Mummo kuvittelee ostavansa lapsille mieluisimmat lahjat - jouluna taas pettymys luvassa
Lapsiemme mummo yrittää monella tavalla suorittaa isovanhemmuutta ja haluaa olla "paras mummo". Mummo ei kysy lapsilta/vanhemmilta lahjatoiveita tai vinkkejä lahjan suhteen. Mummo ei ota lahjavinkkiä siitä, millaisista asioista lapset kertovat pitävänsä. Jos Leo puhuu jatkuvasti dinosauruksista ja rakastaa kaikkea niihin liittyvää, niin mummo antaa lahjaksi laivoista kertovan kirjan, vaikka pieni dinosauruslelu olisi ollut Leon toive. Jos Eevi rakastaa kaikkea Ryhmä Hau -aiheista, niin mummo tuo lahjaksi Peppi Pitkätossu pyjaman, vaikka Ryhmä Hau -aiheinen penaali olisi ilahduttanut enemmän. Mummo ajattelee tuntevansa lapsenlapsensa parhaiten ja tietävänsä, mitä he haluavat. Kun jouluna (ja synttäreinä sama homma) avataan lahjat, niin mummo korostaa kuinka juuri hänen antamansa lahjat ovat niin hienoja. "Katsopas, Leo, miten upea kirja!" "Voi, miten ihana pyjama, Eevi!". Mummo myös kuvailee jälkikäteen, kuinka hänen ostamansa lahjat olivat lapsille niin mieluisia ja sopivat lapsille niin hyvin. "Kun Leo niin ahkerasti lukee sitä laivakirjaa ja Eevillä on melkein joka yö Peppi-pyjama päällä", vaikka oikeasti näin ei olisikaan. Nihkeintä tietysti on, kun lapset silminnähden ilahtuvat mummon lahjan sijaan jostain sellaisesta, mitä ovat aidosti toivoneet. Lapset hihkuvat toivelahjansa parissa ja se mummon lahja ei samalla tavalla innostakaan.
Olen yrittänyt puhua aiheesta hienotunteisesti mummon kanssa. Kertonut, että Leo tykkäisi jostain dinosauruksiin liittyvästä lahjasta ja Eevin suosikki on Ryhmä Hau. Saatan jopa kertoa, että kaupassa X oli muuten tuollainen lelu aiheeseen liittyen, jota Leo/Eevi on ihaillut. Mummo sanoo, että hänpä sitten ostaa tuon lahjan lapselle. Lahjapaketista paljastuu kuitenkin lopulta ihan muuta ja jos mummolta yrittää kysyä asiasta, niin mummo sanoo halunneensa hankkia jotain muuta. Miksi se mummo ei sitten sano, että jättää lapsen lahjatoiveen huomiotta? Mummo ei myöskään suostu etukäteen kertomaan meille vanhemmille, mitä antaa lapsille lahjaksi. Toisaalta, tuskinpa sattuisi kahta samaa lahjaa pukinkonttiin, kun mummoa ei lasten toiveet kiinnosta. Noh, joulua ja mummon pettymystä odotellessa.
Kommentit (1055)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole niin vaarallista jos lapsi ei saa mummoilta just sitä mieluisinta joululahjaa. Ostakaa ne itse.
On vaan hyvä, että lapsikin oppii vähän feikkaamaan. Sitä taitoa tulee kuitenkin tarvitsemaan koko loppuelämän. Annatte ohjeeksi lapselle, että tuli mummon paketista mitä tahansa, niin näyttää ihastuneelta ja kiittää kauniisti.
Hyvä käytös pettymyksenkin hetkellä kannattaa opettaa ja opetella.
Mitä hyötyä tuosta sille lapselle on? Oppii vaan kynnysmatoksi, kun tärkeintä maailmassa on pitää persoonallisuushäiriöinen jyrämummu hyvällä tuulella.
Mitään välimuotoahan ei ole narsistisella paskiaisella ja kynnysmatolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ei ymmärrä miten on omalla kasvatuksellaan tuomassa lapsilleen pettymyksen joka ei jää ainoaksi varmaan mummunsa kanssa.
Ei kai ap sitä mummua kasvata?
