Hei työtön! Minkälaisia palveluja kaipaisit, jotta sinulla olisi paremmat mahdollisuudet työllistyä?
Itse kaipaisin ja näkisin tarpeellisiksi palveluiksi esimerkiksi harjoitus työhaastatteluja.  Työkkäri pitäisi auki palvelua, johon saisi joko mennä ilman ajanvarausta tai sitten ajanvarauksella ja pääsisit ihan oikeaa haastattelua vastaavaan tilanteeseen, jossa voisit vähän päästä haastattelu tunnelmaan ja harjoitella ulosantia.
Ja saisit myös vinkkejä ja apuja itseilmaisuun. Sitten ei haastattelussa olisi aivan tönkkönä, jos niihin ei ole juuri päässyt koskaan. 
Muita hyviä ja tarpeellisia palveluita voisi olla: elämänhallintataito kurssi, psykologin tarkastus ja ohjaus tarvittaessa muihin palveluihin, joiden kautta saa omaa henkistä tilaa kohennettua.
Tietenkään mikään ei olisi pakollinen, mutta näistä olisi apua niille jotka oikeasti haluaisivat työllistyä, mutta heillä on isoja haasteita.
Kommentit (721)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän päteviä ihmisiä hoitamaan asiaa, eikä vain luikuhihna ihmisiä jotka sanovat, että "HAEPPA TONNENEEEE!!!!!! JA TUOHON VOISIT KANSSA!!!!!! perehtymäti ollenkaan siihen, missä tämä ihminen on edes hyvä tai mikä häntä kiinnostaa.
Mä olen ihmetellyt,pitääkö ne työttömiä oikeasti niin aivottomina, että pitää kutsua paikan päälle kysyäkseen "ooks avoimia työpaikkoja katsellut" ja näyttää että katos, niitä voi itse etsiä netistä 🤦
Monikohan mun lisäks on siellä hermostunut?Eikä välttämättä aivottomina, vaan jokaista asiakasta kohdellaan kuin tämä olisi rotta, joka yrittää olla työllistymättä.
Olen jo eläkkeellä, melkein koko ikäni tehnyt työtä, paitsi viimeisinä vuosina ennen eläkkeelle jäämistä.
Hain satoihin työpaikkoihin, ei edes haastatteluihin päässyt, iän takia.
Työssä ollessa oli useampi eri työnantaja, koska tein lomituksia ym. Eli hakemuksista/haastatteluista oli kokemusta. Silti piti työttömänä mennä hyönhakukurssille, josssa opetettiin näitä asioita, muuten olisi tullut karenssi. Ohjaaja pilkkasi työhistoriaani koko luokan kuullen, esim. kun olin 1980-luvulla yrittäjänä. Viisasteli, että 'olihan silloin töitä', vaikka hän ei asunut samalla 14.000 asukkaan paikkakunnalla pohjoisessa, kuin minä. Kun kysyin avoimesta yliopistosta kysymyksiä, ohjaaja tokaisi: 'et mene sinne henkseleitä paukuttelemaan !'. Siinäpä kannustusta työttömälle. Ohjaaja myös mainosti, että hänellä on noidan taitoja ennustella. Jännää..
Menin vapaaehtoisena työpajalle, oppimaan taitoja lisää. Valmentajat sinne otettiin työttömistä, joilla oli jonkin verran ammattiosaamista, mutta ei mitään taitoa kohdella ihmisiä. Kohtelu asiakkaita kohtaan oli kuin rikollisia kohtaan vankilassa, (vaikka en ole vankilassa ollutkaan). Henkinen hel..tti.
KOSKAAN ei ole työnantaja kohdellut noin huonosti, päinvastoin arvostanut ja luottanut työntekijänä.
Pajan valmentajat eivät osanneet erottaa persoonia toisistaan, vaan kaikkia kohdeltiin yleistäen ja ennakkoluuloisesti, huutaen, pilkaten, väheksyen, epäillen.
Olin ahkera, tunnollinen, innostunut oppimaan lisää. Minua nimitettiin tyhmäksi valmentajan taholta.
Valmentaja itse teki lukuisia virkavirheitä, oli tietämätön monista hänen työhönsä kuuluvista asioista ja myös usein huolimaton. Toisen osaston valmentaja yritti ottaa valokuvia minusta ilman antamaani lupaa ja huuteli asioitani pitkin käytäviä kaikkien kuullen. Paljon muutakin ikävää tapahtui.
