta vihdoin olen oppinut kohtuuden!

Itselläni suurin ongelma oli iltasyömiset, ja kun pätkäpaaston ansiosta en enää päivällisen jälkeen syö mitään niin kalorimäärä on automaattisesti laskenut reilusti. Joku muukin sanoi että tällä kertaa tuntuu siltä että painonpudotus onnistuu. Minulla on sama tunne 👍 minunkin puolesta kiitokset AP:lle tästä mahtavasta ketjusta, vertaistuki oli juuri se mitä itse kaipasin 🙂

Pullervo2023

Vierailija
2886/3110 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muilla tullut jotakin uusia havaintoja tai oivalluksia tämän painonpudotuksen / -hallinnan tiimoilta?

Paljonkin! 

- Ruokasuhde ja ruokaan liittyvät tunteet. Tämä on ehdottomasti se tärkein ja vaativin, jota pitää työstää tai ylläpitää, jos pudotetun painon haluan pitää poissa. Ruoka ei ole vain polttoainetta vaan haluan ja saan myös nauttia siitä käyttämättä sitä kuitenkaan palkintona tai tunteiden säätelemiseen. On ollut ihanaa huomata, että terveellisestä ruuasta saan nautintoa myös ja pidän tunteesta, jonka terveellinen ruoka saa aikaan ja että monet aiemmin herkkuina pitämäni asiat eivät olekaan hyvänmakuisia tai niistä tulee huono olo. Olen innostunut uudella tavalla ruuanlaitosta, mikä on sekin kiva juttu. Olen ollut tiukkana herkkujen suhteen (kts. seuraava kohta), ja tämä tasapainottelu vaatinee eniten työtä jatkossakin.

- Syömishäiriöajattelu. Vaikka ruokailutapojen muutos on ollut helppo ja olo on hyvä, alttius ahmia ei ole hävinnyt mihinkään. Nyt vaan luulen ja toivon, että osaan aiempaa paremmin olla antautumatta sille. Tähän asti helpointa on ollut olla ostamatta herkkuja kotiin ja olla tarkkana annoskoon kanssa, mutta haluaisin oppia lisää joustoa ja rentoutta ja saada lisävarmuutta siihen, että osaan pitää herkuttelun aisoissa myös kun olen poissa tutuista kotiympyröistä. Vieläkin pelkään, että ratkean ahmimaan. Se pelko tuskin koskaan katoaa, mutta ehkäpä sen kanssa oppii elämään.

- Ateriarytmi, rutiinit ja ennakointi. On helpompi syödä hyvin ja sopivasti, kun mahdollisuuksien mukaan suunnittelee ja valmistaa ruuat etukäteen ja pitää ateriavälit tasaisina. 

- Kehon viestin opettelu ja erottelu. Mulle on ollut tärkeää oppia erottamaan mielihalu, ruokahalu ja nälkä. Esimerkiksi tänään piti käydä kaupassa nälkäisenä ja alkoi tehdä mieli proteiinivanukasta. Se olisi ollut ravitsemuksellisesti ihan siedettävä vaihtoehto, mutta muistutin itseäni, että olen pian kotona ja saan pian iltapalaa. Näläntunnetta ei tarvitse pelätä vaan sitä voi kyllä hetken kestää ja jos on nälkä, pitää syödä.

- Motivaatio, ei itsekuri. Ylläkuvatun tilanteen olisi joku voinut nähdä onnistuneena itsekurina. Mieluummin kuitenkin ajattelen, että osasin tunnistaa potentiaalisen "vaaranpaikan" ja vältin sen perustelemalla onnistuneesti itselleni, miksi en seuraa mielitekoa vaan odotan 10 minuuttia, että pääsen kotiin tekemään ruokaa. En koe tehneeni asioita pakon edessä tai pitkin hampain vaan siksi, koska niistä tulee hyvä olo. En siis esimerkiksi ole kieltänyt itseäni syömästä 500 g piparkakkutaikinaa televisiota katsellessa (näin on ennen monesti käynyt) vaan muistuttanut itseäni, että siitä tulee vain huono olo eikä se siis kannata.

- Omiin kykyihin ja potentiaaliin uskominen ja rentous. Joku yllä osuvasti sanoi, että elämäntapamuutos on tapahtunut liian helposti ja joku siitä, kuinka tuntuu, että nyt tämä onnistuu. Mulla on samat ajatukset. On ollut avartavaa huomata, että monessa kohtaa olen antanut periksi ennen kuin olen edes yrittänyt ja siten tuominnut itseni epäonnistumaan, mutta nyt jostain syystä olen onnistunut. Koko elämäntapamuutos vaikutti ennen utopistisilta ajatukselta, mutta ehkä en silloin vielä ollut valmis. Liikunnassa olen oppinut ottamaan itseni rennommin ja karistamaan häpeää olkapäältä ilkkumasta. Mitä sitten, jos teen salilla liikkeitä muita pienemmillä painoilla, en osaa jumppatunnin koreografioita tai olen jossain muussa jotakuta toista huonompi tai taitamattomampi? 

