Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis miksi toiset saikuttaa minkä ehtii ja toiset on joka päivä töissä eikä koskaan pois? Eihän se voi olla oikeasti niin, että toinen saa kaikki taudit ja toinen ei yhtään.

Sairaspoissaoloja seuraava
20.12.2022 |

Elämänkokemukseni perusteella voin sanoa, että aikuinen ihminen on keskimäärin enintään viisi päivää vuodessa OIKEASTI sairaana. Tämä on siis maksimi, osa vuosista menee ihan nollapoissaoloilla. Jos joka pikkunuhasta tai kivusta on pois, se on ikävä kyllä työnantajan vedättämistä.

Mun mielestä työntekijän pitää ottaa terveydestään sen verran vastuuta, ettei joudu maksattamaan sen laiminlyöntiä työnantajallaan ihan ylettömän paljon. Myös epämukavuutta pitää sietää sen verran, että pystyy töitä tekemään.

Niinhän se on, että pidetään itsestään selvyytenä että työnantaja maksaa palkan saikuttajallekin, mutta jos esim. kampaajasi ottaa maksun ja ilmoittaa ettei voi palvella sinua sairastumisen takia, vedät varmasti herneen nenään.

Itse tunnistan työpaikaltani useammankin saikuttajan ja niin myös meidän esimies.

Mikä on tilanne sinun työpaikalla?

Kommentit (189)

Vierailija
101/189 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok. Mä sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa joka oikeasti laskee vastustuskykyä. Lisäksi sen hoitotasapainon saavuttaminen on alussa vaikeaa. Mulla on flunssakautena usein flunssa sekä viimeisimmässä työssä kipeytyi vuorotellen käsi ja selkä. Kävin myös sydänkokeissa joissa mitään ei löytynyt. Sain nenän jatkuvasti tukkoon pölystä ja palelin välillä kylmässä ja välillä ei mitään.

Mä kävin välillä töissä pää kainalossa ja söin kipulääkkeitä. Sainkin sitten koeaikapurun kun ei hommista tule näin mitään. Ennen kuin joskus sairastuin olin fyysisesti vahva, aina liikkunut urheilullinen ihminen ja ikäluokkani vahvimmasta päästä.

Tänään kävin vielä viemässä vaatteet ex-työstä. Taas alkoi aamusta nenä vuotaa, lihakset kipeänä, kylmä...jos en olisi saanut kenkää olisin tänäänkin ollut kipeänä töissä. Ja käsi kipeytyi ostosten kantamisesta. Ei naurata yhtään.

Vierailija
102/189 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä huoli omista asioistasi ap!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/189 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku on pahasti, pahasti pielessä.

Joku = ihminen, jokin = asia.

Vierailija
104/189 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedit mutkat suoriksi tahalleen. Onko käynyt mielessä, että monet saikut ei ole oikeita tai ollaan paljon pidempään, mitä oikeasti tarve ja se vähän voi ärsyttää niitä, jotka ei saikuta.

Mun mielestä ei niin huono, että työnantaja palkitsee esim. siitä, että ei ole paljon saikulla.

Saattaa vähentää sitten sitä epäreiluuden tunnetta väärin saikuttajien toiminnasta ja vähentää kiusausta ottaa itse myös saikkua joskus, vaikka ei tarve.

Sitä tuskin kukaan kokee epäreiluudeksi jos oikealla saikulla ollaan tosi kipeänä. Tuskin haikeana: miksen minäkin.

Vierailija
105/189 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni hyväkuntoisten ja vähän saikulla olevien pitäisi saada pieni, mutta edes merkityksellinen 2% paljon saikuttavan ylipainoisen röökaajan palkasta. Kannustaisi sen tupakanpolton lopettamiseen ja laihtumiseen.

Olen ollut monella työpaikalla ja eniten saikuttavat ovat aina ylipainoisia. Normaalipainoiset vanhemmat ovat töissä, kun ylipainoiset vanhemmat saikuttavat. Mua ei muuten kiinnosta se sun tai kenenkään muun paino, mutta jos oot saikulla tai "saikulla" 30 pv vuodessa, niin kyllä se ärsyttää.

Vierailija
106/189 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos työnantajalle tulee mahdollisuus vähentää väkeä, on sarjasairastelijat ensimmäisiä lähtijöitä. Ihan syystä. Jos ei riitä kunto työssä käymiseen, voi antaa oman paikan sellaiselle kellä on voimia ja halua käydä töissä. On epäreilua että joku työhaluton sairastelija nostaa palkaa makailemalla kotona, kun sellainen kuka haluaisi käydä töissä ja jaksaisi käydä joutuu työttömänä elämään tuilla.

No jos on oma firma niin ihan luonnollista haluta työntekijä joka ei saikuta paljon ja vaikka ei omat rahat ojassa, saattaa työntekijän saikuttamisesta koitua harmia. Nähty ja koettu on joskus tuo kaikki. Voi kääntää toisinpäin. Miksi pitäisi juuri saikuttelijan jäädä, vaikka olisi saikut aiheesta

Vierailija
107/189 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni hyväkuntoisten ja vähän saikulla olevien pitäisi saada pieni, mutta edes merkityksellinen 2% paljon saikuttavan ylipainoisen röökaajan palkasta. Kannustaisi sen tupakanpolton lopettamiseen ja laihtumiseen.

Olen ollut monella työpaikalla ja eniten saikuttavat ovat aina ylipainoisia. Normaalipainoiset vanhemmat ovat töissä, kun ylipainoiset vanhemmat saikuttavat. Mua ei muuten kiinnosta se sun tai kenenkään muun paino, mutta jos oot saikulla tai "saikulla" 30 pv vuodessa, niin kyllä se ärsyttää.

Et nyt eritellut tarpeeksi selkeästi kun laitoit yhteen syssyyn ylipaino, röökaus ja saikuttelu

Entäs jos siis pelkästään joku noista paheista? Eli jos on hyväkuntoinen saikuttaja, ei ylipainoa, ei röökiä, mites sitten prosentti.

Olen kyllä kuullut, että röökaajat ovat joskus saaneet palkinnon lopettamisesta työnantajalta. Eikös voitaisi myös palkita painonpudottajat ja alkoholista luopuneet. Kannabis kai menisi sitten tuohon tupakki osioon.

Vierailija
108/189 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla mulla oli 38,2 astetta, mutta Buranaa, Panadolia ja Red Bullia päälle niin jaksan joten kuten. En väitä että yhtä hyvin kuin terveenä, mutta kaikki mitä saan tänään töissä aikaiseksi on parempi kuin että olisin kotona. Iltapäivät ovat pahimmat, sen tiedän kokemuksesta. Ilta menee nukkuessa.

Vierailija
109/189 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painonpudotus vaikka 200€/5kg. Saattaisi tulla laihoja tyttöjä.

Vierailija
110/189 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En widdu tiiä. En pidä kirjaa työkavereideni poissaoloista.

Vierailija
111/189 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis aloittaja on kateellinen heille, jotka sairastavat paljon. Älytöntä!

Vierailija
112/189 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilohinta kirjoitti:

Painonpudotus vaikka 200€/5kg. Saattaisi tulla laihoja tyttöjä.

Ei, liian halvalla menisi. Kaikki niin kallista nykyään. Realistinen sellanen 500€/5kg. Lomarahat voisi tienata.

113/189 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sairauksia jotka eivät näy ...

vain typerys kiskoo nappuloita ja lähtee töihin tartuttamaan kaikki toiset.

Vierailija
114/189 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis aloittaja on kateellinen heille, jotka sairastavat paljon. Älytöntä!

Tai ovat saikulla paljon.

Vierailija
115/189 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistäköhän alapeukku? Pitäisikö minun kenties alkaa kytätä poissaoloja? Keskityn mieluummin työntekoon, siitä minulle maksetaan.

Vierailija
116/189 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on jo 34 vuotta työelämää takana ja rehellisesti sanottuna tupakoin, olen hieman ylipainoinen ja liikun liian vähän. Olen aina ihmetellyt ihmisten sairastelumääriä, itse olen keskimääräisesti ollut sairaana 1-2 kertaa kolmessa vuodessa.

Nyt olen ollut uudessa työpaikassa kolme vuotta ja ainoa "normaali" sairauslomapäivä oli ekan koronarokotteen takia (Astra zeneca) joka nosti todella kovan kuumeen.

