Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Painonpudotushaaste vuodelle 2023 - tule mukaan?

Vierailija
29.12.2022 |

Jos siltä tuntuu, olet tervetullut mukaan painonpudotushaasteeseen vuodelle 2023. Ei ole väliä, onko pudotettavia kiloja 1, 10 tai 100, kannustan Sinua mukaan. Tämä ei ole kilpailu, vaan tarkoitus on tukea, jakaa kokemuksia - ja onnistua!

Olen itse m45, pituus 184 ja paino 139,7. Minulla ei ole mitään hyvää tekosyytä sairaalloiselle ylipainolleni, minulla ei ole normaalia painavammat luut eikä aineenvaihduntahäiriötä. Rehellisesti sanottuna syön aivan väärin enkä liiku yhtään. Syön valtavat määrät makeita herkkuja, sekä valmisruokaa. Liikun autolla joka paikkaan. Kaikki tämä on niin väärin ja haluan siihen nyt muutoksen.

Tiedän, että ei ole nopeaa eikä helppoa poppakonstia. Olen valmis pitkään, järkevään ja tasaiseen elämänmuutokseen, jossa poistan ruokavaliostani epäterveelliset osat ja otan tilalle kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljatuotteita, hyviä rasvoja, proteiinia jne oikeassa suhteessa.

Lisään myös arkiliikuntaa päivittäisissä toimissani ja aloitan säännöllisen liikunnan 2-4 kertaa viikossa, vaihdellen aerobista liikuntaa ja lihaskuntoharjoittelua sopivassa suhteessa.

Tämä ei nyt ole varsinainen uudenvuodenlupaus, mutta ajankohta auttaa kyllä kun aihe on monella ajankohtainen, joulukilot on monelle harmistuksena ja kuntosaleilla on hyviä aloitustarjouksia. Haluan sitoutua muutoksiin pitkäksi aikaa. Jos haluat olla mukana muutoksessa, jakaa kokemuksia ja tsemppiä, saada hyvän startin vuoteen 2023 ja saada hyvää oloa ja terveyttä niin hienoa! Onnistutaan yhdessä!!

Kommentit (3110)

Vierailija
2621/3110 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkkitabetit tai hedelmäsokeria sisältävät mehut. Älä liiku liikaa, sillä liiallinen liikunta laittaa elimistösi hätätilaan ja se kaipaa rasvaa ja sokeria.  Yritä pitää liikkuminen ja tarvitsemasi ravinto tasapainossa. 

Vierailija
2622/3110 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään lounasta lämmittäessä tuli mieleen, että jos kasvisten syöntiä haluaa lisätä, monet uunissa kypsennettävät laatikko- ja vuokaruuat ovat helppoja kasvisten "piilottamiseen". Tein toissapäivänä  lasagnea, johon lisäsin pari porkkanaa, paprikaa ja pinaattia. Maku oli pääpiirteissään sama kuin ilman vihanneksia, mutta huomaamatta tulee syötyä toistasataa grammaa enemmän vihanneksia kuin jos olisi jättänyt ne lisäämättä. Jätin myös valkokastikkeen ja juuston pois ja ihan yhtä hyvää tuli mutta paljon pienemmällä energiamäärällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2623/3110 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin muutokseni tulee olemaan työpäivän aikana, aiemmin otin evääksi ison pussin irtokarkkeja, suklaata, pasteijoita ja limsaa. Aloitin elämänmuutoksen eilen, ja otin töihin kaksi banaania, kaksi omenaa, kaksi karjalanpiirakkaa, juotavan jogurtin ja kivennäisvettä. AP

Hyvä alku, mutta paras tapa pudottaa painoa on syödä päivällä kunnon ateria. Kun töissä syö huonosti/vähän, on illaalla töistä tullessa nälkä jo riistäytynyt käsistä  ja tulee ahmittua kaiken mitä käsiin saa. Jos syö 2x päivässä kunnon aterian, jää varsinkin iltasyöminen vähemmälle.

Tästä itsellä hyvä kokenus. Oikeastaan kunnon ateriat päivällä on ainoa keino pitää ahmiminen varsinkin illalla kurissa.

Entäs jos onkin tahdonvoimaa ja itsehillintää eikä tilanne riistäydy käsistä? Kaikki ei suinkaan ole mielihalujensa vietävissä vaan pystyy syömään vaan sen minkä on itse suunnitellut. 

Vierailija
2624/3110 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt ihmiset, kertokaa. Tosi kova makeanhimo ollut jo päiviä, eikä mene pois millään hedelmillä tms. Eli, haenko tänään jumpan jälkeen pienen jäätelön nautiskeluun vai narskutanko hampaita ja vastustan edelleen kiusausta? Jäätelön syömisessä vaarana, että se on se pikkusormi ja sitten lähtee koko käsi.

Mulla toimii ne laivalta ostetut pingviinisalmiakit. Eli päivässä saan syödä kaksi kappaletta. 🤣 Auttaa pahimpaan makeanhimoon syödä sitkeää salmiakkia. Monta päivää menee siis ihan niin, etten syö yhtään sellaista.

