Painonpudotushaaste vuodelle 2023 - tule mukaan?
Jos siltä tuntuu, olet tervetullut mukaan painonpudotushaasteeseen vuodelle 2023. Ei ole väliä, onko pudotettavia kiloja 1, 10 tai 100, kannustan Sinua mukaan. Tämä ei ole kilpailu, vaan tarkoitus on tukea, jakaa kokemuksia - ja onnistua!
Olen itse m45, pituus 184 ja paino 139,7. Minulla ei ole mitään hyvää tekosyytä sairaalloiselle ylipainolleni, minulla ei ole normaalia painavammat luut eikä aineenvaihduntahäiriötä. Rehellisesti sanottuna syön aivan väärin enkä liiku yhtään. Syön valtavat määrät makeita herkkuja, sekä valmisruokaa. Liikun autolla joka paikkaan. Kaikki tämä on niin väärin ja haluan siihen nyt muutoksen.
Tiedän, että ei ole nopeaa eikä helppoa poppakonstia. Olen valmis pitkään, järkevään ja tasaiseen elämänmuutokseen, jossa poistan ruokavaliostani epäterveelliset osat ja otan tilalle kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljatuotteita, hyviä rasvoja, proteiinia jne oikeassa suhteessa.
Lisään myös arkiliikuntaa päivittäisissä toimissani ja aloitan säännöllisen liikunnan 2-4 kertaa viikossa, vaihdellen aerobista liikuntaa ja lihaskuntoharjoittelua sopivassa suhteessa.
Tämä ei nyt ole varsinainen uudenvuodenlupaus, mutta ajankohta auttaa kyllä kun aihe on monella ajankohtainen, joulukilot on monelle harmistuksena ja kuntosaleilla on hyviä aloitustarjouksia. Haluan sitoutua muutoksiin pitkäksi aikaa. Jos haluat olla mukana muutoksessa, jakaa kokemuksia ja tsemppiä, saada hyvän startin vuoteen 2023 ja saada hyvää oloa ja terveyttä niin hienoa! Onnistutaan yhdessä!!
Kommentit (3110)
Oma painoni tuntuu olevan kuin kiveenhakattuna samassa lukemassa. Odotan että pääsisin vihdoin aloittamaan uudella kymmenlukemalla.
Hyvää viikonloppua ja oikeita valintoja kaikille! Talviloman ajan syömiset ovat vaatineet enemmän keskittymistä kuten ennakoinkin. Koska aikaa on ollut enemmän, myös edistymiselle haitallisia mielitekoja on ollut muutaman kerran mutta en ole antanut periksi. Viikoittaisesta kolmesta liikuntakerrasta sain pidettyä kiinni. Lisäksi tänään kun oli niin kaunis ilma, tein pienen kävelylenkin. Kylmä tuuli ja liukkaat jalkakäytävät veivät kyllä ihan kaiken ilon tuosta taaperruksesta, mutta sain sentään itseni hetkeksi liikkeelle sohvalta. Kokonaisuudessaan ollut positiivinen viikko ja lepo on tullut tarpeeseen. Silti vähän jopa odotan töihin paluuta koska ruokasuunnitelmaa on silloin helpompi noudattaa. Painonpudotus alkaa tuntua ja näkyä, tästä on hyvä jatkaa. AP
Taas yksi viikko takana ja paino -0,5kg. Olin yllättynyt että paino laskenut vaikka syömiset ollut sairastelun takia mitä sattuu. Nyt sitten täytyy palata tuttuun ateriarytmiin ja liikuntaan. Ihanaa kun on niin aurinkoista ja valoisaa!
Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille
Pullervo2023
75.9 kg painoni on nyt.
Edelleenkin kevyemmät ateriat ovat tapani laihduttaa. On tässä ohella herkkujakin tullut naposteltua, mutta ei ne vaikuta vaikuttavan lihottavan mua. Tämä laihtuminen näyttää onnistuvan, kun olen väliaikaisesti asunut muualla kuin kotonani.
M30
Vierailija kirjoitti:
Hoikistuminen pilaantuu aina ulkopuolisista tekijöistä johtuen, joten en ala yrittämään enää ollenkaan. KAtson että syön pääsääntöisesti terveellistä ruokaa, ja että liikun silloin, ja sen verran kuin kulloinkin pystyn. Paino ei tällä tavoin putoa, mutta sillehän en voi mitään.
Nyt taas meni pari viikkoa hyvin, mutta nyt olenkin sitten neljättä päivää influenssassa, ja tiedänpä jo kokemujksesta että pari kk menee toidpuessa, jolloin kaikki kunto on taas täysin nollassa.