Ehdottomasti sekä työkkärin, työllisyyskurssien, että pajojen henkilökunnat tarvitsevat enemmän koulutusta.
Nimenomaan psykologista perehdytystä siitä, kuinka ihmisiä kohdellaan ja näkemystä siihen, että asiakkaat ovat yksilöitä ja heillä on erilaiset taustat, luonteet, terveydentilat, työkokemukset, iät, ym.
Työnantajat eivät saisi toteuttaa ikäsyrjintää. Joissakin työpaikkailmoituksissa mainitaan 'tule nuorekkaaseen joukkoomme'. He eivät uskalla käyttää sanaa 'nuoreen', vaan piilotetusti 'nuorekkaaseen', mutta tarkoittavat nuorta työntekijää. Hain kerran asiakaspalvelutyöhön, haastattelija ei huolinut iän takia.
Pitäisi mennä takaisin 'vanhanaikaiseen' tyyliin, että työnantajat / työkaverit perehdyttävät huolella työhön, silloin monilta poistuisi kynnys hakea työpaikkaa.
Nuorennuspalveluita. On kiistaton totuus että viiskymppisen työllistyminen. Oli välillä tosi hankalaa. Nyt olen tilapäisessä työsuhteessa ja luulen että Aan tästä pysyvän. Tiukassa oli.
Vierailija kirjoitti:
Kaikille uusille asiakkaille pitäisi tarjota työkyvyn selvitys ihan ensimmäiseksi. Sen perusteella vasta suunnitelma ja mahdolliset tukitoimet. Työttömien seassa on iso määrä työkyvyttömiä, joihin menee turhaan resursseja.
Mihin ne työkyvyttömät pitäisi laittaa? Eläkkeelle eivät pääse millään määrällä lääkärinlausuntoja.
Jostain heidän pitää silti tuloja saada. Käytännössä heidän tulonsa on työttömyyspäivaraha.
Ei tämä tietenkään mikään hyvä käytäntö ole, mutta mitään muutakaan ei ole tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän päteviä ihmisiä hoitamaan asiaa, eikä vain luikuhihna ihmisiä jotka sanovat, että "HAEPPA TONNENEEEE!!!!!! JA TUOHON VOISIT KANSSA!!!!!! perehtymäti ollenkaan siihen, missä tämä ihminen on edes hyvä tai mikä häntä kiinnostaa.
Mä olen ihmetellyt,pitääkö ne työttömiä oikeasti niin aivottomina, että pitää kutsua paikan päälle kysyäkseen "ooks avoimia työpaikkoja katsellut" ja näyttää että katos, niitä voi itse etsiä netistä 🤦
Monikohan mun lisäks on siellä hermostunut?Eikä välttämättä aivottomina, vaan jokaista asiakasta kohdellaan kuin tämä olisi rotta, joka yrittää olla työllistymättä.
Olen jo eläkkeellä, melkein koko ikäni tehnyt työtä, paitsi viimeisinä vuosina ennen eläkkeelle jäämistä.
Hain satoihin työpaikkoihin, ei edes haastatteluihin päässyt, iän takia.
Työssä ollessa oli useampi eri työnantaja, koska tein lomituksia ym. Eli hakemuksista/haastatteluista oli kokemusta. Silti piti työttömänä mennä hyönhakukurssille, josssa opetettiin näitä asioita, muuten olisi tullut karenssi. Ohjaaja pilkkasi työhistoriaani koko luokan kuullen, esim. kun olin 1980-luvulla yrittäjänä. Viisasteli, että 'olihan silloin töitä', vaikka hän ei asunut samalla 14.000 asukkaan paikkakunnalla pohjoisessa, kuin minä. Kun kysyin avoimesta yliopistosta kysymyksiä, ohjaaja tokaisi: 'et mene sinne henkseleitä paukuttelemaan !'. Siinäpä kannustusta työttömälle. Ohjaaja myös mainosti, että hänellä on noidan taitoja ennustella. Jännää..