Älä hae jäätelöä. Liian kylmä sen syömiseen.

Vierailija
2625/3110 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään aamuvaaka 88.1kg. Päätin, että vihdoin tänävuonna raskauskilot saavat lähteä. Lapsikin on jo 5. 😁 Alku oli 92kg tienoolla.

Tyylini on karsia pitkälle jalostettuja hiilihydraatteja ja pyrkiä pitkittämään aamupaastoa lounaaseen. Vartaloni taitaa olla endomorphinen ja Googlen perusteella insuliinin eriytymisen kontrollointi olisi hyvä tapa. Onko muuta hyviä vinkkejä?

Välillä on ollut nälkä, olen myös syönyt hampurilaisia, sipsejä ja karkkia. Eli mitään en ole täysin kieltänyt, vain vähentänyt ja harventanut määriä. Myös light-limun käyttöä olen leikannut vahvasti.

Liikuntaa pyrin lisäämään joka viikolla. Eli sillä puolella lähtötilanne on surkea, mutta lisääminen toisaalta helppoa.

Vierailija
2626/3110 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt ihmiset, kertokaa. Tosi kova makeanhimo ollut jo päiviä, eikä mene pois millään hedelmillä tms. Eli, haenko tänään jumpan jälkeen pienen jäätelön nautiskeluun vai narskutanko hampaita ja vastustan edelleen kiusausta? Jäätelön syömisessä vaarana, että se on se pikkusormi ja sitten lähtee koko käsi.

Mulla toimii ne laivalta ostetut pingviinisalmiakit. Eli päivässä saan syödä kaksi kappaletta. 🤣 Auttaa pahimpaan makeanhimoon syödä sitkeää salmiakkia. Monta päivää menee siis ihan niin, etten syö yhtään sellaista.

Älä hae jäätelöä. Liian kylmä sen syömiseen.

Joo! Mä käytin alussa turkinpippureita. Jo yhdellä lähti makean himo eikä enempää tehnyt mieli.Nyt ei tee mieli niitäkään.

Vierailija
2627/3110 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Xylitol-purkka voi toimia, jos tekee mieli napostella jotain makeaa. Suu jauhaa, mutta kaloreita nolla.

Vierailija
2628/3110 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koita kromilisää

Vierailija
2629/3110 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Xylitol-purkka voi toimia, jos tekee mieli napostella jotain makeaa. Suu jauhaa, mutta kaloreita nolla.

Hahhahaaa

Vierailija
2630/3110 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin muutokseni tulee olemaan työpäivän aikana, aiemmin otin evääksi ison pussin irtokarkkeja, suklaata, pasteijoita ja limsaa. Aloitin elämänmuutoksen eilen, ja otin töihin kaksi banaania, kaksi omenaa, kaksi karjalanpiirakkaa, juotavan jogurtin ja kivennäisvettä. AP

Hyvä alku, mutta paras tapa pudottaa painoa on syödä päivällä kunnon ateria. Kun töissä syö huonosti/vähän, on illaalla töistä tullessa nälkä jo riistäytynyt käsistä  ja tulee ahmittua kaiken mitä käsiin saa. Jos syö 2x päivässä kunnon aterian, jää varsinkin iltasyöminen vähemmälle.

Tästä itsellä hyvä kokenus. Oikeastaan kunnon ateriat päivällä on ainoa keino pitää ahmiminen varsinkin illalla kurissa.

Sopiva ateriarytmi on yksilöllinen.

Vierailija
2631/3110 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs jos onkin tahdonvoimaa ja itsehillintää eikä tilanne riistäydy käsistä? Kaikki ei suinkaan ole mielihalujensa vietävissä vaan pystyy syömään vaan sen minkä on itse suunnitellut. 

Niin, valintakysymys on mitä päättää syödä nälän tullen. Hieman ihmetyttää kuinka ihminen alentaa itsensä tällaiseen rooliin, ettei muka valinnan varaa ole. Etenkin jos on lukenut tästä ja asiasta siten tietoinen.

Vierailija
2632/3110 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henrika kirjoitti:

Oma painon kertyminen lähti lääkityksestä. Työni muuttui epäsäännölliseksi vuorotyöksi ja työterveyslääkäri määräsi unta vakauttavaa masennuslääkettä Mirtazapinia. Lääke lisäsi ruokahalua valtavasti ja lihoin 40-50 kg parissa vuodessa. Vuorokausirytmi oli sekaisin, join olutta unen saamiseksi ja loppujen lopuksi irtisanoudun töistä. Työttömyysaikana jätin lääkkeen pois, nukuin kaksi kertaa vuorokaudessa 6 tunnin unet, vaihdoin oluen kivennäisveteen, söin kotiruokaa. Ruoaksi valmistin punajuurta, porkkanaa ja valkokaalia, lisukkeina kalaa, kanaa, raejuustoa, tomaattia ja vihreitä vihanneksia. Perunaa, riisiä, pastaa, leipää, levitteitä ja leikkeleitä en syönyt. Minulle ei koskaan tullut nälän tunne, päin vastoin olin kylläinen. Näin sain 40 kg painosta tiputettua 9 kuukaudessa. Muistakaa myös käydä terveysasemalla tai mikä se nykyään on tarkistuttamassa ruokavalionne, että saatte tarvittavat ravinteet. Omani sisälsi noin. 1000 kilokaloria, mikä oli 500 kilokaloria liian vähän. Ulkoilin hieman kävellen ja pyöräillen. Muistakaa tarkistaa se lääkityksen sivuvaikutus, jos käytätte!

