Painonpudotushaaste vuodelle 2023 - tule mukaan?
Jos siltä tuntuu, olet tervetullut mukaan painonpudotushaasteeseen vuodelle 2023. Ei ole väliä, onko pudotettavia kiloja 1, 10 tai 100, kannustan Sinua mukaan. Tämä ei ole kilpailu, vaan tarkoitus on tukea, jakaa kokemuksia - ja onnistua!
Olen itse m45, pituus 184 ja paino 139,7. Minulla ei ole mitään hyvää tekosyytä sairaalloiselle ylipainolleni, minulla ei ole normaalia painavammat luut eikä aineenvaihduntahäiriötä. Rehellisesti sanottuna syön aivan väärin enkä liiku yhtään. Syön valtavat määrät makeita herkkuja, sekä valmisruokaa. Liikun autolla joka paikkaan. Kaikki tämä on niin väärin ja haluan siihen nyt muutoksen.
Tiedän, että ei ole nopeaa eikä helppoa poppakonstia. Olen valmis pitkään, järkevään ja tasaiseen elämänmuutokseen, jossa poistan ruokavaliostani epäterveelliset osat ja otan tilalle kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljatuotteita, hyviä rasvoja, proteiinia jne oikeassa suhteessa.
Lisään myös arkiliikuntaa päivittäisissä toimissani ja aloitan säännöllisen liikunnan 2-4 kertaa viikossa, vaihdellen aerobista liikuntaa ja lihaskuntoharjoittelua sopivassa suhteessa.
Tämä ei nyt ole varsinainen uudenvuodenlupaus, mutta ajankohta auttaa kyllä kun aihe on monella ajankohtainen, joulukilot on monelle harmistuksena ja kuntosaleilla on hyviä aloitustarjouksia. Haluan sitoutua muutoksiin pitkäksi aikaa. Jos haluat olla mukana muutoksessa, jakaa kokemuksia ja tsemppiä, saada hyvän startin vuoteen 2023 ja saada hyvää oloa ja terveyttä niin hienoa! Onnistutaan yhdessä!!
Kommentit (3110)
Kilpirauhaspotilas N 36 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kilpirauhaspotilas N 36 kirjoitti:
Kävin ystävän luona vaa'alla. 65 kg ja olen siis 166 cm pitkä. Eli jonkun verran pudotettavaa kyllä on nykyään vaikken kovin laiha halua ollakaan.
Kuvittelin jotenkin kirjoitusten perusteella että sulla olis isompi projekti kyseessä 😅 Sinähän olet normaalipainoinen
Ai kiitos. Tuntuu siltä että vähän voisi silti pudottaa. Nuoruudessa oli se 55 kiloa jatkuvasti mutta nykyään 60 olisi varmaan jo aika hoikka. Nytkin on jo suht jees (kun sain sen 10 kiloa pois).
Joillain menee nyt painoni ja tavoitteeni tunteisiin. Kiinnostaisi tietää miksi.
Tsemppiä kaikille viikonloppuun! Ihana kuulla kaikenlaisia kokemuksia ja onnistumisia, juuri niistä saan voimia omaankin tekemiseen. Huomenna lepopäivä, tänään lihaskuntoharjoitus ja vesijuoksu. Vesijuoksu tuntuu itselle lempeältä ja turvalliselta, mutta tehokkaalta liikunnalta. Kuntosalilla olen maltillisesti lisännyt painoja ja toistoja. Fyysisesti muutos ei näin isossa näy vielä muualla kuin vähän naamassa, mutta mittanauha ja vaaka kertovat että edistystä on tapahtunut. Totuttelen edelleen kasviksiin ja juureksiin aterioilla. Kiitos tuesta. AP
Vierailija kirjoitti:
numero 17 kirjoitti:
Millaisia suunnitelmia on viikonlopulle?
Mitään ihmeellistä ohjelmaa ei ole tiedossa, joten tuttuun tapaan käyn tänään tekemässä kestävyysharjoituksen, huomenna on jumppa ja sunnuntaina kuntosalille. Säätiedotus lupailee kivaa säätä, joten voisi käydä ulkoilemassakin.
Viikonlopun lounaat on jo tehty ja ovat jääkaapissa valmiina odottamassa eli niitäkään ei tarvitse miettiä. Löysin vähärasvaisen ja sokerittoman marjapiirakkareseptin ja ajattelin tehdä sitä iltapalaksi huomenna ja pakastaa loput. Vähän pitää ohjetta soveltaa, jotta se sopii ruokavaliooni, mutta eiköhän se onnistu.
