Siis miksi toiset saikuttaa minkä ehtii ja toiset on joka päivä töissä eikä koskaan pois? Eihän se voi olla oikeasti niin, että toinen saa kaikki taudit ja toinen ei yhtään.
Elämänkokemukseni perusteella voin sanoa, että aikuinen ihminen on keskimäärin enintään viisi päivää vuodessa OIKEASTI sairaana. Tämä on siis maksimi, osa vuosista menee ihan nollapoissaoloilla. Jos joka pikkunuhasta tai kivusta on pois, se on ikävä kyllä työnantajan vedättämistä.
Mun mielestä työntekijän pitää ottaa terveydestään sen verran vastuuta, ettei joudu maksattamaan sen laiminlyöntiä työnantajallaan ihan ylettömän paljon. Myös epämukavuutta pitää sietää sen verran, että pystyy töitä tekemään.
Niinhän se on, että pidetään itsestään selvyytenä että työnantaja maksaa palkan saikuttajallekin, mutta jos esim. kampaajasi ottaa maksun ja ilmoittaa ettei voi palvella sinua sairastumisen takia, vedät varmasti herneen nenään.
Itse tunnistan työpaikaltani useammankin saikuttajan ja niin myös meidän esimies.
Mikä on tilanne sinun työpaikalla?
Kommentit (189)
Onhan se hankalaa. Meillä lapsen (joka luokalla) opettaja on ollut melkein joka viikko päivän tai kaksi pois. Sijaisia ei saa noin lyhyeksi ajaksi yhtäkkiä ilman ennakkovaroitusta. Välillä on ollut jotain koululaisia, välillä naapuriuokan ope on käynyt omien töiden ohessa valvomassa. Kumpikin luokka kärsii tämmöisestä järjestelystä. Lasten oppiminen on kärsinyt pahasti ja luokassa on jatkuvuuden puutteen vuoksi iso työrauha ongelma. Lapset reagoi oman opettajan jatkuviin poissaoloihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on vaikkapa migreeni, niin aika helposti tulee enemmän kuin 5 päivää poissaoloja vuodessa. Eikä migreenikohtauksessa pysty mitenkään tekemään töitä.
Kyllä migreenissäkin pystyy töitä tekemään, kun ottaa täsmälääkkeen heti, kun ennakko-oireet ilmoittavat itsestään. Tietty, jos antaa migreenin tulla päälle, niin ei siihen sitten enää mikään auta.
T. Vuosia migreeniä sairastanut, erittäin harvoin saikuttanut.
Kaikki ei syystä tai toisesta voi niitä täsmälääkkeitä käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on vaikkapa migreeni, niin aika helposti tulee enemmän kuin 5 päivää poissaoloja vuodessa. Eikä migreenikohtauksessa pysty mitenkään tekemään töitä.
Kyllä migreenissäkin pystyy töitä tekemään, kun ottaa täsmälääkkeen heti, kun ennakko-oireet ilmoittavat itsestään. Tietty, jos antaa migreenin tulla päälle, niin ei siihen sitten enää mikään auta.
T. Vuosia migreeniä sairastanut, erittäin harvoin saikuttanut.
Migreenit on erilaisia ja migreenikohtauksetkin voi olla samalla ihmisellä erilaisia. Toisilla onnistuu työnteko, toisilla ei. Minä kärsin usein migreenistä, joidenkin kohtausten aikaan voin jatkaa työntekoa, toisten en.
Minulla on hormonaalinen migreeni, mutta useimmiten pystyn tekemään kyllä töitä siitä huolimatta. Kaikkia töitä ei välttämättä pystyisi (esim koneitten käyttö tms tosi tarkkuutta vaativa työ, tai fyysinen työ). Mieheni taas menee ihan pois pelistä migreenin takia, ei auta mikään.
Mulla meni reilu 3 vuotta nykyisessä työssä ilman yhtään saikkua, pari nuhaa siinä oli. Sitten on ollut useampi saikku viimeisen kahden vuoden sisään, korona ja jotain normaalia pahempaa flunssaa.
Olen yleensä se työpaikan terve, mutta olenkin se jolla lapset ei ole enää pieniä, ne ei kanna kotiin ja tartuta minuun enää jokaista kylän kulkutautia niin kuin pienenä.
Töissä saikkuaalto jatkuu ja jatkuu, kaikki flunssat tarttuu, laajenee jo niihin jotka ei muuten koskaan saikuta. Työtahti epäinhimillinen, puolikuntoisena töihin koska liian vähän työntekijöitä, nekin niin loppuunpalaneita, että vastustuskyky on kadonnut. On jo työnantajakin ihmeissään.
Kilohinta kirjoitti:
Painonpudotus vaikka 200€/5kg. Saattaisi tulla laihoja tyttöjä.
Ja hoikkia poikia ilman kaljamahaa.
Autistiset suorittajat on sellasia jotka menee töihin vaikka pää kainalossa. Ei vain pää anna periksi jäädä kotiin makoilemaan, normaalit ihmiset ei häpeile välillä ottaa vähän rennosti.
Ihmeesti alkaa parin päivän saikut lisimään näin jouluviikolla. Sama on varmaan välipäivinä. Joka vuosi samat ihmiset pois.
