Painonpudotushaaste vuodelle 2023 - tule mukaan?
Jos siltä tuntuu, olet tervetullut mukaan painonpudotushaasteeseen vuodelle 2023. Ei ole väliä, onko pudotettavia kiloja 1, 10 tai 100, kannustan Sinua mukaan. Tämä ei ole kilpailu, vaan tarkoitus on tukea, jakaa kokemuksia - ja onnistua!
Olen itse m45, pituus 184 ja paino 139,7. Minulla ei ole mitään hyvää tekosyytä sairaalloiselle ylipainolleni, minulla ei ole normaalia painavammat luut eikä aineenvaihduntahäiriötä. Rehellisesti sanottuna syön aivan väärin enkä liiku yhtään. Syön valtavat määrät makeita herkkuja, sekä valmisruokaa. Liikun autolla joka paikkaan. Kaikki tämä on niin väärin ja haluan siihen nyt muutoksen.
Tiedän, että ei ole nopeaa eikä helppoa poppakonstia. Olen valmis pitkään, järkevään ja tasaiseen elämänmuutokseen, jossa poistan ruokavaliostani epäterveelliset osat ja otan tilalle kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljatuotteita, hyviä rasvoja, proteiinia jne oikeassa suhteessa.
Lisään myös arkiliikuntaa päivittäisissä toimissani ja aloitan säännöllisen liikunnan 2-4 kertaa viikossa, vaihdellen aerobista liikuntaa ja lihaskuntoharjoittelua sopivassa suhteessa.
Tämä ei nyt ole varsinainen uudenvuodenlupaus, mutta ajankohta auttaa kyllä kun aihe on monella ajankohtainen, joulukilot on monelle harmistuksena ja kuntosaleilla on hyviä aloitustarjouksia. Haluan sitoutua muutoksiin pitkäksi aikaa. Jos haluat olla mukana muutoksessa, jakaa kokemuksia ja tsemppiä, saada hyvän startin vuoteen 2023 ja saada hyvää oloa ja terveyttä niin hienoa! Onnistutaan yhdessä!!
Kommentit (3110)
Yazio vie kyllä liikaa akkua puhelimesta. Onkohan olemassa jotain muuta kevyempää vastaavaa? Ei auta vaikka pakottaa pysähdyksen, kohta se on taas aktiivinen.
Nyt en ole käynyt vaa'alla, sillä viime päivinä on tullut syötyä -todella- suolaisia ruokia ja olen aika pöhöttynyt suomeksi sanottuna. Käyn vasta parin päivän päästä kun tää on laskenut. Nyt vaan paljon vettä ja vaikka tölkkiananasta.
Kävin ystävän luona vaa'alla. 65 kg ja olen siis 166 cm pitkä. Eli jonkun verran pudotettavaa kyllä on nykyään vaikken kovin laiha halua ollakaan.
Tänään oli töissä työkaverin eläkekahvit, onneksi oli makean tarjottavan lisäksi myös pientä suolaista. En kehtaa olla ottamatta mitään, vaikka moni on sanonut että on tyhmää syödä koska on "pakko". Paasto sujuu hyvin ja iltasyömiset on jäänyt kokonaan pois.
Tsemppiä kaikille loppuviikkoon!
Pullervo2023
Tänään sattui arjessa ikävä takaisku, kun minulle tärkeä asia yllättäen peruuntui ja se harmitti. Aiemmin olisin paiskonut ovia ja vaipunut sohvalle mättämään suklaata ja irtokarkkeja. Sen sijaan halusinkin käyttää yllättäen vapautuneen ajan hyödykseni ja lähdin liikkumaan. Kuntosalilla lihaskuntoharjoittelua 45min ja vesijuoksua 45min. Kiukku vaihtui hyvään oloon. Ensimmäisillä kerroilla molempiin oli aika iso kynnys mennä, koska huomasin olevani selvästi porukan suurikokoisin sekä salilla että altaassa. Voitin häpeäni ja nykyään on helpompi keskittyä liikuntaan. Yksin, ilman tukea en olisi näin vahva, kiitos siitä. AP
Kilpirauhaspotilas N 36 kirjoitti:
Kävin ystävän luona vaa'alla. 65 kg ja olen siis 166 cm pitkä. Eli jonkun verran pudotettavaa kyllä on nykyään vaikken kovin laiha halua ollakaan.