Ap. kuitenkin siirtää asenteen ja esimerkin lapselle, miten lahja otetaan vastaan, iloitaanko siitä ja ollaanko siitä kiitollisia vai ei, oli lahja sitten mieluinen tai ei. Lahjanantajan oikeus on odottaa antaessaan lahjan edes alkeelleempia käytöstapoja ja hienotunteisuutta, annetaanhan lahja rakkaudesta, johon kätkeytyy kauniita ajatuksia ja se tunneside lahjan saajan ja antajan välillä.
Ja nämä "mummot" ovat lasten isoäitejä, päiväkodin henkilökuntaa, koulun opettajia jne. ja yhtälailla lapsi muistaa heitä lahjoin jouluna ja muulloin.
Ei varmaan ap. lapsesta tai kenenkään muun lapsesta kivalta tuntuisi, jos lapsi saisi saman pask.vyöryn päiväkodin henkilökunnalta tai opettajilta, mitä mummot ovat täällä saaneet, kun lapsi antaa sen sadannenviidennen tuikkulasin, suklaalevyn tai piirustuksen, joka harvoin on tarpeen ja toiveiden mukainen lahja opettajille ja hoitajille.Mitähän vanhemmat tuumaisivat, jos isoäidit, opettajat ja hoitajat pyytäisivät lasten töherrykset tai lapsen antamat muut lahjat viemään lapsia suoraan roskikseen tai kotiinsa, kun se lahja ei ollut toiveiden mukainen, eikä oikea merkkituote mitä "mummot" olisivat halunneet.
Ei vanhemmalla ole mitään oikeutta kasvattaa lastaan vaalimaan aikuisen ihmisen tunteita, feikkaamaan tunteita ja tanssimaan sen vieraan ihmisen tunteiden vaalimisen näytelmässä.
Se on vahingollista lapselle ja kaikki tuollaiset yli-sukupuoliset draamaleikit pitää pysäyttää. Jos mummo ei ymmärrä olevansa vahingollinen, on parempi katkaista välit kokonaan.
Lapsuudesta kuitenkin saadaan eväät ja kasvatus ja malli aikuisuuteen ja myöhemmin työelämään ja ihmissuhteisiin.
Suomessa ei juuri lahjoja anneta toisillemme, toisin kuin muualla maailmassa. Jos työskentee kansainvälisissä työtehtävissä lahjat kuuluvat hyvin olennaisena osana ja niiden avulla luodaan sosiaalisiasuhteita. Esim. Japanissa, Kiinassa jne. lahjat ovat arkipäivää ja niitä vaihdetaan paljon, mutta ne ovat pieniä. Eikä lahjasta tarkoituskaan ole saada mitään hyötyä tai taloudellista etua.
Ap. kaltainen aloitus esim. Ranskassa katsottaisiin moukkamaiseksi ja edustaisi erittäin huonoa käytöstä, samoin lapsi saisi kuulla kunniansa, jos esittäisi isoäidille lahja vaatimuksiaan, jostakin merkkihevosesta.
Japanin lahjakulttuuri se vasta haastava onkin, sekä arkielämässä että bisnesmaailmassa! Ei voi antaa ihan mitä tahansa, ettei saata lahjan vastaanottajaa häpeään ja nöyryytykseen, koska lahja oli liian vaatimaton tai liian kallis tai liian hieno tai tilanteeseen sopimaton. Ei saa saattaa lahjan saajaa koskaan vastalahjakierteeseen, että toisen on PAKKO nyt hankkia lahja vastalahjaksi. Lahjat pitää paketoida, ne pienetkin, mahdollisimman kauniisti ja virheettömästi, koska huonosti paketoitu lahja häpäisee sekä lahjan antajan, että sen saajan. Kuka antaa lahoja kenelle ja mitä lahjoja voi antaa vaihtelee yhteiskunnallisen ja sosiaalisen aseman mukaan; sukupuoli, asema, kauanko on ollut samassa firmassa/harrasteporukassa/ryhmässä mukana, ikä, naimaton/naimisissa, ammatti, miten tunnemme toisemme jne.
