Painonpudotushaaste vuodelle 2023 - tule mukaan?
Jos siltä tuntuu, olet tervetullut mukaan painonpudotushaasteeseen vuodelle 2023. Ei ole väliä, onko pudotettavia kiloja 1, 10 tai 100, kannustan Sinua mukaan. Tämä ei ole kilpailu, vaan tarkoitus on tukea, jakaa kokemuksia - ja onnistua!
Olen itse m45, pituus 184 ja paino 139,7. Minulla ei ole mitään hyvää tekosyytä sairaalloiselle ylipainolleni, minulla ei ole normaalia painavammat luut eikä aineenvaihduntahäiriötä. Rehellisesti sanottuna syön aivan väärin enkä liiku yhtään. Syön valtavat määrät makeita herkkuja, sekä valmisruokaa. Liikun autolla joka paikkaan. Kaikki tämä on niin väärin ja haluan siihen nyt muutoksen.
Tiedän, että ei ole nopeaa eikä helppoa poppakonstia. Olen valmis pitkään, järkevään ja tasaiseen elämänmuutokseen, jossa poistan ruokavaliostani epäterveelliset osat ja otan tilalle kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljatuotteita, hyviä rasvoja, proteiinia jne oikeassa suhteessa.
Lisään myös arkiliikuntaa päivittäisissä toimissani ja aloitan säännöllisen liikunnan 2-4 kertaa viikossa, vaihdellen aerobista liikuntaa ja lihaskuntoharjoittelua sopivassa suhteessa.
Tämä ei nyt ole varsinainen uudenvuodenlupaus, mutta ajankohta auttaa kyllä kun aihe on monella ajankohtainen, joulukilot on monelle harmistuksena ja kuntosaleilla on hyviä aloitustarjouksia. Haluan sitoutua muutoksiin pitkäksi aikaa. Jos haluat olla mukana muutoksessa, jakaa kokemuksia ja tsemppiä, saada hyvän startin vuoteen 2023 ja saada hyvää oloa ja terveyttä niin hienoa! Onnistutaan yhdessä!!
Kommentit (3110)
Tänä iltana kävin tekemässä ensimmäisen rankan kestävyystreenin viikkoon ja hyvältä tuntui! Jalat tuntuivat aluksi hieman tukkoisilta, mutta lämpesivät ja sain lopulta kovatehoisen harjoituksen tehtyä. Kävelin vielä tunnin verran leppoisaa tahtia ja nautin kauniista talvi-illasta ja täydellisessä kunnossa olevista kävelyteistä.
Jotenkin keho on kuitenkin sekaisin, liekö viime viikon nuhaisuus tätä samaa. Menkat alkoivat tänään viikon myöhässä, vaikka yleensä kierto on hyvin täsmällisesti 27-30 päivää. Painokin on taas jumittanut paikoillaan. Yritän olla lannistumatta tästä, vaikka toki mieluummin niitä pieneneviä lukuja vaa'alla katselisi.
Salitreeneissä 4pv lepotauko ja nyt uusi ohjelma startattu. Hyvin kulkee edelleenkin, salille pitää päästä, pää ja kroppa on mukavasti tottunut treenaamiseen. Takareisissä havaittavissa jo lihasta ja yläkropasta huomaa kuinka rasvaa on lähtenyt.
Tsemppiä kaikille!
🌞
Nyt ollut kyllä yksi huonon tuurin ja sairastelun jakso. Ensin meni molemmat polvet ja täys kävelykielto (+muu liikunta) ja kun nyt saisi liikettä lähteä varovasti palauttamaan, kunnon flunssa. Sen lisäksi öisin ei ole nukuttu, joten voimat aika lopussa. En ole edes vaa'alla halunnut käydä, mutta vyötärön mittasin ja se kaikesta huolimatta -1cm. Olen tätä yrittänyt ajatella suvanto ja ylläpito vaiheena. Jos tästä taas hiljalleen uuteen nousuun ja tiukempaa linjaa.
Aloitin tämän haasteen myötä vuoden alussa, kun olin muutenkin hakenut jostain tsemppiä tai lisämotivaatiota muutaman kilon karistamiseen. Tavoite oli pudottaa rapiasta 69 kilosta vähän alle 66 kiloon maaliskuun puoliväliin mennessä.