Menin vapaaehtoisena työpajalle, oppimaan taitoja lisää. Valmentajat sinne otettiin työttömistä, joilla oli jonkin verran ammattiosaamista, mutta ei mitään taitoa kohdella ihmisiä. Kohtelu asiakkaita kohtaan oli kuin rikollisia kohtaan vankilassa, (vaikka en ole vankilassa ollutkaan). Henkinen hel..tti.
KOSKAAN ei ole työnantaja kohdellut noin huonosti, päinvastoin arvostanut ja luottanut työntekijänä.
Pajan valmentajat eivät osanneet erottaa persoonia toisistaan, vaan kaikkia kohdeltiin yleistäen ja ennakkoluuloisesti, huutaen, pilkaten, väheksyen, epäillen.
Olin ahkera, tunnollinen, innostunut oppimaan lisää. Minua nimitettiin tyhmäksi valmentajan taholta.
Valmentaja itse teki lukuisia virkavirheitä, oli tietämätön monista hänen työhönsä kuuluvista asioista ja myös usein huolimaton. Toisen osaston valmentaja yritti ottaa valokuvia minusta ilman antamaani lupaa ja huuteli asioitani pitkin käytäviä kaikkien kuullen. Paljon muutakin ikävää tapahtui.
Ehdottomasti sekä työkkärin, työllisyyskurssien, että pajojen henkilökunnat tarvitsevat enemmän koulutusta.
Nimenomaan psykologista perehdytystä siitä, kuinka ihmisiä kohdellaan ja näkemystä siihen, että asiakkaat ovat yksilöitä ja heillä on erilaiset taustat, luonteet, terveydentilat, työkokemukset, iät, ym.
Työnantajat eivät saisi toteuttaa ikäsyrjintää. Joissakin työpaikkailmoituksissa mainitaan 'tule nuorekkaaseen joukkoomme'. He eivät uskalla käyttää sanaa 'nuoreen', vaan piilotetusti 'nuorekkaaseen', mutta tarkoittavat nuorta työntekijää. Hain kerran asiakaspalvelutyöhön, haastattelija ei huolinut iän takia.
Pitäisi mennä takaisin 'vanhanaikaiseen' tyyliin, että työnantajat / työkaverit perehdyttävät huolella työhön, silloin monilta poistuisi kynnys hakea työpaikkaa.
Työnhakukurssit ovat kuin jotain komediaa. Itse osallistuin sellaiselle joskus 10 v sitten. Siinä oli kouluttajana HR-henkilö, joka kertoi aloittaneensa uransa isänsä yrityksessä pikkutyttönä. Isä oli pyytänyt valitsemaan hakemusten joukosta kivoimmat.
Hän selitti, kuinka töiden saamisessa on kyse suhteista ja siitä että jää haastattelijan mieleen. Kertoi valinneensa työntekijöitä ihan random perusteilla. Yhden oli valinnut koska hänellä oli kauniit hiukset. Jonkun toisen oli valinnut koska hän oli muistuttanut lapsuuskaveria.
Vastaavasti oli jättänyt valitsemasta ihmisiä, jotka muistuttavat jollain tavalla henkilöitä joista hän ei pitänyt. Jos vaikka sattui olemaan saman väriset silmät kuin jollain ilkeällä koulukaverilla oli ollut.
Kovasti se kouluttaja puhui ja kehui itseään. Sen kurssin tärkein anti oli, että kannattaa olla ekstrovertti, niinkuin se kouluttaja itse oli.ja että kannattaa tuntea oikeita ihmisiä, ja muistuttaa jollain tavalla haastattelijan ystäviä. Sillä tavalla saa parhaiten töitä.
Surullisinta tuossa kaikessa on se, että kouluttaja sanoi vaan ääneen sen miten asiat oikeassa elämässä toimivat.
Yleensä valitaan se hakija, joka osaa puhua hienosti itsestään, ei sitä jolla on hyvät näytöt osaamisestaan.
Vierailija kirjoitti:
Töitä ei riitä kaikille, joten työttömien juoksuttaminen pitäisi yksinkertaisesti lopettaa. Kaikki osaa hakea töitä, ei näihin tarvita mitään kikkoja.
Tuet sille tasolle, että pystyy elämään normaalia elämää.