Kukkien pitää olla tietyn värisiä tietyissä tilanteissa ja niillä on tarkka koodisto. Jotkut asiat ovat kokonaan kiellettyjen lahjojen listalla, esimerkiksi rahaa saa antaa vain uutena vuotena ja häissä, ja häissäkin sen summan tulee olla tasan 30 000 jeniä, ei enempää eikä vähempää. Sekin pitää antaa mahdollisimman vähäeleisesti, paitsi uutena vuotena laitetaan raha kauniiseen erikoiskuoreen. Ystävänpäivänä vain naiset saavat antaa suklaata miespuolisille henkilöille, myös yrityksissä, ja kuukausi siitä White Dayn aikaan miehet saavat antaa vain naisille jonkin pienen vastalahjan, esim. korun.
Lahjoista kiitetään ja ollaan kiitollisia päällisin puolin, oltiinpa siitä aidosti mitä mieltä tahansa, koska Japanissa valehteleminen on hyve, jotta yhteinen rauha säilyy. Jos ei valehtele, häpäisee itsensä ja erityisesti lahjan antajan, joka on kardinaalimunaus. Sama koskee tietysti ruokia, juomia, tuliaisia jne. Kaikki on aina ihanaa, hyvää, kiitos paljon, todella kaunis jne.
Lahjoja ei saa toivoa suuresti, koska se on yksilön korostamista ja Japanissa korostetaan ryhmiä ja yhteisöä. Siellä on samanlainen sisun ja vaatimattomuuden kulttuuri - eihän Suomessakaan katsota hyvällä, että vanhemmat/lapset mankuvat sukulaisilta tietyn merkin kalliita lahjoja ihan vaan moukkamaisuuttaan.
Kyllä Suomen lahjakulttuuri on erittäin vapautunut ja rento tuohon verrattuna.
Jännitys tiivistyy, huomenna on taas AP:lla jokavuotinen pettymyksen päivä, ja katkerat kyyneleet vierivät poskella kun lahjapakettaja availlaan.
Vierailija kirjoitti:
Jännitys tiivistyy, huomenna on taas AP:lla jokavuotinen pettymyksen päivä, ja katkerat kyyneleet vierivät poskella kun lahjapakettaja availlaan.
Niin tai sitten päivän suurin jännityshetki on se, että oletko jo saanut toisen aivosolun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen seurannut tätini mummoutta vierestä ja uskon ymmärtäväni mitä ap tarkoittaa, vaikka täällä moni vetikin herneen nenään. Tädillä jatkuvasti riitaa lapsensa kanssa ja hän talloo lapsensa ja tämän puolison varpaille koko ajan, ei kunnioita mitään kasvatuksellista päätöstä minkä nämä ovat tehneet ja ostelee lapsille kaikkea mitä itse vaan haluaa ostaa, ilman että miettii mitä lahjansaaja todellisuudessa haluaisi. Todella raskas ihminen ja olen kiitollinen, ettei hän ole äitini. Saattaa kuulostaa kiittämättömältä ap:n aloitus, mutta mä ap ymmärrän täysin mitä tarkoitat.
Minäkin ymmärrän ap.tä. Mummohan kävelee mennen tullen lasten toiveiden yli ja uhriutuu kun hänen tuomat lahjat ei kelpaa. En katsoisi tuollaista meininkiä hetkeäkään! Mummolle tiukka puhuttelu , nämä ei hienotunteisuutta kaipaa. Jos ei lasten toiveet mene perille mummo tulkoon ilman lahjoja. Nyt ap näytät ettet ole kynnysmatto!
Älä nyt yllytä, ei mitään jouluriitaa! Eikö meillä nyt jo ole ihan tarpeeksi perhedraamaa? Ullanlinnan hienostoperheessäkin.
ja lisää tulee kunhan apn lapset kasvavat tuolla menetelmällä, ne hakevat lahjat aikuisina kettingin kanssa, voi voi.
Vierailija kirjoitti:
Mummo saa ostaa mitä haluaa, ja sinun tehtäväsi on opettaa lapsille että lahjoista ollaan kiitollisia. Tai ainakin kohteliaasti kiitetään. Onko liian rankka rasti? Taitaapa olla.
