Painonpudotushaaste vuodelle 2023 - tule mukaan?
Jos siltä tuntuu, olet tervetullut mukaan painonpudotushaasteeseen vuodelle 2023. Ei ole väliä, onko pudotettavia kiloja 1, 10 tai 100, kannustan Sinua mukaan. Tämä ei ole kilpailu, vaan tarkoitus on tukea, jakaa kokemuksia - ja onnistua!
Olen itse m45, pituus 184 ja paino 139,7. Minulla ei ole mitään hyvää tekosyytä sairaalloiselle ylipainolleni, minulla ei ole normaalia painavammat luut eikä aineenvaihduntahäiriötä. Rehellisesti sanottuna syön aivan väärin enkä liiku yhtään. Syön valtavat määrät makeita herkkuja, sekä valmisruokaa. Liikun autolla joka paikkaan. Kaikki tämä on niin väärin ja haluan siihen nyt muutoksen.
Tiedän, että ei ole nopeaa eikä helppoa poppakonstia. Olen valmis pitkään, järkevään ja tasaiseen elämänmuutokseen, jossa poistan ruokavaliostani epäterveelliset osat ja otan tilalle kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljatuotteita, hyviä rasvoja, proteiinia jne oikeassa suhteessa.
Lisään myös arkiliikuntaa päivittäisissä toimissani ja aloitan säännöllisen liikunnan 2-4 kertaa viikossa, vaihdellen aerobista liikuntaa ja lihaskuntoharjoittelua sopivassa suhteessa.
Tämä ei nyt ole varsinainen uudenvuodenlupaus, mutta ajankohta auttaa kyllä kun aihe on monella ajankohtainen, joulukilot on monelle harmistuksena ja kuntosaleilla on hyviä aloitustarjouksia. Haluan sitoutua muutoksiin pitkäksi aikaa. Jos haluat olla mukana muutoksessa, jakaa kokemuksia ja tsemppiä, saada hyvän startin vuoteen 2023 ja saada hyvää oloa ja terveyttä niin hienoa! Onnistutaan yhdessä!!
Kommentit (3110)
Perjantaina olin työporukan kanssa syömässä. Otin alku-, pää- ja jälkiruuan ja kaksi alkoholitonta juomaa. Jälkiruokaa en ensin aikonut ottaa, mutta listalta löytyi kiinnostava vaihtoehto ja ajattelin, että tuossa tilanteessa herkuttelu on ok. Olihan se hyvää, paljon parempaa kuin mikään makea, mitä itse osaan kotona tehdä. Myös määrällisesti tuli syötyä sopivasti, ei liikaa niin että olisi tullut liian täysi olo. Illalla kotiin tullessa vatsa kuitenkin näytti siltä kuin olisin raskaana eli jotain sopimatonta tuli syötyä. Siitä muistui mieleen ajat ennen tätä elämäntapamuutosta, kun mahaa turvotti vähän väliä ja kuinka harvoin niin enää käy vaikka esimerkiksi palkokasvien ja kaalin syönti on lisääntynyt.
Juomista huomasin jälleen kerran sen, että alkoholittomat maistuivat yhtä hyviltä kuin alkoholilliset, mutta ilman prosentteja ja paljon pienemmällä energiamäärällä. Pysyttelen siis jatkossakin nollajuomissa. Kiva löytää tuollaisia vaihtoehtoja, jotka tukevat hyvinvointia laajasti ilman että tuntee luopuvansa mistään.
Kiva lukea taas muiden kuulumisia! Mulla oli sekä perjantaina että lauantaina pientä juhlimista. Alkoholi toi kaloreita mutta syömiset olivat kohtuullisia vaikka herkkujakin oli tarjolla.
Tällä viikolla olen hyötyliikunnan lisäksi vesijuossut. Vieläkään ei siis salia tai muuta lihaskuntoa, mitä kieltämättä tarvitsisin. Paino laskee hyvin hiljalleen. 15 vkoa, 10 kg. Kevyemmässä kehossa on ollut parempi olla ja kivaa kun vanhemmat vaatteetkin mahtuu taas päälle.
Mitä te syötte jos on tarve nakertaa jotain esim. TV:n ääressä? Mä olen leikannut hedelmäpaloja valmiiksi isolle lautaselle tai ottanut siemennäkkileipää. Paras olisi tietysti jos voisi vain keskittyä katsomiseen, mutta olen jotenkin ehdollistunut siihen että jotain pientä on kiva saada. Kuppi teetä toimii myös usein.
