Tuntemattomiin numeroihin kannattaa vastata Kuluttajaliiton pääsihteeri: Puhelujen välttelystä on tullut jo ongelma
https://yle.fi/a/74-20006577
Voi jäädä tärkeätkin puhelut väliin.
Huijareille voi aina lyödä luurin korvaan, ei niille Microsoft tuesta soittaville tarvitse edes mitään puhua. Ei tarvitse olla kohtelias.
Puhelinmyyjille jopa kannattaa vastata, jos heistä haluaa päästä eroon ja vaatia heitä merkkaamaan puhelinmarkkinointikielto. Ilman kielto yrittävät soitella aina uudestaan ja uudestaan, eri numerosta.
Kommentit (555)
Ainakin Samsungissa voit asettaa puhelimen estämään automaattisesti piilotetulla numerolla soittajat.
Okei näyttäisi siltä että ainoat puhelut jotka voi mennä ohi on noin saman päivän aikana olevia lääkäri yms aikoja. En minä sellaisiin ehdi joten mitään ei minulta mene ohi jos jätän vastaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vastaa jos lukee numero tuntematon. Jos on numero, niin tarkistan sen ensin googlella. Voin soittaa takaisin jos vaikuttaa normaalille. Jos on oikeaa asiaa, tekstiviestitkin on keksitty ja niitä voi käyttää.
Mahtaa mennäkiireisiltä hoitajilta aikaa naputella viestejä, kun asia olisi hoitunut nopeasti puhelimessa.
Mikä asia on kiireinen mutta ei sitten kuitenkaan ole kun henkilöä ei koiteta tavoittaa kuin yhdellä puhelulla?
Veit sanat näppikseltäni. Olen vuosikymmenet ihmetellyt samaa. Tuo on kyllä ihan nurinkurista.
Vierailija kirjoitti:
Tuikku1 kirjoitti:
Hieman riippuu soittajan puhelinnumerosta, kellonajasta ja tilanteesta, milloin suostun vastaamaan puhelimeen.
Pääsääntöisesti en vastaa puheluihin klo 8-16, koska olen töissä. Voin vastata puhelimeen, jos vaikka lapseni soittaisi. Harvoin soittaa. Laittaa yleensä whatsapp viestiä.
Kaverit soittavat lähinnä viikonloppuina tai laittavat whatsapp viestiä. Tämän takia mikään minulle merkityksellinen soitto ei jäisi väliin.
Jos puhelu tulee ulkomailta, en vastaa. Minä en odota keneltäkään puhelinsoittoa ulkomailta.
Jos puhelu tulee kotimaasta ja minulle tuntematon numero, ehkä vastaan ehkä en. Riippuu fiiliksestä. Usein vastaan vaikka, tiedän että soittaja on todennäköisesti jokin kaupallinen taho. Heillekin voi olla ystävällinen.
Ystävät laittavat yleensä messenger-viestiä, jos eivät tiedä minun puhelinnumeroani. Sen takia kannattaa kyllä olla tarkkana, kenen puheluun vastaa.
No jos me esim. Työterveyshuollosta koetettaisiin sinua tavoitella, soitto tulee tasan 8-16 välillä ja varmaan myös monelta viranomaistaholta tavoitellaan virka-aikaan.
Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka paljon Suomessa kuluu vuosityöaikaa yhteensä siihen kun koetetaan tavoittaa ihmisiä jotka eivät suostu vastaaman puhelimeen!! Ihan absurdia, aikuiset ihmiset eivät vastaa vaikka näkevät että puhelin soi!
Aika harva meistä on missään elinsiirtojonossa tms. odottelemassa soittoa terveydenhoidosta, tai ylipäätään viranomaisilta. Jos ei ole pieniä lapsia juoksemassa yksin ulkona eikä valvontaa tarvitsevia vanhuksia, niin ei niitä tärkeitä ja yllättäviä puheluita oudoista numeroista yksinkertaisesti tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeät puhelut eivät jää väliin jos jättää vastaamatta tuntemattomiin numeroihin.
Jotkut viranomaiset soittavat tuntemattomasta numerosta ja samoin sairaalasta soitot
Teho-osastoilta soitetaan ainakin niin, että soittajan tiedot näkyvät; tarkemmin sanoen sairaalan nimi + teksti "teho-osasto" näkyvät vastaanottajalle. Tiedän, koska olen muutama vuosi sitten saanut sellaisen soiton.