Kuvittelin jotenkin kirjoitusten perusteella että sulla olis isompi projekti kyseessä 😅 Sinähän olet normaalipainoinen
Vierailija kirjoitti:
Kilpirauhaspotilas N 36 kirjoitti:
Kuvittelin jotenkin kirjoitusten perusteella että sulla olis isompi projekti kyseessä 😅 Sinähän olet normaalipainoinen
Ai kiitos. Tuntuu siltä että vähän voisi silti pudottaa. Nuoruudessa oli se 55 kiloa jatkuvasti mutta nykyään 60 olisi varmaan jo aika hoikka. Nytkin on jo suht jees (kun sain sen 10 kiloa pois).
Millaisia suunnitelmia on viikonlopulle?
Mitään ihmeellistä ohjelmaa ei ole tiedossa, joten tuttuun tapaan käyn tänään tekemässä kestävyysharjoituksen, huomenna on jumppa ja sunnuntaina kuntosalille. Säätiedotus lupailee kivaa säätä, joten voisi käydä ulkoilemassakin.
Viikonlopun lounaat on jo tehty ja ovat jääkaapissa valmiina odottamassa eli niitäkään ei tarvitse miettiä. Löysin vähärasvaisen ja sokerittoman marjapiirakkareseptin ja ajattelin tehdä sitä iltapalaksi huomenna ja pakastaa loput. Vähän pitää ohjetta soveltaa, jotta se sopii ruokavaliooni, mutta eiköhän se onnistu.
Mä olen nyt tiiviisti pysynyt samassa painossa viimeiset pari viikkoa. 10 kg pudotettu ja BMI on nyt 24. Vielä neljä kiloa haluaisin pois, että tuntisin oloni mukavaksi. Olen nuorena aikuisena ollut aina normaalipainon alarajalla mutta sinne en enää havittele. Nyt ikää jo 40+.
Keho yrittää pitää kiinni kiloista, mutta pikkuhiljaa etenemällä uskon pääseväni tavoitteeseen. Tämä on loistava ketju. Tsemppiä kaikille! Ollaan me ne tilastopoikkeamat jotka pysyvät laihdutuksen jälkeen saavutetussa painossa!
Hukkanen
Hyviä tuloksia aloitteen laatijan viestistä alkanut projekti on saanut aikaan. Moni on pudottanut paljon painoa ja ulkoilu/ liikunta on saanut tilaa aikaisempaa enemmän arjen kiireiden keskelle. Odotan kovasti kevään edistymistä, joka tuo vielä mukavamman alustan kadulla liikkumiseen nykyisen liukkauden tilalle. Pidetäänkö yhdessä huolta ketjun tasosta? On eniten ihanaa lukea viestejä joissa on kerrottu omasta edistymisestä, eikä siinä yhteydessä ole häivähdystäkään jonkun toisen valintojen mollaamista 💛 🥰. Mielestäni ei kannattaisi vetää hernettä nenään, kenenkään toisen eväistä tai päivän ruoan luetteloinnista, ruokarauha kaikille, kyllä sen aika näyttää toimiiko oma valinta, vai pitääkö tehdä korjausliike. Sitäpaitsi "herne nenässä" turpoaa ja saattaa tarvita lekurin apua. Mikäli neuvoja pyydetään, niin on ihana jos sitä on saatavissa, mutta jollei pyydetä, niin silloin johtopäätös on, ettei ne aina olekaan toivottuja. Aivan ihanaa viikonloppua kaikille. 🤗
Hei leidit ja herrasmiehet!
