Hei työtön! Minkälaisia palveluja kaipaisit, jotta sinulla olisi paremmat mahdollisuudet työllistyä?
Itse kaipaisin ja näkisin tarpeellisiksi palveluiksi esimerkiksi harjoitus työhaastatteluja. Työkkäri pitäisi auki palvelua, johon saisi joko mennä ilman ajanvarausta tai sitten ajanvarauksella ja pääsisit ihan oikeaa haastattelua vastaavaan tilanteeseen, jossa voisit vähän päästä haastattelu tunnelmaan ja harjoitella ulosantia.
Ja saisit myös vinkkejä ja apuja itseilmaisuun. Sitten ei haastattelussa olisi aivan tönkkönä, jos niihin ei ole juuri päässyt koskaan.
Muita hyviä ja tarpeellisia palveluita voisi olla: elämänhallintataito kurssi, psykologin tarkastus ja ohjaus tarvittaessa muihin palveluihin, joiden kautta saa omaa henkistä tilaa kohennettua.
Tietenkään mikään ei olisi pakollinen, mutta näistä olisi apua niille jotka oikeasti haluaisivat työllistyä, mutta heillä on isoja haasteita.
Kommentit (731)
Haluaisin tietää miten saisin edes jotain töitä kun en löydä töitä koulutuksellani. En tiedä kestääkö polla enää opiskelua uuteen ammattiin (mikä ei siltikään takaisi että saisin senkään jälkeen töitä). Ei tarvitse olla mitään ihmeellistä.
Jos olis korkeakoulututkinto ja 10 vuotta iästä pois. Tälleen 43 vuotiaana 2 ammattikoulututukintoa omaava on kusessa. Ei auta vaikka olen lapseton, hyvä kuntoinen, työkokemusta on kyllä menneiltä vuosilta ja valmis muuttamaan työn perässä. Pitäs vaan saada mahdollisuus näyttää mihin pystyn, mut kokemus ei riitä ja ikää liikaa.
Parit "rekrytointi" tapahtumat nähneenä. Työttömiä oli paikalla 20, työnantajia 2. Yks tais saada jonkun harjottelupaikan.
Vierailija kirjoitti:
minulta on eräässä työhaastattelussa tiedusteltu kautta rantain, että olisinko hakemassani työpestissä valmis tekemään asiat (puhuttiin kirjanpidosta ja verotuksesta ja etenkin siitä miten tietyt työsuoritukset kirjataan) siten kuin toivotaan vai siten kuin ne pitää tehdä viranomaisten suuntaan. Sanoin, että ehdottomasti siten kuin viranomaiset edellyttävät, koska minähän sen vastuun sitten kantaisin virheellisestä merkinnästä. En saanut työtä. Yllätys. HAastattelussa oli muitakin samansuuntaisia kysymyksiä, joten ymmärsin kyllä millaista työntekijää sinne haettiin. En ole pahoillani etten saanut tuota työpaikkaa, mutta tuollaisia työnantajia on tullut tavattua useampiakin.
Ei kysytty suoraan, vaan siten, että jos tekisin siitä asian, niin he voisivat väittää ettei missään nimessä sellaista, nyt on varmasti tullut väärinkäsitys.
Itse asiassa verovelvollinen se on vastuussa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kansainvälisiä opintoja ja myös suomessa yliopisto-opintoja. Voisi luulla, että työllistyminen olisi helppoa, mutta ei ollute.
Eniten kaipasin aikoinaan te-keskuksesta apua siihen millaisiin työtehtäviin voisin taustallani hakea. Kun en tiennyt mitä suomessa vaaditaan mihinkin työtehtävään ja missä on pätevyyksiä, jotka määritellään laissa jne, niin kyllä oli rankkaa yksin yrittää selviytyä kaikesta. Ja ihan yksinhän minut jätettiin, niin kuin suomessa asiakas jätetään aina yksin selviytymään mitä tulee virallisiin yhteyksiin.
Te-keskuksesta ei saanut mitään apua. Sain käydä psykologilla keskustelemassa mitä haluaisn tehdä. Keskustelussa, jonka sisältö oli sitä, että psykologi kehotti tekemään sivuillaan olevan nettitestin ja etsimään itse sitten koulutuksia. Kun sitten löysin itseäni miellyttävän ja kiinnostavan, niin sanottiin: ei. Tuolla alalla on ylitarjontaa työnhakijoista. En siis saanut lupaa mennä opiskelemaan sitä alaa. Samaan aikaan kyseisen alan työnantajat kertovat, että kun työntekijöitä ei löydy, heitä pitäisi kouluttaa lisää.
