TE-toimisto olettaa että ilman autoa pitää ottaa vastaan työpaikka 70 kilometrin päästä??
Siis pääseehän sinne juu bussilla, mutta pitäisi herätä viideltä ja lähteä 5.30 aamulla ja kotona olisi joskus kuuden jälkeen illalla, jos ehtii oikeaan bussiin. Jos ei ehdi niin menee tunti kauemmin.
Jos ostan pienipalkkaista työtä varten auton niin kaikki tienaamani rahat menee joko auton lainanlyhennyksiin tai ostan jonkun rotiskon alle tonnilla ja laitan parin kuukauden välein kaikki rahat autoremppaan.
Nyt joku järki tähän hommaan hei...
Kommentit (887)
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa millä rahalla se ensimmäinen kuukausi kuljetaan ?
Palkan saa vasta ensimmäisen kuukauden jälkee, eiole varaa työmatkoja ottaa vastaan yksinkertaisesti, eli kävelymatka sen on oltava, eikä sitä mitoteta minkää maratoonarin kunnon perusteella. 5km kävely pitäisi onnistua jokaiselta kenellä on terveet raajat. Koska ei sekään ole työn puolesta paras asia jos duunari onjo töihin tultaessa hikipommi.
Ja sittenhän kuluu myös enemmän ruokaa, eli pitäisi kyetä tuplaamaan energia tarpeet, lounas setelit työn antajalta on ihan ok mutta näitäkään ei kaikki saa.
Työnantaja ei kustanna mitään ruokia, ei edes ruokaseteliä. Itse pitää maksaa ruoat ja työvaatteet sekä kengät omasta pussista tonnin bruttopalkasta. Seutukuukausilippuun menee myös rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsisit töihin bussilla, mutta sekin on liian vaikeaa.
Bussilla menee pk-seudulla yhteensä 5-7h/päivä pelkkiin työmatkoihin. Etätyössä 0 minuuttia.
Osta auto.
Säästössä ei saa olla rahaa niin rahaa on nolla euroa. Miten 0 eurolla voi ostaa auton ja maksaa autokoulun ja ajokortin, entä bensat ja katsastukset tonnin bruttopalkasta?
Tottakai ostat auton. Siksihän me muutkin pidetään autoa. Kun olet työssä, voit saada lisää palkkaa tai helpommin uuden työn lähempää. Uskomatonta selittämistä, että palkasta menee autoon... No, totta helvetissä menee ja se on reaalimaailmaa. Et pääse tuosta koskaan eteenpäin, ellet nyt tartu tilaisuuteen. Lopeta rutina ja ota vastuu itsestäsi. Kaltaisesi ovat juuri se syy, että työttömiltä halutaan leikata.
Ja kyllä, minulle on työttömänä soitettu työ perjantaina klo 15 ja työt alkoi klo 8 maanantaina. Matkaa 55km ja julkisilla pääsi 10km:n päähän. Taloudessa oli vain yksi auto ja mies tarvi sitä. Me ostimme luottokortilla 500 Euron auton viikonlopun aikana ja mies otti sen, koska hänen ajomatkansa oli lyhyempi ja minä ajoin tuonne periferiaan paremmalla autolla. Kuljin 3kk ja työ loppui. Toisaalta sitä kautta sain uuden työn, joka jatkuikin 11kk ja oli lähempänä. Siitä poiki sitten vakkarityö ja työmatka on nykyään 6km. Voin vielä kertoa tähän, että sen työn palkka oli 1950 Euroa/kk bruttona silloin 2015 ja sen takia kuljin 55km suuntaansa ja jouduttiin hankkimaan se kakkosauto. Mutta lähempänä olevat työt ovatkin olleet paremmalla palkalla ja työmatkakulut pienet.
Minun olisi pitänyt ottaa työ 30 km päästä kotoa jossa iltavuoro 22.00 asti ja bussit ei kulje enää siihen aikaan. Karenssi tuli koska en ottanut työtä josta ei pääse kotiin myöhään illalla.
