"Mee töihin" - ollaanko missään muualla näin kateellisia ja vihamielisiä työttömiä kohtaan.
Välillä ihan huvittaa seurata keskustelua tästä aiheesta. Työtön saa olla mutta ainakin tulisi olla jatkuvasti pahoillaan tilanteestaan ja kärsiä.
Kommentit (206)
Vierailija kirjoitti:
Missään muualla ei työttömiä elätetä näin avokätisesti verovaroin.
Avokätisesti?
Nauraisin ellei itkettäisi.
Vierailija kirjoitti:
Itse nautin työttömänä paljon ilmaisista aktiviteeteista, kirjoja voi lainata kirjastosta ilmaiseksi, luonnossa liikkuminen ei maksa mitään ja kumppanista saa paljon iloa. Harva hyvä juttu maksaa.
Puolisoko on itsestäänselvyys jollainen on jokaisella ilona?
Olen ikääntyvänä (60+) miehenä hakenut kaikkia mahdollisia työpaikkoja jo vuosia. Ei tulosta, ikä ja toisinaan jopa sukupuoli(!) rajoittavina tekijöinä. Työmarkkinatuki n. 630eur/kk ainut tulonlähde ja siitä menee 500eur asumiseen. Asumistuen 30 eur/kk kela päätti lakkauttaa suuressa viisaudessaan, valittaa voi mutta se ei 3. kerran jälkeen enää tuottanut tulosta epäreilussa tilanteessa, jossa tosiasiat hylkäävän, päätöksen tehneen virkailijan mielipide oli ainoa, joka ratkaisi. Myyn omaisuuttani, jotta selviäisin edes talvesta. Kyllä kannatti opiskella. Sivistysyhteiskunta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse nautin työttömänä paljon ilmaisista aktiviteeteista, kirjoja voi lainata kirjastosta ilmaiseksi, luonnossa liikkuminen ei maksa mitään ja kumppanista saa paljon iloa. Harva hyvä juttu maksaa.
Puolisoko on itsestäänselvyys jollainen on jokaisella ilona?
Kuka tässä väitti että se olisi kaikilla ilona? Ei kaikki pääse kirjastoonkaan jos asuu korvessa, sitäkään ei tässä väitetty.
Mee töihin jankuttaja on sama joka käskee myymään omaisuuden ja talon ja muuttamaan kaupunkiin vuokralle jos rahat ei riitä sähkölaskuihin ja polttoaineen ostoon.
Oon tullu siihen tulokseen että tänne on palkattu tuollainen pahanilmanlintu pilaamaan kaikki keskustelut.
Oletko koskaan asunut missään muussa maassa? Siellä työtän ei asu kaupan vieressä kolmiossa ja saa ilmaista rahaa, vaan joutuu asunnottomaksi. Prostituutio kukoistaa, koska monille se on ainoa tapa ansaita rahaa ruokaan.
Suomessa ei ole pakko tehdä töitä, ja monet valkkaakin näppäristä ilmaisen elämän. Jos siitä valitat, niin en minä ainakaan jaksa kuunnella.
Minulla menee yli kolmannes palkasta veroihin ja muihin pidätyksiin. Maksan mielelläni vanhustenhoidosta, ilmaisesta koulutuksesta ym., mutta laiskojen elämäntapatyöttömien elätykseen en haluaisi laittaa senttiäkään.
Olen yhden kerran ollut muutaman kuukauden työttömänä silloisen työni kausiluontoisuuden vuoksi. Se sapetti niin paljon, että opiskelin uudelle alalle, jossa töitä riittää koko vuodeksi. Minulle on siis turha tulla selittämään, ettei töitä ole tarjolla. Kyllä on, kun on itse valmis näkemään vaivaa työllistymisen eteen.
Tuolla logiikalla minäkin voin käskeä työtöntä että tulepas ja siivoa asuntoni ja hoida lapseni. Korvauksetta tietenkin. Odottaahan työtönkin että minä painan töitä hänen hyväkseen.
Vierailija kirjoitti:
Missään muualla ei työttömiä elätetä näin avokätisesti verovaroin.
Suomi on saanut toistuvasti moitteita Euroopan neuvostolta ja ihmisoikeusjärjestöltä perusturvan liian matalasta tasosta. Mutta se ei ole poliitikkojemme - ei edes vasemmistoliiton - mielestä mainehaitta eikä johda toimenpiteisiin. Samalla tavalla Suomen pandemiantorjunta (=torjumattomuus) ja metsäpolitiikka poikkeavat yleiseurooppalaisesta linjasta, ja monia närkästyttää, jos siitä huomautetaan. Myös turvallisuuspolitiikkamme on ollut todella outoa, koska suurin osa muuta Eurooppaa liittyi Natoon jo vuosia sitten. Emme todellakaan elä länsieurooppalaisessa sivistysvaltiossa, vaan samanlaisessa kuplassa kuin esimerkiksi venäläiset tai pohjoiskorealaiset.