- Liikunnan ilo. Olen aiemmin kuvitellut, että en ole liikunnallinen ihminen. Nyt liikun joka päivä, harrastan eri lajeja ja kokeilen aiempaa rohkeammin uusia. Aika mahtavaa.

Vierailija
2887/3110 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja onnea Hukkaselle!

Tänään tuli tasan kahdeksan kuukautta omaa matkaa täyteen ja paino oli sama kuin 10 päivää sitten: pudotusta on siis tasan 20 kg ja tavoitteeseen on puoli kiloa. Tuo puoli kiloa on sinänsä merkityksetöntä, mutta pidän tasaluvuista ja kun kerran tavoite on asetettu, haluan siihen myös päästä. Menkat tulevat toivottavasti pian ja painoseurannan perusteella niiden jälkeen on paino pudonnut parissa päivässä paljon. Ehkä pian siis olen maalissa! Voisin taas varata hieronnan asian juhlistamiseksi. 

Tsemppiä taas kaikille. Tämä on hyvä ketju ja pikkuyhteisö!

Vierailija
2888/3110 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

15.3. kirjoitin tänne viimeksi. Paino on pudonnut taas, nyt -7 kg ja vaaka näyttää 73,2 kg. Vyötäröltä ja pepusta on senttejä huvennut, huomaan sen housuistani jotka on jääneet väljiksi. Pitänee hankkia pienempiä farkkuja :) Onneksi meillä päin on hyviä kirppareita mistä voi tehdä vaatelöytöjä. Muuten tulisi hurjan kalliiksi laittaa koko vaatekaapin sisältö uusiksi.

Vierailija
2889/3110 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidän paastopäivät ~800 kcal tiistai ja torstai, ovat kyllä aika tuskaisia, ehkä eilen ensimmäistä kertaa vähän helpompaa. Vyötärö 71 cm ja paino 67 kg.  

Q

Uusi viikko ja uudet paastopäivät. Olen toipilaana kotona vielä tämän päivän joten saa nähdä miten sujuu ilman aamusta iltaan ohjelmaa jota minulla tiistaisin yleensä on.

Punnitsin nyt eri vaa'alla ja aamulla, näytti 65,7. Vy edelleen 71 eli tavoitteeseen pari cm. 

Olen jossain vaiheessa hakkinut kaappiin todella väljiä kesähousuja, jotka taitaa nyt olla laitettava kierrätykseen, eivät istu mitenkään päin. Yksiä uusia hienoja kavensin että pysyvät päällä kun en halunnut vielä luopua.

Q

Vierailija
2890/3110 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon nyt ollut paastolla vain aamuina joina treenaan kahvin voimalla. Muuten tulee kuvottavan huono olo. Kävin kilpirauhaskokeissa ja TSH oli 2,6 ja T4V 16 eli erittäin hyvät luvut. Jaksan treenata ja alkaa treenit tuottaa tulosta kun huomaan jaksavani enemmän. Ei väsytäkään tällä hetkellä lainkaan vaan energiaa riittää. Johtuisko myös d-vitamiinin ja lisäraudan syönnistä? Painoa ajattelin vielä pudottaa kyllä, mutta se on myöhemmän kevään projekti.

Vierailija
2891/3110 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kävin kilpirauhasasioissa lääkärillä. Tämä lääkäri tuntui pätevältä. Ihmetteli miten asiaani on hoidettu, 2 vuotta olen vajaalla elänyt, välillä pääsemättä sängystä edes ylös. Olen soimannut itseäni kun kunto ei nouse, sen sijaan paino, kolesteroli, verenpaine ja verensokeri nousevat vaikka piiskaan itseäni liikuntaan ja välillä aika tiukkaan ruokavalioon. Lääkäri sanoi että nuo kaikki johtuu kilpparin vajauksesta.

Nyt lääkeannosta vihdoin nostettiin. Toivon todella että alan jaksaa treenata minäkin. Viime talvena jaksoin treenata vain 15 min. ja sitten piti jo mennä pitkälleen. Meidän ryhmä treenaa 3 h kerralla joten toivon todella että saan muut kiinni tässä asiassa. On ollut kurjaa vain seurata sivusta kun muut tekee ja itse ei pysty.