Kun minulta kysyttiin millaisia työtehtäviä olen hakenut, sanoin hakeneeni kaikenlaisia, koska en oikein osaa hahmottaa millaisiin kaikkiin työtehtäviin taustallani voisi täällä suomessa hakea ja että tarvitsisin siihen apua. Virkailija ei tehnyt mitään, sanoi, että kyllä se sopiva varmasti löytyy, oletko katsonut avoimia työpaikkoja netistä. Teki mieli alkaa hirnumaan ja vastata, että ei, siis mistä netistä, siis ihanko ilmoitetaan avoimista työpaikoista netistä, ihmeellistä! Sitten minulta kysytään mitä luulen, mikä on suurin ongelmani työllistymisessä. Olin jo haavi auki ja sanoin, että juurihan kerroin. Että on vaikea hahmottaa mihin voin papereillani hakea. Virkailija kertoi, että yleensä vastaus on työnhakijan motiivissa hakea töitä tai sitten työkunnossa. "miksi tulit suomeen?"
Joo...
Lopulta sitten tajusin, että mitäpä minä oikeastaan enää suomessa teen. Otin yhteyttä lähimaihin, laitoin paperini sikäläisiin työvoimatoimistoihin ja minulle alkoi tulla kyselyjä, että koenko, että tarvitsen apua hahmottamiseen mihin kaikkeen papereillani voi hakea, olisinko kiinnostutut enemmän siitä tai tästä, kerro miten voimme auttaa, niin autamme. Varmasti löytyy töitä. Aivan mahtavaa, että kielitaitosi on noin hyvä ja upeat opiskelupaperit, aina tarvitaan monialaisia osaajia, teistä on hurja pula, voit hakea töihin sinne ja sinne ja jos haluat edetä urallasi, niin suosittelemme sitä ja tätä. Meillä on myös kursseja sinne ja sinne ja etenkin, jos käyt tämän kurssin, niin siitä saa virallisen pätevyyden siihen ja siihen, kursseja järjestetään niin paljon kuin hakijoita kiinnostaa siten, että aina kun 10 henkilö tulee täyteen, niin kurssi toteutuu.
Sain hurjasti apua ja palvelua. Teki mieli itkeä kun jäin miettimään miten huonosti suomessa työnhakijaa palvellaan.
Nyt olen joululomalla suomessa vanhempieni luona ja täytyy sanoa, että en kaipaa suomalaiseen työelämään enää. Omassa uudessa kotimaassani käteeni jää n. 1000 euroa enemmän kuussa mitä suomessa samasta tehtävästä saisin. Jos täällä vaikka sairastuu eikä voi tehdä kunnolla enää omaa työtehtäväänsä, niin ensimmäisenä tarjotaan kuntoutusta. Vaikkapa selkäsairaalle selkäkuntoutusta. Sitten kokeillaan taas omaa työtehtävää. Jos se ei onnistu, niin mietitään millaisia töitä voisi tehdä ja ihmistä aktiivisesti autetaan siinä. Perusoletus on se, että tottakai jokainen mieluummin tekee töitä, kuin jää alhaiselle tuelle ja alkaa syrjäytyä sosiaalisista piireistään. Tajutaan, että auttaminen on se paras keino eikä selitysten pyytäminen ja syyttely, rankaisu ja kepittäminen.
Niin tutun kuuloista "palvelua" Suomen virkailijoilta. Ei minkäänlaista osaamista omasta työstään, ei yhtään minkäänlaista. Joka kerta kun heihin on yhteydessä, ällistyy heidän kyvyttömyydestään tehdä työtään tai auttaa. Ihan normaalia kysymystä ei edes ymmärretä. Työaika käytetään kyläjuoruiluun ja työtahti on flegmaattinen vaikka samaa työtä olisi tehnyt kymmeniä vuosia. Omat kokemukset kuntakokeilusta. On siinä yksi hyvä puoli kun heihin on yhteydessä: saa elämänsä parhaat naurut ja hyvän jutun kerrottavaksi eteenpäin. Onneksi on tullut kyselyitä kuntakokeilusta ja olen kyllä suoraan sanonut että palkatkaa nyt hyvän tähden oikeita asiantuntijoita töihin. Enkä ole edes korkeakoulutettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voisi lakkauttaa koko työkkärin. Mitään apua en ole ainakaan itse saanut. Ei mitään hyötyä koko hommasta, häiritsee vain omaa työllistymistä ja työnhakua. Just näitä jotain ihme kursseja, missä esim. CV:tä päivitetään??? Ihan tiedoksi arvon työkkäri, on päivitetty korkeakoulussa alan asiantuntijoiden johdolla. Ihan itse olen työpaikkoja ja kouluttautumisvaihtoehtoja etsinyt ja saanut. Joskus on tullut ehdotuksia mitä paikkoja pitää hakea ja nehän eivät ole sitten millään tavalla vastanneet koulutustani tai työkokemustani. Joskus olen avuksi saanut "Kyllä sinun olisi nyt erittäin tärkeää työllistyä". No shit, Sherlock. Mitään keinoja tähän ei kuitenkaan tarjottu.