Vierailija kirjoitti:
Mee töihin jankuttaja on sama joka käskee myymään omaisuuden ja talon ja muuttamaan kaupunkiin vuokralle jos rahat ei riitä sähkölaskuihin ja polttoaineen ostoon.
Oon tullu siihen tulokseen että tänne on palkattu tuollainen pahanilmanlintu pilaamaan kaikki keskustelut.
Koska täällä on paljon käyttäjiä ja paljon eri ikäistä porukkaa niin sehän olisi kerrassaan vaarallista jos paljastuisikin että kaikki ovatkin samaa mieltä vaikka asiasta X Y ja Z. Sen takia näitä keskusteluja poistatetaan jatkuvasti ja ne aiheet joista ei haluta ihmisten keskustelevan niin ne spammataan täyteen jotain sontaa.
Convoi mielenosoitus keskustelu oli hyvä esimerkki tästä.
Ukrainan sotakeskustelu on toinen, sitä ei kukaan ulkopuolinen enää jaksa seurata. Siellä on se ydinporukka joka juhlii keskenään ja kaikki vääränlaiset mielipiteet poistatetaan välittömästi. Uutta ketjuakaan ei voi aiheesta aloittaa koska poistattavat sen kun on jo olemassa yksi pitkä ketju samasta aiheesta.
Näin kätevästi pieni jopa ulkopuolinen porukka voi hallita keskustelua.
Vierailija kirjoitti:
Minulla menee yli kolmannes palkasta veroihin ja muihin pidätyksiin. Maksan mielelläni vanhustenhoidosta, ilmaisesta koulutuksesta ym., mutta laiskojen elämäntapatyöttömien elätykseen en haluaisi laittaa senttiäkään.
Olen yhden kerran ollut muutaman kuukauden työttömänä silloisen työni kausiluontoisuuden vuoksi. Se sapetti niin paljon, että opiskelin uudelle alalle, jossa töitä riittää koko vuodeksi. Minulle on siis turha tulla selittämään, ettei töitä ole tarjolla. Kyllä on, kun on itse valmis näkemään vaivaa työllistymisen eteen.
Alapeukuttajat taisivat tuntea piston sydämessään :D
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan asunut missään muussa maassa? Siellä työtän ei asu kaupan vieressä kolmiossa ja saa ilmaista rahaa, vaan joutuu asunnottomaksi. Prostituutio kukoistaa, koska monille se on ainoa tapa ansaita rahaa ruokaan.
Suomessa ei ole pakko tehdä töitä, ja monet valkkaakin näppäristä ilmaisen elämän. Jos siitä valitat, niin en minä ainakaan jaksa kuunnella.
Monissa maissa vähävaraiset elättävät itseään tekemällä rikoksia, muutenkin kuin prostituutiota harjoittamalla. En kannata sellaista mallia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta sinua ei haittaa että täältä jaetaan rahaa ulkomaille ja koulu ja terveydenhoitojärjestelmää surkeutetaan kokoajan? mutta ne työttömät, ne ansaitsee sun vihat?
Paljonko sitä rahaa pitäisi saada että nämä laiskat menisivät töihin. Valittavat kuinka ei tahdo oikein rahat riittää. No eipä sitä ole työssäkäyvälläkään ja sentään sen vähän eteen annetaan koko terveys. Tuli 2 viikon tili 860€, maksoin oman osuuden asuntolainasta, 540€, vesilaskun 100€, tankkasin auton 100€ seuraavasta maksan laskut ja jää samanverran. Vaimo on pienempituloinen, maksaa oman osuuden asuntolainasta ja ruokamme. Meitä on viisi. Meillä on uusi koti ja asuntolainaa 200 000€ voisimme olla hyvin molemmat työttömiä ja saada tukia, käteen jäisi ehkä enemmän, mutta en usko että olisi näitä kaikkia mitä nyt. Elämä olisi syvältä. Mies 37v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä puhe mistä puute, työttömillä on enemmän aikaa ja sekös monia sapettaa.
Työttömällä on aikaa, mutta ei mitään mihin sitä aikaa käyttää, joten ei ole kateuden aihetta ainakaan siinä mielessä.
Voi herra isä! Kirjastot on ilmaisia, lenkkipolut on ilmaisia. Työtön pääsee lähes ilmaiseksi esim uimaan ja talvella voi käydä hiihtämässä ja pulkkamäessä. Varusteet saa lähes ilmaiseksi kierrätyskeskuksista.
