Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies muuttaa luokseni omistamaani asuntoon

Vierailija
18.12.2022 |

Asumiskulut eli sähkö, vesi ja lämmitys puoliksi + jonkinlainen "vuokra", onko teidän mielestänne kohtuullista? Minä omistan asunnon joten minun vastuullani laina, vastike, korjaukset, vakuutus jne. Minä olen hyvätuloisempi, mutta en ala elättäjäksi.

Kommentit (292)

Vierailija
101/292 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuin ASO-asunnossa kun mies muutti minun luokse asumaan. Omaa ASO-lainaa (pankkilainaa) oli vielä maksamatta. Mies maksoi kuitenkin puolet vastikkeesta. Ei olisi todellakaan tullut mieleen alkaa periä mieheltä erillistä vuokramaksua ASO-lainan maksuun.

Muutettuamme pois siitä kämpästä koko asomaksu tuli omalle tilille. Miksi olisi eri homma omistuskämpässä?

Muut asumiskulut ja menot maksoimme puoliksi

Kuka ääliö kehtaa asua toisen asunnossa vain maksamalla puolet kuluista?

Joku loinen? 

Vierailija
102/292 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on paljon ihmisiä, jotka eivät tunnu tajuavan kuinka vähän vastikkeet yleensä ovat vrt. vuokraan, kun ei suostuta vastiketta kokonaan toisen kämpässä maksamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/292 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos asuisin toisen asunnossa, niin vähintään sen vastikeen maksaisin kokonaan ja muita kuukausimenoja. Ajattelisin asuvani toisen omaisuudessa, eli myös minä kulutan sitä. Toiseksi asuntojen arvo tippuu lähes aina ajan myötä, paitsi jos remppaa. Olen osa asunnon kuluttamisella tätä arvon alenemaa.

Minä taas ajattelen sen niin, että yksin asuessa joka tapauksessa maksetaan asumisesta melko paljon. Ainakin täällä pk-seudulla menee helposti tonni kuussa asumismuodosta riippumatta. On mahdollista ottaa riskillä iso laina ja maksaa kymmenien vuosien ajan omistusasuntoa pankille, tai sitten elää huolettomammin vuokrakämpässä. Sitten kun kaksi tällaista noin tonnin kuussa maksavaa, oman asumismuotonsa ihan itsenäisesti valinnutta henkilöä muuttaa yhteen, se asumisen säästö pitäisikin jakaa jotenkin täysin epäsuhdassa siitä valitusta asumismuodosta riippuen. Jos itse olisin valinnut asua sinkkuna vuokralla tonnin kämpässä, niin minä hyppäsin riemusta jos saisin asua vastaavassa rakkaan ihmisen kanssa puoleen hintaan. En kertakaikkiaan ymmärrä sellaista ajatusmaailmaa, että viidensadan säästö ei riittäisi vaan märistään että iik kun se kumppanikin säästää vähän rahaa. En vaan tajua ihmisiä jotka ajattelee noin.

Minä en taas ymmärrä tätä kommenttia ollenkaan. Miten tämä nyt liittyy kun toinen muuttaa toisen omistusasuntoon?

Henkilö A on valinnut asua tonnin vuokra-asunnossa. Henkilö B on valinnut asua tonnin omistusasunnossa. Henkilöt muuttavat yhteen, ja yhtäkkiä A olettaa ettei hänen tarvitsekaan maksaa asumisestaan enää juuri mitään vaan B maksaa lähes kaiken. Tämä on se ajatusmaailma jota en ymmärrä. Jos et käsitä, miten tämä liittyy aloitukseen ja tähän ketjuun, niin en oikein voi auttaa.

Vierailija
104/292 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On hyvä, että nämä asumiskuviot mietitään etukäteen.

Jos asunnon omistaja sattuisi kuolemaan ja hänellä olisi rintaperillisiä, joutuisivat lapset maksamaan perintöveroa, mutta eivät pääsisi perinnöstä nauttimaan, koska leskellä on oikeus (tietyin ehdoin) jäädä yhteiseen kotiin kuolemaansa saakka.

Pätee vain avioliitossa.

Vierailija
105/292 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ongelma muka. Minä asun mieheni omistamassa asunnossa. Maksan sähköstä puolet eli noin 30 euroa kk, vedestä puolet eli 13 euroa kk, ja maksan miehelle vuokraa 160 euroa kk. Mieheni vastike on 350 euroa. Netistä en maksa mitään, miehellä kiinteä laajakaista eli modeemilla tulee netti ja mies maksaa siitä 34.90 kk.

