Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Mee töihin" - ollaanko missään muualla näin kateellisia ja vihamielisiä työttömiä kohtaan.

Vierailija
03.12.2022 |

Välillä ihan huvittaa seurata keskustelua tästä aiheesta. Työtön saa olla mutta ainakin tulisi olla jatkuvasti pahoillaan tilanteestaan ja kärsiä.

Kommentit (206)

Vierailija
81/206 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja jos erehdyt valittelemaan, ettei päivärahalla tahdo tulla toimeen, niin voi sitä huutoa "mene töihin!!!".  Ongelma kun on juurikin se, ettei ole saanut töitä.

Sitten voi kouluttautua alalle, jolla on hyvä työllisyys.

Kaikista ei ole hoitajiksi.

Minä en ala neuvomaan mihin sinusta olisi, mutta kurja jos näet itsesi surkimuksena, josta ei ole mihinkään.

Vierailija
82/206 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi mahdollistetaanse, että ihminen laskee, kannattaako työ. Jos työtä on tarjolla, se pitäisi ottaa tai joutua minimikorvaukselle.

Se työ saattaa johtaa myös minimikorvaukseen, joka ei riitä ruokaan ja asumiseen.  Mikä ilo toisten sysääminen minimikorvauksille on, koska sehän johtaa sosiaali- ja terveysmenojen kasvuun.  Suomi on kylmä ja kallis maa, jossa on oltava tietty tulo, että pystyy asumaan ja elämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/206 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain reipasta asennetta- siivoustyön tarjoajat unohtavat kertoa, että reippaan asenteen lisäksi siivooja tarvitsee myös oman auton ja pyhää henkeä, sillä töitä on 26 kilometrin säteellä yhdeksässä eri kohteessa vain kolme kertaa viikossa neljä tuntia. Lisäksi ne ovat sellaisina aikoina, etteivät päiväkodit ole enää auki eikä työtön saa lapsilleen hoitajaa tuollaisen kämäisen pätkätyön vuoksi. 

Ainakin työttömät ovat mainioita tarinankertojia!

Vierailija
84/206 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi mahdollistetaanse, että ihminen laskee, kannattaako työ. Jos työtä on tarjolla, se pitäisi ottaa tai joutua minimikorvaukselle.

Se työ saattaa johtaa myös minimikorvaukseen, joka ei riitä ruokaan ja asumiseen.  Mikä ilo toisten sysääminen minimikorvauksille on, koska sehän johtaa sosiaali- ja terveysmenojen kasvuun.  Suomi on kylmä ja kallis maa, jossa on oltava tietty tulo, että pystyy asumaan ja elämään.

Jollei yhteiskunta maksa, mitä vaadin, niin minä kuulkaa sitten ryhdyn sairaaksi.

Vierailija
85/206 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että kukaan kadehtii työttömän toimeentuloa. Ja jos on itse kokenut työttömyyden, niin tuskin on kateellinen siitä vapaa-ajastakaan, kun tietää, että silloin on aikaa, mutta ei rahaa eikä intoa tehdä mitään. 

Eiköhän se fraasi "mee töihin" tarkoita pohjimmiltaan sitä, että "lopettakaa valittaminen". Minua korpeaa se kiittämättömyys ja katkeruus, jota monet (huom! ei kaikki) tukien (huom! sisältää muutkin kuin työttömät) saajat osoittavat. Mikään ei riitä, ja se vasta onkin suuri vääryys, jos joku, joka on työllään ansainnut rahansa, käyttää niitä rahojaan itseensä eikä hyväntekeväisyyteen. Ei saisi olla omistusasuntoa, ei lomia, ei harrastuksia, ei kotimaista ruokaa. Jatkuvasti valitetaan ja hoetaan omia oikeuksia. Velvollisuuksia ei saisi olla, se on oikeusmurha.

Tämä on siis vain entisen työttömän arvaus, ja pohjautuu omaan kokemukseeni ja äärimmäiseen yksinkertaistamiseen ja mutkien oikomiseen.

En ole ikinä sanonut, edes sarkastisesti, kenellekään, että mee töihin. Tiedän, ettei sinne noin vain mennä. Olen ehkä sinisilmäinen, mutta ei kai oikeasti joku luule, että suurimalle osalle työttömistä ei olisi ikinä tullut mieleen, että taloudellinen ahdinko voisi helpottaa sillä, että menee töihin?

Vierailija
86/206 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu kuin meillä luottotiedottomilla meidät kaikki niputetaan samaan kategoriaan: vilpillisiä, petollisia,jättävät vuokrat maksamatta,alkoholisteja,nistejä,vastuuttomia yms. Tälläisiä ennakkoluuloja kohtaa asuntomarkkinoilla aika usein, kohdellaan pahemmin kuin murhaajaa tai pedaria.

Vierailija
87/206 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja jos erehdyt valittelemaan, ettei päivärahalla tahdo tulla toimeen, niin voi sitä huutoa "mene töihin!!!".  Ongelma kun on juurikin se, ettei ole saanut töitä.

Minä en ala neuvomaan mihin sinusta olisi, mutta kurja jos näet itsesi surkimuksena, josta ei ole mihinkään.

Surkimus josta ei ole mihinkään?

Sanoin vain ettei kaikista ole hoitajiksi.

Vierailija
88/206 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kateellisia vaan ihan suoraa mulkuja immeisiä. Kiusaajat ovat aina heikompien kimpussa.

Onko sekin kiusaamista, ettet saa käydä hakemassa pihaltani terassikalusteita tai grilliä omaan käyttöösi? Tai ettei lapsesi saa ottaa koulussa minun lapseni kännykkää tai takkia itselleen?

Nämä tietyt ihmiset eivät tunnu tajuavan, että ne joilla on enemmän, ovat nähneet vaivaa sen hankkimiseen. Ei elämäntapatyöttömällä todellakaan tarvitse olla samaa elintasoa kuin sellaisella, joka opiskelee vuosia ha käyttää suuren osan ajastaan töissä. Silti tunnutaan kuvittelevan, että keskiluokkainen elintaso on jokin ihmisoikeus, ja jatkuvaa vaatimista kritisoivat leimataan kiusaajiksi.

Vierailija
89/206 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muualla kuin missä?

Vierailija
90/206 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu kuin meillä luottotiedottomilla meidät kaikki niputetaan samaan kategoriaan: vilpillisiä, petollisia,jättävät vuokrat maksamatta,alkoholisteja,nistejä,vastuuttomia yms. Tälläisiä ennakkoluuloja kohtaa asuntomarkkinoilla aika usein, kohdellaan pahemmin kuin murhaajaa tai pedaria.

Minua työssä käyvää vasta kuritetaankin kun joka kuussa puolet tuloista rosvotaan ja jaetaan ihan muille. Jotta voisin ostaa tonnin puhelimen, minun pitää tienata kaksi.

Vierailija
91/206 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö työttömyyskorvausta ja toimeentulotukea voisi alentaa, ja siirtää niitä rahoja palkkatueksi? On järjetöntä, että palkalla ei tule toimeen ja pahimmillaan joutuu keikkumaan tukien varassa tai laskemaan, että ei olisi kannattanutkaan tehdä töitä. 

Miksi pitäisi yhteiskunnan varoin kituuttaa työkykyisiä ja työhaluisia ihmisiä pikkutuella, kun palkan päälle saisi riittävän tuen? Tämä tuki kun ei aina valuisi "ahneen yrittäjän" lompakkoon, vaan näitä järkyttävän matalia palkkoja on ihan julkisellakin puolella. Se on todella häpeällistä.

