Tuntemattomiin numeroihin kannattaa vastata Kuluttajaliiton pääsihteeri: Puhelujen välttelystä on tullut jo ongelma
https://yle.fi/a/74-20006577
Voi jäädä tärkeätkin puhelut väliin.
Huijareille voi aina lyödä luurin korvaan, ei niille Microsoft tuesta soittaville tarvitse edes mitään puhua. Ei tarvitse olla kohtelias.
Puhelinmyyjille jopa kannattaa vastata, jos heistä haluaa päästä eroon ja vaatia heitä merkkaamaan puhelinmarkkinointikielto. Ilman kielto yrittävät soitella aina uudestaan ja uudestaan, eri numerosta.
Kommentit (555)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi lääkäri tai terapeutti ei laita mitään viestiä eli häviäjä on se joka ei vastaa. Tämä onkin nyt mielenkiintoista kun ei saisi vastata, mutta silti pitäisi.
Mitähän puheluita lääkäriltä tai terapeutilta olisi tulossa?
Minä soittelen lääkärinä tuntemattomasta numerosta potilaille esim. labravastauksista tai muiden tutkimusten tuloksista ja jatkosuunnitelmista. Jos eivät vastaa, niin olen vain tyytyväinen, säästin hieman aikaa muutenkin kiireisellä soittotunnilla.
Jos soittaisin näkyvästä työnumerostani, soittelevat mummot ja m us ta lai set omia asioitaan ihan milloin heile itselleen sopii.
Ketjussa on jo sanottu, että tähänkin on olemassa toimiva tekninen ratkaisu: vastaanottajalle näytetään viraston, sairaalan, lääkäriaseman tms. nimi tai numero sellaisessa muodossa, että se ei ole kenenkään henkilökohtainen työnumero mutta siitä näkee mistä puhelu tulee.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Jos puhelu on tärkeä etkä vastaa siihen niin he kyllä lähettävät kirjeen kotiin myös, esim sairaalat ja lääkärit näin tekee ainakin täällä.
Halvempaa ja nopeampaa olisi kaiken soittelun ja kirjeiden lähettelyn sijasta vaan olla yhteydessä tekstin muodossa, minkä takia ei tuota viranomaisten kanssa käytävää kommunikointia voisi muka tehostaa ja samalla saada huomattavasti halvemmaksi ja nopeammaksi?
Ei vaadi kummoista päivitystä lekureidenkaan järjestelmiin, lisätä sinne yhdessä sovittu turvasana/koodi millä voidaan helposti ja nopeasti varmistaa henkilöllisyyskin.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että jos odottaa tärkeää puhelua (vaikkapa työpaikkatarjousta ja vastaavaa), niin tuntemattomiinkin numeroihin kannattaa vastata. Teen välillä työpaikalla rekrytointeja ja meillä on tiukkana ohjeena, että soitetaan tuntemattomasta numerosta. Jos hakija ei vastaa, niin meille se tarkoittaa suoraan sitä, että niin hän toimisi työssäänkin: valikoisi itse mitä työtehtäviä käy hoitamaan ja mitä ei. Toisaalta pelko kohdata uusia ja tuntemattomia asioita näkyy myös vastaamattomuudessa: emme halua joukkoomme työntekijöitä, jotka eivät uskalla.
Meillä siis tuo on eräänlainen osa työhaastattelua. Sillä saa hyvin pienennettyä pätevienkin hakijoiden määrää. On toiminut ainakin meillä, mutta en toki voi väittää, että toimisi kaikissa tapauksissa.
Mielenkiintonen strategia. Etsitte siis henkilöltä jotka pitelee jatkuvasti sitä henkilökohtaista puhelintaan kädessä.
Vierailija kirjoitti:
Tärkeät puhelut eivät jää väliin jos jättää vastaamatta tuntemattomiin numeroihin.
Minulle tuli soitto tuntemattomasta numerosta. Onneksi vastasin, sillä se tuli sairaalasta jonne olin odottanut leikkausaikaa jo pitkään. Oli tullut peruutus ja pääsin heti leikkaukseen. Vastaan aina tuntemattomiinkin puheluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi lääkäri tai terapeutti ei laita mitään viestiä eli häviäjä on se joka ei vastaa. Tämä onkin nyt mielenkiintoista kun ei saisi vastata, mutta silti pitäisi.