Olen käyttänyt sellaisia keinoja kuin 1. joka aamu punnitus, ettei paino karkaa "huomaamatta", 2. iltasyömiset pidetty aisoissa ja jos on ollut pakko jotain syödä niin tomaatti, porkkana tms., 3. tavoiteaikataulu, joka pitää katseen nk. pallossa (tavoitteen jaottelin noin 2-3 viikon välisiin etapeihin).
Viimeisimmässä etapissa 19.2. olin tavoitteeni tasalla (66,8), mutta seuraavana päivänä paino heijasi taas ylöspäin. Yritän vain sitkeästi olla antamatta periksi. Ehkä tällaiseen pieneen pudotukseen tämä keinovalikoima kuitenkin on riittävä.
Olennainen lisä mulla on myös mittanauha -- vyötärönympäryksen saaminen alle 80 cm ei kuitenkaan ole tavoitteena, vaikka se kai periaatteessa on se suositus. Ehkä 83-84 cm on realismin rajoissa.
Aloitin näköjään jo kuukausi sitten, mutta paino ei ole tippunut lainkaan, oikeastaan päinvastoin, puolisen kiloa enemmän näytti vaaka nyt :/. Herkut on pois, alkoholia ei mene, pätkäpaasto otettu käyttöön. Paino on silti entisellään. Nestepaino heittelee lisäksi todella paljon. Ilmeisesti myös uudelleen tehostettu liikunta vaikuttaa.
Hyvää on se, että olen päässyt takaisin juoksemisen makuun, ja kunto on oikealla raiteella ja nyt jo parantunut. Koska syöminen vaikuttaa jaksamiseen paljon ja liikunta on ykköstavoite niin en aio huolehtia määristä liikaa, laadusta vaan (pienellä riskillä) . Toivon, että kävisi niin kuin joskus ennenkin käynyt, että kun nesteet yhtäkkiä helpottaa niin tulokset näkyy.
Niin pitkään kuin juoksuvauhti paranee ja ollaan normaalipainossa niin en ole liian huolissani, mutta vähän oudolle tuntuu ettei paino reagoi oikein mihinkään. Upeaa kuitenkin, miten moni on saanut jo selvää tulosta <3 hyvä ketju siis silti!
Pieniä voittoja, mutta tädin perintönä tullut sormus mahtuu vasempaan keskisormeen! Aiemmin se sopi vain vasempaan nimettömään, mutta sinkkuna en sitä siinä halunnut pitää. Kivaa saada nätti koru taas käyttöön.
Kiitos taas tsemppiviesteistänne ja vinkeistänne. Täällä on painon pudottelu lähtenyt ihan kivasti käyntiin. Tänä aamuna vaaka näyttä 90 kg --> 87 kg. Tosin tuo alkupaino oli mitattu illalla, joten todellinen painonpudotus lienee 1,5 kg:n tuntumassa ja aikaa on mennyt vähän yli viikko. Minulle on ollut tärkeää nähdä sitä muutosta painossa alusta asti motivaation säilymiseksi, vaikka joku ehdottikin, että alkuun voisi opetella pitämään painoa samassa lukemassa. Varmasti ihan hyvä pointti tuokin, mutta itse päädyin kuitenkin tähän ratkaisuun. Tiedostan, että iso harjoittelun paikka minulle on pitää paino samoissa lukemissa kunhan tavoitteeseeni pääsen. (Meinasin kirjoittaa JOS pääsen, mutta nyt vähän itsevarmuutta ja uskoa peliin.)
Tämä on ollut lomaviikkoni, ja ruokarytmiä en ole ihan onnistunut pitämään järkevänä. Tavoitteenani on, että syön viisi kertaa päivässä, sillä varsinkin päivällinen on jäänyt viime vuosina usein syömättä. Tämä on tietenkin kostautunut kovana iltanälkänä ja ei niin fiksuina valintoina. Tässä ruokarytmiasiassa tulee nyt tsempata. Tosin arki tuo väkisinkin tässä jotain rytmiä, mutta siinäkin ennakointi on niin tärkeää.
