Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuntemattomiin numeroihin kannattaa vastata Kuluttajaliiton pääsihteeri: Puhelujen välttelystä on tullut jo ongelma

Vierailija
01.12.2022 |

https://yle.fi/a/74-20006577
Voi jäädä tärkeätkin puhelut väliin.

Huijareille voi aina lyödä luurin korvaan, ei niille Microsoft tuesta soittaville tarvitse edes mitään puhua. Ei tarvitse olla kohtelias.

Puhelinmyyjille jopa kannattaa vastata, jos heistä haluaa päästä eroon ja vaatia heitä merkkaamaan puhelinmarkkinointikielto. Ilman kielto yrittävät soitella aina uudestaan ja uudestaan, eri numerosta.

Kommentit (555)

Vierailija
241/555 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin, että jos odottaa tärkeää puhelua (vaikkapa työpaikkatarjousta ja vastaavaa), niin tuntemattomiinkin numeroihin kannattaa vastata. Teen välillä työpaikalla rekrytointeja ja meillä on tiukkana ohjeena, että soitetaan tuntemattomasta numerosta. Jos hakija ei vastaa, niin meille se tarkoittaa suoraan sitä, että niin hän toimisi työssäänkin: valikoisi itse mitä työtehtäviä käy hoitamaan ja mitä ei. Toisaalta pelko kohdata uusia ja tuntemattomia asioita näkyy myös vastaamattomuudessa: emme halua joukkoomme työntekijöitä, jotka eivät uskalla.

Meillä siis tuo on eräänlainen osa työhaastattelua. Sillä saa hyvin pienennettyä pätevienkin hakijoiden määrää. On toiminut ainakin meillä, mutta en toki voi väittää, että toimisi kaikissa tapauksissa.

Hauskaa trollausta. En usko hetkeäkään, että mikään firma rankkaisi potentiaalisia työntekijöitä näin tyhmästi.

Uskon tämän heti, kun katson ympärilleni. Valikoituu henkilöitä, joilla ei koskaan ole töiden kanssa niin kiire, ettei voisi jäädä tunniksi bascaa jauhamaan jonkun kanssa, puhelimella tai ilman.

Vierailija
242/555 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noi "en vastaa puheluihin"-tyypit on varmaan lapsettomia. Mitä jos omalle lapselle sattuu jotain, esim. on ryöstetty tai kännykkä kadonnut tms. Ja äiti/isä ei vaan viitsi/uskalla vastata puhelimeen. En antaisi itselleni anteeksi.

Jos on tärkeää asiaa, lähetä viesti soiton perään. Jos et laita, tiedän ettei asiasi ollut tärkeä.

Kun minun lapseni päätyi tilanteeseen jossa poliisi oli mukana, laittoi poliisi viestin perään kun en heti vastannut.

En antaisi itselleni anteeksi jos olisin niin ämpäri etten usko poliisin niin tekevän.

Asia ei ole tärkeä jos se yritys tavoittaa jää yhteen puheluun.

Tämäpä juuri. Minä en vastannut poliisin soittoon koskien tekemääni rikosilmoitusta. Poliisilta tuli välittömästi perään viesti että millä asialla tavoittelivat, ja soitin heti takaisin. Käsittelijä sanoi että lähettävät aina viestin sillä harvat enää vastaavat tuntemattomiin numeroihin, ymmärrettävästi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/555 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asia on tärkeä, puhelun soittanut varmasti vielä palaa asiaan esim. tekstiviestillä tai sähköpostilla. 

En vastaan epämääräisiin numeroihin.

Juuri näin. Olen itsekin sitä mieltä, että jos asia on oikeasti tärkeä, esim. työhaastattelukutsu, niin siihen kyllä palataan joko tekstarilla tai sähköpostitse.

Enkä jaksa edes laskea, montako huijauspuhelua (tai niiden yritystä) olen saanut Iso Britanniasta tämän vuoden aikana. Olen alkanut vastata kaikkiin tuntemattomiin numeroihin vain sanomalla hei.