Veikkaan että kun tästä selviän, ja parin kk päästä pääsen taas hissukseen kävelylenkille, niin paukahtaa joka selkä tai polvi, tai sitten vammainen lapseni tarivtsee taas 247 apua, jolloin en jaksa tehdä mitään muuta kuin nukkua ne muutamat tunnit vuorokaudessa jotka minun on mahdollisuus nukkua, ja jos ajattelee että tämä vaihe kestää vaikkapa 3 viikkoa, niin sen jälkeen tarvitgsen univajeen paikkaamiseen ainakin pari viikkoa. Näin ollaankin jo kätevästi keskikesässä, eikä mitään muutosta ole tapahtunut ei kunnon, eikä painon kanssa!
Kiitos että sain purkautua, ottaa niin vietävästi päähän.
Viimeisen vuoden aikana on ollut niin pahaa närästystä että pari kk on mennyt lähinnä hissutellen. Kun se parani siedettäväksi, ärtyi jalan vanha vamma, ja kun sen kanssa alkoi taas pärjäämään tuli seuraava ongelma joka estää liikkumisen.
Minulla on krooninen sairaus joka estää uimisen uimahallissa, toinen vamma joka estää pyöräilyn pitemmälle kuin n. 10 km lenkin (ja tätä ei pysty joka päivä tai vaiva ärtyy) sekä synnynnäinen jalkavamma jonka vuoksi en voi kävellä kuin maks 2km lenkin kerrallaan, ja nuusta päivän jaloillaolon määräst riippuen, voin tehdä tuon lenkin yleensä 0-1x/pvä.
Syö vähemmän kuin kulutat. Liikunta on hyväksi, mutta liikunta lisää vain vähän kulutusta. Laihdutus tapahtuu ruokavaliolla.
Aurinkoista alkanutta viikkoa kaikille. maanantai ja vaakapäivä, tulos 127,4, pudotus viikossa -0,2kg ja yhteensä -12,3 kg. Pian on edessä uusien vaatteiden osto. Paluu töihin talviloman jälkeen ja turvallisen tuntuinen paluu tuttuihin rutiineihin. Kuntosalikortin 50 käynnistä jäljellä vielä 29, tänään lihaskuntoharjoitus ja vesijuoksu. Maaliskuu ja kevät ovat jo ihan oven takana, antaa energiaa ja valoa tekemiseen. AP
noin 7kg lähtenyt vuoden alusta ja vaaka näyttää nyt 71.3kg. 65kg tavoitepaino kesäksi sillä pitäisi olla aika rasvaton kivannäköinen fysiikka omalle kropalle.
M31
Vierailija kirjoitti:
Ei lisätty mitään, ei sokeria, ei maitoa, niin silloin kaffekupillisessa ei ole hiilihydraatteja ollenkaan.
kun taas kaurajuoma-lasillisessa on hiilihydraatteja noin 10-20 hh per pari desiä.
Kauramaito-kaffe sisältää aina hiilihydraatteja. Yritin simppelisti valaista.
Kauralatte on ihanaa! Aamun nautinto. Vastajauhetuista kahvipavuista.
Tosin pätkäpaastotessa juon mustaa kahvia aamulla arkisin mutta ainakin sunnuntaina pitää saada ihana kauralatte. Hilihydraatit sopivat minulle.
Pari uuden vuoden kuukautta ketjua takana.
Pysytään fiksuina kommenteissamme jatkossakin.
Se , että sivustolle tulee ja selailee ajatuskenttiä - avartaa,
kiitos ihanille osallistujille.
Moikka kaikille!
Otan nyt itsekin osaa tähän ketjuun! Olen 36 -vuotias nainen ja omaan aika pitkän laihdutushistorian. Olen ollut aikuisiällä välillä hyvin hoikka, normaalipainoinen, vähän ylipainoinen ja sitten lihava myös. Siis ihan kaikkia mahdollisia olomuotoja. Juuri nyt olen lihavampi kuin koskaan aikaisemmin ja viime tiistaina vaa'alla käydessä sain suurimmat numerot kuin koskaan ennen: 91,6 kg. Tämä on ihan kauheaa, sillä olen jo keskivaikeasti obeesi!
Yritän nyt (taas kerran) saada painoa alas ja ajattelin, että tällainen vertaistukiketju voisi auttaa matkan varrella, aina silloin jos usko omaan tekemiseen horjuu.