Työnantajat ja poliitikot kuitenkin poraavat koko ajan että maassamme on työvoimapula eikä työntekijöitä löydy mistään. Tuo selittyy toki pääosin sillä että halutaan työntekijöitä samankaltaisin ehdoin kuin thaimaalaiset marjanpoimijat, mutta ei mennä nyt siihen, se on eri keskustelu.
Uskon että kannattaa silti panostaa siihen että työpaikan hakijat esiintyvät työnantajille mahdollisimman kiinnostavina, eli siihen mitä ap ehdotti.
Valtava määrä avoimia työpaikkoja = Iso osa näistä on vuokratyötä, 5-10 viikkotunnin töitä ja puhelinmyyntitöitä.
Jos naista saisi niin voisi keskittyä paremmin työnhakuun, olisi jotain muutakin kuin "vain se" mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Valtava määrä avoimia työpaikkoja = Iso osa näistä on vuokratyötä, 5-10 viikkotunnin töitä ja puhelinmyyntitöitä.
Eikös monet puhelintyöt ole provisiopohjalla, eli menettää pari tonnia tukia kun on töissä ja palkkaa saa sitten jotain 100-400e menestyksestä riippuen?
Työttömyysongelmaa ollaan Suomessa jo pitkään yritetty korjata opettamalla työttömiä paremmiksi työnhakijoiksi. Siinä ollaankin onnistuttu. Työttömät osaavat nykyään tehdä hienoja hakemuksia, ovat jopa oppineet kehumaan itseään.
Sitä alkuperäistä ongelmaan tämä ei kuitenkaan ole korjannut. Työpaikkojen määrä ei ole lisääntynyt vaikka työttömät ovat oppineet tekemään hienompia hakemuksia. Kukaan ei ymmärrä mikä meni pieleen 😧 Suunnitelmahan oli täydellinen.
Edes ns. työvoimapula ei ole poistanut työttömyysongelmaa.
Silti edelleenkin täällä vain jaksetaan uskoa, että maailman taloustilanne ja suomalaisten yritysten tilanne paranevat, kunhan Irmeli ja Pena Pihtiputaalta oppivat tekemään parempia työpaikkahakemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
****************Palvelun, jossa virkailija ymmärtäisi oikeasti, mitä asiakas osaa ja minkälaisia töitä voisi saada. Jos on vaikka tuta-insinööri, niin laitettaisiin eri jonoon kuin toipuva nisti tai kampaaja.***************
No tämä! Eivät moniakaan yliopistokoulutuksia tunnu tuntevan.
Niin, työkkärissä työskentelevillä on vain 42%:lla akateeminen tutkinto, miten he voisivat yliopistomaailmaa tuntea?
Huonosti tuntuvat tuntevan! Oma tutkintoni on ihan tavallinen (vtm), mutta useimmille virkailijoille selvästi hankala ymmärtää. Tietty vaikka heillä olisikin akateeminen tutkinto, niin ei taida olla ihan tuore, tai työhistoriassa tai työssä suoriutumisessa on muuten jotain outoa, kun kerran suostuu tuollaisella palkalla töihin. Ei ole ihan terävimmät henkilöt te-toimistoon palkattuna
Olet valtiotieteiden maisteri, mutta et osaa kertoa pääainetta ja sivuaineita, joten hankala siellä työkkärissä on ohjata mihinkään suuntaan. Aika monelle on hankala ymmärtää, että saman maisterinimikkeen alle mahtuu niin politiikkaa ja viestintää kuin hallintoa ja sosiaalitieteitäkin.
Ja erona sinun ja työkkärin asiantuntijan välillä on se, että he ovat töissä, sinä et. Outoa, että et kelpaa.
Ensinnäkin toki osaan kertoa pääaineeni ja sivuaineet, mutta en koe tarvetta avata asiaa vauvapalstalla.
Toiseksi minä olen töissä, ja reippaasti paremmalla palkalla kuin mitä työkkäristä maksetaan. Alalla vaan on paljon määräaikaisuuksia ja välillä sen takia olen työsuhteiden välillä tai esim. äitiysloman jälkeen työtön. Ja silloin on tullut erittäin selväksi, että te-toimistosta ei löytynyt mitään apua työllistymiseen.
Hetkittäin mietin, miten akateemiseksi voi päätyä niin, ettei osaa edes ottaa selvää, mikä on työkkärin tehtävä.