Joo näitten elämä romuttuu kyllä nyt tässä. Armeija-aika tulee olemaan mielenkiintoinen jos sinne selviää nämäkin lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen seurannut tätini mummoutta vierestä ja uskon ymmärtäväni mitä ap tarkoittaa, vaikka täällä moni vetikin herneen nenään. Tädillä jatkuvasti riitaa lapsensa kanssa ja hän talloo lapsensa ja tämän puolison varpaille koko ajan, ei kunnioita mitään kasvatuksellista päätöstä minkä nämä ovat tehneet ja ostelee lapsille kaikkea mitä itse vaan haluaa ostaa, ilman että miettii mitä lahjansaaja todellisuudessa haluaisi. Todella raskas ihminen ja olen kiitollinen, ettei hän ole äitini. Saattaa kuulostaa kiittämättömältä ap:n aloitus, mutta mä ap ymmärrän täysin mitä tarkoitat.
Minäkin ymmärrän ap.tä. Mummohan kävelee mennen tullen lasten toiveiden yli ja uhriutuu kun hänen tuomat lahjat ei kelpaa. En katsoisi tuollaista meininkiä hetkeäkään! Mummolle tiukka puhuttelu , nämä ei hienotunteisuutta kaipaa. Jos ei lasten toiveet mene perille mummo tulkoon ilman lahjoja. Nyt ap näytät ettet ole kynnysmatto!
Älä nyt yllytä, ei mitään jouluriitaa! Eikö meillä nyt jo ole ihan tarpeeksi perhedraamaa? Ullanlinnan hienostoperheessäkin.
ja lisää tulee kunhan apn lapset kasvavat tuolla menetelmällä, ne hakevat lahjat aikuisina kettingin kanssa, voi voi.
Mitähän luulet, kun nämä useamman sukupolven lumihiutaleet pilaavat Suomen elämää, mahtaako kukaan antaa muille muuta lahjaa kuin sen, että ryöstää tyypin?
Ai että ku nautin, että oon elänyt nii pitkään hyvää elämää ja näitä juntteja voi nöyryyttää monin tavoin!
Tietysti ostetaan sitä mitä lapset toivovat lahjaksi. Jos ei oo mikään älykallis. Ei lahja ole opetus pettymyksistä vaan väärä lahja tuo vaan pahan mielen ja RAHAN hukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajien pitää ilmoittaa SELKEÄSTI se, että lahjoja ei pidä heille tuoda. Ei riitä, että sanotaan, ettei niitä tarvitse tuoda. Se ei vielä ilmaise, että niitä ei haluta lainkaan.
On laitettava jokaisen lapsen vanhemmalle jo ajoissa viesti, että on päätetty, että opettajille ei pidä tuoda yhtään mitään lahjaksi. Ja mikäli joku silti jotain tuo, se laitetaan myöhemmin johonkin koulun arvontaan palkinnoksi. Kukat laitetaan koululle koristeiksi ja jaetaan sitten koulun muulle henkilökunnalle jos haluavat ne. Kakut ja piparit sun muut syötävät menevät hyväntekeväisyyteen.
Luulisi tästä ihmisten ottavan onkeensa.
Ja AP:ltä ja muilta vastaavilta kysyisin, mitä he itse antavat lahjaksi tälle mummolle.
Jos elämä on noin tarkasti kiinni mummon antamista lahjoista, niin neuvoisin hellittämään. Ihan sama, mitä mummo lahjaksi antaa. Lasten vanhemmat ovat vastuussa lapsensa ilahduttamisesta, ei mummo eikä pappa.
Isovanhempien lahjat on sivuseikkoja eikä niihin pidä antaa lasten asettaa latauksiaan. Ostakaa ne oikeat lahjat itse.
Että aikuiset ihmiset viitsivätkin nurista ja natkuttaa mummojen antamista joululahjoista. Keskenkasvuisuuden merkki.Onko se keskenkasvuisuuden merkki, kun kokee ahdistusta siitä että isovanhempi yrittää "lahjoillaan" vallata koko talon? Tuo tavaraa, mitä kukaan ei halua eikä tarvitse. Useista kielloista huolimatta.
