Tuntemattomiin numeroihin kannattaa vastata Kuluttajaliiton pääsihteeri: Puhelujen välttelystä on tullut jo ongelma
https://yle.fi/a/74-20006577
Voi jäädä tärkeätkin puhelut väliin.
Huijareille voi aina lyödä luurin korvaan, ei niille Microsoft tuesta soittaville tarvitse edes mitään puhua. Ei tarvitse olla kohtelias.
Puhelinmyyjille jopa kannattaa vastata, jos heistä haluaa päästä eroon ja vaatia heitä merkkaamaan puhelinmarkkinointikielto. Ilman kielto yrittävät soitella aina uudestaan ja uudestaan, eri numerosta.
Kommentit (555)
Vierailija kirjoitti:
Jos soittajalla on oikeaakin asiaa, hän laittaa tekstiviestiä perään ilmoittaen nimensä ja asiansa olipa numero mikä tahansa.
Lääkärit soittavat usein tuntemattomasta numerosta valitettavasti näihin on pakko vastata jos haluaa keskustelun onnistuvan
Vierailija kirjoitti:
Jos soittajalla on oikeaakin asiaa, hän laittaa tekstiviestiä perään ilmoittaen nimensä ja asiansa olipa numero mikä tahansa.
Tämä. Pitää jättää viesti vastaajaan tai tekstaria tai jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Annas kun arvaan, ap omistaa puhelinmyyntifirman?
Ensinnäkin tuo on lehtiartikkeli, toiseksi tuo lausahdus on kuluttajaliiton asiantuntijan, ja kolmanneksi puhelinmyyntifirmat ei tienaa senttiäkään enempää vaikka vastaisikin niiden puheluhin jos et vaan tilaa mitään. Pikemminkin päinvastoin kun menee sekä puhelikuluja että aikaa turhaan puheluun jos et tilaa mitään.
Fonecta caller app puhelimessa on hyvä tässä, näyttää suoraan soittajan tiedot jos ei ole salattu. En vastaa salattuihin jos en tiedä odottavani puhelua jostakin.
Nykypäivänä jätetään paljon vastaamatta tutuillekin, esim. jälkeläiset vanhemmilleen.
Voi olla, ja todennäköisesti on virkavalta, tai sitten elämässä jotain mätää jos muut soittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin aikoinaan neljä vuotta elinsiirto jonossa ja silloin oli pakko vastata jokaiseen saapuvaan puheluun. Kyllä siinä rupes jo kaiken maailman lehtien ja kalsareiden tyrkyttäjät ärsyttämään.
Puhelin Robinson. Maksaa vähän, mutta sillä pääsee kaikista puhelinhäiriköistä eroon.
Mulla olis myytävänä sulle tähti omalla nimelläsi.
Vierailija kirjoitti:
Vastaan näihin nykyään aina tekstiviestillä. Olen siis ohjelmoinut automaattivastauksen, jolla lopetan puhelun. Siinä lukee, etten pääse nyt vastaamaan, mutta tärkeässä asiassa toivon yhteydenottoa tekstiviestillä.
Tasan kerran on tullut tekstari, asia koski lapseni hammashoitoaikaa.
Ja sitten kun kyseessä onkin huijarin maksullinen palvelunumero Hupsis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noi "en vastaa puheluihin"-tyypit on varmaan lapsettomia. Mitä jos omalle lapselle sattuu jotain, esim. on ryöstetty tai kännykkä kadonnut tms. Ja äiti/isä ei vaan viitsi/uskalla vastata puhelimeen. En antaisi itselleni anteeksi.
Jos on tärkeää asiaa, lähetä viesti soiton perään. Jos et laita, tiedän ettei asiasi ollut tärkeä.
Kun minun lapseni päätyi tilanteeseen jossa poliisi oli mukana, laittoi poliisi viestin perään kun en heti vastannut.
En antaisi itselleni anteeksi jos olisin niin ämpäri etten usko poliisin niin tekevän.
Asia ei ole tärkeä jos se yritys tavoittaa jää yhteen puheluun.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että jos odottaa tärkeää puhelua (vaikkapa työpaikkatarjousta ja vastaavaa), niin tuntemattomiinkin numeroihin kannattaa vastata. Teen välillä työpaikalla rekrytointeja ja meillä on tiukkana ohjeena, että soitetaan tuntemattomasta numerosta. Jos hakija ei vastaa, niin meille se tarkoittaa suoraan sitä, että niin hän toimisi työssäänkin: valikoisi itse mitä työtehtäviä käy hoitamaan ja mitä ei. Toisaalta pelko kohdata uusia ja tuntemattomia asioita näkyy myös vastaamattomuudessa: emme halua joukkoomme työntekijöitä, jotka eivät uskalla.
