Mies muuttaa luokseni omistamaani asuntoon
Asumiskulut eli sähkö, vesi ja lämmitys puoliksi + jonkinlainen "vuokra", onko teidän mielestänne kohtuullista? Minä omistan asunnon joten minun vastuullani laina, vastike, korjaukset, vakuutus jne. Minä olen hyvätuloisempi, mutta en ala elättäjäksi.
Kommentit (292)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos suhteenne on kaverisuhde, niin ota vuokraa. Jos olet parisuhteessa, niinnsitten kulut vain puoliksi.
Kuka kehtaa asua toisen asunossa maksaen vain kulut puoliksi? En minä ainakaan vaan pieni korvaus on kyllä paikallaan.
Ei kaverin asunnossa kehtaakaan. Mutta oikein hyvin kehtaan puolison kanssa. Meillä on yhteiset rahat, niin samasta potista se menee.
Kehtaat siis käyttää puolisoa hyväksesi, mutta et kaveriasi?
En käytä hyväksi. Mies on itse hyväksynyt. Minun tarkoitus ei ole kerryttää miehen omaisuutta maksamalla esimerkiksi yli 50% kuluista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuin ASO-asunnossa kun mies muutti minun luokse asumaan. Omaa ASO-lainaa (pankkilainaa) oli vielä maksamatta. Mies maksoi kuitenkin puolet vastikkeesta. Ei olisi todellakaan tullut mieleen alkaa periä mieheltä erillistä vuokramaksua ASO-lainan maksuun.
Muutettuamme pois siitä kämpästä koko asomaksu tuli omalle tilille. Miksi olisi eri homma omistuskämpässä?
Muut asumiskulut ja menot maksoimme puoliksi
Entä jos miehelläsi olisi ollut ihan vastaava aso-kämppä, jonka hän olisi laittanut sinun luoksesi muuttaessa vuokralle? Kumpikin olisi maksanut lainaansa, mutta mies olisi saanut joka kuukausi satoja euroja vuokratuloa?
No eipä olisi haitannut, en tapaa olla kateellinen puolisolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä olisi hyvä huomioida kummankin aikaisempi asumismuoto ja aiemmat asumiskulut, tulotaso ja osallistuminen muihin menoihin.
Av-mammojen mukaan menot pitää jakaa tulojen mukaan. Jos toisen tulot on pienemmät on kuulemma epäreilua jakaa tasan.
Riippuu tosi paljon suhteen tilasta. Ihan eri asia, jos on oltu 15v yhdessä, ollaan naimisissa ja on yhteiset lapset (ja naisen urakehitys hidastunut yhteisistä lapsista pidettyjen perhevapaiden vuoksi). Silloin on reilua jakaa tulojen mukaan.
Ap vasta seurustelee ja on ensi kertaa kokeilemassa yhdessäasumista miehen kanssa. Silloin en vielä laittaisi ns. rahoja yhteen, vaan toinen tosiaan maksaisi vuokraa, jos asuisi toisen asunnossa.
Mä en muuttaisi yhteen maksamaan vuokraa, mieluummin alkaisin sitten maksaa omaa
Mari43v kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos suhteenne on kaverisuhde, niin ota vuokraa. Jos olet parisuhteessa, niinnsitten kulut vain puoliksi.
Kuka kehtaa asua toisen asunossa maksaen vain kulut puoliksi? En minä ainakaan vaan pieni korvaus on kyllä paikallaan.
Ei kaverin asunnossa kehtaakaan. Mutta oikein hyvin kehtaan puolison kanssa. Meillä on yhteiset rahat, niin samasta potista se menee.
En käytä hyväksi. Mies on itse hyväksynyt. Minun tarkoitus ei ole kerryttää miehen omaisuutta maksamalla esimerkiksi yli 50% kuluista.
Mutta omaa omaisuuttasi tällä tavalla kyllä kerrytät?
Mies46 kirjoitti:
Tuleeko asuntoihinne useinkin remontteja. Siltä se vähän kuulostaa kun lukee kirjoituksia täällä. Asunnon omistaja maksaa tietty remonttikulut jos jotain pitää remontoida. Jos toinen ei halua ostaa asunnosta puolet niin se silti maksaa vuokraa asunnon omistajalle ja tietty niitä sähkökuluja. Kerrostalossa kulut on sähkö, vesi ja ntti vaikka. Sitten toinen maksaa asunnon omistajalle vuokraa jonka sovitte itse. Jos yhtiövastike on vaikka 400 euroa niin mielestäni sopiva vuokra on 170 euroa. Ei tässä nyt voi olla ongelmaa että asunnon omistaja saa vuokraa kumppaniltaan.