Kuten aiemmin kirjoitinkin, en aio ruveta totaalikieltolinjalle eri ruokien suhteen, sillä se ei vain itselläni toimi. Olenkin syönyt jonkin verran herkuiksi määriteltäviä asioita tässä reilun viikon aikana ja pitänyt vain huolen, että päivän muut ateriat ovat sitten vähän kevyempiä/järkevämpiä. Aika paljonhan nämä ajatukset ovat pyörineet ruuan ympärillä, kun yrittää miettiä, miten koostaisi ja ennakoisi järkeviä ruokia, mutta toivottavasti tämä helpottuu, eivätkä nämä asiat pyörisi niin paljon mielessä. Keho- ja ruokasuhteeni on ollut iät ajat aika hankala, enkä halua, että tällainen painon pudottaminen menee mitenkään överiksi tai pakkomielteiseksi. Viime viikonloppuna reissussa ollessani en laskenut kaloreita ollenkaan, ja silti paino oli maanantaina sama kuin perjantaina. Tämä oli kiva huomata :)
Olenkin harkinnut, että sijoittaisin itseeni sen verran, että menisin tapaamaan jotain ravitsemusterapeuttia tai vastaavaa, joka osaisi neuvoa minua ravitsemuksen kanssa. Käyn viikoittain terapiassa uupumus- ja masennustaustani vuoksi ja siellä voin puhua näistä henkisen puolen asioista, mutta tarvitsisin konkreettista apua monipuolisen ruokavalion kasaamiseen ja ihan siis konkreettisia reseptejä. Vaivanani on vuosia ollut ibs eli ärtyvän suolen oireyhtymä, jonka takia en pysty syömään niin monipuolisesti kuin tahtoisin. Viljoista menee pieninä määrinä vain vehnä, arkena pidän maitotuotteet minimissä ja monet hyvät kasvikunnan tuotteet eivät vain sovi vatsalleni. Vaikeimpina aikoina ruokavalio on todella rajattu, mutta parempien kausien aikana vaihtoehtoja olisi varmasti enemmänkin. En ole mikään velho keittiössä, päin vastoin ruuanlaitto on arjen ärsyttävin ja epämiellyttävin asia, joten apu olisi tarpeen.
Eli jos jollain sattuu olla tiedossa ibs:ään ja vaikka vielä painonpudotukseenkin erikoistunut ravitsemusterapeutti/ muu ammattilainen niin vinkatkaa ihmeessä!
Pioni
Kyllä se siitä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M53 painoa 112.2 kg, mukana. Selailen ketjua silloin tällöin ja päivitän jos saan painoa järjellisesti alas.
Onnea kaikille ja laskevia painolukemia.
Tänä aamuna 111.6. Tämän kokoisessa ihmisessä paino heittelee aika paljon, mutta uskon että tuo maltillinen lasku on totta. Ja mieluummin otankin sen näin, hitaasti. Yhdet 50-vuotisjuhlat olivat välissä jotka olivat mässäilyä ja seuraavana päivänä oli tukkakin kipeä, "pilasivat" mokomat synttärit tyystin hyvän alun. Ja metodina on ollut vähennetty sokeri ja iltasyömiset pois klo 18 jälkeen. Tsemppiä, löytäköön kukin itselleen sopivan tavan laskea painoa ja pitää sen haluamallaan tasolla!
Päivitys, 110.3
Hitaasti mutta varmasti.
Paino on 67,5 kg (kokonaispudotus 18 kg heinäkuun lopusta). 2,5 kg vielä ja olen määränpäässä. Käyttämäni sovelluksen mukaan siihen menisi 30 päivää eli maaliskuun loppuun mennessä pitäisi olla valmista. 26.3. tulee kahdeksan kuukautta tätä elämäntapamuutosta täyteen. Tästä on hyvä aloitella viikonloppua: liikuntaa on suunnitelmissa jokaiselle päivälle ja ruokia varten on raaka-aineet valmiina.
Erikoista tämä hormoneihin liittyvä nestemäärän vaihtelu: muutama päivä sitten painoin hetkellisesti 70 kg.
Tsemppiä kaikille, me onnistutaan tässä!