Oma ongelmani on varmaan eniten se, että kun tuota ylipainoa on nyt näin rutkasti, haluaisin vain mahdollisimman nopeasti pudottaa paljon painoa. Tällainen tekniikka ei kuitenkaan yleensä ole ollut minulle tehokas, koska hyvin niukka kalorimäärä saa aina jossain vaiheessa aikaan repsahduksen. Ja sille "repsahdustielle" ollaan monesti myös jääty. 😔
Ajattelin, että voisin nyt alkaa seuraamaan tätä ketjua ja päivitellä omaa painonpudotustani. Lähtötasoni on siis (se aivan kauhea) luku: 91,6 kg. Toivon, että matka on tästä alaspäin! 📉
Tsemppiä ihan kaikille painonpudotukseen! Yhdessä me onnistutaan tässä!
Olen alkanut hoitamaan lihavuuttani mielenterveydellisenä ongelmana. Se on loppupeleissä kuitenkin seurausta siitä, että en osaa suhtautua ravintoon oikealla tavalla. Olen luonteeltani addiktoituvaa tyyppiä, joka mieluummin valitsee herkullisen ja rasvaisen ruoan, herkuttelun, kuin tekisin ruokaa alusta asti itse, olen siis laiska tekemään ruokaa enkä ole edes hyvä siinä. Siinähän se valmis kombo sitten onkin, kilot kertyvät hetkessä.
Itse aloitin lääkärin ehdotuksesta ns. pussikuurin, menin alkuun pari viikkoa ja jatkot sen mukaan. Painon suhteen tulokset ovat olleet hyviä, painoa on tippunut paljon, parikyt kiloa tässä reilun kuukauden jälkeen. Alku oli hankala, järkyttävät mielihalut heti, kun haistoit tai näit jonkun mainoksen näistä epäterveellisistä ruoista. Toki se on nyt hieman laantunut, mutta vietti on vahva. Välillä suutun itselleni, miten paljon nuo mielihalut ottavat ajatuksia valtaansa. Toinen on sitten liikunta, sitäkin jossain määrin lisätty, toki se on vain kävelyä, mutta jokainen metri kävelyä on poissa sohvalta makaamiselta somea selaillen.
Nämä vlcd pussit eivät ole ratkaisu ongelmaan, mutta niillä voi kuitenkin ratkaista akuuttia ylipainoa. Katkaisin sillä (toivottavasti) aikaiseen kuolemaan johtaneen käytöshäiriön ja terapeutin ohjeistuksella sitten hoidetaan tuota lihavuuteen johtaneita syitä. Painonhallintaa harjoitellan sitten muutaman kymmenen kilon päästä. Itselleni tärkein oivallus oli se, että jos jatkan näin, kuolen ennenikaisesti. Olen tehnyt monia virheitä ja ymmärtänyt asioita väärin. Tärkeintä on kuitenkin yrittää.
Viestini idea on siis siinä, ettei välttämättä kannata yrittää saada raivolla vaa'an lukemaa alaspäin vaan yrittää korjata se asia, joka sen vaa'an lukeman on saanut nousemaan ylöspäin.
Plus 5 kg vuoden alusta. En laihduta enää ikinä!
Hyvin on mennyt salitreeneisstä, tullut tehtyä 4-5krt/vko, nyt lisään viikkoon yhden kahvakuulatunnin. Aerobista en ole nyt juurikaan tehnyt kun ollut kovia pakkasia, ehkä sitten keväämmällä. Sitä tuossa pohdin, että hiilareita olen vähentänyt ilmeisesti vähän liikaa, lisäsin aamupalalle toisen leivän. Lounaalla pelkkä salaatti ja proteiininlähde, sekä oliiviöljy. Mielitekoja ei ole, hyvää ruokaa saa syödä navan täyteen. Painoa en ole ottanut, peilikuva kertoo, että tiivistymistä tapahtuu. Katsellaan sitten syssymmällä puntarilla käyntiä
Efter Nio:ssa vieraili maanantaina erikoislääkäri joka totesi pysyvän painonpudotuksen olevan äärimmäisen haasteellista. Suomenkielisen käännöksen mukaan hän sanoi mm. (osapuilleen) näin:
Jos ajatellaan evoluutiota, painon väheneminen on hälyttävä merkki. Keho yrittää taistella sitä vastaan kaikin tavoin. Ylipaino on tila jossa referenssitaso on väärä. Keho on tottunut normaalia suurempaan painoon. Painon pudotus on täsmälleen yhtä vaikeaa kuin normaalipainoisen olisi muuttua aliravituksi. Taustalla olevat mekanismit ovat tavattoman voimakkaita.