Itse otan tarvittaessa mirtatsapiinia tai ketipinoria uneen ja en ole huomannut erityistä tarvetta syödä. Sillä tavalla ollaan varmaan kaikki erilaisia. Illalla on varmaan suurin tarve jota inhoan kun se iskee yhtäkkiä ja olen jo pessyt hampaat.

Vierailija
2633/3110 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole tarpeeksi kylläinen ruoasta? Minä olen elänyt aiemmin roskaruoalla, sipseillä, karkeilla, leivällä. Sokerihimo loppui muutamassa päivässä ihan sillä ettei ruokailujen välit jää liian pitkiksi. Myös leipä heilauttelee mun sokeriarvoja tosi paljon - huomaan sen siitä että kun syön leipää, himoitsen kohta lisää tai muuta verensokeria nostattavaa. Leipää syön siis enää harvoin. Koita korvata himo hedelmällä, marjasmoothiella.

Vierailija
2634/3110 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän purkassa kaloreita on. Xylitol ei sovi kaikkien vatsalle.

Vierailija
2635/3110 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän purkassa kaloreita on. Xylitol ei sovi kaikkien vatsalle.

Vaikka ei olis kaloreita, niin se on makeaa ja elimistö käsittelee sen kuin saisi sokeria.

Vierailija
2636/3110 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään juoksumatolla 35min + uinti 25min. Myönnän olevani todellinen putkiaivo: mitä yksinkertaisempi ohje tai motto, sen paremmin toimii minulla. Kuten "Paras treeni on tehty treeni". Saan lähdettyä kuntosalille kun motivaatio ja fokus ovat kohdillaan. Samoin: "Hetken huulilla, ikuisuuden vyötäröllä!". Tällä ohjeella saan vältettyä turhat herkuttelut ja napostelun. Ei se ole sen arvoista. Tämä elämäntapamuutos tuntuu hyvältä, eikä mitään ole tarvinnut tehdä hampaat irvessä. Muistan kohtuuden ja pidän lepopäiviä, annan keholleni aikaa tottua muutoksiin. Pienin mutta päättäväisin askelin kevättä ja valoa kohti. Kiitos tuesta! AP

Vierailija
2637/3110 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilannepäivitystä: paino pudonnut muutamassa viikossa 72kg:an, aloitus oli 74kg:n puolella. Salilla tullut käytyä nyt neljä kertaa, eli joka toinen päivä. Tsemppiä kaikille muillekin ja kivaa helmikuuta!

Vierailija
2638/3110 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole tarpeeksi kylläinen ruoasta? Minä olen elänyt aiemmin roskaruoalla, sipseillä, karkeilla, leivällä. Sokerihimo loppui muutamassa päivässä ihan sillä ettei ruokailujen välit jää liian pitkiksi. Myös leipä heilauttelee mun sokeriarvoja tosi paljon - huomaan sen siitä että kun syön leipää, himoitsen kohta lisää tai muuta verensokeria nostattavaa. Leipää syön siis enää harvoin. Koita korvata himo hedelmällä, marjasmoothiella.

Täällä sama! Pääsin makeanhimosta eroon ihan vaan lopettamalla leivän syönnin lähes täysin. Syön enää 1-2 palaa kauraleipää ennen nukkumaanmenoa pari kolme kertaa viikossa.

Syön kyllä hiilareita ns. normaalisti, mutta kun karsin kaiken hötön (nuudelit, sipsit, pullat, keksit) ruokavaliostani pois niin makeanhimo meni siinä samalla. Enää en edes ajattele karkkeja mikä on entiselle irtokarkkihiirelle ihmeellinen olotila.

N50

Vierailija
2639/3110 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

96.6 aamupaino. Eli 2.2kg on pudonnut nyt päivää vajaassa kahdessa viikossa. Edelliseen punnitukseen ero -0.3kg.

Tällä hetkellä turhauttaa kun tätä painoa on niin paljon, 80 kiloon on kuusitoista! kiloa, 90 kiloon kuusi kiloa. Mutta ei se auta kuin jatkaa päivä kerrallaan. Ja hyvä että paino on selvästi lähtenyt laskuun ja on lähtenyt tavoitetta enemmän, kun tavoitteena on ollut puoli kiloa viikossa.

Tänään taidan tehdä pitkän kävelylenkin kunhan tästä ehtii.

Vierailija
2640/3110 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hahhahaaa

Eikö muka muilla toimi? Purkka vie hyvin ajatuksen pois syömisestä, ja purkkaa pureskellessa voi tehdä jotain muuta. Muutaman minuutin kun on purkka suussa niin ainakin itse huomaa että makeanhimo on lähtenyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi neljä