Siis miksi toiset saikuttaa minkä ehtii ja toiset on joka päivä töissä eikä koskaan pois? Eihän se voi olla oikeasti niin, että toinen saa kaikki taudit ja toinen ei yhtään.
Elämänkokemukseni perusteella voin sanoa, että aikuinen ihminen on keskimäärin enintään viisi päivää vuodessa OIKEASTI sairaana. Tämä on siis maksimi, osa vuosista menee ihan nollapoissaoloilla. Jos joka pikkunuhasta tai kivusta on pois, se on ikävä kyllä työnantajan vedättämistä.
Mun mielestä työntekijän pitää ottaa terveydestään sen verran vastuuta, ettei joudu maksattamaan sen laiminlyöntiä työnantajallaan ihan ylettömän paljon. Myös epämukavuutta pitää sietää sen verran, että pystyy töitä tekemään.
Niinhän se on, että pidetään itsestään selvyytenä että työnantaja maksaa palkan saikuttajallekin, mutta jos esim. kampaajasi ottaa maksun ja ilmoittaa ettei voi palvella sinua sairastumisen takia, vedät varmasti herneen nenään.
Itse tunnistan työpaikaltani useammankin saikuttajan ja niin myös meidän esimies.
Mikä on tilanne sinun työpaikalla?
Kommentit (189)
Heh, olin ennen kohdunpoistoa joka kuukausi sairaslomalla todella pahan endometrioosin takia. Ihana työnantaja kuitenkin ymmärsin tämän, hänen tyttärensä kärsi samasta vaivasta, tosin lievemmissä määrin. Ap:n kaltaiset työpaikka kyttääjät tietenkin supisivat ja katsoivat pahasti poissaolojani, en jaksanut välittää, pääasia, että työnantaja tiesi missä mentiin. Nyt vaiva on kadonnut, kun ei ole kohtua enää.
Silloin kun koronan myötä sai olla viikon sairaslomalla omalla ilmoituksella, niin tiedettiin heti, kenelle se sitten iskee hetimitem.
Niinhän se menikin, n jäi kolme (3) kertaa viikoksi kotiin koska oli mahdollisesti altistunut. Hän ei voinut ottaa riskiä, että tulee työpaikalla tartuttamaan muita. Kyllä oli Vastuullinen Ihminen, not.
Muita syitä sairaslomiin, omalla ilmoituksella ovat tarttuva (?) silmätulehdus, varpaankynsi kasvanut sisään eikä pysty kävelemään, kristallisairaus.
Luulotautinen, huomionkipeä, tekomarttyyri ja laiskamato itselleen täysin sopimattomassa työssä. Mutta koska vakinaistettu niin siinä sitten ollaan.
Meillä yksi pomo säännönmukaisesti joko jatkaa tai aloittaa lomansa sairauslomalla, nytkin odotetusti jäi ennen pitkää joululomaansa sairauslomalle johonkin hiukan omituiselta kuulostavaan vaivaan vedoten.
Yksi työntekijä, jonka lapset ovat jo kouluikäisiä, on aina poissa, jos lapsilla on vähänkään jotakin flunssaa. Teemme pääsääntöisesti etänä töitä. Toki hänellä on sairaan lapsen hoitamisvapaaseen oikeus, mutta oma 9-vuotiaani pärjää yskäisenä kyllä mainiosti sohvalla piirrettyjä katsellen ja pystyn hyvin tekemään töitä siinä viereisessä huoneessa, en näe mitään järkeä, että ottaisin lomapäivän tuollaisen syyn takia.
Yksi työntekijä meillä kerran kiukutteli, kun ei päässyt johonkin haluamaansa koulutukseen ja tuiskahti, että "mä otan sitten kyllä sairaslomaa" ja näin todella teki, viikko väsymyksen takia lomalla vähän niin kuin kostona työnantajalle.
Hiukan ihmettelen meidän työterveyden lääkäreitäkin... Todella helposti tuntuvat kirjoittavan viikon tai pari saikkua, ja tosiaan yleinen käytäntö näyttäisi olevan ainakin parin ihmisen kohdalla, että jännästi lomaan asti aina kestää se saikku.
Kun itse tykkään työstäni kovasti, niin kyllä tällaiset ammattisaikuttajat ovat ruvenneet vtuttamaan aika tavalla. Selväähän on, että heidän tekemättömät työnsä kaatuvat minun ja muutaman muun pöydälle. Että kiitos vaan!
Olen aivan loppu siihen, että osa työkavereista on oikeasti lastenhoitajia (sairaan lapsen hoidossa lähes joka viikko), mutta nostavat palkkaa asiantuntijatyöstä, jota eivät oikeasti tee.
Tämä vaikuttaa ihan kaikkeen: eläkekertymään, henkilöstömitoitukseen, julkishallinnon tehokkuuteen, työntekijöiden perusteettomaan kokemuslisään etc. Todella vahingollista ja kallista yhteiskunnalle. Mielestäni pitäisi olla palkallisille sairauspoissaoloille katto max. 10 prosenttia työajasta vuodessa.
Ole ystävällinen ja jää vanhempainvapaalle, jos et pysty tekemään täysipainoisesti töitä.
Samaa olen ihmetellyt, kesätöissä vuodesta 2006 ja täyspäiväisesti töissä vuodesta 2013, ei yhtäkään saikkupäivää vielä.
Jotain pientä kurkkukipua tai yskää on voinut olla mutta aika lievää.
Aiemmin en ollut ikinä sairaana, ehkä kerran viidessä vuodessa yksi saikku. Sitten aloin seurustelemaan päiväkoti-ikäisiä lapsia omaavan ihmisen kanssa ja sen jälkeen olen ollut noin kerran kuussa sairaana
Vierailija kirjoitti:
Koronarokotetut ainakin sairastavat koko ajan olen huomannut...
Joo kerran itse kipeä rokotuksen jälkeen. En ikinä ole ollut näin terve
Meidän firmassa on yksi ammateista sairaslomalainen.
Kyllä siinä vastustuskyvystä vaan on isoja eroja. Ihmisillä on myös pitkäaikaissairauksia, joista he eivät puhu työkavereille. Ja sit jos on lapsia, niin sitten niitä sairauspoissaoloja vasta tuleekin, kun lapset sairastaa...
Mä pysyn lähes aina terveenä ja mun mies imuroi kaikki mahdolliset tarjolla olevat taudit. Kyllä vain on eroja ihmisten välillä.
Ei se sulle kuulu miksi joku ei ole töissä. Teen itse ainakin vain oman tonttini enkä kadehdi muita tai pahastu heidän poissaoloistaan. Meidän työpaikalla jotkut useammin pois, on ehkä lapsia tms. Ihan normijuttuja silloin. Lapset aina kipeitä.
Vierailija kirjoitti:
Minkäs teet. Olen tänä vuonna ollut 55 päivää pois töistä sairastumisten vuoksi. Yleensä parin päivän sisäön ohimeneviä flunssia, kuumetta, vatsatautia. Minkä sille oikeasti voi
Sinun kannattaisi oikeasti kokeilla muuttaa asioita, liekö homeongelmaa tai muuta. Tuollainen ei ole normaalia.
Olen ollut ihan oikeastikin sairaana ja sen vuoksi lomalla, mutta meidän työpaikalla onneksi saa helposti palkatonta lomaa, jota olen hyödyntänyt silloin tällöin esim pidempien viikonloppujen muodossa, kun on vain kertakaikkiaan tuntunut siltä, että täytyy hetkinen huilata. 2 palkatonta päivää silloin tällöin ei talouttani kaada onneksi, vaikka palkka ei alunperinkään päätä huimaa.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuosta syystä sairaslomat pitäisi olla palkattomia ja työnantajalla pitäisi olla irtisanomisoikeus jos työntekijä koko ajan saikuttaa
Mutta kun ne sairastelut eivät yleensä ole oma valinta ja niille ei oikein mitään voi. Justiinsa tuossa yksi päivä ukon kanssa vertailtiin omia saikkujamme, hän on tänä vuonna ollut yhteensä n. 3kk sairauslomalla eikä yksikään turhasta (yksi vakavampi sairastuminen, jonka vuoksi oli n.pari kk poissa töistä) ja sitten itsellä taas viimeisen 10 vuoden saikkusaldo 2 tuntia, tulin kesken työpäivän kipeäksi. Sairaana en siis mene töihin, mutta kun mikään ei tunnu tarttuvan.
Elämäntapa saikuttajat ovat matalapalkka-alojen kiusa, toki näitä aivastuksesta lepäämään tyyppejä on muuallakin. Tässä nyt menossa neljäs viikko flunssassa, päivääkään en ole ollut saikulla vaan pahat päivät olin etänä. Tämä luonnekysymys.
Vierailija kirjoitti:
Elämäntapa saikuttajat ovat matalapalkka-alojen kiusa, toki näitä aivastuksesta lepäämään tyyppejä on muuallakin. Tässä nyt menossa neljäs viikko flunssassa, päivääkään en ole ollut saikulla vaan pahat päivät olin etänä. Tämä luonnekysymys.
Mun flunssa ei koskaan kestä neljää viikkoa, eikä tule jälkitauteja, kun jään aina heti lepäämään 2-3 päivää oli kuumetta tai ei. Sinkkiä, vitamiineja, kuumaa juomaa ja lepoa. No eipä mulla flunssaa olekaan kuin max kerran vuodessa.
Tekosaikuttajia on aina ollut. Ei näistä pääse eroon. Yksikin työkaveri aina huuteli loppuvuodesta, että on paljon pitämättömiä saikkupäiviä ja sitten jäi pitkälle saikulle. Kenkää noille pitäisi antaa.
Minulla on tässä hoitoalalla työkaveri, joka tekee haittakorvauksella kovasti ylitöitä ja sitten saikuttaa aina viikon, kaksi.
Naureskelee vielä itse, että vetää hurjia tilejä ja suunnittelee jo listan tullessa, että tuon viikon painaa ylitöitä ja tuon viikon voisi olla saikulla.
Kieltämättä joskus ärsyttää
Ole iloinen jos et joka tautia nappaa itseesi. Ei tää jatkuva vatsataudissa/kuumeessa/enterorokossa/millon missäkin olokaan ole mukavaa. Lisäksi vielä huono omatunto kun joutuu saikkua ottamaan.
Mulla on terveelliset elämäntavat, mutta työsuhde-etuna päiväkodista saan kaikki taudit. Mieheeni nämä eivä tartu, vaikka hänen elintapansa ovat paljon huonommat.
Korona-aika taisi olla työurani terveimmät 2 vuotta.
Ap on esimerkki siitä miksi mm vihaan käydä töissä. Työpaikka kyylät on myrkyllisintä myrkkyä.