Miksi maksamaminen aina unohtuu?
Olen yksityisyrittäjä ja suht usein saa muistutella asiakkaita maksamisesta. Vastaus on aina että, sori unohtui. Miten ihmeessä se maksaminen tuppaa aina unohtumaan? Kyse ei uskoakseni ainakaan aina ole siitä ettei rahaa olisi.
Jos näiltä unohtelijoilta itseltään peritään liikaa, palkka tai muu maksu jää tulematta niin se kyllä huomataan ja muistetaan nopeasti. Itse olen melkein jo pakkomielteinen maksamisen suhteen, en jää kenellekään auki eikä laskuni jää koskaan maksamatta. En ikinä lainaa kenellekään rahaa mutta mieheni on sitä tehnyt. Lopputulos on sama, perään saa kysellä, maksaminen on sattunut unohtumaan. Näissä tapauksissa sinällään ymmärrän unohtamisen jos kaveri ei ole saanut summaa kokoon.
Osaako joku selittää tämän psykologisen ilmiön, jossa maksaminen unohtuu mutta maksun saaminen ei? Ihmisluonto on kiinnostava ja pitkän aikaa olen tätä kuvioita pohdiskellut.
Kommentit (12)
Nettikirppareillakin on aina näitä jotka hups unohtaa maksaa.
Maksaminen on ikävää ja mieli koittaa työntää ikävät asiat taka-alalle. Saaminen taas on mukavaa ja siksi muistuu mieleen paljon paremmin.
Mun omat perheenjäsenet tekee samaa, kai se asenne on vaan jollain ihmisillä "hälläväliä"
Kiinnostavaa on erityisesti se, että ne jotka unohtavat maksaa eivät ikinä unohda saataviaan. Ymmärrän ne ns. tyhjäpäät jotka unohtavat lapsetkin ajatuksissaan ruokakauppaan mutta toisen ääripään tyyppejä en käsitä.
Lopetin rahan lainaamisen ajat sitten, kun takaisin maksu oli niin älyttömän vaikeaa , jos sitä lainaa alkoi kyselemään, niin tuohduttiin , jos ja kun sen rahan vihdoin viimein sai takaisin , se nakattiin kuin koiralle luu . Että semmoista .
maksa, mami, maksa! Aina pitäisi äitien olla maksamassa, tympii tämä maksamaminen
Vierailija kirjoitti:
Maksamaminen on inhottavaa.
Kyllä! Itsekin inhoan maksamamista. Joskus jouluisin kerran vuoteen se on ihan ok, mutta pyrin vältttämään paikkoja jossa sitä on. Olisin mieluummin ilman. Joku ei niin järkevä on tuonkin keksinyt. Maksamaminen = 🤢
Enemmistö ihmisistä yhden- jos toisenkinlaisia luikureita?
Kerran kävi niin että huomasin yhden laskun jääneen maksamatta eräpäivään mennessä, oli vielä sähkönsiirtolasku, niin laitoin välittömästi sen maksuun ja soitin laskuttajalle että tällainen erehdys pääsi käymään, mutta asia on hoidettu, varmaan kuitenkin se pari pankkipäivää voi mennä ennenkuin maksu näkyy laskuttajalla. Sen verran ajoissa kuitenkin huomasin, että vielä ei kerennyt mennä maksuhuomautuksen puolelle, eikä ole tainneet enemmälti viivästyskorkojakaan veloittaa.
Ehkä ihminen on vaan loppujen lopuksi ahne eikä halua luopua omastaan?