Tänään 85.6kg (92 kg), pätkäpaastolla ja kasvisten lisäyksellä mennään. Hyvin siis hommaa etenee.
Vierailija kirjoitti:
Tänään 85.6kg (92 kg), pätkäpaastolla ja kasvisten lisäyksellä mennään. Hyvin siis hommaa etenee.
Pätkäpaasto on jees, mutta ei kasvisten lisäys laihduta.
Ei kasviksilla ole sellaista erityistä ominaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pätkäpaasto on jees, mutta ei kasvisten lisäys laihduta.
Ei kasviksilla ole sellaista erityistä ominaisuutta.
Olet niin oikeassa.
Hoikistuminen pilaantuu aina ulkopuolisista tekijöistä johtuen, joten en ala yrittämään enää ollenkaan. KAtson että syön pääsääntöisesti terveellistä ruokaa, ja että liikun silloin, ja sen verran kuin kulloinkin pystyn. Paino ei tällä tavoin putoa, mutta sillehän en voi mitään.
Nyt taas meni pari viikkoa hyvin, mutta nyt olenkin sitten neljättä päivää influenssassa, ja tiedänpä jo kokemujksesta että pari kk menee toidpuessa, jolloin kaikki kunto on taas täysin nollassa.
Veikkaan että kun tästä selviän, ja parin kk päästä pääsen taas hissukseen kävelylenkille, niin paukahtaa joka selkä tai polvi, tai sitten vammainen lapseni tarivtsee taas 247 apua, jolloin en jaksa tehdä mitään muuta kuin nukkua ne muutamat tunnit vuorokaudessa jotka minun on mahdollisuus nukkua, ja jos ajattelee että tämä vaihe kestää vaikkapa 3 viikkoa, niin sen jälkeen tarvitgsen univajeen paikkaamiseen ainakin pari viikkoa. Näin ollaankin jo kätevästi keskikesässä, eikä mitään muutosta ole tapahtunut ei kunnon, eikä painon kanssa!
Kiitos että sain purkautua, ottaa niin vietävästi päähän.
Viimeisen vuoden aikana on ollut niin pahaa närästystä että pari kk on mennyt lähinnä hissutellen. Kun se parani siedettäväksi, ärtyi jalan vanha vamma, ja kun sen kanssa alkoi taas pärjäämään tuli seuraava ongelma joka estää liikkumisen.
Minulla on krooninen sairaus joka estää uimisen uimahallissa, toinen vamma joka estää pyöräilyn pitemmälle kuin n. 10 km lenkin (ja tätä ei pysty joka päivä tai vaiva ärtyy) sekä synnynnäinen jalkavamma jonka vuoksi en voi kävellä kuin maks 2km lenkin kerrallaan, ja nuusta päivän jaloillaolon määräst riippuen, voin tehdä tuon lenkin yleensä 0-1x/pvä.
Ihrapossu kirjoitti:
Nyt ollut kyllä yksi huonon tuurin ja sairastelun jakso. Ensin meni molemmat polvet ja täys kävelykielto (+muu liikunta) ja kun nyt saisi liikettä lähteä varovasti palauttamaan, kunnon flunssa. Sen lisäksi öisin ei ole nukuttu, joten voimat aika lopussa. En ole edes vaa'alla halunnut käydä, mutta vyötärön mittasin ja se kaikesta huolimatta -1cm. Olen tätä yrittänyt ajatella suvanto ja ylläpito vaiheena. Jos tästä taas hiljalleen uuteen nousuun ja tiukempaa linjaa.
Minullakin terveyteen liittyvää. Olin toimenpiteessä ja sairaalaympäristössä muutaman viikon. Ei siis paljoa liikuntaa, vain fysioterapiaa. Laitosruokaa joten laihtumaan en päässyt, paino pysytellyt samana. Sunnuntaina saan treenata pitkästä aikaa ja olen jo kotona niin voi niukentaa ruokavaliota.
Paljon tuotiin ruokaa nenän eteen, mutta kevyttä lie. En ole tottunut noin paljon syömään. Vatsa varmasti venyi ja alkoi tuntumaan hirmunälkää, luulin että lihon kovasti mutta onneksi näin ei käynyt. Päiväkahvilla oli aina joku leivonnainen tarjolla mutta sanoin kiitos ei. Kerran söin tosin laskiaispullan mutta onneksi paino ei siitä noussut.