Vierailija
92/206 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla menee yli kolmannes palkasta veroihin ja muihin pidätyksiin. Maksan mielelläni vanhustenhoidosta, ilmaisesta koulutuksesta ym., mutta laiskojen elämäntapatyöttömien elätykseen en haluaisi laittaa senttiäkään.

Olen yhden kerran ollut muutaman kuukauden työttömänä silloisen työni kausiluontoisuuden vuoksi. Se sapetti niin paljon, että opiskelin uudelle alalle, jossa töitä riittää koko vuodeksi. Minulle on siis turha tulla selittämään, ettei töitä ole tarjolla. Kyllä on, kun on itse valmis näkemään vaivaa työllistymisen eteen.

Alapeukuttajat taisivat tuntea piston sydämessään :D

Mutta sinua ei haittaa että täältä jaetaan rahaa ulkomaille ja koulu ja terveydenhoitojärjestelmää surkeutetaan kokoajan? mutta ne työttömät, ne ansaitsee sun vihat?

No toki, mutta tässä puhuttiinkin työttömistä, joista aika moni voisi tehdä ihan itse jotain sen eteen, etteivät loisi muiden rahoilla. En yhtään sen mieluummin kustanna laiskanpulskeiden keskustalaisten uuden maakuntamallin tuomia ylipalkattuja eläkevirkoja, mutta siitä ei nyt keskusteltu.

Ja jos työttömiä olisi vähemmän, niin nekin rahat voisi käyttää terveydenhuollon tai koulun ongelmien paikkaamiseen. Oletteko te työttömät valittajat tulleet ajatelleeksi sitä?

Missä on sellaista työtä että se tekijä pärjää sillä omalla palkalla?

Että hänelle ei tarvitse maksaa asumistukea ja toimeentulotukea?

Kun olin työtön, niin tuntui ettei missään. Sain kuitenkin työn sijaisena ja palkka oli jotain 1600e/kk mutta töitä oli satunnaisesti. Jos tein viikon töitä, se oli erittäin kannattavaa, koska tuet eivät pudonneet. Viikot kaksi ja kolme tuottivat minulle efektiivisesti varmaan 3 euroa tunnissa, koska tuet vähenivät. Jo tällä työmäärällä yhteiskunnan rasite minusta väheni. Neljäs viikko oli taas hyvää liksaa, koska tuet oli jo menetetty.

Monesti jäin tuohon kolmeen viikkoon mutta tein kaikki vuorot mitä sain. Seuraava työpaikka katsoi varmasti suopeasti sitä, että olin tehnyt edes jotain. Se oli sentään kokoaikainen muutaman kuukauden määräaikainen ja liksakin nousi yli satasella. Haittapuolena matkaa oli useampi sata kilsaa ja muutin määräaikaisen työn perään omalla kustannuksella. Työ onneksi jatkui kolmisen vuotta pätkissä ja sain taas uuden duunin mutta palkankorotus oli jo 70% luokkaa edelliseen.

Työttömillä on ihme käsitys, että työpaikan pitäisi tulla valmiina pöytään. Mielellään vielä hyvällä palkalla. Pitäisi olla vähän valmiutta kiivetä ja yrittää, eikä odottaa, että valmis työpaikka putoaa jostain nenän eteen.

Vierailija
93/206 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskon, että sinusta ei ole hoitajaksi. Onko sinusta johonkin ammattiin?

Vierailija
94/206 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä puhe mistä puute, työttömillä on enemmän aikaa ja sekös monia sapettaa.

Sillä ajalla ei kyllä tee mitään kun ei ole rahaa tehdä juuri mitään.

Niinpä.  Töissä on myös omat lisäetunsa: liikunta- ja kulttuurisetelit, joulu- ym. lahjat, jouluruokailu jne.

No jes! xD 

Ja itseasiassa kaikilla ei edes ole niitäkään. Mutta ihminen on aivopesty tähän että vain työllä on merkitystä.

