Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei hyvä helvetti! :D Joidenkin nuorten vanhemmat tulevat mukaan työhaastatteluihin! :D

Vierailija
15.12.2022 |

Miten saatanan piloille jotkut vanhemmat oikein passaavat lapsiaan? On kasvamassa sellainen uusavuttomien sukupolvi, että oksat pois! Yliopistossakin maisteriksi valmistuvat ja jopa tohtoreiksi valmistuvat täysin pilalle passattuja vanhempiensa toimesta ja uusavuttomia.

https://www.is.fi/perhe/art-2000009256787.html

"Työnantajat kertovat kohdanneensa nuoria rekrytoidessaan melkoisia helikopteriäitejä ja -isiä. Joidenkin vanhempien kerrotaan jopa tulevan nykyään mukaan lastensa työhaastatteluihin."

"- Pyysin nuorta itseään soittamaan minulle. Nuoren soittaessa totesin, että yksi paikka löytyy. Hän ei ottanut sitä vastaan, koska kaveri ei päässyt vierelle. Oli perjantai, ja maanantaina alkoi harjoittelujakso.

Hän kertoo kuulleensa henkilöstövuokrausfirman henkilöstövastaavalta tarinoita siitä, miten jotkut vanhemmat tulevat mukaan lastensa työhaastatteluihin.

- Vanhemmilta joutuu kysymään, ovatko hekin tulossa töihin."

"Yliopistossa opettaessa opiskelijoilta kuultua: "Mun isän mielestä tää mun maisterityö on jo väitöskirjan arvoinen." (Kun pyydettiin korjaamaan gradua).

"Mun isän mielestä mun kuuluu saada palkankorotus." (Graduntekijän vaatimus projektityöntekijänä).

"Mun äidin mielestä mun ei tarvitse tehdä mitään mitä mä en halua, kun mä olen tohtori." (Väitellyt projektityöntekijä).

Onneksi yliopistossa opiskelijoilla ei ole Wilmaa."

"Suurin osa opiskelijoista on kyllä vuosi vuodelta fiksumpia ja valmiimpia jo käytännön harjoitteluihin tullessaan, mutta toisessa ääripäässä on yhä enemmän myös näitä "kaikki mulle heti" -tyyppejä. Huolestuttaa oman ammattikunnan tulevaisuus, jos suuntaus on, ettei mitään tarvitse tehdä, jollei kiinnosta ja töihinkin tullaan silloin kun huvittaa.

Aika kovia "itkupotkuraivareita" onkin näiltä jo aikuisilta ihmisiltä saanut osakseen, kun heille on todennut, että harjoittelua ei tulla hyväksymään, jos toiminta ja asenne työtä kohtaan eivät muutu."

"Ollessani erään ravintolaketjun esihenkilönä odotin työpaikkahaastatteluun pian 18-vuotiasta nuorta naista. Paikalle saapui keski-ikäinen nainen. Hieman hämilläni kysyin: "Anteeksi, olen varmasti jotenkin sekoittanut haastatteluajat, sillä odotin erästä kesätyötä hakevaa nuorta?"

Rouva tokaisi kirkkain silmin: "Oi, et suinkaan! Minä olen hänen äitinsä! Tulin varmistamaan, ettei tytärtäni huijata työsopimuksessa." Kyseessä oli siis vasta haastattelu, ei työsopimuksen teko. Lienee sanomattakin selvää, ettei kumpikaan heistä saanut paikkaa.

Erään 18-vuotiaan isä taas istui tyttären koko ensimmäisen työvuoron ajan ravintolasalin kulmassa vahtimassa, ettei tytärtä syrjitä työpaikalla. Hieman ahdistavaa, sekä minulle että tytölle. Mietin usein, kuinka vanhemmat ajattelivat lastensa pärjäävän elämässä aikuisena, jos vanhemmat silottelevat tietä nenän edessä? En enää sano "nykyajan nuoret" vaan "edellisen sukupolven vanhemmat", koska kotoa kaikki lähtee - sekä ongelmat että käytösmallit. "

"En ole enää ravintola-alalla, sillä en kestänyt enää kaikkia niitä selityksiä, kuten "orastavia ripuleita", "Unohdin avaimet", "Kissani kuoli ja tarvitsen 3 viikkoa sairaslomaa", "Erosin poikaystävästäni ja tarvitsen aikaa toipumiseen, en tule loppuviikkona töihin", "En mä muistanu, että mulla on työvuoro" tai kysymyksiä aiheesta "Miksi mä en saa palkkaa työvuorosta, mihin en koskaan saapunut tai toimittanut sairaslomatodistusta.""