Vierailija
244/555 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vastaa outoihin numeroihin tai tuntemattomiin, ellen ole esimerkiksi hakenut työpaikkaa tai odota lääkäriltä soittoa. Jos itse olen soittanut numeroon, jolla ei ole minun yhteystietoja, laitan tekstarin perään ja millä asialla olen tavoitellut. Soittavat kyllä aina takaisin.

Lääkäri voi soittaa odottamattakin.

Esimerliksi rutiinitutkimulsessa löyy jotain odottamatonta.

Eiköhän joka kunnalla ole jo sähköinen järjestelmä minne tulee tulokset ennen mitään puheluita. Ei mikään "odottamaton löytö" jää yhteen puheluun.

Vierailija
245/555 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Työpaikkahakemuksesta puheenollen.

Olen kahdesti hakenut työpaikkaa ja yhteydenotto on tullut puhelimitse niin pitkän ajan päästä, etten osannut enää odottaa.

No joo, edellinen (määräaikainen) paikka jonka sain oli myös reilu 1.5 kuukautta hakemuksesta ja piti vähän kelata että mikäs hakemus tää taas olikaan siinä puhelimessa kun meni alkuhässäkässä sen tädin mainitsema firman nimi ohi.

Vierailija
246/555 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annas kun arvaan, ap omistaa puhelinmyyntifirman?

Ensinnäkin tuo on lehtiartikkeli, toiseksi tuo lausahdus on kuluttajaliiton asiantuntijan, ja kolmanneksi puhelinmyyntifirmat ei tienaa senttiäkään enempää vaikka vastaisikin niiden puheluhin jos et vaan tilaa mitään. Pikemminkin päinvastoin kun menee sekä puhelikuluja että aikaa turhaan puheluun jos et tilaa mitään.

Ohis, mutta toki ne toivovat että mahdollisimman moni vastaa. Vain vastaamalla olet potentiaalinen ostaja.

Vierailija
247/555 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos soittajalla on oikeaakin asiaa, hän laittaa tekstiviestiä perään ilmoittaen nimensä ja asiansa olipa numero mikä tahansa.

Tämä on totta, esimerkiksi lääkärikeskukset tekevät näin että tulee tekstari perään että yritimme tavoittaa.

Lisäksi useat numerot joihin en ole vastannut, on sellaisia joista ei löydy mitään tietoja numeropalveluista. Siitä tietää että joko puhelinmyyjiä tai ulkomaan huijareita jotka kaappaa suomalaisia kännynumeroita käyttöön.

Vierailija
248/555 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vastaa outoihin numeroihin tai tuntemattomiin, ellen ole esimerkiksi hakenut työpaikkaa tai odota lääkäriltä soittoa. Jos itse olen soittanut numeroon, jolla ei ole minun yhteystietoja, laitan tekstarin perään ja millä asialla olen tavoitellut. Soittavat kyllä aina takaisin.

Lääkäri voi soittaa odottamattakin.

Esimerliksi rutiinitutkimulsessa löyy jotain odottamatonta.

Eiköhän joka kunnalla ole jo sähköinen järjestelmä minne tulee tulokset ennen mitään puheluita. Ei mikään "odottamaton löytö" jää yhteen puheluun.

Luulisitko, että tiedon esim. AIDSista tai haimasyövästä saa ekana jostain omakannasta?

Vierailija
249/555 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noi "en vastaa puheluihin"-tyypit on varmaan lapsettomia. Mitä jos omalle lapselle sattuu jotain, esim. on ryöstetty tai kännykkä kadonnut tms. Ja äiti/isä ei vaan viitsi/uskalla vastata puhelimeen. En antaisi itselleni anteeksi.

Ei vaan lapsellisia muttei siinä mielessä että niillä välttämättä olisi lapsia :)

En tosiaan ymmärrä että mitä väliä sillä on että välillä joutuu tokaisemaan puhelimeen ettei nyt kiinnosta joku lehti, tuoksukynttilät, villasukat, milloin minkäkin järjestön tukeminen tai uusi puhelin/sähkösopimus. Pikemminkin tuollainen tuntemattomien välttely viittaa siihen että aletaan olla sosiaalisesti epäterveellisen eristäytyneitä muusta maailmasta kun koitetaan vältellä edes satunnaisia kohtaamisia niiden kanssa joita ei tunneta. 