Pakko kyllä sitten todeta, että olin tänä vuonna sairauslomalla työmatkalla tapahtuneen kaatumisen takia kuusi viikkoa. Useampi luu murtui ja ammattiani ei ollut mitään mahdollisuutta toteuttaa kipsipotilaana. Tämän onneksi maksoi pääasiassa lakisääteinen tapaturmavakuutus.

Vierailija
117/189 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkäs teet. Olen tänä vuonna ollut 55 päivää pois töistä sairastumisten vuoksi. Yleensä parin päivän sisäön ohimeneviä flunssia, kuumetta, vatsatautia. Minkä sille oikeasti voi

Joopa joo,uskoo ken haluaa..

Vierailija
118/189 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksi pientä lasta, varsinkin toinen on koko ajan kipeänä. Sieltä ne sitten tarttuu itseenkin kun hoitaa sairasta lasta. Lapsi on tutkittu ja verikokeet otettu pariin kertaa, ihan normaalia kuulemma sairastaa noin paljon. Itsellä rauta-arvot huonot mutta vatsa ei oikein kestä raudan syöntiä, sillä voi myös olla vaikutusta. Nyt syksyn mittaan olen siis itse ollut noin kolmessa flunssassa, lisäksi semmoista pienempää nuhaa välillä. En tietenkään tule flunssaisena työpaikalle (soteala), mutta onneksi pystyn tekemään aika paljon töitä etänä. Jos ois pakko olla lähitöissä niin saikkua ois kyllä kertynyt paljon.

Vierailija
119/189 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä yleensä ilman kirjanpitoa tietää saikuttajat ja suurin piirtein kuinka usein. Varsinkin jos samoissa tiimeissä koko ajan ollaan. Ikinä ei tietenkään varmasti voi tietää kenenkään saikkujen tarpeellisuutta, varsinkaan, jos ei henkilön kanssa ole keskustellut tai ei halua kertoa. Mutta onhan niitäkin jotka kertovat ja siitä voi sitten rivien välistä lukea, että ei ehkä tarvetta ihan niin pitkälle saikulle ole ollut.

Jos se saikku määrätään vaikka 5 päiväksi harva sitten menee aikaisemmin, vaikka voisi ja erikseen sitten nämä, että pikkasen ehkä kurkkua kuivaa mutta soitetaan se 3 päivän saikku. Saahan jokainen toimia, miten haluaa. Mutta, juurikin tuon takia ei niin huono, jos toisaalta palkkio tulisi myös ei saikuttajille, koska ainahan ei siis kyse kaikilla välttämöttömistä saikuista. Saisi niinku valita: palkkio tai feikki saikku. Tietenkin oikeasti flunssaiset tartuttajat tulee jäädä aina kotiin.

Itse olen mennyt flunssaisena joskus töihin, mutta vähän kimurantimpi tilanne. Ei niinkään pelkästään työnantajan, vaan myös omalta kannalta olisi tullut haittaa. Ei siis missään kuumeessa, mutta lievässä flunssassa. Joskus oma etu ensin, sorry.

Vierailija
120/189 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kaksi pientä lasta, varsinkin toinen on koko ajan kipeänä. Sieltä ne sitten tarttuu itseenkin kun hoitaa sairasta lasta. Lapsi on tutkittu ja verikokeet otettu pariin kertaa, ihan normaalia kuulemma sairastaa noin paljon. Itsellä rauta-arvot huonot mutta vatsa ei oikein kestä raudan syöntiä, sillä voi myös olla vaikutusta. Nyt syksyn mittaan olen siis itse ollut noin kolmessa flunssassa, lisäksi semmoista pienempää nuhaa välillä. En tietenkään tule flunssaisena työpaikalle (soteala), mutta onneksi pystyn tekemään aika paljon töitä etänä. Jos ois pakko olla lähitöissä niin saikkua ois kyllä kertynyt paljon.

Ja niin, ollaan hoikkia, syödään terveellisesti ja monipuolisesti, liikutaan, ei tupakkaa, syödään vitamiineja jne., ei ole sisäilmaongelmia. Vaikea keksiä mitä tässä voisi tehdä. Olettaisin että aika auttaa.