Mikäli itse olisin selvästi ylipainoinen (nyt n. 180/77), yrittäisin ehkä pudottaa painoa mahdollisimman hitaasti niin että aivoni eivät hiffaa sitä kovin selkeästi. Esimerkiksi keskimäärin 50 grammaa päivässä tekisi vaikkapa kolmessa kuukaudessa kai yli viisi kiloa ja vuodessa melkein 20 kiloa?
Tuo voisi kyllä olla vaikeaa kun diggaan esim. suklaasta "kahvileipänä" gluteeniherkkyyden takii. Kupillisen kaa voi mennä jopa viisi palaa tuota *askanruskeaa herkkua!
Möhötintti kirjoitti:
Olen alkanut hoitamaan lihavuuttani mielenterveydellisenä ongelmana. Se on loppupeleissä kuitenkin seurausta siitä, että en osaa suhtautua ravintoon oikealla tavalla. Olen luonteeltani addiktoituvaa tyyppiä, joka mieluummin valitsee herkullisen ja rasvaisen ruoan, herkuttelun, kuin tekisin ruokaa alusta asti itse, olen siis laiska tekemään ruokaa enkä ole edes hyvä siinä. Siinähän se valmis kombo sitten onkin, kilot kertyvät hetkessä.
Itse aloitin lääkärin ehdotuksesta ns. pussikuurin, menin alkuun pari viikkoa ja jatkot sen mukaan. Painon suhteen tulokset ovat olleet hyviä, painoa on tippunut paljon, parikyt kiloa tässä reilun kuukauden jälkeen. Alku oli hankala, järkyttävät mielihalut heti, kun haistoit tai näit jonkun mainoksen näistä epäterveellisistä ruoista. Toki se on nyt hieman laantunut, mutta vietti on vahva. Välillä suutun itselleni, miten paljon nuo mielihalut ottavat ajatuksia valtaansa. Toinen on sitten liikunta, sitäkin jossain määrin lisätty, toki se on vain kävelyä, mutta jokainen metri kävelyä on poissa sohvalta makaamiselta somea selaillen.
Nämä vlcd pussit eivät ole ratkaisu ongelmaan, mutta niillä voi kuitenkin ratkaista akuuttia ylipainoa. Katkaisin sillä (toivottavasti) aikaiseen kuolemaan johtaneen käytöshäiriön ja terapeutin ohjeistuksella sitten hoidetaan tuota lihavuuteen johtaneita syitä. Painonhallintaa harjoitellan sitten muutaman kymmenen kilon päästä. Itselleni tärkein oivallus oli se, että jos jatkan näin, kuolen ennenikaisesti. Olen tehnyt monia virheitä ja ymmärtänyt asioita väärin. Tärkeintä on kuitenkin yrittää.
Viestini idea on siis siinä, ettei välttämättä kannata yrittää saada raivolla vaa'an lukemaa alaspäin vaan yrittää korjata se asia, joka sen vaa'an lukeman on saanut nousemaan ylöspäin.
Kato, Nutrilettin mainosmies.
VLCD tuotteet on hyviä jos haluat jäädä loppuelämäksesi jojolaihdutuskierteeseen. Jatkuvasti liian vähällä energialla oleminen tuhoaa lihakset. Paastoaminen säilyttää lihaksia ja lisää kasvuhormonin määrää kehossa. On parempi olla syömättä (mikä on ilmaista!) kuin syödä vähäkalorisesti ja mitä pidempään sitä jatkat, sitä enemmän haittaa teet kehollesi.
Mut kapitalisti nauraa matkalla pankkiin.
Möhötintti :) Mulla heräsi sympatiat sun suuntaan. Kiva juttu, että käytät nimimerkkiä, on helpompi seurata tässä ketjussa sun matkaa. Toivottavasti saan (saamme kuulla) jatkoa miten sun hyvinvointi edistyy. Mukavaa oli lukea viestistäsi, lääkärin olleen ohjeistamassa aloittamaan pussikuuria. Eikös ne ENE-tuotteet ole alunperin lääkäreiden luotsaamia apuja joita käyttävät myös sairaaloissa, mikäli ylipainoinen tarvitsee tehokkaan painonpudotuksen saadakseen turvallisesti jonkin tarvitsemansa hoitotoimenpiteen. Vaikuttaa, että sulla on nyt paljon tukea jonka uskon auttavan eteenpäin ja lisäämään onnistumisia jatkossakin. Paljon olet jo ehtinyt pudottamaan painoa, onnea jo saavuttamisistasi. Kaikkea hyvää toivottelen, myös kaikille muillekin. Innolla odottelen, miten teillä jotka olette edelleen mukana nyt parin kk. tai ylikin jälkeen menee. Isot pudotukset vaatii aikaa, joten jaksamista ja tsemppiä, kannustusta kaikille. 💛🤗
Tervetuloa A.I. ja Möhötintti ja onnea matkalle!