Vierailija
250/555 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin missannut mm hammaslääkäriin sekä lapsen opettajan puhelun jos en olisi vastannut tuntemattomaan.

Jokaisen oma päätös tietenkin, mutta aika yksinkertainen pitää olla jos "pelkää" vastata.

Vierailija
251/555 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan lapsellisia muttei siinä mielessä että niillä välttämättä olisi lapsia :)

En tosiaan ymmärrä että mitä väliä sillä on että välillä joutuu tokaisemaan puhelimeen ettei nyt kiinnosta joku lehti, tuoksukynttilät, villasukat, milloin minkäkin järjestön tukeminen tai uusi puhelin/sähkösopimus. Pikemminkin tuollainen tuntemattomien välttely viittaa siihen että aletaan olla sosiaalisesti epäterveellisen eristäytyneitä muusta maailmasta kun koitetaan vältellä edes satunnaisia kohtaamisia niiden kanssa joita ei tunneta. 

Ohis, mutta joo, voisin vastata välillä puhelimeen että ei kiinnosta. Mutta kun näitä puheluja tulee päivässä vähintään 3 ja pahimmillaan 8, en vastaa enää koskaan yhteenkään tuntemattomaan numeroon. Pidän sitä oikeutenani.

Vierailija
252/555 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin tuo on lehtiartikkeli, toiseksi tuo lausahdus on kuluttajaliiton asiantuntijan, ja kolmanneksi puhelinmyyntifirmat ei tienaa senttiäkään enempää vaikka vastaisikin niiden puheluhin jos et vaan tilaa mitään. Pikemminkin päinvastoin kun menee sekä puhelikuluja että aikaa turhaan puheluun jos et tilaa mitään.

Ohis, mutta toki ne toivovat että mahdollisimman moni vastaa. Vain vastaamalla olet potentiaalinen ostaja.

Ja jos sanot että ei kiinnosta niin et silloin ole potentiaalinen ostaja vaan ajantuhlausta. Puhelinmyyjä ei voi oikeasti pakottaa sinua tilaamaan mitään, siitä voi lähteä. Ja joku englantia sölköttävä tuntematon tukiheppu saa luurin korvaansa samantien. Ei noille  tarvitse sanoa yhtään mitään.  

Vierailija
253/555 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kännykässä vastaaja. Siihen ei muutaman viime vuoden aikana ole kukaan alle 60-vuotias osannut jättää viestiä. En ymmärrä.

Vierailija
254/555 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jos sanot että ei kiinnosta niin et silloin ole potentiaalinen ostaja vaan ajantuhlausta. Puhelinmyyjä ei voi oikeasti pakottaa sinua tilaamaan mitään, siitä voi lähteä. Ja joku englantia sölköttävä tuntematon tukiheppu saa luurin korvaansa samantien. Ei noille  tarvitse sanoa yhtään mitään.  

Se on selvä. Vastasin vain kommenttiisi jossa implikoit että eihän puhelinmyyjä siitä mitään hyödy jos vastaat.

Vierailija
255/555 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis, mutta joo, voisin vastata välillä puhelimeen että ei kiinnosta. Mutta kun näitä puheluja tulee päivässä vähintään 3 ja pahimmillaan 8, en vastaa enää koskaan yhteenkään tuntemattomaan numeroon. Pidän sitä oikeutenani.

Oh no, 3 x 10 sekunttia meni päivästäsi hukkaan kolmeen puheluun. Olet tuhlannut  pelkästään tuohon kommenttiisi yli 30 sekunttia ja se on taatusti turhempaa pätemistä koska kukaan meistä ei tunne sinua emmekä siis voi ihailla eeppistä asennettasi livenä edes teoriassa. 

Vierailija
256/555 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vastaa jos lukee numero tuntematon. Jos on numero, niin tarkistan sen ensin googlella. Voin soittaa takaisin jos vaikuttaa normaalille. Jos on oikeaa asiaa, tekstiviestitkin on keksitty ja niitä voi käyttää.

En uskalla avata tekstiviestejä, niissähän voi olla joku viirus.

