Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka täällä on juridisen itsemäärittelyn kannalla?

Vierailija
11.12.2022 |

Pitäisikö sukupuolta saada vaihtaa omalla ilmoituksella 15-vuotiaasta lähtien 30 päivän harkinta-ajalla?

Miksi kyllä? Miksi ei?

Kuka täällä on juridisen itsemäärittelyn kannalla?

Vaihtoehdot

Kommentit (826)

Vierailija
181/826 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaikki tässä keskustelussa ajattelevat, että ahdistelijaa ei voitaisi jatkossa poistaa tiloista sukupuolesta riippumatta? Kyllähän tälläkin hetkellä esim omaa sukupuoltaan ahdistelevat/muuten häiriköivät naiset/miehet voidaan poistaa tiloista.

Peniksellisen läsnäolo naisten intiimitiloissa on ahdistavaa, ei tarvitse edes lähennellä tai tumputtaa. Mikä teillä ottaa niin koville siinä, että naisilla on omia tiloja ja ryhmiä ilman peniksellisiä?

Vierailija
182/826 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin, kannatan ihmisoikeuksia.

Niin minäkin, siksi vastustan sukupuolisurffailijoiden vaatimuksia, joilla tuhotaan naisten- ja lasten oikeuksia.

Tällähän juuri vahvistetaan paitsi naisten ja lasten, myös muiden oikeuksia. Jokaisella on oikeus olla oma itsensä. <3

Mikä estää heitä olemasta oma itsensä syntymäsukupuolensa papereilla? Transeillahan on jo oikeus vaihtaa juridinen sukupuolitietonsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/826 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vaihtaa juridisen sukupuolensa vain päästäkseen ahdistelemaan naisia/miehiä, ahdistelisi joka tapauksessa muutenkin. Ahdistelijat voidaan edelleen poistaa vessoista ja pukuhuoneista.

Ahdistelijoita on moneen junaan, kaikki eivät ole saman tien kimppuun käyviä puskarunkkareita. Jotkut saavat kiksit siitä, että voivat pakottaa naiset sietämään peniksellisen läsnäoloa naisten tiloissa.

Vierailija
184/826 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaikki tässä keskustelussa ajattelevat, että ahdistelijaa ei voitaisi jatkossa poistaa tiloista sukupuolesta riippumatta? Kyllähän tälläkin hetkellä esim omaa sukupuoltaan ahdistelevat/muuten häiriköivät naiset/miehet voidaan poistaa tiloista.

Tämä. Ja ihmiset, muistakaa että on olemassa myös homo- ja biseksuaaleja. Esim. siellä naisten pukkareissa on jo aiemmin ollut ihmisiä jotka olisivat voineet olla potenttiaallisia ahdistelioita. Ennenkään ei mitään ongelmaa ole ollut, joten uskon ettei vastaisuudessakaan. <3

Ennen itsemäärittelevät pervopertit eivät olekaan päässeet lain suojaamina naisten tiloihin. Pervot on voinut huutaa ulos, mutta jatkossa huomauttaja saa syrjintäsyytteen.

Sellaiset homofobiat turautit ilmoille. Toista naista vastaan on sentään joku sauma puolustautua. Miehet ovat keskimäärin isompia, vahvempia ja nopeampia kuin naiset. Lisäksi miehet syyllistyvät 99 prosenttiin seksirikoksista.

Vierailija
185/826 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peniksellisen läsnäolo naisten intiimitiloissa on ahdistavaa, ei tarvitse edes lähennellä tai tumputtaa. Mikä teillä ottaa niin koville siinä, että naisilla on omia tiloja ja ryhmiä ilman peniksellisiä?

En ymmärrä, miksi niin monelle tämä on hankala konsepti. Minä en halua yhtäkään miestä samoihin tiloihin, missä olen esimerkiksi puolipukeissani. Tämä tarkoittaa ihan jo vessoja, koska naiskroppa on sellainen, että pitää riisua alavartalo että pääsee asioille. En tahdo yhden yhtä miestä viereiseen vessaan. Ja miettikää, miltä tuntuisi teinitytöstä, jolla on juuri alkanut kuukautiset. Siellä raavaiden äijien seassa muina tyttöinä vaihtaisi siteitä jne.? Enpä usko. Miksi tätä lakia hinkuvat eivät ajattele yhtään sitä, miltä naisista ja tytöistä tuntuu?! Ei todellakaan tarvitse mitään tirkistelijää tai tumputtajaa, ihan se äijän tuijotus on tarpeeksi. Uskomatonta miten pihalla jotkut ovat. 

Niin ja jos haluatte vaihtaa vaatteenne ja käydä asioilla miesten kanssa, niin tervemenoa miesten pukkareihin ja vessoihin. Mikä estää? Sinne vaan, have fun ladies. Mutta ette jumalauta pakota meitä muita tähän sekoiluunne mukaan. Kiitos.