Miksi helvetissä ne lapset pitää passata pilalle, eikä niiltä ikinä vaadita mitään? Kyllä minun lapsuudessani piti jo muutaman vuoden iästä lähtien tehdä omaan ikään ja kehitystasoon sopivia kotitöitä.

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä muistan omasta teiniajoista kuinka KAMALAA oli soittaa ekaan työharjoittelupaikkaan. Ja mokasin siinä heti kättelyssä kun sen tyypin nimi oli Gösta Jokusvenskanimi ja mainitsin jo puhelimessa hänen koko nimensä ihan päin helkkaria, siis juuri niin kuin sen paperista luin.

Pointtini on siinä että onhan nuo tilanteet ihan saakelin kuumottavia nuorille. Varsinkin kun nykynuoret eivät ole tottuneet puhumaan koskaan puhelimessa. Kaikki asiat hoidetaan netissä ja sitten pitäisi yhtäkkiä osata olla supliikki hölisijä naamatusten, tai puhelimessa. Niin kyllä mä JOLLAIN TAVALLA ymmärrän, että vaikeaa se varmasti on. Jos se oli vaikeaa mullekin silloin nuorena, ennen internettiä. Tähän asiaan pitäisi vaan kiinnittää huomiota enemmän perheissä. Esimerkiksi patistaa lapsia soittamaan ihan mummoille ja pappoille, tädeille ja sedille. Ja näitä sukulaisia voisi käyttää tarvittaessa vaikka hyväksi preppaamaan työnhakua varten. Älkää antako lastenne vain hukkua sinne nettimaailmaan. Tosielämässä elämä ei ole pelkkää chattailua.

Vierailija
62/74 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 1980-luvulla nuori toimistotyöntekijä otti äitinsä mukaan työpaikalleen ensimmäisiksi työpäiviksi. Kyseessä oli aulatoimihenkilön tehtävät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ei. Ei näin, vanhemmat. Sinänsä on menty parempaan suuntaan, että nykyään vanhemmat sentään välittävät ja huolehtivat lapsistaan paremmin kuin esimerkiksi omassa nuoruudessani jolloin tyyliin potkittiin pois jaloista 16 vuotiaina mikä silloin oli täysi-ikäisyys. Mutta nyt ollaan menty toiseen ääripäähän. Vanhemmilla on kyllä hyvä ajatus taustalla, mutta tekevät karhunpalveluksen lapsilleen.

"Ikäraja oli 15 vuotta vuoteen 1721 saakka, jolloin se nostettiin 21 vuoteen.[1] Täysi-ikäisyyden rajana oli vuosisatojen ajan 21 vuotta, kunnes 1.7.1969 alkaen jo 20-vuotiaat tulivat täysi-ikäisiksi.

Heinäkuun 1. päivästä 1976 alkaen ikäraja on ollut 18 vuotta." Wikipedia.

Taidat olla aika vanha 😁

Vierailija
64/74 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras tekosyy töistä pinnaamiselle oli eräältä nuorelta se, että poikaystävä petti.

Miten tämä estää sinua tulemasta työvuoroon?

Ei mitään vastausta, sen jälkeen ei tullut enää töihin ollenkaan.

Ravintola-alalla tämäkin. :)

Shokki ja järkytys voi olla niin kova, ettei kykene mihinkään.

Vierailija
65/74 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paras tekosyy töistä pinnaamiselle oli eräältä nuorelta se, että poikaystävä petti.

Miten tämä estää sinua tulemasta työvuoroon?

Ei mitään vastausta, sen jälkeen ei tullut enää töihin ollenkaan.

Ravintola-alalla tämäkin. :)

Shokki ja järkytys voi olla niin kova, ettei kykene mihinkään.

Kyllähän se onkin sen ikäiselle maailman kauhein asia. Nuorille pitäisi kuitenkin jotenkin saada paukutettua päähän, että työnteko on heidän omaksi hyväkseen, vaikka se ei siltä tunnukaan kuin vasta kun on ollut työelämässä parikymmentä vuotta.