Vierailija
2892/3110 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ylpeä itsestäni, paino alkaa 5:lla. Vihdoin! Nyt yritän pysyä sillä puolella, kun 60:een jäin jumiin niin pitkäksi aikaa. Tuntuu että normaalipainon sisällä pudotus on hitaampaa, ekat 10 kg lähti helpommin.

Olen huomannut että on joitakin asioita joista en halua luopua. Välillä käyn ulkona syömässä (yritän kyllä valita järkevästi sielläkin, mutta annokset ovat isoja ja en osaa jättää ruokaa), välillä menen muutamalle oluelle/siiderille kavereiden kanssa ja välillä leivon lasten kanssa (ja syön näitä leipomuksia). Varmasti painonpudotus hidastuu näillä valinnoilla mutta yritän ajatella että elämän täytyy olla myös itsensä näköistä ja makuista, että painonhallintaa jaksaa ylläpitää. Ettei tämä olisi jokin valtava ponnistus josta sitten repsahdan entisiin tapoihin.

Aivan mahtavaa lukea kaikkien edistymisestä ja ajatuksista. Tämä on paras ketju ikinä! Seuraan ilolla kaikkia kirjoittajia ja mietin milloin kukin on tavoitteessaan. Mikä muuten AP:n tavoite on? Voisiko meillä silloin olla yhteiset juhlat täällä? Sinä AP olet ollut aloittanut tämän ketjun ja inspiroinut monia liittymään mukaan. Minusta olisi kiva muistaa sinua kun olet tavoitteessa.

Hukkanen

Varsinaista tiukkaa paino- tai aikatavoitetta en ole asettanut, tärkeimpänä on halu pitkäaikaiseen terveelliseen ja liikunnalliseen elämäntapaan. Suuntaviivoiva voisin kuitenkin ajatella että kun nyt alussa olen saanut 3 kuukaudessa -15 kg, voisin ajatella että loppuvuoden aikana voisin saada 9 kuukaudessa toiset 15 jolloin paino olisi noin 110. Sitten ensi kesäksi paino voisi olla kaksinumeroinen. Siitä eteenpäin jos painon saisi pidettyä 85-95 välissä niin siinä olisi suunnitelma. Eli tämän vuoden jouluna ja ensi juhannuksena olisi vähän kuin välitilinpäätös ja mahdolliset juhlat! :D Kiva idea. Kannatan muutenkin jokaista aidosti iloitsemaan ja olemaan ylpeä jokaisesta onnistumisesta omalla tiellä. AP

Vierailija
2893/3110 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos osasin oikein tulkita vaakaa, taidan olla 65 kilossa ja tavoitteessani! Pientä epävarmuutta tuottaa, että viisari oli alimmassa asennossa puolen kilon kohdalla ja kun olin vaa'alla, viisari oli 65,5 kilossa. Vaikea uskoa, että olisin päässyt tavoitteeseeni.

Niin tai näin, mieleen hiipi saman tien hämmennys. Jos todella olen nyt maalissa, miten tästä eteenpäin? Kummallisella tavalla haikea ajatus, että tämä oli tässä. Ehkäpä vaan jatkan samaan malliin, kun tämä sujuu ja olo on erinomainen. Alapainon rajaan on kuitenkin vielä yhdeksän kiloa, joten vaikka paino putoaisi jonkin verran, sen puolesta ei ole huolta. Kehonkoostumuksessakin on hienosäätöä: lihasta olisi kiva saada lisää ja parissa kohtaa on varaa vähentää rasvaa. Lihaksen kasvattamiseksi pitäisi tosin ruokavaliota säätää niin, että energiaa ja proteiinia tulisi enemmän kuin nyt. Sitä ehtii miettiä myöhemmin, nyt iloitsen tästä.

Lykkyä tykö kaikille tässä ketjussa ja isot kiitokset kannustuksesta, omien tarinoiden ja kuulumisten jakamisesta ja ylipäätään siitä, että oli tällainen virtuaaliporukka, jolle jakaa omia fiiliksiä. Jään ainakin taustailemaan tänne.

Vierailija
2894/3110 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduttelen kirjoitti:

Minäkin kävin kilpirauhasasioissa lääkärillä. Tämä lääkäri tuntui pätevältä. Ihmetteli miten asiaani on hoidettu, 2 vuotta olen vajaalla elänyt, välillä pääsemättä sängystä edes ylös. Olen soimannut itseäni kun kunto ei nouse, sen sijaan paino, kolesteroli, verenpaine ja verensokeri nousevat vaikka piiskaan itseäni liikuntaan ja välillä aika tiukkaan ruokavalioon. Lääkäri sanoi että nuo kaikki johtuu kilpparin vajauksesta.