Vierailija
186/826 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä että jokainen saa itse määritellä sukupuolensa, ei ole keneltäkään pois.

Onhan se muilta pois, koska juridinen sukupuoli velvoittaa koko muuta yhteiskuntaa.

Vierailija
187/826 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luvattomia sanoja oli ilmeisesti aiemmassa kommentissa, kun jäi haaviin. Kokeillaanpa uudestaan:

Ohoh, kuinkas tällainen ketju on vielä AV:llä. Eihän tällä palstalla saa aiheesta keskustella! Vai mitä, modet? Montako ketjua olette tästä jo nuijineet ensin jonnekin toiselle palstalle ja sen jälkeen heivanneet kokonaan? Onko hyvä mieli, kun voi hiljentää asiallista keskustelua? Taannoinen "En ole cis-nainen, vaan nainen" -ketju oli todella pitkä ja trollailusta huolimatta pysyi täydellisen asiallisena. Siltikin piti siivota pois, koska... syyt? :D

Kysymys kaikille: Miksi ei saisi puhua asiasta, joka koskettaa pian ihan jokaista suomalaista? Olisiko jopa niin, että tämä kyseinen lakiehdotus, eli translain uudistus, on niin huono, ettei kukaan halua tuoda sitä julkisuuteen mitenkään? 

Uskomatonta. No, tämäkin ketju lähtee jo tämän illan aikana, mutta tiedoksi että Suomessa kaksi järjestöä pääsi lausumaan lakiesityksestä ja eivät olleet mitään hemmetin oikeistokonservatiiveja. Lukekaa mitä on sanottu ja päätelkää miten fiksu on tämä uusi laki. 

LHB-liitto:

https://lhb-liitto.fi/2022/10/20/asiantuntijalausunto-18-10-2022/

https://lhb-liitto.fi/2022/12/01/asiantuntijalausunto-sotevaliokunnalle/

Naisten rintama:

https://www.naistenrintama.fi/tiedotteet-ja-kannanotot/asiantuntijalaus…

https://www.naistenrintama.fi/tiedotteet-ja-kannanotot/lausuntomme-sosi…

Vierailija
188/826 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miksi niin monelle tämä on hankala konsepti. Minä en halua yhtäkään miestä samoihin tiloihin, missä olen esimerkiksi puolipukeissani. Tämä tarkoittaa ihan jo vessoja, koska naiskroppa on sellainen, että pitää riisua alavartalo että pääsee asioille. En tahdo yhden yhtä miestä viereiseen vessaan. Ja miettikää, miltä tuntuisi teinitytöstä, jolla on juuri alkanut kuukautiset. Siellä raavaiden äijien seassa muina tyttöinä vaihtaisi siteitä jne.? Enpä usko. Miksi tätä lakia hinkuvat eivät ajattele yhtään sitä, miltä naisista ja tytöistä tuntuu?! Ei todellakaan tarvitse mitään tirkistelijää tai tumputtajaa, ihan se äijän tuijotus on tarpeeksi. Uskomatonta miten pihalla jotkut ovat. 

Niin ja jos haluatte vaihtaa vaatteenne ja käydä asioilla miesten kanssa, niin tervemenoa miesten pukkareihin ja vessoihin. Mikä estää? Sinne vaan, have fun ladies. Mutta ette jumalauta pakota meitä muita tähän sekoiluunne mukaan. Kiitos.

Joo, tämä on ihan uskomatonta. MeToot ja kaikki käyty läpi, että naisia ei kyseenalaistettaisi ja naisten rajoja kunnioitettaisiin. Nyt ollaan sitten ihan valtiovallan taholta polkemassa naisten rajat ja haukkumassa ahdistelua pelkäävät naiset hulluiksi. Ihan pelkästään sen pitäisi riittää, että naiset eivät halua miehiä tiloihinsa. Ei pitäisi joutua perustelemaan millään vakaumuksella tai traumataustalla. Naisen sanan pitäisi riittää.

Ja oikeasti ne naiset jotka tätä ajaa ällöttävä enemmän kuin tätä ajavat miehet. Miehiltä ei voi odottaa ymmärrystä, koska he eivät osaa asettua naisen asemaan. Mutta naiset tietää, millaista on tuntea olonsa epämukavaksi, kun mies rikkoo rajoja.

Vierailija
189/826 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se muilta pois, koska juridinen sukupuoli velvoittaa koko muuta yhteiskuntaa.

Niinhän tuo velvoittaa nytkin? Mikään ei siis yhteiskunnan kannalta muutu. Ei siis ole myöskään yhteiskunnalta pois.

Vierailija
190/826 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän tuo velvoittaa nytkin? Mikään ei siis yhteiskunnan kannalta muutu. Ei siis ole myöskään yhteiskunnalta pois.