Kävin tänä iltana salilla vaa'alla ja paino oli suunnilleen 66,2 kg; viisari pysähtyi hieman 66 kg:n viivan yläpuolelle. Olen siis 19,3 kg kevyempi kuin aloittaessani seitsemän kuukautta ja kaksi päivää sitten. Piti kolmesti (:D) nousta vaa'alle tarkistamaan, voiko lukema tosiaan olla noin alhainen, mutta sama se oli joka kerta. 1,2 kg on vielä tavoitteeseen ja sen jälkeen paino saa asettua mihin asettuu. Painon putoaminen ei tosiaan ole lineaarista, koska pari viikkoa sitten oli jakso, jolloin paino ei hievahtanutkaan ja nyt se on tullut alas ryminällä.
Uskomatonta. Olen niin ylpeä itsestäni ja on niin hyvä mieli, etten löydä sanoja. Tuntuu myös hyvältä huomata muutos peilikuvassa. Saliharjoittelu on tuonut minun silmääni nättiä muotoa olkavarsiin ja takareisiin ja aamulla, kun maha on tyhjä ja keho kuivimmillaan, vatsassa erottuu selkeät pystyjuovat suorien ja vinojen vatsalihasten rajalla. Odotan kovasti, että posti tuo uudet lenkkitossut ja pääsen aloittelemaan juoksukunnon kasvattamista. Haaveilen juoksutapahtumaan osallistumisesta ensi kesänä. Ajatukset eivät ihan pysy muuttuvan kehon tahdissa ja kun tein vaatetilausta yhdessä verkkokaupassa, piti moneen kertaan tarkistaa, että olen kokotaulukon mukaan tosiaan S enkä L tai XL niin kuin vielä kesällä.
Tervetuloa A.I. ja Möhötintti! Kovasti tsemppiä tähän matkaan 🙂 toivottavasti yhdessä se on helpompaa.
Ja numero 17, ihan mahtava suoritus! Saat todella olla ylpeä itsestäsi 🥳 Toivottavasti itsekin joku päivä voin katsoa peiliin ja olla tyytyväinen 🙂 minäkin haaveilen juoksemisesta mutta ylipainoa vielä sen verran että en uskalla lähteä hölkkäämään ettei polvet kipeydy 😬
Pullervo2023
Marraskuun alun huippulukemista on nyt tultu 12 kg alaspäin ja näistä 8 kg tämän vuoden aikana. Ylipainoa on sen verran reilusti, että nopeampikin pudotus voisi olla hyvä näin alkutaipaleella - mutta hyvä näinkin - kilo viikossa on ihan hyvä tahti, jos sitä vain jaksaa pitää pidempään päällä.
Menetelmänä on ollut vuoropäiväpaasto (ADF) - mutta vähän katkonaisesti, kun välissä on ollut työmatkaa, joulua ja vuodenvaihdetta, liikaa kiirettä/stressiä jne. Toisaalta jos ja kun paino tippuu tätä tahtia näinkin, niin ei kannattane huolehtia vaikkei jokainen viikko olisikaan täydellinen laihdutusviikko. Muuten tässä on tullut vähennettyä myös roskaruuan syöntiä ja alkoholin käyttöä sekä lisätty liikuntaa.
Ensimmäinen tavoitte tässä voisi olla se, että saa painoa alas ja kuntoa ylös sen verran, että jaksaisi kesällä pelata kokonaisia golf-kierroksia - aiempien kokemusten mukaan pitäisi puodottaa vielä sellaiset 12-15 kg, mutta tätä tahtia sen pitäisi olla mahdollista kesän alkuun mennessä - ja keväällä voi hyvin tyytyä puoliin kierroksiin.
Sairastelua on ollut nyt viime viikkoina, ensin vatsatauti ja sitten jokin itsepintainen flunssa. Sairastelusta johtuen tai niistä huolimatta paino pysynyt nyt 72kg paikkeilla, eli ei hullummin. Viikonloppuna olisi tarkoitus siivoilla kaappeja ja tehdä paluu salille. Maanantaina kävin viimeksi.