Jakaisitko piirakkkareseptin tännekin? :)
Toki! Se on tämä: https://www.iltalehti.fi/ruoka-artikkelit/a/a68e80e3-1b3d-442c-b52a-031…
En syö kananmunaa, joten laitan sen tilalle soijajugurttia. Myös crumblen taidan jättää pois, kun kotona ei ollutkaan muuta kuin oliiviöljyä. Vielä en ole aloittanut leipomista, joten en tiedä millaista tulee.
Hyvää uutta viikkoa kaikille, tsemppiä ja oikeita valintoja! Seitsemäs pudotusviikko. Maanantai ja vaakapäivä, nyt 129,1 (-0,4kg), yhteensä siis -10,6 kg. Eilen olin syömässä seisovassa pöydässä, jossa käyn noin kerran kuukaudessa. Laatu alkaa olla kunnossa, otin noin puolet annoksesta erilaisia salaatteja ja kasviksia, vähän perunaa, lihaa ja kalaa. Annoskoko oli kuitenkin vanhasta tottumuksesta liian suuri, siihen pitää jatkossa kiinnittää huomiota. Liikunnasta on tullut luonnollinen osa arkea, seuraavaa kertaa jopa oikein odottaa. Tänään kuntosali ja uinti. Kiitos tuesta! AP
Paino ja vyötärön ympärys meni alle sadan. Tosin "loppukiristä" ensimmäiseen tavoitteeseen voi syyttää sitä että korona vei ruokahalun enkä ole syönyt juuri mitään yli viikkoon. Motivoivaa silti olla kaksinumeroisissa lukemissa.
-6kg eka kuukausi. nyt näyttää vaaka 72.8kg ja sellanen 8kg kiloa ois vielä tosta saatava pois. Kyllähän tässä ihan hyvässä kesäkunnossa vielä tullaan olemaan.
M31
Itse olen nyt tasan kk parannellut elintapoja ja muutama kg ja cm lähtikin ensimmäisten viikkojen aikana. Nyt pari viikkoa paino pysynyt samassa, kun maanantaisin olen itseni punninnut ja melkein jo lannistun, jos ei tällä terveellisemmällä tyylillä yhtään enempää painoa lähde. Ensimmäistä kertaa elämässä olen pystynyt jättämään suunnilleen kaikki "huonot" ruuat ja napostelut pois ja tietysti toivoisi tuloksiakin tulevan, kun massaa kuitenkin on mistä tiputtaa. Viikonloppunakin hiihdin kahtena päivänä itseni ihan hikimäräksi ja siksi vähän pettynyt, kun ei edes nesteet lähtenyt sillä rääkillä liikkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen nyt tasan kk parannellut elintapoja ja muutama kg ja cm lähtikin ensimmäisten viikkojen aikana. Nyt pari viikkoa paino pysynyt samassa, kun maanantaisin olen itseni punninnut ja melkein jo lannistun, jos ei tällä terveellisemmällä tyylillä yhtään enempää painoa lähde. Ensimmäistä kertaa elämässä olen pystynyt jättämään suunnilleen kaikki "huonot" ruuat ja napostelut pois ja tietysti toivoisi tuloksiakin tulevan, kun massaa kuitenkin on mistä tiputtaa. Viikonloppunakin hiihdin kahtena päivänä itseni ihan hikimäräksi ja siksi vähän pettynyt, kun ei edes nesteet lähtenyt sillä rääkillä liikkeelle.
Varmasti nesteet lähtee liikkeelle, mutta raskas urheilusuoritus myös kerryttää tilapäisesti elimistöön nestettä. Jos siis harrastat erityisesti viikonloppuisin liikuntaa, maanantai ei ole paras mahdollinen viikon ainoaksi punituspäiväksi.
Vierailija kirjoitti:
Jumikausia tulee aina, niiden ei pidä antaa lannistaa. Uusien elämäntapojen aloittaminen on keholle uusi ja yllättävä asia, ja silläkin voi viedä aikaa sopeutua. Yritä ottaa ilo irti uusista ruokailu- ja liikuntatottumuksista ja niiden tuottamasta hyvästä olosta. Jos jumi jatkuu vielä viikkokausia, kannattaa tsekata ruokavalio että ei kuitenkaan tule syötyä liikaa. Tsemppiä!
Paino viikossa +0,2 kg. Viikonloppuna oli kaverin tuparit ja tuli syötyä liikaa herkkuja. Tästä on suunta ylöspäin ja paino toivottavasti alaspäin 😂
Tsemppiä kaikille alkavaan viikkoon!
Pullervo2023
Kaikille taas kiitos kiinnostavista postauksista ja tsemppiä jatkoon!
