Jos joudut yllättäen puhumaan englantia, miten sujuisi?
Voisitko jutella niitä näitä huolettomasti vai menisikö sormi suuhun?
Miten olet oppinut kieltä / miksi et osaa?
Kommentit (94)
Olen asunut melkein 10 vuotta englanninkielisessä maassa, teinistä, opiskellut opiskeluni englanniksi, naimisissa englanninkielisen miehen kanssa. Oppiihan siinä.
Schlumbergera:
- faija opetti aikoinaan, että enkku on maailman tärkein kieli, sillä pärjää aika hyvin maailmalla, ns yleiskieli :)
- faijalla oli firmaa jenkeissä ja mutsin kaa muuttivatkin jenkkeihin kokonaan kun mä olin 16v, sitä ennen olivat asuneet ns puoliks siellä. faija on kuollut, mut mutsi edelleen asuu jenkeissä. himassa meillä toisinaan puhuttiin paljon enkuks ja esim faija luki enkun kielisiä satuja jne..
- mun 5 sisarusta asuu ulkomailla ja mä+mun 2 suomessa asuvaa systerii ollaan myöskin asuttu ulkomailla aikoinaan ja enkkuu on käytetty paljon
- lomaillaan paljon ulkomailla ja enkkuu tulee käytettyy
- luen enkun kielisiä kirjoja ja lehtiä ja katson leffoja/telkkaa
- koulussa enkku on ollut aina 10.
annoin mahdollisuuden ottaa jollekin feikkajalle sen vanhan nimmarin, kun siitä on pitänyt tehdä kaikenlaisia stella-, stella. muunnoksia. siinäpä viekööt koko nickin.
jaksa välittää tuollaisesta 10-vuotiaan hihhhihihihhh käytöksestä.
Suomen kanssa on joskus ongelmia, kun joutuu miettimaan mm. jotain ammattisanastoa. Ja lapseni puhuu aika hoono soomi.
Schlumbergera:
- faija opetti aikoinaan, että enkku on maailman tärkein kieli, sillä pärjää aika hyvin maailmalla, ns yleiskieli :)
- faijalla oli firmaa jenkeissä ja mutsin kaa muuttivatkin jenkkeihin kokonaan kun mä olin 16v, sitä ennen olivat asuneet ns puoliks siellä. faija on kuollut, mut mutsi edelleen asuu jenkeissä. himassa meillä toisinaan puhuttiin paljon enkuks ja esim faija luki enkun kielisiä satuja jne..
- mun 5 sisarusta asuu ulkomailla ja mä+mun 2 suomessa asuvaa systerii ollaan myöskin asuttu ulkomailla aikoinaan ja enkkuu on käytetty paljon
I have to use it in my work everyday.
mun enkkuni on aika paskaa, mutta kun tuon miehen kanssa ei muuta yhteistä kieltä ole, niin tankeroenglannilla pakko tulla toimeen. Ennen kuin miehen tapasin, en puhunut koskaan englantia, mutta kyllähän sitä arkipäivässä kouluenglannilla pärjää (lukenut lyhyen oppimäärän)
kyllä se vain on niin, että kieltä oppii vain puhumalla ja puhumalla.
mitä niitä näitä kyselet? Aiheet?
Muita kouluja en ole käynyt. Viikonloppuna jouduin yllättäen puhumaan englantia. Hyvin meni ja ystävänikin jopa hämmästeli mistä olin oppinut. Sanoin katsovani paljon elokuvia :)
Mistä tulet? Onpa mielenkiintoista! Minä tunnen xx maastasi/olen käynyt siellä, aivan ihana maa, minä RAKASTAN sitä...
tollaista jada-jadaa.
Koulussa, työssä ja vapaa-aikana olen oppinut.
Minun keskusteluni oli aika perus Englantia. Sanavarastoni ei ole laajimmasta päästä.
28
Vierailija:
Minun keskusteluni oli aika perus Englantia. Sanavarastoni ei ole laajimmasta päästä.
28
puhun nykyään niin vahvasti saksaa " kotipaikka kielenä" , että varmaan alkaisin solkottaa saksaa vaikka englantia piti tulla. ymmärrän kyllä täysin.
Ei mene sormi suuhun vaan puhun sujuvasti. Työympäristöni on englanninkielinen.