Minä olen tänä vuonna ollut pois töistä 3 päivää sairauden takia, työkaveri taas saikuttaa jatkuvasti, meillä kun saa olla pois sen kolme päivää omalla ilmoituksella.
Vähän homma paistaa läpi kun ensin ollut pois ke-pe tai sitten myös ma-ti lääkärintodistuksella, kiva kuunnella kun jaksanut viikonloput kuitenkin tehdä palkallista sivutyötä.
Ja kukaan ei tietenkään uskalla puuttua asiaan kun toinen voi vaikkapa pahoittaa mielensä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämäntapa saikuttajat ovat matalapalkka-alojen kiusa, toki näitä aivastuksesta lepäämään tyyppejä on muuallakin. Tässä nyt menossa neljäs viikko flunssassa, päivääkään en ole ollut saikulla vaan pahat päivät olin etänä. Tämä luonnekysymys.
Mun flunssa ei koskaan kestä neljää viikkoa, eikä tule jälkitauteja, kun jään aina heti lepäämään 2-3 päivää oli kuumetta tai ei. Sinkkiä, vitamiineja, kuumaa juomaa ja lepoa. No eipä mulla flunssaa olekaan kuin max kerran vuodessa.
No kuule ei se ole täälläkään ennen kestänyt ja tämä 1. flunssa kolmeen vuoteen. Ihan samoja droppeja syöty ja juotu kuin sielläkin. Se läppäri sylissä sohvalla mitään rasita, joten etätyö ok. Tässä on nyt nähtävästi bakteeritulehdus poskiontelossa jostakin kumman syystä.
En ollut aiemmin koskaan kipeä. Nyt Koronan sairastettuani koko ajan.
Hautajaisiisi työnantaja tuo kukkia. Siinä kiitos, että venyit sairaana, puolikuntoisena, ylitöissä, alipalkattuna.
Vinkki: kukaan ei ole toivonut kuolinvuoteellaan tehneensä enemmän töitä
Vierailija kirjoitti:
Mulla meni reilu 3 vuotta nykyisessä työssä ilman yhtään saikkua, pari nuhaa siinä oli. Sitten on ollut useampi saikku viimeisen kahden vuoden sisään, korona ja jotain normaalia pahempaa flunssaa.
Mulla myös kymmenen vuotta niin, että yhteensä 2 sairauspäivää. Nyt tänä syksynä yhteensä kolme viikkoa sairastelua, useampia flunssia ja vaikka mitä. On monesta tekijästä kiinni, osittain tuuristakin ja joskus sattuu sairasteluja. Ikävämpää on, jos sairastelua katsotaan huonolla, sittenhän ainakin työntekijä stressaa tai pahimmillaan tulee tartuttamaan työkaverit.
Vierailija kirjoitti:
Niin että nuhassa ja yskässä pitää olla töissä tartuttamassa muita?
Mitä jos hankkisitte edes alkeellisen vastustuskyvyn!
Vierailija kirjoitti:
"Migreeni" ja "selkäkipu" on erityisen käteviä vaivoja pikku poissaoloille, etenkin maanantaisin.
Itse esimiehenä lähetän kotiin migreenissä töissä sinnittelevät. Meillä on 24 hengen tiimissä kaksi migreenistä kärsivää, ja he ovat jostain syystä niitä tunnollisimpia jotka eivät meinaa kehdata lähteä töistä tai olla tulematta töihin aamulla, vaikka migreeni puskee päälle. Sen kivun näkee ihan päällepäin, kasvojen piirteetkin muuttuvat ihan vieraiksi. Oikeasti tunnollisia, johtuu varmasti siitä että jostain syystä häpeävät sairauttaan eivätkä halua vaikuttaa heikoilta tai lusmuilta. Noita saikkupäiviä ei montaa tule vuodessa, ja tervehdyttyään antavat kyllä töissä aina kaikkensa. Pääasia on, että hoito asiaan on kunnossa. Ja tekevät työnsä hyvin. Ei nämä ole niin yksioikoisia juttuja. Hyvä ja tehokas työntekijä on kullan arvoinen, siinä ei ne 6-8 saikkupäivää vuodessa haittaa.
Sitä ne piikit teettävät... kannattiko ottaa...
Eipä näille voi kauheasti mitään. Olen tänä vuonna ollut sairaana 10 päivää. 5 päivää leikkauksen jälkeen, 3 päivää koronassa ja kaksi päivää migreenistä.
Flunssassa olen ollut viimeksi tammikuussa 2017, joten vastustuskyvyssä ei ole mitään vikaa. Ja mittasin juuri itseltäni kuumetta, joten ei taida loppua sairaspäivät tähänkään.
Vierailija kirjoitti:
"Migreeni" ja "selkäkipu" on erityisen käteviä vaivoja pikku poissaoloille, etenkin maanantaisin.
Painu helvettiin lainausmerkkeinesi.
Migreenit on erilaisia ja migreenikohtauksetkin voi olla samalla ihmisellä erilaisia. Toisilla onnistuu työnteko, toisilla ei. Minä kärsin usein migreenistä, joidenkin kohtausten aikaan voin jatkaa työntekoa, toisten en.