Tsemppiä kaikille! Huomenna taas uusi viikko, uudet terveet valinnat ja ehkä uudet lukemat vaakoihin!
Hukkanen
Minäkin olin eilen ravintolassa ja söin ruoat jälkiruokineen. Kuuluu elämään, sitten voi taas palata arkisiin ruokiin 🙂 muutenkin syömiset mennyt suunnitelmien mukaan.
Kiva kuulla muiden onnistumisia! Antaa itsellekin toivoa että pääsee joku päivä tavoitteeseen, kun lukee että yksi juoksee jo 5 km, toisella mahtuu toppahousut jalkaan ja kolmas on saavuttanut tavoitepainon 👍
Tsemppiä ensi viikkoon kaikille!
Pullervo2023
Kiitos samoin. Ensi viikolla kasvisruokaa, huomenna tasoitusta, kasvispataa uuniin kun vedin karkkeja viikonloppuna. Tuli myös porkkanaa ja muita kasvista syötyä. Olo on huono kun sokeria syönyt. Illat ovat pahimpia, silloin tekee mieli enempi vähempi herkkuja syödä. Iso vuoka mistä moneksi päiväksi. Kalaa ja kanaa kylkeen tarpeen mukaan. Herkut saavat jäädä kaupan hyllylle. Hyvää alkavaa viikkoa kaikille!
Mies 53v 188cm 102kg joka tekee keikkatyötä viihdealalla 6kk/ vuosi. Jätin oluen pois 1.1.2023. Pudonnut 1kg/viikko. Syön ja mätän ihan kaikkea mutta liikun kokoajan. Pääsääntöisesti ulkona. Jengillä näyttää olevan laihduttamisen ongelma korvien välissä. Haetaan nopeaa tai helppoa tapaa jota ei ole. Ja mihin niitä tsemppauksia ja vertaistukea tarvitaan? Ei mihinkään. Päättää olla ryyppäämättä tai herkuttelematta ja muistaa liikkua. Heittäkää ne älypuhelimet ja appsit vihkoon ja sopivat rytkyt päälle ja liikkeelle. Ei se paino putoa jos 10minuuttia jumppaa ja sen jälkeen lataa lautasen täyteen mättöä ja suklaata ja nostaa jalat villasukkineen pöydälle kun katsoo kotimaista realitypaskaa telkasta. Ryhtiliike -23. Ylös, ulos ja lenkille. Ja joo, syön mitä haluan mutta vain kun on nälkä. Tsemppiä kaikille!
Eicca-70 kirjoitti:
Mies 53v 188cm 102kg joka tekee keikkatyötä viihdealalla 6kk/ vuosi. Jätin oluen pois 1.1.2023. Pudonnut 1kg/viikko. Syön ja mätän ihan kaikkea mutta liikun kokoajan. Pääsääntöisesti ulkona. Jengillä näyttää olevan laihduttamisen ongelma korvien välissä. Haetaan nopeaa tai helppoa tapaa jota ei ole. Ja mihin niitä tsemppauksia ja vertaistukea tarvitaan? Ei mihinkään. Päättää olla ryyppäämättä tai herkuttelematta ja muistaa liikkua. Heittäkää ne älypuhelimet ja appsit vihkoon ja sopivat rytkyt päälle ja liikkeelle. Ei se paino putoa jos 10minuuttia jumppaa ja sen jälkeen lataa lautasen täyteen mättöä ja suklaata ja nostaa jalat villasukkineen pöydälle kun katsoo kotimaista realitypaskaa telkasta. Ryhtiliike -23. Ylös, ulos ja lenkille. Ja joo, syön mitä haluan mutta vain kun on nälkä. Tsemppiä kaikille!
Taas se nähdään, miehille riittää että lopettaa ryyppäämisen.
En ryyppää, en herkuttele, ohjaan liikuntaa eli liikun 4 h viikossa. Syön vasta kun on älyttömän nälkä ja silloinkin rajoitetusti terveellistä ruokaa. Paino tippuu korkeintaan kilon kuussa, ei aina sitäkään.