Mä en ymmärrä tätä:
Matka on 70km ja sinne pääsee bussilla. 5:30 pitäisi herätä että ehtii. Työt alkaa kello 7 tai 8?
Mä asun 25km päässä työpaikasta ja junalla sinne menee 30min. Yhteensä mun työmatka on 50min. Eikö bussit yleensä kierrä tosi paljon?
Jos meen kuuteen niin mun pitää herätä neljän jälkeen ja juna lähtee viiden jälkeen aamulla.
Eiks se oo ihan normaalia?
Vierailija kirjoitti:
Tottakai ostat auton. Siksihän me muutkin pidetään autoa. Kun olet työssä, voit saada lisää palkkaa tai helpommin uuden työn lähempää. Uskomatonta selittämistä, että palkasta menee autoon... No, totta helvetissä menee ja se on reaalimaailmaa. Et pääse tuosta koskaan eteenpäin, ellet nyt tartu tilaisuuteen. Lopeta rutina ja ota vastuu itsestäsi. Kaltaisesi ovat juuri se syy, että työttömiltä halutaan leikata.
Ja kyllä, minulle on työttömänä soitettu työ perjantaina klo 15 ja työt alkoi klo 8 maanantaina. Matkaa 55km ja julkisilla pääsi 10km:n päähän. Taloudessa oli vain yksi auto ja mies tarvi sitä. Me ostimme luottokortilla 500 Euron auton viikonlopun aikana ja mies otti sen, koska hänen ajomatkansa oli lyhyempi ja minä ajoin tuonne periferiaan paremmalla autolla. Kuljin 3kk ja työ loppui. Toisaalta sitä kautta sain uuden työn, joka jatkuikin 11kk ja oli lähempänä. Siitä poiki sitten vakkarityö ja työmatka on nykyään 6
Mitä sillä autolla tekee jos ei ole ajokorttia? Millä rahalla sen auton ostaa kun toimeentulotukiasiakkaalla ei saa olla yhtään ylimääräistä rahaa ja ulosotto vie auton kuitenkin? Entä miten tonnin palkalla voi ostaa monen sadan tuhannen euron auton, maksaa bensat, huollot jne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se nykyään ole ajan mukaan tuo työssäkäyntialue? 3 h päivässä menopaluu. Jos ei ole omaa autoa eikä liikenneyhteyksiä niin kai TE-tsto sotten voi auttaa edullisen kämpän hankinnassa liikenneyhteyksien päästä.
Asun itse 40km päässä treesta. 4km lähimmälle pysäkille eli kävelyä noin 30-40min, sitten bussilla noin 45min (jos työ treella),.
Päiväkoti pitää lasta enintään 10 tuntia. Jos on kokoaikatyö 8-8,5 tuntia ja työmatka kestää kolme tuntia, niin sitten pitäisi vielä palkata lapsenhoitaja niiden työmatkakustannusten lisäksi.
Onneksi osaan lukea lakitekstiä, joten päivähoito pitää järjestää silloinkin, kun vanhemman työpäivä + matkat on enemmän kuin 10 tuntia.
Tämä kiinnostaa, joten linkkaapa lakiin. Päivähoitolaissa sanotaan yksiselitteisesti 10 tuntia (jos ei ole yötä päiväkodissa).
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä tätä:
Matka on 70km ja sinne pääsee bussilla. 5:30 pitäisi herätä että ehtii. Työt alkaa kello 7 tai 8?
Mä asun 25km päässä työpaikasta ja junalla sinne menee 30min. Yhteensä mun työmatka on 50min. Eikö bussit yleensä kierrä tosi paljon?
Jos meen kuuteen niin mun pitää herätä neljän jälkeen ja juna lähtee viiden jälkeen aamulla.