Vika on kyllä sinussa, jos ei tuon enempää stressinsietokykyä löydy. Metsään kuusen alleko olet muuttamassa talonvaltauksen jäljiltä. Pipipää
Kuule Pipipää (erikoisesti itseäsi tituleeraat)
Luuletko tosiaan että tuo ylikävely ja asioihin puuttuminen rajoittuu jouluun? Kyllä tämä isovanhempi on puuttunut useamman kerran esim mun pyykinpesuun, minkäväriset lakanat meillä on, mitä syötän mun lapsille (moittee, kun joka aterialla ei ole perunaa, jota suomalaiset ovat vuosiTUHANNET syöneet, mitä puen lapsille. Juurikin ketjussa mainittu Ryhmä Hau on inhokki, vaan mieluummin pitäisi olla jotain puhkikuluneita kirppisloimia, ettei liian hyvälle totu... olen avautunut aiheesta parissa toisessa ketjussa laajemmin, joten en tähän hätään kirjoita tarkemmin. Eikä se tähän ketjuun oikeastaan edes kuulu.
Ehkä vain velvollisuudentunnosta tulevat käymään. En usko, että mt-ongelmainen tytär lapsineen on mieluisaa seuraa, mutta pitäähän tarkistaa ettei ole loppusijoittanut lapset
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole niin vaarallista jos lapsi ei saa mummoilta just sitä mieluisinta joululahjaa. Ostakaa ne itse.
On vaan hyvä, että lapsikin oppii vähän feikkaamaan. Sitä taitoa tulee kuitenkin tarvitsemaan koko loppuelämän. Annatte ohjeeksi lapselle, että tuli mummon paketista mitä tahansa, niin näyttää ihastuneelta ja kiittää kauniisti.
Mitä hyötyä tuosta sille lapselle on? Oppii vaan kynnysmatoksi, kun tärkeintä maailmassa on pitää persoonallisuushäiriöinen jyrämummu hyvällä tuulella.
Tietysti on. Mutta molempia ääripäitä on olemassa myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummo saa ostaa mitä haluaa, ja sinun tehtäväsi on opettaa lapsille että lahjoista ollaan kiitollisia. Tai ainakin kohteliaasti kiitetään. Onko liian rankka rasti? Taitaapa olla.
Joo näitten elämä romuttuu kyllä nyt tässä. Armeija-aika tulee olemaan mielenkiintoinen jos sinne selviää nämäkin lapset.
Niin. Mutta tämän aloituksen ongelmana on se, että se mummeli pettyy kun hänen lahjansa ei olekaan se vuoden suosikki. Lapset lienevät ihan ok, kun vanhemmat ovat ostaneet jotain toivottua pakettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajien pitää ilmoittaa SELKEÄSTI se, että lahjoja ei pidä heille tuoda. Ei riitä, että sanotaan, ettei niitä tarvitse tuoda. Se ei vielä ilmaise, että niitä ei haluta lainkaan.
On laitettava jokaisen lapsen vanhemmalle jo ajoissa viesti, että on päätetty, että opettajille ei pidä tuoda yhtään mitään lahjaksi. Ja mikäli joku silti jotain tuo, se laitetaan myöhemmin johonkin koulun arvontaan palkinnoksi. Kukat laitetaan koululle koristeiksi ja jaetaan sitten koulun muulle henkilökunnalle jos haluavat ne. Kakut ja piparit sun muut syötävät menevät hyväntekeväisyyteen.
Luulisi tästä ihmisten ottavan onkeensa.
Ja AP:ltä ja muilta vastaavilta kysyisin, mitä he itse antavat lahjaksi tälle mummolle.
Jos elämä on noin tarkasti kiinni mummon antamista lahjoista, niin neuvoisin hellittämään. Ihan sama, mitä mummo lahjaksi antaa. Lasten vanhemmat ovat vastuussa lapsensa ilahduttamisesta, ei mummo eikä pappa.
Isovanhempien lahjat on sivuseikkoja eikä niihin pidä antaa lasten asettaa latauksiaan. Ostakaa ne oikeat lahjat itse.
Että aikuiset ihmiset viitsivätkin nurista ja natkuttaa mummojen antamista joululahjoista. Keskenkasvuisuuden merkki.Onko se keskenkasvuisuuden merkki, kun kokee ahdistusta siitä että isovanhempi yrittää "lahjoillaan" vallata koko talon? Tuo tavaraa, mitä kukaan ei halua eikä tarvitse. Useista kielloista huolimatta.