Sohvaa ei ole eikä televisiota, olohuoneessa liikuntasali. Realitya inhoan,
Huhhuh hirveyttä, Runebergin tortut lusittu. Että onkin kahdessa leivoksessa kaloreita, lähemmäs tuhat 🤢 Yli kaks kiloa syö omenoita samalla
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh hirveyttä, Runebergin tortut lusittu. Että onkin kahdessa leivoksessa kaloreita, lähemmäs tuhat 🤢 Yli kaks kiloa syö omenoita samalla
Olin pari viikkoa sitten eräässä tilaisuudessa, jossa oli kahvin kanssa tarjolla pieniä, halkaisijaltaan kolmesenttisiä runbergintorttuja. Ne olivat mielestäni tosi kiva idea: maku oli tismalleen sama kuin isommassa, mutta pienemmällä energiamäärällä ja jos olisi juuri syönyt, yhden pienen jaksaa paremmin kun taas iso voisi olla liikaa. Moni kiitteli noita eikä korviini tarttunut yhtäkään poikkipuolista sanaa, että leivos olisi ollut liian pieni. Määrällisesti niitä oli varattu enemmän kuin yksi per osallistuja, ja jotkut ottivatkin useamman, mutta monet näyttivät ottavan yhden.
Viikossa -0,7 kg, eli ei yksi ravintolaillalinen paljoa vaikuttanut. Vuoden alusta tasan 5 kg tippunut. Aurinkoista viikkoa kaikille
Pullervo2023
Vierailija kirjoitti:
Eicca-70 kirjoitti:
En ryyppää, en herkuttele, ohjaan liikuntaa eli liikun 4 h viikossa. Syön vasta kun on älyttömän nälkä ja silloinkin rajoitetusti terveellistä ruokaa. Paino tippuu korkeintaan kilon kuussa, ei aina sitäkään.
Sulla on ruokailut aivan pielessä. Ei ihmekään, että paino ei putoa, jos sitä siis on liikaa.
Kuudes peräkkäinen pudotusviikko, nyt -0,6kg. Paino 129,5 eli pudotusta yhteensä -10,2kg. Uudella kymmenluvulla ollaan ja sekin kannustaa. Viime viikolla kiirettä töissä mutta endin 3 kertaa kuntosalille, 2xaerobinen ja 1xlihaskunto. Tänään lihaskunto ja uinti. Kiitos tuesta! AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä te syötte jos on tarve nakertaa jotain esim. TV:n ääressä? Mä olen leikannut hedelmäpaloja valmiiksi isolle lautaselle tai ottanut siemennäkkileipää. Paras olisi tietysti jos voisi vain keskittyä katsomiseen, mutta olen jotenkin ehdollistunut siihen että jotain pientä on kiva saada. Kuppi teetä toimii myös usein.
Tsemppiä kaikille! Huomenna taas uusi viikko, uudet terveet valinnat ja ehkä uudet lukemat vaakoihin!
Hukkanen
Minä kuorin ja pilkon porkkanaa ja naurista kulhoon, ja välillä laitan myös kukkakaalia (siis ihan raakana, se on yllättävän hyvää rouskuteltavaa). Ei vaadi mitään dippiäkään, vaan on herkkua ihan sellaisenaan. Ja halpaa! :)
Mä myös eilen pitkästä aikaa vedin kasvistikkuja (porkkana, kurkku, paprika), mutta sen dipin kanssa. Eipä sitä dippiä tullut syötyä loppujen lopuksi kuin pari ruokalusikallista. Oli muuten yllättävän hyvää. Janojuomana meni pullollinen kivennäisvettä ja maha oli ihan täpö.
Yritän siis vieroittua sipsi/dippi koukusta. Mulle näköjään heikko kohta on se dippi. Sipsejä en syö ilman dippiä, mutta toimii loistavasti kasvisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eicca-70 kirjoitti:
Sulla on ruokailut aivan pielessä. Ei ihmekään, että paino ei putoa, jos sitä siis on liikaa.