Laihduttelen
numero 17 kirjoitti:
Paino on 67,5 kg (kokonaispudotus 18 kg heinäkuun lopusta). 2,5 kg vielä ja olen määränpäässä. Käyttämäni sovelluksen mukaan siihen menisi 30 päivää eli maaliskuun loppuun mennessä pitäisi olla valmista. 26.3. tulee kahdeksan kuukautta tätä elämäntapamuutosta täyteen. Tästä on hyvä aloitella viikonloppua: liikuntaa on suunnitelmissa jokaiselle päivälle ja ruokia varten on raaka-aineet valmiina.
Erikoista tämä hormoneihin liittyvä nestemäärän vaihtelu: muutama päivä sitten painoin hetkellisesti 70 kg.
Sulla on kyllä sujunut hyvällä tahdilla painon pudottelu, onnittelut! Millainen energiavaje sinulla päivässä on?
Minulla on se 10 kg kesäkuusta tippunut, energiavaje vaihtelee kovasti, -200 ja -2500 kalorin välillä. Liikuntaa tulee paljon.
Laihduttelen
Vierailija kirjoitti:
numero 17 kirjoitti:
Sulla on kyllä sujunut hyvällä tahdilla painon pudottelu, onnittelut! Millainen energiavaje sinulla päivässä on?
Minulla on se 10 kg kesäkuusta tippunut, energiavaje vaihtelee kovasti, -200 ja -2500 kalorin välillä. Liikuntaa tulee paljon.
Laihduttelen
Kiitos!
En tiedä energiavajetta, koska en laske ruuan kaloreita tai kulutusta. Päivän aikana syön useimmiten kolme, joskus neljä ateriaa. Liikuntaa tulee joka päivä vähintään tunti, yleensä kahdesta kolmeen. Kolmesti viikossa on kestävyyskuntotreeni, kolmesti viikossa lihaskuntoa ja kerran viikossa pilates. Aamiainen on joka päivä sama ja iltapalalla vuorottelee puuro, leivät ja omeletti. Lounasruuat teen muutamaksi päiväksi kerrallaan ja jaan annoksiksi saman tien. Näin on helppo pitää annoskoot sopivina. Joskus syön lounasruokalassa ja siellä täytän lautasen puoliksi salaatilla. Eineksiä en käytä. Kahvia menee kahdesta neljään mukillista päivässä ja sen kanssa käytän baristakauramaitoa. Kotona en herkuttele ja myös kokouspullat yms. jätän yleensä väliin. Maidoton ruokavalio auttaa tässä, koska harvoin on tarjolla minulle sopiva vaihtoehto. Ns. oikeassa ravintolassa käyn niin harvoin, että sillä ei ole merkitystä painonhallinnan kannalta. Laitan tähän muutaman päivän ruuat ja liikunnat, jos niistä saa vähän käsitystä.
Aamiainen: kaurapuuro, johon tulee desi hiutaleita, desi kauramaitoa ja desi vettä, tl maapähkinävoita, puolukoita, puoli rkl siemenrouhetta, rkl maustamatonta soijajugurttia ja reilusti marjoja; appelsiini
Lounas: tofukiusaus eli neljännes yhdestä vuoallisesta, johon tulee 500 g perunasuikaleita, sipulia, 300 g tofua, pari rkl maustamatonta soijajugurttia ja loraus kauramaitoa; porkkana
Iltapala: kolme palaa kauraleipää, joiden päällä hummusta; porkkana
Liikunta: 55 min bodycombat-jumppa ja tunti rauhallista kävelyä
Aamiainen: sama puuro kuin yllä; porkkana
Lounas: linssikastike tomaattimurskapohjaan (neljään annokseen tulee desin verran linssejä), spagettia (kuivapaino 65 g), rkl maustamatonta soijajugurttia
Iltapala: sama puuro kuin aamulla mutta marjojen sijaan laitoin puolikkaan banaanin; porkkana
Liikunnat: kaksi tuntia kävelyä ja 45 min salitreeniä
Aamiainen: sama puuro kuin yllä; appelsiini
Lounas: härkislasagnette ja salaattia lounasruokalassa, viipale leipää
Välipala: banaani ja Elovena-kauravälipala mangonmakuisena
Iltapala: kolme palaa kauraleipää hummuksella; porkkana
Liikunnat: 7 km kävelyä ja tunti pilatesta
Vuoden alusta tippunut 3,5 kg. Kuulostaa vähältä, mutta on aika kiva, koska en ole totaalikieltäytynyt mistään. Välillä olen herkutellutkin kohtuudella.