Mulle alkoi tulla jotain maksullisia tekstiviestejä. En kiinnittänyt mitään huomiota, kunnes näin puhelinlaskun, että niistä on veloitettu. Ilmeisesti olin klikannut netissä jotain väärää linkkiä. 

Vierailija
257/555 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä vastaan kaikkiin suomalaisiin numeroihin. Pidän vähän kummallisena sitä, että joku jättää vastaamatta, ja sitten menee googlaamaan, tai muilla keinoin etsi tiedon soittajasta. Sehän selviää välittömästi, kun vastaa siihen puheluun. Eikä siitä synny maksuvelvoitteita, jos siihen puhelimeen vastaa. Ne on aivan höpöhöpö pelotteluja.

Yleensä ottaen asiat selviää parhaiten puhumalla.

No kun ärsyttää väitellä puhelinmyyjien kanssa.  Ei yksinkertaisesti jaksa.  Joskus se sana ei tehoa, että nyt en tilaa mitään ja sitten tuntuu epäkohteliaalta katkaista puhelu kun tyrkyttäminen vaan jatkuu...

"Kiitos tarjouksesta, mutta ei kiitos, hyvää päivänjatkoa, hei!" sitten puhelu poikki.

Tuon olen opetellut vastaukseksi puhelinmyyjille.

En tuhlaa kummankaan aikaa.

Itse yleensä sanonut että on kiire. Sehän ei sitten kiinnosta puhelinmyyjiä yhtään.

"Tämä vie vain minuutin"

Aha no oota hetki ja laitan puhelimen pöydälle ja jatkan mitä olin tekemässä.

Vierailija
258/555 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on selvä. Vastasin vain kommenttiisi jossa implikoit että eihän puhelinmyyjä siitä mitään hyödy jos vastaat.

Niin, eli vastaamisesta ei puhelinmyyjä hyödy mitään. Ei siinä ole mitään epäselvää. Jos et osaa sanoa noille ei niin kannattaa harjoitella asiaa seuraavan sadan puhelinmyyjän kanssa jotka soittaa tuntemattomasta numerosta. Harjoitus tekee mestarin ja huomaat itsekin että noiden pelkääminen on turhaa. 

Vierailija
259/555 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oh no, 3 x 10 sekunttia meni päivästäsi hukkaan kolmeen puheluun. Olet tuhlannut  pelkästään tuohon kommenttiisi yli 30 sekunttia ja se on taatusti turhempaa pätemistä koska kukaan meistä ei tunne sinua emmekä siis voi ihailla eeppistä asennettasi livenä edes teoriassa. 

Mistä sinä tiedät kestääkö jokainen puhelu 10 sekuntia? Jokainen noista kolmesta puhelusta on lisäksi sosiaalinen tilanne jossa olen tietyn ajan poissa muusta toiminnasta. Olen vuorovaikutuksessa ihmisen kanssa jonka kanssa en alunperinkään halunnut olla minkäänlaisissa tekemisissä.

Enkä ymmärrä miksi koet että minua pitäisi ihailla. Tosi omituinen kommentti, mutta tuskin osaat sitä selventääkään.

Vierailija
260/555 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, eli vastaamisesta ei puhelinmyyjä hyödy mitään. Ei siinä ole mitään epäselvää. Jos et osaa sanoa noille ei niin kannattaa harjoitella asiaa seuraavan sadan puhelinmyyjän kanssa jotka soittaa tuntemattomasta numerosta. Harjoitus tekee mestarin ja huomaat itsekin että noiden pelkääminen on turhaa. 

En vastaa puhelinmyyjille joten en kaipaa harjoitusta. Mutta nyt vielä rautalangasta: puhelinmyyntifirma todellakin hyötyy siitä että ihmiset vastaavat puhelimeen. Jos eivät vastaa, firma on tiensä päässä heti. Jos vastaavat ja huutavat ei kiinnosta, 3 kymmenestä tilaa joka tapauksessa sen tuotteen jota myydään. Siksi puhelinmyyntiä edelleen harjoitetaan. Tiedän tämän entisen puhelinmyyjän kokemuksella.