Nyt lääkeannosta vihdoin nostettiin. Toivon todella että alan jaksaa treenata minäkin. Viime talvena jaksoin treenata vain 15 min. ja sitten piti jo mennä pitkälleen. Meidän ryhmä treenaa 3 h kerralla joten toivon todella että saan muut kiinni tässä asiassa. On ollut kurjaa vain seurata sivusta kun muut tekee ja itse ei pysty.

Todennäköisesti sun vointi alkaa paranemaan muutamassa viikossa lääkityksen aloituksesta. Varaudu kuitenkin siihen, että menee jopa vuosia ennen kuin lääkitys on sopiva kun sitä täytyy nostaa todella hitaasti kun saattaa vetää liikatoiminnan puolelle muuten. Itselläni aloitettiin 25 mikrogrammasta päivässä jota on nyt kolmen vuoden aikana nostettu siihen, että viitenä päivänä viikossa otan 50 mikrogrammaa ja kahtena päivänä 75 mikrogrammaa.

Tosin joillain nämäkin ovat jotain ihan aloitusannoksia ja syövät paljon isommalla annostuksella ja omat ennusmerkit näyttävät, että tästä tulee vielä lasku alas jolloin taas nostetaan annostusta.

Jännää on myös huomata miten keho muuttuu rasikaalistikin sen mukaan onko lääkitys sopiva vai ei: mulla näkyy alilääkittynä väsymyksenä ja hyvin lääkittynä virtaa riittää joka on se tyypillisin piirre. Osa taas on erikoisia asioita eli vaikka alilääkittynä hiukset ovat todella suorat ja jäykät ja sopivalla lääkityksellä hiuksista tulee taipuisat. Samoin alilääkittynä iho on todella kuiva ja kun lääkitystä korjataan tulee ihosta todella rasvainen ja saan finnejä (ennen sairastumista tämä oli ihotyyppini). Lisäksi masennus poistuu kun annostus on sopiva.

Samoin ruokailuun tämä vaikuttaa. Nyt kun lääkitys on sopiva en käytännössä pysty olemaan pätkäpaastolla. Eikä ole tarvettakaan kun paino kuitenkin putoaa. Alilääkittynä oli pakko olla koko ajan pätkäpaastolla kun muuten paino nousi. Suosittelen muuten myös syömään monipuolisesti ja kannattaa tsekata rautavarastojen tilanne. Se voi myös liittyä huonoon oloon kilpirauhasen vajaatoiminnassa jos rautavarastot ovat matalat.

Tsemppiä kuitenkin sairauden hoitoon ja tämä vie aikansa hoitaa! Lisäksi osa lääkäreistä vähättelee ja osa ottaa tosissaan. Pidä myös kirjaa eri kehollisista tuntemuksista kun ne ovat avainasemassa varsinkin lääkärillä käydessä että tulee kuulluksi.

Vierailija
2895/3110 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Kilpirauhaspotilas N 36:n tekstiä siis kilpirauhasasioista.

Vierailija
2896/3110 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduttelen kirjoitti:

Ai niin ja unohdin myös tuon jaksamiseen liittyvän asian eli alilääkittynä en jaksa yhtään treenata: tunnin kävelylenkki veti loppupäiväksi sänkyyn kuin jonkin vanhuksen. Nyt kun lääkitys on hyvä jaksan tunnin polkea kuntopyörää ja teen sen lisäksi yleensä päivässä 15-20 minuutin lihaskuntoharjoituksen eri kehonosalle. Yleensä teen pilatesta jaloille tai yläkropan treenaan painoilla ja punnertaen tai teen vatsalihaksille pilatesta tai perus rutistustreenit.

Voin sanoa, että oikealla lääkityksellä eroa on kuin yöllä ja päivällä, mm. jatkuva palelu on myös loppunut ja on palannut se oma fiilis eli on jopa kuuma ja pärjään vähillä vaatteilla (joka edelsi sairautta). Eli kun omalla kohdalla mennään siinä rajoilla että kohta kääntyy liikatoimintaan niin lääkitys on hyvällä tolalla. Mutta ei myöskään mennä siinä, että heti pitää lääkitä liian tehokkaasti kun liikatoiminta on myös mahdollista.

Vierailija
2897/3110 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

numero 17 kirjoitti:

Jos osasin oikein tulkita vaakaa, taidan olla 65 kilossa ja tavoitteessani! Pientä epävarmuutta tuottaa, että viisari oli alimmassa asennossa puolen kilon kohdalla ja kun olin vaa'alla, viisari oli 65,5 kilossa. Vaikea uskoa, että olisin päässyt tavoitteeseeni.