Nuo alapeukuttajat eivät ilmeisesti ole tietoisia siitä, että teho-osastoilta soitetaan omaisille vain, jos potilaan tilanne kääntyy huonompaan suuntaan. Soittajan tiedot ovat siis äärimmäisen tärkeät näkyä vastaanottajalle.
Siinä tilanteessa painitaan aivan eri sarjassa kuin esim. terveyskeskuksen perussoitossa ajanvarausasioissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin aikoinaan neljä vuotta elinsiirto jonossa ja silloin oli pakko vastata jokaiseen saapuvaan puheluun. Kyllä siinä rupes jo kaiken maailman lehtien ja kalsareiden tyrkyttäjät ärsyttämään.
Puhelin Robinson. Maksaa vähän, mutta sillä pääsee kaikista puhelinhäiriköistä eroon.
Tästä alapeukuttajille tietoa:
https://yle.fi/aihe/a/20-10001132
Maksaa siis max. 1-2€ sen yhden kerran kun soittaa ja siihen loppuvat puhelinmyyjien soitot.
Tuo Robinsonin aktivointi kustantaa 0,39 senttiä. Aktivointi ei poista kaikkien myyjien soittoja, mutta vähentää niitä.
Tämä ongelma on ratkaistu sillä että poliisi ja lääkärit soittaa jatkossa numerosta, joka ei ole nimetön.
Hyvä vinkki, jatkossa vastaan tuntemattomiin uimeroihin Kuluttajaliiton pääsihteeri. Eiköhän se puhelu lopu siihen.
kuinka vaikeaa olisi, jos viranomais soitoissa lukisi vaikka poliisi, lääkäri ym.? täällä vastataan tutuillekin parin tunnin viiveellä, eli soitetaan takaisin kun ehditään. jos on poliisilla asiaa, tulkoon käymään.
Vierailija kirjoitti:
En yleensä vastaa outoihin numeroihin. Katson puhelinnumeron kukasoitti.fi palvelusta. Melkein aina ovat puhelinmyyjiä, joten en ole yleensä missannut mitään tärkeää.
Sama täällä. Tuo sivusto on erinomainen "apuväline".
Noi "en vastaa puheluihin"-tyypit on varmaan lapsettomia. Mitä jos omalle lapselle sattuu jotain, esim. on ryöstetty tai kännykkä kadonnut tms. Ja äiti/isä ei vaan viitsi/uskalla vastata puhelimeen. En antaisi itselleni anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Noi "en vastaa puheluihin"-tyypit on varmaan lapsettomia. Mitä jos omalle lapselle sattuu jotain, esim. on ryöstetty tai kännykkä kadonnut tms. Ja äiti/isä ei vaan viitsi/uskalla vastata puhelimeen. En antaisi itselleni anteeksi.
Jos on tärkeää asiaa, lähetä viesti soiton perään. Jos et laita, tiedän ettei asiasi ollut tärkeä.
Minulla on uusi puhelin, jonka toiminnat tulevat minulle tosi hitaasti tutuiksi, koska puheluja tulee tutuilta äärimmäisen harvoin, ja tosi usein taas numeroista, jotka eivät ole yhteystiedoissani. Siis nimettömiä puheluja. Yhden kerran olin poistamassa tällaista numeroa näytöltä ja kun puhelin oli uusi, sormeni vahingossa osui namiskalle, joka avasi puhelun siihen joka oli soittanut. Sieltä vastasi miesääni, joka sanoi että puhelu oli mennyt verohallintoon ja että he eivät nyt voi vastata, mutta tavoittavat minua jatkossa uudelleen.
Seuraava lasku oli 20e isompi kuin normaalisti. Oliko tuo vahinkosoittoni nyt sellainen, joka mahdollisti huijauksen?
Lääkärit soittaa tuntemattomasta numerosta kuten eilen minulle. Kannatti vastata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuikku1 kirjoitti:
Hieman riippuu soittajan puhelinnumerosta, kellonajasta ja tilanteesta, milloin suostun vastaamaan puhelimeen.