Vierailija
66/74 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kaikkea kuulemaansa ei kannata uskoa. Varsinkin noita Is juttuja kun joku sinne kälättää. Nykynuoret on fiksuja.

Vierailija
67/74 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullakin äiti vei aina ensimmäisiin työhaastatteluihin, mutta ero on siinä, että odotti aina autossa. Ja teki näin siksi, koska tiesi, että minua jännitti paljon ja osasi rauhoitella minua ennen ja jälkeen työhaastattelun. Silti ei olisi ikinä käynyt mielessäkään, että päästäisin äitini edes sisälle rakennukseen saati sitten sinne työhaastatteluun. Ja sain myös molemmat työpaikat, joissa äiti oli autossa mukana odottamassa. 

Ei ole mitään ongelmaa, jos vanhempi auttaa nuorta uusissa jännittävissä tilanteissa parhaansa mukaan, mutta johonkin se raja pitää vetää. Toivottavasti kukaan ei palkkaa näitä nuoria, joiden vanhempi tulee mukaan työhaastatteluun.

Tässä tulee se selvä ero lapsen auttamisen ja sabotoimisen suhteen. Tietenkin pitää auttaa ja olla tukena. Se on vanhemman tehtävä. Mutta ei pidä tunkea mukaan. Eihän vanhemmat jatkossakaan ole kärppänä paikalla joka tilanteessa. Ja jos niin paljon epäilyttää että nuorta jotenkin huijataan työsopparissa, käykää ne tessit läpi yhdessä jo ennen työhaastatteluun menoa. Sekin kuuluu aikuistumiseen ettei vaan mennä allekirjoittamaan kaikenmaailman huuhaa papereita.

Vierailija
68/74 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää luokkayhteiskuntaa ja 1900-luvun alkuakin vaikka miten nuoret hankkivat paremmissa piireissä itselleen työpaikat. Yleensä isän suhteilla ja isä saattoi olla paikalla. Miten tämä siis eroaa siitä? 

Vierailija
69/74 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettikää luokkayhteiskuntaa ja 1900-luvun alkuakin vaikka miten nuoret hankkivat paremmissa piireissä itselleen työpaikat. Yleensä isän suhteilla ja isä saattoi olla paikalla. Miten tämä siis eroaa siitä? 

Ihan kuin tässä ketjussa toistuisi ajatus, että nimenomaan paremmissa piireissä vanhemmat tulevat mukana työhaastatteluun, ja halutaan kuulua niihin parempiin piireihin. 

Vierailija
70/74 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyttäkää vain meitä nuoria. Oikeasti vika on teissä! Vanhemmassa sukupolvessa! Tehän meidät olette kasvattaneet. Nainen25V

Vierailija
71/74 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän firmassa työntekijöinä muutama kotona asuva aikamiespoika niin sieltä mamma soittaa jos "Jesse on sairaana eikä pääse töihin" 😅

Vierailija
72/74 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan outoa, mutta eihän paremmissakaan piireissä neuvotella tärkeitä sopimuksia ilman manageria. Miksi sen pitäisi olla jotenkin sopimatonta?

Ihme kommentti.

Vierailija
73/74 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen ammattikoulussa aikuisena nuorten keskellä ja kovin tuntuu olevan osalle vaikeaa sen harjoittelupaikan hommaaminen. Laitoin viestiä no soita perään! Yksi ilmoitti vasta kysyttäessä viikkoa ennen ettei ole edes kysynyt mitään paikkaa..

Vierailija
74/74 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan outoa, mutta eihän paremmissakaan piireissä neuvotella tärkeitä sopimuksia ilman manageria. Miksi sen pitäisi olla jotenkin sopimatonta?

Ihme kommentti.

Siis tottakai se on vallitsevassa käytännössä hyvin outoa. 

Mutta pointtini on, että on sekin outoa, että ainoa hyväksyttävä toimintamalli on se, että se 18-vuotias hoitaa asiansa aivan itse, vastapuolenaan organisaatio, jonka bisnesmalli saattaa hyvin perustua kokemattomien nuorten koijaamiseen. Ja jos joku haluaisi toimia toisin, oletetaan että hän ei kykene töitäkään tekemään, ja suorastaan toivotaan että ei pääsisi edes yrittämään.