Omia ajatuksia, joita olen jo aiemminkin halunnut laittaa tänne, mutta nyt hetki aikaa.
Omat kokemukset painonpudotuksesta ja ylipäätään kunnon ylläpitämisestä ja kehittämisestä. Olen ollut aina liikunnallinen, mutta silti ylipainoinen sen +/-10kg. Koska ja vain koska halusin pitää kiinni muistakin elämän iloista eli illalliset ja sen myötä myös alkoholijuomat. Työni osaltaan edisti tätä kaikkine tapahtumineen. Eli lähes aina hyvä edistymiseni tyssäsi siihen, että ns. nollasin hyvän kehityksen. Ja tätä viimeiset vuodet. En halua enää sitä ja muutos on ollut huima viimeisen parin kuukauden aikana. Ja tässä iässä ylimääräiset kilot näkyvät erityisesti valokuvissa tätimäisyytenä.
Omat opit tulevat tässä:
1. Tunnista ongelmasi, mikä estää saavuttamasta sitä, mitä tavoittelet. Omalla kohdallani jätin alkoholin pois ja sen myötä myös illalliset ja muut vastaavat korjaantuivat parempaan suuntaan. Tulos näkyy heti sekä treeneissä että levossa ja myös painossa.
2. Ah, vanhat vaatteet ovat olleet hyvä investointi. Kaappi kuin vaatekauppa, kunhan vain koot sopivat. Onneksi on tullut ostettua sellaista, mikä on ajatonta. Suoraa säästöä kukkaroon.
3. Liikunta ei laihduta - sanotaan. Mutta tämä on vain osatotuus. Liikunta korjaa useimmissa tapauksissa koko muutakin elämää ja ruokavalintoja. Hissuttelukävely ei aina riitä, vaan vaatii ehkä vähän enemmän. Ei voi saavuttaa mitään ilman valintoja ja panostusta. Minulla liikunta sekä motivoi ja sitä myöten myös laihduttaa tehokkaimmin. Jos laihduttaisin vain syömistä vähentämällä, olisi se aika ankeaa ja tuntuisi vain kalorinlaskennalta. Siispä liikun, koska haluan myös nauttia kevyemmästä kehostani ja sen suorituskyvystä. Jumankeuta että siitä tulee hyvä olo! Joskus ihan tulee lenkillä liikutuksen kyyneleet, kun on niin hyvä olo.
4. Nauti tekemisestä, keskity nykyhetkeen ei siihen kun olet painosi pudottanut.
5. Panosta siihen mitä teet ja muuta ennenkaikkea ASENTEESI. Minä olen oman elämäni huippu-urheilija ja kuuntelen sitä tukevia äänikirjoja. Nyt menossa norjalaisen hiihtolegendan Petter Northugin tarina. Sinulla ja minulla on lupa olla, sitä mitä me haluamme.
Olen reilusti yli 50, vaihdevuodet ovat jo läpikäyty. Mutta testien ja seurannan mukaan kuntoikäni on voimakkaassa laskussa ja se muuten näkyy kasvoista. Ihan eri hehku!
Painoa lähtee kilo per vko, en aseta lopullista tavoitetta, näen sen peilistä, kun tavoite on saavutettu. Mutta yksi tavoite on jo plakkarissa eli oikea asenne ja sen myötä tekeminen, joka tukee tavoittelemaani lopputulosta. Onhan se surullista, jos iso osa vuosista ja elämästä menee haikailuun paremmasta olosta tai painosta, mistä vain. Kaikista ei ole muutokseen syystä tai toisesta, viestini on ehkä enemmän niille, jotka ovat siinä hilkulla, että muutos on vielä mahdollinen, mutta se vaatii tekemistä. Joskus se on myös raatamista, mutta siitäkin voi nauttia, kun tietää miksi tuskan hikeä vuodattaa.
Tsemppiä kaikille ja liikunnallista viikonloppua!
Hiihtäjä
Juttelin äsken puhelimessa tuttuni kanssa.