Kierrätyskeskuskesta saa myös palapelejä, monesti on villalankoja tarjolla ja voi kutoa jne.
Minä olen työssäkäyvä ollut enimmäkseen koko ikäni, mutta ei minun harrastukset ole koskaan maksaneet juuri mitään.
Kausikortti kansalaisopistoon ei paljoa maksa ja työtön saa senkin puoleen hintaan. Sillä voit käydä oikeastaan kaikissa jumppa/taide/ompelu/pyytyö/entisöinti ja ties missä ryhmissä .
Liikkuminen luonnossa on ilmaista jne.
Kyllä se on vain se laiskuus, joka estää elämästä ja tekemästä kaikkea kivaa. Mutta niinhän se on, että työttömyys passivoi ja mitään ei viitsi tehdä :( Näin monella, mutta ei tietenkään kaikilla.
AP:n kysymykseen vastaan, että kyllä takuulla muuallakin katsotaan esim elämäntapatyötöntä kieroon. Jos on työtön välillä joitakin kuukausia, tuskin se ketään haittaa. Ja jos ei katsota, se johtuu siitä, että se työtön ei saa juurikaan valtiolta rahaa, vaan saa asua kadulla, kun ei ole rahaa asuntoon ja ruokaan.
Nythän monilla työttömillä menee "hyvin", kun saavat asumistuet, toimeentuloturva on olemassa jne.
Tiedän yhdenkin nuorenparin joka muutti kalliiseen vuokra-asuntoon, kun kumpikin oli työttömänä ja saivat asumistukea niin paljon, että pystyivät vuokran maksamaan. Nyt toinen heistä meni töihin, tienaa ihan hyvin, mutta rahat ei riitä, kun vuokra täytyykin maksaa kokonaan itse. Tilanne vielä pahenee, kun toinen menee opiskelemaan ja rahantulo pienenee ja asumistukea ei saa, kun toinen tienaa.
Minä olen elämäntapatyötön, vapaaehtoisesti sinkku vela. Ei voisi vähempää kiinnostaa mitä korkeasti koulutetut minusta ajattelee. Elän unelmaani. :) M25
Noin sanotaan vain täällä työttömyydellään kehuskeleville paskakasoille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta sinua ei haittaa että täältä jaetaan rahaa ulkomaille ja koulu ja terveydenhoitojärjestelmää surkeutetaan kokoajan? mutta ne työttömät, ne ansaitsee sun vihat?
No toki, mutta tässä puhuttiinkin työttömistä, joista aika moni voisi tehdä ihan itse jotain sen eteen, etteivät loisi muiden rahoilla. En yhtään sen mieluummin kustanna laiskanpulskeiden keskustalaisten uuden maakuntamallin tuomia ylipalkattuja eläkevirkoja, mutta siitä ei nyt keskusteltu.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko sitä rahaa pitäisi saada että nämä laiskat menisivät töihin. Valittavat kuinka ei tahdo oikein rahat riittää. No eipä sitä ole työssäkäyvälläkään ja sentään sen vähän eteen annetaan koko terveys. Tuli 2 viikon tili 860€, maksoin oman osuuden asuntolainasta, 540€, vesilaskun 100€, tankkasin auton 100€ seuraavasta maksan laskut ja jää samanverran. Vaimo on pienempituloinen, maksaa oman osuuden asuntolainasta ja ruokamme. Meitä on viisi. Meillä on uusi koti ja asuntolainaa 200 000€ voisimme olla hyvin molemmat työttömiä ja saada tukia, käteen jäisi ehkä enemmän, mutta en usko että olisi näitä kaikkia mitä nyt. Elämä olisi syvältä. Mies 37v
Kuule, kohta loppuu työt kaupan kassoilta ja muulta kaupan henkilökunnalta kun keinoäly tulee. Sieltä tulee taas useita tuhansia työttömiä. Oisko sulla ideoita mitä työtä ne rupee tekemään?
Rupeeko ne puhelinmyyjäksi? kauppaavat jotain jonninjoutavaa lehteä eivätkä saa palkkaa jos eivät saa mitään kaupaksi.
Mistä saatais ihmisille töitä? Ja sellaisia töitä että he pystyvät maksamaan sillä oman elämisensä eivätkä tarvitse toimeentulotukea ja asumistukea.
Suurten tuloerojen ja olemattoman sosiaaliturvan maissa rehottaa rikollisuus. Se kannattaa pitää mielessä. Jos aikoo äänestää kokoomusta, kannattaa hankkia kotiin ja mökille kameravalvonnat ynnä muut turvallisuusjärjestelyt valmiiksi. Ja kantaa mukana pippurisumutetta, jos liikkuu kadulla. Koska kokoomuksen Suomessa arki vaatisi sellaista.