Kaikilla ei ole miestä/naista kun työnantaja kieltää kaikenlaisen seurustelun, seksielämän, romanssit, treffit jne.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä tätä:
Ihan normaalia, että herää neljältä ja menee kuuteen töihin, mutta tonnin bruttopalkka, se ei ole nornaalia.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä tätä:
Mitä sä siis et ymmärrä? Eihän tuo mitenkään normaalia ole. Normaalisti ihmiset eivät herää keskellä yötä matkustaakseen junalla toiselle paikkakunnalle töihin. Ja monella paikkakunnalla muuten ei edes kulje junia vielä viiden jälkeen - juuri siksi, että niille ei ole kysyntää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auton ostaminen onnistuu jokaiselta. Jos ei rahaakaan ole, nettiautossa on satoja katsastettuja autoja, joista tarvitsee maksaa vain muutama kymppi kuukausirahoituksella.
Työpaikan epääminen, autottomuuden vuoksi ja täysin tekosyytä. Luuserit vain niin tekee.
Ei ole raha autokouluun ja olen niin tumpelo ja vauhtisokea auton ratissa, että tarvitsen hurjasti opetustunteja ja reputan useamman inssiajon eikä ole varaa maksaa niitä. Sovin kuulema ennemmän raliikuskiksi kuin tavallisen henkilöauton kuskiksi.
Mitä tekosyitä, kuka enää uskoo tätä trollia? ! Tuet pois, alkaa työ maistumaan.
Alan sitten ammattivarkaaksi ja palkkamurhaajaksi jos kaikki tuet otetaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kyllä, minulle on työttömänä soitettu työ perjantaina klo 15 ja työt alkoi klo 8 maanantaina. Matkaa 55km ja julkisilla pääsi 10km:n päähän. Taloudessa oli vain yksi auto ja mies tarvi sitä. Me ostimme luottokortilla 500 Euron auton viikonlopun aikana ja mies otti sen, koska hänen ajomatkansa oli lyhyempi ja minä ajoin tuonne periferiaan paremmalla autolla. Kuljin 3kk ja työ loppui. Toisaalta sitä kautta sain uuden työn, joka jatkuikin 11kk ja oli lähempänä. Siitä
Ulosotto ei vie alle kolmen tonnin autoa, jota tarvitaan työssäkäyntiin, tai terveyssyistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä tätä:
Mitä sä siis et ymmärrä? Eihän tuo mitenkään normaalia ole. Normaalisti ihmiset eivät herää keskellä yötä matkustaakseen junalla toiselle paikkakunnalle töihin. Ja monella paikkakunnalla muuten ei edes kulje junia vielä viiden jälkeen - juuri siksi, että niille ei ole kysyntää.
Tonnin bruttopalkka ei ole normaalia.
Kyllä ulosotto vie vaikka 200 euron leikkiauton.
Ajokortti pitäisi jokaisen hankkia kahdeksantoista vuotiaana, ihan kuten minkä tahansa peruskoulutuksen, koska se on tärkeä seikka työllistymisen kannalta.
Muistelen että työssäkäyntialueen säde on 80 km. Sen hurauttaa tunnissa, eikä maalaisuus ole validi syy olla ottamatta työtä vastaan.
Autoja saa kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ulosotto vie vaikka 200 euron leikkiauton.
Ei vie. Nimim. Kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä tätä:
Tonnin bruttopalkka ei ole normaalia.
Totta, ei kyllä ole. Ja sellaisen takia ei ole järkevää matkustaa toiselta paikkakunnalta.
Vierailija kirjoitti:
Ajokortti pitäisi jokaisen hankkia kahdeksantoista vuotiaana, ihan kuten minkä tahansa peruskoulutuksen, koska se on tärkeä seikka työllistymisen kannalta.
Ja omatoimisuuden. Terve ihminen ei saa tuudittautta siihen, että aina autetaan ja passataan. Moni on muuttanut maaseudulle vältelläkseen työtä. Moni on elänyt siellä koko ikänsä muiden maksamilla veroilla.
Osta auto.