Olet opiskellut korkeakoulussa, mutta sinua ei ole vielä saavuttanut tieto siitä, että työkkärit lakkautetaan 2024 lopussa.
Nykyisen muotoiset työkkärit ehkä lopetetaan, sitä on "lupailtu" jo vuosien ajan. Toimintoja siirretään kunnille koko ajan, nyt pitkäaikaistyöttömät on kuntien vastuulla. Siellä on töissä näitä samoja mammoja jotka on olleet te-palveluissa. Eli mikään ei työttömän kannalta muutu, ainoastaan valtiolta kulut siirtyy kunnille.
Kiristäminen on laitonta, paitsi jos valtio tekee niin.
Se auttaa mielettömästi asioita, kun kiristetään toimeentulolla ja tieten tahtoen vaikeutetaan jo ennestään hankalaa tilannetta, vaikka se tilanne ei edes ole sen ihmisen omaa syytä, vaan työpaikkojen kato.
Se aiheuttaa oikein tottelemisen hurmoksen.
Mutta tässä maassa poliitikoiden tehtävä numero 1 on kansalaisten kyykyttäminen kaikin tarjolla olevin keinoin ja tehtävä numero 2 vaikeuttaa kaikilla käytettävissä olevilla keinoilla niiden elämää, joiden pitäisi saada se raiteilleen ja tehtävä numero 3 rahastaa kansaa kaikilla käytettävissä olevilla lahjoittaakseen ne rahat ulkomaille ulkomaalaisille voidakseen näyttää hyväntekijältä.
Se on täydellisen groteskia.
Ja tälle heikompien kyykyttämiselle on jopa ihan uutisoitu kertaalleen se syy.
Toisille täytyy nimenomaan järjestää parempi asema suhteessa toisiin kokonaistyytyväisyyden takia.
Sille oli oikein oma tutkimus.
Vierailija kirjoitti:
Täällä järjestetään joskus rekrytointimessuja. Varmaan niissä voi tavallaan harjoitella työhaastattelua. Eli siellä on työnantajia paikalla. Etkö sä voi opetella työhaastattelua kun meet käymään työkkärissä ja voit antaa paikan päällä kehitysidean. Vauva-palsta ei kyllä tuohon asiaan auta yhtään.
😂Ei auta vauvapalsta, eikä sen enempää rekrymessut ellet oo alle 25v... Ja mielellään paljon opintoja ja tuökokekmusta😉👍
En kaipaa mitään lisäpalveluja. Jos työtä saisin hakemuksellani niin se olisi riittävä palvelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
****************Palvelun, jossa virkailija ymmärtäisi oikeasti, mitä asiakas osaa ja minkälaisia töitä voisi saada. Jos on vaikka tuta-insinööri, niin laitettaisiin eri jonoon kuin toipuva nisti tai kampaaja.***************
No tämä! Eivät moniakaan yliopistokoulutuksia tunnu tuntevan.
Niin, työkkärissä työskentelevillä on vain 42%:lla akateeminen tutkinto, miten he voisivat yliopistomaailmaa tuntea?
Huonosti tuntuvat tuntevan! Oma tutkintoni on ihan tavallinen (vtm), mutta useimmille virkailijoille selvästi hankala ymmärtää. Tietty vaikka heillä olisikin akateeminen tutkinto, niin ei taida olla ihan tuore, tai työhistoriassa tai työssä suoriutumisessa on muuten jotain outoa, kun kerran suostuu tuollaisella palkalla töihin. Ei ole ihan terävimmät henkilöt te-toimistoon palkattuna
Olet valtiotieteiden maisteri, mutta et osaa kertoa pääainetta ja sivuaineita, joten hankala siellä työkkärissä on ohjata mihinkään suuntaan. Aika monelle on hankala ymmärtää, että saman maisterinimikkeen alle mahtuu niin politiikkaa ja viestintää kuin hallintoa ja sosiaalitieteitäkin.
Ja erona sinun ja työkkärin asiantuntijan välillä on se, että he ovat töissä, sinä et. Outoa, että et kelpaa.
Ensinnäkin toki osaan kertoa pääaineeni ja sivuaineet, mutta en koe tarvetta avata asiaa vauvapalstalla.
Toiseksi minä olen töissä, ja reippaasti paremmalla palkalla kuin mitä työkkäristä maksetaan. Alalla vaan on paljon määräaikaisuuksia ja välillä sen takia olen työsuhteiden välillä tai esim. äitiysloman jälkeen työtön. Ja silloin on tullut erittäin selväksi, että te-toimistosta ei löytynyt mitään apua työllistymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
****************Palvelun, jossa virkailija ymmärtäisi oikeasti, mitä asiakas osaa ja minkälaisia töitä voisi saada. Jos on vaikka tuta-insinööri, niin laitettaisiin eri jonoon kuin toipuva nisti tai kampaaja.***************
No tämä! Eivät moniakaan yliopistokoulutuksia tunnu tuntevan.
Niin, työkkärissä työskentelevillä on vain 42%:lla akateeminen tutkinto, miten he voisivat yliopistomaailmaa tuntea?
Huonosti tuntuvat tuntevan! Oma tutkintoni on ihan tavallinen (vtm), mutta useimmille virkailijoille selvästi hankala ymmärtää. Tietty vaikka heillä olisikin akateeminen tutkinto, niin ei taida olla ihan tuore, tai työhistoriassa tai työssä suoriutumisessa on muuten jotain outoa, kun kerran suostuu tuollaisella palkalla töihin. Ei ole ihan terävimmät henkilöt te-toimistoon palkattuna
Olet valtiotieteiden maisteri, mutta et osaa kertoa pääainetta ja sivuaineita, joten hankala siellä työkkärissä on ohjata mihinkään suuntaan. Aika monelle on hankala ymmärtää, että saman maisterinimikkeen alle mahtuu niin politiikkaa ja viestintää kuin hallintoa ja sosiaalitieteitäkin.
Ja erona sinun ja työkkärin asiantuntijan välillä on se, että he ovat töissä, sinä et. Outoa, että et kelpaa.
Ensinnäkin toki osaan kertoa pääaineeni ja sivuaineet, mutta en koe tarvetta avata asiaa vauvapalstalla.
Toiseksi minä olen töissä, ja reippaasti paremmalla palkalla kuin mitä työkkäristä maksetaan. Alalla vaan on paljon määräaikaisuuksia ja välillä sen takia olen työsuhteiden välillä tai esim. äitiysloman jälkeen työtön. Ja silloin on tullut erittäin selväksi, että te-toimistosta ei löytynyt mitään apua työllistymiseen.
Hetkittäin mietin, miten akateemiseksi voi päätyä niin, ettei osaa edes ottaa selvää, mikä on työkkärin tehtävä.
Emmekä me tarvitse tietoa pää- ja sivuaineistasi, työkkärille niistä on hyötyä. Mutta koska et niistä suostu ilmoittautuessa kertomaan, niin joutuvat miettimään osaamistasi pelkän ilmoittamasi oppiarvon perusteella.
Lisää avoimia kokoaikaisia työpaikkoja ja työnantajille halua palkata.Ei siihen ole muita keinoja.
tuttavani on kuntouttavassa työtoiminnassa eräässä paikassa myyjänä. Hän itkee usein iltaisin sitä, että kun työnantaja on niin julma, että haukkuu hänen pukeutumisensa joka päivä ja kommentoi sitä. (Voin kertoa, että hän pukeutuu ihan asiallisesti, on värisilmää, osaa pukea oikean kokoiset vaatteet, ei vilku takapuoli eikä tissit, Osaa pukeutua oman vartalotyyppinsä mukaan. kaikenlisäksi vielä pitää huolta tukastaan ja meikkaa (ei överisti, vaan hillitty huulipuna, poskipunaa ja ripsaria)).
kun kysyin häneltä miksei hän ota asiaa puheeksi, hän kertoi. Jos hän ottaa asian puheeksi, hän saa aivan varmasti huonon työtodistuksen ja siinä menee kaikki mahdollisuudet saada sitten mistään muualta työta. Hänen on siis pakko kestää esimiehen (joka siis on myös puljun omistaja) nälviminen niin kauan kunnes löytää jotain muuta. Jos irtisanoutuu itse, työkkäri laittaa välittömästi hänelle karenssit siitä. Ei riittäisi se syy, että esimies käyttäytyy asiattomasti.