Oma oivallukseni on *annoskoot*. Kaikkea saa syödä, mutta kohtuudella. Kun tekee mieli karkkia niin ostaa pienen lakupatukan ja se yksinään vie makeannälän pois.
Toinen ovallukseni ovat *kasvikset*. Syön kasviksia nälkääni ja ruokien yhteydessä runsaasti. Ne täyttävät mahaa eikä tarvi napostella herkkuja.
N50
Talven iloja - laskiaista oli, kun pikkunaperoita sai vetää pulkassa ja laskea mäkeä.
Niin kaunista tykkylunta länsiosissakin maatamme.
Etukäteen tuli syötyä tölkkiherneitä plus muut särpimet ja nälkä pysyi loitolla.
Maito, leipä, voi - kovan kunnon toi - oli sanonta jo vuosikymmeniä sitten.
Näinä päivinä maito, se on korvattavissa soija-/kaura-/riisimaidolla.
Entäpä tuo kova rasva?
Laktoositon voi on vähän kuin nurkassa häpeämässä, terveyssyistä.
Hyvältä maistuu, muttei elimistö kaipaa.
Lääkärikunta sanoo, että aika hyvin on jo opittu, että
kova rasva saisi olla pikkuroolissa ruokailutapahtumissa.
Terveydenhuollon ammattilaiset
kauhistelevat juhlien alla, joulu ja pääsiäinen, kuinka kovat rasvat, voit ja kermat ovat tehneet kauppansa
kylmähyllyiltä kotien juhlaruokailuun.
Leivänlevitteenä etelän maissakin löytyy oliiviöljyä.
Suomalaisilla totuttelua, jos öljyä vain suihkaisee, sivelee leivälle.
Ruokaleivän levite voipi olla
vaikka hummus, maistuu minulle silloin tällöin, samoin kevytmajoneesi, hunaja, marmeladi-levite.
Munavoi, jossa höysteenä raejuustoa on maukasta ja tuotteella on hyvä kylläisyysarvo.
Jokapäiväinen ihanne normi-leivänlevite olisi noin
40-60 rasvapitoisuus-
prosenttinen levitettävä pöytämargariini.
Leipämargariini on "vain koriste", sanotaan, kun halutaan keventää energiansaantia ja jätetään margariini
pois kokonaan leivän päältä ja käytetään juusto-/liha-/vegetuotteita leivän päällä.
Totesin kerran, että onpa runsas vitrini-valmisvoileipä ja ei lainkaan leipämargariinia ollut leivän pinnalla.
Oli kokki miettinyt, ettei turhaa rasvaa laiteta enää leivän päälle, kun majoneesitippa oli koristeena jo.
Kaikille tämä "kevyt leipä" ei käy, koska leipä on liian kuiva tuote suuhun sellaisenaan - alkaa yskittää
leivänmuruset suussa ruokailuhetkellä, varsinkin kun ikää tulee. Aika monelle hyvä, terveellinen ruisleipä
on todettu hankalaksi syödä yskimättä ja näin ollen jos syö, niin erittäin hitaasti syö.
Leipä se pitää naisenkin tiellä, sanoivat Martat ja Martit, kun ohjeita leivän tekoon jakoivat.
numero 17 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
numero 17 kirjoitti:
Laihduttelen
Kiitos!
En tiedä energiavajetta, koska en laske ruuan kaloreita tai kulutusta. Päivän aikana syön useimmiten kolme, joskus neljä ateriaa. Liikuntaa tulee joka päivä vähintään tunti, yleensä kahdesta kolmeen. Kolmesti viikossa on kestävyyskuntotreeni, kolmesti viikossa lihaskuntoa ja kerran viikossa pilates. Aamiainen on joka päivä sama ja iltapalalla vuorottelee puuro, leivät ja omeletti. Lounasruuat teen muutamaksi päiväksi kerrallaan ja jaan annoksiksi saman tien. Näin on helppo pitää annoskoot sopivina. Joskus syön lounasruokalassa ja siellä täytän lautasen puoliksi salaatilla. Eineksiä en käytä. Kahvia menee kahdesta neljään mukillista päivässä ja sen kanssa käytän baristakauramaitoa. Kotona en herkuttele ja myös kokouspullat yms. jätän yleensä väliin. Maidoton ruokavalio auttaa tässä, koska harvoin on tarjolla minulle sopiva vaihtoehto. Ns. oikeassa ravintolassa käyn niin harvoin, että sillä ei ole merkitystä painonhallinnan kannalta. Laitan tähän muutaman päivän ruuat ja liikunnat, jos niistä saa vähän käsitystä.
Aamiainen: kaurapuuro, johon tulee desi hiutaleita, desi kauramaitoa ja desi vettä, tl maapähkinävoita, puolukoita, puoli rkl siemenrouhetta, rkl maustamatonta soijajugurttia ja reilusti marjoja; appelsiini
Lounas: tofukiusaus eli neljännes yhdestä vuoallisesta, johon tulee 500 g perunasuikaleita, sipulia, 300 g tofua, pari rkl maustamatonta soijajugurttia ja loraus kauramaitoa; porkkana
Iltapala: kolme palaa kauraleipää, joiden päällä hummusta; porkkana
Liikunta: 55 min bodycombat-jumppa ja tunti rauhallista kävelyä
Aamiainen: sama puuro kuin yllä; porkkana
Lounas: linssikastike tomaattimurskapohjaan (neljään annokseen tulee desin verran linssejä), spagettia (kuivapaino 65 g), rkl maustamatonta soijajugurttia
Iltapala: sama puuro kuin aamulla mutta marjojen sijaan laitoin puolikkaan banaanin; porkkana
Liikunnat: kaksi tuntia kävelyä ja 45 min salitreeniä
Aamiainen: sama puuro kuin yllä; appelsiini
Lounas: härkislasagnette ja salaattia lounasruokalassa, viipale leipää
Välipala: banaani ja Elovena-kauravälipala mangonmakuisena
Iltapala: kolme palaa kauraleipää hummuksella; porkkana
Liikunnat: 7 km kävelyä ja tunti pilatesta
Kiitos vinkeistä! Näyttää melko samanlaiselle kuin oma ruokavalioni, aamuisin kans pari kuppia kahvia kaurabaristalla. Pastaa laitan myös 65 g kuivana, se on sopiva annos.
Minulla vaan on iltasyöminen tuhdimpaa, syön pääaterian silloin. Liikuntani ovat monesti melko myöhään illalla(ohjaaja eri mantereella) ja haluan mennä nukkumaan ilman nälkää. Sairastan unettomuutta ja
vaikea nukahtaa nälkäisenä sekä harmittaa yöllä herätä nälkään. Mullakin on liikunnat muutamaa tuntia päivässä.
Mutta voisin kokeilla tuota sinun rytmiä ja ottaa aamupuuroa tuhdimmin. Illallisena tykkään minäkin kikomeletista.
Mulla on tavoitteena syödä heviä 800-1 kg päivässä(ravitsemustieteilijän suositus syöpäpotilaille) ja vähän lisätä myös proteiinia.
Oikein hyvää alkanutta viikkoa kaikille! Tänään kahdeksannen viikon vaakapäivä. Kahden maltillisemman viikon (-0,4 ja -0,6) jälkeen parempi viikko, tulos 127,6 eli pudotusta -1,5 ja kokonaisuudessaan -12,1. Olen keskittynyt pitämään annoskoot ja monipuolisuuden kunnossa. Tämän viikon haasteena on talviloma, eli tähänastiset arkirutiinit joutuvat koetukselle. Pyrin silti pitämään liikuntamäärän vähintään ennallaan ja ruokarytmin niin samanlaisena kuin mahdollista. Tänään kuntosali ja uinti. Iso kiitos tuesta! AP