Emmekä me tarvitse tietoa pää- ja sivuaineistasi, työkkärille niistä on hyötyä. Mutta koska et niistä suostu ilmoittautuessa kertomaan, niin joutuvat miettimään osaamistasi pelkän ilmoittamasi oppiarvon perusteella.
Onko sulla laajemminkin ymmärtämisen haasteita? Totta kai olen työttömänä avannut työkkärin työntekijälle oppiarvoni lisäksi opintojeni sisällön ja myös aiemman työhistoriani. Tästä huolimatta en ole te-toimistosta saanut ikinä mitään apua tai tukea työllistymiseen, paremminkin vain haittaa. Minulle on lähetelty työpaikkoja, joihin on ollut pakko hakea ja nämä on olleet ihan eri alalta tai eivät ole vaatineet edes korkeakoulutusta. Työttömänä ehdin siinä välissä olla kaksi kuukautta, mutta koska se oli äitiysloman ja vanhempainvapaan jatkeena, niin minut ilmeisesti katsottiin pitkäaikaistyöttömäksi ja näitä työpaikanhakuvaatimuksia alettiin lähetellä saman tien.
Ja vastaan jo valmiiksi, kun kuitenkin kommentoit. Ei, minulla ei ole ollut vaikeuksia työllistyä, työttömyysjaksot ovat jääneet lyhyiksi. Ihan omin avuin olen löytänyt töitä. Jatkossa toivon te-toimistolta rauhaa työnhakuun (haen todellakin vähintään 4:ää paikkaa kuussa) ja sitten jotain sellaisia kursseja, joilla voisi oikeasti lisätä osaamistaan (r, sql, python) tai mahdollisuutta jatkaa opintoja työnhaun ohessa.
Työkkärissä ovat kyllä luovia ehdotustensa kanssa.
Minulle ovat innokkaimmin ehdotelleet hitsaajan töitä, vaikka en osaa hitsata. Peruskoulussa olen kerran hitsannut, mutta en enää muista miten se tehdään.
Koulutukseni on tekniselle alalle, joten ehkä siksi kuvittelevat että olisin pätevä hitsari. Monta kertaa olen selittänyt että en osaa, mutta se ei ole mennyt perille.
Siellä aina tulee sama ajatuskuvio. 'Tämä on opiskellut elektroniikkaa, sehän voi alkaa vaikka hitsariksi'.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyysongelmaa ollaan Suomessa jo pitkään yritetty korjata opettamalla työttömiä paremmiksi työnhakijoiksi. Siinä ollaankin onnistuttu. Työttömät osaavat nykyään tehdä hienoja hakemuksia, ovat jopa oppineet kehumaan itseään.
Sitä alkuperäistä ongelmaan tämä ei kuitenkaan ole korjannut. Työpaikkojen määrä ei ole lisääntynyt vaikka työttömät ovat oppineet tekemään hienompia hakemuksia. Kukaan ei ymmärrä mikä meni pieleen 😧 Suunnitelmahan oli täydellinen.
Silti edelleenkin täällä vain jaksetaan uskoa, että maailman taloustilanne ja suomalaisten yritysten tilanne paranevat, kunhan Irmeli ja Pena Pihtiputaalta oppivat tekemään parempia työpaikkahakemuksia.
SAMOILLA 'Linjoilla' OLLAAN. (ko.vastaajan kanssa) kun.
NÄINseVAAtanekeleON: suomi.12/2022..jne.
"ykstyhmävaa, täälä Komppaa, ed.vastaajaa, ja kertoo itse",ETTÄ:
ai suomessa. Ai,täälä 'Pohjolan-albaniassa'? Joo. Hyvä tietää nämä (suomi. 12/2022..) pilku-PIKKU.faktat eikö vain?
Täällä. Yli 700 000 ihmistä koko maassa. Elää köyhyysrajan (alle 1355€/kk) tuloilla.
Täällä. Alle n.50 000 "avointa (korkeakoulutettujen!) työpaikkaa" koko maassa.
Tuntuu. Tulee "tunne VAIN että: Joku. Asia. Ei tässä 'kivassa Pohjolan-albanian' yhtälössä. VAAN Toimi?
en kyllä, 'ymmärrä'..mikä. se mahtaa? Vaan olla.