Vika on kyllä sinussa, jos ei tuon enempää stressinsietokykyä löydy. Metsään kuusen alleko olet muuttamassa talonvaltauksen jäljiltä. Pipipää
Kuule Pipipää (erikoisesti itseäsi tituleeraat)
Luuletko tosiaan että tuo ylikävely ja asioihin puuttuminen rajoittuu jouluun? Kyllä tämä isovanhempi on puuttunut useamman kerran esim mun pyykinpesuun, minkäväriset lakanat meillä on, mitä syötän mun lapsille (moittee, kun joka aterialla ei ole perunaa, jota suomalaiset ovat vuosiTUHANNET syöneet, mitä puen lapsille. Juurikin ketjussa mainittu Ryhmä Hau on inhokki, vaan mieluummin pitäisi olla jotain puhkikuluneita kirppisloimia, ettei liian hyvälle totu... olen avautunut aiheesta parissa toisessa ketjussa laajemmin, joten en tähän hätään kirjoita tarkemmin. Eikä se tähän ketjuun oikeastaan edes kuulu.Kuule Pipipää, normiälyinen ei tuosta hetkahda. Teet kärpäsestä härkäsen, kaiken huipuksi vika on aina siinä toisessa joka tulee sun kaavamaista arkeasi rikkomaan. Nytkin haet oikeutusta nillittämällä random sivullisille. Olet kyllä kaiken paskan ansainnutkin mitä huominen ikinä tuo tullessaan. Sääli että kaltaisellasi on lapsia, ei saisi olla! Siinä kasvaa seuraava sukupolvi syrjäytyneitä
Mikä siinä on kun et voi haukkumatta satunnaista ihmistä kommentoida?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Mutta tämän aloituksen ongelmana on se, että se mummeli pettyy kun hänen lahjansa ei olekaan se vuoden suosikki. Lapset lienevät ihan ok, kun vanhemmat ovat ostaneet jotain toivottua pakettiin.
Aloituksen ongelmana on, että ap kuvittelee että mummo (hänen oma äitinsä?) kuvittelee. Nyt kuvittelee jo etukäteen huomista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksen ongelmana on, että ap kuvittelee että mummo (hänen oma äitinsä?) kuvittelee. Nyt kuvittelee jo etukäteen huomista
Kyllä ap äitinsä tuntee. Tuollaisen kanssa kasvaessa on oppinut tarkkailemaan ja varomaan. Lapsi ehdollistetaan tuohon jo pienenä.
Silsi pitää olla tarkkana ettei omaa lastaan enöä altista tuollaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että lopetetaan ostamasta turhaa tavaraa, mitä kukaan ei halua. Minusta on typerää ostella lahjoja pelkästään sen takia, että ostajalle tulee hyvä mieli. Onko se niin vaikeaa ostaa edes yhtä mieluista lahjaa, sellaista mikä tulee oikeasti käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ap äitinsä tuntee. Tuollaisen kanssa kasvaessa on oppinut tarkkailemaan ja varomaan. Lapsi ehdollistetaan tuohon jo pienenä.
Altiistaa siihen että muiden pitää tuoda lahjoja mittatilaustyönä. Aikuisten oikeestiko? Missä maailmassa oikein elät? Suljetulla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että lopetetaan ostamasta turhaa tavaraa, mitä kukaan ei halua. Minusta on typerää ostella lahjoja pelkästään sen takia, että ostajalle tulee hyvä mieli. Onko se niin vaikeaa ostaa edes yhtä mieluista lahjaa, sellaista mikä tulee oikeasti käyttöön.
Mä myös olen näitä velvollisuuslahjoja vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Altiistaa siihen että muiden pitää tuoda lahjoja mittatilaustyönä. Aikuisten oikeestiko? Missä maailmassa oikein elät? Suljetulla?
Jos aikoo viedä lahjan, niin miksi ei sellaista, joka on toivottu tai tarpeellinen?
Vierailija kirjoitti:
Tietysti ostetaan sitä mitä lapset toivovat lahjaksi. Jos ei oo mikään älykallis. Ei lahja ole opetus pettymyksistä vaan väärä lahja tuo vaan pahan mielen ja RAHAN hukkaa.
Juuri näin ja on myös ekologisempaa ostaa se mieluinen lahja kuin sellainen, mikä menee kierrätykseen tai pahimmassa tapauksessa päätyy heti kaatopaikalle.
Jos et itse keksi mitään, niin antaa olla. Olet osasi valinnut.