Mitähän puheluita lääkäriltä tai terapeutilta olisi tulossa?
Minä soittelen lääkärinä tuntemattomasta numerosta potilaille esim. labravastauksista tai muiden tutkimusten tuloksista ja jatkosuunnitelmista. Jos eivät vastaa, niin olen vain tyytyväinen, säästin hieman aikaa muutenkin kiireisellä soittotunnilla.
Jos soittaisin näkyvästä työnumerostani, soittelevat mummot ja m us ta lai set omia asioitaan ihan milloin heile itselleen sopii.
Soitteletko random tyypeille jotka eivät tiedä odottaa labratuloksia?
Mä en tuo edellinen mutta vastaan omasta puolestani. Soitan heti, ilman ennakkoilmoitusta jos potilaalta on löydetty jotain odottamatonta. Esim potilas on kotiutunut ja kuvien tarkemmasta tarkastelusta on löytynyt vaikkapa keuhkoveritulppa. Silloin pitää takaisin tulla heti.
Jos potilas päästetään kotiin huonossa kunnossa, on vika ihan siinä, joka on tutkinut.
Ainoa vaan, että kaikki vakavat löydökset eivät näy päällepäin senhetkisessä kunnossa.
Niin kauan kun meillä on ollut itsenäisesti ulkona kulkevia lapsia olen todellakin vastannut kaikkiin puheluihin. Koskaan ei voi tietää mitä on tapahtunut.
Hieman riippuu soittajan puhelinnumerosta, kellonajasta ja tilanteesta, milloin suostun vastaamaan puhelimeen.
Pääsääntöisesti en vastaa puheluihin klo 8-16, koska olen töissä. Voin vastata puhelimeen, jos vaikka lapseni soittaisi. Harvoin soittaa. Laittaa yleensä whatsapp viestiä.
Kaverit soittavat lähinnä viikonloppuina tai laittavat whatsapp viestiä. Tämän takia mikään minulle merkityksellinen soitto ei jäisi väliin.
Jos puhelu tulee ulkomailta, en vastaa. Minä en odota keneltäkään puhelinsoittoa ulkomailta.
Jos puhelu tulee kotimaasta ja minulle tuntematon numero, ehkä vastaan ehkä en. Riippuu fiiliksestä. Usein vastaan vaikka, tiedän että soittaja on todennäköisesti jokin kaupallinen taho. Heillekin voi olla ystävällinen.
Ystävät laittavat yleensä messenger-viestiä, jos eivät tiedä minun puhelinnumeroani. Sen takia kannattaa kyllä olla tarkkana, kenen puheluun vastaa.
Vierailija kirjoitti:
En vastaa jos lukee numero tuntematon. Jos on numero, niin tarkistan sen ensin googlella. Voin soittaa takaisin jos vaikuttaa normaalille. Jos on oikeaa asiaa, tekstiviestitkin on keksitty ja niitä voi käyttää.
Mahtaa mennäkiireisiltä hoitajilta aikaa naputella viestejä, kun asia olisi hoitunut nopeasti puhelimessa.
Tuikku1 kirjoitti:
Hieman riippuu soittajan puhelinnumerosta, kellonajasta ja tilanteesta, milloin suostun vastaamaan puhelimeen.
Pääsääntöisesti en vastaa puheluihin klo 8-16, koska olen töissä. Voin vastata puhelimeen, jos vaikka lapseni soittaisi. Harvoin soittaa. Laittaa yleensä whatsapp viestiä.
Kaverit soittavat lähinnä viikonloppuina tai laittavat whatsapp viestiä. Tämän takia mikään minulle merkityksellinen soitto ei jäisi väliin.
Jos puhelu tulee ulkomailta, en vastaa. Minä en odota keneltäkään puhelinsoittoa ulkomailta.
Jos puhelu tulee kotimaasta ja minulle tuntematon numero, ehkä vastaan ehkä en. Riippuu fiiliksestä. Usein vastaan vaikka, tiedän että soittaja on todennäköisesti jokin kaupallinen taho. Heillekin voi olla ystävällinen.
Ystävät laittavat yleensä messenger-viestiä, jos eivät tiedä minun puhelinnumeroani. Sen takia kannattaa kyllä olla tarkkana, kenen puheluun vastaa.
No jos me esim. Työterveyshuollosta koetettaisiin sinua tavoitella, soitto tulee tasan 8-16 välillä ja varmaan myös monelta viranomaistaholta tavoitellaan virka-aikaan.
Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka paljon Suomessa kuluu vuosityöaikaa yhteensä siihen kun koetetaan tavoittaa ihmisiä jotka eivät suostu vastaaman puhelimeen!! Ihan absurdia, aikuiset ihmiset eivät vastaa vaikka näkevät että puhelin soi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vastaa jos lukee numero tuntematon. Jos on numero, niin tarkistan sen ensin googlella. Voin soittaa takaisin jos vaikuttaa normaalille. Jos on oikeaa asiaa, tekstiviestitkin on keksitty ja niitä voi käyttää.
Mahtaa mennäkiireisiltä hoitajilta aikaa naputella viestejä, kun asia olisi hoitunut nopeasti puhelimessa.
Mikä asia on kiireinen mutta ei sitten kuitenkaan ole kun henkilöä ei koiteta tavoittaa kuin yhdellä puhelulla?
Jos vastaa huijarin puheluun, se voidaan myydä toisille huijareille ja puheluita alkaa tulla 10 päivässä. Ei paljon houkuttele.
Miksei voi lähettää tekstiviestejä, jos on tärkeää asiaa? esim. "Yritimme tavoittaa teitä terveysasemalta, huominen aika täytyy perua, otattehan yhteyttä meihin". Onko kaikki hoidettava suoraan puhelimessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on, ettei puhelinmyyntiä ja muuta pummaamista ja häirintää kielletä lailla??!! Henkilökohtaiseen puhelimeen tunkeutuminen on rinnastettavissa kotirauhan häirintään.
Tässä sitä ollaan: oikeat rehelliset soittajat eivät saa puhelujaan läpi, sillä ihmiset eivät vastaa tuntemattomiin numeroihin telemarkkinoinnin pelossa.
Helpompaa on vain valittaa ja itkeä, kuin oikeasti vain kieltää ne telemarkkinointipuhelut, kuin poistaa yritykset, jotka käyttävät puhelinta markkinointiin. Se on monelle työpaikka.
Minua kyllä harmittaisi, jos vaikka työpaikka, tai lääkäriaika menisi ohi sen takia, että pelkäisin puhelimeen vastaamista.
Minäkin ihmettelen sitä, kun täällä monet valittavat sitä, kuinka puhelinmyyjät häiritsevät heitä kerta toisensa jälkeen ja eivät vastaa yhteenkään niistä puheluista. Tottakai soittelevat, kun ei ole kieltänyt, eikä ole kiinnikään saatu. Siinä ajassa, kun täällä ruikuttaa tuota, niin olisi niistä päässyt eroon vastaamalla kerran ja kieltämällä ne siitä firmasta samalla.
Itseltäni olisi jäänyt mm. silmäpolin peruutusajan saaminen paljon ennen varsinaista aikaa, jos en olisi aamulla vastannut puhelimeen sen soidessa. Vähän tuli kiire, mutta olin tyytyväinen päästyäni sinne odotettua aikaisemmin. Samoin lapsen toimintaterapian alkaminen olisi siirtynyt jonnekin hamaan. tulevaisuuteen. Muistisairaan omaisenkin asioiden hoito olisi ollut paljon vaikeampaa, jos en olisi minulle tuntemattomiin numeroihin vastannut. Poliisit kyllä soitttivat tuon omaisen omasta puhelimesta keskellä yötä, kun olivat saatelleet tämän kotiin harhailemasta ja kysyivät, että voiko hänet jättää sinne yksinään.
Ap.
Silmäpolilta tuli vastaamattoman puhelun jälkeen viesti varatun ajan siirtymisestä uuteen ajankohtaan. Ei ongelmaa.
Niin, siirtyneistä ajoista tulee viesti. Mutta niitä jonkun toisen viime tipassa perumia aikoja tarjotaan puhelimitse samalle päivällekin, kuten minulle tarjottiin. Niistä ei todellakaan lähetellä mitään viestejä, vaan soitellaan listaa läpi, kunnes löytyy joku, joka vastaa ja jolle aika sopii lyhyellä varoitusajalla. Minulle tarjottu aika oli vähän yli tunnin päästä soitosta. Puolikiireellisenä tapauksena olin tyytyväinen tuosta viikkoja varhennetusta ajasta. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Tuikku1 kirjoitti:
No jos me esim. Työterveyshuollosta koetettaisiin sinua tavoitella, soitto tulee tasan 8-16 välillä ja varmaan myös monelta viranomaistaholta tavoitellaan virka-aikaan.
Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka paljon Suomessa kuluu vuosityöaikaa yhteensä siihen kun koetetaan tavoittaa ihmisiä jotka eivät suostu vastaaman puhelimeen!! Ihan absurdia, aikuiset ihmiset eivät vastaa vaikka näkevät että puhelin soi!
Eikä ole absurdia. Suomalaisillekin tulee paljon huijaussoittoja. Varsinkin vanhoja ihmisiä on kehotettu välttämään vieraisiin numeroihin vastaamista. Huijauspuhelut voivat tulla suomalaisten näköisistä numeroista.
Jos vastaat huijarin puheluun, numero merkitään aktiiviseksi ja siihen soitetaan uudestaan ja uudestaan. Jotkut vanhukset saavat kymmeniä soittoja viikossa huijareilta.
Vaikuttaa, että monet tässä ketjussa ovat tietämättömiä tästä ongelmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vinkki puhelinmyyjien välttelijöille: Jos soitto tulee 0295-alkuisesta numerosta, langan päässä on jonkin sortin viranomainen. Esim. Poliisi, työkkäri, Kela. Jos jätät vastaamatta, puhelin saattaa automaattisesti estää koko numeron. Kannattaa pitää mielessä, jos viranomaisten kanssa haluaa pysyä puheväleissä.
Kylläpä vain tuon alkuisesta numerosta soitti sähkökauppias eräs päivä
Vierailija kirjoitti:
Tuikku1 kirjoitti:
Jättäkää ääni- tai tekstiviesti ja soittakaa vähän ajan päästä uudestaan. Silloin ihminen tietää vastata, kun näkee viestistä että on asiallinen puhelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama aika kuin puhelimessa puhuessa
Vierailija kirjoitti:
Jos vastaa huijarin puheluun, se voidaan myydä toisille huijareille ja puheluita alkaa tulla 10 päivässä. Ei paljon houkuttele.
Miksei voi lähettää tekstiviestejä, jos on tärkeää asiaa? esim. "Yritimme tavoittaa teitä terveysasemalta, huominen aika täytyy perua, otattehan yhteyttä meihin". Onko kaikki hoidettava suoraan puhelimessa?
Tämä täyttä höpöhöpöä ainakin omalla kokemuksella. Vastaan aina jos puhelin on lähettyvillä (eli kuulen soiton) eikä vielä ole mitään häirintähärdelliä käynnistynyt. Joihin srilankalaisiin numeroihin en vastaa, enää. Mitään pahaa ei ole ikinä tästä tavasta tapahtunut.
Mutta en pelkääkään ihmisiä työkseni.
Vierailija kirjoitti:
Ylen ylen sankiat prihat ei edes tiedä montako sähkönmyyntipuhelua tavan rahvas saa päivässä.
No, montako? Itse saan nolla, yhtään minkäänlaista myynti- tai markkinointipuhelua.
Olen viiskymppinen konttorirotta ja elän ihan normaalia elämää.
Mistä nää tyypit edes niitä tavallisten ihmisten numeroita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä vastaan kaikkiin suomalaisiin numeroihin. Pidän vähän kummallisena sitä, että joku jättää vastaamatta, ja sitten menee googlaamaan, tai muilla keinoin etsi tiedon soittajasta. Sehän selviää välittömästi, kun vastaa siihen puheluun. Eikä siitä synny maksuvelvoitteita, jos siihen puhelimeen vastaa. Ne on aivan höpöhöpö pelotteluja.
Yleensä ottaen asiat selviää parhaiten puhumalla.No kun ärsyttää väitellä puhelinmyyjien kanssa. Ei yksinkertaisesti jaksa. Joskus se sana ei tehoa, että nyt en tilaa mitään ja sitten tuntuu epäkohteliaalta katkaista puhelu kun tyrkyttäminen vaan jatkuu...
Tuntuuhan se hieman epäkohteliaalta, mutta reilusti vaan puhelu poikki.
Meidän rahoja ne siellä haluaa.
Meillä Vantaalla on sähköinenjärjestelmä tuohon. Ei tarvitse tuhlata aikaa puheluihin. Miksi Helsinki on noin paljon nykyajasta jäljessä?