Vierailija
106/292 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jompikumpi puhuu vuokramaksusta, niin muuttakaa sitten vuokrakämppään.

Vierailija
107/292 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mari43v kirjoitti:

Mikä ongelma muka. Minä asun mieheni omistamassa asunnossa. Maksan sähköstä puolet eli noin 30 euroa kk, vedestä puolet eli 13 euroa kk, ja maksan miehelle vuokraa 160 euroa kk. Mieheni vastike on 350 euroa. Netistä en maksa mitään, miehellä kiinteä laajakaista eli modeemilla tulee netti ja mies maksaa siitä 34.90 kk.

Minä tässä säästän rahaa. Ennen maksoin vuokraa 500 euroa kk. Ruokakulut meillä menee suunnilleen puoliksi , ei meillä ole mitään ruoka budjettia koska se ei pidä koskaan. Ostamme ruokaa mitä mieleen tulee emmekä laske kumpi maksaa enemmän tai vähemmän.

Vierailija
108/292 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos muuttaisin toisen omistusasuntoon, niin en alkaisi hänen lainaa maksamaan. Puolet hoitovastikkeesta + oma vesimaksu ja puolet peruskuluista (ruoka, sähkö, yms.).

Miksi minä, parisuhteessa oleva keräisin pelkästään miehelle omaisuutta?

Mutta miehen pitäisi mahdollistaa se, että sinä keräät omaisuutta asumalla miehen siivellä lähes ilmaiseksi?

Minusta ei kannata ylipäänsä muuttaa yhteen, jos ykkösasia elämässä on keskittyä siihen ettei toinen vaan hyödy senttiäkään. Sen sijaan, että miettisi miten me molemmat voidaan säästää rahaa ja mitä kaikkea kivaa me voidaan sillä tehdä.

Ei siinä hyötyminen ole tarkoitus. Mies ei tätä puolikasta vastiketta edes halunnut minulta, kaverikin sanoi minulle että elän siivellä, enkä elä. Olin valmis maksamaan asumisesta, mutta mies ei vaan ottanut rahaa vastaan. Sekö on siivellä elämistä?

Nyt olemme ostaneet yhteisen omistusasunnon, itselle kertyi kyllä rahaa viime asumismuodossa. Nykyisestä asunnosta omistan enemmän kuin mies, sillä yhteistä ASP-lainaa emme saaneet (mies oli jo ostanut ensiasunnon). Samoiten minä maksan nyt enemmän lainaa ja korkoja, mutta tämä ei ole itselle mikään ongelma. Miksi olisi?

Säästin edellisessä asunnossa juurikin rahaa yhteiseen elämäämme, uuteen asuntoomme, kotiin. Nyt asunnossa on tilaa enemmän kuin 38 neliötä.

Mutta jos asuisin puolison luona vuokralla, niin tuntisin itseni kyllä miten sen sanoisi, olisin ennemminkin alivuokralainen, kuin seurustelukumppani.

Se, että siivellä eläminen ei haittaa kumppania ei toki tarkoita sitä etteikö se silti olisi siivellä elämistä. Mutta jos se on molemmille ok niin mitäs se kenellekään ulkopuoliselle kuuluu. Onhan niitäkin pareja joissa toinen ei oikeasti maksa senttiäkään mistään.

Ja tietyllä varauksella voi suhtautua muiden mielipiteisiin näistä asioista. Meillä mies maksoi koko vastikkeen ja puolet vedestä ja sähköstä, ja sekin oli joidenkin mukaan minun siivellä elämistä. Näissä on mielipiteitä yhtä paljon kuin napoja ja tärkeintä varmaan että pari itse on samoilla linjoilla siitä mikä on reilua.

Vierailija
109/292 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastike, sähkö, vesi, jne puoliksi. Ylimääräiset kulut mm. remontointiin menevät rahat omistajan vastuulla, koska näihin kuluvat rahat lopulta tulevat takaisin kun asunnon myy. Olisin myös valmis ostamaan puolet asunnosta.

Jos nainen alkaisi puhua vuokrasta niin menisi kyllä vaihtoon.

Nainen tajunnut istuvansa pankin päällä ja yrittää nyt verhota järjestelyn vuokrasuhteeksi.

Vierailija
110/292 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mari43v kirjoitti:

Olet kyllä onnekas, kun noin halvalla saat asua. 

Vierailija
111/292 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastike, sähkö, vesi, jne puoliksi. Ylimääräiset kulut mm. remontointiin menevät rahat omistajan vastuulla, koska näihin kuluvat rahat lopulta tulevat takaisin kun asunnon myy. Olisin myös valmis ostamaan puolet asunnosta.