..hei kertoisitko, mua 'viisaampana' sen. Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Tätä tehdään vain siksi että näyttäisi siltä että jotain oikeasti tehtäisiin työttömyyden vähentämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole työvoimapulaa. Työvoimapulasta hokeminen maanlaajuisena ilmiönä osoittaa vaan sen miten kroonisen pihalla nää piirit joiden pitäisi työllisyyttä hoitaa on koko asiasta. Nuo kuuntelee jääräpäisesti vain joko omia viisauksiaan (ekonomistit) tai ties minkä ay-porukan tai toimittajien tai tvm virkamiesten liturgiaa asiasta ottamatta itse selville faktoja.
Esim ministeriö väittää sitkeästi että työpaikkoja on auki jotain 160 000 ja tästä syystä työttömiä pitää piiskata kun ne ei mene näihin satoihin tuhansiin työpaikkoihin. Oikeasti paikkoja on jotain 20 - 30 tuhatta auki työkkärin sivuilla ja niistäkin osa ei ole oikeasti auki ja osa on yrittäjäpaikkoja tai sitten paikkoja jossa joutuisi tekemään niin karseilla ehdoilla duunia ettei niitä kukaan halua.
Tuo ministeriön laskelma on kuin laskisit metron käyttäjämäärät kuukaudessa yhteen ja sitten väittäisit että metrojunissa matkustaa päivittäin se kuukauden kokonaismäärä (jossa on laskettu samoja matkustajia moneen kertaan). Silti tätä lukua käytetään näemmä päätösten perusteena.
Työnvälitystoimistot takaisin
Nykyiset TE-keskukset ovat unohtaneet tosiasiallisen tehtävänsä, eli työn välittämisen työnhakijoille. Kun viimeksi kävin Tikkurilan työkkärissä, oli tunnelma kuin Mogadishun basaarissa. Kirjoitus- ja lukutaidottomat olivat tulleet perhekunnittain viettämään aikaa konttorille, ja näiden hyysäyksessä näytti menevän virkailijoiden aika. Minut ohjattiin tekemään itse tston koneella ilmoittautumiset. Saman asian hoiden jatkossa kotonta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
****************Palvelun, jossa virkailija ymmärtäisi oikeasti, mitä asiakas osaa ja minkälaisia töitä voisi saada. Jos on vaikka tuta-insinööri, niin laitettaisiin eri jonoon kuin toipuva nisti tai kampaaja.***************
No tämä! Eivät moniakaan yliopistokoulutuksia tunnu tuntevan.
Niin, työkkärissä työskentelevillä on vain 42%:lla akateeminen tutkinto, miten he voisivat yliopistomaailmaa tuntea?
Huonosti tuntuvat tuntevan! Oma tutkintoni on ihan tavallinen (vtm), mutta useimmille virkailijoille selvästi hankala ymmärtää. Tietty vaikka heillä olisikin akateeminen tutkinto, niin ei taida olla ihan tuore, tai työhistoriassa tai työssä suoriutumisessa on muuten jotain outoa, kun kerran suostuu tuollaisella palkalla töihin. Ei ole ihan terävimmät henkilöt te-toimistoon palkattuna
Olet valtiotieteiden maisteri, mutta et osaa kertoa pääainetta ja sivuaineita, joten hankala siellä työkkärissä on ohjata mihinkään suuntaan. Aika monelle on hankala ymmärtää, että saman maisterinimikkeen alle mahtuu niin politiikkaa ja viestintää kuin hallintoa ja sosiaalitieteitäkin.
Ja erona sinun ja työkkärin asiantuntijan välillä on se, että he ovat töissä, sinä et. Outoa, että et kelpaa.
Ensinnäkin toki osaan kertoa pääaineeni ja sivuaineet, mutta en koe tarvetta avata asiaa vauvapalstalla.
Toiseksi minä olen töissä, ja reippaasti paremmalla palkalla kuin mitä työkkäristä maksetaan. Alalla vaan on paljon määräaikaisuuksia ja välillä sen takia olen työsuhteiden välillä tai esim. äitiysloman jälkeen työtön. Ja silloin on tullut erittäin selväksi, että te-toimistosta ei löytynyt mitään apua työllistymiseen.