Painonhallinta oli myös yksi aihe. Hän sanoi, ettei
kukaan ole sanonut vielä hänelle elopainosta.
Nauroimme molemmat, kun päättelimme,
miksi joku on laiha ja kirjailija
- hänellä pysyy kynä ja näppäimistö
lusikkaa paremmin kädessä.
Etiäpäin, kohti uutta kevättä.
Hiihtäjä kirjoitti:
3. Liikunta ei laihduta - sanotaan. Mutta tämä on vain osatotuus. Liikunta korjaa useimmissa tapauksissa koko muutakin elämää ja ruokavalintoja. Hissuttelukävely ei aina riitä, vaan vaatii ehkä vähän enemmän. Ei voi saavuttaa mitään ilman valintoja ja panostusta. Minulla liikunta sekä motivoi ja sitä myöten myös laihduttaa tehokkaimmin. Jos laihduttaisin vain syömistä vähentämällä, olisi se aika ankeaa ja tuntuisi vain kalorinlaskennalta. Siispä liikun, koska haluan myös nauttia kevyemmästä kehostani ja sen suorituskyvystä. Jumankeuta että siitä tulee hyvä olo! Joskus ihan tulee lenkillä liikutuksen kyyneleet, kun on niin hyvä olo.
Hiihtäjä
Tämä on niin totta. Kun innostuu liikunnasta, haluaa tehdä ruokavalintoja niin, että jaksaa liikkua ja kehittyä siinä. Liikunnasta on hyötyä painonpudotukselle ja painonpudotuksesta on hyötyä liikunnalle.
numero 17 kirjoitti:
Millaisia suunnitelmia on viikonlopulle?
Mitään ihmeellistä ohjelmaa ei ole tiedossa, joten tuttuun tapaan käyn tänään tekemässä kestävyysharjoituksen, huomenna on jumppa ja sunnuntaina kuntosalille. Säätiedotus lupailee kivaa säätä, joten voisi käydä ulkoilemassakin.
Viikonlopun lounaat on jo tehty ja ovat jääkaapissa valmiina odottamassa eli niitäkään ei tarvitse miettiä. Löysin vähärasvaisen ja sokerittoman marjapiirakkareseptin ja ajattelin tehdä sitä iltapalaksi huomenna ja pakastaa loput. Vähän pitää ohjetta soveltaa, jotta se sopii ruokavaliooni, mutta eiköhän se onnistu.
Jakaisitko piirakkkareseptin tännekin? :)
Mistä alkuun? Kohtuu terveys kiinnostaa.
Motiivina on "kymmenen kiloa pois
ja lääkkeet metsään."
Ravintoremontti.
Yöllinen paasto on riittävän pitkä paasto
ja aamulla puuroa pöytään.
Toiveikkaana tilasin alesta muutaman kesäpaidan ja nyt ne olisi haettavissa, jännää nähdä mahtuuko vielä mikään niistä. Otin kaikki koossa L joten en usko, jos ei sitten ole keskenään eri mitoituksia käytetty.
Jotenkin ollut masentunut olo tässä ja tuntuu että projekti ei etene. Olen ollut nyt keskiviikosta saakka ikäänkuin melkein kipeä. Eli kurkku ja pää kipeä ja nenä vuotaa mutta ei kuumetta. Vatsa, lihakset ja nivelet myös vähän kipeinä. Tämä voi keikata tästä ihan hyvin joko terveyden tai sairauden puolelle.
Suolakuurin jälkeen vielä vähän pöhöttyneenä kävin vaa'alla ja se näytti 96.jotain eli sen perusteella on edelleen -2kg. Nyt en taas ollenkaan halua käydä kun en ole pariin päivään käytännössä liikkunut lainkaan. En ole käyttänyt edes älykelloa torstain jälkeen.
Nyt lähden hakemaan sitä pakettia, jospa tämä elämä taas kirkastuisi kohta.
Tietoisesti en aio käydä kaupan puolella sillä olen mielentilassa jossa todennäköisesti sorrun ostamaan suklaata 🙈
Noh, kävin silti. 97.1kg näytti.
Miinustin siitä aamupalan ja vaatteet eli 1.2kg (500g vettä+kahvia+leipää, 120g vaatteet) niin sittenhän tulos olisi 95,9kg oletettu aamupaino. Punnisten itseni ennen aamupalaa ja vaatteita siis aina muuten.
Jos tämä nyt olisi ihan totta niin 2.9kg kokonais pudotusta kolmessa viikossa. Pitää huomenna aamulla ehkä kuitenkin tehdä se punnitus.
Kyselijä kirjoitti:
Noh, kävin silti. 97.1kg näytti.
Miinustin siitä aamupalan ja vaatteet eli 1.2kg (500g vettä+kahvia+leipää, 120g vaatteet) niin sittenhän tulos olisi 95,9kg oletettu aamupaino. Punnisten itseni ennen aamupalaa ja vaatteita siis aina muuten.
Jos tämä nyt olisi ihan totta niin 2.9kg kokonais pudotusta kolmessa viikossa. Pitää huomenna aamulla ehkä kuitenkin tehdä se punnitus.
Ääh unohdetaan tämä 🤣 sillä en osaa enää laskea näemmä, ilmeisesti olen kipeä sittenkin.
Siis aamupala 500g, vaatteet 120g.
Eli siis 96.4. olisi laskennallinen aamupaino tänään. Joka on -2,4kg. Ehkä 🙈
Vierailija kirjoitti:
Oletteko jo monenakin vuotena laihduttaneet?
Mitä merkitystä sillä on?
Kyselijä kirjoitti:
Toiveikkaana tilasin alesta muutaman kesäpaidan ja nyt ne olisi haettavissa, jännää nähdä mahtuuko vielä mikään niistä. Otin kaikki koossa L joten en usko, jos ei sitten ole keskenään eri mitoituksia käytetty.
Jotenkin ollut masentunut olo tässä ja tuntuu että projekti ei etene. Olen ollut nyt keskiviikosta saakka ikäänkuin melkein kipeä. Eli kurkku ja pää kipeä ja nenä vuotaa mutta ei kuumetta. Vatsa, lihakset ja nivelet myös vähän kipeinä. Tämä voi keikata tästä ihan hyvin joko terveyden tai sairauden puolelle.
Suolakuurin jälkeen vielä vähän pöhöttyneenä kävin vaa'alla ja se näytti 96.jotain eli sen perusteella on edelleen -2kg. Nyt en taas ollenkaan halua käydä kun en ole pariin päivään käytännössä liikkunut lainkaan. En ole käyttänyt edes älykelloa torstain jälkeen.
Nyt lähden hakemaan sitä pakettia, jospa tämä elämä taas kirkastuisi kohta.
Tietoisesti en aio käydä kaupan puolella sillä olen mielentilassa jossa todennäköisesti sorrun ostamaan suklaata 🙈
Kuulostaa kyllä siltä että olet kipeä etkä vain melkein kipeä. Kuume ei ole ainoa sairauden merkki, ja toisaalta sekin voi tulla vasta jälkijunassa, muiden oireiden jälkeen. Nyt vaan lepoa, ihan kevyesti voi ulkoilla jos vointi sallii, mutta ei mitään hengästyttävää liikuntaa.
AP:n johdolla? Miten voi laihtua tuntemattoman, anonyymin nettikirjoittajan johdolla? Eiköhän tässä jokainen itse sen painonsa pudota ja osa meistä onnistuneesti. Minä aloitin jo reilusti viime vuoden puolella että sikälikin tuntuu hassulta, että AP minua tässä mihinkään johtaisi. Sitä taas on ihan tutkittukin, että vertaistuesta on apua elämäntapamuutosten tekemisessä. Jos joku saa sitä vauvapalstan ketjusta, se hänelle suotakoon.