Tuntemattomiin numeroihin kannattaa vastata Kuluttajaliiton pääsihteeri: Puhelujen välttelystä on tullut jo ongelma
https://yle.fi/a/74-20006577
Voi jäädä tärkeätkin puhelut väliin.
Huijareille voi aina lyödä luurin korvaan, ei niille Microsoft tuesta soittaville tarvitse edes mitään puhua. Ei tarvitse olla kohtelias.
Puhelinmyyjille jopa kannattaa vastata, jos heistä haluaa päästä eroon ja vaatia heitä merkkaamaan puhelinmarkkinointikielto. Ilman kielto yrittävät soitella aina uudestaan ja uudestaan, eri numerosta.
Kommentit (555)
Kaikki tarpeelliset kommentit asiasta on jo sanottu kyseisen uutisen keskusteluketjussa Ylen sivustolla
Ei kannata. Minä vastasin vaan puheluun Haloo ja heti alkoi juosta ihme kuluja lähes 100e kk. Soitin puhelinyhtiöön niin sanoivat ettei tuntemattomiin numeroihin saa koskaan vastata. Että omaa tyhmyyttä. Joten en enää vastaa tuntemattomiin ja olen tätä myös kertonut eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Tärkeät puhelut eivät jää väliin jos jättää vastaamatta tuntemattomiin numeroihin.
Artikkelissa kerrotaan tapauksia, joissa tuntemattomista numeroista soitetaan kiireellisiä, tärkeitä puheluita.
Jos asia on tärkeä, puhelun soittanut varmasti vielä palaa asiaan esim. tekstiviestillä tai sähköpostilla.
En vastaan epämääräisiin numeroihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeät puhelut eivät jää väliin jos jättää vastaamatta tuntemattomiin numeroihin.
Artikkelissa kerrotaan tapauksia, joissa tuntemattomista numeroista soitetaan kiireellisiä, tärkeitä puheluita.
Asiasta olisikin otettava opiksi täsmälleen toisin päin: niiden, jotka soittavat "oikeasti tärkeitä" puheluita, pitäisi sallia numeronsa näkyminen vastaanottajan puhelimessa.
En vastaa jos lukee numero tuntematon. Jos on numero, niin tarkistan sen ensin googlella. Voin soittaa takaisin jos vaikuttaa normaalille. Jos on oikeaa asiaa, tekstiviestitkin on keksitty ja niitä voi käyttää.
Eiköhän se ole ihmisten oma asia mitä puhelimellaan tekevät ja vastaako (jos on riski että ei ole oikealla asialla soittajat). Jos on tärkeää asiaa on sähköpostit sun muut hilavitkuttimet, poislukien päivystäjät. Jos on sukulainen hädässä tai joku muu, silloin asia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiasta olisikin otettava opiksi täsmälleen toisin päin: niiden, jotka soittavat "oikeasti tärkeitä" puheluita, pitäisi sallia numeronsa näkyminen vastaanottajan puhelimessa.
Itse työskentelen viranomaisessa, ja meillä on ohjeena, että numeron pitää näkyä. Toki on olemassa järjestelyjä, joissa numerona näkyy jokin muu kuin oma kännykkä, mutta viranomaisen numero kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut viranomaiset soittavat tuntemattomasta numerosta ja samoin sairaalasta soitot
Jos soittajalla on oikeaakin asiaa, hän laittaa tekstiviestiä perään ilmoittaen nimensä ja asiansa olipa numero mikä tahansa.
En vastaa numeroon jos se on tuntematon tai ei ole ennalta tallennettu eli nimeä ei näy vaan ainoastaan numero. Tämä on normaalikäytäntöni ollut jo 20 vuotta eikä kukaan ole laittanut minua vankilaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut viranomaiset soittavat tuntemattomasta numerosta ja samoin sairaalasta soitot
Tämä olikin yksityisyydensuojan vuoksi aivan asiallista sellaisella aikakaudella, jolloin sama puhelin saattoi olla useamman henkilön käytössä. Ei enää, kun käytännössä jokaisella on henkilökohtainen kännykkänsä.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata. Minä vastasin vaan puheluun Haloo ja heti alkoi juosta ihme kuluja lähes 100e kk. Soitin puhelinyhtiöön niin sanoivat ettei tuntemattomiin numeroihin saa koskaan vastata. Että omaa tyhmyyttä. Joten en enää vastaa tuntemattomiin ja olen tätä myös kertonut eteenpäin.
Ei kertakaikkiaan ole mahdollista jos olet Suomessa vastannut puhelimeen jossa on suomalainen liittymä ja joka on kytkeytynyt suomalaiseen verkkoon. Puheluun vastaaminen ei maksa KOSKAAN tuollaisessa tilanteessa.
Jos olit suomalaisen kännykän kanssa ulkomailla niin sitten asia on tietysti täysin eri.
Työskentelen terveysasemalla sairaanhoitajana. Jos soitetaan potilaalle omasta työpuhelimesta niin potilaalle näkyy vaan tuntematon numero.
Kerran mulle soitti poliisi, kysymys oli yhdestä asuntomurrosta. Puhelimen näytöllä luki puhelu
Riippuu hyvin paljon omasta elämäntilanteesta, vastaako kaikenlaisista numeroista tuleviin puheluihin. Kun rakennettiin taloa niin kyllä sillon piti vastailla kaikkiin puheluihin, kun urakoitsijat, tavarantoimittajat ym. soittivat.
Jos opettajana soitan huoltajille omalla puhelimellani (meillä ei ole työpuhelimia käytössä) niin soitan tuntemattomasta numerosta.
Olen yrittäjä, 97% kaikista tuntemattomista puheluista on huijausta. Googlaan numeron, kukasoitti.fi kertoo jos on huijari, lisään listalle estetyt numerot. On pitkä lista jo.