Siis tuohan on alle puolet kuluista? Jos vuotta kerran on pienempi kuin puolet vastikkeesta? Mieluummin koko vastike, vähintään se hoitovastike.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuin ASO-asunnossa kun mies muutti minun luokse asumaan. Omaa ASO-lainaa (pankkilainaa) oli vielä maksamatta. Mies maksoi kuitenkin puolet vastikkeesta. Ei olisi todellakaan tullut mieleen alkaa periä mieheltä erillistä vuokramaksua ASO-lainan maksuun.
Muutettuamme pois siitä kämpästä koko asomaksu tuli omalle tilille. Miksi olisi eri homma omistuskämpässä?
Entä jos miehelläsi olisi ollut ihan vastaava aso-kämppä, jonka hän olisi laittanut sinun luoksesi muuttaessa vuokralle? Kumpikin olisi maksanut lainaansa, mutta mies olisi saanut joka kuukausi satoja euroja vuokratuloa?
Täällä on parikin laskeskellut noin, että jos toisellakin on omistuskämppä, jonka laittaa vuokralle, tilille jäisi satoja euroa vuokratuloa.
Minulla on asuntoni vuokralla. Asunnon vuokra on 750 € mutta se ei todellakaan jää minun tililleni. Asunnosta on velkaa, joten 500/kk pankki vie automaattisesti lyhennystä ja korkoa. Asunnon hoitovastike on 360 eli miinukselle menee. Vuokraa en halua nostaa koska on niin hyvä vuokralainen.
Sanonpa minäkin nyt tähän jotain. Täällä neuvotaan laittamaan oma vuokralle ja vuokraamaan miehen kanssa yhteinen asunto. Ja se on paras neuvo. Jos miehestä paljastuukin jotain hämärää niin suomessa saa asua vaikka ilmaiseksi toisen asunnossa häädön jälkeen 6kk jos pystyy todistamaan että on käyttänyt sitä vakituisena osoitteenaan. Et voi heittää miestä etkä sen kamoja koko aikana ulos. Yhdessä vuokratussa asunnosta pääset aina ulos heti kun tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Mari43v kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on juuri se mitä en näissä puoli-ilmaiseksi asujissa ymmärrä. Ajatusmaailma, että puoliso ei saa hyötyä minusta mutta minä saan kyllä hyötyä puolisosta. Hän ei saa kerryttää omaisuutta mutta minä saan. Tuo on jotenkin ihan vieras ajatusmaailma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka ääliö kehtaa asua toisen asunnossa vain maksamalla puolet kuluista?
Joku loinen?
Se oli meidän yhteinen asunto, kutsutaan myös kodiksi.
Vierailija kirjoitti:
Mari43v kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä säästän rahaa. Pitäisikö olla huono omatunto vai mitä. Suhteessa nyt asiat vaan menee niin että toinen voi säästää. Jos ei sovi sinulle niin älä ala suhteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Sanonpa minäkin nyt tähän jotain. Täällä neuvotaan laittamaan oma vuokralle ja vuokraamaan miehen kanssa yhteinen asunto. Ja se on paras neuvo. Jos miehestä paljastuukin jotain hämärää niin suomessa saa asua vaikka ilmaiseksi toisen asunnossa häädön jälkeen 6kk jos pystyy todistamaan että on käyttänyt sitä vakituisena osoitteenaan. Et voi heittää miestä etkä sen kamoja koko aikana ulos. Yhdessä vuokratussa asunnosta pääset aina ulos heti kun tarvitsee.
Totta, toisen heittäminen ulos yhteisestä kodista voi olla hankala homma, jos toinen haluaa pitää kiinni oikeuksistaan.
Mari43v kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mari43v kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä säästän rahaa. Pitäisikö olla huono omatunto vai mitä. Suhteessa nyt asiat vaan menee niin että toinen voi säästää. Jos ei sovi sinulle niin älä ala suhteeseen.
No miksi et maksa sen verran mikä on molemmille kohtuullista? Kumpikin hyötyy, etkä vain sinä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on parikin laskeskellut noin, että jos toisellakin on omistuskämppä, jonka laittaa vuokralle, tilille jäisi satoja euroa vuokratuloa.
Minulla on asuntoni vuokralla. Asunnon vuokra on 750 € mutta se ei todellakaan jää minun tililleni. Asunnosta on velkaa, joten 500/kk pankki vie automaattisesti lyhennystä ja korkoa. Asunnon hoitovastike on 360 eli miinukselle menee. Vuokraa en halua nostaa koska on niin hyvä vuokralainen.