Juridinen sukupuoli perustuu aika pitkälti biologiseen sukupuoleen. Kuten perustuu myös ihan joka ainoa naisten ja tyttöjen oikeuksia käsittelevä yleissopimus. Mitä virkaa on naisten oikeuksilla, jos mies voi sanoa olevansa nainen?

Vierailija
191/826 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juridinen sukupuoli perustuu aika pitkälti biologiseen sukupuoleen. Kuten perustuu myös ihan joka ainoa naisten ja tyttöjen oikeuksia käsittelevä yleissopimus. Mitä virkaa on naisten oikeuksilla, jos mies voi sanoa olevansa nainen?

Oikeudet perustuvat sopimuksiin ja normeihin. Normit ja sopimukset muuttuvat kokoajan, joten myös oikeudet muuttuvat. Mikään ei ole pysyvää. Yhteiskunta muuttuu kokoajan halusit sitä tai et.

Vierailija
192/826 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko tässä enää muita äänestää kuin persuja?

Vierailija
193/826 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua että juuri persut puolustaa parhaiten naisten oikeuksia.

Vierailija
194/826 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vaihtaa juridisen sukupuolensa vain päästäkseen ahdistelemaan naisia/miehiä, ahdistelisi joka tapauksessa muutenkin. Ahdistelijat voidaan edelleen poistaa vessoista ja pukuhuoneista.

Kerrohan, jos mies on naisten pukuhuoneessa: mikä lasketaan ahdisteluksi?

Paikalla alasti oleminen? Tuijottaminen? Käsiksi käyminen? Erektio? Omaseksuaalinen toiminta?

Ihan vilpittömästi kysyn.

Jos pelkkä miehen paikallaolo ilman vaatteita ahdistaa tiloissa olevia naisia, lasketaanko se ahdisteluksi? Kyllä vai ei?

Entä jos ko. miehellä on naisen henkilöpaperit, ts. hän on itsemääritellyt itsensä naiseksi? Mikä silloin on ahdistelua? 

Vierailija
195/826 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se vaikutaa suuresti koko yhteiskuntaan.

Niin, positiivisesti! <3

Tämä!

Ketä kiinnostaa jonkun randomi vastaantulijan sukupuoli? Miksi joka paikkaan pitäisi mennä sukupuoli edellä? Outo pakkomielle. Eihän naiset ja miehetkään mene joka paikkaan sukupuoli päällimmäisenä eikä ympäristö pidä sitä joka tilanteessa yksilön ensisijaisena ominaisuutena.

Joku muunsukupuolinen näyttelijäpoika tilitti radiossa, että haluaisi, että hänen muunsukupuolisuutensa otettaisiin huomioon. Miten? Mistä sen huomaa sen muunsukupuolisuuden? Ja miten se normaalissa keskustelussa otetaan erikseen huomioon?

En huomioi miespuolisten työkavereidenkaan sukupuolta! Sukupuoli kiinnostaa minua siinä vaiheessa, kun seksi astuu kuvioon, ja siitä ei taida olla muunsukupuolisen kanssa pelkoa, edes pikkujouluissa. :)

Minä menen joka paikassa vessaan sukupuolen mukaan. En kaipaa sinne tosiaankaan työpaikallanikaan vastakkaisen sukupuolen edustajia. Jos en töissä muuten huomaa, vessassa kyllä nostaisin haloon jos väärälle puolelle eksyvät.

Totta kai vessa on eri asia. Mutta entä työpaikan kahvihuone. Kertokaa mulle, miten otan siellä huomioon miesten mieheyden, naisten naiseuden ja muunsukupuolisten muunsukupuolisuuden. Kerro sinä täällä päivystävä woke edes tämä! :)

En oo se, kelle vastasit, mut miten työpaikan kahvihuone liittyy asiaan mitenkään? Kahvihuone ei oo sukupuolen mukaan eritelty tila, ainakaan missään duunissa missä ite oon ollut... Onkohan sulla vähän puurot ja vellit sekaisin tässä. :D

Suomen laissa ei myöskään säädetä erikseen siitä, et vessat ja pukuhuoneet jne on sukupuolieriteltyjä, mut tämä on normi kuitenkin. Sp-itsemäärittely muuttaisi tän normin ja käytännössä loisi kaikista tiloista unisex-tiloja. Siis nimenomaan sellaset, missä ei haluais sitä vastakkaista sukupuolta samaan tilaan. Tiäks, en usko että kovin moni mieskään haluais mimmejä sekaan pukkariin kun on siellä munasillaan. Mä en myös naisena halua yhtäkää miestä naistiloihin, ihan sama mitä tuntee päänsä sisällä.

Ei tähän itsemäärittely vaikuta vaan tilat. Haukut väärää puuta.