Hetkittäin mietin, miten akateemiseksi voi päätyä niin, ettei osaa edes ottaa selvää, mikä on työkkärin tehtävä.
Emmekä me tarvitse tietoa pää- ja sivuaineistasi, työkkärille niistä on hyötyä. Mutta koska et niistä suostu ilmoittautuessa kertomaan, niin joutuvat miettimään osaamistasi pelkän ilmoittamasi oppiarvon perusteella.
Työkkäri on tyylipuhtaasti virasto jossa jokaisella työntekijällä on tarkkaan määritelty tehtävä jota nuo tekee mutta ulospäin ei synny mitään näkyvää paitsi raportteja siitä miten hyödyllistä noiden puuhastelu on heidän omasta mielestään ollut. Monesti noiden touhut jopa haittaa ihmisten aktiivisuutta ja työllistymistä koska nuo haluaa päästä kontrolloimaan aivan kaikkea mitä työttömän on lupa tehdä. Tätä nää ei kuitenkaan raportteihinsa kirjoita.
kaveri sai työkkäristä selvityspyynnön, jossa deadline oli jouluaattona... ennen aina nauroin, kun joku sanoi, että siellä kiusataan ihan tahallaan ihmisiä, mutta kun omin silmin näin sen kirjeen, niin päätin pyörtää sanani. Ehkä heillä oli joku kiintiö, joka piti täyttää heidän mielestään huonoista työntekijöistä. tai halusivat varmistaa ettei työtön vain ala viettämään jouluaan liian aikaisin. mene ja tiedä.
No kuinka kauan tuon selvityksen tekemiseen kului työttömän kallista vapaa-aika? Tunti? Ja aikaa oli varattu ainakin viikko, eikö niin?
IT-ammattilaisena voin kertoa että ei ole kyse simputuksesta kun deadline sattuu jouluaatolle, vaan siitä että pyyntöjä lähettävällä prosessilla ei ole arkipyhäkalenteria. Enkä minäkään sellaista tuohon väkertäisi, se ei ole tarpeen edes laskutusohjelmalle, puhumattakaan jostain kirjeohjelmasta.
Lähtökohtaisesti julkisen sektorin paisuttamisella ei luoda työpaikkoja, ainoastaan kuristetaan jo olemassa olevia tuottavaa työtä tekevien yksityisen sektorin työntekijöitä kasvavilla veroilla.
Jos nyt jotain toivoisin julkiselta palkkansa saavilta työvoimatoimiston työntekijöilta, niin lähtee työttömän kanssa ettimään yhdessä niitä töitä, ei ne työt tule sinne toimistolle, sattika sinne toimiston kahvi huoneeseen.
Aktiivisempaa otetta siihen työn etsimiseen työttömän kanssa niille virkailijoille, siitähän se palkka maksetaan, teidän tehtävä on löytää työttömälle sopiva työpaikka.
Kahvin litkiminen vähemmälle ja jalkautuvaa työtä enemmän, ja nimen omaan työttöman kanssa yhdessä työn etsimistä.
Onko kukaan täällä edes tsekannut rekrykoulutuksia ja harkinnut niihin hakemista?
Rekrykoulutuksia on usellakin eri alalla ja  niissä koulutetaan henkilöitä aloille, joissa on tarvetta työntekijöille.
Ne ovat vähän eri luokkaa kuin mitkään 2 viikon pilipalikoulutukset ja niiden kautta on mahdollista päästä hyviin töihin ja hyville palkoille.
Tuntuu, että moni työtön hautautuu omaan paskaan voivottelemaan kun ei ole töitä, ja ikääkin on jo niin paljon, eikä mua kuitenkaan kukaan huoli ja jos huoliikin, niin työnantaja on kuitenkin ihan perseestä.
Mitä jos sen valittamisen ja uhriutumisen sijaan alkaisikin miettimään, mistä ja miten niitä töitä voi saada?
Itse sain potkut vuonna 2016 it-alan työpaikasta ja oman osaamisalani työpaikat olivat aika vähissä hakijamääriin nähden, eli lähtökohdat eivät olleet parhaat mahdolliset.
En kuitenkaan jäänyt paskaan makaamaan vaan hain rekrykoulutukseen alalle, mihin ennakoin olevan töitä vähintään seuraavaksi 15 vuodeksi ja työpaikka on varma, jos koulutukseen pääsen.