Pahinta mitä voi tehdä on usein suositeltu 3 ateriaa ja välipalat päälle. Veren insuliinivaste on silloin jatkuvasti korkealla
Tässä on kaiken kehityksen, myös siis painonpudotuksen, avain kerrottu harvinaisen selvästi. Totuus kannattaa tunnustaa ja unohtaa kaiken maailman selitykset. Syy ylipainoon ei ole hormoneissa, geeneissä ei lähipiirin painostuksessa, ei kiireisessä elämässä tai missään muussakaan vastaavassa. Syy löytyy vaan ja ainoastaan peilin edestä. Mutta tilanne on muutettavissa kunhan siihen vaan löytyy riittävästi halua. Kenenkään ei kuitenkaan tarvitse olla oman elämänsä David Gogginsseja ja mennä äärirajoille, mutta jokainen voi halutessaan laihtua.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on kaiken kehityksen, myös siis painonpudotuksen, avain kerrottu harvinaisen selvästi. Totuus kannattaa tunnustaa ja unohtaa kaiken maailman selitykset. Syy ylipainoon ei ole hormoneissa, geeneissä ei lähipiirin painostuksessa, ei kiireisessä elämässä tai missään muussakaan vastaavassa. Syy löytyy vaan ja ainoastaan peilin edestä. Mutta tilanne on muutettavissa kunhan siihen vaan löytyy riittävästi halua. Kenenkään ei kuitenkaan tarvitse olla oman elämänsä David Gogginsseja ja mennä äärirajoille, mutta jokainen voi halutessaan laihtua.
Kyllä. Kehopositiivisuus on yksi selitys muiden joukossa. Jos on lihava, niin se pitää tunnustaa ja tehdä asialle jotain eikä selittää jonnin joutavia.
t. Ex-lihava
Paino pudonnut nyt 71 kg:n puolelle, mutta se johtuu jyllänneestä vatsataudista. Olo on ollut todella heikko, eikä ruoka pysynyt sisällä. Katsotaan miten sitten kun paranee ja pääsee salille. Paino varmasti nousee jonkin verran. Aloitus oli tammikuun puolivälissä 74 kgn paikkeilla. Tavoite 69kg
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eicca-70 kirjoitti:
Pahinta mitä voi tehdä on usein suositeltu 3 ateriaa ja välipalat päälle. Veren insuliinivaste on silloin jatkuvasti korkealla
Ja tuon päälle vielä napostelut telkun ääressä päälle :) On pelkkää itsepetosta napostella jotain kasvistikkuja tai hedelmiä sillä varjolla, että ne on "parempia" kuin sipsit ja karkit. Napostelu on pahin painonhallinnan vihollinen. Kaikki ei riipu kaloreista.
Syöppäs itses porkkanalla lihavaks :D
Täällä pyyhkii edelleen hyvin, treenejä tullut joka viikko 4-5 ja päälle pari kävelylenkkiä. Ruokailut menee suunnitelmien mukaan, herkkuja ei ole tehnyt mieli uuden vuoden jälkeen. Kerran olen juonut punaviiniä, joten joka viikonloppuinen tissuttelukin on jäänyt, ei vaan tee mieli.
Salitreeneihin on saanut joka kerta lyödä lisää painoa tai toistoja, uusi ohjelma vaihtuu ensi viikolla. Painoa en ole katsonut, enkä nyt mittojakaan mutta vatsasta ja kasvoista näkee, että suunta on oikea. Ihanaa että olen vuosien kitkuttelujen jälkeen päässyt taas treenirytmiin ja salin jälkeen alkaa olla tuttu euforinen olo. Ihanaa kevään odotusta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eicca-70 kirjoitti:
Ja tuon päälle vielä napostelut telkun ääressä päälle :) On pelkkää itsepetosta napostella jotain kasvistikkuja tai hedelmiä sillä varjolla, että ne on "parempia" kuin sipsit ja karkit. Napostelu on pahin painonhallinnan vihollinen. Kaikki ei riipu kaloreista.
Syöppäs itses porkkanalla lihavaks :D
Kyse olikin napostelusta. Ei porkkanan lihottavuudesta tai sen puutteesta.
Luetun ymmärrys näköjään puuttuu.
Onko sillä väliä syökö vai napostelee? :p Aika paljon saa joka tapauksessa vetää että niistä mitään kaloreita saa
Ei kai kukaan ole edes kuvitellut laihtuvansa pätkäpaastolla kymmeniä kiloja kuukaudessa? Eihän se ole edes mahdollista.
Minä olen päässyt asettamaani tavoitteeseen eli 3 kg on lähtenyt (osa toki nestettä). Nälkää ei ole tarvinnut nähdä ja kaikki roskaruoka + herkut ovat ihan luonnostaan jääneet minimiin, kun siinä ruokaikkunassa tekee mieli ravitsevaa ruokaa eikä sen lisäksi muuta mahdu.
Mutta eihän tämä mikään ihmedieetti ole vaan elämäntapa, joka sopii toisille paremmin, toisille huonommin. Kokeilemalla löytää itselleen sopivan keinon elämäntapamuutokseen.