Vierailija
196/826 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sitä mieltä että pitää saada itse määritellä. Estää varmasti myös turhia peruuttamattomia leikkauksia yms, jos voi toteuttaa itseään ilman että menee hoitoihin. Sitten vaihtaa takaisin, jos ei ollutkaan se oma juttu.

Se että joku lähtisi tuohon rumbaan vaan, että saa mennä naisten pukkariin on käsittämätöntä huuhaata. Ei siellä ovella nyttenkään mitään papereita katsella, samalla tavalla kuka vaan voi mennä. Ja jos joku käyttäytyy epäasiallisesti vartija kutsutaan paikalle ja henkilö poistetaan. Jos joku haluaa tehdä väkivaltaa, niin ei se pahvinen tikkuakan kuva sitä estä.

Suurin osa naisista ei halua peniksellisiä henkilöitä naisten tiloihin. Ei tarvitse raiskata tai tumputtaa, pelkkä vieraan miehen läsnäolo naisten intiimitiloissa on ahdistavaa.

Tällä hetkellä sosiaalinen normi pitää pervopertit poissa naisten tiloista, mutta ensi vuonna asiasta huomauttava saa syrjintäsyytteen.

Näissä keskusteluissa aina unohdetaan esim uimahallie pesutilat joihin siis saa lain voimaantulon jälkeen tulla mies/nainen.  Siellä on koululaisia, teinejä jne.  On siinä tilanne. Jokainen ymmärtää miten suurta ahdistusta moinen tuottaa.

Vierailija
197/826 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos teet kyselyn, tee se edes oikein faktoin. Kyllä, olen itsemäärittelyn puolesta, 18-vuotiaasta eteenpäin.

Jos et sattumoisin tiennyt, suurinta osaa hallituspuolueista harmittaa, että lakia ei olla ulottamassa alaikäisiin.

Miksi kannatat? Osaatko perustella?

Siinähän harmittaa, lakiesitys nyt vaan on 18-vuotiaasta eteenpäin, ei 15 kuten väität.

Kannatan, koska juridinen sukupuoli tulee olla täysin yksiselitteisesti yksilön itsensä määriteltävissä.

Miksi ihmeessä tulee olla, tajuatko yhtään mitä seurauksia sellasella tulee olemaan, että jokainen valehtelee sukupuolensa. Miten voi joku olla noin helvetin tyhmä.. Yhteiskunta ei ole olemassa vain teitä "mä haluun, mulla on oikeus" - ihmisille, vaan tollaset vaatimukset toteutuessaan vääristää kaikkea ja koko yhteiskuntaa ja siitä kerättävää tärkeää tietoa, esim sairauksista, rikollisuudesta jne.

Jos tollasta tullaan hybäksymään, se on yhteiskunnan lopun alku, ja kohta meillä ei ole mitään mitä voisi yhteiskunnaksi enää kutsua, tilalle tulee anarkia, väkivalta ja kurjuus.

Juuri näin.

Tätä skenaario ei ole vielä ymmärtänyt kuin pieni vähemmistö. Ollaan kajoamassa ihmisen ja yhteiskunnan peruspilareihin.

Juuri näin. Tällä menolla luhistuisi kaikki, kaikki.

Ei jäis kuin savuavat rauniot sivilisaatoista jota Suomeksi kutsuttiin.

Miltei kaikki sivilisaatiot ovat tuhoutuneet kun ylpeys meni järjen edelle.  Ylpeys on minä minää.

Vierailija
198/826 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistelun ei tarvitse olla fyysistä. Jo se että selkeästi mies on uimahallissa samoissa pesutiloissa kuin herkkä teinityttö, se on ahdistavaa. Henkistä väkivaltaa pahimmoillaan.

Vierailija
199/826 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se vaikutaa suuresti koko yhteiskuntaan.

Eilen olin nainen, tänään mies, ei kun nainen, tai sitten mies, kunhan kokeilen, Kukaan ei tiedä kuka oon, en minäkään...

Olin eilen miesten puolella tänään naisten, kukaan ei tiedä.  Kunhan sanon mikä milloin mielyttää, kyllä kaikkien on uskottava kun sanon.

Vierailija
200/826 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrohan, jos mies on naisten pukuhuoneessa: mikä lasketaan ahdisteluksi?

Paikalla alasti oleminen? Tuijottaminen? Käsiksi käyminen? Erektio? Omaseksuaalinen toiminta?

Ihan vilpittömästi kysyn.

Jos pelkkä miehen paikallaolo ilman vaatteita ahdistaa tiloissa olevia naisia, lasketaanko se ahdisteluksi? Kyllä vai ei?

Entä jos ko. miehellä on naisen henkilöpaperit, ts. hän on itsemääritellyt itsensä naiseksi? Mikä silloin on ahdistelua? 

Eiköhän nuo rikoslaissa seksuaalirikoksiksi määritellyt toimet ole edelleen kielletty.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän