Vaihdevuodet alkoi ja olen "vasta" 47-vuotias
Onko tämä keskimääräisesti aikaisin?
Vertaislukuja kiitos!
Kommentit (87)
Ihan normaali aika. Lisääntymisikäsi on ohi. Vanhuus tekee tuloaan.
Mä hain avut 44-vuotiaana, kun lakkasin nukkumasta ja hikoilin yöt. Itsekin luulin, että oireiden aika olisi vasta viidenkymmenen jälkeen, väärin.
Ensinnäkin mitä tarkoitat että vaihdevuodet alkoivat? Tuliko menopaussi, siis on ollut jo 12 kk menkat pois. Siihen Suomessa keskimääräinen ikä on 51, mutta 45 eteenpäin pidetään täysin normaalina ikänä.
Sitten taas jos tarkoitat käytännössä esivaihdevuosia, eli että alkaa vuototiheys vaihdella tai tulla vaihdevuosioireita, niin ne usein alkaa 5-10 vuotta ennen itse menopaussia, eli voivat alkaa jopa nelikymppisenä sellaisella, jolla menopaussi on kuitenkin keskimääräisessä iässä. Mulla alkoi itselläni esivaihtarit 42-vuotiaana kierron lyhenemisellä, nyt 49-vuotiaana menkat tulee kun jaksaa, joskus 3 viikon välein, joskus voi olla puoli vuotta pois.
Vaihdevuosioireilu voi alkaa hyvinkin jo heti 4-kymppisenä, eikä ole kovin epätavallista että alkaa ennen neljän kympin ikää. Jos menkat loppuu ennen 45 vuoden ikää, puhutaan varhaisista vaihdevuosista: keskimäärin menkat loppuvat 51 vuoden iässä suomalaisilla naisilla.
47 on hyvin tyypillinen ikä saada vaihdevuosioireita, moni on kärsinyt niistä jo aiemminkin (ja osa ei saa varsinaisia oireita ikinä, menkat vaan loppuu joskus).
Minulla alkoi kun olin 48 v, ja olen kiitollinen, koska kuukautiset loppuivat lopullisesti. Ehtihänn niitä kestääkin 35 vuotta, ikävä ei ole.
Mulla alkoi kanssa 47-vuotiaana.
Oon nyt 48, kuukautiset olleet kaksi vuotta poissa, niitä ei ole ikävä!
Edelleen kyllä työstän asiaa, mutta vähitellen tähän tottuu. Mulla oli tosi rankat esivaihdevuodet mielialaongelmineen. Nyt ne on helpottaneet. Isoin haaste on aamuyön unettomuus.
Oon kyllä vanhentunut parissa vuodessa tosi paljon. Se tuntuu vähän kurjalta, oon aiemmin ollut nuoren näköinen. Pieniä kremppoja on myös.
Työuraa jäljellä 20 vuotta. Sen suhteen ehtii vaikka mitä! Ja omille harrastuksille tulee vähitellen tilaa, kun kuskaukset vähenevät. Meillä nuorin 9-vuotias, joten kuskauksia kyllä vielä riittää.
Niin, 47 vuotiaiisaa ei ole enää rypyttömyyden hehkuttajiaja syy on normaali.
siksi nauran 35-39 vuotiaille jotka hehkuttaa kuinka papereita kysytty, joka ei sinänsä yhtään ihmeellistä, koska siinä iässä ei olekaan vielä ns. Ikääntyminen eikä ESTROGEENIN väheneminen; alkanut, joten ihon pitääki olla RYPYTÖN.
Mulla alkoi 41-vuotiaana, mutta vieläkin menkat ajoittain tulee, täytän 50 kesällä. Saisi jo kyllä loppuakin. Mulla on kyllä mennyt vaihdevuodet tosi helposti, lähinnä vuotojuttuja on ollut, eli välillä pitkien menkkapaussien jälkeen ollut uskomattomat pitkät niagaravuodot, mutta niistäkin on selvitty. Kuumia aaltoja, mielialaongelmia, kipuja, väsymystä, unettomuutta ei ole mulla ollut ollenkaan. Eilen luin täältä, että asian saattaisi selittää se että olen keskivartalolihava. Täällä oli linkki artikkeliin, että keskivartaloläski tuottaa estrogeeniä, ja se helpottaa vaihdevuosioireita vaihdevuosi-iässä.
Vierailija kirjoitti:
Niin, 47 vuotiaiisaa ei ole enää rypyttömyyden hehkuttajiaja syy on normaali.
siksi nauran 35-39 vuotiaille jotka hehkuttaa kuinka papereita kysytty, joka ei sinänsä yhtään ihmeellistä, koska siinä iässä ei olekaan vielä ns. Ikääntyminen eikä ESTROGEENIN väheneminen; alkanut, joten ihon pitääki olla RYPYTÖN.
Ei estrogeeni merkittävästi tuohon vaikuta. Jos vaikuttaisi, niin hormonikorvaushoito vähentäisi rypistymistä, mitä se ei tutkitusti tee. Ikääntymisprosessit etenee mutenkin kehossa, ei se estrogeeni ainoa juttu ole. Tapahtuuhan se miehillekin, joilla ei sellaista hormoniromahdusta tapahdu.
Mulla menkat loppu 41 vuotiaana,siitä vuoden päästä piti hakea apua hormonikorvaus hoidosta uni ja muihin ongelmiin,55 vuotiaana lopetin pillerit ja sen jälkeen kaikki on ollut ihan okei.nyt 64v.
Jos tarkoitat oireiden alkua niin ihan normaali ikä ja tosi monella alkaa aiemminkin. Varsinainen menopaussi (12kk viimeisistä kuukautisista) on keskimäärin 51 vuotiaana, mutta oireethan voi alkaa >10v aiemmin. Tuntuu että tästä ei vielä tarpeeksi puhuta, itsekin luulin että vaihtarioireet alkaa sitten 5-kymppisenä ja olin järkyttynyt kun aloin oireilla jo 45 vuotiaana (itse asiassa aiemminkin, mutta en tunnistanut oireita vaihtareihin liittyviksi).
Olen 48-vuotias ja vaihdevuodet ovat onneksi ohitse. Ei enää hikoilua tai mielialanvaihtelua tai kuukautisia, eikä ennen kaikkea raskaaksi tulemisen pelkoa. Ensimmäiset vaihdevuosioireet tulivat jo 42-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Mä hain avut 44-vuotiaana, kun lakkasin nukkumasta ja hikoilin yöt. Itsekin luulin, että oireiden aika olisi vasta viidenkymmenen jälkeen, väärin.
Mitä apuja tähän saa, estrogeenejä? Täytin juuri 44, ja samat oireet alkaneet.
En tiedä olenko ainoa, mutta ei mulle vaihdevuodet ole aiheuttaneet mitään dramaattista ulkonäön muutosta. Hitaasti vähitellen on kolmekymppisestä asti tulla hentoja juonteita sinne tänne, ja vuosien varrella ne on tasaisesti syventyneet ja/tai lisääntyneet. Mutta ei vaihdevuodet mitään romahdusta tehnyt, samalla lailla hitaasti ikäännyn edelleen kuin ennenkin.
Mulla alkoi 46 vuotiaana yöhikoilut. Lääkäri pitkin hampain mittautti hormonit ja sen mukaan vaihdevuodet tukevasti päällä. Vaihdoin suoraan e-pillereistä hormonikorvaushoitoon
Minulla loppui menstruaatiot 56-vuotiaana. Loppui vain. Mitään hormoneja en ole käyttänyt enkä tarvinnut. Seksi maistuu aina vaan.
Nyt 64-v mummo
Ei mitääm oireita. Tyttönen olen ja siltä myös näytän. Ikää vasta 46. BMI 20. Samat mitat kuin tullessani täysi-ikäiseksi 90-luvulla.
oikeaa ikääni ihmetellään aina. Minulle tulee juuri 40 vuotta täyttäneet kertomaan kuinka juuri täyttivät JO 40. Että odotapa kun olet tässä iässä.
heillä juonteita silmissä, otsassa
koska itselläni ei ole, niin pitävät kai nuorempana.
en henno kertoa, että täytin 40 pian seitsemän vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä apuja tähän saa, estrogeenejä? Täytin juuri 44, ja samat oireet alkaneet.
Mä sain yhdistelmäe-pillerit (sterkka tehty,.syöty viimeksi 20+ v sitten). Niillä mentiin vuosi, ja koska oireet pahenivat (paljon ja pitkiä läpäisyvuotoja), ne on juuri vaihdettu mirenaan ja estrogeenigeeliin. Olisin työkyvytön ilman korvausta, olin ihan ongelmanratkaisukyvytön ja muistamaton unenpuutteesta. Gynelle ajauduin ensimmäisen kerran kun luulin sisään unohtunutta tamponia laskeumaksi, kertoo jotain siitä olotilasta. -ed.
Nojaa, mun äidillä alkoi 42v