Meillä siis tuo on eräänlainen osa työhaastattelua. Sillä saa hyvin pienennettyä pätevienkin hakijoiden määrää. On toiminut ainakin meillä, mutta en toki voi väittää, että toimisi kaikissa tapauksissa.
Hauskaa trollausta. En usko hetkeäkään, että mikään firma rankkaisi potentiaalisia työntekijöitä näin tyhmästi.
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Vaimoni soitteli äitinsä ystäville tämän poismenosta. Pari jäi tavoittamatta, varmaan eivät vastaa tuntemattomiin numeroihin.
Olisiko tekstiviesti niille henkilöille ollut mahdollinen?
Mahdollisesti, en tiedä, osaako yksi vanhempi henkilö lukea tekstiviestejä.
Vierailija kirjoitti:
En vastaa jos lukee numero tuntematon. Jos on numero, niin tarkistan sen ensin googlella. Voin soittaa takaisin jos vaikuttaa normaalille. Jos on oikeaa asiaa, tekstiviestitkin on keksitty ja niitä voi käyttää.
En uskalla avata tekstiviestejä, niissähän voi olla joku viirus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että jos odottaa tärkeää puhelua (vaikkapa työpaikkatarjousta ja vastaavaa), niin tuntemattomiinkin numeroihin kannattaa vastata. Teen välillä työpaikalla rekrytointeja ja meillä on tiukkana ohjeena, että soitetaan tuntemattomasta numerosta. Jos hakija ei vastaa, niin meille se tarkoittaa suoraan sitä, että niin hän toimisi työssäänkin: valikoisi itse mitä työtehtäviä käy hoitamaan ja mitä ei. Toisaalta pelko kohdata uusia ja tuntemattomia asioita näkyy myös vastaamattomuudessa: emme halua joukkoomme työntekijöitä, jotka eivät uskalla.
Meillä siis tuo on eräänlainen osa työhaastattelua. Sillä saa hyvin pienennettyä pätevienkin hakijoiden määrää. On toiminut ainakin meillä, mutta en toki voi väittää, että toimisi kaikissa tapauksissa.
Hauskaa trollausta. En usko hetkeäkään, että mikään firma rankkaisi potentiaalisia työntekijöitä näin tyhmästi.
Nykyajan rekrysirkuksessa törmää ihmeellisempiinkin asioihin.
Tuntemattomista numeroista soittaminen ei ole virallista eikä hyvätapaista. En vastaa tuntemattomiin numeroihin, ellen ole jonkun kanssa erikseen sopinut sellaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Ja oletus on, että kaikki ovat aina puhelimen vierellä ja pystyvät vastaamaan puheluihin välittömästi.
Senkin puolesta viranomaiset jotka ovat tuiki tärkeällä asialla voisivat laittaa sen viestin perään. (aika monella on myös älylaite ranteessa mistä näkee viestit)
Vieläkin on ihmisiä, joiden mielestä kännykän omistaja täytyy olla aina tavoitettavissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä vastaan kaikkiin suomalaisiin numeroihin. Pidän vähän kummallisena sitä, että joku jättää vastaamatta, ja sitten menee googlaamaan, tai muilla keinoin etsi tiedon soittajasta. Sehän selviää välittömästi, kun vastaa siihen puheluun. Eikä siitä synny maksuvelvoitteita, jos siihen puhelimeen vastaa. Ne on aivan höpöhöpö pelotteluja.
Yleensä ottaen asiat selviää parhaiten puhumalla.No kun ärsyttää väitellä puhelinmyyjien kanssa. Ei yksinkertaisesti jaksa. Joskus se sana ei tehoa, että nyt en tilaa mitään ja sitten tuntuu epäkohteliaalta katkaista puhelu kun tyrkyttäminen vaan jatkuu...
"Kiitos tarjouksesta, mutta ei kiitos, hyvää päivänjatkoa, hei!" sitten puhelu poikki.
Tuon olen opetellut vastaukseksi puhelinmyyjille.
En tuhlaa kummankaan aikaa.
Vierailija kirjoitti:
En vastaa outoihin numeroihin tai tuntemattomiin, ellen ole esimerkiksi hakenut työpaikkaa tai odota lääkäriltä soittoa. Jos itse olen soittanut numeroon, jolla ei ole minun yhteystietoja, laitan tekstarin perään ja millä asialla olen tavoitellut. Soittavat kyllä aina takaisin.
Lääkäri voi soittaa odottamattakin.
Esimerliksi rutiinitutkimulsessa löyy jotain odottamatonta.
Työpaikkahakemuksesta puheenollen.
Olen kahdesti hakenut työpaikkaa ja yhteydenotto on tullut puhelimitse niin pitkän ajan päästä, etten osannut enää odottaa.
työn vuoksi vastaan, mutta vain niihin puheluihin jotka tulevat työsimmin kautta(dual sim käytössä).
Maisa toimii ainakin myös Helsingissä.