Pääsin 6 kuukauden rekrykoulutukseen ja sen jälkeen vauhti on ollut kova: palkkani on 2,5 kertaistunut aikaan ennen potkuja ja säännöllisesti headhuntterit yrittävät rekrytoida uusiin töihin, työvoimapula alalla on valtava.
Ehkä tuo yllä oleva provosoi joitan mutta se ei ollut tarkoitus, vaan ylipäätään saada ihmiset vähän miettimään, mikä on järkevä valinta esim. työttömyyden, työnhaun jne. suunnitelmien suhteen. Osa jää kotiin odottamaan, osa ei ja omilla valinnoilla on merkitystä myös työllisyyden suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan täällä edes tsekannut rekrykoulutuksia ja harkinnut niihin hakemista?
Rekrykoulutuksia on usellakin eri alalla ja niissä koulutetaan henkilöitä aloille, joissa on tarvetta työntekijöille.
Ne ovat vähän eri luokkaa kuin mitkään 2 viikon pilipalikoulutukset ja niiden kautta on mahdollista päästä hyviin töihin ja hyville palkoille.
Tuntuu, että moni työtön hautautuu omaan paskaan voivottelemaan kun ei ole töitä, ja ikääkin on jo niin paljon, eikä mua kuitenkaan kukaan huoli ja jos huoliikin, niin työnantaja on kuitenkin ihan perseestä.
Mitä jos sen valittamisen ja uhriutumisen sijaan alkaisikin miettimään, mistä ja miten niitä töitä voi saada?
Itse sain potkut vuonna 2016 it-alan työpaikasta ja oman osaamisalani työpaikat olivat aika vähissä hakijamääriin nähden, eli lähtökohdat eivät olleet parhaat mahdolliset.
En kuitenkaan jäänyt paskaan makaamaan vaan hain rekrykoulutukseen alalle, mihin ennakoin olevan töitä vähintään seuraavaksi 15 vuodeksi ja työpaikka on varma, jos koulutukseen pääsen.
Pääsin 6 kuukauden rekrykoulutukseen ja sen jälkeen vauhti on ollut kova: palkkani on 2,5 kertaistunut aikaan ennen potkuja ja säännöllisesti headhuntterit yrittävät rekrytoida uusiin töihin, työvoimapula alalla on valtava.Ehkä tuo yllä oleva provosoi joitan mutta se ei ollut tarkoitus, vaan ylipäätään saada ihmiset vähän miettimään, mikä on järkevä valinta esim. työttömyyden, työnhaun jne. suunnitelmien suhteen. Osa jää kotiin odottamaan, osa ei ja omilla valinnoilla on merkitystä myös työllisyyden suhteen.
Mitä vaatimuksia siihen rekrykoulutukseen pääsemiseksi on vai voiko sinne vaan ilmoittautua?
Minä haluaisin työn jossa ei tarvitsisi tehdä mitään ruumiillista tai pakkotahtista koska olen 56 vuotias ja pikkasen lihava, minulle tulee helposti hiki.
Työpaikassa, mieluiten sisätyö, tulisi olla vessa koska minua saattaa alkaa kakattamaan ihan yllättäen koska ärtynyt suoli oireyhtymä ja laktoosi vaiva.
Työaika olisi hyvä olla alussa vaikka 4 tuntia päivässä, en ole ollut työelämässä 13 vuoteen, en ole tottunut pitkiin päiviin ja väsyn aika nopeasti, varsinkin jos tarvii liikkua ja nousta penkiltä monta kertaa päivän mittaan
Olen koittanut kartoittaa minulle sopivaa työpaikkaa, toistaiseksi kansanedustajan työn lisäksi en ole keksinyt työtä joka minulle sopisi, rajoitteeni ja palkkatoiveeni huomioiden.
Siis mikäs tässä niin naurattaa? Kyllä noihinkin ammatteihin nimenomaan opintotuella moni opiskelee. Harmi vaan, että Sipilän hallitus leikkasi taannoin opintotukikuukausien määrää, joten tukikuukaudet loppuvat yleensä kesken. Sitten ihmetellään toimeentulotuella kannustinloukussa, kun haluaisi jo tehdä opintojen ohessa töitä, mutta ei kannata.