Pääsääntöisesti en vastaa puheluihin klo 8-16, koska olen töissä. Voin vastata puhelimeen, jos vaikka lapseni soittaisi. Harvoin soittaa. Laittaa yleensä whatsapp viestiä.
Kaverit soittavat lähinnä viikonloppuina tai laittavat whatsapp viestiä. Tämän takia mikään minulle merkityksellinen soitto ei jäisi väliin.
Jos puhelu tulee ulkomailta, en vastaa. Minä en odota keneltäkään puhelinsoittoa ulkomailta.
Jos puhelu tulee kotimaasta ja minulle tuntematon numero, ehkä vastaan ehkä en. Riippuu fiiliksestä. Usein vastaan vaikka, tiedän että soittaja on todennäköisesti jokin kaupallinen taho. Heillekin voi olla ystävällinen.
Ystävät laittavat yleensä messenger-viestiä, jos eivät tiedä minun puhelinnumeroani. Sen takia kannattaa kyllä olla tarkkana, kenen puheluun vastaa.
No jos me esim. Työterveyshuollosta koetettaisiin sinua tavoitella, soitto tulee tasan 8-16 välillä ja varmaan myös monelta viranomaistaholta tavoitellaan virka-aikaan.
Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka paljon Suomessa kuluu vuosityöaikaa yhteensä siihen kun koetetaan tavoittaa ihmisiä jotka eivät suostu vastaaman puhelimeen!! Ihan absurdia, aikuiset ihmiset eivät vastaa vaikka näkevät että puhelin soi!
Eikä ole absurdia. Suomalaisillekin tulee paljon huijaussoittoja. Varsinkin vanhoja ihmisiä on kehotettu välttämään vieraisiin numeroihin vastaamista. Huijauspuhelut voivat tulla suomalaisten näköisistä numeroista.
Jos vastaat huijarin puheluun, numero merkitään aktiiviseksi ja siihen soitetaan uudestaan ja uudestaan. Jotkut vanhukset saavat kymmeniä soittoja viikossa huijareilta.
Vaikuttaa, että monet tässä ketjussa ovat tietämättömiä tästä ongelmasta.
Tämä on totta. Minulla on 66-vuotias veli, joka on aika lailla syrjäytynyt kaikesta digimaailmasta. Hän saa lähes päivittäin näitä soittoja. Kysellään huonolla englannilla tunnuksia milloin mihinkin. Onneksi hänellä ei ole mitään nettiyhteyttä eikä verkkopankkia.
Jätin kerran vastaamatta tuntemattomaan numeroon. Myöhemmin selvisi, että se oli ollut sairaalasta. Onneksi tekstiviesti tuli myöhemmin myös.
Vastaan vain, jos odotan juurikin soittoa lääkäriltä tai työkontaktilta, jonka numeroa minulla ei jostain syystä ole tallennettuna. Katkaisen puhelun sanoen, että odotan asiakaspuhelua, jos vastaan roskasoittoon.
Olen itsekin yrittäjä ja tietenkin laitan viestin, jos tavoittelen puhelimessa työasioissa (ja muutenkin). En tee asiakashankintaa puhelimessa tai mitenkään muutenkaan, työni ei ole sellaista.
Kaikki tuntemattomat numerot kiepautan haun kautta. Asiaa on alle viidellä prosentilla ja niitä, joille soitan takaisin, on vuodessa kourallinen.
Kuinka vaikeeta on laittaa tekstiviesti ensin tai jos ei vastata niin sen jälkeen lyhyt tiedotus missä asioissa soittelee.
Vierailija kirjoitti:
Jätin kerran vastaamatta tuntemattomaan numeroon. Myöhemmin selvisi, että se oli ollut sairaalasta. Onneksi tekstiviesti tuli myöhemmin myös.
Minäkin jätin useamman kerran vastaamatta, ja harmitti kovin, kun olisi useampaan kertaan voittanut manitsua milloin mistäkin...
Mä sain kerran peruutusajan magneettikuvaukseen, onneksi vastasin puhelimeen. Puhelu tuli aamupäivällä ja iltapäivällä olin jo koneessa. Ottivat varmaan ensimmäisen joka vastasi puheluun, eihän niillä olisi ollut aikaa odotella vastauksia johonkin tekstariin.