Jos nainen alkaisi puhua vuokrasta niin menisi kyllä vaihtoon.

Jos et vähintään vastiketta maksaisi kokonaan asunnossani, sinä ukkeli menisit vaihtoon 😘

Vierailija
112/292 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mari43v kirjoitti:

Niin, eli sinä maksat vähemmän kuin puolet juoksevista kuluista. Ei siinä varmaan sinulle mitään ongelmaa olekaan.

Vierailija
113/292 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuin ASO-asunnossa kun mies muutti minun luokse asumaan. Omaa ASO-lainaa (pankkilainaa) oli vielä maksamatta. Mies maksoi kuitenkin puolet vastikkeesta. Ei olisi todellakaan tullut mieleen alkaa periä mieheltä erillistä vuokramaksua ASO-lainan maksuun.

Muutettuamme pois siitä kämpästä koko asomaksu tuli omalle tilille. Miksi olisi eri homma omistuskämpässä?

Muut asumiskulut ja menot maksoimme puoliksi

Entä jos miehelläsi olisi ollut ihan vastaava aso-kämppä, jonka hän olisi laittanut sinun luoksesi muuttaessa vuokralle? Kumpikin olisi maksanut lainaansa, mutta mies olisi saanut joka kuukausi satoja euroja vuokratuloa?

Vierailija
114/292 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mari43v kirjoitti:

Niin, eli sinä maksat vähemmän kuin puolet juoksevista kuluista. Ei siinä varmaan sinulle mitään ongelmaa olekaan.

Olen miettinyt, että eikö kyseistä henkilöä asia häiritse yhtään, että voi asua toisen kustannuksella noin edullisesti? 

Vierailija
115/292 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä on oma omistusasunto (velaton) ja se on vuokrattu, niin eikö tällä keskustelun taktiikalla puolet tai vähä vajaa saatavasta vuokratuotosta pitäis tulla mun tilille! Ja nykyisestä kämpästä omistan yli puolet, niin miehen tulisi vielä maksaa mulle jotain lisämaksua! Kun mulla menee korkoa enemmän kun sillä.

Vierailija
116/292 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos suhteenne on kaverisuhde, niin ota vuokraa. Jos olet parisuhteessa, niinnsitten kulut vain puoliksi.

Kuka kehtaa  asua toisen asunossa maksaen vain kulut puoliksi? En minä ainakaan vaan pieni korvaus on kyllä paikallaan. 

Ei kaverin asunnossa kehtaakaan. Mutta oikein hyvin kehtaan puolison kanssa. Meillä on yhteiset rahat, niin samasta potista se menee.

Vierailija
117/292 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mari43v kirjoitti:

Olen miettinyt, että eikö kyseistä henkilöä asia häiritse yhtään, että voi asua toisen kustannuksella noin edullisesti? 

Ei joitain häiritse. Eikös tässäkin ketjussa ole näitä "jos rakastaa niin antaa asua ilmaiseksi" -tyyppejä.

Vierailija
118/292 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos suhteenne on kaverisuhde, niin ota vuokraa. Jos olet parisuhteessa, niinnsitten kulut vain puoliksi.

Kuka kehtaa  asua toisen asunossa maksaen vain kulut puoliksi? En minä ainakaan vaan pieni korvaus on kyllä paikallaan. 

Ei kaverin asunnossa kehtaakaan. Mutta oikein hyvin kehtaan puolison kanssa. Meillä on yhteiset rahat, niin samasta potista se menee.

Kehtaat siis käyttää puolisoa hyväksesi, mutta et kaveriasi?

Vierailija
119/292 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko asuntoihinne useinkin remontteja. Siltä se vähän kuulostaa kun lukee kirjoituksia täällä. Asunnon omistaja maksaa tietty remonttikulut jos jotain pitää remontoida. Jos toinen ei halua ostaa asunnosta puolet niin se silti maksaa vuokraa asunnon omistajalle ja tietty niitä sähkökuluja. Kerrostalossa kulut on sähkö, vesi ja ntti vaikka. Sitten toinen maksaa asunnon omistajalle vuokraa jonka sovitte itse. Jos yhtiövastike on vaikka 400 euroa niin mielestäni sopiva vuokra on 170 euroa. Ei tässä nyt voi olla ongelmaa että asunnon omistaja saa vuokraa kumppaniltaan.

Vierailija
120/292 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä asiasta kannattaisi etukäteen keskustella miehen kanssa ja katsoa, pääsettekö asiassa yhteisymmärrykseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän