Siis miksi toiset saikuttaa minkä ehtii ja toiset on joka päivä töissä eikä koskaan pois? Eihän se voi olla oikeasti niin, että toinen saa kaikki taudit ja toinen ei yhtään.
Elämänkokemukseni perusteella voin sanoa, että aikuinen ihminen on keskimäärin enintään viisi päivää vuodessa OIKEASTI sairaana. Tämä on siis maksimi, osa vuosista menee ihan nollapoissaoloilla. Jos joka pikkunuhasta tai kivusta on pois, se on ikävä kyllä työnantajan vedättämistä.
Mun mielestä työntekijän pitää ottaa terveydestään sen verran vastuuta, ettei joudu maksattamaan sen laiminlyöntiä työnantajallaan ihan ylettömän paljon. Myös epämukavuutta pitää sietää sen verran, että pystyy töitä tekemään.
Niinhän se on, että pidetään itsestään selvyytenä että työnantaja maksaa palkan saikuttajallekin, mutta jos esim. kampaajasi ottaa maksun ja ilmoittaa ettei voi palvella sinua sairastumisen takia, vedät varmasti herneen nenään.
Itse tunnistan työpaikaltani useammankin saikuttajan ja niin myös meidän esimies.
Mikä on tilanne sinun työpaikalla?
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
No AP:n elämänkokemus on jäänyt tosi suppeaksi jos tuollaisia vakavissaan esittää.
1. Perussairaudet
2. Geenit
3. Lapset (päiväkodit ja koulut ovat jatkuvia pöpösirkuksia)
4. Harrastukset (kts. edellinen)
5. Asiakaspalveluammatti (kts 2)
6. Ylipaino
7. Tupakointi ja muiden päihteiden käyttö
8. Liikunnan määräSiinä kahdeksan nopeasti mietittyä esimerkkikohtaa jotka tekevät meistä jokaisesta erilaisia verrattuna muihin, eli on täysin mahdollista, että sairastamme eri tavoin ja eri määriä.
6,7 ja 8 puhuu sen puolesta ettei työnantajan tarvis maksaa sairasloman ajalta palkkaa.
Nyt sinulla on väärää tietoa ap.
Vaikka työnantaja maksaa työntekijän sairasajanpalkan, työnantaja voi hakea sitä Kelalta, omavastuun jälkeen. Samoin toimii työterv.hoito.
Joo, esim. sellainen vähintään puoli vuotta raskauspahoinvointia on tullut todistettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No AP:n elämänkokemus on jäänyt tosi suppeaksi jos tuollaisia vakavissaan esittää.
1. Perussairaudet
2. Geenit
6. Ylipaino
8. Liikunnan määräSiinä kahdeksan nopeasti mietittyä esimerkkikohtaa jotka tekevät meistä jokaisesta erilaisia verrattuna muihin, eli on täysin mahdollista, että sairastamme eri tavoin ja eri määriä.
Noista ainoastaan kaksi ensimmäistä ovat hyväksyttäviä syitä. Muut ovat itse aiheutettuja.
Jahas, no onneksi et ole minun työkaverini tai pomoni, sillä jos olisit, niin paikka menisi samantien vaihtoon, kun ei tuollaista elämästä vieraantunutta länkytystä kuuntele pirukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Perussairaudet
2. Geenit
6. Ylipaino
6,7 ja 8 puhuu sen puolesta ettei työnantajan tarvis maksaa sairasloman ajalta palkkaa.
No kerros Sherlock millä sen todistat ja millä saat työntekijöitä jos alat arvottamaan ihmisiä noilla perusteilla?
Mulla oli työkaveri jonka mielestä ihminen päättää sairastuuko vai ei. Oma valinta siis... ihan ihmisen oman laiskuuden syy jos saa jonkun taudin.
Hän kuitenkin sai rintasyövän joten oli varmaan laiska itsekkin.
Ai. Meillä on yksi lapsista suunnilleen kahden viikon välein sairas, toinen ei juuri koskaan. Kiva kun kerroit, eihän se sitten varmaan olekaan kipeä kun sinä niin sanot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkäs teet. Olen tänä vuonna ollut 55 päivää pois töistä sairastumisten vuoksi. Yleensä parin päivän sisäön ohimeneviä flunssia, kuumetta, vatsatautia. Minkä sille oikeasti voi
Itse jouduin työterveyden tenttiin kun vastaava tilanne. Lääkäri kyseli, onko töissä jokin pielessä. Urkki myös elämän tapoja, miten syön nukun valvon. Vaihdan työpaikkaa heti kun voin, urkkivan lääkärin kanssa jaksa pelata.
55 päivää poissaoloja flunssan tai vatsataudin takia ei ole lähelläkään normaalia, aivan oikein lääkäri tekee, kun tiedustelee. Luulisi, että sinuakin kiinnostaisi, mikä sinussa on vikana, kun olet jatkuvasti sairaana.
Ei tuota tyyppiä kiinnosta, koska hän tiesi jo, että syynä on alkoholismi. On taas aika vaihtaa työpaikkaa, kun juomiseen aletaan puuttumaan.
Eikös saikuttaminen ole sellaista tekosairastamista? Ei vaan huvita, niin voi sanoa että vähän on kuumetta ja nenä vuotaa tai oksettaa. Sairaslomat sitten erikseen, kun on oikeasti kipeä.
Vierailija kirjoitti:
"Migreeni" ja "selkäkipu" on erityisen käteviä vaivoja pikku poissaoloille, etenkin maanantaisin.
Minulla on tuttu, joka käyttää tuota "selkäkipua" kun tarvitsee lomaa ja on tämän ihan itse kertonut. Jostain syystä hän saa aina heti viikon loman!
Itselläni on välilevyongelmia ja kun menen lääkäriin kipeän selän kanssa niin saan lomaa muutaman päivän, ikinä ei ole kerralla tullut viikkoa vaan joudun hakemaan monta 3 päivän lomalappua putkeen. Onneksi ei ole tarvetta kuin n.kerran vuodessa ja fysikaalinen (omalla rahalla, ei ole halpaa) auttaa muutaman kerran jälkeen.
Olenkin miettinyt, että pitäisikö siellä lääkärissä vääntää itkua vai miten jotkut saavat teeskennellystä selkäkivusta viikon loman? Olen ostanut itselleni kepit, koska tarvitsen niitä silloin kun selkä on kipeä, mutta en kyllä osaa ruikuttaa siellä lääkärissä. Sanon toki, että selkä on hel..tin kipeä ja lääkärikin sen toteaa, silti saikkua 3 päivää.
Mä oon tänä vuonna ollut pois 2 kertaa koronan vuoksi. Ekasta 7 päivää ja tokasta n 2 viikkoa. Lisäksi kahdesti migreenin vuoksi yhden tai puoli päivää.
Ihmisellä voi olla jokin perusssairaus, jonka vuoksi joutuu olemaan ajoittain saikulla. Mun yhdellä läheisellä työkaverilla on, vain minä töissä tiedän tästä. Hän on silloin tällöin pois. Tätä sitten tietty porukka ihmettelee töissä et miksi tää yksi on niin usein pois. Ei ihmiset haluu avata tilannettaan kaikille eikä tarvitse. Ennen kuin aletaan juoruta niin pitäs vähän miettiä että ihmisten terveystilanne voi olla erilainen. Ei työkaverini ole valinnut sairauttaan.
Vierailija kirjoitti:
Nyt sinulla on väärää tietoa ap.
Vaikka työnantaja maksaa työntekijän sairasajanpalkan, työnantaja voi hakea sitä Kelalta, omavastuun jälkeen. Samoin toimii työterv.hoito.
Ja se omavastuu on 10 päivää yhtäjaksoista poissaoloa, eli työnantaja saa KELAlta rahaa vain oikeasti vakavissa tapauksissa ja erilaisiin sarjasaikuttajiin siitä ei ole apua.
Varmaan erilainen vastustuskykykin, mutta täällä ainakin saa omalla ilmoituksella olla pois 3pv ja nuoret miehet säännönmukaisesti ovat pois töistä tuon 3pv+koronaepäilypäivät+oikeasti koronat, koska liikutaan laumassa viikonloppuisin, eikä työ ole mitenkään spessua että poissaolo haittaisi muita kuin kollegoja.
Itsellä lonkkaa särkee, samoin niskaa jne. mutta en ole pois, en ole postinkantaja vaan talousvastaava, palkanlaskija jne eikä kukaan sijaista. Tekonivelleikkauksen jälkeen minut haettiin autolla töihin palkkoja laskemaan (ei montaa) ja se sairausloma oli tasan 2kk mitä kirurgi arveli. Kun myöhästyin päivän omasta sairauslomailmoituksestani, työnantajaltani, jonka edustaja olen, vähensi Kela sen yhden päivän. Kirjoitin kirosanoilla höystetyn vastineen ja niin tuli firman tilille vielä yhden päivän korvaus, vaikka firmamme työntekijä, minä, myöhästyi lääkehuuruissaan yhden päivän korvaushakemuksen teosta. Näin täällä.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuosta syystä sairaslomat pitäisi olla palkattomia ja työnantajalla pitäisi olla irtisanomisoikeus jos työntekijä koko ajan saikuttaa
Eihän edes sairasajanpalkka jää työnantajan maksettavaksi, kun sen maksaa Kela työnantajalle, oma vastuun jälkeen. Samoin tapaturma-ajan palkan vakuutusyhtiö.
Olen ollut viimeiseen 20 vuoteen yhden viikon influenssassa, lisäksi kerran pari päivää pahassa korvatulehduksessa. Vastustuskyky lienee aika hyvä.
Välillä taitaa kyseessä olla työmoraalikin, kuuntelin kerran sivusta kun pari julkisen puolen työntekijää keskusteli kuinka vielä on joitain saikkupäiviä vuodelta käyttämättä, milloinkohan ne ottaisi...
Mun ex oli metka. Se alkoi nuuskuttelemaan nenäänsä ja sanoi että voi ei, nyt on nenäkin tukossa! Jään sairauslomalle koska on hullua sairastuttaa kollegoja. Mää kysymään että onko ne kollegat syöpäsairaita vai miten toi sun nenän tukkoisuus olisi heille vaarallinen? Oikeesti, hirvee lintsari, teki kalliita viikonloppuvuoroja kun oli vuosihuolto ja koekäyttö.
Vierailija kirjoitti:
Jos esiintyy vuosia särkymättömänä työn sankarina ja ei ole 'pikkunuhista' pois, voi käydä niin, että päätyy toistuville sairaslomille tai pitempään sairaslomaaan pahemman sairauden vuoksi.
Toivotaan, että näin ei käy, ei ole nimittäin tähän mennessä ainakaan. Suurehkon leikkauksen jälkeen naputtelin tarjouksia jo osastolla leikkausta seuraavanan päivänä, pikkunuhan ja itseasiassa koronakin aikana tein töitä kotoa käsin (työtehtävät mahdollistavat sen), viime keväänä katkaisin jalkani ja olin kaksi kuukautta sairaslomalla, mutta jatkoin työntekoa kotoa käsin (pääasiassa sohvalta käsin). En todellakaan usko, että tällä tavalla välttämättä päätyy toistuville/pitemmälle sairaslomalle. Kyse on niin asenteesta työntekemiseen ja siitä, millaisissa töissä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuosta syystä sairaslomat pitäisi olla palkattomia ja työnantajalla pitäisi olla irtisanomisoikeus jos työntekijä koko ajan saikuttaa
Eihän edes sairasajanpalkka jää työnantajan maksettavaksi, kun sen maksaa Kela työnantajalle, oma vastuun jälkeen. Samoin tapaturma-ajan palkan vakuutusyhtiö.
Voisin lyödä aika ison vedon, että et ole yrittäjä tai työnantajan edustaja vaan sarjasaikuttaja. Ensimmäiset 10 päivää menee jokaisesta sairaslomasta työnantajan piikkiin ja ne loputkin päivät menevät sitten kaikkien veronmaksajien kukkarosta, eli eivät nekään tule mistään taikaseinästä.
Noista ainoastaan kaksi ensimmäistä ovat hyväksyttäviä syitä. Muut ovat itse aiheutettuja.