Vierailija
95/206 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kateellisia vaan ihan suoraa mulkuja immeisiä. Kiusaajat ovat aina heikompien kimpussa.

Onko sekin kiusaamista, ettet saa käydä hakemassa pihaltani terassikalusteita tai grilliä omaan käyttöösi? Tai ettei lapsesi saa ottaa koulussa minun lapseni kännykkää tai takkia itselleen?

Nämä tietyt ihmiset eivät tunnu tajuavan, että ne joilla on enemmän, ovat nähneet vaivaa sen hankkimiseen. Ei elämäntapatyöttömällä todellakaan tarvitse olla samaa elintasoa kuin sellaisella, joka opiskelee vuosia ha käyttää suuren osan ajastaan töissä. Silti tunnutaan kuvittelevan, että keskiluokkainen elintaso on jokin ihmisoikeus, ja jatkuvaa vaatimista kritisoivat leimataan kiusaajiksi.

Mistä sinä erotat, kuka on elämäntapatyötön ja kuka ei? Ihan sama kuin jos lapsettomista täytyisi sanoa, että kuka ei edes halua lapsia ja kuka on niitä epätoivoisesti yrittänyt saada. Ja ei, se, että lehdessä haastatellaan jotain anonyymiä joulupukkia, joka sanoo, ettei edes halua töitä, ei tarkoita, että häntä oikeasti edes on olemassa tai että hän edes saisi töitä, vaikka niitä hakisi. 

Sosiaalituet ovat minimaalisen pieni osa kaikista veroista. Tuet veroillasi esim. linnanjuhlia joka vuosi kolmellasadalla tuhannella eurolla ja ostelet joulutähtiä ja suklaakonvehteja kunnallisvaltuutetuille sekä annat apurahoja johonkin sukupuolentutkimukseen. Miksei kukaan itke sitä, että vankiloissa lusivat rikollisetkin saavat harrastaa sinun verorahoillasi? Tai lauttamatka Tallinnaan on pilkkahintainen, koska tuet varustamoa lähes kahdella miljardilla vuosittain? 

Vierailija
96/206 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain reipasta asennetta- siivoustyön tarjoajat unohtavat kertoa, että reippaan asenteen lisäksi siivooja tarvitsee myös oman auton ja pyhää henkeä, sillä töitä on 26 kilometrin säteellä yhdeksässä eri kohteessa vain kolme kertaa viikossa neljä tuntia. Lisäksi ne ovat sellaisina aikoina, etteivät päiväkodit ole enää auki eikä työtön saa lapsilleen hoitajaa tuollaisen kämäisen pätkätyön vuoksi. 

Ja lisäksi siivoustyö on henkisesti ja fyysisesti raskasta,työpaikka kiusaamista,kielitaidottomia työkavereita, paska palkka. T, 9 vuotta siivousalan töitä tehnyt.

Vierailija
97/206 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muualla kuin missä?

Ilmeisesti tässä taas mollataan suomalaisia kuitenkin ilman mitään kokemusta muusta maailmasta. Mistä tämä suomalaisuuden halveksinta tulee?

Vierailija
98/206 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei olisi? Ihmisestä on yllättävän moneksi, jos tässä maassa syövät vain ne, joille työnteko kelpaa.

Vierailija
99/206 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Niistä työttömistä, jotka ovat vaipuneet epätoivoon, tulee kapeakatseisia ja lamaantuneita. Suomessa ei muka ole mitään muita koulutus- ja työpaikkoja kuin hoitoala ja ne alat, joihin juuri itse ei valitettavasti ole soveltuva. 

Tiedän, että työkkäristä ei ole mitään apua, mutta kokeilkaa opintopolkua. 

Vierailija
100/206 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei olisi? Ihmisestä on yllättävän moneksi, jos tässä maassa syövät vain ne, joille työnteko kelpaa.

Miksei olisi? No kun ei ole ja se on vaan hyvä asia.