Onko ihme, jos suomi on täynnä masentuneita ja ahdistuneita ihmisiä. Jos olet tilanteessa, jossa sinun on pakko tehdä mitä tahansa töitä, niin et saa irtisanoutua edes silloin, että esimiehesi rikkoo psyykeesi. Jos irtisanoudut, valtiolta napsahtaa karenssi.
hän voisi saada sairaslomaa, mutta sekin näkyisi sitten työnhakutiedoissaan ja laittaisi hänet vielä huonompaan asemaan.
minun silmisssäni hän on ihmiskaupan uhri. hänet pakotetaan olemaan töissä hävyttömän alhaisella palkalla kiristämällä karenssilla.
Kysymys kokonaisuudessan todella typerä!
TYÖPAIKKOJA JA OIKEITA TYÖSUHTEITA TYÖTTÖMÄT TARVITSEVAT.
VAKITUISIA VIRKOJA!
Työkkärin pitäisi olla kunnollinen agentuuri niin että oikeasti etsitään oikea ihminen oikeaan paikkaan eikä vain komenneta sataa ihmistä hakemaan sitä yhtä hommaa. Ihmiset ovat ihmisiä eivätkä mikään lauma typeryksiä. Työkkärin virkailijoiden pitäisi olla aktiivisia.
Palvelu jossa ensin käydään läpi osaaminen ja toiveet, arvioidaan yhdessä mahdollisuudet ja sen jälkeeen alkaa varsinainen palvelu jossa työttömän puolesta kaivetaan esiin ne piilotyöpaikat
Ilmaisen julkisen liikenteen lipun pariksi kuukaudeksi työnhakua varten. Ei ole varaa ostaa.
Monet siivousfirmat ovat vailla työntekijöitä. Myös osa-aikaisia työntekijöitä. Perehdyttävät työhön.
En ole työtön, mutta muistan niiltä ajoilta tämän: oli pakko AINA valehdella tai vempuloida tai piilottaa tai kiertää tai tehdä vasten omaa tahtoa, että voi rehellisesti edes -EDES!!!- täyttää heidän kaavakkeensa, kun heidän lomakkeidensa tekijät on niin yksisilmäisiä, että jos on laatikon ulkopuolelta, EI OLE OLEMASSAKAAN ja lomakkeella ei pääse eteenpäin jos ei valitse jotain eli ts. valehtele. Ja sitten ei siellä ikinä ymmärretty, että minä en ole oikeasti MITÄÄN heidän tarjoamista vaihtoehdoista, enkä halua MITÄÄN heidän tarjoamista vaihtoehdoista, enkä TAHDO tehdä mitään heidän kanssaan. Ja että minä en ole siellä heitä auttamassa.
Kerran täti työkkäristä alkoi itkeä, kun ei tiennyt minkä laittaa niistä rakseistaan ja kun minulle ei käynyt mikään niistä. Olin vain rehellinen ja halusin tiedot ja asiani oikein. Hän ei vaan kyennyt käsittelemään asiaa, että en olekaan joku heidän etukäteen suunnittelemansa tapaus.
Eli tarinan opetus: jos olet valtion kanssa tekemisissä, joudut vain osalliseksi valheiden ylläpitokoneistoon ja lopulta yksin kuitenkin tekemään kaiken, etkä mitään apua saa, joten ei kannata edes alunperinkään aloittaa niiden kanssa mitään, vaan hankkiutua itse justiinsa niinkuin tahtoo, asap.
minulta on eräässä työhaastattelussa tiedusteltu kautta rantain, että olisinko hakemassani työpestissä valmis tekemään asiat (puhuttiin kirjanpidosta ja verotuksesta ja etenkin siitä miten tietyt työsuoritukset kirjataan) siten kuin toivotaan vai siten kuin ne pitää tehdä viranomaisten suuntaan. Sanoin, että ehdottomasti siten kuin viranomaiset edellyttävät, koska minähän sen vastuun sitten kantaisin virheellisestä merkinnästä. En saanut työtä. Yllätys. HAastattelussa oli muitakin samansuuntaisia kysymyksiä, joten ymmärsin kyllä millaista työntekijää sinne haettiin. En ole pahoillani etten saanut tuota työpaikkaa, mutta tuollaisia työnantajia on tullut tavattua useampiakin.
Ei kysytty suoraan, vaan siten, että jos tekisin siitä asian, niin he voisivat väittää ettei missään nimessä sellaista, nyt on varmasti tullut väärinkäsitys.