Minä taisin jossain laskeskella noin, mutta en tarkoittanutkaan että se raha jäisi tilille. Lainan lyhennysosuus on omaisuutta vaikkei se tilillä näykään.
Itsellä 900 vuokra, 450 laina ja 350 vastike ja verojen ansiosta aika +/- 0. Mutta laina lyhenee ja omaisuus karttuu sadoilla euroilla joka kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastike, sähkö, vesi, jne puoliksi. Ylimääräiset kulut mm. remontointiin menevät rahat omistajan vastuulla, koska näihin kuluvat rahat lopulta tulevat takaisin kun asunnon myy. Olisin myös valmis ostamaan puolet asunnosta.
Jos nainen alkaisi puhua vuokrasta niin menisi kyllä vaihtoon.
Jos et vähintään vastiketta maksaisi kokonaan asunnossani, sinä ukkeli menisit vaihtoon 😘
Jos kuluista puolet ei kelpaa ja asunnosta ei puolta haluta myydä, niin perusteluiksi jää lähinnä halu kerryttää omaisuutta miehen avulla. Tuossa vaiheessa kyllä huomaa että ollaan eri aaltopituuksilla, eikä järkeä jatkaa.
Sinänsähän tämä on hauska keskustelu, sillä samat mammat ovat usein hyvin kriittisiä tapauksissa, joissa mies on enemmän tienaavampi osapuoli ja haluaisi jakaa kulut 50/50. Nopeasti ääni kellossa muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Minulle olisi ollut aivan mahdoton ajatus muuttaa avoliittoon ihmisen kanssa niin lyhyellä tuntemisella, että olisi käynyt edes mielessä, että "ehkä hänestä paljastuukin jotain hämärää". Tai sillä oletuksella, että jompikumpi haluaakin "heittää toisen ulos".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että toinen laittaa säkkiin 2 ja toinen 8, sekoitetaan ja sieltä maksetaan kaikki, ei mitenkään hämärrä/poista sitä asiaa että toinen elää toisen työllä ja rahoilla.
"Yhteiset rahat" ja "sama potti" = taikasäkki.
Mari43v kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mari43v kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta tasapainoisessa suhteessa se nimenomaan ei mene niin, että vain toinen voi säästää, vaan tietysti molemmat säästää ja kerryttää omaisuutta. Yhdessä pohditaan miten voidaan maksimoida yhteenlaskettu säästö ja miten se säästö voidaan mahdollisimman reilusti jakaa niin että kumpikin hyötyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastike, sähkö, vesi, jne puoliksi. Ylimääräiset kulut mm. remontointiin menevät rahat omistajan vastuulla, koska näihin kuluvat rahat lopulta tulevat takaisin kun asunnon myy. Olisin myös valmis ostamaan puolet asunnosta.
Jos nainen alkaisi puhua vuokrasta niin menisi kyllä vaihtoon.
Jos et vähintään vastiketta maksaisi kokonaan asunnossani, sinä ukkeli menisit vaihtoon 😘
Jos kuluista puolet ei kelpaa ja asunnosta ei puolta haluta myydä, niin perusteluiksi jää lähinnä halu kerryttää omaisuutta miehen avulla. Tuossa vaiheessa kyllä huomaa että ollaan eri aaltopituuksilla, eikä järkeä jatkaa.
Sinänsähän tämä on hauska keskustelu, sillä samat mammat ovat usein hyvin kriittisiä tapauksissa, joissa mies on enemmän tienaavampi osapuoli ja haluaisi jakaa kulut 50/50. Nopeasti ääni kellossa muuttuu.
Ihan jokaikisessä keskustelussa, riippumatta siitä, onko sen avannut mies vai nainen, olen todennut, että ainoa oikeudenmukainen tapa jakaa kulut on 50/50.
t. Vakkarimamma
Mari43v kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mari43v kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missään tapauksessa se ei saa olla mies jonka omaisuutta kerrytetään, mutta oma omaisuuden kertyminen on ihan OK.
Mitä tekopyhää kaksinaamaisuutta.
Minä taas mietin, että pitäisikö kumppanille tilittää puolet osingoistakin, kun kerran omaisuuden tuotto on automaattisesti yhteistä. (Omistusasunnossa asuessahan se sijoituksen tuotto = mahdollisuus asua vuokra-asuntomarkkinoita halvemmalla.)