Niin tai näin, mieleen hiipi saman tien hämmennys. Jos todella olen nyt maalissa, miten tästä eteenpäin? Kummallisella tavalla haikea ajatus, että tämä oli tässä. Ehkäpä vaan jatkan samaan malliin, kun tämä sujuu ja olo on erinomainen. Alapainon rajaan on kuitenkin vielä yhdeksän kiloa, joten vaikka paino putoaisi jonkin verran, sen puolesta ei ole huolta. Kehonkoostumuksessakin on hienosäätöä: lihasta olisi kiva saada lisää ja parissa kohtaa on varaa vähentää rasvaa. Lihaksen kasvattamiseksi pitäisi tosin ruokavaliota säätää niin, että energiaa ja proteiinia tulisi enemmän kuin nyt. Sitä ehtii miettiä myöhemmin, nyt iloitsen tästä.

Lykkyä tykö kaikille tässä ketjussa ja isot kiitokset kannustuksesta, omien tarinoiden ja kuulumisten jakamisesta ja ylipäätään siitä, että oli tällainen virtuaaliporukka, jolle jakaa omia fiiliksiä. Jään ainakin taustailemaan tänne.

Hienoa kuulla, että noin hyvin on mennyt! Ehkä kannattaa nyt vetää hetki happea hyvin sujuneen laihdutuksen kunniaksi 👌

Vierailija
2898/3110 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhaspotilas N 36 kirjoitti:

Laihduttelen kirjoitti:

Ai niin ja unohdin myös tuon jaksamiseen liittyvän asian eli alilääkittynä en jaksa yhtään treenata: tunnin kävelylenkki veti loppupäiväksi sänkyyn kuin jonkin vanhuksen. Nyt kun lääkitys on hyvä jaksan tunnin polkea kuntopyörää ja teen sen lisäksi yleensä päivässä 15-20 minuutin lihaskuntoharjoituksen eri kehonosalle. Yleensä teen pilatesta jaloille tai yläkropan treenaan painoilla ja punnertaen tai teen vatsalihaksille pilatesta tai perus rutistustreenit.

Voin sanoa, että oikealla lääkityksellä eroa on kuin yöllä ja päivällä, mm. jatkuva palelu on myös loppunut ja on palannut se oma fiilis eli on jopa kuuma ja pärjään vähillä vaatteilla (joka edelsi sairautta). Eli kun omalla kohdalla mennään siinä rajoilla että kohta kääntyy liikatoimintaan niin lääkitys on hyvällä tolalla. Mutta ei myöskään mennä siinä, että heti pitää lääkitä liian tehokkaasti kun liikatoiminta on myös mahdollista.

Kiitos viesteistäsi! Olen tosi iloinen tästä annosnostosta. Sain vähän toivoa paremmasta. Tämä oli hyvä lääkäri, aion mennä hänelle jatkossakin. Olisi upeaa jos jaksaminen tästä paranee ja jos painokin tippuisin pikkuisen helpommalla kuin tähän asti. Paino nousi kuin raketti pari vuotta sitten kilpirauhasleikkauksen jälkeen.

Kokeilin tällä viikolla vanhaa talvitakkia joka ei mennyt enää kiinni aikaisemmin. Nyt menee! Eli jotain edistymistä tässä tapahtuu vaikka se ei vaaalla niin selkeästi näykään.

Vierailija
2899/3110 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upea ilma, tunnin kävelylenkki tuntui viileästä tuulesta huolimatta ihanalta. Aiemmin häpesin vuosien ajan kävelylle lähtöä, nyt kynnys on paljon matalampi. Jatkossa pyrin myös ulkoliikuntaan 1-3 kertaa viikossa, alussa kävelyä sauvojen kanssa tai ilman, myöhemmin pyöräilyä kun ei ole enää lunta ja jäätä. Olen pitänyt ruokavalion toimivat osat ennallaan, mutta lisännyt monipuolisuutta kasvisten kanssa. Uuden opettelua siinäkin vielä. Vaatteet alkavat olla jo tosi löysiä, pian on edessä uusien osto, sekin piristystä kevääseen. Aurinkoista päivää kaikille! AP

Vierailija
2900/3110 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä edelleen salitreenejä menee viikkoon 5 ja nyt aerobista lisään kun kelit alkaa olla kivat. Vaatteet ovat löystyneet, käsiin ja hartialinjaan tullut muutoksia, vatsa on pienentynyt ja kasvot kaventuneet. Eipä ole enää paluuta vanhaan

🌞

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kolme