Minä huomaan kehon muutoksen (ja ehkä osa on energisyyden lisääntymistäkin) jo tavallisessa arjessa ja se on kyllä ihan parasta. Housut ovat mukavia päällä, aiempaa pienempi annos tuottaa kylläisen olon ja jaksan mukavasti touhuta mutta toisaalta nukahdan vaivatta. Kertakaikkisen jees!
Liikunnassa on otettu opiksi ja suunta on hyvä. Tein ilmeisesti vähän liian rajusti jonkin aikaa ja alkoi olla turhan kovia negatiivisia vaikutuksia. Nyt tuntuisi löytyneen hyvä tasapaino ja jonkin ajan päästä voin sitten taas lisätä kuormitusta. Kestävyyskunnon nousu on suorastaan dramaattinen, ihan portaissa, peruskävelyssä huomaa ja erityisesti juoksu on mennyt eteenpäin. Mutta tarkkana pitää olla, ettei nivelet kipeydy väärällä tavalla.
Suolan vähentäminen on hyvällä tolalla arkiruokailuissa - edelleen peruskikkani on turvautua kasviksiin ja hedelmiin ilman lisättyä suolaa ja suolaa on vain tietyssä komponentissa. Näin saan maistella suolaa, mutta kokonaismäärä ei karkaa. Herkutteluissa suola vahvasti läsnä, esim. kylmäsavutuotteiden merkeissä. Kokonaismäärä on kuitenkin kohtuullinen, eli ei mikään katastrofi. Kuitenkin vielä pyrin vähentämään suolaa.
Näillä mennään kohti seuraava mittarisovitusta - tammi-helmikuun vaihteessa ei ollut jakku eikä housut passelit.
Hyvää alkanutta viikkoa täältäkin kaikille. Aamulla oli ryytynyt olo kun jouduin napsimaan lääkkeitä uneen. Sain silti ylävartalon treenin tehtyä painoilla ja punnertaen juoksupyörälämmittelyn jälkeen. Ruokana on ollut paprikaista jauhelihakeittoa ja ruisleipää.
Vuoden alusta -6kg - tosin vähän epätasaista tahtia (-4kg, +2kg, -4kg), mutta eiköhän tämä tästä. Liikuntaakin on tullut vähän lisättyä ja ensimmäinen kävelylenkki vähän aikaa sitten tuntui oikein hyvältä - vaikka sitäkin oli lykätty moneen kertaan, kun pelkäsi hyytyvänsä matkalle. Työmatkat (jo 4 tänä vuonna) ovat vähän häirinneet säännöllisten tapojen opettelua, mutta ehkä tässä pahin kiire alkaa kohta taas hellittää - ja tauon jälkeen työmatkatkin alkavat sujumaan taas rutiinilla, joten ei tarvitse niin paljoa stressata.
No, matkaahan tässä olisi vielä useita kymmeniä kiloja terveelliselle tasolle...
Pitää ottaa seuraavat päivät liikunnan kanssa rauhallisesti, koska kurkku on karhea ja limainen. Rauhallisia kävelyitä ja kehonhuoltoa aion tehdä, jos vaan jaksaminen antaa myöden, mutta rankemmat kestävyys- ja lihaskuntoharjoitukset jätän muutamaksi päiväksi pois. Harmittaa, mutta yritän muistuttaa itseäni, että liiallinen rasitus vaan pahentaa ja/tai pitkittää tautia.
Kohta olen vuoden mennyt 16:8 pätkäpaastolla. En ole ollut hirveän tiukkis sen kanssa. Vaihtelu on ollut välillä suurtakin 20:4...12:12 välillä. Ihan päivästä ja omasta olosta riippuen. Mutta enimmäkseen 16:8.
Mistään en ole luopunut. Syön kaikkea mitä ennenkin ja ihan normaalikokoisia annoksia. Ainoa muutos (aikaraja lisäksi) syömisessä on se, että nykyään syön joka aamu kaurapuuroa, marjoja ja pähkinöitä.
Edistystä on tapahtunut eniten ja nopeimmin omassa voinnissa. Veriarvotkin ovat muuttuneet paremmiksi 😃
Nyt aloittelen liikunnan lisäämistä. Vielä ei ole tullut montaa liikkumiskertaa. Ehkä 3 tai 4, mutta paino on jo lähtenyt tippumaan nopeammin sen ansiosta.
Puntarilla en ole käynyt. Käytän mittanauhaa. 10 senttiä on vyötäröltä lähtenyt koko urakan aikana, mutta mittaa tavoitteeseen on vielä ainakin toiset 10 senttiä.
Mihin tää ketju aina häviää? No joo, mä olen tehnyt taas ahkerasti kotitreenejä ja noilla saa yllättävän hyvin tulosta. Vähän jouduin kävelemään tänään niin eikun toi jalka (plantaarifaskiitti) kipuilee taas kun oli jo niin hyvin parantumaan päin.
Minäkin taidan liittyä seuraamaan tätä ryhmää ja toivottavasti saamaan täältä tukea painonpudotukseen. Itse asiassa tarvitsisin ihan hirveästi vertaistukea ja lohdutuksen sanoja, olo on tällä hetkellä niin karmea... Olen ollut tietoinen painonnousustani (ei kai se koskaan ihan yllärinä itselle voi tulla), mutta kävin tänään vaa'alla ja järkytyin totaalisesti. Vaaka näytti 90 kiloa, mikä on tosi paljon kun pituuttakin on vain 163 cm.
Taustoista voisin kertoa sen verran, että aikuisiällä painoni on pyörinyt 64-69 kilon tietämillä ja kahdesti olen pudottanut hieman painoa vaihtamalla elämäntapoja terveellisemmiksi ja seuraamalla syömisiäni. Sairastuin reilu kaksi vuotta sitten uupumukseen ja masennukseen, ja söin 1,5 lääkitystä, jonka olen saanut lopetettua. Mielen vointi on tällä hetkellä ihan hyvä. En syytä lääkitystä lihomisesta, mutta koen, että se lisäsi makeanhimoa aika paljon. Viimeiset kaksi vuotta olen sinnitellyt ajoittain raskaassa työelämässä ja myönnän ihan auliisti, että suklaa on ollut se "palkintoni" päivästä selviämisestä. Muutenkin tykkään makeasta ja suolaisesta. Koronan alussa ryhmäliikuntatunnit jäivät elämästäni pois, enkä ole saanut niitä takaisin arkeeni monestakaan syystä.
En nyt tiedä mikä tämän vuodatukseni pointti on, mutta olen vaan niin järkyttynyt tästä tilanteesta, että tuntuu ihan lamauttavalta. Tuntuu ihan valtavalta projektilta lähteä karistamaan 25 kg. Miten ihmeessä pystyn siihen? Toinen osa aivoista syyttää minua itseäni siitä, että olen päästänyt tilanteen tähän pisteeseen, ja toinen puoli yrittää antaa armoa, koska minulla ei ole ollut voimavaroja huolehtia itsestäni niin kuin olisi ollut tarve. Ihan itkettää... En koe, että pystyn puhumaan tästä asiasta kenellekään elämäni ihmiselle, sillä koen tästä lihavuusta niin suurta häpeää. Tavallaan olen yrittänyt hyväksyä muuttunutta kroppaani ja suhtautua siihen lempeästi, kun taas välillä näen itseni sivusilmällä esim. peilistä ja ihmettelen, että tuoltako tosiaan näytän. Mutta näin suurta kilomäärää en kuitenkaan ole osannut nähdä!
Latasin jo itselleni kalorilaskurin, jollaisen avulla olen ennenkin onnistunut painon pudottamisessa. Tuntuu vain, että päivän kalorit täyttyvät tosi nopeasti... Mitkä ovat parhaat vinkkinne oikeasti täyttäviin, mutta ei niin kaloripitoisiin lämpimiin ruokiin? Tuntuu, että minun on vaikea tulla kylläiseksi ja jaksaa työpäivää salaattiannoksella tai vastaavalla, vaikka se olisikin ruokaisa.
Olkoon nimimerkkini vaikka Pioni.
Hei Pioni, tervetuloa mukaan! On ihan todella ymmärrettävää, että vaikeat elämäntilanteet ja sairaudet näkyvät myös painossa. On mukava kuulla, että vointisi on nyt parempi. Mitään ei ole menetetty, voit rauhassa alkaa parantaa elämäntapoja ja paino alkaa laskea siinä samalla. Ehkä itse aloittaisin pienentämällä annoskokoja ja jättämällä ylimääräiset syömiset aterioiden väliltä pois. Kävelylenkit voisivat olla keholle lempeitä ja helppoja toteuttaa näin alkuun. Sinä pystyt!
Hukkanen
Tänään lepopäivä, kevyttä ulkoilua, kroppa on kyllä salitreeneistä kipeä. Huomenna viikon vika treeni. Syömiset rullaa hyvin, alkoholia ei tänä viikonloppuna. En ole punninnut itseäni, kuvia otan välillä, niistä näkee edistymisen
🌞